Het oordeel van de Vergeten Categorie
over Jeugd en Kerk"
Zwitsaletten
De preek moet handelen over
actuele problemen
7aNATQGEU
r
^5?
RICHM0ND,
Bijtsen?Prachtbij
De
beste
ruil
SPRING8QK
En nu de volgende kwestie
Eenheid noodzaak
De kerk is
onbegrijpelijk
Gereformeerde
critiek
Als het werk u
zwaar valt...
Uiterlijk en
innerlijk
De oecumenische
beweging
DE hoofdoorzaak, dat de kerk velen
onzer met het Evangelie niet meer
bereikt, is dunkt mij, dat die velen niet
meer in de kerk de „Liefdebond" kun
nen zien, die zij eigenlijk moet zijn.
KOORTSIG, RILLERIG
Pim, Pam Pom en de graafmachine
\°0«Y
oefookzn;m
hoort erbij!-.
MARGARET MALCOLM
Radioprogramma
ZOALS TE VERWACHTEN WAS, heeft de vraag uit het nummer van
5 Maart een grote groep van jonge mensen aan het schrijven gezet.
Enkelen berichtten mij: ik kom zelden of nooit in de kerk en kan dus
geen oordeel uitspreken de meesten waren min of meer trouwe kerk
bezoekers, die filosofeerden over de vraag: welke tekorten ontdekken
ivij zelf en zijn die niet de oorzaak van de onkerkelijkheid bij een groot
aantal jongeren?
Het was verre van eenvoudig, uit hun overpeinzingen een keuze te
doen. Wat na lang ivikken en wegen iverd verkoren, volgt hierna:
QP uw vraag, wat er in de kerk zou
moeten gebeuren of veranderen, zo
dat zij de jeugd van deze tijd zou trek
ken, zou ik maar één antwoord weten,
nl. Eenheid, vóór alles Eenheid.
Ik zou graag mijn standpunt met een
voorbeeld willen toelichten:
Een meisje, 19 jaar, wier ouders niet
„kerks" zijn, voelt zich aangetrokken
tot het Evangelie. Zij bezoekt een
kerk en hoort daar een preek van ds
X. Zij gaat nog enige weken naar ds X
luisteren, maar op een middag ontmoet
zij een vriendin, die zegt: „Men heeft
je in de kerk bij ds X gezien, ik snap
je niet, daar hoor jij toch niet thuis,
je moet eens met mij meegaan Zondag
naar ds Y, want dieZij doet dit,
maar wordt door een oom, die veront
waardigd is, dat zij naar ds Y luistert,
meegenomen naar ds Z om naar diens
preek te luisteren, want die..,.! Dit
is nog enige keren doorgegaan, totdat
zij besloten heeft maar trouw elke
avond haar stukje uit de Bijbel te le
zen en zich daar verder maar aan te
houden.
Zij bezoekt nu geen kerk meer,
want zij heeft gehoord van de „strijd"
tussen de verschillende groepen in de
Protestantse kerken, zij heeft gehoord,
dat als Zondags ds X preekt, de aan
hangers van ds Z cüe Zondag niet naai
de kerk gaan, want ds X nee, dat is
volgens hen geen dominee.
Dit meisje wordt hierdoor afge
schrikt en deinst terug, wanneer zij
deze dingen hoort. Zij kan niet beslui
ten, zich bij een van deze groepen
aan te sluiten. Zij heeft vroeger ge
leerd, dat de Bijbel „Het Boek der
Boeken", voor alle mensen dezelfde
inhoud had, maar als zij hoort, dat deze
geschiedenis van Gods woorden aan
leiding geeft tot twisten tussen de men
sen, zodat mijnheer Jansen mijnheer
Pietersen niet meer aankijkt, omdat
mijnheer Jansen een aanhanger is van
ds Y, die de Bijbel op een bepaalde
manier vertaalt, terwijl mijnheer Pie
tersen met ds Z sympathiseert, die het
juist andersom doet.
