Wonderlijk natuurschoon langs
het Panamakanaal
SCHEEP V A ARTBERICHTEN
Gatun-sluizen vormen een
gigantisch meesterwerk
Pelsdierenjacht in Canada
Stromboli weer in werking
Heeft de kaasprijs hoogtepunt
bereikt?
Marktoverzicht van
Purmerend
Men lokt de muskusrat met parfum
België vraagt nog
veel boter
Van Atlantic naar Pacific
Iedere jager heeft zijn
eigen methode
Eerste Kamer aanvaardde
wijziging wet op PBO
Duitser beledigde het
Koninklijk Huis
Een reprimande van de
rechtbank
Gefingeerde order van
een ton
Enkhuizer gobelins toch
gerestaureerd?
BEROEPINGSWERK
s
WOENSDAG 10 FEBRUARI 1954
Bijzondere correspondentie
VOOR DE JONGEREN aan boord van het Nederlandse motorschip
„HERA" werd het de eerste keer dat zij het Panama-kanaal gingen
doorvaren, zodat zij in spanning verheiden welke indruk dit gigantische
werk op hen zou maken. Veel te langzaam, naar hun zin, verstreek de
nacht in Christobal, want alleen bij daglicht wordt het kanaal door de
schepen gebruikt. De jongens vonden echter een vage troost in het feit,
dat het Nederlandse schip niet het enige was, dat op doortocht lag te
wachten. Amerikaanse, Zweedse, Engelse schepen en een eenzame
Griek lagen eveneens te rijden op hun ankers. De volgende morgen,
bij het krieken van de dag, kwam de loods, uitgerust met een draag
baar radio-apparaat aan boord. Het wachten was nu nog op de „vletter-
lui", die de tocht zouden meemaken en tevens behulpzaam zouden
zijn bij het vastmaken in de sluizen. Met een bootje arriveerden „de
heren" tenslotte. Acht vuile kerels, allen Westindiërs, met een gezicht
van: „Komen we er vandaag niet, dan morgen wel
ANGZAAM voer het schip verder
de Limon-baai op met als einddoel
de Gatun-sluizen. Het was nog vroeg
in de morgen. Reeds nu zag men over
al de vissers druk aan het werk in
hun ranke roeibootjes. Met afgunst ke
ken zij soms op naa- een koppel grau
we pelikanen, dat in zijn duikvluch
ten meer vis ophaalde, dan de loze
vissertjes.
Een blauwachtige nevelwaas hing
nog over het water,, flauw zagen we
de bergruggen in het binnenland en
verder was er niets dan de stilte, on
derbroken door het monotone gedreun
van de scheepsmotor. De spanning on
der de bemanning steeg, want in de
verte doemden de machtige Gatun-
sluizen op. Een grote Zweedse tanker
troonde al 25 meter boven de zeespie
gel in de derde, tevens laatste sluis.
J^ANGZAAM liep de „HERA", et
afgezette motor, getrokken door
vier electrische locomotiefjes, de eer
ste sluis binnen. In de sluizen zorgen
de „vletterlui" in een klein roeibootje
voor de verbinding met de wal, door
de trossen daar vast te leggen. Alles
gaat even voorzichtig, de Amerikanen
nemen geen enkel risico. Het is streng
verboden voor de schepen de machi
nes in de sluizen te laten draaien;
zelfs als het schip in de sluizen ligt
gemeerd, moet steeds een extra tros
voor onmiddellijk gebruik gereed lig
gen, ingeval het schip los mocht ra
ken. Daar gingen de zware deuren
dicht. Langzaam steeg het water, reeds
waren we in staat over de kademuren
te kijken. Goed onderhouden gazons
met hier en daar een bosje bloemen,
strekken zich aan weerskanten va.i de
sluizen uit. De gebouwen van de tech
nische dienst breken de omgeving met
hun hel gele kleur.
