Wim van Est voerde zijn ploeg naar fraaie zege in tijdrit De Belgen Stasse en Gendebien wonnen de Tul De Zwitser Ringgenberg zette Engel de voet dwars Zesde en zevende etappe Voorting, Schulte, Wagtmans verloren terrein De zesde Ronde van Nederland Preiskeit won de tweede halve etappe Waardig slot van de sterrit Nederlands Daviscup- team was kansloos Dolezal brak twee wereldrecords Ronde van Driehuis voor Bobeldijk Sproeten? SPRUTOL GEESTELIJK LEVEN Toogdag „Jonge Kerk" (tan een speciale verslagegver OP ONDUBBELZINNIGE wijze heeft Wim van Est gistermiddag tijdens de twee lialve etappes, een tijdrit van Tilburg naar Etten (65 km) en een wegwedstrijd van Etten naar Rotterdam, zijn grote kracht bewezen Hij heeft zijn positie in het algemeen klassement aanzienlijk verbeterd en er zal vandaag en morgen heel wat moeten gebeuren om de bonkige Brabander te onttronen. Op weergaloze wijze heeft Van Est zijn ploeg in de tijdrit van Tilburg naar Etten naar de zege gevoerd. De tweede halve etappe was voor de Duitser Preiskeit. Hij won de sprint uit een groep van vijf renners, waartoe ook Pascal, Piet Haan, Van Oers en Hans Dekkers behoorden. Dit quintet kwam binnen met een voorsprong van ruim drie minuten op een zeer grrote groep waartoe alle kanshebbers behoorden. Van Est liet zijn ploeg, als laatste gestart, de eerste 20 km al het werk doen. Zelf hing hij aan de staart en spaarde zo zijn krachten. Toen, na 20 km, nam Van Est de kop en bleef daar 10 km in een hoog tempo trek ken. Na 30 km was het weer de beurt aan Janssen, Faanhof, Nico van Est, Guns, Van Oers en Maenen. Zij na- W1M VAN EST ....sterke positie.... men om de beurt over en de positie van de ploeg werd steeds gunstiger. Na 40 km vond Wim van Est het wel letjes en ging weer aan het hoofd van zijn esquadron rijden. Tot in Etten op de eindstreep het traject was in gekort tot 65 km hield Van Est zijn mannen bijeen, waardoor zij allen in dezelfde tijd werden geklasseerd en in het individueel klassement van deze etappe de eerste zeven plaatsen bezetten. Intussen hadden enige an dere ploegen al leden verloren. In Baarle Nasau zwoegde Van Sambeek van de ploeg van Gerrit Voorting al leen voort. De Belgische ploeg had Gijbeis verloren, die in Chaam door de gele rijders van Wagtmans werd gepasseerd. De Duitser Reitz was op zijn beurt weer door de Belgen voor bijgestreefd en van de ploeg van Schulte losten al spoedig Fooy, Paas en Van Elderen. In Rijsbergen, op de helft van de rit, was ook Dekkers afgezakt. Hij is niet in vorm en kreeg bovendien de grootste pech die een wielrenner kan krijgen: zijn fiets brak. Bij aankomst in Etten bleek dat Van Est met de bonificatie mee 1 min. 21 sec. op Voorting, 3 min. 18 sec. op Schulte en 3 min. 23 sec. op Wagtmans had gewonnen, waardoor zijn positie in het algemeen klasse ment, met de etappe van Rotterdam naar Utrecht en op de laatste dag de individuele tijdrit naar Amsterdam nog voor de boeg wel heel sterk is geworden. Gerrit Schulte heeft niet de tijdrit alleen uitgereden. Hij nam twee ploeg- makkers