Dit is een voorbeeld, waarvan het
bewijs niet ver weg behoeft te worden
gezocht.
Dit komt voor, deze „strijd" tussen
de verschillende Protestantse groepe
ringen. De jeugd waarvan de ouders
een kerk bezoeken, neemt de voorkeur
van de ouders meestal wel over, maar
als de jongeren zelf willen kiezen,
staan zij net als de buitenstaanders,
zoals uit mijn voorbeeld blijkt, voor
een keus, die hen overweldigt en af
schrikt. Maar er is nog meer. Pl.m.
40 pet. van onze bevolking is R.K., er
blijft dus pl.m. 60 pet. over, dat öf Pro
testant óf geen lid van een kerk is.
En als je dan leest, dat er pl.m. 27
a 28 Protestantse kerkgenootschappen
zijn (Doopsgezinden, Remonstranten,
Baptisten, enz. enz.) en dat in een be
paalde plaats een dominee weer een
nieuw genootschap heeft opgericht en
dat er zelfs organisten zijn, die kerk
genootschappen stichten, dan sta je
eerst verbaasd, maar later vind je het
vreselijk.
Naar mijn bescheiden mening is de
grote verdeeldheid en tweedracht, die
er in de Protestantse kerken heerst,
de reden, dat de jeugd van tegen
woordig (een groot deel tenminste)
de kerken mijdt.
De mensen uit al die protestantse
kerken moesten verstandig zijn en zich
aaneensluiten, niet alleen zouden meer
jonge mensen zich dan tot de kerken
aangetrokken voelen, maar ook zou
men met een hechte eenheid sterk
staan tegen een grote vijand, die bij
deze onderlinge strijd de lachende,
grote, gevaarlijke derde is; dus in de
allereerste plaats ..Eenheid".
F. KLIJNSMA,
Dr Schaepmanstraat 13
Alkmaar (U.L.O. Heiloo)
P)EZE vraag vind ik gemakkelijk te
beantwoorden. In de kerk wordt
meestal erg „stijf" gesproken (Ik wil
niet beweren, dat het in alle kerken zo
is). Moeilijke woorden hoor je, waar je
geen klap van begrijpt. Misschien is
dit wel de reden, waarom er zoveel
jongeren uit de kerk blijven. En waar
om moet er altijd zó eentonig gespro
ken worden? Je hoort haast elke Zon
dag hetzelfde. Het kan toch veel een
voudiger gezegd worden. Ik kom vaak
in een samenkomst, waar hetzelfde
wat in de kerk gesproken wordt, veel
begrijpelijker is. Waarom zou het in
de kerk ook niet kunnen? En ik denk,
als dit in kerk ook het geval zou zijn,
dat er dan veel meer jongeren zouden
komen. Waarom al die geleerde woor
den? Daar gaat het toch niet om! Gods
Woord moet toch het middelpunt zijn.
Er wordt pok te veel over de wet ge
sproken. Maar dat hoeft niet. Chris
tus heeft toch de wet voor ons ver
vuld. Als een predikant het nu eens
kinderlijk eenvoudig ging zeggen, dan
zouden er ook veel meer jongeren met
het Evangelie in aanraking komen. Ik
ga daarom ook veel liever naar de sa
menkomst dan naar de kerk. En als er
nu eens na een kerkdienst een dominee
achterbleef om met wat jongeren, die
dat graag zouden willen, en vragen
hadden over de preek, die te behan
delen, dan zou alles niet zo vreselijk
moeilijk zijn om te begrijpen. U hoeft
het natuurlijk helemaal niet met me
eens te zijn. Maar dit is mijn mening,
JANNIE SUK,
Kinheimstraat 2,
Alkmaar.
[)OOR de grote verdeeldheid der ker
ken valt het moeilijk, hier een oor
deel over te vellen, want elke kerk
heeft z'n eigen leerstellingen, ik vel dit
oordeel dan ook over de kerk en ker
ken, die hier vrijwel mee overeenko
men, nl. uit m'n eigen kring.
