te worden. Itccds hebben belangrijke verzendingen van gesciluit en afi'ulage plaats, en gedurende de zomermaanden zullen verdere toe bereidselen door de artillerie geschieden, ter verdere inscheping. Jl. Zaturdag op den middag is het Fransche transportschip le mótte, met het Belgisch-Mexicaausch legioen aan boord, in het gezigt van Vlissingen aangekomen. De zich aldaar ophoudende Belgische stoomboot Primes CharlUte is daarop, niet eene deputatie van Belgieschc officieren en burgerlijke beambten, de 17Ihdne te. gemoct gestoomdterwijl het garnizoen van Vlissingen bij het naderen van het Fransche vaartuig zich langs hel havenhoofd schaarde niet een luid hoezee verwelkomde. Tegen zeven ure kwam de ut/iune voor Antwerpen aan, en ofschoon bepaald was, dat dc ontscheping eerst den volgenden morgen op ccue plegtstatige wijze zou plaats hebben, was het ongeduld der aankomenden en van hen aan de kade verbeidende volksmenigte, waaronder zich een aantal hunner betrekkingen bevonden, zoo groot, dat men terstond tot de ontscheping is moeten overgaan, welke zonder geen ander onheil is al'geloopeu, dan dat de generaal Paris in de rivier gevallen, maar gelukkig ongedeerd aan wal gebragt is. De ontscheping had plaats onder hel spelen der volksliederen terwijl een aantal huizen vlagden «•li verlicht waren en Antwcrpens burgerij dc terugkcerendc strijders ontving. De commandant der lihuiiede kapitein Joubert, is tot ridder der Lcopolds-orde benoemd. De dagbladen verzekeren, dat het centraal comité van den Xederlandschcn Weerbaarheidsbond besloten heeft tot hel uitschrijven van venen algcmccnen nationale» scherpschutters-wedstrijd. De heer T. Stieltjes, lid der Tweede Kamer, heeft voor liet Jaarboekje voor de Nederlanthche Vereeniging lot Vrijwillige oefening in den IVapenhand el eene .inleiding geleverd, die hij besluit met dc volgende bewoordingen „Op ons terrein, met onze middelen, zouden 3-i millioen Pruisscn 'en Polen of Nederlanders der 17de eeuw zich onoverwinnelijk hebben gevoeld. Dat gevoel van eigen kracht moet bij ons terugkeeren, eu dan, maar ook dan alleen, wanneer de mogelijkheid ccrier krachtige verdediging eene nationale overtuiging is geworden, zal zulk eene verdediging mogelijk zijn. Zelfs al bestond dan 't gevaar dat, bij al te groote overmagt, Nederland eindelijk zou moeten bukken, dan toch zal de grootste, de magtigste staat er zich lang over bedenken een volk te veroveren, dat dreigt voor hem tc worden, wat Venetië voor Oostenrijk is geweest: een voortdurende bron van onrust en verzwakking. „Voor verreweg de meeste Nederlanders zal voorzeker de over weging der prachtige woorden van den hoogleeraar Brill: „Een volk, dat zulle een verleden bezit, is aan zichzelf verpligt ook een toekomst te hebben voldoende zijn om tot de overtuiging te geraken, dat de verdediging pligl is. Voor die enkelen, die de financiële zijde der zaak te veel op den voorgrond zetten, moge do volgende herinnering niet ongepast zijn. Behalve dc 100 millioen guldens, in 1795 aan de Franschcn betaald, behalve de-énorme sommen voor eigen leger en vloot, vorderde het onderhoud van Franschc troepen van 1795 tot 1804 reeds 229 millioen en komt op het budget van 1S0G voor met 74 millioen. Voegt men daarbij dc veqnisitiëu, inkwartieringen, enz., dan komt men lot een zoodanig cijfer van voor Nederland reddeloos verloren