in de laatste kilometers mee, namelijk Plantaz en Van Osta en vergde zoveel van hun krachten, dat Van Osta over de eindstreep nauwe;- lijks meer van zijn fiets kon stappert en eraf getild moest worden. De verwachting dat de tweede halve etappe van Etten naar Rotterdam een wandeling zou worden is niet uitgeko men. Dekkers, Van Oers, Preiskeit, Pascal en Piet Haan namen spoedig een kleine voorsprong die na 23 km. reeds 3 minuten en 20 seconden be droeg. Even gpoide een gesloten spoor wegovergang roet in het eten, dat kostte het vijftal een minuut, maar zij gingen onverdroten verder. Na onge veer veertig kilometer had het grote peloton, waarin alle kanshebbers za ten, bijna vijf minuten achterstand. Daar werd tenslotte toch geen genoe gen mee genomen. De laatste tien kilometers werd een hevige jacht in gezet, welke de voorsprong van de vijf vluchtelingen tot ruim drie minuten reduceerde. Op de eindstreep in Rotterdam bleek Preisk.it veruit de sterkste. Maar toch is Piet Haan sinds de vierde etappe 7 plaatsen in het klassement gestegen en hij bezet nu de 4e plaats met 5 min. 21 sec. achterstand op Wim van Est, maar vóór Wout Wagtmans, die in deze ron de na een aanvankelijk vrij goed be gin wat tegenviel. Het individuele klassement van de eerste helft van de 5e etappe, de ploe gentijdrit Tilburg—Etten over 65 km, luidt: 1 W. van Est 1.28.15 met boni ficatie 1.27.55; 2 N. van Est 1.28.15 met bonificatie 1.27.55; 3 Faanhof 1 1.28.15 met bonificatie 1.27.55; 4 Jans- sen 1.28.15; 4 Guns zt.6 Van Oers zt.; 7 Maenen zt.; 8 Gerrit Voorting 1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 9 Haan 1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 10 Bak ker 1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 11 Van Roon 1.29.28; 12. Schellingerhout zt.; 13 Sorgeloos 1.31.9; 14 Borghmans zt.; 15 Gieien zt.; 16 Plas zt.; 17 Pas cal zt.; 18 G. Schulte 1.31.13 (Ned. a); 19 Plantaz zt.; 20 Van Osta zt.; 21 Wagtmans 1.31.18; 22 Lambrichs zt.; 23 Brinkman zt.; 24 Stevens 1.33.12; 25 Gelissen zt.. De uitslag van de tweede helft van de vijfde etappe van Etten naar Rot terdam over 54 kilometer luidt: 1 Preiskeit 1.50.19 m. bonificatie 1.49.19; 2 Pascal 1.50.19 met bonificatie 1.49.49; 3 Haan 1.50.19; 4 van Oers zt.; 5 Dekkers zt.; 6 Plas 1.53.24; 7 Otte zt.; 8 Stevens zt.; 9 Donker zt.; 10 Schul te; 11 Koch (Ned. b); 12 Willekes (Ned. e); 13 Lagrouw (Ned. e) 14 Van Roon (Ned. d); 15 Paymans (Ned. b); 16 Borghmans (België) 17 Van Elde ren (Ned. a); 18 Brinkman (Ned. b); 19 Sorgeloos (België)20 Fooy (Ned. a); 21 Faanhof (Ned. c); 22 ex aequo: allen in dezelfde tijd als Plas (1.5324): Schulte (Ned. a); Plantaz (Ned. a); Van Osta (Ned. a); Paas (Ned. a); Wagtmans (Ned. b); Lambrichs (Ned. b); Gelissen (Ned. b); Wim van Est (Ned. c); Nico van Est (Ned c); Guns (Ned. c); Gerrit Voorting (Ned. d); Van As (Ned. d); Bakker (Ned. d); Schellingerhout (Ned. d); Van Sam beek (Ned. d); Van Breenen (Ned. e); Smits (Ned. e); Holleder (Ned. e); Witteveen (Ned. e); Gieien (België); Gijbeis (België); Mueler