Het oordeel van de Vergeten Categorie over Jeugd en Kerk" Zwitsaletten De preek moet handelen over actuele problemen 7aNATQGEU r ^5? RICHM0ND, Bijtsen?Prachtbij De beste ruil SPRING8QK En nu de volgende kwestie Eenheid noodzaak De kerk is onbegrijpelijk Gereformeerde critiek Als het werk u zwaar valt... Uiterlijk en innerlijk De oecumenische beweging DE hoofdoorzaak, dat de kerk velen onzer met het Evangelie niet meer bereikt, is dunkt mij, dat die velen niet meer in de kerk de „Liefdebond" kun nen zien, die zij eigenlijk moet zijn. KOORTSIG, RILLERIG Pim, Pam Pom en de graafmachine \°0«Y oefookzn;m hoort erbij!-. MARGARET MALCOLM Radioprogramma ZOALS TE VERWACHTEN WAS, heeft de vraag uit het nummer van 5 Maart een grote groep van jonge mensen aan het schrijven gezet. Enkelen berichtten mij: ik kom zelden of nooit in de kerk en kan dus geen oordeel uitspreken de meesten waren min of meer trouwe kerk bezoekers, die filosofeerden over de vraag: welke tekorten ontdekken ivij zelf en zijn die niet de oorzaak van de onkerkelijkheid bij een groot aantal jongeren? Het was verre van eenvoudig, uit hun overpeinzingen een keuze te doen. Wat na lang ivikken en wegen iverd verkoren, volgt hierna: QP uw vraag, wat er in de kerk zou moeten gebeuren of veranderen, zo dat zij de jeugd van deze tijd zou trek ken, zou ik maar één antwoord weten, nl. Eenheid, vóór alles Eenheid. Ik zou graag mijn standpunt met een voorbeeld willen toelichten: Een meisje, 19 jaar, wier ouders niet „kerks" zijn, voelt zich aangetrokken tot het Evangelie. Zij bezoekt een kerk en hoort daar een preek van ds X. Zij gaat nog enige weken naar ds X luisteren, maar op een middag ontmoet zij een vriendin, die zegt: „Men heeft je in de kerk bij ds X gezien, ik snap je niet, daar hoor jij toch niet thuis, je moet eens met mij meegaan Zondag naar ds Y, want dieZij doet dit, maar wordt door een oom, die veront waardigd is, dat zij naar ds Y luistert, meegenomen naar ds Z om naar diens preek te luisteren, want die..,.! Dit is nog enige keren doorgegaan, totdat zij besloten heeft maar trouw elke avond haar stukje uit de Bijbel te le zen en zich daar verder maar aan te houden. Zij bezoekt nu geen kerk meer, want zij heeft gehoord van de „strijd" tussen de verschillende groepen in de Protestantse kerken, zij heeft gehoord, dat als Zondags ds X preekt, de aan hangers van ds Z cüe Zondag niet naai de kerk gaan, want ds X nee, dat is volgens hen geen dominee. Dit meisje wordt hierdoor afge schrikt en deinst terug, wanneer zij deze dingen hoort. Zij kan niet beslui ten, zich bij een van deze groepen aan te sluiten. Zij heeft vroeger ge leerd, dat de Bijbel „Het Boek der Boeken", voor alle mensen dezelfde inhoud had, maar als zij hoort, dat deze geschiedenis van Gods woorden aan leiding geeft tot twisten tussen de men sen, zodat mijnheer Jansen mijnheer Pietersen niet meer aankijkt, omdat mijnheer Jansen een aanhanger is van ds Y, die de Bijbel op een bepaalde manier vertaalt, terwijl mijnheer Pie tersen met ds Z sympathiseert, die het juist andersom doet. Dit is een voorbeeld, waarvan het bewijs niet ver weg behoeft te worden gezocht. Dit komt voor, deze „strijd" tussen de verschillende Protestantse groepe ringen. De jeugd waarvan de ouders een kerk bezoeken, neemt de voorkeur van de ouders meestal wel over, maar als de jongeren zelf willen kiezen, staan zij net als de buitenstaanders, zoals uit mijn voorbeeld blijkt, voor een keus, die hen overweldigt en af schrikt. Maar er is nog meer. Pl.m. 40 pet. van onze bevolking is R.K., er blijft dus pl.m. 60 pet. over, dat öf Pro testant óf geen lid van een kerk is. En als je dan leest, dat er pl.m. 27 a 