Wonderlijk natuurschoon langs het Panamakanaal SCHEEP V A ARTBERICHTEN Gatun-sluizen vormen een gigantisch meesterwerk Pelsdierenjacht in Canada Stromboli weer in werking Heeft de kaasprijs hoogtepunt bereikt? Marktoverzicht van Purmerend Men lokt de muskusrat met parfum België vraagt nog veel boter Van Atlantic naar Pacific Iedere jager heeft zijn eigen methode Eerste Kamer aanvaardde wijziging wet op PBO Duitser beledigde het Koninklijk Huis Een reprimande van de rechtbank Gefingeerde order van een ton Enkhuizer gobelins toch gerestaureerd? BEROEPINGSWERK s WOENSDAG 10 FEBRUARI 1954 Bijzondere correspondentie VOOR DE JONGEREN aan boord van het Nederlandse motorschip „HERA" werd het de eerste keer dat zij het Panama-kanaal gingen doorvaren, zodat zij in spanning verheiden welke indruk dit gigantische werk op hen zou maken. Veel te langzaam, naar hun zin, verstreek de nacht in Christobal, want alleen bij daglicht wordt het kanaal door de schepen gebruikt. De jongens vonden echter een vage troost in het feit, dat het Nederlandse schip niet het enige was, dat op doortocht lag te wachten. Amerikaanse, Zweedse, Engelse schepen en een eenzame Griek lagen eveneens te rijden op hun ankers. De volgende morgen, bij het krieken van de dag, kwam de loods, uitgerust met een draag baar radio-apparaat aan boord. Het wachten was nu nog op de „vletter- lui", die de tocht zouden meemaken en tevens behulpzaam zouden zijn bij het vastmaken in de sluizen. Met een bootje arriveerden „de heren" tenslotte. Acht vuile kerels, allen Westindiërs, met een gezicht van: „Komen we er vandaag niet, dan morgen wel ANGZAAM voer het schip verder de Limon-baai op met als einddoel de Gatun-sluizen. Het was nog vroeg in de morgen. Reeds nu zag men over al de vissers druk aan het werk in hun ranke roeibootjes. Met afgunst ke ken zij soms op naa- een koppel grau we pelikanen, dat in zijn duikvluch ten meer vis ophaalde, dan de loze vissertjes. Een blauwachtige nevelwaas hing nog over het water,, flauw zagen we de bergruggen in het binnenland en verder was er niets dan de stilte, on derbroken door het monotone gedreun van de scheepsmotor. De spanning on der de bemanning steeg, want in de verte doemden de machtige Gatun- sluizen op. Een grote Zweedse tanker troonde al 25 meter boven de zeespie gel in de derde, tevens laatste sluis. J^ANGZAAM liep de „HERA", et afgezette motor, getrokken door vier electrische locomotiefjes, de eer ste sluis binnen. In de sluizen zorgen de „vletterlui" in een klein roeibootje voor de verbinding met de wal, door de trossen daar vast te leggen. Alles gaat even voorzichtig, de Amerikanen nemen geen enkel risico. Het is streng verboden voor de schepen de machi nes in de sluizen te laten draaien; zelfs als het schip in de sluizen ligt gemeerd, moet steeds een extra tros voor onmiddellijk gebruik gereed lig gen, ingeval het schip los mocht ra ken. Daar gingen de zware deuren dicht. Langzaam steeg het water, reeds waren we in staat over de kademuren te kijken. Goed onderhouden gazons met hier en daar een bosje bloemen, strekken zich aan weerskanten va.i de sluizen uit. De gebouwen van de tech nische dienst breken de omgeving met hun hel gele kleur. Het schutten ging nu snel, spoedig