Er wordt gevraagd, wat er in de
kerk veranderd moet worden om de
jeugd tot het evangelie te brengen, en
ik voeg hieraan toe: en wat moet de
kerk hiervoor doen? Allereerst:
De prediking moet een zodanige ver
andering ondergaan, dat zowel de oude
ren als de jeugd deze begrijpen en het
moet niet de predikatie zijn waar de
jeugd een zucht slaakt, wanneer de
voorganger het amen zegt. Dit kan
geschieden, zonder dat de waarheid
van Gods woord teniet gedaan wordt.
De orde van de dienst. Het obstakel
hierin is het psalmgezang; het oude
psalmgezang moet vervangen worden
door het rhythmisch psalmgezang.
En zou de eeuwenoude Bijbel niet
kunnen worden vervangen door de
nieuwe Staten-Bijbel, die de oude
zinnen omgezet heeft' in de nieuwere
stijl?
En nu wat moet de kerk doen?
Nu begin ik te schrijven over de
kerken, want dit kan niet in één kerk
geschieden; hier kom ik straks nog op
terug.
De kerken moeten een speciaal jeugd-
comité oprichten, dat zich bezig houdt
met de problemen van deze voor de
jeugd zo gevaarlijke tijd.
Dit comité moet zorgen, dat er zo nu
en dan op Zondagmiddag speciale in
terkerkelijke jeugdsamenkomsten ge
houden kunnen worden. Des Zomers
buiten in de natuur, in de duinen, de
bossen en op het strand; hier kunnen
spelletjes gedaan worden, massazang,
samenzang, voordrachten en tevens
tussen dit alles door een korte Medi
tatie, die heus wel goed zal vallen bij
ons. Des winters, of bij slechte weers
omstandigheden, in grote zalen of een
speciaal daarvoor gesticht gebouw, bv.
zoiets als het A.M.V.J.-gebouw in Am-
alt U tegen Uw dagtaak opilet
als tegen een berg - als ver
moeidheid en aenuwklaehlen
U kwellen, neem dan Sana-
togen aulvere kracht, die
gaandeweg Uw gehele gestel
doordrenkt, slapte en luste
loosheid verdrijft en U vervult
van energie en levensvreugde.
Begin dadelijk met
Jr Het Zenuwtonleum
(Advertentie, Ing, Med.)
sterdam. Kunnen de kerken zulke ge
bouwen niet voor ons laten bouwen?
Wat hierin verricht moet worden is
hetzelfde als hierboven. Tevens kunnen
hier films gedraaid worden met Bij
belse grondslag: Een advertentie in de
krant met het woord film en de zaal
is tot gan de nok vol.
En nu tot slot het Interkerkelijke.
Het voornaamste is: we hebben meer
jeugd bij elkaar en dit slaat in bij de
buitenstaanders, het wekt vertrou
wen en nieuwsgierigheid,
en eenmaal heengegaan wil men de
tweede keer weer heen. De onkosten
kunnen dan makkelijker gedekt wor
den want „Eendracht maakt macht".
Er zijn kerken die iets dergelijks op
touw zetten, maar zoiets loopt meestal
op niets uit, daar men geen medewer
king krijgt van andere kerken.
Bij onze kerken is men van oordeel:
Het enige wat we kunnen doen is
„Bidden zonder ophouden"; met alle
eerbied ggesproken hoor, maar ik zeg
„Bid en werk". Kom, welke kerkeraad
zet iets dergelijks op touw of wie
stelt het aan de jeugddeputaten voor?
Dominee's helpt ons?
G. DE BOER, (Chr. Gereformeerd)
Vijzelstraat 8, Den Helder.
\\7AT moet er in de kerk veranderen
om zodoende meer jongeren met het
Evangelie te bereiken? Dit is een zeer
lastig onderwerp.
In de eerste plaats het kerkgebouw
zelf. Wat mij de laatste tijd opvalt is,
dat de kerken die tegenwoordig ge
bouwd worden, zich zoveel mogelijk
aanpassen aan de tijdgeest. Ik geloof
wel, dat het goed is, om de sombere,
donkere kerken te vervangen door
kerken, die als het ware een blijdschap
uitstralen door het lichte kerkmeubi-
lair en da wat moderner inrichting.