28 Protestantse kerkgenootschappen zijn (Doopsgezinden, Remonstranten, Baptisten, enz. enz.) en dat in een be paalde plaats een dominee weer een nieuw genootschap heeft opgericht en dat er zelfs organisten zijn, die kerk genootschappen stichten, dan sta je eerst verbaasd, maar later vind je het vreselijk. Naar mijn bescheiden mening is de grote verdeeldheid en tweedracht, die er in de Protestantse kerken heerst, de reden, dat de jeugd van tegen woordig (een groot deel tenminste) de kerken mijdt. De mensen uit al die protestantse kerken moesten verstandig zijn en zich aaneensluiten, niet alleen zouden meer jonge mensen zich dan tot de kerken aangetrokken voelen, maar ook zou men met een hechte eenheid sterk staan tegen een grote vijand, die bij deze onderlinge strijd de lachende, grote, gevaarlijke derde is; dus in de allereerste plaats ..Eenheid". F. KLIJNSMA, Dr Schaepmanstraat 13 Alkmaar (U.L.O. Heiloo) P)EZE vraag vind ik gemakkelijk te beantwoorden. In de kerk wordt meestal erg „stijf" gesproken (Ik wil niet beweren, dat het in alle kerken zo is). Moeilijke woorden hoor je, waar je geen klap van begrijpt. Misschien is dit wel de reden, waarom er zoveel jongeren uit de kerk blijven. En waar om moet er altijd zó eentonig gespro ken worden? Je hoort haast elke Zon dag hetzelfde. Het kan toch veel een voudiger gezegd worden. Ik kom vaak in een samenkomst, waar hetzelfde wat in de kerk gesproken wordt, veel begrijpelijker is. Waarom zou het in de kerk ook niet kunnen? En ik denk, als dit in kerk ook het geval zou zijn, dat er dan veel meer jongeren zouden komen. Waarom al die geleerde woor den? Daar gaat het toch niet om! Gods Woord moet toch het middelpunt zijn. Er wordt pok te veel over de wet ge sproken. Maar dat hoeft niet. Chris tus heeft toch de wet voor ons ver vuld. Als een predikant het nu eens kinderlijk eenvoudig ging zeggen, dan zouden er ook veel meer jongeren met het Evangelie in aanraking komen. Ik ga daarom ook veel liever naar de sa menkomst dan naar de kerk. En als er nu eens na een kerkdienst een dominee achterbleef om met wat jongeren, die dat graag zouden willen, en vragen hadden over de preek, die te behan delen, dan zou alles niet zo vreselijk moeilijk zijn om te begrijpen. U hoeft het natuurlijk helemaal niet met me eens te zijn. Maar dit is mijn mening, JANNIE SUK, Kinheimstraat 2, Alkmaar. [)OOR de grote verdeeldheid der ker ken valt het moeilijk, hier een oor deel over te vellen, want elke kerk heeft z'n eigen leerstellingen, ik vel dit oordeel dan ook over de kerk en ker ken, die hier vrijwel mee overeenko men, nl. uit m'n eigen kring. Er wordt gevraagd, wat er in de kerk veranderd moet worden om de jeugd tot het evangelie te brengen, en ik voeg hieraan toe: en wat moet de kerk hiervoor doen? Allereerst: De prediking moet een zodanige ver andering ondergaan, dat zowel de oude ren als de jeugd deze begrijpen en het moet niet de predikatie zijn waar de jeugd een zucht slaakt, wanneer de voorganger het amen zegt. Dit kan geschieden, zonder dat de waarheid van Gods woord teniet gedaan wordt. De orde van de dienst. Het obstakel hierin is het psalmgezang; het oude psalmgezang moet vervangen worden door het rhythmisch psalmgezang. En zou de eeuwenoude Bijbel niet kunnen worden vervangen door de nieuwe Staten-Bijbel, die de oude zinnen omgezet heeft' in de nieuwere stijl? En nu wat moet de kerk doen? Nu begin ik te schrijven over de kerken, want dit kan niet in één kerk geschieden; hier kom ik straks nog op terug. De kerken moeten een speciaal jeugd- comité oprichten, dat zich bezig houdt met de problemen van deze voor de jeugd zo gevaarlijke tijd. Dit comité moet zorgen, dat er zo nu en dan op Zondagmiddag speciale in terkerkelijke jeugdsamenkomsten ge houden kunnen worden. Des Zomers buiten in de natuur, in de duinen, de bossen en op het strand; hier kunnen spelletjes gedaan worden, massazang, samenzang, voordrachten en tevens tussen dit alles door een korte Medi tatie, die heus wel goed zal vallen bij ons. Des winters, of bij slechte weers omstandigheden, in grote zalen of een speciaal daarvoor gesticht gebouw, bv. zoiets als het A.M.V.J.