NIEUWST IJ DINGEN. INGEZONDEN. Correspondentie. uit den boezem der Protestantsche kerk, die, hoe ook verstijfd en versteend, toch altijd ontstaan was uit een verzet der rede tegen het gezag. De moderne theologie nam een zuiver standpunt in. Zij leerde: «onderzoekt alle dingen en behoudt het beste dat is: wat u het beste schijnt; zij leerde: de heerschappij van het geweten. De Tubbinger school nam het werk op, waar de Dordsche Synode het had laten liggen. Zij kwetste velen in hunne dierbaarste overtuigingen, ze ging soms dan ook ruw genoeg te werk. De orthodoxe partij sloot zich naauwer aan elkander door haar toedoen. Deze, die het gezag niet wilde laten varen en de vrijheid niet geheel wilde missen, werd de middenpartij, tusschen de leeraren der vrijheid en de ultramontanen. Deze laatsten verkondigen in haren vollen omvang de leer van het gezag. Hunne gevolgtrekkingen zijn logisch, hun stelsel uit één stuk gesmeed. De mensch is niets, zijne rede bedriegelijk, zijn verstand magteloos, zijn wil zwervend ais een blad voor den wind. Alleen door zich te klemmen aan het gezag, dat alles weet en kent, alles beveelt en bestuurt, kan hij zijne bestemming bereiken. Dat gezag is gegeven uit den hemel, zijne voorschriften en bevelen overgeleverd door de traditie, deze ongeschonden bewaard door apostelen en onfeilbare pausen. Want de logica van het stelsel eischt, dat deze onfeilbaar moet zijn. En daarom zal die verklaring moeten volgen, niettegen staande den edelmoedigen tegenstand van enkele bisschoppen in het Concilie. Eene zekere grootsche schoonheid is aan dit stelsel niet te ontzeggen. Niet slechts alleenzaligmakend maar ook ye/ieelzaligmakend is voor deze partij de kerk. Niemand, die tot hiertoe onze opvatting van den strijd onzer dagen heeft gevolgd, zal het verwonderen, dat wij het natuurlijk vinden dat deze drie partijen zich op politiek en maatschappelijk terrein bewegen en zich niet opsluiten binnen de muren der kerk. Als roode draden loopen die twee strijdige beginselen door de geschiedenis. Zij bepalen onze levensbeschouwing, zij vormen den mensch. Deze is één in de maatschappij en in de kerk. Bij eene godsdienstige natie als de onze zijn er ter naauwernood zuivere theologische quaestiën denkbaar; daartoe zijn zij te diep in hoofd en hart geschreven. Als dan een predikant der orthodoxe rigting de politiek brengt op den kansel, dan mogen wij dat spelen met vuur betreuren, onnatuurlijk is het niet, onvermijdelijk is het bijna. Als de Katholieke Tijd een handels-courant tracht te worden, schijnt het ons kinderachtig, haar „ultramontaansch isolement" te verwijten. Zij, die dagelijks bidden: «leidt ons niet in de verzoeking," doen zeker een goed werk, wanneer zij den verzoeker de deur wijzen. Aan welke van beide rigtingen brengt de toekomst de zegekrans? Of is de palm weggelegd voor de middenpartij? Wij weten niet wat zijn zal, wij weten slechts wat wij wenschen. De uitslag zij Hem bevolen, die ons beiden gaf èn zucht naar vrijheid, èn gevoel van onmagt. Maar dat wij allen, strijders voor wat ons regt dunkt, een eerlijken strijd mogen strijden: geen laster om geld te verzamelen tot een vroom doel, geen verdachtmakingen om tegenspraak te verdooven, geen oneerlijke middelen! Daartoe vrage de man van 't gezag de genade, daartoe spanne de man der vrijheid zijne beste krachten in! HELDER en NIEUWEDIEP, 18 Junij. De 52ste verjaardag van H. M. Sophia Frederika Mathilda, Koningin der Nederlanden, werd gisteren alhier op de gebruikelijke wijze gevierd. Uithoofde van den verkwik- kenden regen, in den voormiddag, werd de parade van het garnizoen, waaraan ditmaal ook door de Schutterij zou worden deelgenomen, afgekommandeerd. Op het