Het moet natuurlijk niet ontaarden in
een hypermoderne vormloze stijl. Ve
len zullen misschien zeggen, dat het
kerkgebouw er weinig toe doet, maar
maar daar ben ik het niet mee eens. De
sfeer die van een kerk uitgaat is juist
van groot belang voor het hele kerke
lijke werk. Tot zover is het nog niet
zo moeilijk, maar nu de wijze, waarop
het Evangelie wordt verkondigd. Naar
mijn mening zal men moeilijk van de
vaste gebruiken kunnen afwijken, zo
als die in Protestantse- en Katholieke
kerken worden gebezigd. Wat echter
wel veranderd kan worden, is de wijze
van preken. Er wordt soms teveel al
leen over de bijbel gepreekt. Dit vind
ik fout. Het ontaardt vaak in een on
begrijpelijk relaas. De preken moeten
met de bijbel als grondslag, afgestemd
zijn op het dagelijkse leven en op de
grote actuele levensproblemen. Ik ben
er echter lang niet zeker van, dat de
jongeren dan wel bereikt worden. Mijn
persoonlijke ervaring is deze, dat de
meeste jongeren getrokken worden
door bijzondere gebeurtenissen in de
kerk, 1 v. een kerstspel. Algemeen be
kend is ook, dat de Youth for Christ
Ralleys over het algemeen veel jonge
lui trekken. Ik ben een groot liefheb
ber van alle soorten muziek, maar jk
geloof toch niet, dat de jazzmuziek ge
schikt is als schakel tussen de jonge
ren en het Evangelie.
Conclusie: Er kunnen inderdaad
zekere punten worden veranderd, maar
een volledige verandering is miins in
ziens onmogelijk. Het zal in grote mate
van ons zelf moeten afhangen.
PIET B. S. KAT,
Soestdijksekade 469.
verjaag dat lome griepgevoel met:
'n "Z.W/TSALpreparaat.'
(Advertentie, Ing. Med.)
Christus heeft gezegd, dat wij zijn
leerlingen zijn, als wij elkander lief
hebben. Als wij dat niet doen.onteren
wij daardoor de kerk, waartoe wij mo
gen behoren en maken wij van die
kerk een caricatuur die voor een bui
tenstaander óf monsterachtig óf be
lachelijk is. Wij allen die Christus als
onze Meester erkennen moeten dus zelf
in de eerste plaats ernaar streven in
ons de kerk te vernieuwen, door in de
liefde steeds maar „kinderen van het
licht" te worden. Alleen God weet, hoe
moeilijk dat voor ieder onzer is, hoe
ver we vaak zijn afgedwaald, maar Hij
die met de kerk zal zijn tot het einde
der tijden, zal ons ook hierbij helpen.
Een grote bijdrage tot dit ideaal
geeft ongetwijfeld de oecumenische be
weging. Juist als Rooms katholiek zou
ik zo heel graag mijn grote bewonde
ring en eerbied voor die beweging wil
len uitspreken, mannen als Söderblom
en Dr Temple beschouw ik als helden
in Gods kerk, wier werk voor ieder
onzer van steeds groter betekenis
wordt.
Ph. M. Bosscher
VI Alpha RK Lyceum
Alkmaar
gRIEVEN van Bram Beek, Wim
Kooyman, Lies de Boer, Engeltje de
Boer, Piet Lek, en anderen zou ik
graag opnemen, maar de ruimte ont
breekt, Als samenvatting geef ik de
volgende reeks van wensen:
1. Meer eenheid - de oecumenische be
weging verdient steun.
2. Eenvoud - de tale Kanaans moet
plaats maken voor die van het gewone
leven.
3. De rhythmische psalmzang moet al
gemeen worden.
4. De gemoderniseerde Bijbel dient de
oude të vervangen.