Dld.Schul te (Dld.); Schwarzenberg (Dld.); Gel- hausen (Lux.); Kirchen (Lux.); Schmidt (Lux.); Kemp (Lux.) en Hien (Lux.). Na de vijfde etappe luidt het alge meen klassement: 1 Wim van Est (Ned. c) 24.21.37; 2 Gerrit Voorting (Ned. d) 24.23.36); 3 Gerrit Schulte (Ned. a); 24.26.03; 4 Haan (Ned. d) In de Ronde van Nederland ging aan de fiMsh te Rotterdam gisteren de Duitser Preiskeit als eerste over de streep. Tweede werd de Belg Pascal en als derde eindigde de Nederlander De Haan. 24.26.58; 5 Wagtmans (Ned. b) 24.27.14; 6 Faanhof (Ned. c) 24.27.20; 7 Nico van Est (Ned. c) zt; 8 Bakker (Ned. d) 24.28.39; 9 Gieien (België) 24.28.57; 10 Borghmans (België) 24.29.34; 11 Van Oers (Ned. c) 24.30.42; 12 Lam brichs (Ned. b) 24.30.43; 13 Sorgeloos (België) 24.33.09; 14 Maenen (Ned. c) 24.34.06; 15 Janssen (Ned. c) zt.; 16 Plas (België) 24.34.48; 17 Stevens (Ned. b) 24.35.14; 18 Mueler (Dld.) 24.38.31; 19 Van Breenen (Ned. e) 24.40.12; 20 Paymans (Ned. b) 24.42.36. Ploegenklassement: 1 Nederland c 73.13.12; 2 Nederland d 73.19.13; 3 Bel gië 73.28.05; 4 Nederland b 73.30.47; 5 Duitsland 74.09.47; 6- Nederland a 74.09.57; 7 Nederland e 74.28.33; 8 Luxemburg 74.38.31; (Van een onzer redacteuren) DE Zilveren Tulpen Rallye-Wisseltrophy, driemaal een verdiende beloning voor de weergaloze rijkunst van de fameuze sterritcrack Ken Wharton, eenmaal op het Zandvoortse circuit veroverd door gentleman Yan (Jaguar) Appleyard en vorig jaar via de sympathieke Banks uiteindelijk terecht gekomen bij de jonge Nederlandse edelman Hugo van Zuylen, is thans gewonnen door de Belgische equipe Stasse Gendebien op Alfa Romeo. Pierre Stasse, de 40-jarige sportieve direc teur van het Belgische blad „Les Sports en Olivier Gendebien, rem- plagant voor België's coureur no. 1 Ernst Claes, vorig jaar tweede in LuikRomeLuik, de man die de Niirburgring op zijn duimpje kent, om deze reden Maandag de eerste klassementsproef reed en meteen een coup de forse volbracht, welke zijn co-equipier ijlings deed beslui ten Gendebien alle proeven te laten rijden. Geen zege dus voor Werner Engel, de Duitse jager, die zich gedurende de gehele rallye in het spoor wierp van de Belgen en zich eerst gisteren, in het laatste beslissende uur op de zonovergoten piste in de Zandvoortse duinen zijn prooi zag ontgaan. TA, het beslissende uur. Met geraffi neerd koopmanschap had Piet Nor- tier de beslissing in de zesde Inter nationale Tulpen Rallye tot het laatste moment uitgesteld. En zo werd het beslissende uur tevens het laatste uur. Twee races vermeldde het pro gramma nog. Twee snelheidsproeven, waar de ruim 10.000 bezoekers die zich op de duinen rond het nieuwe git zwarte racelint in het heerlijke voor jaarszonnetje koesterden, zich aan zouden kunnen laven. Negen fraai gelijnde pijlsnelle Por- sches en een eenzame zwarte Simca stelden zich op voor de laatste sprong in deze zware rallye. Automobilisten van zeven verschillende nationalitei ten grepen het stuurwiel. Het was een kleine West-Europese Gemeenschap: 2 Zwitsers, 2 Duitsers, 1 Deen, 1 Frans man, 