te worden. Itccds hebben belangrijke verzendingen van gesciluit en
afi'ulage plaats, en gedurende de zomermaanden zullen verdere toe
bereidselen door de artillerie geschieden, ter verdere inscheping.
Jl. Zaturdag op den middag is het Fransche transportschip
le mótte, met het Belgisch-Mexicaausch legioen aan boord, in het
gezigt van Vlissingen aangekomen. De zich aldaar ophoudende
Belgische stoomboot Primes CharlUte is daarop, niet eene deputatie
van Belgieschc officieren en burgerlijke beambten, de 17Ihdne te.
gemoct gestoomdterwijl het garnizoen van Vlissingen bij het
naderen van het Fransche vaartuig zich langs hel havenhoofd
schaarde niet een luid hoezee verwelkomde. Tegen zeven ure kwam
de ut/iune voor Antwerpen aan, en ofschoon bepaald was, dat dc
ontscheping eerst den volgenden morgen op ccue plegtstatige wijze
zou plaats hebben, was het ongeduld der aankomenden en van hen
aan de kade verbeidende volksmenigte, waaronder zich een aantal
hunner betrekkingen bevonden, zoo groot, dat men terstond tot de
ontscheping is moeten overgaan, welke zonder geen ander onheil
is al'geloopeu, dan dat de generaal Paris in de rivier gevallen, maar
gelukkig ongedeerd aan wal gebragt is. De ontscheping had plaats
onder hel spelen der volksliederen terwijl een aantal huizen vlagden
«•li verlicht waren en Antwcrpens burgerij dc terugkcerendc strijders
ontving. De commandant der lihuiiede kapitein Joubert, is tot
ridder der Lcopolds-orde benoemd.
De dagbladen verzekeren, dat het centraal comité van den
Xederlandschcn Weerbaarheidsbond besloten heeft tot hel uitschrijven
van venen algcmccnen nationale» scherpschutters-wedstrijd.
De heer T. Stieltjes, lid der Tweede Kamer, heeft voor liet
Jaarboekje voor de Nederlanthche Vereeniging lot Vrijwillige oefening
in den IVapenhand el eene .inleiding geleverd, die hij besluit met dc
volgende bewoordingen
„Op ons terrein, met onze middelen, zouden 3-i millioen Pruisscn
'en Polen of Nederlanders der 17de eeuw zich onoverwinnelijk hebben
gevoeld. Dat gevoel van eigen kracht moet bij ons terugkeeren,
eu dan, maar ook dan alleen, wanneer de mogelijkheid ccrier
krachtige verdediging eene nationale overtuiging is geworden, zal
zulk eene verdediging mogelijk zijn. Zelfs al bestond dan 't gevaar
dat, bij al te groote overmagt, Nederland eindelijk zou moeten
bukken, dan toch zal de grootste, de magtigste staat er zich lang
over bedenken een volk te veroveren, dat dreigt voor hem tc worden,
wat Venetië voor Oostenrijk is geweest: een voortdurende bron van
onrust en verzwakking.