werden de resterende sluizen „geno men". Toen het schip naar buiten ge trokken werd bevonden we ons op het grote Gatum-stuwmeer, dat dcor een stuwdam in de Rio Chagres, van zee is afgesloten, want anders zou het Pana ma-kanaal, door de hoge ligging in een korte tijd leeglopen. In de verte, PURMEREND, 9 Febr. Verleden week belemmerde de felle koude aanvoer en bezoek aan de markt van Purmerend, vanmorgen zat het in de gladde wegen, dat de aanvoer wat laat en het bezoek niet groot was. Het aantal vette koeien viel weliswaar erg mee, maar de kwali teit liet te wensen over. Alle aangevoer de slachtkoeien waren bijna zg reageer- ders, zodat ook de beste koeien weer iets hoger in prijs kwamen. De handel werd later iets minder. Ook bij de gelde koeien was het daardoor stil. Voor verse melk koeien was er echter al vroeg belang stelling, daar velen, die reageerders af zetten, een goed beest terugkopen. Deze dieren bleven dus wel op prijs. Lichte soorten nuchtere kalveren gingen niet vlug van de hand. De handel in zware siaehtkalveren ging nog wel. Naar fok- dieren was weinig vraag; gelukkig was het aanbod niet groot. S'achtstieren wer den vlug verhandeld. Vette schapen en lammeren waren weer heel duur. Bij de vette varkens was door de geringe aan voer de inzet zeer goed. De prijzen wa len weer hofer. Vooral de zeugen waren goed te plaatsen. Later, toen het aanbod bleek aan te houden, werd de handel iets trager. De handel in biggen was aanvan kelijk vrij kalm, later werd hij iets beter. Op de paardenmarkt was het heel stil. De vraag naar konijnen was zeer goed, de handel in pluimvee was daarentegen zeer lui. PURMEREND. 9 Febr. Aangevoerd 553 runderen, waaronder: 370 vette koeien 2.40—2.95 per kg, handel goed. 105 melk. en kalfkoeien 690—1030, 54 gelde koeien 600775, kalm, 10 graskal veren 24-5—310, kalm, 769 nuchtere kal veren: voor de slacht 30—85, matig, voor fokkers 65—115, ka'm, 14 stieren 700— 1200, vlug; 522 vette -chipen en lamme ren: vette scha; en 90150, vlug, lam meren 80—115. vlug; 46 bokken en gei ten 15—50, stugger; 192 vette varkens: zware 1.88—1.96 per kg, zouters 180— 1.88 per kg, begin goed. afloop iets stug ger, vette zeugen 1.76—1.80 ner kg. vlug: 666 schrammen en bic-en: schrammen 78—110, biggen 36—76, goed; 7 fokzeu- gen 275—350. kalm; 13 paarden 650—880. stil. Totaal 1768 dieren. Oude kippen en hanen: 2100 rode en witte 1.80—2 00 ner kg, 100 blauwe 2.00 2.20 ner kg: 250 jonge hanen (b'auwe) 2.30—2.45 per kg; 250 eenden 1.00—1.50 per stuk: 600 k^n'-nen 3.00—7.75 p. stuk. 7000 kippeneieren 10.50—12.50 per 100 Stuks; 500 eendeneieren 9.00 p. 100 stuks. PURMEREND. 9 Febr. Eierenveiüng. Aangeveerd: 40.000 eendeneieren 66-74 9.44—9.6.5 per 100 stuks; 43.000 kippen eieren 53-60 11.03—12.53 per 100 stuks, 60-67 12.50—13.51 per 100 stuks. over het meer, wisten we het eigen lijke kanaal, met gaande en komende schepen. J\JADAT de loods, radiografisch toe stemming van de wal had gekre gen, keerde de rust aan boord weer enigszins terug. De heren „vletterlui" doodden op het achterdek de tijd met slapen en pokeren. Intussen was nog niet veel van een kanaal te bespeu ren, want het schip voer hier en daar tussen een paar eilandjes door, waar alleen bont gekleurde vogels op