ADVERTENTIËN.
Beweging-en van Zr. Ms. schepen in Nederl.
Oost-Inclië, dato 15 Mei 1871.
Mavine-Haven Nieuwediep.
Voor de Sociëteit „DE EENDRAGT",
KASTELEIN.
Mevrouw C 0 M M IJ S
E E N E D I E IV S T II O I> E.
lende
oven
ndei
wel
)rele
n
dooi
- dit
alen
'arij
illen
•pea
vu
oei.
dooi
mes
mei
ïstii
'lijk,
aan-
der
lijkt
l ei
ihap
i es
in»,
officieren was ongelooflijk. Als zij vol vuur en ambitie van
de polytechnische school of van St.-Cyr gekomen waren,
doofde 't garnizoensleven weldra allen lust uit. Een tweede
luitenant van 25 jaren, was in korten tijd even versleten
(asd) als de oudste kapitein van het regement; en dat wil
heel wat zeggen. Op de polytechnische school werkten de
jongelingen, om een goed nommer bij 't examen te krijgen.
Maar aan de applicatie-school te Metz werd niets uitge
voerd. Alleen Duitsche officieren, die er gedetacheerd
waren, werkten ijverig. Om geographie en literatuur be
kommerde men zich te St.-Cyr zeer weinig. De uitstekende
geograaph Broutta had slechts vijf leerlingen. Men leerde
slechts voor het examen. Het voorbeeld der lioogere officieren
werkte eveneens slecht. De Keizer zelf kon bij het begin
der Mexicaansche oorlog Puebla en Vcra-Cruz niet op de
kaart vinden. Generaal Frossard, officier der genie en
gouverneur van den keizerlijken Prins, vroeg mij eens,
waarom men de archieven maar niet verbrandde. Een ander
generaal, inspecteur van de militaire school, zeide eens:
„Het is heel braaf Van u, mes enfants, dat gij hard werkt;
maar ik ben er zonder dat gekomen." Gautier haalt nog
een reeks voorbeelden uit den laatsten oorlog aan van
generaals, die niet het minste beprip van geographie hadden,
terwijl de Duitschers iederen weg en iedere positie der
Fransclien kenden. Hij besluit alddus: „Hoe moeten wij
dat veranderen? Door te werken. Geographie moet op
iedere school geleerd, en goed geleerd worden. Als wij
ons systeem van onderwijs niet hervormen, zijn wij verloren.
Wij moeten ons onderwijs decentraliseeren. Wij moeten
twintig universiteiten hebben. Wij moeten eene menigte
misbruiken opruimen, de ergste waarvan de manier is om
te praten. Colleges en lessen zijn in Frankrijk niets dan
staaltjes van welsprekendheid. De professor wil zijn hoorders
boeijen; dit is zijn eenig doel. Komen er geen dames om
hem te hooren, dan vleit hij de politieke stokpaardjes zijner
hoorders. Dat is erg pleizierig, maar heeft niet het minste
nut. De studenten verlaten het college even dom als
tevreden."
Engeland.
In Engeland wordt sedert eenigen tijd geklaagd over
den invoer van vervalschte thee uit China, welke voor
lagen prijs aan de markt gebragt wordt, deswege koopers
vindt, maar veelal schadelijke bestanddeelen voor de ge
zondheid bevat. Zoo vervoegde zich dezer dagen eene
deputatie van Londensche overheden bij de regering,
zeggende dat er toen in de haven van Londen eene partij
thee van 5000 kisten ontscheept was, welke grootendeels
uit aarde, stof en ander vuilnis bestond.
De minister, die aan het hoofd van het bestuur voor
handelszaken staat, werd in de zitting van het Lagerhuis
van 3 Julij dienaangaande ondervraagd; hij zeide dat hem
verscheidene stalen vervalschte thee vertoond warendat
hij daarin met het bloote oog, met hulp van eenen magneet,
eene groote hoeveelheid ijzervijlsel liad ontdekt alsmede
met den neus zekere organieke stoffen, die eenen hinder
lijken reuk van zich gaven; dat de administratie der douane-
regten onbevoegd was om den invoer van zulke artikelen
te beletten, wanneer het invoerregt behoorlijk betaald was;
maar dat de regering bedacht was op middelen om dat
bedrog te stuiten.
Duitsclilanil.