„Voor verreweg de meeste Nederlanders zal voorzeker de over
weging der prachtige woorden van den hoogleeraar Brill: „Een
volk, dat zulle een verleden bezit, is aan zichzelf verpligt ook een
toekomst te hebben voldoende zijn om tot de overtuiging te
geraken, dat de verdediging pligl is. Voor die enkelen, die de
financiële zijde der zaak te veel op den voorgrond zetten, moge do
volgende herinnering niet ongepast zijn. Behalve dc 100 millioen
guldens, in 1795 aan de Franschcn betaald, behalve de-énorme
sommen voor eigen leger en vloot, vorderde het onderhoud van
Franschc troepen van 1795 tot 1804 reeds 229 millioen en komt
op het budget van 1S0G voor met 74 millioen. Voegt men daarbij
dc veqnisitiëu, inkwartieringen, enz., dan komt men lot een zoodanig
cijfer van voor Nederland reddeloos verloren kapitalen, dat dc
rente er van, aan volkswapening besteed (met de reeds groote uil
gaven voor leger cn vloot), voldoende zou geweest zijn om Nederland
onwinbaar te maken. Verdediging is dus zelfs financieel voordeeliger
dan onderwerping
In 1'Aveair National leest men: „Hoe meer Pruissen beweert,
dat het geene andere dan vredelievende bedoelingen koestert, des tc
meer neemt het wantrouwen zijner westelijke naburen toe. Hiervan
getuigt dc hoe langer hoe meer in Nederland veldwinnende zucht
tot het oprigten van vrijwillige- scherpschutters-korpsen. Wij maakten
dezer dagen gewag van eeue inschrijving van fJOOO Ir., die de heer
van Limburg Stirum tot dat einde gedaan had. liet door hem
gegeven voorbeeld heeft dadelijk navolging gevonden; immers de
heer Knrnebeek heeft voor eene gelijke som ingeschreven. Van alle
kanter. komen giften in, cn de Vcreeniging voor dc Nationale
Weerbaarheid heeft besloten tot het bijeenbrengen van een fonds,
bestemd lot den aankoop van wapenen en monteringslukkeu voor
dc vrijwilligers, die niet in staat zijn om zich op eigene kosten tc
wapenen. Een opmerkelijk verschijnsel is het, dat prins Erederik
der Nederlanden, oom van koning Willem 111, het hem opgedragen
voorzitterschap van eene afdceling dier vereeniging heeft aangenomen
in weerwil van zijne verwantschap met de koninklijke-Pruissisolie
familie."
liet Handelsblad levert de volgende analyse van het looneelspel:
Klaasje Zevenster is niet dood, hetwelk dezer dagen bij de heeren
Boas en Judcls, te Amsterdam is opgevoerd.
„liet eerste bedrijf sluit voor ccuc kraamkamerKlaasje Zeveuslcr, de vrucht
cener ongeoorloofde liefde is geboren, de moeder is xwak eu ziekelijk, de vader
Atlas, kun, in strijd met zijn naam, den toorn zijner ouders eu de gevolgen
zijner ligtzinniglieid niet dragen; Hcrminia (de nioi-dcr) spreekt vim trouwen.
Atlas zoekt: uitvluglenmnnr gelukkig redt Hcrminia licm op hetzelfde oogen-
blik uit do verlegenheid door te sterven Atlas stopt daarop zijn kind iu de
doos, met liet doel liet bij een bekende tc laten verplegende boodschapper
brengt bet bij vergissing lij dc Plcindcn; de uu volgende taferccleu komen in
hoofdzaak overeen niet de tooueclspclcn, bewerkt naar den roman des heeren
van hennep, tot aan de ontmoeting met eene tweede mnd. Mont-Athos. Klaasje
wordt wel uitgenoodigd zich in het huis dier vrouw te begeven, maar doet dat
niet. Dc buion Tilbury Cabaret vervolgt Laar overal; zij komt als jufvrouw
van gezelschap bij mevr. Kopman, eene zeer intieme connectie van deu baron
voornoemd; de baron is niet alleen ccn Don Juau, maar ook een zakkenroller;
hij bepraat mevr. Kopman naar Parijs te vertrekken, hare jufvrouw van gezel
schap mede lu nemen en hare effecten niet te vergelen de baron zal een grootcn
slag slaan; van beide zul bij zich'meester maken; hij wordt op last van papa
Atlas in bet oog gehouden door den advocaat Datema, die Klansje op ïlarde-
stuyn ontmoet heeft; de baron Tilbury Cabaret, op liet punt Klaasje te ont
voeren, en door zijn bediende (zoo beer zoo knecht) verraden, wordt door Dateuin
i u een attaché der Ncilcrl. legatie-, versterkt door Donia, overvallen; d-xe
laatste is «cxpicsselijk voor deze. gelegenheid'' uit Oost-Indic te Parijs uit dc
wolken komen villen; hij eu Datama honden eene loetpredicatic tegen den
baton Cab.net, die niet alleen «gesnapt" maar ook geruïneerd is, en nlsnu
verklaart dat bij «zal sterven zoo als bij geleefd beeft." Uil dit laatste zou
men moeten opmaken dat Tilbury tot het geslacht der vissclicn behoort cn
altijd in liet water heeft geleefd, welke onderstelling echter minder juist blijkt
te zijn, daar lëj verdrinkt in dc Soine, waarin bij zicli geworpen heelt. Tn
dien tussohentijd doet Datema Klaasje eene liefdesveiklaring én deelt baar In t
geheim harcr geboorte nfede; Klaasje is mooi boos op papa Atlas, die echter
altijd (naar liet schijnt) over haar gewaakt heeft. Zij wil Datema wel huwen,
als Atlas haar voor zijne dochter erkent. Dit is wij moeijclijk; papa Atlas
heeft .-.ene vrouw en veel kinderen. Mevr. Atlas, die het geheim toevallig
kent, helpt haven echtvriend uit den brand, door hem (c zoggen dat hij Klaasje
t ot zich moet, nemen. Tdbleauherkenning cn ontmoeting van vader en dochter
huwelijk van Klaasje met Datema.
