Hcldersche en Meuwediepcr Courant B IJ VOEGSEL 1JEJIOORENDE TOT DE van Zondag' 3 Maart 1807, N3. 18. Vcrvolo BUITENLAND. Als ccnc bijzonderheid betredende den grooten componist Ycrdi wordt uit Parijs gemeld, dat hijbij het hooren van een dissonant, op een vreeselijke wijze aan zijnen neus trekt eu bij de repetitiën zijner operas zóó ingespannen en zenuwachtig is, dat hij uu geheele wereld om zich heen vergeet. Zoo ontving hij verleden weck op een morgen, dat er eene repetitie vau de nieuwe opera Don Carlos moest gehouden worden, een zeer grooten wissel, die hem door den directeur der opera moest worden uitbetaald. Toen hij in de rue le Pelletier kwam, vroeg de heer Perrin hem den wissel om dezen terstond tc kunnen voldoen, maar Ycrdi zeidc: „Eerst de repetitie en dan komt de wissel aan de beurt." Dc repetitie marcheerde dien morgen niet zeer goed, de componist had herhaaldelijk aan zijnen neus getrokken eu met zijne handen in den zak heen eu weer gewandeld. Na au wel ij ks was de iinale afgespeeld, of dc directeur kwam op nieuw naar hem toe eu zeide-. „Welnu maestro, mag ik u nu vol doen?" - „Ah zoo, juist," antwoordde deze, „de wissel; waar hebt gij dat ding nu'?" Yerdi zocht in al zijne zakken, maar kon het kostbaar papier niet vinden. Eindelijk riep hij liet klassieke: „Ik heb gevonden!" uit en haalde een duizendtal zeer kleine snip pertjes uit den zak van zijnen pantalon. Tijdens de repetitie had hij den wissel onder de vingers gekregen en in zijne zenuwachtig heid zoo toegetakeld, dal dc wissel niet alleen onkenbaar was geworden, maar dat men zelfs drie uren noodig gehad heeft om den wissel op te plakken. liet lijdt echter geen twijfel of de heer Perrin zou hem toch betaald hebben, al ware hij niet meer presentabel tc maken geweest. Ziellier de vertaling van een niet reusachtige letters gedrukte, nut zwaren rouwrand omgeven advertentie iu dc New-York-Heiald „Ik, JAMES BROAVN, fabrikant van doodkisten, doodgraver cn aannemer van begrafenissen. Broadwny, No. 1108, tc Ncw-Yorlc, heb dc eer aan mijne gcccrde begunstigers en vrienden aan mijn stadgenooten en aan de gnnsclie bevolking der Ycrceuigde Staten tc beriglcn, dat ik heden uit mijn fabrieken lieb ontvangen ccn keurige, rijke sortering van doodkisten van alle mogelijke kwaliteiten, lengten cn prijzen. Nooit werd u zulk een ruime keuze aangeboden. Ik heb ze van niahony-, van eiken- en vau gréèncnhout, van ijzer cm van lood en gij kunt ze gevoeld krijgen met saliju, heel- of half—linnen, katoen of met welke slof gij maar bedenken kunt, en ik zal ze versieren met zilveren, koperen of gepolijst ijzeren hengsels cn platen, cn de wapens of opschriften die gij op dc kist verlangt, worden gegraveerd door de eerste kunstenaars iu Amerika. Voor liefdadige instellingen lever ik zo per 100 of per 50, niet eu zonder bekleedsel, van deugdzaam vurenhout, zonder scheuren of kwasten, eu tot een spotprijs. Ik bezorg u ook hermetisch gesloten kisten. "Wilt gij wijs zijn, hccien eu dames, dun voorziet gij u reeds bij uw leven vau een doodkistdan zijt gij verzekerd van een goede woning na uw dood; hebt gij er tehuis geen ruimte voorvoor 1 dollar per jaar nec-m ik ze voor u in bewaring. Let op uw einde! "Wie mijn uitgestrekt etablissement met een bezoek gelieft te vereeren, zal ik kisten laten zien met hoofdkussens die het iijnste dons bevatten. Nooit zaagt gij ze zóó schoon, zóó voortreffelijk, zóó aanlokkelijk; op het zachtste fluweel kan liet hoofd niet zachter rusten. Ik heb ook gezorgd dat gij er goed uitziet na uw dood; ecu ruit vau roodachtig gekleurd glas is in het deksel aangebragt, en bij het aanschouwcu van uw stoffelijk overblijfsel zal ieder moeten bekennen dat gij meer op een slapende dan op een doode gelijkt; dat gij ceu mooije doode zijt in den volsteu zin des woords. Iu ecu woord, mijne heercu cn dames, ik heb kisten die ware paleizen zijn in 't klein en die alle verschrikking vau den dood wegnomen. Door niemand wordt gij zoo goed