Prins Bismarck heeft aan den componist van de Wacht
am Rliein, Karl Wilhelm, 1000 thaler gezonden om de
kosten van de koudwaterkuur goed te maken.
Ook heeft von Bismarck een gelijk geschenk gezonden
aan de weduwe van Max Schneckenburger, den dichter
van dat lied, met de bijvoeging dat het jaarlijks zal worden
herhaald en eventueel op hare zonen zal overgaan. De
laatstbedoelden hebben den gansclien oorlog tegen Frankrijk
meegemaakt.
In 1872 zullen er drie nieuwe pantserschepen voor
de Duitsche vloot worden gebouwd, twee op de Rijkswerf
te Kiel en één door de maatschappij Vulkaan, te Stettin.
Verder zullen er tot 1877 zeven korvetten worden in
dienst gesteld, en wel 4 op de grootte van de Ariadne en
2 op die van de Albatros. Het zevende is de korvet
Louise, te Kiel in aanbouw.
Hieruit ziet men, dat het verlangen van velen in Duitsch-
land, dat er geen bepaalde Duitsche vloot zal worden gesticht,
maar dat men zich tot de kustverdediging zal bepalen,
niet wordt nagekomen.
Naburige staten mogen op die rigting in de defensie
middelen van Duitschland wel letten.
Te Mulhouse heeft een treffend voorval plaats gehad,
hetwelk op de duidelijkste wijze in het licht stelt dat de
sympathiën der bevolking van den Elzas niet veranderd
zijn door de verwisseling van het gezag.
Een der inwoners was, zonder reden, door een Duitsch
soldaat gedood. Bij zijn begrafenis gaf zich de nationale
geest door een indrukwekkende manifestatie lucht. De
lijkkist werd door meer dan 3000 personen gevolgd; het
waren inwoners van allerlei rang en stand en in afwijking
van de gewoonte dat vrouwen nimmer een lijkstoet volgen,
sloten er zich ditmaal eenige honderden dames bij aan.
Het waren juist de vrouwen die, toen de eerste schoppen
aarde in de lijkgroeven geworpen werden, het teeken
gaven voor de vaderlandsche ontboezeming, Uit haar
gelederen ging de kreet: „Leve Frankrijk!" met warmte
op en ze werd, met evenveel ontroering als geestdrift, door
al de aanwezigen herhaald.
Ik kon mijn gevoel van dankbaarheid en bewondering
niet onderdrukken, zegt iemand, die er bij tegenwoordig
was, wanneer ik bedacht dat hier iedere kreet als een daad
van moed behoort te worden beschouwd.
En toen de menigte op 't kerkhof uiteen ging, reikten
allen zonder een woord te uiten, elkander de hand.
Vrienden en onbekenden schenen zwijgend den eed te
zweren van nimmer dat Fransche vaderland te vergeten of
te verloochenen, waarvan men hen wel gescheiden had,
doch waarvoor zij nimmer zouden ophouden liefde te
koesteren.
De Neue Freie Presse deelt den inhoud mede van
de dépêche, door den heer Thiers gezonden aan den Paus,
betreffende het geval dat hij naar Frankrijk wenscht te
komen. Daarin wordt hem een schitterende ontvangst
toegezegd. Frankrijk, zoo leest men verder, moest de ver-
eeniging van Italië toelaten in het belang der openbare
rust, gelijk het geval was met do andere groote mogend
heden. De heer Thiers zegt bezorgd te zijn, dat het aanzien
des Pausen, het prestige van zijn geestelijke magt, zal
dalen, indien hij het Vaticaan mogt, verlaten; hij toont
aan, dat het aanleiding zou geven tot moeijelijkheden
tusschen Frankrijk en Italië en voegt er bij, dat de Paus
in Frankrijk onder de algemeone wet zou staan en derhalve
nimmer de bijzondere positie zou kunnen innemen, welke
de waarborgen der Italiaansche regering hem verschaffen.
Ten slotte verklaart de heer Thiers zich bereid om pogin
gen aan te wenden, ten einde een verzoening tot stand
te brengen tusschen den Koning van Italië en den Paus.
De Leipziger Landwehr heeft dezer dagen den plegtigen
intogt gehouden in die stad; elk soldaat kreeg van de stad
een gratificatie van 12 thaler.
-- De runderpest houdt te Niedermendig, bij Koblenz,
aan, en met behulp van een 50 man infanterie om de boeren
in bedwang te houden, zijn reeds 110 koeijen afgemaakt.