Dl'. OMlIDDH.tJKl YEK1S!M)I.\<: 1XSSCIIBN ENGELAND ES ï'ilANKRJJK. ZüO
vele vroeger voor onmogelijk gehondeue, cn daarom voor onuitvoerbaar uitgekreten
wonderen, zijn aan de Eugelschc ondernemingsgeest gelukt, zoodat wij die natie
gaarne ook een Mozaïsch wonder toevertrouwen. Evenals dc kinderen
lsvaels droogvoets door dc- lfoodc Zee gingen, willen dc Eugelschen over het
Kanaal, hetzij op of binnen den bodem, een spoorwegbrug bouwen cn de reizi
gers van weerszijden, hetzij van Galais of van Dover, droogvoets en zonder
gevaar van zeeziekte heen en weer laten stoomen. Met het oog op hunne spoorwegen
diep ouder of boog boven Londen, dc Tbeemsturmol waardoor zij nu een spoorweg-
baan leggen, hunne Mcnaibrug, waarovc-r de spoortreinen boog boven de masten
der schepen eu de golven der zee naar bet eiland Anglesy stoomen, hunne
goed gelukte Atlantische kabel, enz., zullen zij ook moed cn middelen vinden
om ccn der vele plannen uit te voeren, ten einde door den spoorweg Engeland
eu Frankrijk oniuidilelijk met elkaar te verbinden. Het eerste denkbeeld
daarvan ging van Franschcn uit cn dagteekent van langer dan zestig jaren,
lang voor het tijdperk van stoomschepen en spoorwegen, en is sedert dien tijd
door Fronscheu en Engclscheu iu alle mogelijke vormen technisch uitgewerkt,
zoodat men eene ruime keus beeft om uit de rijke bouwstoffen het beste plan
te kiezen en uit te voeren.
Na den kortslondigen vrede van Aniieus (in 1802), toen Engelscbcii en
Franschcn elkander vriendschappelijk de hand reikten en de liberale minister
Fox de gast was van den consul Bonaparte, maakte de Frauschc ingenieur
Matthieu bij deu laatste zijne opwachting cn legde hem het eerste plan voor
tot onilcrz-cescbe verbinding der beide landen. Aan beide zijdeu zoude een
grootc oudcraardsche weg naar zee hen zoo diep in deu grond voeren, dat een
horizontale tunnel beiden kon verbinden. De toegangen en de tunnel zelve
zouden uit zwaar metselwerk bestaan, gepleisterd, niet olielampen verlicht zijn,
door kolossale ijzeren buizen van beneden tot boven de oppervlakte der zee
ventilatie ontvangen, cn zoo breed worden aangelegd, dat nevens een dubbelen
weg voor rijtuigen, nog bovendien tweewegen voor voetgangers liepen. Bonaparte
eu Fox spraken zeer uitvoerig over dit plan, cn de eerste stolde voor, dat het
reuzenwerk "op kosten van beide staten zou worden uitgevoerd; dc vrede cn
dit vredelievend denkbeeld maakten echter spoedig plaats voor den op nieuw
uilbrekcnden krijg cn het latere onzinnige continentale stelsel, waarvoor
Engeland dep vijand der vrijheid eu des vrodes ten laatste op Elba eu St Hclena
gevangen zette. Hierop vatten twee andere Fransche ingenieurs, Franehot en
Tessiê de Mottrav, het plan weder op eene andere wijze op, namelijk in deu
vorm ecner groote ijzeren buis of tunnel op den bodem der zee. Paycrne, mede
een Franschman, verbeterde dc onoffciie oppervlakte, maakte baar door duiker
klokken gelijk, om een effenen stecnen vloer op dezelve te leggen, om later
op deze de tunnel daar te stellen.