uur, waarop de parade had moeten plaats hebben, had echter de regen reeds opgehouden en was het weder regt geschikt voor de militaire plegtigheid, die nu echter niet doorging. Ook de parade aan boord der oorlogschepen kon, wegens het regenachtig weder, niet doorgaan. Van Zr. Ms. wacht schip Kortenaer en van de drijvende batterij Neptnnus werd op den middag het koninklijk salut gegeven. De oorlog schepen waren gepavoiseerd. Heden is het de 55ste verjaardag van de overwinning bij Waterloo. Het aantal personen, die zullen deelnemen aan de loting voor de schutterij alhier, welke zal plaats hebben op Vrijdag 24 dezer, bedraagt, volgens de alphabetische naam lijst der ingeschrevenen, 98. Bedankt voor het beroep naar de Herv. gemeente te Fijnaart, door ds. G. A. Rademaker, pred. te Sneek. Het aantal bijzondere scholen voor Christelijk school onderwijs bedraagt op dit oogenblik 20 in Groningen, 39 in Friesland. 7 in Drenthe, 14 in Overijssel, 27 in Gelder land, 21 in Utrecht, 29 in Noordholland, 26 in Zuidholland, 14 in Zeeland, 15 in Noordbrabant en 2 in Limburg, te zamen 250 in het gelieele rijk. De uitslag der verkiezing voor een lid van den Gemeenteraad te Alkmaar, in de plaats van den heer dr. L. de Sonnaville, die als zoodanig zijn mandaat heeft nedergelegd, is deze, dat eene herstemming moet plaats hebben tusschen de heeren S. C. Coster en H. J. Conijn. Jl. Woensdag middag is te Hoorn een verschrikkelijk ongeluk gebeurd. De schilder K. met zijn knecht bezig zijnde de goten der Groote Kerk van de N. Herv. Gem. te verwen, is de leer, waarop beiden stonden, naar beneden geschoven, met het ongelukkig gevolg, dat èn K. èn zijn knecht vielen en op de plaats dood bleven. K. schijnt nog een oogenblik te hebben geleefd, terwijl zijn knecht geen teeken van leven heeft gegeven. De eerste was echtgenoot en vader van 4 kinderen; de tweede ongehuwd. - Door het comité voor de verloting van paarden ter gelegenheid van de Haarlemsche paardenmarkt op 26 Julij e, k, is bekend gemaakt, dat de 25,000 loten geplaatst zijn. Dr. Elders bedankt in de Haarl. Crt. voor de ont vangen blijken van belangstelling en berigt, dat hij alle hoe's, wat's en waarom's eerlang in druk zal beantwoorden. Het grasgewas is jl. Donderdag te Beverwijk in publieke veiling buitengewoon duur verkocht. Men bere kent, dat het den hoogsten stand nog met 10 pet. overtreft. In de jaarlijksche vergadering van de maatschappij der Nederl. letterkunde, jl. Donderdag te Leiden gehouden, is met acclamatie aangenomen om mevr. BosboomToussaint het honorair-lidmaatschap aan te bieden. Tot binnenlandsche leden zijn o. a. benoemd: de heeren F. Haverschmidt, te Schiedam en E. Masdorp, te Alkmaar. Op de puinhoopen te Bodegraven heerscht thans eene ongemeene bedrijvigheid. Behalve de inwonende ambachts bazen met hunne knechts, schat men het aantal vreemde werklieden op p. m. 200. De ruïnen hebben dan ook dat grandiose verloren, hetwelk in de eerste dagen na den brand zoo onbeschrijfelijk indrukwekkend was. Allerwege worden de muren omgetrokken, terwijl tal van handen bezig zijn om de gave steenen van de kalk te ontdoen en het puin op te ruimen, dat in zware schepen naar Medemblik vervoerd wordt, tot versterking der zeedijken aldaar. Het krankzinnigengesticht te Roosendael is zoo vol,' dat men ieder, die eenigzins in de termen valt om ont slagen te worden, ontslaat. Zoo kreeg een vader zijn tweeden zoon weêr thuis en vond hem wel erg veranderd, doch verborg zijn verwondering over de verbazende lengte, het zwarte haar en het vreemde gezigt van zijn zoon, daar deze het diepste stilzwijgen bleef bewaren. Toen echter den volgenden morgen de doctor nog eens naar den ont slagen patiënt