De koffietent van Opoe is een oase in de nacht LIMMEN: halteplaats voor de autokaravanen Lezers spreken Het beroepsvoetbal door een andere Na elf uur: alleen voor chauffeurs De Schager markt Motoren zwijgenportieren slaan „NOG EEN ruk- kie en dan zijn we bij opoe!". Wieringermeer Bos blijft behouden Texel Dammen op het eiland Urk VRIJDAG 22 JANUARI 1954 Leendert Evers kreeg geen ant. woord. Zijn maat bad niet eens be merkt, dat de zware Kmpp Diesel met een lange zucht vóór het Noordzee kanaal tot stil stand was geko men en nu met afgezette motor stond te wachten op de komst van de pont. Ze wa» ren in de voor avond uit 's«Her- togenbosch geko. men met een lading stenen voor Den Helder. Een vrachtje van twintig ton, dat diezelfde nacht nog gelost moest worden. Dik twee uur had Leendert in de lichtkegel ge tuurd, waarmee de koplampen het duister uiteendreven. Het was warm in de cabine en in stilte benijdde de chauffeur zijn collega, die in een diepe slaap was weggezakt en eerst traag wakker werd toen de dieselmotor de zware steenvracht grommend op de pont trok. Leendert herhaalde zijn opmerking. „Nog een rukkie en dan zijn we bij Opoe!" Het antwoord klonk instemmend. Want Opoe is een begrip voor de vrachtwagen chauffeurs. Speciaal voor hen, die iedere nacht langs de weg zijn en voor wie de verlichte ramen van het houten koffietentje aan de Rijks weg in Limmen méér betekenen dan alleen maar de plaats waar zij een kop koffie kunnen krijgen. Het is' voor hen de oase in de woestijn van de nacht. De kans om even de benen te strekken, om rond het kacheltje te kruipen en een warme kop koffie naar binnen te laten glijden. De kans ook om even verlost te zijn van het monotone geronk van de motor. Iedere vrachtwagenchauffeur kent Opoe. Als ze onder elkaar zouden zeggen „We gaan naar Jouke Haanstra" dan zouden de meesten misschien de wenkbrauwen optrekken, maar de koffietent van opoe is een aanduiding, die door geen enkele chauffeur wordt mis verstaan. QPOE betekent licht, warmte, gezelligheid en een kop koffie of een hard gekookt eitje. Het is een doel voor de chauffeurs, die hun zware karren uit Rotterdam naar Groningen brengen of uit Groningen naar Rotterdam. Soms door een heldere vriesnacht onder een dak van mil- liarden sterren, soms door een muur van stromende regen of door een benauwende poel van dampige, grij.ze mist, met een zicht van enkele meters. Dan is de koffietent een veilig baken, een vertrouwde haven, waar men de spanning en de concentratie van de laatste uren kan ont laden. De koffietent van opoe is het rustpunt voor de autokaravanen, die zich 's nachts door Noord-Holland trekken op weg van of naar Friesland, Met de meest uiteenlopende ladingen. Met brede, rustige kerels, die urenlang het stuur in de vuisten hebben. Meesters over tien- talie npaardenkrachten. Voor hen staat daar dat houten gebouwtje aan de Rijksweg in Limmen. En er is er niet een, die voorbijrijdt. Karavanen langs de weg (Foto: Jaap Schoen) Ook Leendert en Piet niet. Ze hadden de oranjetunnel van neon-lichtèn in de Zaanstreek achter zich gelaten. Het was al donker in de huizen langs de weg en he.t vrij drukke verkeer was afgezwakt tot een enkele tegènligger, die zich in de richting Amsterdam haastte. Het begon te regenen. Eerst nog slechts enkele met enkele drup. pels, die tegen de voorruit uiteenspat ten en toen met bakken tegelijk. Nij dig sloeg de ruitenwasser een waaier vormige opening in het regengordijn en in het natte asfalt tekende zich het spoor van zoevende banden. Het volg de de wagens door Krommenie en Uit geest en boog bij Limmen naar rechts, de Rijksweg