Het schutten ging nu snel, spoedig
werden de resterende sluizen „geno
men". Toen het schip naar buiten ge
trokken werd bevonden we ons op het
grote Gatum-stuwmeer, dat dcor een
stuwdam in de Rio Chagres, van zee is
afgesloten, want anders zou het Pana
ma-kanaal, door de hoge ligging in
een korte tijd leeglopen. In de verte,
PURMEREND, 9 Febr. Verleden
week belemmerde de felle koude aanvoer
en bezoek aan de markt van Purmerend,
vanmorgen zat het in de gladde wegen,
dat de aanvoer wat laat en het bezoek
niet groot was. Het aantal vette koeien
viel weliswaar erg mee, maar de kwali
teit liet te wensen over. Alle aangevoer
de slachtkoeien waren bijna zg reageer-
ders, zodat ook de beste koeien weer iets
hoger in prijs kwamen. De handel werd
later iets minder. Ook bij de gelde koeien
was het daardoor stil. Voor verse melk
koeien was er echter al vroeg belang
stelling, daar velen, die reageerders af
zetten, een goed beest terugkopen. Deze
dieren bleven dus wel op prijs. Lichte
soorten nuchtere kalveren gingen niet
vlug van de hand. De handel in zware
siaehtkalveren ging nog wel. Naar fok-
dieren was weinig vraag; gelukkig was
het aanbod niet groot. S'achtstieren wer
den vlug verhandeld. Vette schapen en
lammeren waren weer heel duur. Bij de
vette varkens was door de geringe aan
voer de inzet zeer goed. De prijzen wa
len weer hofer. Vooral de zeugen waren
goed te plaatsen. Later, toen het aanbod
bleek aan te houden, werd de handel iets
trager. De handel in biggen was aanvan
kelijk vrij kalm, later werd hij iets beter.
Op de paardenmarkt was het heel stil.
De vraag naar konijnen was zeer goed,
de handel in pluimvee was daarentegen
zeer lui.
PURMEREND. 9 Febr. Aangevoerd
553 runderen, waaronder: 370 vette
koeien 2.40—2.95 per kg, handel goed.
105 melk. en kalfkoeien 690—1030, 54
gelde koeien 600775, kalm, 10 graskal
veren 24-5—310, kalm, 769 nuchtere kal
veren: voor de slacht 30—85, matig, voor
fokkers 65—115, ka'm, 14 stieren 700—
1200, vlug; 522 vette -chipen en lamme
ren: vette scha; en 90150, vlug, lam
meren 80—115. vlug; 46 bokken en gei
ten 15—50, stugger; 192 vette varkens:
zware 1.88—1.96 per kg, zouters 180—
1.88 per kg, begin goed. afloop iets stug
ger, vette zeugen 1.76—1.80 ner kg. vlug:
666 schrammen en bic-en: schrammen
78—110, biggen 36—76, goed; 7 fokzeu-
gen 275—350. kalm; 13 paarden 650—880.
stil. Totaal 1768 dieren.
Oude kippen en hanen: 2100 rode en
witte 1.80—2 00 ner kg, 100 blauwe 2.00
2.20 ner kg: 250 jonge hanen (b'auwe)
2.30—2.45 per kg; 250 eenden 1.00—1.50
per stuk: 600 k^n'-nen 3.00—7.75 p. stuk.
7000 kippeneieren 10.50—12.50 per 100
Stuks; 500 eendeneieren 9.00 p. 100 stuks.
PURMEREND. 9 Febr. Eierenveiüng.
Aangeveerd: 40.000 eendeneieren 66-74
9.44—9.6.5 per 100 stuks; 43.000 kippen
eieren 53-60 11.03—12.53 per 100 stuks,
60-67 12.50—13.51 per 100 stuks.
over het meer, wisten we het eigen
lijke kanaal, met gaande en komende
schepen.
J\JADAT de loods, radiografisch toe
stemming van de wal had gekre
gen, keerde de rust aan boord weer
enigszins terug. De heren „vletterlui"
doodden op het achterdek de tijd met
slapen en pokeren. Intussen was nog
niet veel van een kanaal te bespeu
ren, want het schip voer hier en daar
tussen een paar eilandjes door, waar
alleen bont gekleurde vogels op hui
zen, die bij het naderen van het schip,
schreeuwend een beter heenkomen
zochten.