bediend cu tevens zoo goedkoop als door James Brown, Broadwny, New-York. Komt, ziet en oordeelt." INGEZONDEN. DE STRAATPREDIKER TE LOKDEN. Het gemeen dut Twister's nlley, Seven Deal, Ken test reet, Spitalfields en Kantstrook, Southwark bewoont, gaat nooit naar dc kerk. Open de portalen zoo wijd «la mogelijk is, laat het incest uitlokkcndsle gelui van dc klokkelorens hooren, vermeldt op een groot billet dat er een bisschop zal prediken, en op een nog grooter billet dat er voor hen collecte zal worden gehouden; noodig het gemeen in 't bijzonder door hen niet den naam van „waarde broeder" aan to spreken en verkondig zoo luid gij leunt dat de bijwoning van dc werkende klasse „in buutte jekkerts", van hunne vrouwen en kinderen iu 't bijzonder wordt verlangd het baat alles niets. Het gemeen zou als één man zulk eene poging beschouwen als druaijoiij of iels om hen voor den gek te honden hoewel zij erkennen, dat uwe kunstgrepen buitengewoon listig zijn aange legd. Zij zijn om hunne eigene spreekwijze te bezigen „niet Le pakken." Neem vrij hunnen schouwburg op den uenigen avond van de zeven die zij kunnen missen iu beslag, verg van hen geeue betaling van dc gewone drie stuivers, geef hun vrijen toegang tot het parterre cn dc galerijen, laat dc voetlichten helder op branden eu vul het orkest niet godsdienstige muziek, toch toont Jan Rap zijlui meerderheid boven uwe welgemeende pogingen en toont u den rug vau zijn verscheurde jas. Jan Rups gowone levenswijze bevalt hem, zij is erfelijk, gemakkelijker op te volgen cn zij vcrciseht geencrlci oefening of inspanning. Zondags morgens kan hij tot tien ure toe te bed liggen eu zieh vermaken tot etenstijd daarenboven als hij 't. verkiest du weelde van een ongewasschcn cn ongeschoren uangezigt cn tabak naar welgevallen. Als hij duiven licefl kan bij uitgaan oin ze vliegen le laten; heeft hij honden, dan kan hij ze medenamen naar de jolige hondengevechten (er is bijna altijd een hondengevecht iu zulk eene huurt) om hunne ooien te laten verscheuren of de staart af te laten bijten. Of wel zijn ezel moet het haar gekuipt worden, of er moet een spaak in het wiel van ziju kruiwagen worden gemaakt, of hij heeft ecu slag- vink (een goudvink die hij togen ccn ander laat zingcu voor geld). Dit is oen weinig van het goede waarmede Jan Rap zich bezig houdt gedurende den kerk tijd. Hebt gij hem iets aan te bieden,' breng het hein dan voor do deur. Hij kan u immers niet naloopen'? Gij zijt dc verkooper cn gij moet afwachten of hij koopen wil. Wie zal dat doen? "Waar is (le man die den moed bezit om zijne tent op te zetten tc midden vau dc buurten van het gepeupel om de inwoners nieuwe lampen aan tc bicden in ruil voor dc druipende, slinkende dingen, die gclijk tcn gloeijende spijker glimmen op plaatsen waar Je zonneschijn os-bekend is waar men liet licht schuwt uit ongevoeligheid voor het gaode, en waar hij gecne koopcf vindt voor zijne waar cu er zei is geenc berging voor kan vinden, voor dat de grootc massa vau het kwade, gedurende langen tij.l opeengehoopt cu gemakkelijk aangewend er met geweld wordt uitgedreven of vernietigd, Yvie is de stoute schansgiaver, die geheel alleen tol in het hart van deze broeinesten vau misdaad en schelmerij durft door te dringen cn daar stand houden om te verklaren aan de stuursche «augt/.igleii en dreigende oogen eu dc grijzende van ccn pijpje voorziene monden, die zich rondom hem verza melen, dat zij allen slecht ziju eu zich moesten schamen? Telkens uls gij zulk een man ontmoet dan aanschouwt gij een held, cn de schaarste van helden iu aaumerkiug genomen in dezen drukkende», duren, eu menschenroovendcn tijd, dan is zulk ecu man uwe nehLing waardig. Daarom wil ik u echter geenszins beloven dat gij onveranderlijk iu den straat-predikant een persoon zult out- dekkcu van beschaafde opvoeding en als geestelijke aangekleed. Ongetwijfeld heeft hij wel het onmisbare zwarte kleed c-n dc witte das aau, maar tien tegen één, dat de vingers die