op. En opeens was het verdwenenin de berm van de weg stonden de wagens met de zware ste- nenlast. T>' voelsprieten, die de kop lampen vanaf 's Hectogenbosch ver voor zieii uit hadden gestoken ver schrompelden tot een paar flauwe pit jes, het geronk van de motor pruttelde weg en de portieren sloten zieh met een harde blikken slag. Aan de over kant van de weg stond het houten ge bouwtje dat bij de Hembrugpont al het onderwerp was geweest van het vrij eenzijdige en korte gesprek: de koffietent van Opoe. Qpoe Haanstra was er zelf. Met haar schoondochter nam zij deze avond de honneurs waar en ze begroette de beide mannen, die diep in hun kragen weggedoken het eenvoudige eafévertrek binnenkwamen, als oude bekenden „Koffie jongens?" De jongens knikten. Ze zochten een stoel bij de kachel, trokken met hun voet een andere stoel naar zich toe en maakten het zich j gemakkelijk. De drukte van de vooravond was weggeëbd en het was nu rustig rond de kachel. Opoe bracht de koffie en I knoopte een praatje aan over het weer, dat blijkbaar zelf ook een woord je wilde meespreken, want het ram, melde met de reclameplaten tegen het houten schot en liet de regen tegen (te ramen striemen. Boven het gebulder van de wind klonk het geluid van een naderende auto. Twee koplampen doemden op uit het duister van de nacht. Weer knarsten de remmen en iveer bangden de portieren. Het bruine, plu chen gordijn, dat bij wijze van tocht- sluis voor de deur hing werd vaneen- gesQhoven en een korporaal trad bin nen. Achter hem volgde een burger. Hij heette Willem Verhage, zoals later bleek en hij maakte deel uit van de commissie van proefnemingen. Dat zal U even weinig zeggen als het ons deed, maar uit het gesprek werd ons toch duidelijk wat de mensen van deze com missies 's nachts langs de weg uitspo ken. Zij zijn belast met het proberen van munitie en vuurwapenen en trekken van het ene schietterrein naar het an dere. Hun DAF-artillerietrekker was het convooi, dat van Den Oever op weg was naar Den Haag, vooruitgereden en korporaal J. Butter kondigde aan, dar er straks nog een paar „stukken 9 veld" voor de deur zouden komen. Hij was er overigens in het geheel niet benieuwd naar, want nauwelijks zat hij op zijn stoel of zijn hoofd zakte tegen het schot. Korporaal Butter süep en zijn koffie werd koud Het gezelschap militairen en bur gers, dat daarna het kleine koffietent je overstroomden was nauwelijks weer de donkere nacht ingegaan of de vol gende wagen met koffieklanten gleed langs de ramen. Het was nu langza merhand de tijd, dat de karavanen uit Friesland en Groningen de Wierlnger- meer achter zich lieten. Verschillende wagens vertrekken om ongeveer 1 uur uit de Friese hoofd stad. Ze kunnen om ongeveer drie uur in de morgen in Limmen zijn en chauf feur Leegstra.' die met een oplegger vol blikpreducten op weg was naar Rotterdam maakte er deze naeht een sport van precies om drie uur bij Opoe binnen te stappen. Hij zou opoe zelf niet treffen, maar wel haar zoon Jan, die 's nachts de zaken waarneemt. En tenslotte maakt het niet veel uit wie de koffie schenkt als er maar koffie op tafel komt. Op de Afsluitdijk begon Leegstra al aan de warmte en het licht van het koffietentje te denken. De strakke weg voor hem was verlaten, Hij was nog maar twee wagens tegen gekomen en het zouden er niet veel meer worden, wist hij. Maar in zijn L,poor kwamen er genoeg. De ene auto na de andere draaide de Afsluitdijk op om de een tonige rit naar „Holland" te beginnen. Door de nacht naderde de over de der tig kilometer lange dijk verspreide karavaan Den Oever. Zij denderde door de Wieringermeer, over