kapitalen, dat dc rente er van, aan volkswapening besteed (met de reeds groote uil gaven voor leger cn vloot), voldoende zou geweest zijn om Nederland onwinbaar te maken. Verdediging is dus zelfs financieel voordeeliger dan onderwerping In 1'Aveair National leest men: „Hoe meer Pruissen beweert, dat het geene andere dan vredelievende bedoelingen koestert, des tc meer neemt het wantrouwen zijner westelijke naburen toe. Hiervan getuigt dc hoe langer hoe meer in Nederland veldwinnende zucht tot het oprigten van vrijwillige- scherpschutters-korpsen. Wij maakten dezer dagen gewag van eeue inschrijving van fJOOO Ir., die de heer van Limburg Stirum tot dat einde gedaan had. liet door hem gegeven voorbeeld heeft dadelijk navolging gevonden; immers de heer Knrnebeek heeft voor eene gelijke som ingeschreven. Van alle kanter. komen giften in, cn de Vcreeniging voor dc Nationale Weerbaarheid heeft besloten tot het bijeenbrengen van een fonds, bestemd lot den aankoop van wapenen en monteringslukkeu voor dc vrijwilligers, die niet in staat zijn om zich op eigene kosten tc wapenen. Een opmerkelijk verschijnsel is het, dat prins Erederik der Nederlanden, oom van koning Willem 111, het hem opgedragen voorzitterschap van eene afdceling dier vereeniging heeft aangenomen in weerwil van zijne verwantschap met de koninklijke-Pruissisolie familie." liet Handelsblad levert de volgende analyse van het looneelspel: Klaasje Zevenster is niet dood, hetwelk dezer dagen bij de heeren Boas en Judcls, te Amsterdam is opgevoerd. „liet eerste bedrijf sluit voor ccuc kraamkamerKlaasje Zeveuslcr, de vrucht cener ongeoorloofde liefde is geboren, de moeder is xwak eu ziekelijk, de vader Atlas, kun, in strijd met zijn naam, den toorn zijner ouders eu de gevolgen zijner ligtzinniglieid niet dragen; Hcrminia (de nioi-dcr) spreekt vim trouwen. Atlas zoekt: uitvluglenmnnr gelukkig redt Hcrminia licm op hetzelfde oogen- blik uit do verlegenheid door te sterven Atlas stopt daarop zijn kind iu de doos, met liet doel liet bij een bekende tc laten verplegende boodschapper brengt bet bij vergissing lij dc Plcindcn; de uu volgende taferccleu komen in hoofdzaak overeen niet de tooueclspclcn, bewerkt naar den roman des heeren van hennep, tot aan de ontmoeting met eene tweede mnd. Mont-Athos. Klaasje wordt wel uitgenoodigd zich in het huis dier vrouw te begeven, maar doet dat niet. Dc buion Tilbury Cabaret vervolgt Laar overal; zij komt als jufvrouw van gezelschap bij mevr. Kopman, eene zeer intieme connectie van deu baron voornoemd; de baron is niet alleen ccn Don Juau, maar ook een zakkenroller; hij bepraat mevr. Kopman naar Parijs te vertrekken, hare jufvrouw van gezel schap mede lu nemen en hare effecten niet te vergelen de baron zal een grootcn slag slaan; van beide zul bij zich'meester maken; hij wordt op last van papa Atlas in bet oog gehouden door den advocaat Datema, die Klansje op ïlarde- stuyn ontmoet heeft; de baron Tilbury Cabaret, op liet punt Klaasje te ont voeren, en door zijn bediende (zoo beer zoo knecht) verraden, wordt door Dateuin i u een attaché der Ncilcrl. legatie-, versterkt door Donia, overvallen; d-xe laatste is «cxpicsselijk voor deze. gelegenheid'' uit Oost-Indic te Parijs uit dc wolken komen villen; hij eu Datama honden eene loetpredicatic tegen den baton Cab.net, die niet alleen «gesnapt" maar ook geruïneerd is, en