5. Interkerkelijke jeugdsamenkomsten
in de vrije natuur en verenigings ge
bouwen.
6. Moderne kerken en een stijlvol in
terieur.
7. De preek moet betrekking hebben op
actuele problemen.
8. Wij moeten de kerk in ons vernieu
wen.
9. Minder formalisme, meer levend ge
loof.
10. Bezielde predikanten, die ook in
hun leven ernst maken met het ge
loof.
11. Minder afstand tussen de dominee
en de gemeenteledenin het bijzonder
de jeugd: een vriend, met wie je ge
woon kunt praten.
62. Pim, Pam en Pom waren niet de
enigen, die zich kostelijk amuseerden.
Een hele menigte had zich inmiddels
om het gat in de vloer verzameld en
stond nieuwsgierig te kijken naar wat
er verder gebeuren zouEven later
kwam de commissaris weer te voor-
schijn uit de vloer. „Als ik die vent te
pakken krijg, die me dit geleverd
heeft", brieste hij. „Stommeling, die je
bent! Kon je me niet waarschuwen?
„Jawel commissaris" stamelde Piet
Pakkum. „ikehdie Billie en
Kaveltje waren hier met hun graaf
machine", „Waren hier? Wat heb ik
daaraan? Waar zijn ze nou?" De stem
van commissaris Bullebak sloeg over
van kwaadheid. „Twee echte gevange
nisboeven!" ging het van mond tot
mond. „In streepjespakken net als wij",
riepen Pim, Pam en Pom. „Wie zou
ooit gedacht hebben, dat die twee bru
tale boeven dót gedurfd hadden?" „Ik
zag daarstraks twee mannen weghollen
naar de kleedkamer", riep iemand.
„En ze hadden streeppakken aan".
Iedereen keek naar de deur van de
kleedkamer. Die vloog open en daar
kwamen de twee broertjes Big de zaal
ingesprongen in hun streepjespakken.
„Dood of levend", gilde Piet Pakkum
en deed een sprong in de richting van
de verschrikte biggetjes. „Het zijn ze
niet", schreeuwde Pim, maar de bri
gadier hoorde hem niet.
_.«te u'.W
«LllV»,e W
I»-""
yvil
Wï.Svi*4>«
66*
f* v3<i*
Ytïou \\ii
- r
(Advertentie, Ing. Med.)
12. Nu en dan speciale jeugddiensten;
ook gezellige avonden met andersden
kenden.
13. Regelmatige discussie-avonden met
jonge mensen.
14. Buiten de kerk het negativisme be
strijden.
15. Niet alleen de kerk, maar ook de
jeugd zelf moet zich zuiveren.
Mag ik al deze wensen aan de betrok
kenen ter overdenking aanbieden?
-"s
HET volgende probleem wordt door eenvan onze trouwe mede
werkers aan de orde gesteld. Hij schrijft:
„Een schoolgaande., jongen van ruim negentien -jaar, heeft- -een klein
half jaar,,.aeic(lpn„op, zijn school een meisje ontmoet,,dat.ongeveer-.vijf
maanden jonger is 'dan hij. Hij vond dit meisje aardig, eh ging daarom
vaker met haar om, dan beslist noodzakelijk was. Hij kwam bij haar
thuis, en zij bij hem. Tot zover is het allemaal heel gewoon. Enkele
weken geleden echter kwamen ze tot de ontdekkingdat ze zoveel
voor elkaar zijn gaan betekenen, dat ze elkaar belofte deden, voor
altijd bij elkaar te blijven. En nu komt het motief van mijn vraag:
De volwassenen die met dit geval direct te maken hebben, glimlachen
er een beetje medelijdend om. Ze kunnen het geval niet bepaald au
térieux nemen. Ze vinden, dat kinderen van achttien, negentien jaar
nog niet in staat zijn, al zulke rake beslissingen te nemen, Ze maken
zich er niet ongerust om; welnee, ze lachen maar een beetje in de
trant van: „Spelen jullie maar fijn hoor kinderen, als jullie maar zoet
rijn en geen lawaai maken". En dan nu mijn vraag: Hebben deze vol
wassenen gelijk? Kunnen jonge mensen op deze leeftijd werkelijk nog
geen serieus gemeende besluiten op dit gebied' nemen? Kunnen 'ze uit
sluitend met elkaar uitgaan en plezier maken, zonder het daarbij
werkelijk echt ernstig te menen? Ik noem hier nu dit bepaalde geval; ik
bedoel het echter, gezien vanuit algemeen oogpunt."