1 Zweed, 1 Fransman en 2 Ne derlanders betwistten elkander de eer in deze interessante klasse. De vlag laar ook maar benaderen. Een harte lijke ovatie viel de Belgische equipe ten deel, maar voordat zij zielsgeluk kig de stroom van gelukwensen ver werkten, had het publiek reeds ge juicht voor een outsider. De jeugdige Poncet uit het land van het Eedgenoot schap paarde de koelbloedigheid van Wilhelm Teil aan de koppigheid van de bergbewoners. In cfte eerste ronde bij het ingaan van de bocht na de Hunze-rug verloor Poncet de macht over zijn stuur. Terwijl zijn mede dingers als vliegen om heen vlogen, draaide de Peugeot om haar as Een botsing scheen onvermijdelijk, doch met een voorbeeldig reactievermogen, schakelde de Zwitser zijn wagen in de achteruit en „parkeerde" hem in het zand. Drie, vier auto's liet hij pas seren, toen zag hij een gaatje, snelde het circuit weer op en nog voordat hij de ere-tribune was gepasseerd had hij de laatste van de passanten weer te pakken. De uiteindelijke derde plaats van Poncet op deze wijze verdiend, was een verrichting met een sterretje. Er viel op deze Koninginnedag in de Amsterdamse badplaats meer te ge nieten. Daar was het spectaculaire op treden van de Schot O'Hara Moore in de sportwagenklasse t.e.m. 2000 cc, een groep wagens welke zich tot overige viel. Werner Engel spoot weg maar reeds blikte hij vanuit zijn „cockpit" in het scherp gesneden gelaat van de Zwitser Ringgenberg. Het werd hem groen en geel voor de ogen. Het groen van Ringgenbergs Porsche die wiel aan wiel mee naar voren schoof en kort daarop het geel van de duinen toen de Helveet in een verrukkelijke stijl van de Duitse kanshebber weg liep en het gat tussen beide wagens steeds groter werd. Soepel als gold het een plezierritje op een kaarsrechte weg gleed Ringgenberg door de bochten en met iedere ronde werd het Werner Engel pijnlijk ingeprent dat hij deze race niet zou winnen. Weliswaar hand haafde hij zich op de tweede plaats, maar deze prestatie miste het gehalte dat nodig was om zijn kans op de Tulpen Trofee te behouden. Slechts een fatale misstap van Gendebien in de laatste race zou Engel kunnen helpen. Jammer voor hem reed Gendebien foutloos. Met een gemiddelde van zo om en nabij de 110 km slingerde de Belgische coureur zijn zilvergrijze Alfa Romeo als een discus over het circuit. Van meet af werd het een Belgische triomftocht. Gendebien nam de leiding en behield deze niet een straatlengte tot het voor hem en zijn partner zo succesvolle einde. Noch de drie motor renners Georg Meier, Ludwig Kraus en Ernst Loof in hun prachtige BMW's. die gewassen en gepoetst als hadden zij zojuist de fabriek verlaten, ge drieën bijeen een overigens snelle show reden, noch de Lancia, de Citroen of de Fiat konden de Brusse- Als afsluiting van de Tulpenrallye moesten de deelnemers gisteren op het circuit van Zandvoorto.a. een snelheidsproef afleggen. Enkele deelnemers in één van de bochten. rallyeauto's verhoudt als een Arabische volbloed tot een sierlijk maar gezapig rijtuigpaard. O'Hara Moore, die