Het werd weer stil. Af en toe klonk
een metalen stem door de radio op
de brug, als de loods nieuwe orders
kreeg, doch verder ademde alles een
diepe rust. Naarmate men dieper
landinwaarts voer vormde zich lang
zaam het eigenlijke kanaal met aan
de oevers groene bossen, afgewisseld
door rotsachtig heuvelland. Hier en
daar een kleine beek, ergens uit de
hooglanden komend met de monding
in het kanaal.
gOMMIGE leden van de bemanning
kwamen ogen tekort het bonte
schouwspel in zich op te nemen. Er
ging een eigen bekoring van dit alles
uit. Plotseling hoorden we het angst
aanjagende gehuil van een voortden
derende trein. De „Panama-express".
Op open plekken kon men soms een
kleine leger-nederzetting waarnemen,
bewoond door Amerikaanse militairen,
die in tijd van nood, de verdekt opge
stelde kanonnen moesten bedienen.
Plotseling leek het kanaal dood te
lopen, doch in werkelijkheid is dit
natuurlijk niet het geval. Men naderde
namelijk de beruchte Culebra-door-
snijding, een smalle geul in het ge
bergte uitgehouwen; deze doorgang is
echter zo smal, dat men hem van ver
af moeilijk kan zien. Het passeren van
deze engte betekent tevens, dat men
spoedig in de Pedro Miquel-schutsluis
terecht komt, die het schip naar een
zes meter lager meertje voert.
Nabij deze sluis kwam er enige
beweging in de dikke, vadsige licha
men van de vletterlui. Rekkend en
geeuwend togen zij aan het werk.
^ADAT de Pedro Miquel-sluis de
„HERA" had losgelaten, volgde het
laatste traject naar de grotere Mira-
flores-sluizen bij de stad Panama. Het
water nam inmiddels een andere kleur
aan, het heldere moest plaats maken
voor vuil, grauw water, olievlekken
regenboogden aan de oppervlakte. De
tocht raakte teneinde, in de verte
doemden de laatste sluizen op, nog
twee keer schutten en de weg naar
zee was weer vrij.
In Balboa aan het einde van het
Panama-kanaal, werd de nacht door
gebracht. Daar werden de hongerige
olietanks van het schip met nieuwe
brandstof gevuld, voor nieuwe reizen
langs vreemde kusten.
(Van onze C.B.C.-correspondent)
HE jacht op pelsdieren is een van de
oudste middelen van bestaan in
Canada. Goed beschouwd zou men mis
schien kunnen beweren, dat het de
pelshandel is geweest, die Canada voor
de beschaving heeft opengelegd. Ja
gers en avonturiers trokken steeds ver
der de wildernis in op zoek naar nog
betere jachtgronden.
De handel in huiden is ook in het
tegenwoordige, sterk-gemoderniseerde
Canada, nog steeds van grote bete
kenis. Vele blanken en Indianen ver
dienen hun brood met het vangen van
ets-licren. Alleen in het seizoen 1952
">"3 b.v. werden bijna zeven-en-een-
half milliocn huiden verkregen.
In waarde gemeten staat Ontario
bovenaan de lijst van Canadese pro
vincies, die pelzen leveren. In de pro
vincies Alberta, Saskatchewan en Ma-
nitoba worden weliswaar meer pelzen
aan de markt gebracht, maar het gaat
hier doorgaans om huiden in de lagere
prijsklassen, zoals die van muskusrat
ten, eekhoorns, wezels enz. Ontario
daarentegen zoekt het vooral in de
duurdere soorten als „mink" of „nertz"
en bever.
Dat de pelshandel een gevoelige tak
van bedrijvigheid is, is heel begrijpe
lijk, omdat hij van de noga' grillige
mode afhankelijk is. Eerst leverde de
bever het geliefkoosde soort bont, later
ging men over op de vos (de zilver
vossen vooral) en nu is het vooral
„mink" waar grote vraag naar is.