kwam zien, werd het raadsel opgelost en bleek het een verkeerde ontslagene te zijn, dien de vader en de broeder in goed geloof voor hun zoon en broeder hadden aangenomen. Men kent de stoelen, uit wier zitting, wanneer men er plaats op neemt, de schoonste melodieën ruischen. Het zijn, naar analogie van speeldoozen, de zoogenaamde speel- stoelen. Ze zijn bij de aristocratie te Berlijn zeer en vogue. Gesprek van twee jonkertjes-kunstliefhebbers: «Waar heeft de graaf gisteren den avond doorgebragt?" «Bij baron X; de barones heeft ons allen verrukt met haar Schlummerlied." «Ah, zingt ze?" Neen. «Piano?" Ook niet. «Harp, cither, viool?" Neen, neen, niets van dat alles, ze speelt op den speelstoel, maar wat een aanslag! Een verstrooide heer. Ge zegt? De scheerder. Dat mijn oom gister is overleden en dat ik er zeer door getroffen ben hem te hebben verloren. De verstrooide heer (die niet anders dan het laatste woord heeft verstaan). Zoo verlorenDan moet je maar t'huis zeggen dat ze goed opletten bij het vegen van de vloer- kleeden en het opnemen van de stof! Gewoonlijk wordt het dan gevonden. Ter gelegenheid van een openbaren maaltijd te Boston gegeven, heeft men eene nieuwe methode toegepast om de geregten voor te zetten. Eendvogels waren in het mos geplaatst aan den kant van een vijver in miniatuur, waarin levende forelletjes zwommen. Snippen stonden evenzoo aan den oever van een anderen vijver met visch. Op een rustiek duivenhok zaten duiven in de schaduw van een wilgenboom. Een dikke vette gans prijkte op het midden van den disch. Al dit gevogelte was van zijn gevederte voorzien en zag er dus uit alsof het leefde; een kleine snee met het mes verwijderde de veêren en er kwamen gebraden vogels uit te voorschijn, waar men zoo de vork in kon zetten. Wie zou durven beweren, dat dit geen vooruitgang is op het keukenkunstig gebied! Een onverbeterlijk egoïst stierf dezer dagen in Penn- sylvanie. Hij liet bij testament aan zijne vrouw 1 en aan zijn broeder 5 dollars na; de rest, 5600 dollars, bestemde hij tot het oprigten van een gedenkteeken op zijn graf. Keizer Napoleon heeft een brief gechreven aan den mayor van Southampton, in antwoord op een aan hem gerigt adres van den gemeenteraad aldaar. Z. M. zegt daarin het volgende: «De sympathie, mij door u betuigd naar aanleiding van den jongsten aanslag op mijn leven, heeft mij diep bewogen, en ik zie er een bewijs in van die vriendschap, welke Frankrijk en Engeland vereenigt. Ik koester het levendigste vertrouwen, dat dit steeds zoo het geval zal zijn, daar toch ven onze eensgezinde pogingen de vooruitgang der moderne maatschappij afhangt. De Progrès de Lyon schrijft uit Perrache: «Op de laatste paardenmarkt alhier werden een 20tal paarden door hunne eigenaars aan de lijn achtergelaten. Zij waren niet te verkoopen, en daar de langdurige droogte het veevoeder tot buitengewoon hooge prijzen heeft doen stijgen, wilden hunne meesters ze niet weder naar huis nemen, en lieten ze daarom staan voor de liefhebbers." Omtrent de ter aarde bestelling van Charles Dickens lezen wij nog het volgende: Ze had met den grootsten eenvoud plaats. Toen de lijkkist, die het eenvoudige op schrift droeg: «Charles Dickens, geboren 7 Febr. 1812, overleden 9 Junij 1870", aan de aarde was toevertrouwd, en de vrouwelijke bloedverwanten het graf met bloemen hadden bedekt, keerde de lijkstoet huiswaarts. Toen even wel de tijding zich als een loopend vuur door de hoofdstad verspreidde, dat de begrafenis had plaats gehad, stroomden arm en rijk, duizenden bij duizenden naar de abdij, om, zoo als de Pall Mali Gazette zegt, zich te overtuigen, dat aan het lijk een graf was gegeven, der assche waardig. Er heerschte rondom