geen Tulpen Rallye overslaat, stuurde zijn groene open Frazer Nash met zo'n meesterschap over de baan, dat hij een gemiddelde van 112 km bereikte, een snelheid welke een Kurt Zeiler in zijn Ferrari en een uitgelezen groep „speed- devils" in Triumphs deed blozen. En wat te zeggen van Sheila van Damm, het Britse meisje dat in haar Sunbeam Talbot mannen als Scott, Har- rison, Elliott en Bowdage in een gi gantisch gevecht te erg was en Loek van Noordwijk opjoeg als gold het een achtervolging. Sheila kreeg de Coupe des Dames als beloning. Dit waren de successen van de dag, doch er is geen sportwedstrijd zonder teleurstelling. Vraag dat aan Haddon, die de kelk met alsem tot de laatste bittere druppel ledigde. Eerste in zijn klasse, favoriet in de laatste klasse mentsproef brak hij de gaspedaal van zijn Jaguar toen hij van start ging. Nog voor hij voor zijn unieke kans mocht vechten, had het noodlot hem in de kraag gegrepen. Er viel op deze middag van uitste kende sport slechts één smet. In het duel DKW—Dyna Panhard lieten de DKW's in groten getale de Fransen haar sierlijke achtersteven zien. Op kop lag Menz, op korte afstand gevolgd door de fel duellerende Schlüter en Jan Flinterman. Het was een interes sante kamp totdat Piet Nortier bekend maakte, dat indien Menz 20 sec. op zijn naaste belager zou uitlopen hij Boardman van de derde plaats in het algemeen klassement zou verdringen. Maarten Flinterman, staande langs het circuit, voelde zich daarop verplicht zijn zoon Jan en Schlüter tot tweemaal toe een teken te geven om vaart te minderen. Prompt werd dit bevel opge volgd en twee ronden later had Menz zijn 20 seconden. Hij behield ze, „ver overde" daarmede de derde plaats in de algemene klassering, doch toen Jan Flinterman en Schlüter de finish passeerden, moet het „geboeh" van het publiek tot hun cabines zijn doorge drongen. Wellicht is hun methode de race-techniek van gediscliplineerde fa- brieksrijders maar met de sfeer van de Tulpen Rallye strookt het niet!! Neen, geef mij dan maar de mentali teit van Langestraat, die in dezelfde race zijn Dyna Panhard-op-jaren op twee wielen door de bochten „kantel de", geen ere-plaats bezette, doch van de enthousiaste toeschouwers de hulde verkreeg, welke de winnaar werd onthouden. Het algemeen klassement van de 6de Internationale Tulpen Rallye luidt: 1. Pierre StasseOlivier Gendebien (Belg) met Alfa Romeo 692 winstsec.; 2. W. EngelG. Ambrecht (Dld.) met Porr'ie, 652 ws; 3. G. MenzH. Brand (Dld.) met DKW, 640 ws; 4. J. Board manDuchworth (G.-B.) met Jaguar, 635 ws; 5. J. MartensB. H. Eerligh (Ned.) met Fiat T.V., 588,ws; 6. J. W. E. BanksM. Porter (G.-B.) met Alvis, 579 ws; 7. Rauch—Delbarre (Frankrijk) met Salmson, 507 ws; 8. W. Ringgen bergW. Mader (Zwits.) met Porsche, 492 ws; 9. R. W. PhillipsD. G. Scott (G.-B.) met Zephyr, 459 ws; 10. Sheila van Damm—Mevr. A. Hall-mevr. F. Clarke (G.B.) met Sunbeam Talbot, 459 ws; 11. R. Ro.ttbol Oeruming. J. Voigt Nielsen (Denemarken) met Fidt T.V., 452 ws; 12. E. J. Haddon—C. H. Vivian (G.