-gebouw in Am- alt U tegen Uw dagtaak opilet als tegen een berg - als ver moeidheid en aenuwklaehlen U kwellen, neem dan Sana- togen aulvere kracht, die gaandeweg Uw gehele gestel doordrenkt, slapte en luste loosheid verdrijft en U vervult van energie en levensvreugde. Begin dadelijk met Jr Het Zenuwtonleum (Advertentie, Ing, Med.) sterdam. Kunnen de kerken zulke ge bouwen niet voor ons laten bouwen? Wat hierin verricht moet worden is hetzelfde als hierboven. Tevens kunnen hier films gedraaid worden met Bij belse grondslag: Een advertentie in de krant met het woord film en de zaal is tot gan de nok vol. En nu tot slot het Interkerkelijke. Het voornaamste is: we hebben meer jeugd bij elkaar en dit slaat in bij de buitenstaanders, het wekt vertrou wen en nieuwsgierigheid, en eenmaal heengegaan wil men de tweede keer weer heen. De onkosten kunnen dan makkelijker gedekt wor den want „Eendracht maakt macht". Er zijn kerken die iets dergelijks op touw zetten, maar zoiets loopt meestal op niets uit, daar men geen medewer king krijgt van andere kerken. Bij onze kerken is men van oordeel: Het enige wat we kunnen doen is „Bidden zonder ophouden"; met alle eerbied ggesproken hoor, maar ik zeg „Bid en werk". Kom, welke kerkeraad zet iets dergelijks op touw of wie stelt het aan de jeugddeputaten voor? Dominee's helpt ons? G. DE BOER, (Chr. Gereformeerd) Vijzelstraat 8, Den Helder. \\7AT moet er in de kerk veranderen om zodoende meer jongeren met het Evangelie te bereiken? Dit is een zeer lastig onderwerp. In de eerste plaats het kerkgebouw zelf. Wat mij de laatste tijd opvalt is, dat de kerken die tegenwoordig ge bouwd worden, zich zoveel mogelijk aanpassen aan de tijdgeest. Ik geloof wel, dat het goed is, om de sombere, donkere kerken te vervangen door kerken, die als het ware een blijdschap uitstralen door het lichte kerkmeubi- lair en da wat moderner inrichting. Het moet natuurlijk niet ontaarden in een hypermoderne vormloze stijl. Ve len zullen misschien zeggen, dat het kerkgebouw er weinig toe doet, maar maar daar ben ik het niet mee eens. De sfeer die van een kerk uitgaat is juist van groot belang voor het hele kerke lijke werk. Tot zover is het nog niet zo moeilijk, maar nu de wijze, waarop het Evangelie wordt verkondigd. Naar mijn mening zal men moeilijk van de vaste gebruiken kunnen afwijken, zo als die in Protestantse- en Katholieke kerken worden gebezigd. Wat echter wel veranderd kan worden, is de wijze van preken. Er wordt soms teveel al leen over de bijbel gepreekt. Dit vind ik fout. Het ontaardt vaak in een on begrijpelijk relaas. De preken moeten met de bijbel als grondslag, afgestemd zijn op het dagelijkse leven en op de grote actuele levensproblemen. Ik ben er echter lang niet zeker van, dat de jongeren dan wel bereikt worden. Mijn persoonlijke ervaring is deze, dat de meeste jongeren getrokken worden door bijzondere gebeurtenissen in de kerk, 1 v. een kerstspel. Algemeen be kend is ook, dat de Youth for Christ Ralleys over het algemeen veel jonge lui trekken. Ik ben een groot liefheb ber van alle soorten muziek, maar jk geloof toch niet, dat de jazzmuziek ge schikt is als schakel tussen de jonge ren en het