nlsnu verklaart dat bij «zal sterven zoo als bij geleefd beeft." Uil dit laatste zou men moeten opmaken dat Tilbury tot het geslacht der vissclicn behoort cn altijd in liet water heeft geleefd, welke onderstelling echter minder juist blijkt te zijn, daar lëj verdrinkt in dc Soine, waarin bij zicli geworpen heelt. Tn dien tussohentijd doet Datema Klaasje eene liefdesveiklaring én deelt baar In t geheim harcr geboorte nfede; Klaasje is mooi boos op papa Atlas, die echter altijd (naar liet schijnt) over haar gewaakt heeft. Zij wil Datema wel huwen, als Atlas haar voor zijne dochter erkent. Dit is wij moeijclijk; papa Atlas heeft .-.ene vrouw en veel kinderen. Mevr. Atlas, die het geheim toevallig kent, helpt haven echtvriend uit den brand, door hem (c zoggen dat hij Klaasje t ot zich moet, nemen. Tdbleauherkenning cn ontmoeting van vader en dochter huwelijk van Klaasje met Datema. Dl'. OMlIDDH.tJKl YEK1S!M)I.\<: 1XSSCIIBN ENGELAND ES ï'ilANKRJJK. ZüO vele vroeger voor onmogelijk gehondeue, cn daarom voor onuitvoerbaar uitgekreten wonderen, zijn aan de Eugelschc ondernemingsgeest gelukt, zoodat wij die natie gaarne ook een Mozaïsch wonder toevertrouwen. Evenals dc kinderen lsvaels droogvoets door dc- lfoodc Zee gingen, willen dc Eugelschen over het Kanaal, hetzij op of binnen den bodem, een spoorwegbrug bouwen cn de reizi gers van weerszijden, hetzij van Galais of van Dover, droogvoets en zonder gevaar van zeeziekte heen en weer laten stoomen. Met het oog op hunne spoorwegen diep ouder of boog boven Londen, dc Tbeemsturmol waardoor zij nu een spoorweg- baan leggen, hunne Mcnaibrug, waarovc-r de spoortreinen boog boven de masten der schepen eu de golven der zee naar bet eiland Anglesy stoomen, hunne goed gelukte Atlantische kabel, enz., zullen zij ook moed cn middelen vinden om ccn der vele plannen uit te voeren, ten einde door den spoorweg Engeland eu Frankrijk oniuidilelijk met elkaar te verbinden. Het eerste denkbeeld daarvan ging van Franschcn uit cn dagteekent van langer dan zestig jaren, lang voor het tijdperk van stoomschepen en spoorwegen, en is sedert dien tijd door Fronscheu en Engclscheu iu alle mogelijke vormen technisch uitgewerkt, zoodat men eene ruime keus beeft om uit de rijke bouwstoffen het beste plan te kiezen en uit te voeren. Na den kortslondigen vrede van Aniieus (in 1802), toen Engelscbcii en Franschcn elkander vriendschappelijk de hand reikten en de liberale minister Fox de gast was van den consul Bonaparte, maakte de Frauschc ingenieur Matthieu bij deu laatste zijne opwachting cn legde hem het eerste plan voor tot onilcrz-cescbe verbinding der beide landen. Aan beide zijdeu zoude een grootc oudcraardsche weg naar zee hen zoo diep in deu grond voeren, dat een horizontale tunnel beiden kon verbinden. De toegangen en de tunnel zelve zouden uit zwaar metselwerk bestaan, gepleisterd, niet olielampen verlicht zijn, door kolossale ijzeren buizen van beneden tot boven de oppervlakte der zee ventilatie ontvangen, cn zoo breed worden aangelegd, dat nevens een dubbelen weg voor rijtuigen, nog bovendien tweewegen voor voetgangers liepen. Bonaparte eu Fox spraken zeer uitvoerig over dit plan, cn de eerste stolde voor, dat het reuzenwerk "op kosten van beide staten zou worden uitgevoerd; dc vrede cn dit vredelievend denkbeeld maakten echter spoedig plaats voor den op nieuw