Brieven uiterlijk Maandagmiddag te zenden aan: D. L. Daalder,
Komlaan 8. Bergen (N.-H.).
(Advertentie, Ing. Med.)
DOOR
36
Reeds zoals de zaken er nu voor
stonden maakte juist die kwestie van
afkomst het moeilijk, Nick haar ont
dekking te vertellen. Toen hij haar
trouwde, had hij uiteraard niet anders
gedacht dan dat ze van boerenafkomst
was, met een vader, wiens r.aam je
maar liever niet hardop moest noe
men. Serena maakte zich geen illusies:
Indien Nick haar uit sociaal oogpunt
als zijns gelijke had beschouwd, zou hij
nooit op zo eigenaardige manier met
haar zijn getrouwd. Hij had haar daar
mee veel verdriet gedaan en zou boet-
vaardig schuld moeten erkennen, ook
al zou alles onverhoopt een wending
ten goede nemen. Als Nick op zekere
dag tot haar zou zeggen: „Ik heb je
lief en de rest komt er niet op aan!",
zou ze de zelfzuchtige harteloosheid,
waarmee hij haar voor zijn doeleinden
had gebruikt, willen vergetenmits
hij niet vooraf op de hoogte kwam van
haar veranderde positie. Wanneer ze
hem zou vertellen, geen niemendalletje
te zijn. maar de achterkleindochter van
een rijk en aanzienlijk man, zou elke
liefdesbetuiging zijnerzijds reeds bij
voorbaat aan waarde hebben ingeboet.
Bovendien liep ze de kans, dat hij we
derom, als bij hun huwelijk, uit zucht
paar publiciteit, de pers op de hoogte
zou brengen en dit wilde ze tot elke
prijs vermijden. Neen, Nick moest van
het hele geval niets weten, hoezeer ze
hem ook liefhad.
Zonder veel nadere uitleg te geven
wat haar motieven betrof, verzocht ze
John telefonisch, Nick niet over me
neer Chancton te spreken.
„Ik besef, dat het lelijk en achterbaks
klinkt", gaf ze toe, „maar op het ogen
blik heeft Nick genoeg aan zijn hoofd
en ik weet nog niet precies wat ik
moet doen",
„O, ik begrijp het volkomen", ant
woordde John prompt, „en ik geloof,
dat je 't bij 't rechte eind hebt. Nick
heeft momenteel méér zorgen dan hem
lief is."
,Wat zeg je?" vroeg Serena haastig.
„Ik wist niet, dat er iets bizonders
was
„Hm", hernam John aarzelend, „mis
schien had ik 't je niet moeten vertel
len als hij het niet gedaan heeft. Hij
wil blijkbaar niet. dat je je overstuur
maakt."
„Maar als hij je niet verzocht heeft te
zwijgen, zou je me toch een aanwijzing
kunnen geven", zei Serena me' bc i;
zend hart. „Betreft het.... soms C <-
rinna?"
„Precies geraden", erkende hij. ,,"o-
rinna gedraagt zich op een manier, die
dreigt alles tc doen mislukken als -.t
er met mee- ophoudt.. Je .weet toch, dat
ze met de repetities zijn begonnen?"
„Ja en ik dacht al, dat het er niet
best mee ging".
„Niet best? Ze gaan helemaal niet!
Corinna verlangt een hele serie veran
deringen en Nick houdt voet bij stuk...
zodat er alle kans is op eon breuk".
„Nu. er zijn toch nog andere actrices
dan Corinna Chale". meende Serena.