De pelsjagers krijgen doorgaans een
vergunning om gedurende een jaar in
een bepaald gebied te jagen. Het mini
sterie van Bosbouw in Ottawa pro
beert alle jagers een stuk grond toe
te wijzen, dat een natuurlijke water
scheiding heeft. Elk gebied wordt dan
als een op zichzelf staand geheel be
schouwd. Net als het kappen in de
bossen, geschiedt de pelzenjacht tegen
woordig zeer nauwgezet. Een jager
weet, dat hij niet teveel dieren mag
doden. Hij vangt er net zoveel als wet
telijk toelaatbaar is. Op die manier
voorkomt men, dat diersoorten uit
sterven, hetgeen bijvoorbeeld bijna is
gebeurd met de bever.
De jagers werken op zogenaamde
„trap lines", die tussen de vijftien en
zestig kilometer lang zijn. Gemiddeld
worden er tussen de honderd en drie
honderd vallen uitgezet. Het getal
hangt af van de lengte der „trap line"
en van het aantal dieren, dat men
wenst te vangen. Iedere jager houdt er
zo zijn eigen jachtmethoden op na. De
een zet zijn vallen zus, de andere weer
zo. De een vindt dit aas beter, de ander
weer een andere soort.
Bevers vangt men gewoonlijk door
vallen neer te zetten op het pad, dat
ze plegen te volgen of op de bodem
van een rivier of meer. Een verse tak
van een populier wordt dan als aas
gebruikt.
Vóór de jacht op nertz gebruikt men
gewoonlijk vis of vlees als aas, terwijl
de muskusrat dol is op appels en kool
rapen. En misschien klinkt het U een
beetje wonderlijk in de oren, maar
deze ratten zijn eveneens verzot op de
geur van parfums, zoals die van ro
zen en lelietjes der dalen. Het enige
wat de jager dan te doen heeft, is wat
odeur in de buurt van de val te spren
kelen. De Indianen bezitten velerlei
geheimen t.a.v. de bereiding van reuk
stoffen. De recepten daarvoor hebben
ze vaak van hun ouders gekregen en
de bereidingsmethoden zijn soms ge
neraties oud.
Wanneer een jager een lange trap
line in gebruik heeft, moet hij ver
schillende kampen hebben, waar hij
de nacht kan doorbrengen. Soms heeft
hij er wel vier. Het zijn doorgaans
eenvoudige hutten, waar hij een vuur
kan aanleggen en waar altijd voedsel
opgeslagen ligt. Want weer of geen
weer, elke val moet op zijn minst één
keer per week worden bezocht. Nog
een maand en het seizoen voor de pels
jagers loopt weer ten einde. Laten we
hopen, dat het een goed jaar is ge
weest.... en dat de pelzen bij de wis
pelturige dame, die Mode heet, in de
smaak zullen vallen.
Het leven van de pelsjager in het
eenkame bos- en berggebied van
Canada is een hard, doch nog steeds
winstgevend bestaan.
De Eerste Kamer heeft gistermiddag
het ontwerp tot wijziging van de wet
op de bedrijfsorganisatie en voorzie
ningen in verband met het volledig in
werking treden van artikel 145, eerste
lid, dier wet z.h.s. goedgekeurd, metl
de aantekening, dat de CPN geacht
wilde worden te hebben tegengestemd.
Voorts werd het wetsontwerp tot
verlenging van de termijn van verval
van sommige bezettingsregelingen z.h.s
goedgekeurd en werd het wetsontwerp
tot goedkeuring van een verlenging en
nadere wijziging van de overeenkomst
tussen de staat en de Domaniale mijn-
maatschappü N.V. te Kerkrade inzake
de exploitatie van de domaniale steen
kolenmijn aldaar, met 29 tegen 13
stemmen aangenomen. Tegen waren
de PvdA en de CPN. Tenslotte heeft
de Eerste Kamer gistermiddag het door
de zes fractievoorzitters ingediende
voorstel tot wijziging van 't ingediende
ment van orde der Kamer z.h.s. aan
genomen.