Men vreest voor verspreiding.
Volgens den socialistischen Volksstaat heeft de bekende
afgevaardigde in den Noord-ünil^chen rijksdag Liebknecht
den volgenden brief ontvangen: „Londen, Junij 1871,
Langham hotel. Waarde vriend! Ik hoor thans zelden iets
van u. Wat doet gij en hoe staan onze zaken te Berlijn?
Zijt gij en de onzen gereed, om op den dag der feestelijk
heden den slag tegen de monarchie te slaan, opdat wij de
republiek in Pruissen kunnen uitroepen? Het eerste, dat
geschieden moet, is, den ouden den Koning Wilhelm
uit den weg te ruimen, opdat de groote van Europa
den dood vinde, dien hij wegens zijne zonden verdient.
Schrijf spoedig, ik ben zeer begeerig, om van u te hooren,
hoe de zaken daar staan. Na groete uw von Hoffmann."
Op de keerzijde stond: „Als Wilhelm doodgeschoten is,
dan moet gij telegrafeeren."
Op de Oostenrijksche spoorwegen is thans een nieuwe
wagen voor het vervoer van vee in gebruik genomen,
welke zeer aan de verwachting beantwoordt. Het verlies
aan gewigt van het vervoerde vee is daarbij gebleken tot
ruim op de helft verminderd te zijn. Van Czernowitz
(Gallicië) tot Florisdorf bij Weenen verloor eene koe met
den nieuwen wagen 10 kilogramin den gewonen beesten
wagen, op hetzelfde transport, bedroeg het verlies per koe
23 kilogram. Ook kunnen de beesten in de nieuwe wagens
gevoederd worden, zoodat het schadelijke in- en uitladen bij
lange trajecten vermeden wordt, terwijl eindelijk de beesten
minder aan besmetting zijn blootgesteld indien een der
vervoerde beesten ziek is.
Prins Alexander der Nederlandenkapt.-luit. H. P». Klerck,
Prinses Amelia, kapt. J. E. Buys, van Speijk, kapt. J. M. I. Brutel
de la Rivière en roeikanonneerboot n°. 14, luit. 2de kl. W. J. van
Hoogenhuyze, wachtschepen te Batavia, Soerabaija, Macassar en
Samarang. Djambi, kapt.-luit. D. L. Feldmann, ondergaat te
Onrust eenige voorzieningen. Curacao, kapt.-luit. jhr. M.W.Bowier,
ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Vesuvius, luit. 1ste
kl. J. A. Greve, gest. in de Moluksche wateren. Marnix, kapt.-
luit. W. Enslic, gest. in de wateren van Riouw en Linga.
Coehoorn, luit. 1ste kl. W. J. Adams, ondergaat te Onrust eenige
voorzieningen. Aart van Nes, luit. 1ste kl. P. J. D. Breukelman,
ondergaat te Soerabaija eenige voorzieningen. den Briel, luit.
lste kl. G. C. C. Thierens, gest. in de wateren van Celebes.
Maas en Waal, luit. lste kl. J, Spanjaard, gest. ter W.kust van
Sumatra. Ardjoeno, kapt.-luit. M. O. de Kanter, ligt te Batavia
beschikbaar voor de dienst. Amsterdam, kapt.-luit. A. W. Iveu-
chenius, ligt te Batavia beschikbaar voor de dienst. Cycloop, kapt.
luit. C. A. W. Halverhout, gest. in de wateren van Celebes.
Sumatra, luit. lste kl. P. J. Rosenwald, gest. in de wateren van
Riouw en Linga. Borneo, luit. lste kl. W. F, de Bruyn Kops,
ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Banka, luit. lste kl.
J. Tromp, gest. ter O.kust van Sumatra. Timor, luit. lste kl.
G. W. C. Voorduin, gest. in de wateren van Menado. Suriname,
luit. lste kl. W. J. S. de Kanter, gest. ter Z. en O.-afd. van
Borneo. Madura, luit. lste kl. J. A. Baart de la Faille, gest.
ter W.kust van Borneo. Onrust, luit. lste kl. E. B. Bonn,
gest. ter Z. en O.-afd. van Borneo. Admiraal van Kinsbergen,
luit. lste kl. K. O. van der Veen, gest. ter Z. en O.afd. van Borneo.