die geopende groeve eene diepe droe fenis: 't was of Brittannië's zonen hun dierbaarsten vriend en Engeland's dochters haar vader hadden verloren. Het lijk van Dickens rust te midden van de gebeenten van Handel, Macaulay, Cumberland, Johnson, Garrik, Thac- keray, enz. The British Workman deelt mede, dat een van de arbeiders van mr. J. Knight, bij Southgate, tegen zijn huis aan een roos had gekweekt, waar hij door aanhoudende zorg negen verschillende soorten had geënt, «'t Was een prachtig gezigt," zegt de berigtgever, «maar meer nog dan de kleur der rozen beviel ons de kweeker, die, 's avonds vermoeid van zijn dagwerk te huis komende, nog altijd eenigen tijd aan zijn bouw wijdde, terwijl zijne kameraden een kroeg bezochten.» De Kroonprinses van Pruissen is jl. Dingsdag avond bevallen van eene dochter. Voor rekening van een Amerikaan wordt op eene werf in Baden een drijvend circus gebouwd. Het vaartuig zal 215 voet lang, 72 voet breed en 34 voet hoog zijn; het zal woning bevatten voor den directeur en het kunst rijders-personeel, en eene stalling voor 20 paarden. Het circus zal 2500 toeschouwers kunnen bergen en verlicht worden door een zich op het vaartuig bevindende gastoestel. De ondernemer stelt zich voor alle plaatsen te bezoeken, die voor zijn drijvend circus toegankelijk zijn. Tengevolge van den brand te Konstantinopel wordt aan 20,000 personen onderstand verleend. De dagelijksche uitgaaf' van de commissie is 34,500 fr. In de landstreek Santa Barbara (in Californië) bevindt zich een druivenboom, voor 43 jaren geplant, die vier voeten boven den grond, een voet in doorsnede heeft, op zes voeten hoogte zich in alle rigtingen vertakt, eene opper vlakte van 10,000 vierkante voeten beslaat en jaarlijks gemiddeld 12,000 pond druiven levert. Mijnheer ie Redacteur! Iu de nommers 68 en 70 van uw courant komt een advertentie voor, onderteekend door HH. Predikanten, Kerkeraads- en nog eenige andere leden der Ned. Herv. Kerk alhier, inhoudende eene uitnoodiging aan allen die „de vrijheid" liefhebben, om op Dingsdag 14 Junij des avonds half aeht ure in de Nieuwe Kerk eene bijeen komst bij te wonen. Belangstellend in alles wat onze Hervormde kerk betreft, heb ik ook aan die uituoodiging gehoor gegeven. Daar gekomen werd ons door den heer Ledeboer medegedeeld, dat hem een adres van eenige leden der Hervormde Kerk te Groningen was toegezonden, met het vriendelijk verzoek, dit bij de leden der Her vormde Kerk alhier te laten circuleren en dan met hun naamtee- kening te voorzien. De heer Ledeboer zeide ons, dat hij, om al het moeijelijke der beantwoording van mogelijke vragen, als: „hoe dit?" en „hoe dat?" te voorkomen, het adres in zijn geheel zou voorlezen, en die het dan met den inhoud van dit adres eens was, werd verzocht het te teekenen, en zoo niet: men was vrij, men kon heengaan. Van discussie was dus hier geen sprake, Ik en eenige andere vrienden van „de vrijheid" hebben daarop niet willen tee kenen, omdat wij niet mede wilden werken om, in naam van de vrijheid, voor de gemeente ijzeren kluisters der willekeur te smeden. Wat toch behelsde dit zeer omslagtig geschreven adres? Hoofd zakelijk de geheel onbeperkte vrijheid voor den leeraar om te kunnen handelen en prediken naar eigen wil en zin. Vooral betrof het het besluit van de Synode van 1869 tot het verpligt gebruik der bekende doopsformule, uitgedrukt in Matth. 