Aagtedijk, 14-2 van Victoria te New
York verwacht Aalsdijk, 11-2 van New
York te R'dam verwacht Abbedijk, 8-2
n.m. te New York Adinda (t), 8-2 van
Sungeigerong naar Bangkok Alblasser-
dijk, verm. 13-2 van Houston, 15-2 van
Galveston naar R'dam Aletta (t), 8-2
van Saigon naar Haiphong Alhena, 8-2
te Antwerpen Alwaki, 11-2 van San
tos te Buenos Aires verwacht Amstel-
park, 8-2 n.m. te Hampton Roads Al-
dabi, 8-2 te Montevideo Almkerk, 8-2
te Marseille Annenkerk, pass. 8-2 Fi-
msterre naar Antwerpen Appingedijk,
verm. 912 van Philadelphia naar Balti-
more Argos, 8-2 van Gibraltar naar
Savona Arkeldijk, verm. 8-2 van Gal
veston naar Corpus Christi Averdijk,
verm. 10-2 van New York naar R'dam
Alioth, 9-2 van Las Palmas naar Antwer
pen Altair, pass. 8-2 van St. Pauls
Rock naar Las Palmas Alwaki, 8-2 van
Santos naar Montevideo Amor, 8-2 van
Catania naar Messina Amstelkroon,
9-2 van Laguara naar Curaca0 Ban
tam, vertr. 9-2 van Colombo naar Aden
Bonaire, 8-2 620 mijl noordoost van
Flores naar Plymouth Borneo, 9-2 van
New Orleans te Tampa Bennekom, 8-2
van Pisco te Callao Bintang, pass. 8-2
n.m. Gibraltar naar A'dam Boschfon
tein, 1-2 van Zanzibar te Tanga Brit-
sum, 9-2 te Nagoya Bastor, 8-2 n.m.
van Hamburg naar A'dam Barito, 9-2
te Krobe Bloemfontein, pass. 8-2 Da
kar naar Las Palmas Blommersdijk,
verm. 11-2 van R'dam naar New York
Boskoop, 8-2 van Carthagena naar Aruba
Clavella, 8-2 te Napels Corilla (t),
8-2 te Yokohama Coryda (t), 8-2 van
Cristobal naar Curagao Cottica, 8-2
van Trinidad naar Paramaribo Daler-
dijk, verm. 10-2 van Mobile naar New
Orleans Duivendrecht 6-2 te New Or
leans Eemdijk, verm. 11-2 van R'dam
naar Golf van Mexico Ena (t), 9-2
te Balik Papan Ess0 Den Haag (t),
9-2 te Sidon Esso Rotterdam (t), 8-2
van Le Havre naar Aruba Eos, pass.
9-2 Ouessant naar Lissabon Esso Am
sterdam, 9-2 van R'dam te Ras Tanura
Garoet, 9-2 te Tandjong Priok Groote
Beer, 13-2 te Halifax verwacht Groote
Kerk, 8-2 te Durban Eendracht, verm.
9-2 van Haifa naar Akcay Heems
kerk, pass. 8-2 Mogadisco naar Suez
Hera, 8-2 te Guanta Kermes 7-2 van
Bilbao naar Cristobal Hathor, 8-2 van
Haifa naar Antwerpen Hector, 8-2 te
Valencia Hestia, 9-2 v.m. van Tampa
te Brunsbuttel Hoogkerk, 9-2 te Kobe
Jupiter, pass. 912 Gibraltar naar A'
dam Johan van Oldenbarnevelt, 9-2
te Sydney verwacht Kedoe, pass. 8-2
Finisterre naar R'dam Karimata, pass.
