2. N'. 122. Vrijdag 11 October. 30 Jaargang. Hl Uitgever A. A. BAKKER Cz. GEMEENTERAAD. Binnenland. .en eldg ure iezine leent itrati KV NIEUWEDIEPEE COURANT. „Wij huldigen het goede." Verschijnt Dingsdag-, Donderdag- en Zatuedag namiddag. Abonnementsprijs per kwartaal1.30. franco per post - 1.65. Bureau: MOLENPLEIN, 163. Prijs der AdvertentiënV.u 14 regels 60 cent. elke regel meer 15 cent. Groote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend f191 len 21 weini leen ij voi t, 181 sin lli VERTREKDAGEN DER BRIEVENMAILS: Naar Oost-lndië: via Triest 15 Oct. 's avonds 6 u. 25 na. Marseille 24 Oct. 's avonds 6 u. 25 m. Brindisi 17 Oct. 's avonds 6u. 25 m. West-lndië: v'mSouthampton 15 Oct., 's morg. 6 u. 25 m. Suriname via St. Nazaire 4 Nov., 's avonds 6 u. 25 m. Kaap de Goede Hoop: 23Oct., 's morg. 6 u. 25 m. u n H via Triest 22 Oct., 's m.' 6 u. 25 m. Zitting van Dingsdag den 8 October 1872. ■0 li onvei f 441 a 11! 13 Tf Voorzitter de heer Burgemeester. Tegenwoordig 14 leden; afwezig de heeren de Breuk en Berghuijs, beiden met kennisgeving van verhindering. De aanteekeningen van het verhandelde in de vorige zitting worden gelezen en goedgekeurd. Aan de orde wordt gesteld de behandeling van de begrooting der ontvangsten en uitgaven voor de dienst van 1873. Bij monde van Jen heer Braaksma wordt gelezen het rapport omtrent het onderzoek, jat in de afdeelingen heeft plaats gehad. Over het geheel stelt de (ommissie van rapporteurs, nadat zij met B. en W. de aan- en opmerkingen, waartoe het onderzoek had aanleiding gegeven, heeft ltsproken, voor, om de begrooting goed te keuren, en omtrent oenige in 't verslag aangewezen punten eene bepaalde beslissing te lemen. Wat betreft de begvootingen van het Burgerlijk Arm bestuur en bet Algemeen Weeshuis wordt voorgesteld tot goed- leuriDg over te gaan terwijl omtrent de begrooting der dienstdoende Artillerie—Schutterij een paar punten aan de nadere beslissing van !"n Baad worden overgelaten. Namens de vergadering betuigt de Voorzitter den rapporteur tak; vervolgens wordt overgegaan tot de behandeling van de «derscheidenc deelen der begrooting. Bij de vaststelling der inkomsten wordt door den heer Boom kt woord gevoerd en op de wenschelijkheid gewezen van meerderen spoed bij het tot stand brengen eener nieuwe gemeente-school. Spreker herinnert, dat het besluit tot schoolgeldheffing is genomen iet het oog op het verkrijgen van een subsidie van het rijk en Ie provincie voor den bouw eener. sobool en vraagt nu of er litzigt bestaat, dat die inrigting spoedig zal verrijzen. De Voorzitter antwoordt, dat bet onmogelijk is in de eerlang e houden najaarsvergadering der Provinciale Staten de aanvrage "jj om subsidie behandeld te krijgen. Dit kan niet eerder dan in de omervergadering van Julij a. s. geschieden. De Voorzitter ver- ekert evenwel, dat, in zooverre dit mogelijk is, er me( spoed zal thandeld worden. Door den heer Boom wordt berust in de door den Voorzitter f7,SI 20,51 e f e f heelt ctolili 6 nul magi a >0. f 13, j 14,3 Zeei hooj jegeven mededeelingen. tof- -.P' ordix a-, -, 3j« erN.i ddelb 30, lifU Nadat onderscheidenq concept-besluiten tot heffing van belastingen West-Friesche Correspondentie. X. Wij hebben in langen tijd niet van ons spoor gesproken. De lezers dezer Courant zullen zeker weten, dat, als wij West- bezen van ons spoor spreken, wij daarmeê een spoor in spe bedoelen. Voor diegenen onzer lezers, die misschien niet bijzonder geavan- ierd in de Latijnsche taal zijn, diene, dat in spe, letterlijk vertaald eteekent in hope. Wij hebben nog slechts een spoor in hope, dat ril zeggen, wij hopen, dat wij eens een spoorweg krijgen zullen! Nu, zulk een spoor in spe is al vast iets. Men kan ër over mken, men kan er over schrijven, men kan er over rekenen, men «0 er over vergaderen, men kan er zelfs over rusie krijgen, één immer, men kan er niet over rijden dat jammer is een groot jammer, dat wij, Westfriezen, te «ter gaan gevoelen, naarmate de barre winter, met al zijn lief en Kil, maar vooral met zijn slechte wegen en zijne periodieke strem- ling der waterwegen te meer nadert. Sommigen onzer lezers, ik denk de meesten wel, zullen weten, Int wij twee spoorwegen hebben in spe, één van het comité van 864, en één van het comité van 1872, bij ons genaamd het oude m'i bet nieuwe comité. 