Evangelie. Conclusie: Er kunnen inderdaad zekere punten worden veranderd, maar een volledige verandering is miins in ziens onmogelijk. Het zal in grote mate van ons zelf moeten afhangen. PIET B. S. KAT, Soestdijksekade 469. verjaag dat lome griepgevoel met: 'n "Z.W/TSALpreparaat.' (Advertentie, Ing. Med.) Christus heeft gezegd, dat wij zijn leerlingen zijn, als wij elkander lief hebben. Als wij dat niet doen.onteren wij daardoor de kerk, waartoe wij mo gen behoren en maken wij van die kerk een caricatuur die voor een bui tenstaander óf monsterachtig óf be lachelijk is. Wij allen die Christus als onze Meester erkennen moeten dus zelf in de eerste plaats ernaar streven in ons de kerk te vernieuwen, door in de liefde steeds maar „kinderen van het licht" te worden. Alleen God weet, hoe moeilijk dat voor ieder onzer is, hoe ver we vaak zijn afgedwaald, maar Hij die met de kerk zal zijn tot het einde der tijden, zal ons ook hierbij helpen. Een grote bijdrage tot dit ideaal geeft ongetwijfeld de oecumenische be weging. Juist als Rooms katholiek zou ik zo heel graag mijn grote bewonde ring en eerbied voor die beweging wil len uitspreken, mannen als Söderblom en Dr Temple beschouw ik als helden in Gods kerk, wier werk voor ieder onzer van steeds groter betekenis wordt. Ph. M. Bosscher VI Alpha RK Lyceum Alkmaar gRIEVEN van Bram Beek, Wim Kooyman, Lies de Boer, Engeltje de Boer, Piet Lek, en anderen zou ik graag opnemen, maar de ruimte ont breekt, Als samenvatting geef ik de volgende reeks van wensen: 1. Meer eenheid - de oecumenische be weging verdient steun. 2. Eenvoud - de tale Kanaans moet plaats maken voor die van het gewone leven. 3. De rhythmische psalmzang moet al gemeen worden. 4. De gemoderniseerde Bijbel dient de oude të vervangen. 5. Interkerkelijke jeugdsamenkomsten in de vrije natuur en verenigings ge bouwen. 6. Moderne kerken en een stijlvol in terieur. 7. De preek moet betrekking hebben op actuele problemen. 8. Wij moeten de kerk in ons vernieu wen. 9. Minder formalisme, meer levend ge loof. 10. Bezielde predikanten, die ook in hun leven ernst maken met het ge loof. 11. Minder afstand tussen de dominee en de gemeenteledenin het bijzonder de jeugd: een vriend, met wie je ge woon kunt praten. 62. Pim, Pam en Pom waren niet de enigen, die zich kostelijk amuseerden. Een hele menigte had zich inmiddels om het gat in de vloer verzameld en stond nieuwsgierig te kijken naar wat er verder gebeuren zouEven later kwam de commissaris weer te voor- schijn uit de vloer. „Als ik die vent te pakken krijg, die me dit geleverd heeft", brieste hij. „Stommeling, die je bent! Kon je me niet waarschuwen? „Jawel commissaris" stamelde Piet Pakkum. „ikehdie Billie en Kaveltje waren hier met hun graaf machine", „Waren hier? Wat heb ik daaraan? Waar zijn ze nou?" De stem van commissaris Bullebak sloeg over van kwaadheid. „Twee echte gevange nisboeven!" ging het van mond tot mond. „In streepjespakken net als wij", riepen Pim, Pam en Pom. „Wie zou ooit gedacht hebben, dat die twee bru tale boeven dót gedurfd hadden?" „Ik zag daarstraks twee mannen weghollen naar de kleedkamer", riep iemand. „En ze hadden streeppakken aan". Iedereen keek naar de deur van de kleedkamer. Die vloog open en daar kwamen de twee broertjes Big de zaal ingesprongen in hun streepjespakken. „Dood of levend", gilde Piet Pakkum en deed een sprong in de richting van de verschrikte biggetjes. „Het zijn ze niet", schreeuwde Pim, maar de bri gadier hoorde hem niet. _.«te u'.W «LllV»,e W I»-"" yvil Wï.Svi*4>« 66* f* v3<i* Ytïou \\ii - r (Advertentie, Ing. Med.) 12. Nu en dan speciale jeugddiensten; ook gezellige avonden met andersden kenden. 