dc bladen vau lut Beste Boek omslaan, vcrccld zijn door hamer en bijtel of verschroeid door den gednrigen omgang niet „eindjes kanis" of dat de top van den middelste» vinger van zijn regturhand schooncr en jonger schijnt dan geheel het overige gedeelte van zijn vingertal, omdat deze immers nut een vingerhoed is bekleed. Het zijn ook gauseh geen gesuikerde pillen die door hem aan het laaghartige gemeen worden toegediend. liet harde bekleedsel van het begrip van Jan Rap is even onkwetsbaar als de taajjo opperhuid die ziju gebeente bedekt, hetwelk dan ook de reden is, dat een prediker dour hel janhagel wordt over schreeuwd iu uitgejouwd. E'.no goed gestelde fraaije redenering zal op het geweten van '1 gemeen geenc andere uitwerking doen dan dal die hem doet lagchen. Men moet hein gevoelig aantasten, de verharde korst der zonde inoet van hem worden afgescheurd, gelijk men dc ruwe harde rotsen door buskruid laat springen, liet deugt in ;t geheel niet om het gemeen te vlcijcu eu te streden eu hem met een zwakke minzame stem cm nieuw leven aan te bieden voor liet oude; dit zou hij beschouwen als een gedeelte van den kunstmatige» dwang om hem naar do kerk te kiijgen eu zich er tegen verzetten. Neen, gij moet hem aantasten op zijn eigen gebied, gij moet hem met beide banden in den kraag pakkeu en hein flink in 't aangezigt zien en zeggen (veronderstel dat gij over lut vieren vau den Zondag wilt spreken); „lloor eens hier vriendje. Mol ii eens voor, dat gij op eenmaal hongerig en naakt waart en hulpeloos in de wereld, en iemand, die niets niet u tc maken had, u beide dc handen vatte eu zeide „ziedaar, hnr zijn zeven guiujes. Neem daar zes vau cn voorzie u van voedsel en klccding cn eone goede huisvesting, dc zevende guiuje is voor mij- zelve, daar moet gij mij niet om vragen." Zoudt gij niet denken dat gij een grootc deugniet zijn zoudt, als gij giugt inbreken bij dien goeden man om hem van dim laatsleu guinjc te berooveu „Zulk een kerel zou ik mollen als ik er een wist" antwoordt Jan Rap met een dreigend gebaar. „Niemand zou dat doen dat strijdt tegen de natuur" mompelde dc vergaderde menigte, het hoofd schuddende lot dat hunne haren, nog koit geleden door de schaar in de gevangenis gekort, Le hergen rijzen. „Ik weet dat zulks tegen de natuur strijdt" geeft de prediker berispend ten antwooid met luider stern, „niette min doet gijlieden nog erger, in elke week dat gij leeft. Waar dc Grootc Gever vau ;il het goede alle weken van bestolen wordt is inilliocncu malen meer waardig dan guinjcs. llicr staat liet bevel geschoven: Zes dagen zult gij arbeiden, enz." Dergelijke redenen, waarvan de bovenstaande slechts een voor beeld is, vinden ingang bij het gemeen. De onmïddelijkc uitwerking is. dat hij u aanziet uu l dezelfde woeste bewondering als bij „Detective Tvvitcher" (speurhond der policie?) aanschouwt, als deze bewonderenswaardige fijne bespie dende ollicicr een sleutel vindt zoo fijn als een haar, die naspeurt en zaïnen- knoopl en zamenweeft, tot zijn man in ecu uct verward is waarvan de mazen zoo sterk zijn als kabeltouwen. Dan kau het zijn dat Jan Kap zich huiswaarts begeeft cn naar bed gaat, en het gesprokene bij zichzclvc overdenkt liet komt er maar op aan een onder werp te bespreken dat hem aanstaat, maar al vindt gij het regte onderwerp, m al behandelt gij dil ook nog zoo rondborstig, er blijft toch altijd genoeg vau zijn aangeboren ruwheid iu z.ijn gemoed over om n te trotseren en te gaan slapen om als een verfrisehle 1'oovcr van gister te ontwaken. liet is echter verre van de waarheid; als zouden dc zumcuscholingen om ccn slraat-prcdikcr onveranderlijk uit het gepeupel beslaan. 