hui zen, die bij het naderen van het schip, schreeuwend een beter heenkomen zochten. Het werd weer stil. Af en toe klonk een metalen stem door de radio op de brug, als de loods nieuwe orders kreeg, doch verder ademde alles een diepe rust. Naarmate men dieper landinwaarts voer vormde zich lang zaam het eigenlijke kanaal met aan de oevers groene bossen, afgewisseld door rotsachtig heuvelland. Hier en daar een kleine beek, ergens uit de hooglanden komend met de monding in het kanaal. gOMMIGE leden van de bemanning kwamen ogen tekort het bonte schouwspel in zich op te nemen. Er ging een eigen bekoring van dit alles uit. Plotseling hoorden we het angst aanjagende gehuil van een voortden derende trein. De „Panama-express". Op open plekken kon men soms een kleine leger-nederzetting waarnemen, bewoond door Amerikaanse militairen, die in tijd van nood, de verdekt opge stelde kanonnen moesten bedienen. Plotseling leek het kanaal dood te lopen, doch in werkelijkheid is dit natuurlijk niet het geval. Men naderde namelijk de beruchte Culebra-door- snijding, een smalle geul in het ge bergte uitgehouwen; deze doorgang is echter zo smal, dat men hem van ver af moeilijk kan zien. Het passeren van deze engte betekent tevens, dat men spoedig in de Pedro Miquel-schutsluis terecht komt, die het schip naar een zes meter lager meertje voert. Nabij deze sluis kwam er enige beweging in de dikke, vadsige licha men van de vletterlui. Rekkend en geeuwend togen zij aan het werk. ^ADAT de Pedro Miquel-sluis de „HERA" had losgelaten, volgde het laatste traject naar de grotere Mira- flores-sluizen bij de stad Panama. Het water nam inmiddels een andere kleur aan, het heldere moest plaats maken voor vuil, grauw water, olievlekken regenboogden aan de oppervlakte. De tocht raakte teneinde, in de verte doemden de laatste sluizen op, nog twee keer schutten en de weg naar zee was weer vrij. In Balboa aan het einde van het Panama-kanaal, werd de nacht door gebracht. Daar werden de hongerige olietanks van het schip met nieuwe brandstof gevuld, voor nieuwe reizen langs vreemde kusten. (Van onze C.B.C.-correspondent) HE jacht op pelsdieren is een van de oudste middelen van bestaan in Canada. Goed beschouwd zou men mis schien kunnen beweren, dat het de pelshandel is geweest, die Canada voor de beschaving heeft opengelegd. Ja gers en avonturiers trokken steeds ver der de wildernis in op zoek naar nog betere jachtgronden. De handel in huiden is ook in het tegenwoordige, sterk-gemoderniseerde Canada, nog steeds van grote bete kenis. Vele blanken en Indianen ver dienen hun brood met het vangen van ets-licren. Alleen in het seizoen 1952 ">"3 b.v. werden bijna zeven-en-een- half milliocn huiden verkregen. In waarde gemeten staat Ontario bovenaan de lijst van Canadese pro vincies, die pelzen leveren. In de pro vincies Alberta, Saskatchewan en Ma- nitoba worden weliswaar meer pelzen aan de markt gebracht, maar het gaat hier doorgaans om huiden in de lagere prijsklassen, zoals die van muskusrat ten, eekhoorns, wezels enz. Ontario daarentegen zoekt het vooral in de duurdere soorten als „mink" of „nertz" en bever. Dat de pelshandel een gevoelige tak van bedrijvigheid is, is heel begrijpe lijk, omdat hij van de noga' grillige