JOANNES LUDOVICUS KIKKERT, JOANNES LUDOVICUS KIKKERT. ADVERTENTIE N. Kiesdistrict ALKMAAR. Mi\ M. J. DE LA1VGE, Kiezers R. C. SE O OS, 254ste STAATS LOTERIJ. KIESGEREGTIGDEN VOORNOEMD. EENIGE KIEZERS. EENIGE KIEZERS del van gemeenschap daar ter plaatse, tusschcn de Vereenigde Staten en Canada, want er kon een mand worden langs geschoven, waarin zich vier zitplaatsen bevonden. Wie liet volle genot van den Niagara-waterval wenschte te smaken, moest zich dezen gevaarlijken togt getroosten. Het duurde niet lang, of er werden tien touwen aan een viertal torens vastgehecht, van den eenen oever naar den anderen gespannen. Voetgangers en rijtuigen vonden daarlangs een veiligen weg. Maar stormen en regenvlagen hadden er weldra aan merkelijke schaden aan toegebragt, zoodat men na verloop van vijf jaren eene nieuwe had moeten leggen. Intusschen had het toene mend aantal bezoekers de behoefte aan grootscher en vaster over gang doen gevoelen. Boven de oude legde men eene veel grootere brug, zoowel voor voetgangers en rijtuigen als voor het spoorweg verkeer bestemd. De eerste hangende spoorwegbrug werd geboren, en de ingenieur Röbling, een Duitsch landverhuizer, had door ver- eeniging van twee stelsels van bruggebouw tot stand gebragt, wat men te voren onmogelijk had geacht. De nieuwe brug vormt, bij eene spanning van 821 voet, eene naar boven eenigzins gekromde vierhoekige buis, ter hoogte van 18 en ter breedte van 24 voet. Op den bodem der buis is de weg voor rijtuigen, op de boven bedekking die voor de spoortreinen, en nevens die voor voetgan gers. De brug staat voor voetgangers, die den tol betaald hebben, ten allen tijde open. Vier gerekte fluitgalmen verkondigen de aan komst van een spoortrein. De deuren gaan open, en hijgend snort de locomotief met vertraagde vaart over de brug, soms met een trein achter zich, die de volle lengte van de brug beslaat. Ver stomd staat de wandelaar op het midden der brug bij het tralie werk stil, de treintrekker nadert, maar hij bespeurt geenerlei bewe ging voor de trein hem op weinige schreden na bereikt heeft. Dan begint de brug een weinig door te buigen. Maar de trein is voorbij, en met een zacht gekraak rijst de brug weder omhoog. Dezelfde ingenieur heeft eene hangende spoorwegbrug gebouwd over de rivier Kentucky, eene brug, die met eene spanning van 1224 voet over een afgrond ter diepte van 300 voet zweeft. Ook deze wordt ten behoeve van het spoorwegverkeer gebruikt. ALLERLEI Opmerkelijk is de snelheid van den wind. Wind, die slechts een halve el per seconde, of 1800 ellen per uur aflegt, is bijna niet voelbaar. Men noemt hem een „mooi koeltje," als zijne vlugheid 2 ellen per seconde bedraagt; men zegt ,,'t waait nog al," als hij in dien tijd 10 el doorloopt en men roept „hè, wat waait het," als hij over 20 ellen heen holt. Maar als hij 27 ellen per seconde doorvliegt, past dan op uwen hoed en op uwe schoorsteenen; bij 36 el heerscht er storm en bij 45 el werpt hij huizen en boomen omver. Over Zevenbergen, bij Breda, kwam eenige jaren geleden een windhoos, die men berekenen kon, dat eene snelheid had gehad van 75 a 100 ellen per seconde. Een gewoon paard legt 10 ellen per seconde af, maar dan moet het, natuurlijk, voor geen boerenkar gespannen zijn. Een Engelsch paard, Eclipse genaamd, holde in een minuut 1609 ellen af. Spoorwegen wel te verstaan Engel- sche sneltreinen, bij wier vaart de Hollandsche op een sukkeldrafje gaan leggen 100 kilometers per uur af. Het is eene zonderlinge inrigting der natuur, dat het verstand doorgaans te huis komt, als het geld is uitgevlogen. Armoede buigt neder, verachting nog meer, verdenking het meest. Zeg niet, dat een tooneel geheel iets anders is dan het menschelijke leven zelf. Een ieder onzer zegt zijne les op, gelijk het noodlot hem die in den mond legt; een ieder pronkt met veelkleurige lappen, tot de dood hem die ontneemt. Niets komt bij de armen meer geregeld weerom dan etenstijd, en niets komt minder geregeld dan eten. TWEEDE KLASSE, eerste lijst. N°. 