28 19. De Synode werd dringend verzocht deze bepaling van haar voorgangster te vernietigen, omdat het was ten eerste strijdig met de bestaande leervrijheid in onze Hervormde Kerk, ten andere on-Protestantsch en ten laatste het wezen volstrekt niet, maar slechts den vorm raakte. Welk onzedelijk woordenspel! Wanneer zal men toch eens leeren opregt en waar te wezen, vooral met betrekking tot de godsdienst, rakende het edelste beginsel in den mensch? Wie gelooft het, dat het hier slechts om den vorm te doen is? Uit het leger der moderne predikanten gaat een groot geschrei op, en dat om een vorm! Had men dan de zaak niet best kunnen laten zoo als zij was? Maar neen, juist de toediening van den doop in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes geeft de waarde aan en maakt de beteekenis van den doop uitdenk deze woorden weg en gij houdt wat besprengen met water over. Dit weten onze modernen ook wel; in hun stelsel is geen plaats voor een persoonlijk God, noch den Zoon Gods, noch voor den Heiligen Geest, en daaromeen krab door die namen. Voor hen hangt dus alles af van de aanneming van dit adres. Het geldt hier het zijn of niet zijn, het blijven of niet blijven in de Hervormde Kerk. Blijft de Synode bij het besluit van haar voorgangster, dan zal er schorsing moeten plaats hebben bij afwijking, des noods afzetting, en dan zal het bewijs moeten geleverd worden, wat men liever opoffert, zijn tractement of zijn zoogenaamde overtuiging. Wijsselijk heeft men het doen voorkomen alsof dit verzoek van de leden der gemeente zelf uitgaat, en daarom hebben de predikanten dan ook niet op dit adres geteekend, en zou men uit Groningen het adres niet aan ds. Ledeboer gezonden hebben, zoo men hier iemand anders gekend had. De gemeente is nu de kat die de kastanjes uit het vuur moet halen. Het zou immers niet passen voor den dominé, hij is zelf te veel in de zaak betrokken. Gemeente! zie toe dat gij u zelve en anderen niet overgeeft aan de heerschappij der priesters en uw eigen gewetensovertuiging aan banden legt. Krijgen de modernen hun zin, dan zal de verwarring grenzenloos worden in onze Kerk. De Predikant zal dan kunnen doen en laten wat hij wilhij zal dan bij de bediening des doops kunnen handelen naar goedvinden. Verkiest hij te doopen in den naam van God zonder meer, gij moet toezien, of in den naam van Zoroaster of Confusius, want dat waren toch ook mannen die tot zegen waren voor het volk in den tijd waarin en waaronder zij leefden, even zoo goed als Jezus van Nazareth. Hoe dit u ook tegen de borst stuite, gij hebt geen regt van klagen, want om dien toestand hebt gij zelve mede verzocht. Onbeperkte leervrijheid voor den Predikant, zoo genaamd verdragen van ieders rigting, hoe uiteenloopend ook, heft de Kerk als Kerk op, en verlaagt haar tot een disputeer-ccllegie, waarin ieder kan doen en zeggen wat hij wil. Verdient zoo iets den naam van verdraagzaamheid? Neen, haar naam is onverschil ligheid en kan alleen door hen gewild worden, die geene overtuiging bezitten, iets wat tot het wezen van het modernisme behoort. Men zoekt immers nog altijd naar de waarheid? Die nu met ons nog prijs stelt op zijn doop, teekene het adres door den heer Ledeboer aanbevolen niet, maar ga naar den heer de Bdisonjé, waar een adres ter teekening ligt, in tegenovergestelden zin. Ren Helder, L. HAETOG Jr. J u n ij 1 8 7 0. Lid der Hervormde Kerk. Om de bekende reden zijn wij genoopt de schepenstaat achterwege te laten. We ontleenen aan die opgave, dat is uitgezeild: Jason en zeilklaar ligt: Heemse. Binnengekomen zijn: Nederland en Golden City; per Nederland als passagiers de heeren: Dijkstra, ingen. v. d. waterst., echtgenoot en 6 kinderenGasten, kapt. der civ. marine, echtgenoot en 2 kinderen; Kols, 1ste luit. der inf.Torre, adj.- adm. der marine; Le Rutte, scheepskl. der marine; Briels, echtge noot en kind. Binnengekomen zijn om in de Binnenhaven te lossen: Helena en St. Matthew.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1870 | | pagina 2