Vermout, Gager genaamd, die betrekkelijk de luchtstroomen dezelfde meening was toegedaan, schoot het voor deze onderneming benoodigde geld voor, en zoo werd, onder leiding van La Mountain, in den herfst van het jaar 1858, met de vervaardiging van eenen ballon en van de noodige toestellen aangevangen. De vervaardiging van den ballon vorderde zes maanden tijd. Het naaiwerk, waartoe de beste naaisters die men vinden kon, werden gebezigd, vereischte honderd dagen: 2250 ellen van de beste Chinesche geoliede zijde werden daar aan gebruikt. De ballon had 180 voet in omvang en de koord tot het net ge bezigd, had eene lengte van zes mijlen. Het was het grootste luchtschip dat tot heden vervaardigd was, en men noemde het: de Atlantische Oceaan. De naam werd aan de eene zijde met groote letters geschilderd. Hij was met 60,000 kubieke voeten gas gevuld. Eene reddingsboot, 16 voet lang, werd aan den ballon, 25 voet onder dit groote ligchaam vastgemaakt, om bij ongelukken op het water te kunnen varen. Buitendien was boven de boot nog een wisschen korf van betrekkelijke grootte aan den ballon vastgemaakt en zulks tot meerdere veiligheid voor de reizigers, voor het geval, dat de balion, bij het nederlaten, door den wind of op de top pen van de hoornen of de daken van huizen getrokken werd. Nadat alles in gereedheid was, werd besloten dat men voor de vaart naar Europa eene proefvaart houden zou. Te dien einde stegen de heeren Gager, La Mountain, prof. Wise en Hyde, om een verslag te geven voor een groot dagblad, den 1 Julij 1859 te St. Louis op en landden te Jlenderston in den staat New-York, nadat zij eenen afstand van 1150 Engelsche mijlen, circa 230 Duitschein 19j uur hadden afgelegd, zoodat de gemiddelde snelheid 58j mijlomstreeks 11 Duitsche mijlenin het uur bedroeg. Dit is de langste luchtreis, die nog ooit gemaakt is, en pleit ten gunste voor de bewering, dat op zekere hoogte een bestendige luchtstroom van het Westen naar het Oosten heerschte. Intussehen kwam men door deze luchtvaart niet nader tot de oplossing van het bij luchtreizen allergewigtigste vraagstuk, of namelijk een luchtballon al thans eenigermate met zekerheid kan worden bestuurd. Wel is waar, hadden de luchtreizigers een toestel medegenomen, waarmede men meende den ballon iedere gewensohte rigting te kunnen geven. Het schijnt echter, dat zij geene gelegenheid gevonden hebben het toe te passen. Terwijl zij in het grootste levensgevaar verkeerdenwerd dit toestel benevens alle andere werktuigen over boord ge worpen, om het vaartuig vlot te houden. M. Wise spreekt nog steeds van eene luchtreis naar Europadoch zijne medegezellen schijnen een groot deel van hun vertrouwen verloren te hebben, en bezwaarlijk zou er een verslaggever van een dagblad te vinden zijn om de vaart naar Europa mede te maken. Professor Wise verhaalt over de luchtvaart het volgende: «De reis werd op den 1 Julij aangevangen. Ten zes ure des avonds was de ballon met gas be hoorlijk gevuld, en nadat wij ballast en levensmiddelen ingenomen haddenwa ren wij ten 7 ure 20 minuten volkomen reisvaardig. Bedacht op tegenspoed te waarschijnlijker door de hevige winden, hadden wij te St. Louis eene sterke mand doen vervaardigendie tnsschen den ballon en de gondel werd vastge maakt. De laatste bevatte 600 pond ballasteen emmer waterlimonade eene goede dosis brood, wijn, gevogelte, koud vleesch en versnaperingen van allerlei soortdie door onze vrienden werden aangebragt. De heer La Mountain aanvaardde het bevel over de gondel en den ballast, en plaatste zich aan het eene einde, Gager aan het andere, hem waren de kaarten en het kompas toevertrouwd. Hij nam als berigtgever der expeditie in het midden plaats, met een aanteeken- boek en potlood gewapend. De korf hield 350 pond ballast, een barometer een thermometerwijnlevensmiddelen en mijn persoon inaan wien de tot de klep voerende koord en de geheele leiding van de onderneming was toevertrouwd. Ten zeven ure twintig minuten stegen wij van Washington-Square te St. Louis op. De ballon sloeg eene noord-oostelijke rigting