11c weet verscheidene plaatsen iu Bondon waar hij even geregeld stand houdt als een geeste lijke in een dorpskerk en wel voor eene vergadering even zedig en godsdienstig als er ooit in de kerk komt. Men moet niet veronderstellen dal deze vergaderingen in de open lucht ontstaan door gebrek aau gemak iu de kerk. 11c kan do stellige verzekering geven, dat bijna altijd iu dc oumiddelijke nabijheid vau het spreekgestoelte van den prediker op de openbare straal, er ten minste één kerlc is (dikwijls twee of drie), die met meer dan voor drie-vierde gevuld is. lloe komt dit? Dezelfde godsdienst wordt verkondigt vuu den predikstoel als door den straat-prediker, cn dc hoorders bij dc eerste worden tot huu gemak van zitplaatsen voorzien. Als zij geen gebedenboek hebben, krijgen zij een te leen. Als het koud weder is wordt het gebouw heerlijk verwarmd, cn bij warm weder is liet er koel onder de schaduw van hare gewelven, terwijl de vergadering bij den straat-prediker is blootgesteld aau onverwachte stormvlagen, koude wiudcn of aau de lastige brandende hitte van den zomerzonneschijn. Waarom gaat do verhitte en ver moeide menigte niet door de vrije kerkportalen en hooit daar liet Evangelie op hun gemak? Welligt komt het omdat er onder ziju met zulk eene grootc liefde voor de vrijheid, dat één uur iu een kerkgebouw onder liet lastige gevoel, voornl stil te moeten zijn en waar het geluid zelfs van het kraken der laarzen van een geregtsdienaar met een stolc op de eftene vloer lastig is, om niet to zeggen ouverdriigelijlc. Mogelijk zijn er ook enkelen, die evenmin zondig als dc beste onzer, maar alleen wat beschroomder ziju, cn die zoolang niet in de lcerlc zijn geweest, dal zij te schuw ziju gewor den om met hunne langopgehoople zoudenlast den drempel der lcork te over schrijden, daarom liever vuu ter zijde de troost vau het Evangelie willen ontvingen eu boete doen met hut outbloolc hoofd iu den feilen zonneschijn. Ik vraag verschoouing aau (le gluotc massa anlivroinc bedriegers, dat ik hier zooveel woorden over geschreven heb, maar ik kan waavlijk niet geloovcn, dat du prediking op de openbare straat alleen in lage huichelarij bestaat, wiens mond luide bidt cn lofzangen zingt, alleen om vau de menschen te worden gezien. Doch hiervan beu >k zeker. Meer dan eens meer dan twee- of driemalen heb ik rondom den stoel van den prediker oude verzwakte waterige oogen zien ophelderen door een licht, dat hen vreemd was en als 't ware ver jongen, gelijk de knoppen in de lente, cu door zorgen verouderde, gerimpelde aangczigteii, betooverd door eene geheimzinnige uitdrukking, gelijk de klimop den dorren hagodoor» versiert. De werkzaamheden vau den prediker langs den weg zijn ook geenszins uitsluitend aau hel daglicht gebonden. Men heeft opgemerkt, dat toen cr een avonddienst plaats had iu een afgelegen hoek eu het schemerlicht tot duisternis overging, cr als ter sluiks iu de buitenste kringen van de vergadering ccni"c zeer schuwe lieden kwamen opdagen, die nog geen half uur geleden roudslopen om de aauplak-billcUcn te lezen, met hunne pijpen iu den mond bij muren cn schuttingen rondslenterden of met grootc ernst dc winkelramen stonden aan te gapen alsof de EvnugêlSe-prediking het laatste was waar zij aau inocstcu denken. Noglhnus, zooals ik reeds opmerkte, niet zoodra begon er duisternis tc heerscheu of deze schuwe lieden naderden met voorzigtigc treden tot den kring van op lettende menschen om ecnige goede woorden op te rapen, voor dat do leeraar zijn boek sloot cn zijne hoorders goeden nacht wensehte. liet scheen wel, dat deze lieden van den buitenstcu kring te vreden waren als zij, oin zoo tc spreken, slechts den zoom der GoJsdicust konden kussen; duuro.n kwamen de openbare predikers tot liet besluit om ook in lat donker ccnc vergadering te houden. De uitslag was buiten verwachting, lu du Mile and road, iu Roscuiniylauc, iu White Chnjtl, in Shepberdcrslivld Isliiigtou en ccn half dozijn andere" plaatsen in cn bij Londen, bestijgt de prediker des Zondags avonds en somtijds ook op andere avonden zijne standplaats en verkondigt daar het Evangelie voor ccnc vergaderde menigte, wier nangezigtcn door de duisternis nnauwclijks te zit» zijn. (Naar liet Engclscli.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1867 | | pagina 5