mode afhankelijk is. Eerst leverde de bever het geliefkoosde soort bont, later ging men over op de vos (de zilver vossen vooral) en nu is het vooral „mink" waar grote vraag naar is. De pelsjagers krijgen doorgaans een vergunning om gedurende een jaar in een bepaald gebied te jagen. Het mini sterie van Bosbouw in Ottawa pro beert alle jagers een stuk grond toe te wijzen, dat een natuurlijke water scheiding heeft. Elk gebied wordt dan als een op zichzelf staand geheel be schouwd. Net als het kappen in de bossen, geschiedt de pelzenjacht tegen woordig zeer nauwgezet. Een jager weet, dat hij niet teveel dieren mag doden. Hij vangt er net zoveel als wet telijk toelaatbaar is. Op die manier voorkomt men, dat diersoorten uit sterven, hetgeen bijvoorbeeld bijna is gebeurd met de bever. De jagers werken op zogenaamde „trap lines", die tussen de vijftien en zestig kilometer lang zijn. Gemiddeld worden er tussen de honderd en drie honderd vallen uitgezet. Het getal hangt af van de lengte der „trap line" en van het aantal dieren, dat men wenst te vangen. Iedere jager houdt er zo zijn eigen jachtmethoden op na. De een zet zijn vallen zus, de andere weer zo. De een vindt dit aas beter, de ander weer een andere soort. Bevers vangt men gewoonlijk door vallen neer te zetten op het pad, dat ze plegen te volgen of op de bodem van een rivier of meer. Een verse tak van een populier wordt dan als aas gebruikt. Vóór de jacht op nertz gebruikt men gewoonlijk vis of vlees als aas, terwijl de muskusrat dol is op appels en kool rapen. En misschien klinkt het U een beetje wonderlijk in de oren, maar deze ratten zijn eveneens verzot op de geur van parfums, zoals die van ro zen en lelietjes der dalen. Het enige wat de jager dan te doen heeft, is wat odeur in de buurt van de val te spren kelen. De Indianen bezitten velerlei geheimen t.a.v. de bereiding van reuk stoffen. De recepten daarvoor hebben ze vaak van hun ouders gekregen en de bereidingsmethoden zijn soms ge neraties oud. Wanneer een jager een lange trap line in gebruik heeft, moet hij ver schillende kampen hebben, waar hij de nacht kan doorbrengen. Soms heeft hij er wel vier. Het zijn doorgaans eenvoudige hutten, waar hij een vuur kan aanleggen en waar altijd voedsel opgeslagen ligt. Want weer of geen weer, elke val moet op zijn minst één keer per week worden bezocht. Nog een maand en het seizoen voor de pels jagers loopt weer ten einde. Laten we hopen, dat het een goed jaar is ge weest.... en dat de pelzen bij de wis pelturige dame, die Mode heet, in de smaak zullen vallen. Het leven van de pelsjager in het eenkame bos- en berggebied van Canada is een hard, doch nog steeds winstgevend bestaan. De Eerste Kamer heeft gistermiddag het ontwerp tot wijziging van de wet op de bedrijfsorganisatie en voorzie ningen in verband met het volledig in werking treden van artikel 145, eerste lid, dier wet z.h.s. goedgekeurd, metl de aantekening, dat de CPN geacht wilde worden te hebben tegengestemd. Voorts werd het wetsontwerp tot verlenging van de termijn van verval van sommige bezettingsregelingen z.h.s goedgekeurd en werd het wetsontwerp tot goedkeuring van een verlenging en nadere wijziging van de overeenkomst tussen de staat en de Domaniale