„Precies, maar van haar kant kan ze
vinden, dat er nog andere toneelschrij
vers zijn dan Nick Hunslow. Vergeet
dat niet!"
„O John!" riep Serena buiten adem
„Ja, ik geloof ook. dat zij. als ze wil,
alles in de war kan sturen".
„Zekeren ik sta er niet voor in,
dat ze het zal laten. Onze lieve Corin
na is niet iemand, die gauw een beledi
ging vergeet".
„Een belediging?"
„Ja, kindlief. Toen Corinna met Mark
trouwde, was 't haar bedoeling, Nick de
rol van de man, wiens hart ze had ge
broken, te laten spelen. In plaats daar
van liet hij duidelijk blijken, dat het
hem koud liet en wat meer zegt, dat
ze hem al een tijdlang onverschillig
was. Neen, Corinna is er niet de vrouw
naar, _m Nick of jou het feit, dat je
haar opzet hebt verijdeld, te vergeven.
Heus. Serena, in jouw plaats zou ik,
wat haar betreft, op mijn hoede zijn".
„Dank je, John; dat zal ik". Toen Se
rena afbelde had ze het gevoel, dat het
leven bijna te ingewikkeld werd om
alles te verwerken. Als Nick nu maar
vertrouwen in haar had gesteld
maar néén. dat kon ze niet van hem
verwachten. Hij had haar getrouwd en
kon zich nu moeilijk bij haar komen
beklagen over de moeilijkheden, waar
in hij dientengevolge was geraakt.
„Misschien", dacht de wanhopige
Serena. „zal hij ten slotte mij nog, van
alles de schuld geven". Ten einde raad
nam ze het besluit, meneer Chancton te
gaan bazoeken op het kantooradres dat
hij haar had medegedeeld.
Nu en dan haperend en zich bewust
van zijn scherpe. maar vriendelijke
blik, vertrouwde zij hem haar zorgen
tóe, om ten slotte te beseffen, dat ze
zich totaal had verraden. Na een ogen
blik stilte boog meneer Chancton zich
ovci zijn schrijfbureau en raakte even
h »nd aan.
„1.1.kind", zei hij, „er zijn drie
soorten mensen, wier beroep hun do
plicht op'egt geheimen te bewaren; als
ze 't nalieten, zou er een ware chaos
ontstaan. Die mensen zijn dokters, gees
telijken en advocaten. Het zou, dunkt
me .wenselijk zijn, me nu eens precies
te vertellen, wat de hoofdoorzaak van
al je narigheid is. Ik geef je mijn woord
dat ik er over zal zwijgen en niet zal
proberen, mij er mee te bemoeien. Nu,
wat is er aan de hand?"
Serena bewaarde even het stilzwij
gen, maar toen begon ze, zacht en
haastig, te vertellen. Eindelijk stond
meneer Chancton op en ging snel heen
en weer lopen. Bij een venster bleef hij
staan en keek naar buiten, over ande
re, niet bepaald vrolijk aandoende ven
sters. Hij was er zich volkomen van
bewust, dat ze zelfs nu, ofschoon hem
naar waarheid inlichtend, toch niet al
les had meegedeeld, omdat eerlijkheid
jegens Nick haar dit h. i. verbood
Echter was het voor een man met zo
veel ervaring als Everett Chancton
niet moeilijk, de leemten aan te vullen.
En op dit ogenblik zou hij.Nick gaarne
een geducht pak slaag hebben toege
diend. Zo'n jonge deugniet om een
meisje als Serena zulk een poets te
spelen! Of.stak er soms méér ach
ter? Dat Serena zekere aantrekkings
kracht voor Nick bezat, stond als een
paal boven water. Geen man, in welke
stemming .dan oök, zal trouwen met
een meisje dat hem tegenstaat of waar
aan hij 't land heeft. Zou Nick soms zo
verblind zijn, dat hij op Serena ver
liefd was zonder het zelf te weten? 't
Was in elk geval mogelijk en meneer
Chancton hoopte van harte, dat het Zo
zou zijn, want zij leek te veel op haar
moeder om nog een andere man dan
Nick te kunnen liefhebben. Haar moe
der had. dit besefte hij slechts al te
goed bitter moeten lijden omdat ze
haar liefde voor haar totaal onwaardi-
gem an nóóit had kunnen opgeven en
Everett Chancton zou niet graag de ge
schiedenis zich zien herhalen.
