JOANNES LUDOVICUS KIKKERT,
JOANNES LUDOVICUS KIKKERT.
ADVERTENTIE N.
Kiesdistrict ALKMAAR.
Mi\ M. J. DE LA1VGE,
Kiezers
R. C. SE O OS,
254ste STAATS LOTERIJ.
KIESGEREGTIGDEN VOORNOEMD.
EENIGE KIEZERS.
EENIGE KIEZERS
del van gemeenschap daar ter plaatse, tusschcn de Vereenigde Staten
en Canada, want er kon een mand worden langs geschoven, waarin
zich vier zitplaatsen bevonden. Wie liet volle genot van den
Niagara-waterval wenschte te smaken, moest zich dezen gevaarlijken
togt getroosten. Het duurde niet lang, of er werden tien touwen
aan een viertal torens vastgehecht, van den eenen oever naar den
anderen gespannen. Voetgangers en rijtuigen vonden daarlangs een
veiligen weg. Maar stormen en regenvlagen hadden er weldra aan
merkelijke schaden aan toegebragt, zoodat men na verloop van vijf
jaren eene nieuwe had moeten leggen. Intusschen had het toene
mend aantal bezoekers de behoefte aan grootscher en vaster over
gang doen gevoelen. Boven de oude legde men eene veel grootere
brug, zoowel voor voetgangers en rijtuigen als voor het spoorweg
verkeer bestemd. De eerste hangende spoorwegbrug werd geboren,
en de ingenieur Röbling, een Duitsch landverhuizer, had door ver-
eeniging van twee stelsels van bruggebouw tot stand gebragt, wat
men te voren onmogelijk had geacht. De nieuwe brug vormt, bij
eene spanning van 821 voet, eene naar boven eenigzins gekromde
vierhoekige buis, ter hoogte van 18 en ter breedte van 24 voet.
Op den bodem der buis is de weg voor rijtuigen, op de boven
bedekking die voor de spoortreinen, en nevens die voor voetgan
gers. De brug staat voor voetgangers, die den tol betaald hebben,
ten allen tijde open. Vier gerekte fluitgalmen verkondigen de aan
komst van een spoortrein. De deuren gaan open, en hijgend snort
de locomotief met vertraagde vaart over de brug, soms met een
trein achter zich, die de volle lengte van de brug beslaat. Ver
stomd staat de wandelaar op het midden der brug bij het tralie
werk stil, de treintrekker nadert, maar hij bespeurt geenerlei bewe
ging voor de trein hem op weinige schreden na bereikt heeft. Dan
begint de brug een weinig door te buigen. Maar de trein is voorbij,
en met een zacht gekraak rijst de brug weder omhoog. Dezelfde
ingenieur heeft eene hangende spoorwegbrug gebouwd over de rivier
Kentucky, eene brug, die met eene spanning van 1224 voet over
een afgrond ter diepte van 300 voet zweeft. Ook deze wordt ten
behoeve van het spoorwegverkeer gebruikt.
ALLERLEI
Opmerkelijk is de snelheid van den wind. Wind, die slechts
een halve el per seconde, of 1800 ellen per uur aflegt, is bijna niet
voelbaar. Men noemt hem een „mooi koeltje," als zijne vlugheid 2
ellen per seconde bedraagt; men zegt ,,'t waait nog al," als hij in
dien tijd 10 el doorloopt en men roept „hè, wat waait het," als
hij over 20 ellen heen holt. Maar als hij 27 ellen per seconde
doorvliegt, past dan op uwen hoed en op uwe schoorsteenen; bij
36 el heerscht er storm en bij 45 el werpt hij huizen en boomen
omver. Over Zevenbergen, bij Breda, kwam eenige jaren geleden
een windhoos, die men berekenen kon, dat eene snelheid had gehad
van 75 a 100 ellen per seconde. Een gewoon paard legt 10 ellen
per seconde af, maar dan moet het, natuurlijk, voor geen boerenkar
gespannen zijn. Een Engelsch paard, Eclipse genaamd, holde in
een minuut 1609 ellen af. Spoorwegen wel te verstaan Engel-
sche sneltreinen, bij wier vaart de Hollandsche op een sukkeldrafje
gaan leggen 100 kilometers per uur af.
Het is eene zonderlinge inrigting der natuur, dat het verstand
doorgaans te huis komt, als het geld is uitgevlogen.
Armoede buigt neder, verachting nog meer, verdenking
het meest.
Zeg niet, dat een tooneel geheel iets anders is dan het menschelijke
leven zelf. Een ieder onzer zegt zijne les op, gelijk het noodlot
hem die in den mond legt; een ieder pronkt met veelkleurige
lappen, tot de dood hem die ontneemt.
Niets komt bij de armen meer geregeld weerom dan etenstijd,
en niets komt minder geregeld dan eten.
TWEEDE KLASSE, eerste lijst.
N°. 8895 1500N°. 3070 cn 7260 ieder f 1000
N°. 314, 1394, 6927 en 14372 ieder ƒ400; N°. 10154 ƒ200
N°. 1381, 2460, 3144, 5407, 6909, 6933, 7913 en 16791
ieder 100.
tweede lijst.