mijn- maatschappü N.V. te Kerkrade inzake de exploitatie van de domaniale steen kolenmijn aldaar, met 29 tegen 13 stemmen aangenomen. Tegen waren de PvdA en de CPN. Tenslotte heeft de Eerste Kamer gistermiddag het door de zes fractievoorzitters ingediende voorstel tot wijziging van 't ingediende ment van orde der Kamer z.h.s. aan genomen. Aagtedijk, 14-2 van Victoria te New York verwacht Aalsdijk, 11-2 van New York te R'dam verwacht Abbedijk, 8-2 n.m. te New York Adinda (t), 8-2 van Sungeigerong naar Bangkok Alblasser- dijk, verm. 13-2 van Houston, 15-2 van Galveston naar R'dam Aletta (t), 8-2 van Saigon naar Haiphong Alhena, 8-2 te Antwerpen Alwaki, 11-2 van San tos te Buenos Aires verwacht Amstel- park, 8-2 n.m. te Hampton Roads Al- dabi, 8-2 te Montevideo Almkerk, 8-2 te Marseille Annenkerk, pass. 8-2 Fi- msterre naar Antwerpen Appingedijk, verm. 912 van Philadelphia naar Balti- more Argos, 8-2 van Gibraltar naar Savona Arkeldijk, verm. 8-2 van Gal veston naar Corpus Christi Averdijk, verm. 10-2 van New York naar R'dam Alioth, 9-2 van Las Palmas naar Antwer pen Altair, pass. 8-2 van St. Pauls Rock naar Las Palmas Alwaki, 8-2 van Santos naar Montevideo Amor, 8-2 van Catania naar Messina Amstelkroon, 9-2 van Laguara naar Curaca0 Ban tam, vertr. 9-2 van Colombo naar Aden Bonaire, 8-2 620 mijl noordoost van Flores naar Plymouth Borneo, 9-2 van New Orleans te Tampa Bennekom, 8-2 van Pisco te Callao Bintang, pass. 8-2 n.m. Gibraltar naar A'dam Boschfon tein, 1-2 van Zanzibar te Tanga Brit- sum, 9-2 te Nagoya Bastor, 8-2 n.m. van Hamburg naar A'dam Barito, 9-2 te Krobe Bloemfontein, pass. 8-2 Da kar naar Las Palmas Blommersdijk, verm. 11-2 van R'dam naar New York Boskoop, 8-2 van Carthagena naar Aruba Clavella, 8-2 te Napels Corilla (t), 8-2 te Yokohama Coryda (t), 8-2 van Cristobal naar Curagao Cottica, 8-2 van Trinidad naar Paramaribo Daler- dijk, verm. 10-2 van Mobile naar New Orleans Duivendrecht 6-2 te New Or leans Eemdijk, verm. 11-2 van R'dam naar Golf van Mexico Ena (t), 9-2 te Balik Papan Ess0 Den Haag (t), 9-2 te Sidon Esso Rotterdam (t), 8-2 van Le Havre naar Aruba Eos, pass. 9-2 Ouessant naar Lissabon Esso Am sterdam, 9-2 van R'dam te Ras Tanura Garoet, 9-2 te Tandjong Priok Groote Beer, 13-2 te Halifax verwacht Groote Kerk, 8-2 te Durban Eendracht, verm. 9-2 van Haifa naar Akcay Heems kerk, pass. 8-2 Mogadisco naar Suez Hera, 8-2 te Guanta Kermes 7-2 van Bilbao naar Cristobal Hathor, 8-2 van Haifa naar Antwerpen Hector, 8-2 te Valencia Hestia, 9-2 v.m. van Tampa te Brunsbuttel Hoogkerk, 9-2 te Kobe Jupiter, pass. 912 Gibraltar naar A' dam Johan van Oldenbarnevelt, 9-2 te Sydney verwacht Kedoe, pass. 8-2 Finisterre naar R'dam Karimata, pass. 8-2 Ouessant naar Caloutta Kota Inten, 8-2 van Halifax naar Alexandrië Ke doe, 9-2 21 uur te R'dam verwacht Kieldrecht, 7-2 van Colombo naar Aden Laagkerk 8-2 van R'dam naar Cal- cutta Limburg, 4-2 te Seattle Loos- drecht, vertr. 12-2 van Rangoon naar Calcutta Lekkerkerk, 8-2 te Suez van Aden Loenerkerk, 8-2 van R'dam naar Hamburg Lingkoeas, 8-2 van Tand jong Priok naar Bangkok Maas, 8-2 van Tunis naar Oran Mariekerk, 8-2 van Antwerpen naar Las Palmas Mui- derkerk, 10-2 van Hongkong te Manilla Nieuw-Amsterdam, 8-2 te New York, vertr. 