8-2 Ouessant naar Caloutta Kota Inten,
8-2 van Halifax naar Alexandrië Ke
doe, 9-2 21 uur te R'dam verwacht
Kieldrecht, 7-2 van Colombo naar Aden
Laagkerk 8-2 van R'dam naar Cal-
cutta Limburg, 4-2 te Seattle Loos-
drecht, vertr. 12-2 van Rangoon naar
Calcutta Lekkerkerk, 8-2 te Suez van
Aden Loenerkerk, 8-2 van R'dam naar
Hamburg Lingkoeas, 8-2 van Tand
jong Priok naar Bangkok Maas, 8-2
van Tunis naar Oran Mariekerk, 8-2
van Antwerpen naar Las Palmas Mui-
derkerk, 10-2 van Hongkong te Manilla
Nieuw-Amsterdam, 8-2 te New York,
vertr. 11-2 van New York naar Port au
Prince Noordam, vertr. 13-2 van R'
dam naar New York Ondina (t), 8-2
van Chittagong naar Singapore Oranje
fontein, 9-2 van East London te Durban
Pendrecht, 11-2 te Paulsboro verwacht
Polydorus, pass. 8-2 Minikoy naar Aden
Polyphemus, 9-2 te Sue^ verwacht
Prins Frederik Willem, pass. 8-2 Kaap
Vincent naar Londen Orion, 8-2 Fi
nisterre gepass. naar Oran Poelau Laut,
8-2 van Suez naar Aden Pygmalion,
-2 van Ciudad Trujillo naar Port au
Prince Radja, 912 te Singapore
Riouw verm. 15-2 van New York naar
Halifax Rondo, verm. 11-2 van Bela-
wan naar Port Swettenham Rijndam,
13-2 te Cohb (Ierland) verwacht Rijn-
kerk, 8-2 van Aden naar Penang Ro-
tula, 8-2 Kaap Palmas gepass. naar Ac-
cra Salatiga, 8-2 van Karachi naar
Bahrein Sarcena (t), 9-2 te Surabaja
Sibajak, pass. 812 Malta naar Port Said
Sliedrecht (t), 9-2 v.m. te Mena al
Ahmaid verwacht Sloterdijk, 13-2 te
Havanna verwacht Stad Alkmaar, 9-2
n.m. te Narvik verwacht:Straat Soen-
da, 8-2 van Manilla naar Sagay Sama-
rinda, vertr. 9-2 van Dar es Salaam naar
Belawan Sharatan pass. 7-2 n m. Mona
Eil. naar Philadelphia Straat Bali, 8-2
van Buenos Aires naar Singapore
Schie, pass. 9-2 Finisterre naar Tunis
Stentot, 8-2 van Trinidad naar A'dam
Tawali, verm. 12-2 van Hamburg naar
Antwerpen Themisto, 8-2 van Bremen
naar New York Trajanus, 8-2 te Ham
burg Tibia, 10-2 te Hongkong ver
wacht Titus, 9-2 van R'dam naar A'
dam Tomori, 8-2 6.25 uur van Port
Said naar Genua Tosari, 10-2 15 uur
t,e Hoek van Holland verwacht Utrecht,
9-2 te Singapore Waal, 8-2 te Volos
Waterman pass. 8-2 Luderitzbaai, 9-2 te
Walvisbaai verwacht Westerdam, 8-2
van Bermuda naar New York West-
land, -2 van Buenos Aires te Montevideo
Willemstad, 8-2 van Aruba naar Port
Limon Wieldrecht, vertr. 9-2 van Na
pels naar Tripoli Woensdrecht, 9-2 van
Punta Cardon te R'dam Zaan, pass. 8-2
n.m. Holtenau naar A'dam
J^AAR HET ZICH Iaat aanzien Is aan
de steeds hogere prijzen voor kaas
een einde gekomen, want het prijsver-
loop In de afgelopen week liet wel
zien, dat de prijzen een hoogte hebben
bereikt, waarop het steeds moeilijker
wordt om tot zaken te komen. Het ge
volg van een en ander was, dat het
grootste gedeelte van de productie en
wel voornamelijk de Volvette Goudse
tegen lagere prijzen moest worden
afgezet. Hierbij dient echter te wor
den aangetekend, dat de productie op
nieuw daalde en de prijsontwikkeling
beïnvloed is door het feit, dat tijdens
de vorstperiode niet veel kaas ver
zonden is.
De exporteurs op Duitsland en Bel
gië beschikken echter wel over orders
en het is daarom niet uitgesloten, dat
de thans genoteerde prijzen zich nog
wel enige tijd zullen handhaven. Of
deze echter weer hoger zullen komen,
moet worden betwijfeld. Een uitzonde
ring op bovenstaande ontwikkeling
vormden de Edammers 40 F, waarvoor
men over het algemeen een hogere
prijs wist te noteren. Nog steeds wordt
weinig Edammerkaas 40 F gemaakt,
terwijl aan <'3 andere kant de prijs
voor de Edammerkaas 40 F zich op
trekt aan die van de Broodkaas 40+,
waarvoor nog steeds veel belangstel
ling bestaat.