8895 1500N°. 3070 cn 7260 ieder f 1000 N°. 314, 1394, 6927 en 14372 ieder ƒ400; N°. 10154 ƒ200 N°. 1381, 2460, 3144, 5407, 6909, 6933, 7913 en 16791 ieder 100. tweede lijst. N°. 17990 2000; N°. 1947 1500; N°. 425 1000; N°. 13317 ƒ400; N°. 10627, 11421 en 11952 ieder f 200; N°. 7798 en 15059 ieder 100. MAL RK.TBE1 il GTEN. ALKMAAR, 4 Jnnij. Aangevoerd: 8 Paarden, f 50 a 150. 1 Veulen. 25 Koeijen, f 90 a 130. 260 Schapen, f 8 a 36. 803 Lammeren, f7 a 14. 160 magere Varkens, f12 a 16. 294 Biggen, f5 a S. Nuchtere Kalveren, f 4 a 8. Boter 55 a 65 c. p kop. PIJRMERKNDK, Juuij. Aangevoerd: 17 Paarden. 313 Runderen, handel stug. 102 vette Kalveren, handel minder vlug, 05 a 85 c. per N. p. 104 nuchtere Kalveren, 15 a 11, handel stug. 71 vette Varkens, 36 a 43 c. per N. p., handel matig vlug. 25 magere Varkens, f 14 a 22 eu 498 Biggen, f 3,50 a 7, handel miuder vlug. 1037 Schapen eu Lammeren, handel vlug. Boter 90 c. a f 1,05 per N. pond. Kaas, 140 stapels kleine eu 7 middelbare, kleine Gras- f 26, kleine lïooi- f 24,50, middelbare Gras- I' 20,25, per 50 N. p. Kip-Eijeren f 2,40, Eend- Eijeren f 3,40 per 100 stuks. SCHIEDAM, 0 Junij. Jenever f 12,25 a 12,75 per vat contant bij partij. Moutwijn f 9. LONDEN, 6 Junij. Heden waren ter VEE-markt aangevoerd: 0030 Runderen, 32450 Schapea, 392 Kalveren en 560 Varkeus. De prijs der Ruuderen was 5 sh. 10 d., van Schapen 5 sh. 2 d., van Kalveren 5 sh. 4 d. en van Varkens 4 sh. 6 d. De prijzen der laatste markt naren; Runderen 5 sh. 0 d., Schapen 5 sh. 4 d., Kalveren 5 sh. 10 d. eu Varkens 4 sh. 6 d. Bevallen van een Zoon, A. IIARMS, geb. NAMINK. Nieuwediep5 Junij 1864. Gedreven door de zucht om in de Tweede Kamer der Staten-Generaal personen zitting pij te zien nemen die, zoowel door kennis als door een edel, liberaal karakter daartoe de ware geschiktheid bezitten, hebben een aantal Kiesgeregtigden te Texel besloten, hunne stemmen uit te brengen op den Heer Lid der Provinciale Staten van Noord-Holland, Wethouder en Notaris te dezer Gemeente. Voor dengenen die genoemden Heer kennen, is aan beveling overbodig, alleen aan diegenen welke minder met ZEd. bekend zijn, zij indachtig gemaakt, dat eenige door ZEd. uitgegeven Brochures over Waterstaatswerken enz., getuigen van verlicht oordeel en neiging om werk zaam te zijn tot nut van het Vaderland in het algemeen en van de Provincie Noord-Holland in het bijzonder; terwijl bovendien, het plan van Heeren Leden der Provin ciale Staten van Noord-Holland om ZEd. een prachtig geschenk aan te bieden, als blijk van Hoogachting en Waardering zijner Capaciteiten, (waarvan reeds vermelding in verschillende Couranten) het bewijs levert van de bijzondere geschiktheid van dien Heer om Lid te zijn eener Hooge vergadering. O O O Om die reden noodigen zij Kiesgeregtigden in het Kies district Alkmaar uit, bij de aanstaande verkiezing voor een Lid der Tweede Kamer Staten Generaal mede te stemmen voor den Heer: Texel, den 8 Junij 1864. Als Candidaat voor het Lidmaatschap van de Tweede Kamer der Staten-Gencraalvoor het Kiesdistrict Alkmaar, wordt aanbevolen de Heer Advocaat te Amsterdam. De Heer DE LANGE is bekend met de groote vraag stukken van den dag. Wij houden ons verzekerd, dat hij eene man is die de belangen van ons district op waardige wijze zal vertegenwoordigen. Bij de aanstaande verkiezing van een lid voor de Tweede Kamer der Staten-Gencraal, bevelen wij u in gemoedo aan uwe stemmen uit te brengen op den Heer gepens. kapitein ter zee, als zijnde hij ons zeer gunstig bekend, en naar onze innige overtuiging allezins bekwaam en geschikt om deze betrek king naar eisch te vervullen. uit de Zijpe, Wicringcn, de WieringerwaardSchagen, Barsingerhorn, Winkel, Oude en Nieuwe Niedorp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1864 | | pagina 3