11-2 van New York naar Port au Prince Noordam, vertr. 13-2 van R' dam naar New York Ondina (t), 8-2 van Chittagong naar Singapore Oranje fontein, 9-2 van East London te Durban Pendrecht, 11-2 te Paulsboro verwacht Polydorus, pass. 8-2 Minikoy naar Aden Polyphemus, 9-2 te Sue^ verwacht Prins Frederik Willem, pass. 8-2 Kaap Vincent naar Londen Orion, 8-2 Fi nisterre gepass. naar Oran Poelau Laut, 8-2 van Suez naar Aden Pygmalion, -2 van Ciudad Trujillo naar Port au Prince Radja, 912 te Singapore Riouw verm. 15-2 van New York naar Halifax Rondo, verm. 11-2 van Bela- wan naar Port Swettenham Rijndam, 13-2 te Cohb (Ierland) verwacht Rijn- kerk, 8-2 van Aden naar Penang Ro- tula, 8-2 Kaap Palmas gepass. naar Ac- cra Salatiga, 8-2 van Karachi naar Bahrein Sarcena (t), 9-2 te Surabaja Sibajak, pass. 812 Malta naar Port Said Sliedrecht (t), 9-2 v.m. te Mena al Ahmaid verwacht Sloterdijk, 13-2 te Havanna verwacht Stad Alkmaar, 9-2 n.m. te Narvik verwacht:Straat Soen- da, 8-2 van Manilla naar Sagay Sama- rinda, vertr. 9-2 van Dar es Salaam naar Belawan Sharatan pass. 7-2 n m. Mona Eil. naar Philadelphia Straat Bali, 8-2 van Buenos Aires naar Singapore Schie, pass. 9-2 Finisterre naar Tunis Stentot, 8-2 van Trinidad naar A'dam Tawali, verm. 12-2 van Hamburg naar Antwerpen Themisto, 8-2 van Bremen naar New York Trajanus, 8-2 te Ham burg Tibia, 10-2 te Hongkong ver wacht Titus, 9-2 van R'dam naar A' dam Tomori, 8-2 6.25 uur van Port Said naar Genua Tosari, 10-2 15 uur t,e Hoek van Holland verwacht Utrecht, 9-2 te Singapore Waal, 8-2 te Volos Waterman pass. 8-2 Luderitzbaai, 9-2 te Walvisbaai verwacht Westerdam, 8-2 van Bermuda naar New York West- land, -2 van Buenos Aires te Montevideo Willemstad, 8-2 van Aruba naar Port Limon Wieldrecht, vertr. 9-2 van Na pels naar Tripoli Woensdrecht, 9-2 van Punta Cardon te R'dam Zaan, pass. 8-2 n.m. Holtenau naar A'dam J^AAR HET ZICH Iaat aanzien Is aan de steeds hogere prijzen voor kaas een einde gekomen, want het prijsver- loop In de afgelopen week liet wel zien, dat de prijzen een hoogte hebben bereikt, waarop het steeds moeilijker wordt om tot zaken te komen. Het ge volg van een en ander was, dat het grootste gedeelte van de productie en wel voornamelijk de Volvette Goudse tegen lagere prijzen moest worden afgezet. Hierbij dient echter te wor den aangetekend, dat de productie op nieuw daalde en de prijsontwikkeling beïnvloed is door het feit, dat tijdens de vorstperiode niet veel kaas ver zonden is. De exporteurs op Duitsland en Bel gië beschikken echter wel over orders en het is daarom niet uitgesloten, dat de thans genoteerde prijzen zich nog wel enige tijd zullen handhaven. Of deze echter weer hoger zullen komen, moet worden betwijfeld. Een uitzonde ring op bovenstaande ontwikkeling vormden de Edammers 40 F, waarvoor men over het algemeen een hogere prijs wist te noteren. Nog steeds wordt weinig Edammerkaas 40 F gemaakt, terwijl aan <'3 andere kant de prijs voor de Edammerkaas 40 F zich op trekt aan die van de Broodkaas 40+, waarvoor nog steeds veel belangstel ling bestaat. De aanvoer van melk bij de zuivel fabrieken gaf in de week van 17 t.e.m. 23 Januari jl. een lager cijfer te zien dan in de voorgaande week. Zoals reeds