De aanvoer van melk bij de zuivel
fabrieken gaf in de week van 17 t.e.m.
23 Januari jl. een lager cijfer te zien
dan in de voorgaande week. Zoals reeds
medegedeeld, liep ook de kaasproduc
tie terug en kon deze worden gesteld
op ongeveer 1381 ton. Ook de produc
tie van boter kwam op een lager niveau
te liggen nl. 899 ton tegen 922 ton in
de voorgaande week.
Op de Alkmaarse kaasmarkt was de
aanvoer heel klein, waarmede bij het
vaststellen van de commissie-notering
schijnbaar rekening werd gehouden.
Men bepaalde de prijs voor de Noord
hollandse Edammers 40F op f 1.96 tot
f 1.97 per kg, maar men bleek te hoog
te hebben gegrepen, want de aange
voerde kaas ging over het algemeen
weg tegen een prijs van f 1.93 per kg.
Op de Leeuwarder zuivelbeurs werden
de officiële noteringen verhoogd. Voor
Goudse Volvet noteerde men f 2.20 tot
f2.21 per kg, voor Edammers 40 F f 1.89
tot f 1.90 per kg en voor Broodkaas
40 F f 1.96 tot 1.97 per kg. In Goudse
Volvet kwamen de zaken moeizaam tot
stand en over het algemeen moest de
kaas in prijs een veer laten. Aan het
einde van de beurs kon worden vast
gesteld, dat zaken waren gedaan op
basis van f 2.19 tot f 2.21 per kg.
Het aanbod in Edammerkaas 40 F
was klein en als gevolg hiervan kon
ren iets betere prijs dan vorige week
'orden gemaakt. Men betaalde voor
~ze soort kaas f 1 .DO tot f 1.92 per kg.
or Broodkaas bestond weer grote be
f 1.98 tot f2.00 per kg. Hoewel het vet
gehalte van deze soort kaas gelijk is
aan die van de Edammers, brengt de
kaas dus ongeveer acht cent per kilo
gram extra op, zodat de fabrieken,
welke Broodkaas kunnen maken, wel
een voorsprong hebben op de fabrie
ken, welke uitsluitend Edammers 40
kunnen maken.
De boterprijs werd in de afgelopen
week niet verhoogd. Nog steeds vraagt
België veel boter en in feite kan niet
worden voldaan aan de vraag vanuit
dit land. Dit heeft in België reeds ont
stemming teweeggebrcaht en er werd
reeds medegedeeld, dat men zich tot
Denemarken zou wenden, dat wel bo
ter in voldoende hoeveelheden zal kun
nen leveren. Mede in verband met de
kleine productie verkeert ons land dus
wel in een moeilijke positie en getracht
zal worden uit de impasse te geraken
o.a. door te trachten de afzet in het
binnenland te beperken, hetgeen be
reikt zou kunnen worden door het be
schikbaar stellen van voorraden koel-
huisboter.
De handel in oude kaas kan niet
bepaald vlot genoemd worden, maar
de prijzen stijgen regelmatig. Een gun
stig teken voor de ontwikkeling van
de oude-kaasprijzen is het feit, dat de
kaas uit de maanden September, Oc-
tober en November vrijwel geheel ge
ruimd is, zodat men straks bij herstel
de vraag zal moeten putten uit voor
raden oudere kaas. Ook de regering
blijkt over weinig zgn. najaarskaas te
beschikken, hetgeen is komen vast te
staan uit een mededeling van het In-
en Verkoopbureau voor Zuivel, naar
aanleiding van de protesten, welke
door de handel waren ingediend ten
De Italiaanse vulkaan de
Stromboli is weer tot leven
gekomen. De bewoners van drie
kleine dorpjes uit de omgeving
waren echter bijtijds gewaar'
schuwd en in veiligheid ge.
bracht.
De 21-jarige chauffeur G. G. (een
Duitser) uit Benschop (Utr.) is giste
ren terzake van belediging van de
Koningin en prins Bernhard, overeen
komstig de eis, veroordeeld tot drie
maanden, waarvan twee voorwaarde
lijk met een proeftijd van drie jaar.
