NIEUWEDIEPER COURANT
M ao z o x i» a i. i octok lilt. i
TWINTIGSTE
JAARGANG.
AANBESTEDING.
EN
BINNENLAND.
h't n
PROVINCIE NOORD-HOLLAND
HELDER en NIEUWEDIEP4 October.
HELDERSCHE
Deze Courant wordt uitgegeven o]/ zon dag en donmuiuao,
ilcs morgens ten acht ure, door A. A. BAKKER Cz.
in den boekwinkel, Hoofdgracht Ko. 32.
Abonnementsprijs per kwartaalƒ1.30.
franco per post1.50.
Er.lcele nonmiers„0.10.
Men abonneert zich bij alle Boekbandelaars en Post
directeuren.
AnvKitTKXTlKN worden aangenomen tot Zaturdag c'.i
Woensdag middag 12 unr, en bij den Heel' T. JIOOV,
o]i de Laan aan den Helder, tot elf ure.
De prijs van 1 tot 4 regels is ƒ0.CO. Voor icdcrcn
regel meer ƒ0.15. Zcgclregt voor elke plaatsing f 0.35.
Buitengewoon grootc letters, naar mate der ruimte,
die zij beslaan.
Brieven en Stukkon franco aan den Vitgever.
Den 6 deater vertrekt de O. I. Teandmnil via
TRIEST, den 8 «lezer via MARSEILIK.
Op Donderdag den Oden October 1862, des namiddags ten half'
drie ure, zal, aan liet lokaal van het Provinciaal Eestuur te
Haarlem, bij enkele inschrijving worden aanbesteed
Het driejarig onderhoud, tot 1°. October 1365,
van de Heldersche zeewering en van de gebouwen
en toestellen in het Landshok aan den Helder.
Het bestek is, tegen betaling van 10 Cents per exemplaar, te
verkrijgen aan liet lokaal van liet Provinciaal Bestuur voornoemd;
aan het bureau van buitenlandsclie paspoorten, op den Dam, te
Amsterdamen bij den provincialen opzigter van den Waterstaat
C. YAN DElt STEKR, aan den Helder, bij wien, even als bij
den Ingenieur van den Waterstaat .J. F. W. CONRAD, te Alkmaar,
nadere inlichtingen te bekomen zijn.
De aanwijzing in loco zal geschieden op Za.lurdag vóór dc
besteding, des morgens om 10 ure, te beginnen met het Landshok
aan den Helder.
Uit het vroeger opgemaakte drietal predikanten, ter vervulling
der bestaande vacature alhier, werd in de vergadering van Woens
dag jl., door den kerkeraad eenparig tot leeraar beroepen, de wel-
eerw. heer T. Haverschmidt, predikant te Foudgum, c. a.
Naar men verneemt, gaat aanstaande Maandag Zr. hls. fregat
Prins Alexander der Nederlanden uit het oude drooge dok, om
plaats te maken voor het schroefstoomschip 2de kl. Djambi.
Eerstgenoemde bodem wordt den 21 dezer in dienst gesteld.
De zeildag van Zr. Ms. transportschip Heldin, naar Batavia,
is bepaald op 10 dezer of bij eerste gunstige gelegenheid.
- Gedurende de verloopene week zijn van deze gemeente naar
Engeland uitgevoerd: 22 Runderen en 390 Schapen.
- Op Woensdag 1 October had alhier de opening van de lessen
der Industrieschool, en de regeling daarvan plaats. Den volgenden
dag zijn daarop clc lessen aangevangen met een getal van 55 leer
lingen, waarvan 27 voor het eerste jaar aan het onderwijs deel
nemen.
Kapitein van Dolden, met het schip Batavia alhier binnen
gekomen, rapporteert op 10 Sept., omstreeks 114 's nachts, op 5
mijlen W. N. W. van het eiland Corvo, gezien te hebben den
brandenden romp van een schip, waarvan alleen de voorsteven nog
stond, het moet witte gang gehad hebben, het rondhout was wit
geverwd en de mars uit roosterwerk zamengesteld. Twee metalen
pompen stonden middenscheeps en in het voorruim 3 groote gloei-
jende suikerpannen. Schipbreukelingen werden niet ontdekt, hoezeer
men geruimen tijd om ea bij het brandende wrak bleef.