Stavoren, luit. lste kl. C. L. van Woelderen, ligt op het terrein
der opname ter O.kust van Sumatra.
Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet).
Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart.
Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkomst.
9 Julij. Caroliua. A.J.Ouwehand. ZurMühlen&Co. St. Ubes.
10 Prins Oscar.L. Berentsen. Duink.&Goedk. Galatz.
10 Nicot. J. Amesz. ZurMühlen&Co. Baltimore.
Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de
Binnenhaven te lossen.
Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor.
Carbon. G. Reston. Newcastle. Steenk. ZurMühlen&Co.
Lancaster. G. Judson. Seaharn. Duink.&Goedk.
Julij. j
Uren.
Windrigting
en
Kracht.
Barometer
mm.
Thermometer
C.
Vochtigh.
procent.
Toestand
van
de
zee.
Stand.
Afw.
Stand.
Afw.
9
12
zw.
6k.
763.34
t 3.14
18.0
- 1.4
0.77
wein.golr
10
12
zw.
0.1„
761.92
f 1.75
17.5
- 2.0
0.81
Vlak.
11
8
otn.
9»
748.07
-12.07
16.5
- 1.2
0,96
Golvend.
11
12
ztw.
14„
745.58
-14.56
18.8
- 0.7
0.88
w
Melk-jiaatschapfijen ik Nooitn-An f.rika. - Het is nog geen
twee jaar geleden, toen er in geheel Oostenrijk nog geen enkele
melk- of kaasrereeniging was, trots de talrijke voorheelden in
Zwitserland en Allgau, welker schitterende„resultalcn tot navolging
aanspoorden. Thans is dat anders geworden. Vorarlbrrg, Tyrol
en Salzburg schijnen te wedijveren om het grootste getal van die
associaties; ook in Karinthic, Stiermarken en Boven-Oostenrijk
begint de lust daarvoor aan te wakkeren, en het is verwonderlijk
dat de veehouders der vlakte, die niet in de nabijheid der
steden moeite hebben, hunne melkproductie goed om te zetten,
niet reeds lang dit middel aangegrepen hebben, om met vereende
krachten te bereiken, wat ieder op zich zelf hoogst bezwaarlijk of
in het geheel niet gelukt.
Het is toch eene groote dwaling, wanneer men meent, dat kaas
maatschappijen niet passen voor vlakke landen, maar slechts voor
bergstreken, alleen om die reden, dat ze zich daar het eerst gevormd
hebbeu. Dat zij ook voor vlakke landen zeer geschikt zijn, bewijst
het voorbeeld van Noord-Amcrika. Daar is tegenwoordig de
„melkbeweging" het gesprek van den dag en het meest belang
inboezemend onderzoek der landbewoners. Overal worden „melk
en kaas-factorijen" opgerigt; deze beginnen de markt te veroveren,
en het zal niet lang meer duren, of het komt geen enkelen boer daar
meer in den zin om de „eenzame melkboer" te spelen. Want de
practische Amerikaan ziet, met zijn gezond, in de levensschool
gerijpt verstand, het nut dezer vereeniging van werkkracht en be
sparing van tijd en materiaal veel spoediger en grondigen in, dan
vele onhelpzame boeren in Europa, die niet rekenen kunnen en
begrijpen dat tijd geld is." De invoering der kaas-genootschappen
dagteekent in Amerika van het jaar 1848; hun grondslag waren
de zoogenaamde „Curd Factories" in den staat Ohio: de kaas-
fabrieken, welke met de melkboeren leverantie-contracten sloten
voor curd (kaasstof) en deze tot kaas verwerkten. (Soortgelijke
fabriek bestond vroeger ook in Saksen en deed goede zakenDaar
echter de geleverde stof zeer onderscheiden en dikwijls onbruikbaar
was, zoo gingen de „Curd Factories" meestal te gronde. Zij
hadden overeenkomst met de kaashandel-vennootschappen in
Oostenrijk, Tyrol, Salzburg en Vorarlberg, die de kaas-genoot
schappen vooraf gingendeze kochten echter de gereede kazen van
de kaasmakers en prepareerden ze verder voor de markt. De eerste
werkelijke melkvereenigiug werd in Noord-Amerika in 1851 door
den farmer Williams opgerigt in den staat New-York; langzamer
hand volgden anderen zijn voorbeeld; in 1859 bestonden reeds in
dien staat 21 factorijen, in 1862 waren er 81, in 1863 zag men
reeds 111 en in 1S64 waren er 216 nieuwe genootschappen ge
vestigd, zoodat het eindelijk aan de onmisbare grondstof begon te
ontbreken en de toenemingen der vereenigingen dus achterbleef.