In beschonken toestand terugkerend
van een oranjefeest in IJsselstein, had
hij, toen zijn meisje wegens een ver
keersovertreding een bekeuring kreeg,
in een driftige bui enkele sarcastische
uitlatingen gedaan, die beledigend wa
ren voor de Koningin en de Prins.
De Alkmaarse rechtbank heeft giste
ren uitspraak gedaan in de zaak contra
H.N.S. hoofdredacteur van het
Noordhollands Dagblad, die zich had
te verantwoorden wegens het publice
ren van een artikel van zijn hand met
een voor de Joden beledigende inhoud.
De rechtbank achtte het wettig en
overtuigend bewijs van de opzet niet
geleverd en sprak verdachte deswege
vrij. Wel stelde zij hierbij vast, dat de
gewraakte passage onbehoorlijk moest
worden geacht en dat publicatie niet
had behoren te geschieden.
De 35-jarige vertegenwoordiger H. S.
uit Den Haag moest gisteren voor de
Haagse rechtbank verschijnen wegens
oplichting en hoorde een jaar gevan
genisstraf met aftrek tegen zich eisen.
Hij zou de procuratiehouder J. O. van
een hande'maatschappij hebben voor
gespiegeld voor de firma een order te
kunnen afsluiten bij de Rotterdamse
Lloyd. Men zou voor f 100.000.aan
zakmesjes en briefopeners kunnen le
veren. Met behulp van dit verhaal was
het hem niet moeilijk gevalen f 200.—
van de procuratiehouder los te krijgen
als voorschot op zijn verdienste van de
order. Later bleek dat S. bij de Rotter
damse Lloyd volkomen onbekend was
en dat er geen sprake was geweest van
een order aan de handelmaatschappij.
Uitspraak op 23 Februari.
Het schijnt, dat de kostbare gobelins
uit het Enkhuizer stadhuis, waarover
destijds zoveel te doen is geweest, om
dat ze in verr^aande staat van verwaar
lozing verkeerden, thans toch zullen
worden gerestaureerd. De gemeenteraad
heeft althans in principe tot deze restau
ratie besloten. De raming der kosten ad
f 45.000.—, welke van de hoofddirecteur
van het Rijksmuseum te Amsterdam is
ontvangen, werd echter door verschillen
de leden aan de lage kant geacht, terwijl
werd aangedrongen op een hogere sub
sidiëring door het Rijk en op een zo hoog
mogelijke subsidie van de Provincie.
NED. IIERV. KERK
Beroepen te Haarlem: J. Hermans te
Enschede. Beroepen te 's Grevelduin-Ca-
pelle: H. A. van Slooten te \yierden, die
bedankte voor Veenendaal. Aangenomen
naar Abbenbroek-HrcnvlietW. F. Kuil,
vicaris te Hoogvliet. Aan-enomen naar
Schalkwijk (toez.): A. Jonkers, cand. te
Utrecht, die bedankte voor Kamperveen.
GEREF. KERKEN
Beroeren te Hijum-Flnkum: W. Hor-
lings, cand, te Nieuwe Pekela. Beroepen
te Lioessens: J. Kuntz te Tzum.
C1IR, GEREF. KERKEN
Tweetal te Utrecht-C.: D. Biesma Jf
te Amsterdam-O. en H. Toorman te De
venter. Beroepen te 's Gravenhage-C.:
H. Toorman te Deventer.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen te Emmen: H. van der Werf
te Utrecht, Beroepen te Nieuw Weerdin-
ge: S. Zijlstra te Eindhoven.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scheveningen: T.
cand. te Rotterdam-Z.
Cabaret,
angstclling en het aanbod daarin kon aanzien van het geheel vrijgeven van
gemakkelijk worden geplaatst tegen de regeringsvoorraden.
GEUIGEN VAN JEHOVA
Vrijdag 12, Zaterdag 13 cn Zondag 14
Februari houden de getuigen van Je-
hovah hun halfjaarlijkse zone-verga
dering, -ditmaal in gebouw Colicordi»
te Bussum.