De heer L. J. G. Deij is van hier naar Amsterdam en de
heer P. J. Lupgens van Ilelleroetsluis naar hier overgeplaatst
beiden in hunne betrekkingen als klerk bij de Marine.
Men verneemt, dat aan de onderofficieren, corporaals en man
schappen, bij het te Harderwijk gestationneerd koloniale werfdepót,
bestemd voor liet O. I. leger, die genegen zijn over te gaan bij de
W. I. landmagt, de navolgende gratificatiën zullen worden toege
kend, namelijk: aan onderofficieren 60, aan corporaals 30, aan
manschappen 20, ten einde nog dit jaar een honderdtal manschappen
naar IFest-Ludie uit te zenden.
In liet Algemeen Jreekblad van den 1 dezer is een artikel
geplaatst van den heer .1. L. Kikkert, van Texel. Het draagt tot
opschrift: nHet drooge dok aan den Helder De schrijver, ofschoon
zich niet scharende in de rij van bevoegde deskundigen, meent zijne
opmerkingen over dat werk en de middelen, om het bestaand ge
brek te verhelpen, niet te moeten achterwege houden. Hetgeen do
schrijver ook en vooral op de plaats zijner inwoning heeft onder
vonden, met betrekking tot het wederstand bieden aan liet water,
geeft hem eenige vrijmoedigheid zijne meening te openbaren.
De heer Kikkert houdt er ook voor, dat het onmogelijk zal zijn,
de kracht van het indringend welwater te breken of te vernietigen
maar gelooft aan de mogelijkheid, om die kracht ruimte te geven
en af te leiden naar eene plaats, waar ze onschadelijk is.
De eenvoudigste wijze van handelen zou dan deze zijn, dat men
den vloer, voor zooveel die thans nog aanwezig is, opbreekt en,
alvorens die te herstellen, daaronder eenige rijen ijzeren buizen ligt,
op de wijze van draineerbuizen, waardoor het opwellende water zou
gevoerd worden naar een meer verwijderde hoofdbuis, die het water
kon overbrengen in een gemetselde reservoir of put, op eenigen
afstand buiten het dok, om des noods van daar door een klein
stoomwerktuig te worden afgevoerd. Indien de tegenwoordige diepte
van den dokvloer eene geringe vermindering kon toelaten, dan, -
zoo merkt de schrijver op -- dan kon de afvoering van liet wel
water verkregen worden, door in den bestaanden bodem van het
dok, ter plaatse waar de wellen zijn, eenige ijzeren buizen perpen
diculair te plaatsen en met eenige tusschenruimte daarboven een
nieuwen vloer aan te leggen, zoodat het welwater, dat niet altijd
even sterk naar boven dringt, een geregelden uitweg vond tussclicn
den ouden en nieuwen vloer.
De heer Kikkert herhaalt aan het slot van zijn artikel, dat hij
zich niet wenscht te scharen onder deskundigen, maar dat hij een
voudig zijn oordeel aan dc mannen der wetenschap ten beste geeft.
De regering heeft het wetsontwerp, tot verbetering der amster-
damsche en rotterdamsche waterwegen, op nieuw bij dc Tweede
Kamer der Staten-Generaal ingediend en die indiening doen ver
gezeld gaan van eene uitvoerige memorie van beantwoording, naar
aanleiding van de veelvuldige bedenkingen, tegen genoemd wets
ontwerp in de afdeelingen der Kamer in liet midden gebragt cn
opgenomen in liet voorloopig verslag van 5 Augustus jl.
De ministers van Binnenl. Zaken en van Financiën bestrijden
met ernst vele der geopperde bezwaren, als: dat deze beide werken
in eene en dezelfde wet waren opgenomendat onze financiële toe
komst daarmede al te zeer zon worden bezwaarddat het onmoge
lijk zou zijn, genoegzaam sterke landhoofden in de Noordzee aan
te leggen; dat genoemde werken zouden zijn uitsluitend van belang
voor de beide koopsteden; dat door bedoelden aanleg gevaar zou
ontstaan voor de verdediging des lands tecen indringende vijanden;
dat de verbetering van het Noordliollandseh Kanaal en de aanleg
van den Noordhollandsclien Spoorweg daardoor overbodig zouden
worden. De regeling merkt op, „dat dc Spoorweg naar liet Nieti-