-B.) met Jaguar, 427 ws; 13. K. ZeilerA. Willberger (Dld.) met Ferrari, 407 ws; 144. Georg MeierHo- noree Wagner (Dld.) met BMW, 392 ws; 15. W. Schlüter—H. Scellhas (Dld.) met DKW 386 ws; 16. I. A. Langestraat D. M. van Hoevelaken (Ned.) met Dyna Panhard, 357 ws; 17. Gregor Grant (G.-B.) met Triumph, 333 ws; 18. W. F. CoenenJ. Butter (Ned.) met Ford, 312 ws; 19. J. G. ReseG. B. Reese (G-B.) met Consul, 298 ws; 20. W. C. Lier—C. LesritzP. Poncet (Zwits.) met Lancia, 295 ws. De landenwedstrijd van de Tulpen Rallye werd door Duitsland gewonnen. De prijs voor de beste damesequipe belandde bij Sheila van Dammmevr. A. Hallmevr. F. Clarke (Gr.-Br.) met Sunbeam Talbot, terwijl de tweede plaats door Greta MolanderHelga Lundberg (Noorwegen) met DKW en de derde plaats door Nancy Mihchell en Joyce Leavens (Gr.-Br.) met Ze phyr werd bezet. De clubteam-prijs werd gewonnen door de automobielclub van Duitsland te Frankfort aan de Main. Verder won BMW de prijs voor de merkenteams. Het eindklassement in dé verschil lende groepen is: Normale serie toer- wagens 2000 t.e.m. 2600 cc: 1 R. W. PhilipsS. G. Scott (GB) met Zephyr totaal winstseconden 459; 2 mej. S. van Dammmevr. A. Hal (GB) met Sunbeam Talbot 549 w.s.; 3 P. J. Jet tenL. van Noordwijk (Ned.) met Vauxhall 236 w.s.. Scott werd winnaar in deze klasse aangezien hij in de vier voorafgaande klassementsproeven meer winstsecon den behaalde. Normale serie-toerwagens boven 2600 cc: IJ. BoardmanDuchworth (GB) met Jaguar 635 w.s.; 2 J. W. E. Banks M. Porter (GB) met Alvis 579 w.s.; 3 W. F. CoenenJ. Butter (Ned.) met Ford 312 w.s. Normale serie-toerwagens 1300—1600 cc: IJ. G. ReeceP. B. Reece (GB) met Consul 298 w.s.; 2 J. Wm. Fleet- wood—G. Read (GB) met Consul 68 w.s.3 G. J. WillingJ. Scheffer (Ned.) met Jowett Javelin 1 str.p. en 578 w.s. Normale serie-toerwagens 1000 t.e.m. 1300 cc: 1 J. MartensB. H. Eerligh (Ned.) met Fiat TV 588 w.s.; 2 R. Rottbol Orum—J. Voigt—Nielsen (De- nem.) met Fiat TV 458 w.s; 3 J Springer—E. van Regius (Duitsl.) met Taunus 257 w.s. Normale serie-toerwagens 1600 t.e.m. 2000 cc: 1 P. Stasse—O. Gendebien (Belg.) met Alfa Romeo 692 w.s.; 2 Georg Meier—Honoree Wagner (Dld met BMW 392 w.s.; 3 W. C. Lies-Chs Lesritz—P. Poncet (Zwits.) met Lan cia 295 w.s. Normale serie-toerwagens tot 1000 cc: 1 G. Menz—H. Brand (Dld.) met. DKW 640 w.s.; 2 W. Schlüter—H. Schellhlu (Dld.) met DKW 466 w.s.; 3 I. A Langestraat—D. M. van Hoevelaken (Ned) met Dyna Panhard 257 w.s. Speciale serie-toerwagens t.e.m. 1300 cc: 1 M. GatsonidesT. St. Foster INed.) m. New Anglia, 2 str.p. 337 w.s 2 R. H. R. DeeJkhr. W. J. Teding van Berkhout (Ned.) met Peugeot, 2 str.p. 69 w.s.3 Guy Claude Reynes Roger Sanatcreu (Fr.) met Peugeot, 3 str.p., 407 w.s. Serie „Grand tourisme" t.e.m. 1600 cc: 1 Wernel EngelGilbert Ambracht. (Dld.) Porsche 652 w.s.; 2 Walter RinggenbergWerner Maeder (Zw.) Porsche 482 w.s.; 3 A. L. Sjunesson dr H. Teden (Zweden) Porsche, ls.p., 288 w.s. Serie Sportwagens t.e.m. 2000 cc: 1 K. ZeilerA. Willberger (Dld.), Fer rari 407 w.s.; 2 Gregor Grant (GB) Triumph 