N°. 17990 2000; N°. 1947 1500; N°. 425 1000;
N°. 13317 ƒ400; N°. 10627, 11421 en 11952 ieder f 200;
N°. 7798 en 15059 ieder 100.
MAL RK.TBE1 il GTEN.
ALKMAAR, 4 Jnnij.
Aangevoerd: 8 Paarden, f 50 a 150. 1 Veulen. 25 Koeijen, f 90 a 130.
260 Schapen, f 8 a 36. 803 Lammeren, f7 a 14. 160 magere Varkens, f12
a 16. 294 Biggen, f5 a S. Nuchtere Kalveren, f 4 a 8. Boter 55 a 65 c. p kop.
PIJRMERKNDK, Juuij.
Aangevoerd: 17 Paarden. 313 Runderen, handel stug. 102 vette Kalveren,
handel minder vlug, 05 a 85 c. per N. p. 104 nuchtere Kalveren, 15 a 11,
handel stug. 71 vette Varkens, 36 a 43 c. per N. p., handel matig vlug. 25
magere Varkens, f 14 a 22 eu 498 Biggen, f 3,50 a 7, handel miuder vlug.
1037 Schapen eu Lammeren, handel vlug. Boter 90 c. a f 1,05 per N. pond.
Kaas, 140 stapels kleine eu 7 middelbare, kleine Gras- f 26, kleine lïooi-
f 24,50, middelbare Gras- I' 20,25, per 50 N. p. Kip-Eijeren f 2,40, Eend-
Eijeren f 3,40 per 100 stuks.
SCHIEDAM, 0 Junij.
Jenever f 12,25 a 12,75 per vat contant bij partij. Moutwijn f 9.
LONDEN, 6 Junij.
Heden waren ter VEE-markt aangevoerd: 0030 Runderen, 32450 Schapea,
392 Kalveren en 560 Varkeus. De prijs der Ruuderen was 5 sh. 10 d., van
Schapen 5 sh. 2 d., van Kalveren 5 sh. 4 d. en van Varkens 4 sh. 6 d.
De prijzen der laatste markt naren;
Runderen 5 sh. 0 d., Schapen 5 sh. 4 d., Kalveren 5 sh. 10 d. eu
Varkens 4 sh. 6 d.
Bevallen van een Zoon, A. IIARMS, geb. NAMINK.
Nieuwediep5 Junij 1864.
Gedreven door de zucht om in de Tweede
Kamer der Staten-Generaal personen zitting
pij te zien nemen die, zoowel door kennis als
door een edel, liberaal karakter daartoe de ware
geschiktheid bezitten, hebben een aantal Kiesgeregtigden
te Texel besloten, hunne stemmen uit te brengen op
den Heer
Lid der Provinciale Staten van Noord-Holland, Wethouder
en Notaris te dezer Gemeente.
Voor dengenen die genoemden Heer kennen, is aan
beveling overbodig, alleen aan diegenen welke minder
met ZEd. bekend zijn, zij indachtig gemaakt, dat eenige
door ZEd. uitgegeven Brochures over Waterstaatswerken
enz., getuigen van verlicht oordeel en neiging om werk
zaam te zijn tot nut van het Vaderland in het algemeen
en van de Provincie Noord-Holland in het bijzonder;
terwijl bovendien, het plan van Heeren Leden der Provin
ciale Staten van Noord-Holland om ZEd. een prachtig
geschenk aan te bieden, als blijk van Hoogachting en
Waardering zijner Capaciteiten, (waarvan reeds vermelding
in verschillende Couranten) het bewijs levert van de
bijzondere geschiktheid van dien Heer om Lid te zijn
eener Hooge vergadering.
O O O
Om die reden noodigen zij Kiesgeregtigden in het Kies
district Alkmaar uit, bij de aanstaande verkiezing voor
een Lid der Tweede Kamer Staten Generaal mede te
stemmen voor den Heer:
Texel, den 8 Junij 1864.
Als Candidaat voor het Lidmaatschap van de Tweede
Kamer der Staten-Gencraalvoor het Kiesdistrict Alkmaar,
wordt aanbevolen de Heer
Advocaat te Amsterdam.
De Heer DE LANGE is bekend met de groote vraag
stukken van den dag. Wij houden ons verzekerd, dat hij
eene man is die de belangen van ons district op waardige
wijze zal vertegenwoordigen.
Bij de aanstaande verkiezing van een lid voor de
Tweede Kamer der Staten-Gencraal, bevelen wij u in
gemoedo aan uwe stemmen uit te brengen op den Heer
gepens. kapitein ter zee,
als zijnde hij ons zeer gunstig bekend, en naar onze innige
overtuiging allezins bekwaam en geschikt om deze betrek
king naar eisch te vervullen.
uit de Zijpe, Wicringcn, de WieringerwaardSchagen,
Barsingerhorn, Winkel, Oude en Nieuwe Niedorp.