13. Regelmatige discussie-avonden met jonge mensen. 14. Buiten de kerk het negativisme be strijden. 15. Niet alleen de kerk, maar ook de jeugd zelf moet zich zuiveren. Mag ik al deze wensen aan de betrok kenen ter overdenking aanbieden? -"s HET volgende probleem wordt door eenvan onze trouwe mede werkers aan de orde gesteld. Hij schrijft: „Een schoolgaande., jongen van ruim negentien -jaar, heeft- -een klein half jaar,,.aeic(lpn„op, zijn school een meisje ontmoet,,dat.ongeveer-.vijf maanden jonger is 'dan hij. Hij vond dit meisje aardig, eh ging daarom vaker met haar om, dan beslist noodzakelijk was. Hij kwam bij haar thuis, en zij bij hem. Tot zover is het allemaal heel gewoon. Enkele weken geleden echter kwamen ze tot de ontdekkingdat ze zoveel voor elkaar zijn gaan betekenen, dat ze elkaar belofte deden, voor altijd bij elkaar te blijven. En nu komt het motief van mijn vraag: De volwassenen die met dit geval direct te maken hebben, glimlachen er een beetje medelijdend om. Ze kunnen het geval niet bepaald au térieux nemen. Ze vinden, dat kinderen van achttien, negentien jaar nog niet in staat zijn, al zulke rake beslissingen te nemen, Ze maken zich er niet ongerust om; welnee, ze lachen maar een beetje in de trant van: „Spelen jullie maar fijn hoor kinderen, als jullie maar zoet rijn en geen lawaai maken". En dan nu mijn vraag: Hebben deze vol wassenen gelijk? Kunnen jonge mensen op deze leeftijd werkelijk nog geen serieus gemeende besluiten op dit gebied' nemen? Kunnen 'ze uit sluitend met elkaar uitgaan en plezier maken, zonder het daarbij werkelijk echt ernstig te menen? Ik noem hier nu dit bepaalde geval; ik bedoel het echter, gezien vanuit algemeen oogpunt." Brieven uiterlijk Maandagmiddag te zenden aan: D. L. Daalder, Komlaan 8. Bergen (N.-H.). (Advertentie, Ing. Med.) DOOR 36 Reeds zoals de zaken er nu voor stonden maakte juist die kwestie van afkomst het moeilijk, Nick haar ont dekking te vertellen. Toen hij haar trouwde, had hij uiteraard niet anders gedacht dan dat ze van boerenafkomst was, met een vader, wiens r.aam je maar liever niet hardop moest noe men. Serena maakte zich geen illusies: Indien Nick haar uit sociaal oogpunt als zijns gelijke had beschouwd, zou hij nooit op zo eigenaardige manier met haar zijn getrouwd. Hij had haar daar mee veel verdriet gedaan en zou boet- vaardig schuld moeten erkennen, ook al zou alles onverhoopt een wending ten goede nemen. Als Nick op zekere dag tot haar zou zeggen: „Ik heb je lief en de rest komt er niet op aan!", zou ze de zelfzuchtige harteloosheid, waarmee hij haar voor zijn doeleinden had gebruikt, willen vergetenmits hij niet vooraf op de hoogte kwam van haar veranderde positie. Wanneer ze hem zou vertellen, geen niemendalletje te zijn. maar de achterkleindochter van een rijk en aanzienlijk man, zou elke liefdesbetuiging zijnerzijds reeds bij voorbaat aan waarde hebben ingeboet. Bovendien liep ze de kans, dat hij we derom, als bij hun huwelijk, uit zucht paar publiciteit, de pers op de hoogte zou brengen en dit wilde ze tot elke prijs vermijden. Neen, Nick moest van het hele geval niets weten, hoezeer ze hem ook liefhad. Zonder veel nadere uitleg te geven wat haar motieven betrof, verzocht ze John telefonisch, Nick niet over me neer Chancton te spreken. „Ik besef, dat het lelijk en achterbaks klinkt", gaf ze toe, „maar op het ogen blik heeft Nick genoeg aan zijn hoofd en ik weet nog niet precies wat ik moet doen", „O, ik begrijp het volkomen", ant woordde John prompt, „en ik geloof, dat je 't bij 't rechte eind hebt. Nick heeft momenteel méér zorgen dan hem lief is." ,Wat zeg je?" vroeg Serena haastig. „Ik wist niet, dat er iets bizonders was „Hm", hernam John aarzelend, „mis schien had ik 't je niet moeten vertel len als hij het niet gedaan heeft. Hij wil blijkbaar niet. dat je je overstuur maakt." „Maar als hij je niet verzocht heeft te zwijgen, zou je me toch een aanwijzing kunnen geven", zei Serena me' bc i; zend hart. „Betreft het.... soms C <- rinna?" „Precies geraden", erkende hij. ,,"o- rinna gedraagt zich op een manier, die dreigt alles tc doen mislukken als -.t er met mee- ophoudt.. Je .weet toch, dat ze met de repetities zijn begonnen?" „Ja en ik dacht al, dat het er niet best mee ging". „Niet best? Ze gaan helemaal niet! Corinna verlangt een hele serie veran deringen en Nick houdt voet bij stuk... zodat er alle kans is op eon breuk". „Nu. er zijn toch nog andere actrices dan Corinna Chale". meende Serena. „Precies, maar van haar kant kan ze vinden, dat er nog andere toneelschrij vers zijn dan Nick Hunslow. Vergeet dat niet!" „O John!" riep Serena buiten adem „Ja, ik geloof ook. dat zij. als ze wil, alles in de war kan sturen". „Zekeren ik sta er niet voor in, dat ze het zal laten. Onze lieve Corin na is niet iemand, die gauw een beledi ging vergeet". „Een belediging?" „Ja, kindlief. Toen Corinna met Mark trouwde, was 't haar bedoeling, Nick de rol van de man, wiens hart ze had ge broken, te laten spelen. In plaats daar van liet hij duidelijk blijken, dat het hem koud liet en wat meer zegt, dat ze hem al een tijdlang onverschillig was. Neen, Corinna is er niet de vrouw naar, _m Nick of jou het feit, dat je haar opzet hebt verijdeld, te vergeven. Heus. Serena, in jouw plaats zou ik, wat haar betreft, op mijn hoede zijn". „Dank je, John; dat zal ik". Toen Se rena afbelde had ze het gevoel, dat het leven bijna te ingewikkeld werd om alles te verwerken. Als Nick nu maar vertrouwen in haar had gesteld maar néén. dat kon ze niet van hem verwachten. Hij had haar getrouwd en kon zich nu moeilijk bij haar komen beklagen over de moeilijkheden, waar in hij dientengevolge was geraakt. „Misschien", dacht de wanhopige Serena. „zal hij ten slotte mij nog, van alles de schuld geven". Ten einde raad nam ze het besluit, meneer Chancton te gaan bazoeken op het kantooradres dat hij haar had medegedeeld. Nu en dan haperend en zich bewust van zijn scherpe. maar vriendelijke blik, vertrouwde zij hem haar zorgen tóe, om ten slotte te beseffen, dat ze zich totaal had verraden. Na een ogen blik stilte boog meneer Chancton zich ovci zijn schrijfbureau en raakte even h »nd aan. „1.1.kind", zei hij, „er zijn drie soorten mensen, wier beroep hun do plicht op'egt geheimen te bewaren; als ze 't nalieten, zou er een ware chaos ontstaan. Die mensen zijn dokters, gees telijken en advocaten. Het zou, dunkt me .wenselijk zijn, me nu eens precies te vertellen, wat de hoofdoorzaak van al je narigheid is. Ik geef je mijn woord dat ik er over zal zwijgen en niet zal proberen, mij er mee te bemoeien. Nu, wat is er aan de hand?" Serena bewaarde even het stilzwij gen, maar toen begon ze, zacht en haastig, te vertellen. Eindelijk stond meneer Chancton op en ging snel heen en weer lopen. Bij een venster bleef hij staan en keek naar buiten, over ande re, niet bepaald vrolijk aandoende ven sters. Hij was er zich volkomen van bewust, dat ze zelfs nu, ofschoon hem naar waarheid inlichtend, toch niet al les had meegedeeld, omdat eerlijkheid jegens Nick haar dit h. i. verbood Echter was het voor een man met zo veel ervaring als Everett Chancton niet moeilijk, de leemten aan te vullen. En op dit ogenblik zou hij.Nick gaarne een geducht pak slaag hebben toege diend. Zo'n jonge deugniet om een meisje als Serena zulk een poets te spelen! Of.stak er soms méér ach ter? Dat Serena zekere aantrekkings kracht voor Nick bezat, stond als een paal boven water. Geen man, in welke stemming .dan oök, zal trouwen met een meisje dat hem tegenstaat of waar aan hij 't land heeft. Zou Nick soms zo verblind zijn, dat hij op Serena ver liefd was zonder het zelf te weten? 