Hij stond op en liep naar Serena toe,
ij n b!'i- ^<1* je het mij hebt vev-
teld", zei hij op strikt-zakelijke toon.
„in de eerste plaats zul je, nu je het
onder woorden hebt gebracht, je eigon
probleem beter kunnen begrijpen. En
ten tweede geloof ik. dat je de juiste
gedragslijn hebt gekozen. ,Te man heeft
met alleen iets heel verkeerds gedaan,
maar hy is zich daar ook terdege van
bewust en dat hindert hem heel er°.
VRIJDAG 12 MAART
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO,
16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA,
22-40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.13 Gram. 8.00 Nieuws. 8,18
Gram. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.30 Water
standen. 9.35 Schoolradio. 10.00 „Thuis",
causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor
de kleuters. 10.40 Gram, 11-00 Voordracht.
11.20 Gram. 12.00 Int. muz.-parade. 12.30
Land- en Tuinbouwmédedelingen. 12.33
Sport en prognose. 12.48 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.
13.SW- Dansmuziek-. 14.00 Voor de huis-
vrQu^r..,, .14,30 Strijkkwartet. 14.50 Voöri
dracht. 15.10 Gitaarspel. 15.30 Lichte mti-
ziek. 16.00 Gram. 16.30 Muzikale causerie.
17.10 Voor de jeugd. 17.40 Gram. 18.00
Nieuws. 18-15 Accordeonorkest en solist.
18.45 „De Haverkist", hoorspel. 19.00 Voor
de jeugd. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 „Men
sen en conflicten", hoorspel. 19,50 Be
richten. 20.00 Nieuws. 20 05 Boekbespre
king. 20.15 Voordracht en piano. 20.30 Be
nelux. 20.40 „Hedendaagse Arbeidsproble
men", causerie. 21.00 Voor de jeugd. 21.35
Instr. kwartet en solist. 21.55 Buitenlands
weekoverzicht. 22.10 Gram. 22.40 „Van
daag", causerie. 22.45 Avondwijding. 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.muziek,
HILVERSUM II. 298 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15
Gym. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en
Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weer
berichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw.
9.45 Schoolradio. 10.00 Chansons. 10.30
Kamerorkest en solist. 10-55 Gram. 11.00
Voor de zieken. 11.40 Kamerkoor. 12.00
Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en Tuin-
bouwmededelingen. 12.33 Musette-Orkest.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katji.
nieuws. 13.20 Bariton en piano. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Amus.-orkest. 14.30
Hier Vrij Europa. 15.00 Schoolradio. 15-30
Kamermuziek. 16.00 Voor de zieken, 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.35
Pianorecital. 18.00 Radio Onderwijs Con
gres. 18.15 Amus.-muziek. 18.40 Radio On
derwijs Congres. 18.52 Actualiteiten. 19.00
Nieuws. 19.10 Regeringsuitzending: „Ver
klaring en toelichting". 19.30 Gram. (19.45
—20.10 Radio Onderwijs Congres.) 21.00
Gram. 21.30 Radio Onderwijs Congres.
22.06 Volksliederen. 22.35 Radio Onder
wijs Congres. 22.45 „Kerk en Mens", cau
serie. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
Televisie-programma. NCRV. 20.15
Journaal en weerbericht. 20.30 „Teatrodei
piccoli di Podrecca", Italiaans marionet
tentheater. 21.30—21.40 Dagsluiting.
'n Genoegen
om te schenken
'n Genot
om te drinken
Heerlijke zoete rode Kaapse mijn
'n moscatet
giïmp, door OUD Haart
(Advertentie, Ing. Med.)