de viakke we gen van Noord-Holland, wrong zich door de verlaten straten van een sla pend Alkmaar en stopte voor het licht- schün^el. dat uit de ramen van het chauffeurcafeetje op de weg werd geworpen. Zij kwamen huiverend binnen. De Leegstra's, de Kooistra's, de Anema's en de Feenstra's. Stoere kerels uit het Noorden, die b}j nacht en ontij, bij stormweer of de dikste mist hün zware vehikels over de Afsluitdijk brengen op weg naar de industriecentra in het. Westen. De een met een lading van zes ton blikprodueten, de ander met een vrachtauto en een aanhangwagen vol boter, zoals Feenstra uit Kubaard en een derde, J. Kamstra, met stuk goederen. Hij maakt het ritje om de dag. De ene nacht heen, de andere terug En overdag slaapt hij. De ene dag in Den Haag bij particulieren en. de an dere dag thuis in Sneek. Hij is een van de vele vaste klanten van opoe. Prompt elke nacht stuurt hij zijp wa gen in de berm van de weg en komt een half uurtje in het café uitzakken. Hy leunde deze nacht breed achter over en bladerde wat in een tijd schrift. Voor hem op tafel dribbelde een vlieg, die in dit vertrek niet aan een winterslaap kan toekomen en bo ven zyn Koofd hing een boodschap van de burgemeester van Limmen,. waarop stond te lezen: „Deze inrich ting is geopend voor Uw veiligheid langa de weg. Zorgt V voor een onge stoorde nachtrust der omwonenden door elk lawaai te voorkomen". Er waren trouwens meer aankondi gingen, die de aandacht van de chauf feurs vroegen. Dat zij vooral goed ip de berm van de weg moesten par keren, dat ze niet mochten zingen en speciaal voor de exploitant van het café, dat hij na elf uur onder geen be ding inwoners van Limmen in zijn etablissement mocht toelaten. Want het chauffeurscafé is in de ogen van de exploitanten van andere horecabe drijven meestal een gevaarlijke con current. Terwijl zij om elf uur moeten sluiten gaan de zaken daar maar rus tig door en in verschillende plaatsen in het land gaan al stemmen op om deze koffietenten 's nachts te sluiten. Tot grote verontwaardiging van de chauffeurs. \\/ie deze doorgaans rustige en stille menzon aan het praten wil krijgen behoeft maar even dit punt aan te roeren of hij krijgt commentaar in overvloed. „Wat willen ze eigenlijk", zei Leendert Evers, die op de terug weg van Den Helder nog even was binnengewipt. „We mogen vijf uur rijden en moeten dan een half uur rust nemen, Moeten we 's nachts dan een half uur onder de wagen kruipen? En bovendien: zijn die andere caféhou ders bereid ons een kop koffie voor twintig cent te verkopen?" Hij kreeg bijval van de anderen; chauffeurs, die intussen met bun wagens vanuit Rot terdam, Dordrecht, Limburg en Bra bant in Limmen waren gearriveerd op hun weg naar het Noorden. Zij reken den ons voor, dat in heel Nederland slechts een tiental van deze café's 's nachts geopend zijn en dat Limmen een onmisbare halteplaats is voor het nachtelijke verkeer over de Afsluitdijk. Toen de Van Edlns uit Zoetermeer met krakende leren jassen binnen kwamen was het gesprek al spoedig bij de werkboekjes aangeland. „Een on mogelijke maatregel", vond het ganse, rond de kachel verzamelde koor. Een van de chauffeurs, die met sinaasappe len cp weg was naar Leeuwarden ver telde, dat hij eens werd aangehouden toen hij nog drie kilometer van huis Deender, Evers cn Piet Hutten vei gaten ai spoedig, dat ze nog 20 ton stenen moestmt lossen toen opoe Haanstra hm een warme kop koffie kwam brengen. (Foto: Jaap Schoen) Geachte redactie, Ik zou het zeer op prijs stellen enige plaatsruimte van u te verkrijgen om de heer Grapendaal een antwoord te geven op het door hem