't Was in elk geval mogelijk en meneer Chancton hoopte van harte, dat het Zo zou zijn, want zij leek te veel op haar moeder om nog een andere man dan Nick te kunnen liefhebben. Haar moe der had. dit besefte hij slechts al te goed bitter moeten lijden omdat ze haar liefde voor haar totaal onwaardi- gem an nóóit had kunnen opgeven en Everett Chancton zou niet graag de ge schiedenis zich zien herhalen. Hij stond op en liep naar Serena toe, ij n b!'i- ^<1* je het mij hebt vev- teld", zei hij op strikt-zakelijke toon. „in de eerste plaats zul je, nu je het onder woorden hebt gebracht, je eigon probleem beter kunnen begrijpen. En ten tweede geloof ik. dat je de juiste gedragslijn hebt gekozen. ,Te man heeft met alleen iets heel verkeerds gedaan, maar hy is zich daar ook terdege van bewust en dat hindert hem heel er°. VRIJDAG 12 MAART HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22-40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 8.00 Nieuws. 8,18 Gram. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.30 Water standen. 9.35 Schoolradio. 10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Gram, 11-00 Voordracht. 11.20 Gram. 12.00 Int. muz.-parade. 12.30 Land- en Tuinbouwmédedelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.SW- Dansmuziek-. 14.00 Voor de huis- vrQu^r..,, .14,30 Strijkkwartet. 14.50 Voöri dracht. 15.10 Gitaarspel. 15.30 Lichte mti- ziek. 16.00 Gram. 16.30 Muzikale causerie. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Gram. 18.00 Nieuws. 18-15 Accordeonorkest en solist. 18.45 „De Haverkist", hoorspel. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 „Men sen en conflicten", hoorspel. 19,50 Be richten. 20.00 Nieuws. 20 05 Boekbespre king. 20.15 Voordracht en piano. 20.30 Be nelux. 20.40 „Hedendaagse Arbeidsproble men", causerie. 21.00 Voor de jeugd. 21.35 Instr. kwartet en solist. 21.55 Buitenlands weekoverzicht. 22.10 Gram. 22.40 „Van daag", causerie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram.muziek, HILVERSUM II. 298 m.: 7.00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw. 9.45 Schoolradio. 10.00 Chansons. 10.30 Kamerorkest en solist. 10-55 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Kamerkoor. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en Tuin- bouwmededelingen. 12.33 Musette-Orkest. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katji. nieuws. 13.20 Bariton en piano. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Amus.-orkest. 14.30 Hier Vrij Europa. 15.00 Schoolradio. 15-30 Kamermuziek. 16.00 Voor de zieken, 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.35 Pianorecital. 18.00 Radio Onderwijs Con gres. 18.15 Amus.-muziek. 18.40 Radio On derwijs Congres. 18.52 Actualiteiten. 19.00 Nieuws. 19.10 Regeringsuitzending: „Ver klaring en toelichting". 19.30 Gram. (19.45 —20.10 Radio Onderwijs Congres.) 21.00 Gram. 21.30 Radio Onderwijs Congres. 22.06 Volksliederen. 22.35 Radio Onder wijs Congres. 22.45 „Kerk en Mens", cau serie. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. Televisie-programma. NCRV. 20.15 Journaal en weerbericht. 20.30 „Teatrodei piccoli di Podrecca", Italiaans marionet tentheater. 21.30—21.40 Dagsluiting. 'n Genoegen om te schenken 'n Genot om te drinken Heerlijke zoete rode Kaapse mijn 'n moscatet giïmp, door OUD Haart (Advertentie, Ing. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 2