in. Omstreeks ure verloren wij St. Louis en de Mississippi uit het gezigt, hoewel het tot na 9 ure helder bleef. Daar ik door den arbeid bij het inlaten van het gas te midden van eene brandende zonzeer vermoeid wasgaf ik de leiding ge durende dien nacht over aan den heer La Mountaindie mij zou wekken voor het geval dat wij de klep zouden noodig hebben. Voor dat ik in slaap geraakte, hadden wij eene hoogte bereikt, waarin de ballon zich zeer uitzette en de luchtstroom oostelijk was. Hier werd het kouden M La Mountaindie reeds sinds eenige dagen ongesteld wasviel even als de overigende veran - dering van temperatuur alles behalve aangenaam. Niettegenstaande een aantal Ideedingstukken waren wij niet te verwarmen. La Mountain verlangdedat wij eene lagere luchtstreek zouden kiezentot zoo lang wij ons slechts weinige punten van den noord-oostelijken koers ver wijderden; ik antwoordde, dat hij moest doen wat hem goed dacht. Ikwenschte vervolgens het gezelschap goeden nacht, wikkelde mij in mijne deken, sliep bin nen weinige minuten in en genoot een gerusten slaap tot 11 j uur, toen La Moun tain die weder in den hoogeren luchtstroom wensclite te komenmij verzocht de klep een weinig te openendaar de ballon vrccsselijk sterk gespannen was. Ik deed zulkshet gas stroomde er met groot geraas uiten daar La Mountain vermoedde, dat ik door bet gas bedwelmd was, liet hij Gager, door middel van eene daartoe bestemde koord tot mij opklimmenhij vond mij krampach tig ademendeeen krachtig schudden en de frissche lucht bragten mij weder tot bewustzijn en ik besloot gedurende den ganschen nacht geen oog meer te sluiten. Tegen middernacht gevoelde ik mij zeer opgewekten met verhoogde be langstelling voor onze gewigtige onderneming bezield. De ganscho hemel was door een zacht phosphoriek licht bestraaldde sterren schitterden prachtvol en de melkweg geleek op eene geïllumineerde laag wolken. Toen wij over water heenvoeren, was de zich afspiegelende lucht door ons even goed waar te nemen als boven ons. Het phosphoriek licht in dezen dampkring was zoo sterk dat de ballon doorschijnend scheen als geolied papier. Wij konden weiland van bosch onderscheiden, en namen, eene engelsche mijl boven de aarde, duidelijk stratenvelden en huizen waarop de grootste hoogte konden wij nog weiland van houtgewas en water onderscheiden. Ten drie ure des morgens geloofden wij dat wij ons ten naaste bij boven den Ohio bevonden. Ten vier ure dreven wij over eene stad heenwisten echter niet hoe zij heetteten vijf ure ontdekten wij het Erie-meer voor ons en kwamen in den loop van drie uren den Oceaan van lieverlede nader. Na een beraad van eenige minuten en na eenen blik op onzen ballast te hebben geworpenbesloten wij het te wagen over het meer te varenom de door mij immer voor ongegrond gehoudene bewering te beproevendat ballons niet lang boven water kunnen gedreven wordendoor eene eigendommelijke aantrekkingskracht van beiden. La Mountain was echter van meeningdat wij Buffalo konden bereikenals wij slechts eenige honderden voeten hoven de oppervlakte heenvoerenik opende daarom de klep totdat wij op 500 voet boven het water nederdaalden. Hier overviel ons echter een sterke stormwind van bijna eene mijl per minuut, zoodat wij Buffalo in het oog kregen, en besloten weder op te stijgen en de reis te vervolgen. «Thans opende zich eene der belangrijkste gezigtspunten van onze reis. Wij haalden zeven stoombooten in, groetten elkander wederzijds en verloren die weder spoedig uit het gezigt. Ten 10 ure 20 minuten voeren wij langs de grenzen van Canada. Wij stegen spoedig weder op om eene meer oostelijke rigting te bekomenhetgeen ons tusschen Buffalo en den waterval van Niagara gelukte. Wij bevonden ons nu in den staat New-York doch te veel noordelijk, om de stad New-York te bezoeken, zoodat wij overeenkwamen, nabij Nachester te landende boot af te latenbenevens de heeren Gager en Hydewaarop La Mountain en ik verder zouden zeilen, om bij Boston of Uitland neder te dalen. Dien ten gevolge lieten wij ons dan ook zachtjes zakken doch voor