in uw blad gepubli ceerde artikel betreffende beroepsvoet bal. Bij voorbaat daarvoor mijn dank. Hoewel uit uw ingezonden stuk blijkt dat er in Nederland inderdaad in zeer brede kring belangstelling bestaat voor datgene, wat wij in de kringen van de Nederlandse Beroeps Voetbal Bond (NBVB) kortweg aanduiden met „Be roepsvoetbal", moet het mij toch van het hart, dat u in uw artikel geen blijk geeft van een juiste kijk op dit pro bleem. Eerst echter een algemene op merking, Het komt mij voor, dat u, als sportverslaggever, weinig belangstelling heeft voor de inhoud van het blad, Plaatsing van deze stukken betekent niet, dat de redactie met de inhoud instemt, Zy acht kennisneming ervan echter van algemeen belang en zij ziet ze gaarne zoveel mogelijk met volle naam ondertekend, v waaraan u verbonden bent. In de num mers van 13, 16 en 19 Januari van de Alkmaarsche Courant zijn ni, enige ar tikeltjes gepubliceerd, die ten dele een antwoord geven op de door u gestelde vragen. Anderzijds weerleggen zij enige aantijgingen, die u meent aan het adres van de NBVB te moeten richten. Terwijl ik u in overweging geef deze berichten eens goed na te lezen, wil ik toch niet nalaten iets dieper in te gaan op uw schrijven. Met u is de NBVE er van overtuigd, dat volledig beroeps voetbal in Nederland niet mogelijk is. Wat echter zeker mogelijk zal blijken te zijn, is het z.g. sejni-beroepsvoetbal, ook wel premie-stelsel genoemd, zoals dit in uw schrijven ook wordt ge duid, Dus premies voor training en voor wedstrijden. Hierover zijn wij het dus wel eens, gelukkig Zodat het dus vaststaat, dat geen enkele speler, die tot de NBVB toetreedt, daar maat schappelijk slechter van zal worden. Een andere suggestie, die u doet, is dat beroepsvoetbal financieel niet mo gelijk zal blijken te zijn, Deze stelling hoort men meer verkondigen. Het grappige 's echter, dat dit altijd ge beurt bij monde van onze tegenstanders, diegenen, die zweren bij de KNVB. Ook daaronder zijn er velen die, zoals u, het beleid van de KNVB niet goedkeu ren en graag zouden zien dat de KNVB overstag ging en het semi-oo- roepsvoetbal zou invoeren. Rest mij slecht^ de vraag: „Is het dan plotseling financieel wei mogelijk geworden?" De sterklo van de elftallen? Ik kan alleen dit zeggen; Amsterdam is een stad, Noord-Holland een provincie. In de NBVB is Noord-Holland boven liet Noordzeekanaal een aparte afdeling, waarvan Alkmaar het centrum vormt. Hier heeft dan ook de NBVB zijn ze tel en hier worden leden en donateurs ingeschreven, Opgemerkt dient nog te worden, dat spelers nog niet als lid worden ingeschreven, maar door ons, (dus niet door de KNVB) op de zg. Beroepslijst worden geplaatst. Wan neer straks de training begint, wordt iedere speler voor de keuze gesteld. Hij kan tot op dat moment dus nog steeds terug. Zij zijn nog amateur, Zij, die wensen toe te treden, zullen bedan ken als lid van hun vereniging en van de KNVB en worden pas dan op de be roepslijst van de NBVB geplaatst. Een uitzondering vormen die men sen, die reeds nu hun activiteit open lijk ontplooien en dus tot de pioniers van het beroepsvoetbal m°gen worden gerekend. Zij aanvaarden de gevolgen hiervan en ik ben er persoonlijk trots op, bij deze pioniers te behoren. Het aantal van 20 leden zal hoogst waarschijnlijk niet worden gehand haafd. Gewerkt wordt aan een sy steem, waarbij ook die spelers, die voor beroepsv'oetbal nog niet of niet meer in aanmerking komen, toch hun zo geliefde sport kunnen blijven beoe fenen. Zij zijn dus niet voor de voet balsport verloren! Tenslotte de belangstelling. Is het U ook niet opgevallen dat deze de