Eeue menigte andere plannen, meei'endeels zeer onuitvoerbaar, volgden elkander,
totdat eindelijk de Franschc ingenieur Fayer weder met een zeer verstundig
en uitgewerkt plan tot verbetering van het reeds bestaande optrad: Op grond
van naanwkeurige opmetingen cn peilingen vau den bodeui, iu vier verschillende
rigtingen vau het kanaal vau Dover, stelde hij op papier een vijf Duitsehe
mijlen lange, en houderdzestien voet diep ouder dc zee loopenden spoorwegtunncl
te zamen, met in beide landen opkopende aansluitingen aan de gewone spoor-
w cgbaueii.
De ondcraardsclic spoortreinen zelve zouden niet door locomotieveu, doch
door lucht gedreven worden. Hij vroeg daarvoor slechts 80,000,000 fr., d. i.
3,000,000 p. st.-;.minder dan liet kleine nieuwe spoorwegnet over de Londensche
City en de Theems kost, en beloofde daarbij 15 procent rente, liet plan vond
evenwel vele tegenstanders, inzonderheid trad de Engclsche ingenieur Nicol
daartegen op met een ijzeren en sterk met metselwerk omgeven oudcrzecschen
tunnel. Deze werd weder door Austin bestreden met een dricvoudigen tunnel,
waarvan ieder groot genoeg voor twee spoorbanen nevens elkander.
Nog vóór men zich over ecu en ander eenigzins verstaan had, verraste de
Fnmsche ingenieur Thomë de Gamond iu 1857 de wereld met een prachtig
boekwerk in kwarto van 200 bladzijden eu du naauwkeurigsle gekleurde teeke-
niugcn, om dc uitvoerbaarheid tc bewijzen van ccn tunnel, die iu grootseliheid
cn oorspronkelijkheid van constructie alles overtrof, wat tot nog toe ter verbin
ding van Engeland en Frankrijk was voorgeslagen. Hij bewijst zeer naauw-
kcurig, dat de beschaafde volken, nicUcgenstnaude water cn birgen onmiddelijk
met elkander moeten verbonden worden, voornamelijk Engeland cn Fratlkrijk,
en het overig gedeelte vau Europa met bet Oosten.
Twee der grootste hinderpalen voor liet bespoedigd verkeer werden zegenrijk
orerwonuen, door liet Suez-kanaal van Lesscps eu de Mont-Ccnis-tunncl door
de Alpen; de derde, of beter gezegd de eerste, hoopte hij door een spoorweg
tnsschen Engeland cn Frankrijk daar te stellen.
Na dn vorige plannen verworpen tc hebben, leverde liij in zijn prachtwerk een
plan van een ouderzcese.heu tunnel cn wist Napolcou III zoo voor zijn project in
te nemen, dat deze wetenschappelijke en practisehe mannen aanstelde (Engel-
schen en Franscheu), oiu de zaak geologisch, technisch en bouwkundig te
onderzoeken.