medegedeeld, liep ook de kaasproduc tie terug en kon deze worden gesteld op ongeveer 1381 ton. Ook de produc tie van boter kwam op een lager niveau te liggen nl. 899 ton tegen 922 ton in de voorgaande week. Op de Alkmaarse kaasmarkt was de aanvoer heel klein, waarmede bij het vaststellen van de commissie-notering schijnbaar rekening werd gehouden. Men bepaalde de prijs voor de Noord hollandse Edammers 40F op f 1.96 tot f 1.97 per kg, maar men bleek te hoog te hebben gegrepen, want de aange voerde kaas ging over het algemeen weg tegen een prijs van f 1.93 per kg. Op de Leeuwarder zuivelbeurs werden de officiële noteringen verhoogd. Voor Goudse Volvet noteerde men f 2.20 tot f2.21 per kg, voor Edammers 40 F f 1.89 tot f 1.90 per kg en voor Broodkaas 40 F f 1.96 tot 1.97 per kg. In Goudse Volvet kwamen de zaken moeizaam tot stand en over het algemeen moest de kaas in prijs een veer laten. Aan het einde van de beurs kon worden vast gesteld, dat zaken waren gedaan op basis van f 2.19 tot f 2.21 per kg. Het aanbod in Edammerkaas 40 F was klein en als gevolg hiervan kon ren iets betere prijs dan vorige week 'orden gemaakt. Men betaalde voor ~ze soort kaas f 1 .DO tot f 1.92 per kg. or Broodkaas bestond weer grote be f 1.98 tot f2.00 per kg. Hoewel het vet gehalte van deze soort kaas gelijk is aan die van de Edammers, brengt de kaas dus ongeveer acht cent per kilo gram extra op, zodat de fabrieken, welke Broodkaas kunnen maken, wel een voorsprong hebben op de fabrie ken, welke uitsluitend Edammers 40 kunnen maken. De boterprijs werd in de afgelopen week niet verhoogd. Nog steeds vraagt België veel boter en in feite kan niet worden voldaan aan de vraag vanuit dit land. Dit heeft in België reeds ont stemming teweeggebrcaht en er werd reeds medegedeeld, dat men zich tot Denemarken zou wenden, dat wel bo ter in voldoende hoeveelheden zal kun nen leveren. Mede in verband met de kleine productie verkeert ons land dus wel in een moeilijke positie en getracht zal worden uit de impasse te geraken o.a. door te trachten de afzet in het binnenland te beperken, hetgeen be reikt zou kunnen worden door het be schikbaar stellen van voorraden koel- huisboter. De handel in oude kaas kan niet bepaald vlot genoemd worden, maar de prijzen stijgen regelmatig. Een gun stig teken voor de ontwikkeling van de oude-kaasprijzen is het feit, dat de kaas uit de maanden September, Oc- tober en November vrijwel geheel ge ruimd is, zodat men straks bij herstel de vraag zal moeten putten uit voor raden oudere kaas. Ook de regering blijkt over weinig zgn. najaarskaas te beschikken, hetgeen is komen vast te staan uit een mededeling van het In- en Verkoopbureau voor Zuivel, naar aanleiding van de protesten, welke door de handel waren ingediend ten De Italiaanse vulkaan de Stromboli is weer tot leven gekomen. De bewoners van drie kleine dorpjes uit de omgeving waren echter bijtijds gewaar' schuwd en in veiligheid ge. bracht. De 21-jarige chauffeur G. G. (een Duitser) uit Benschop (Utr.) is giste ren terzake van belediging van de Koningin en prins Bernhard, overeen komstig de eis, veroordeeld tot drie maanden, waarvan twee voorwaarde lijk met een proeftijd van drie jaar. In beschonken toestand terugkerend van een