NIEUWEDIEPER COURANT M ao z o x i» a i. i octok lilt. i TWINTIGSTE JAARGANG. AANBESTEDING. EN BINNENLAND. h't n PROVINCIE NOORD-HOLLAND HELDER en NIEUWEDIEP4 October. HELDERSCHE Deze Courant wordt uitgegeven o]/ zon dag en donmuiuao, ilcs morgens ten acht ure, door A. A. BAKKER Cz. in den boekwinkel, Hoofdgracht Ko. 32. Abonnementsprijs per kwartaalƒ1.30. franco per post1.50. Er.lcele nonmiers„0.10. Men abonneert zich bij alle Boekbandelaars en Post directeuren. AnvKitTKXTlKN worden aangenomen tot Zaturdag c'.i Woensdag middag 12 unr, en bij den Heel' T. JIOOV, o]i de Laan aan den Helder, tot elf ure. De prijs van 1 tot 4 regels is ƒ0.CO. Voor icdcrcn regel meer ƒ0.15. Zcgclregt voor elke plaatsing f 0.35. Buitengewoon grootc letters, naar mate der ruimte, die zij beslaan. Brieven en Stukkon franco aan den Vitgever. Den 6 deater vertrekt de O. I. Teandmnil via TRIEST, den 8 «lezer via MARSEILIK. Op Donderdag den Oden October 1862, des namiddags ten half' drie ure, zal, aan liet lokaal van het Provinciaal Eestuur te Haarlem, bij enkele inschrijving worden aanbesteed Het driejarig onderhoud, tot 1°. October 1365, van de Heldersche zeewering en van de gebouwen en toestellen in het Landshok aan den Helder. Het bestek is, tegen betaling van 10 Cents per exemplaar, te verkrijgen aan liet lokaal van liet Provinciaal Bestuur voornoemd; aan het bureau van buitenlandsclie paspoorten, op den Dam, te Amsterdamen bij den provincialen opzigter van den Waterstaat C. YAN DElt STEKR, aan den Helder, bij wien, even als bij den Ingenieur van den Waterstaat .J. F. W. CONRAD, te Alkmaar, nadere inlichtingen te bekomen zijn. De aanwijzing in loco zal geschieden op Za.lurdag vóór dc besteding, des morgens om 10 ure, te beginnen met het Landshok aan den Helder. Uit het vroeger opgemaakte drietal predikanten, ter vervulling der bestaande vacature alhier, werd in de vergadering van Woens dag jl., door den kerkeraad eenparig tot leeraar beroepen, de wel- eerw. heer T. Haverschmidt, predikant te Foudgum, c. a. Naar men verneemt, gaat aanstaande Maandag Zr. hls. fregat Prins Alexander der Nederlanden uit het oude drooge dok, om plaats te maken voor het schroefstoomschip 2de kl. Djambi. Eerstgenoemde bodem wordt den 21 dezer in dienst gesteld. De zeildag van Zr. Ms. transportschip Heldin, naar Batavia, is bepaald op 10 dezer of bij eerste gunstige gelegenheid. - Gedurende de verloopene week zijn van deze gemeente naar Engeland uitgevoerd: 22 Runderen en 390 Schapen. - Op Woensdag 1 October had alhier de opening van de lessen der Industrieschool, en de regeling daarvan plaats. Den volgenden dag zijn daarop clc lessen aangevangen met een getal van 55 leer lingen, waarvan 27 voor het eerste jaar aan het onderwijs deel nemen. Kapitein van Dolden, met het schip Batavia alhier binnen gekomen, rapporteert op 10 Sept., omstreeks 114 's nachts, op 5 mijlen W. N. W. van het eiland Corvo, gezien te hebben den brandenden romp van een schip, waarvan alleen de voorsteven nog stond, het moet witte gang gehad hebben, het rondhout was wit geverwd en de mars uit roosterwerk zamengesteld. Twee metalen pompen stonden middenscheeps en in het voorruim 3 groote gloei- jende suikerpannen. Schipbreukelingen werden niet ontdekt, hoezeer men geruimen tijd om ea bij het brandende wrak bleef. De heer L. J. G. Deij is van hier naar Amsterdam en de heer P. J. Lupgens van Ilelleroetsluis naar hier overgeplaatst beiden in hunne betrekkingen als klerk bij de Marine. Men verneemt, dat aan de onderofficieren, corporaals en man schappen, bij het te