laatste jaren steeds kleiner wordt? Kenners wijten dit aan het spelpeil bij de KNVB. Wij weten, dat de NBVB geen wonderdokter is, maar ook, dat wij bv. in de kop van Noord-Holland reeds nu een elftal kunnen samenstel len dat et tegen het sterkste Alkmaar- se KNVB-elftal kan opnemen. Zou hiervoor niet wat meer belang stelling blijken te bestaan dan bv, voor Alcmaria Victrix? U zult nog niet overtuigd zijn! Komt U nog eens met ons praten, dan komen we tot betere resultaten dan langs de ze weg. Wij wisselen graag van ge dachten, doch willen, na Uw eventu ele reactie in dit blad, de discussie via de krant liever beëindigen. Ik hoop, spoedig iets van U te mo gen vernemen. NBVB Afd, Noord-Holland. A. HOOGVORST, Coornhertkade 69, Alkmaar. Districtsvertegenwoordiger. Van alle soorten vandaag een kleine tot zeer kleine aanvoer. Er is bepaald niets op te ruimen en er is piot veel nodig. Want ondanks de kleine aanvoer was de handel op de vetmarkt aan de trage kant. Hoogste prijs f 1125, wat per kg slachtgewicht kwam op f 2.85. Aan- vangsprijs f 2.25. Op de gebruiksvee- markt was de aanvoer in het geheel niet van betekenis. Zelfs nuchtere kalveren waren deze week in geringer aantal aan gevoerd dan vorige week. Dat hadden wij anders verwacht. Prijzen van f 30 f 80, Op de paardenmarkt was een iets grotere aanvoer. Handelspaarden van f 700—f 1050. Hoogste notering slacht- paarden per kg slachtgewicht f 1.55. Overhoudcrs gingen stug duur van de hand. Kleine aanvoer rpet prijzen van t 70—f 110. Alleen op de biggenmarkt was de aanvoer van betekenis, terwijl ook de handel tamelijk vlot verliep. Prij zen van f 35—j 88, Enkele konijnen gin gen van de hand voer f 2—f 5, Prijzen en aanvoer; 10 paarden 700— 1050, 5 gelde koeien 530—675, 4 melk koeien 573—800, 19 vette koeien 600— 1125, 20 pinken 375—525, 66 nuchtere kalveren 30—80. 58 QVCrhouders 70— HQ, 97 biggen 33—68, 15 konijnen 3*-5. Volkomen onverwacht is een beslissing gevallen omtrent het lot van Bos en Wiel, dat wij een paar dagen geleden in het middelpunt der belangstelling plaat- Sten, door het artikel daarover. De krant was maar ternauwernood uit, of een ver heugde stem deelde ons via de telefoon mede, dat het Bos en Wiel als oorlogs- en natuurmonument behouden zal blijven. Een prachtige beloning voor aiien, die daarvoor zo geijverd hebben. Damclub Oosterend heeft tegen Texel 3 zo fel van zich afgebeten, dat met 16—4 werd gewonnen. Texel 2 behaalde ten koste van De Koog haar eerste zege (137). De Kogers, die de hangpartij tegen Oosterend met 11-9 verloren, zijn nu hekkensluiters. De stand is momenteel: De Cocksdorp 3 3 0 0 4020 6 Texel 2 4 1 1 2 41—39 3 Oosterend 3 2 1 0 3525 5 Texel 3 3 1 0 2 25—33 2 De Koog 3 0 0 3 19-hü 0 Nog te spelen zijn de ontmoetingen De CocksdorpOosterend (een zeer belangrijke wedstrijd dus) en Texel 3 De Koog, die beide op 8 Februari hun beslag krijgen. Voor de onderlinge competitie van Damclub Texel werden gespeeld: 1ste klasse: G. Dros—P. W. Kooi 1-1: C. van HeerwaardenS. Ros 1-1; J. Vin- ke—N. de Graaf 2-0; 2de klasse: Joh, Schoo—W. J. Boon 0-2; C. P. Burger— J. Kikkert 2-0; Joh .SchooJb. van Heerwaarden 0-2; 3de klasse: Joh. Bar- horstF. van Sambeek 0-2; Jb. Koorn F. Schuit 1-1; S. van Heerwaarden C. Vinke 2-0; Joh, van Heerwaarden D. van de Werf 1-1; F. van Sam beekJb. Koorn 0-2; J. A. van Enst F. Schuit 0-2; F. Schuit—J. A. van Enst 2-0. Zaterdag speelt Texel uit tegen Zijpe. De dammers vertrekken met de boot van kwart vóór twaalf. BURGERLIJKE STAND Ondertrouwd: Jan Pasterkamp en Marretje Roos; Geert Hoekstra en Lobbetje Zeeman. VISSERIJBERICHT Per 125 kg: Gr, kabeljauw 224134. Donderdag werd door 8 vaartuigen aangevoerd: 413 pond snoekbaars, Pr- 7678 ct; 38 pond rode baars, pr. 90 93 ct; 1923 pond blei, pr, 8—10 ct; 12 pond karper, pr. 20 ct. (Alles p. pond), BARNEVELD, 21 Jan. Pluimvee- markt; aanvoer ca 30,000 stuks. Han del redelijk. Prijzen: slachtkippe» f 1,80 f 2,05, piepkuikens f 2.20—f 2,40. jon* ge haantjes f 2.40—f 2.55, alles per kg, overige i er stuk: tamme konijnen f 2.50—f 6.50, wilde konijnen f 1.50 f 1.85. Eiermarkt: Aanvoer ca 1.800.000 stuks. Handel vlug. Prijzen: hennen- eieren f 11.70—f 13,50, algemene prijs f 12.25 per 100 stuks, kiloprijs f 2.10 op basis van 58 gram; kippeneieren f 13.50—f 14.50, algemene prijs f 13.90 per 100 stuks, kiloprijs f 2,15 op basis van 64 gram. Nauwelijks zat korporaal J. Butter (voorgrond rechts) op zijn stoel of zijn hoofd zakte tegen het schot en hij sliep (Foto: Jaap Schoen) was. „Ik moest nota bene stoppen er, een half uur wachten omdat mijn tijd om was". Zijn stem klonk nog veront waardigd bij deze herinnering- Werk boekjes zijn voor de chauffeurs tevens goocneiboekjes, waarin de cijfers zo maar allerlei veranderingen kunnen ondergaan. Een 7 wordt opeens 17, een 3 een 8 en zovoorts. Er zijn tal van variaties, zo bleek ons uit het gesprek Het werd zelfs zo geanimeerd, dat ver schillende chauffeurs langer bleven dan anders, Toen zij dan ook de tijd In de gaten kregen was het alsof een windvlaag de koffietent in één ruk had schoongeveegd. Buiten in de storm, die uit de harde wind was voortgekomen gromden de dieselmotoren en schoten lange lichtkegels door de nacht. De karavaan zette zich weer in beweging, terwijl Jan Haanstra intussen de vuile kopjes wegbracht. Hij vertelde hoe zijn vader en moe der 19 jaar geleden het chauffeurscafé waren, begonnen, Eerst drie jaar ge leden werd de toestemming ontvangen ook 's nachts geopend te zijn. Nu is de oude heer Haanstra (69 jaar) bezig eigenhandig een nieuw gebouw op te zetten. Een degelijk stuk werk met ruime gelagkamer, bedrijfskeuken, woonkamer en slaapkamertjes voor de chauffeurs, die 's nachts arriveren en te vrpeg zijn om hun lading af te le veren. Nu dutten zij een paar uui' in hun caibine, straks zuilen zij een goed bed kunnen krijgen, Jouke Haanstra hoopt de volgende maand zijn nieuwe zaak (e kunnen openen. Het zal de kroon zijn op zijn werk, dat negentien jaar geleden in Limmen is begonnen. De chauffeurs zullen bij de opening aanwezig zijn. „Jullie worden verwacht", heeft opoe tegen hen ge zegd. En daar zullen ze zich aan houden. Na vieren luwde de drukte in de tent, maar toch moest er nog een klant komen! Maarten Bruin uit Nieuwediep, die prompt iedere nacht langs komt met een vrachtauto vol vis, bestemd voor Amsterdam en IJmuiden, Nadat hij vertrokken is duurt het meestal tot ongeveer zes uur voordat de dagchauf feurs beginnen tg- komen. Zo gaat het daar dag en nacht door. Het is een komen en gaan van klanten, die even hun reis onderbreken om uit een kop koffie nieuwe krachten te peuren. Rus tige mensen, die men 's nachts en over dag langs de weg kan vinden. Ook in de baianstijd als de handel nog niet zo intensief is en ook nu de open winter het wegvervoer door het in de vaart blijven van het scheepvaartverkeer niet overmatig belast, Voor hen staat daar aan de weg in Limmen de koffietent van opoe. Een oase in de nacht. We hebben er ons zelf van kunnen over tuigen.,,. 6e gebroeders Leegstra uit Leeuwar den, beiden chauffeurs voor de Electra Blikfabrieken, ontmoetten elkaar des nachts bij de koffietent te Limmen. (Foto: Jaap Sehoen)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 6