oranjefeest in IJsselstein, had hij, toen zijn meisje wegens een ver keersovertreding een bekeuring kreeg, in een driftige bui enkele sarcastische uitlatingen gedaan, die beledigend wa ren voor de Koningin en de Prins. De Alkmaarse rechtbank heeft giste ren uitspraak gedaan in de zaak contra H.N.S. hoofdredacteur van het Noordhollands Dagblad, die zich had te verantwoorden wegens het publice ren van een artikel van zijn hand met een voor de Joden beledigende inhoud. De rechtbank achtte het wettig en overtuigend bewijs van de opzet niet geleverd en sprak verdachte deswege vrij. Wel stelde zij hierbij vast, dat de gewraakte passage onbehoorlijk moest worden geacht en dat publicatie niet had behoren te geschieden. De 35-jarige vertegenwoordiger H. S. uit Den Haag moest gisteren voor de Haagse rechtbank verschijnen wegens oplichting en hoorde een jaar gevan genisstraf met aftrek tegen zich eisen. Hij zou de procuratiehouder J. O. van een hande'maatschappij hebben voor gespiegeld voor de firma een order te kunnen afsluiten bij de Rotterdamse Lloyd. Men zou voor f 100.000.aan zakmesjes en briefopeners kunnen le veren. Met behulp van dit verhaal was het hem niet moeilijk gevalen f 200.— van de procuratiehouder los te krijgen als voorschot op zijn verdienste van de order. Later bleek dat S. bij de Rotter damse Lloyd volkomen onbekend was en dat er geen sprake was geweest van een order aan de handelmaatschappij. Uitspraak op 23 Februari. Het schijnt, dat de kostbare gobelins uit het Enkhuizer stadhuis, waarover destijds zoveel te doen is geweest, om dat ze in verr^aande staat van verwaar lozing verkeerden, thans toch zullen worden gerestaureerd. De gemeenteraad heeft althans in principe tot deze restau ratie besloten. De raming der kosten ad f 45.000.—, welke van de hoofddirecteur van het Rijksmuseum te Amsterdam is ontvangen, werd echter door verschillen de leden aan de lage kant geacht, terwijl werd aangedrongen op een hogere sub sidiëring door het Rijk en op een zo hoog mogelijke subsidie van de Provincie. NED. IIERV. KERK Beroepen te Haarlem: J. Hermans te Enschede. Beroepen te 's Grevelduin-Ca- pelle: H. A. van Slooten te \yierden, die bedankte voor Veenendaal. Aangenomen naar Abbenbroek-HrcnvlietW. F. Kuil, vicaris te Hoogvliet. Aan-enomen naar Schalkwijk (toez.): A. Jonkers, cand. te Utrecht, die bedankte voor Kamperveen. GEREF. KERKEN Beroeren te Hijum-Flnkum: W. Hor- lings, cand, te Nieuwe Pekela. Beroepen te Lioessens: J. Kuntz te Tzum. C1IR, GEREF. KERKEN Tweetal te Utrecht-C.: D. Biesma Jf te Amsterdam-O. en H. Toorman te De venter. Beroepen te 's Gravenhage-C.: H. Toorman te Deventer. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Emmen: H. van der Werf te Utrecht, Beroepen te Nieuw Weerdin- ge: S. Zijlstra te Eindhoven. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: T. cand. te Rotterdam-Z. Cabaret, angstclling en het aanbod daarin kon aanzien van het geheel vrijgeven van gemakkelijk worden geplaatst tegen de regeringsvoorraden. GEUIGEN VAN JEHOVA Vrijdag 12, Zaterdag 13 cn Zondag 14 Februari houden de getuigen van Je- hovah hun halfjaarlijkse zone-verga dering, -ditmaal in gebouw Colicordi» te Bussum.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 6