wij op eenen afstand van 1000 voeten boven de aarde kwamenbevonden wij, dat daar een vreesselijke storm heerschte. Ik deelde aan mijne vrienden mede dat wij verloren warenzoo wij in dezen storm daalden. «Reeds schoot de ballon met verbazende kracht naar beneden, reeds waren wij de toppen der boomen van een klein bosch nabij, en ik riep uit: «om Gods wil, La Mountain! werp over boord, wat onder uw bereik is!» en dadelijk liet deze er op volgen: All right\en stelde zich aan de zijde van de gondelom, in tijd van nood, alles over boord te kunnen werpen. Hyde zag naar mij open zeide zeer statig «Dit is eene kritieke geschiedenis, professor! Wat zullen wij doen?» Ver trouwen op God en op onze koelbloedigheidwas mijn antwoord. Met schrikkelijke vaart vlogen wij nu langs den Ontaria. Verschrikkelijk huilde en raasde de storm. Er bleef bijna geen twijfel meer over dat wij te gronde zouden gaande vraag was slechts te land of te water Op mijn bevel klommen Hyde en Gager naar mij op, en ik stelde hun voor, dat ik, wat mij betrof, liever wilde verdrin ken dan op rotsen en boomen verbrijzeld te worden. «Ik,» liet Hyde er koel bloedig op volgen«ben bereid te sterven, doch liever op het land.'» Gager was van hetzelfde gevoelen. «La Mountain raapte intussehen alles bij een, wat maar bij mogelijkheid het luchtschip te zeer bezwaarde. Onze reiszakken, instrumenten, levensmiddelen, werden achtereenvolgens naar beneden geworpenslechts een zak met het aller noodzakelijkste bleef nog overig. Wij staarden naar den oever, circa 40 mijlen voor ons, en schoten met verbazende snelheid over de torenhooge golven heen en krak daar raakte de gondel eene golf en sloeg het water naar binnen. La Mountain hield zich echter in zijne gondel staande als een heldverloor nogtans zijnen hoed en werd door de golven niet weinig nat gemaakt; hij wierp bedaard den laatsten zak en den overigen ballast over boord, en riep uit «Blijft kalm, mijne heeren! wij zullen wel weder vlot worden! «Een oogenblik daarop waren wij weder een paar honderd voet boven water, do Jong Amerika, voer «ligt onder ons heen en verwelkomde ons met een luid hoera Ik stelde nu voorom den ballon in het water te doen stortendaar wij dan hoop konden koesteren, door de bemanning van de stoomboot opge nomen te worden. Mijne medegezellen wilden echter liever hun geluk op het land beproeven. La Mountain had nu alles uit de boot gcwrorpenen wij be vonden ons vijftien mijlen van den oeverde storm woedde steeds voort. Toen wij eindelijk het land bereikten steeg La Mountain eveneens naar ons omhoog. Honderd meters van den oever verwijderdgeraakten wij tusschen eenige boomen; ons anker, dat 5 centim. dik was, brak"als glas bij de eerste pogingom het aan eenen boom vast te hakenen vervolgde zijnen heksen dans door de takken der boomen. Nadat wij eene wijle over het krakende woud hadden gedreveneene diepe klove achter ons latendewerden wij in de kroon van eenen hoogen olmboom geslagende korf vloog naar alle rigtingen terwijl de. gondel in de takken vastraakte doch even snel rigtte zich de ballon weder op de takken ruischten door elkander met eenen plotselijken ruk raakte de boot weder vrij, den acht voet dikken, met zijne takken zes of acht honderd pond wegenden boomstam met zich voerende en wij rezen nog eenmaalzoo wat honderd voet omhoog. Doch het gewigt was te zwaaar voor de Atlantische Oceaan. Plotseling storte de ballon op de spits van eenen dunnen boom en brak. «De storm was verschrikkelijk en onze positie tusschen hemel en aarde voor een oogenblik alles behalve aangenaam. Doch geen van ons gaf den moed ver loren de velkoordende sterke hoepels en het sterke vlechtwerk van onzen korf reddeden ons en wij daalden zoo snel mogelijk naar benedendaar de ma chinerie naauwelijks in staat was meer dan twee minuten in zijn geheel te blijven. Wij bevonden ons in de nabijheid van liet stadje Jefferson. waar wij zeer spoedig eene gastvrije opname vonden en van onze vermoeijenissen konden uitrusten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1861 | | pagina 3