Harderwijk gestationneerd koloniale werfdepót, bestemd voor liet O. I. leger, die genegen zijn over te gaan bij de W. I. landmagt, de navolgende gratificatiën zullen worden toege kend, namelijk: aan onderofficieren 60, aan corporaals 30, aan manschappen 20, ten einde nog dit jaar een honderdtal manschappen naar IFest-Ludie uit te zenden. In liet Algemeen Jreekblad van den 1 dezer is een artikel geplaatst van den heer .1. L. Kikkert, van Texel. Het draagt tot opschrift: nHet drooge dok aan den Helder De schrijver, ofschoon zich niet scharende in de rij van bevoegde deskundigen, meent zijne opmerkingen over dat werk en de middelen, om het bestaand ge brek te verhelpen, niet te moeten achterwege houden. Hetgeen do schrijver ook en vooral op de plaats zijner inwoning heeft onder vonden, met betrekking tot het wederstand bieden aan liet water, geeft hem eenige vrijmoedigheid zijne meening te openbaren. De heer Kikkert houdt er ook voor, dat het onmogelijk zal zijn, de kracht van het indringend welwater te breken of te vernietigen maar gelooft aan de mogelijkheid, om die kracht ruimte te geven en af te leiden naar eene plaats, waar ze onschadelijk is. De eenvoudigste wijze van handelen zou dan deze zijn, dat men den vloer, voor zooveel die thans nog aanwezig is, opbreekt en, alvorens die te herstellen, daaronder eenige rijen ijzeren buizen ligt, op de wijze van draineerbuizen, waardoor het opwellende water zou gevoerd worden naar een meer verwijderde hoofdbuis, die het water kon overbrengen in een gemetselde reservoir of put, op eenigen afstand buiten het dok, om des noods van daar door een klein stoomwerktuig te worden afgevoerd. Indien de tegenwoordige diepte van den dokvloer eene geringe vermindering kon toelaten, dan, - zoo merkt de schrijver op -- dan kon de afvoering van liet wel water verkregen worden, door in den bestaanden bodem van het dok, ter plaatse waar de wellen zijn, eenige ijzeren buizen perpen diculair te plaatsen en met eenige tusschenruimte daarboven een nieuwen vloer aan te leggen, zoodat het welwater, dat niet altijd even sterk naar boven dringt, een geregelden uitweg vond tussclicn den ouden en nieuwen vloer. De heer Kikkert herhaalt aan het slot van zijn artikel, dat hij zich niet wenscht te scharen onder deskundigen, maar dat hij een voudig zijn oordeel aan dc mannen der wetenschap ten beste geeft. De regering heeft het wetsontwerp, tot verbetering der amster- damsche en rotterdamsche waterwegen, op nieuw bij dc Tweede Kamer der Staten-Generaal ingediend en die indiening doen ver gezeld gaan van eene uitvoerige memorie van beantwoording, naar aanleiding van de veelvuldige bedenkingen, tegen genoemd wets ontwerp in de afdeelingen der Kamer in liet midden gebragt cn opgenomen in liet voorloopig verslag van 5 Augustus jl. De ministers van Binnenl. Zaken en van Financiën bestrijden met ernst vele der geopperde bezwaren, als: dat deze beide werken in eene en dezelfde wet waren opgenomendat onze financiële toe komst daarmede al te zeer zon worden bezwaarddat het onmoge lijk zou zijn, genoegzaam sterke landhoofden in de Noordzee aan te leggen; dat genoemde werken zouden zijn uitsluitend van belang voor de beide koopsteden; dat door bedoelden aanleg gevaar zou ontstaan voor de verdediging des lands tecen indringende vijanden; dat de verbetering van het Noordliollandseh Kanaal en de aanleg van den Noordhollandsclien Spoorweg daardoor overbodig zouden worden. De regeling merkt op, „dat dc Spoorweg naar liet Nieti-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1862 | | pagina 1