Maar de goede zaken, die deze factorijen allen zonder uitzondering
deden, waren al te uitlokkend om niet voor velen begeerlijk te
wordenmet groote énergie begon men de voorraad melkvee uit
te breiden, zoodat men uit Engeland en Nederland duizende koeijen
liet komen; toch konden de fabrieken in 1805 en 66 slechts met
98 vermeerderd worden, en dat alleen in den staat New-York.
Gemiddeld omvat zulk eene melk-vereeniging 400 a 500 koeijen;
minstens werd in 1S66 de melk van 200,000 koeijen door de ver
eenigingen verkocht. „De „melkbeweging" heeft echter inmiddels
een groot gebied beroerd, heeft zich over een groot deel van
Amerika verbreid en is ook in Canada inheemsch geworden. Het
verslag van het departement landbouw te Washington over het jaar
1870 zegt daarover: „In dit jaar zijn alleen in den staat New-York
200 nieuwe melk-vereenigingen tot stand gekomen. Eveneens zijn
in 1870 deze genootschappen in Ohio, Illinois, Jowa en Wiscousin
zoo talrijk ontstaan, dat hun getal in het laatste jaar verdubbeld
is. Van de boter-berciding wendt men zich meer en meer af en
legt zich uitsluitend op de kaas-fabrikatie toe. In de oude melk-
districten zijn er reeds vele kaasfahrieken, zoodat haar getsl niet
veel grooter kan worden. Men streeft er naar om den omvang
der kaasmakerij te verminderen, zoodat het aanbrengen der melk
tot den koristen weg beperkt is. De in Midden- en Noord-
New-York nieuw opgerigte fabrieken zien geheel af van de oude
vereenigingen, maar trekken, als zij kunnen, de laatste afzonderlijke
boerderijen aan zich. lil de staten van het Far-West heeft, ten
gevolge der genootschappen, de kaasfabrikatie zulk eene vlugt
genomen, dat het product reeds uitgevoerd wordt. Het getal der
in 1870 nieuw opgerigte fabrieken wordt op een zesde van het
geheel gestéld. Laatstelijk heeft men den grootsten hinderpaal,
dat de leden der vereenigingen dikwijls zeer ver van elkander wonen,
waardoor het aanbrengen der melk naar de fabriek tijdroovend en
kostbaar is, door de oprigting van bij-fabrieken (Branche
factory-svstem) gezocht te overwinnen. Er worden namelijk in
kleinere, voor de melk van 250 a 300 koeijen ingerigtc fabrieken
de kazen zoover gereed gemaakt, dat zij zonder schade naar de
centraal-fabriek kunnen gebragt worden, waar ze in de kaaskelders
gezouten en verder behandeld worden, tot ze gereed zijn. (Datums
en getallen zijn ontleend aan eene voordragt van den secretaris van
de landbouwmaatscliappij in Engeland, gehouden in de Society of
Arts te Londen.) (Friesche Crt.)
Weersgesteldheid: 9Julij 12 u. Helder, winderig, goedweer.
lOJulij 12 u. Helder, ligtbewolkt, schoon.
llJulij 8 u. Betrokken, wind, regenbuijig.
11 Julij 12 u. Ligtbewolkt, winderig.
Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart
Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming-
5 Julij. 10 Julij. Oceaan. J. R. Smit. Batavia.
5 10 Zuiderzee. C. de Jonge. Suriname.
9 10 Curaijaul'acket. P. Sorgdrager. Curapau.
10 A. G. Jewett. J. B. Reed. Philadelphia.
Bevallen van een welgeschapen Zoon J. w. SCHUIJT-
SCHUIJT.
Helder, 9 Julij 1871.
te Helder, wordt tegen 1 September 1871 gevraagd een
Zij, die daarvoor in aanmerking wenschen te komen,
moeten zich aanmelden bij den Secretaris van het Bestuur
dier Sociëteit, den Heer A. VAN VOORN VELD, hij
wien tevens de noodige inlichtingen te verkrijgen zijn.
VERLANGT
Adres in persoon, Hoofdgracht N°. 40, K.