333 w.s.; 3 K. F. J. Wallrath J. Lodewijks (Ned.) Lancia 124 ws.. Serie Sportwagens 2000 t.e.m.3500cc: I RauchDelbarre (Fr.) Salmson 507 w.s.; 2 E. J. Haddon—C. H. Vivian (GB) Jaguar 427 w.s.; 3 F. P. W. Groundsmevr. L. E. Grounds'(GB) Jaguar 253 w.s. Op de eerste dag van de Daviscub- wedstrijd tussen Nederland en Spanje, welke op de Metsbanen te Schevenin- gen ordt gespeeld, hebben de Span jaarden een 20 voorsprong genomen. Krijt werd door Martinez met 63, 60 en 63 verslagen en Dehnert dolf tegen Ferrer met 75, 61, 61 het onderspit. Er bestaat weinig kans op dat onze landgenoten zich vandaag en morgen kunnen herstellen. De gasten waren een klasse beter. Krijt kon geen moment in zijn spel komen. Nooit had hij een goede lengte in zijn drives en maar zelden won hij eei. punt op een scorende slag van zijn racket. Dehnert liep tegen Ferrer hard van stapel. Het publiek dat teleurgesteld had zitten kijken hoe snel en kansloos Krijt was verslagen, kreeg beslist de indruk dat Dehnert de stand weer gelijk zou ma ken. Dehnert kwam van 31 op 52 en de eerste set leek verzekerd. Fer rer dacht daar anders over. Hij had even tijd nodig gehad om zijn zenu wen de baas te worden, maar toen her stelde hij zich dan ook volkomen om tenslotte met 7—5 te winnen. Daarna- was Dehnert „nergens" meer. Met tweemaal 6—1 werd ook hij kansloos verslagen. De Tsjechische athleet Josef Dole zal heeft twee wereldrecords in het snelwandelen verbeterd. Op de 10 mijl liet hij 1 uur 10 min. 45.8 sec. noteren, waarmee hij het sinds 23 Augustus 1945 (Stockholm) officieel op naam van Mikaelsson (Zweden) staande wereldrecord met precies 10 seconden verbeterde. De 15 kilometer legde Dolezal in 1 uur 5 min. 59.6 af. Het officiële wereldrecord op deze af stand is met 1 uur 8 min. 8 sec. sinds II September 1951 (Charkow) in han den van de Rus Bruno Junk. Zowel Liepaskalus' (Rusl.) 16 October 1951 te Riga als Dolezal 1 No vember 1953 te Stara Boleslav zijn met resp. 1 uur 6 min. 33.6 sec. en 1 uur 7 min. 54 sec. reeds onder deze tijd gebleven. Beide verrichtingen zijn echter nog niet officieel erkend. Bobeldijk van MFC heeft in de bij zonder goede tijd van 14 minuten 39.8 sec. over de 4500 meter de jaarlijkse Ronde van Driehuis gewonnen. De b-klasser Bleeker (Olympus) werd in 14 min. 43.4 sec. tweede en als num mer drie ging Jansen (Haarlem), ook een b-klasser, over de streep. Hij no teerde 14 min. 57 sec. Bij weerbarstige: Sprutol-Sterk. (Advertentie, Ing. Med.) De Jonge Kerk zal op Hemelvaarts dag te Haarlem haar jaarlijkse toog- dag houden. Om half elf wordt des morgens aangevangen met een gods dienstoefening in de St. Bavo, waarin de voorzitter, ds. H. A. Visser van Am sterdam zal voorgaan. Vervolgens wordt de toogdag voortgezet in het openluchttheater te Bloemendaal, waar prof. dr. G. C. v. Niftrik van Amster dam de toopdagrede zal houden. Ver volgens zal een groot levend ganzen bordspel worden gegeven. Bij siecht weer wordt het programma in twee zalen te Haarlem uitgevoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 15