uilbrekcnden krijg cn het latere onzinnige continentale stelsel, waarvoor Engeland dep vijand der vrijheid eu des vrodes ten laatste op Elba eu St Hclena gevangen zette. Hierop vatten twee andere Fransche ingenieurs, Franehot en Tessiê de Mottrav, het plan weder op eene andere wijze op, namelijk in deu vorm ecner groote ijzeren buis of tunnel op den bodem der zee. Paycrne, mede een Franschman, verbeterde dc onoffciie oppervlakte, maakte baar door duiker klokken gelijk, om een effenen stecnen vloer op dezelve te leggen, om later op deze de tunnel daar te stellen. Eeue menigte andere plannen, meei'endeels zeer onuitvoerbaar, volgden elkander, totdat eindelijk de Franschc ingenieur Fayer weder met een zeer verstundig en uitgewerkt plan tot verbetering van het reeds bestaande optrad: Op grond van naanwkeurige opmetingen cn peilingen vau den bodeui, iu vier verschillende rigtingen vau het kanaal vau Dover, stelde hij op papier een vijf Duitsehe mijlen lange, en houderdzestien voet diep ouder dc zee loopenden spoorwegtunncl te zamen, met in beide landen opkopende aansluitingen aan de gewone spoor- w cgbaueii. De ondcraardsclic spoortreinen zelve zouden niet door locomotieveu, doch door lucht gedreven worden. Hij vroeg daarvoor slechts 80,000,000 fr., d. i. 3,000,000 p. st.-;.minder dan liet kleine nieuwe spoorwegnet over de Londensche City en de Theems kost, en beloofde daarbij 15 procent rente, liet plan vond evenwel vele tegenstanders, inzonderheid trad de Engclsche ingenieur Nicol daartegen op met een ijzeren en sterk met metselwerk omgeven oudcrzecschen tunnel. Deze werd weder door Austin bestreden met een dricvoudigen tunnel, waarvan ieder groot genoeg voor twee spoorbanen nevens elkander. Nog vóór men zich over ecu en ander eenigzins verstaan had, verraste de Fnmsche ingenieur Thomë de Gamond iu 1857 de wereld met een prachtig boekwerk in kwarto van 200 bladzijden eu du naauwkeurigsle gekleurde teeke- niugcn, om dc uitvoerbaarheid tc bewijzen van ccn tunnel, die iu grootseliheid cn oorspronkelijkheid van constructie alles overtrof, wat tot nog toe ter verbin ding van Engeland en Frankrijk was voorgeslagen. Hij bewijst zeer naauw- kcurig, dat de beschaafde volken, nicUcgenstnaude water cn birgen onmiddelijk met elkander moeten verbonden worden, voornamelijk Engeland cn Fratlkrijk, en het overig gedeelte vau Europa met bet Oosten. Twee der grootste hinderpalen voor liet bespoedigd verkeer werden zegenrijk orerwonuen, door liet Suez-kanaal van Lesscps eu de Mont-Ccnis-tunncl door de Alpen; de derde, of beter gezegd de eerste, hoopte hij door een spoorweg tnsschen Engeland cn Frankrijk daar te stellen. Na dn vorige plannen verworpen tc hebben, leverde liij in zijn prachtwerk een plan van een ouderzcese.heu tunnel cn wist Napolcou III zoo voor zijn project in te nemen, dat deze wetenschappelijke en practisehe mannen aanstelde (Engel- schen en Franscheu), oiu de zaak geologisch, technisch en bouwkundig te onderzoeken. De bodem der zee tussclien Galais eu Dover werd dus op nieuw euwel iu vijf rigtingen naauwkeurig onderzocht, door welk onderzoek bleek, dat het best terrein van aanleg was, dat van kaap Grisuiz in Frankrijk naar een punt tussclien Dover en Folstone. Wij kunnen hier natuurlijk niet in de bijzonder heden treden van zijn reusachtig onderzeesch bouwwerk, eu wenden onze oogen liever naar