De bodem der zee tussclien Galais eu Dover werd dus op nieuw euwel iu vijf
rigtingen naauwkeurig onderzocht, door welk onderzoek bleek, dat het best
terrein van aanleg was, dat van kaap Grisuiz in Frankrijk naar een punt
tussclien Dover en Folstone. Wij kunnen hier natuurlijk niet in de bijzonder
heden treden van zijn reusachtig onderzeesch bouwwerk, eu wenden onze oogen
liever naar het middelpunt vau hetzelve, namelijk een twaalfhonderd voet in
diameter groolcu toren, welke drichondc-id voet boog of diep en niet den onder-
zeesclien tuimel onmiddelijk verbonden was. Deze bevatte een wenteltrap, niet
slechts voor inensclien, maar voor gcheele spoortreinen om passagiers cn goederen
op en af van den zeebodem in cn uit gereedliggende schepen te laden om zoo
naar Engeland of Frankrijk te voeren. Deze toren, door hem „1'éLoile dc Varnc"
du ster van Varne genaamd, zoude levens eene hoogere betcekenis ver-
krijgeu cn „le manage symboliquo des natious" het symbolisch huwelijk
der volken danrstelleu.
Het denkbeeld was grootsch cn prachtig iu liet kostbare kwarto-album
geïllustreerd; bet symbolisch echtverbond bleef echter achterwege.
Tier jaren later trad de Eugelscliman J. F. Sinitb niet ecu geheel nieuw
plan op, namelijk een reusachtige tunnel vau gesmeed ijzer, welke hij ongeveer
twaalf ellen onder den waterspiegel wilde laten zakken, en uoor middel van
ankerkettingen en verscheidene aangebragte zware ijzeren staven aan den bodem
der zee verbinden. Spiraalvormige trappen zouden aan dc beide zeekusten de
toegang banen lot deze verbinding. De zaak kwam echter aan beide natiën
wat twijfelachtig voor eu volui geen bijval. Niet veel beter ging hut met eeii
terzelfder tijd openbaar gemaakt plan van zekeren Mr. Cbinie. Ook dit vond
geeue aanhangers, maar baande deu weg tot een vereenvoudigd plan van deu-
zclfilen aard. waarop liet nitzigt bestond tot voltooijing.
Uit alle deze in deu loop der jaren gemaakte plannen kan men zien
dat liet denkbeeld in verschillenden vorm, over, op, in eu onder het water
meer of minder technisch overdacht is, zoodat het in verhouding daarvan ligt
mag genoemd worden om door alles te beproeven, het beste te behouden eu uit
te voerenOp lieden bestaat er nog slechts verschil over twee wijzen van dnnr-
stclliug, namelijk ccn onderzcesclie spoorweg! iinnel en ccn sloomvlot waarover
de spoortreinen van beide landen been cn weder zullen stoomen; zoodat de
strijd over de verschillende denkbeelden dienaangaande in twee partijen ver
deeld is. Aan liet hoofd daarvan staan de beroemde Engclsche ingenieurs
Hawksbaw cn Towlcr.
De, door de beroemde over I.ondon loopende spoorbaan vermaard geworden,
ingenieur llawksbaw wil ook een spoorwegtunncl diep onder liet Kanaal metselen
c-n met ijzer bcklcedcn, doch op eene bijzondere wijze, waarvan hij de bijzonder
heden voorloopig nog geheim houdt, zoodat daarover in het publiek de tegen-
stiijdigflte bcriglcn in omloop zijn. Voornamelijk met betrekking tot de kosten
eu den tijd vau aaubouw zijn do gedachten zeer verschillend. Sommigen spreken
van tien millioun pond en tien jaren, anderen van liet dubbele dier cijfers.
Het denkbeeld van deu mededinger van Hawksbaw, den gevierden ingenieur der
eerste ondcraaruschc Londonseke spoorweg, schijnt veel helderder, bevattelijker
en.tevens uitvoerbaardcr. Hij wil de beide kusten en volken door den spoor
weg langs dc oppervlakte van het water, over een reusachtig stoom vlot of pont -
veer met elkander verbinden. In liet klein zijn zc een ieder bekend; Fovvlcr
wil hetzelfde in het groot daarstellen, slechts ecuïge honderdinalen langer en
volkomcucr. Daarvoor ingcrigtc, beweegbare overgaugsbruggen zullen de treinen