het middelpunt vau hetzelve, namelijk een twaalfhonderd voet in diameter groolcu toren, welke drichondc-id voet boog of diep en niet den onder- zeesclien tuimel onmiddelijk verbonden was. Deze bevatte een wenteltrap, niet slechts voor inensclien, maar voor gcheele spoortreinen om passagiers cn goederen op en af van den zeebodem in cn uit gereedliggende schepen te laden om zoo naar Engeland of Frankrijk te voeren. Deze toren, door hem „1'éLoile dc Varnc" du ster van Varne genaamd, zoude levens eene hoogere betcekenis ver- krijgeu cn „le manage symboliquo des natious" het symbolisch huwelijk der volken danrstelleu. Het denkbeeld was grootsch cn prachtig iu liet kostbare kwarto-album geïllustreerd; bet symbolisch echtverbond bleef echter achterwege. Tier jaren later trad de Eugelscliman J. F. Sinitb niet ecu geheel nieuw plan op, namelijk een reusachtige tunnel vau gesmeed ijzer, welke hij ongeveer twaalf ellen onder den waterspiegel wilde laten zakken, en uoor middel van ankerkettingen en verscheidene aangebragte zware ijzeren staven aan den bodem der zee verbinden. Spiraalvormige trappen zouden aan dc beide zeekusten de toegang banen lot deze verbinding. De zaak kwam echter aan beide natiën wat twijfelachtig voor eu volui geen bijval. Niet veel beter ging hut met eeii terzelfder tijd openbaar gemaakt plan van zekeren Mr. Cbinie. Ook dit vond geeue aanhangers, maar baande deu weg tot een vereenvoudigd plan van deu- zclfilen aard. waarop liet nitzigt bestond tot voltooijing. Uit alle deze in deu loop der jaren gemaakte plannen kan men zien dat liet denkbeeld in verschillenden vorm, over, op, in eu onder het water meer of minder technisch overdacht is, zoodat het in verhouding daarvan ligt mag genoemd worden om door alles te beproeven, het beste te behouden eu uit te voerenOp lieden bestaat er nog slechts verschil over twee wijzen van dnnr- stclliug, namelijk ccn onderzcesclie spoorweg! iinnel en ccn sloomvlot waarover de spoortreinen van beide landen been cn weder zullen stoomen; zoodat de strijd over de verschillende denkbeelden dienaangaande in twee partijen ver deeld is. Aan liet hoofd daarvan staan de beroemde Engclsche ingenieurs Hawksbaw cn Towlcr. De, door de beroemde over I.ondon loopende spoorbaan vermaard geworden, ingenieur llawksbaw wil ook een spoorwegtunncl diep onder liet Kanaal metselen c-n met ijzer bcklcedcn, doch op eene bijzondere wijze, waarvan hij de bijzonder heden voorloopig nog geheim houdt, zoodat daarover in het publiek de tegen- stiijdigflte bcriglcn in omloop zijn. Voornamelijk met betrekking tot de kosten eu den tijd vau aaubouw zijn do gedachten zeer verschillend. Sommigen spreken van tien millioun pond en tien jaren, anderen van liet dubbele dier cijfers. Het denkbeeld van deu mededinger van Hawksbaw, den gevierden ingenieur der eerste ondcraaruschc Londonseke spoorweg, schijnt veel helderder, bevattelijker en.tevens uitvoerbaardcr. Hij wil de beide kusten en volken door den spoor weg langs dc oppervlakte van het water, over een reusachtig stoom vlot of pont - veer met elkander verbinden. In liet klein zijn zc een ieder bekend; Fovvlcr wil hetzelfde in het groot daarstellen, slechts ecuïge honderdinalen langer en volkomcucr. Daarvoor ingcrigtc, beweegbare overgaugsbruggen zullen de treinen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1867 | | pagina 2