18al Hadden we maar liever één hfusch spoor rende Wat nog daarenboven zeer jammer is, is dat het oude en bet p ge« sieuwe comité weinig sympathie voor elkander schijnen te gevoelen, en et Modat wij het haast bejammeren moeten, dat wij te veel spoor- >n eei tigen in spe hebben. ei'koaf Het oude comité maakt trouwens tegenwoordig een onaange- erstai timen indruk. Immers bijna tien jaren is het geleden dat het met ortdi zijne plannen is voor den dag gekomen, even lang is het geleden ^1 wij het, ieder naar zijn vermogen, ondersteund hebben en in >1 dien tijd hebben we niets van zijn diligentie vernomen. Geen 200 Wonder dus dat na zooveel jaren angstig wachten, de publieke apen opinie haar dood gewaand lieeft, even als de vrouw van een zeeman, *'er man voor ettelijke jaren naar Oost-lndië is vertrokken, zonder der iets meer van zich te doen hooren en dat nieuwe vrijers op laan. l»amen dagen om het vermeende weeuwtje het hof te maken, rk. Mij dunkt hier waren wel eenige termen om te doen denken 40, ®n „vermoedelijk overlijden." S, g» Met dat al blijkt nu, dat het oude comité niet dood is, maar 5, w out het, als de geest in een treurspel, ter elfder ure weder op ,8, W kt tooneel. 'VI is Mogen wij, reikhalzend naar een spoorweg uitziende Westfriezen HD® is daarover verhengen? Zal misschien de wrijving van denk- 2a& leeldeil der beide comité's nienwe gezichtspunten openen en eindelijk ril praktische resultaten leiden Ik geloof het niet ecM zijn gelezen en goedgekeurd en het bedrag van den Hoofdelijken Omslag op f 15,000 is bepaald, worden de inkomsten vastgesteld op een bedrag van f 166,579.08!. Bij de behandeling van de onderscheidene posten van uitgaaf worden de navolgende besluiten genomen: a. De jaarwedde van den burgemeester wordt, even als die van deu Secretaris, met algemeene stemmen van f 1S00 gebragt op f 2000. b. De bezoldiging van den auditeur hij den schuttersraad wordt, met het oog op de veelvuldige aan die betrekking verbonden werkzaamheden, van f 60 tot f 90 verhoogd, met 12 tegen 2 stemmen. Tegen stemden de heeren Hugenholtz en van Kelckhoven. c. Het tractement der hoornblazers bij de schutterij wordt met algemeene stemmen bepaald op f 40 voor ieder, ofschoon de schuttersraad ook dit jaar had voorgesteld dat bedrag op f 52 te bepalen. d. De jaarwedde van den hoofdonderwijzer te Huisduinen wordt met f 100 verhoogd. Het besluit hiertoe wordt genomen met algemeene stemmen op één na, die van den heer van Kelckhoven. Bij de behandeling van dit punt wordt door den Voorzitter mede gedeeld, dat de Plaatselijke Schoolcommissie, in wier handen het adres van eenige ingezetenen van Huisduinen was gesteld, geadvi seerd heeft, dat met het oog hierop geen bezwaren tegen het toestaan van verhooging aanwezig waren. e. Met het oog op de moeijelijkheid om in de vacature van apotheker-directeur te voorzien, wordt met algemeene stemmen besloten het tractement, aan die betrekking verbonden, met f 200 te verhoogen en te brengen op f 1000. Br wordt bepaald, dat de jaarlijksche subsidie van f 150 aan de muziek-vereeniging Concordia met het einde dezes jaars wordt ingetrokken. De overige posten van uitgaaf worden onveranderd goedgekeurd. De begrooting voor de dienst der gemeente, alsmede die voor de schutterij worden daarop met algemeene stemmen goedgekeurd. Vervolgens worden de begrootingen voor het Burgerlijk Arm bestuur en die voor het Algemeen Weeshuis, de eerste tot een bedrag van f 11,000, de tweede van f 14,497-56!, goedgekeurd, beide insgelijks met algemeene stemmen. De Baad hecht zijne goedkeuring aan het voorstel van het Dag. Best. om bij de Hooge Eegering aanvrage te doen tot verlenging voor den tijd van één jaar van de concessie, aan den heer M. L. van Gelder verleend tot het houden der Bank van Leening. De Voorzitter deelt daarbij mede, dat, bij bet onlangs door B. en W. gehouden onderzoek, de boeken in de meestmogelijke orde zijn bevonden, terwijl voor de panden op uitmuntende wijze wordt gezorgd. Klagten over de administratie der bank, in andere gemeenten niet zeldzaam, zijn nog nimmer ingekomen; naar de meening des Voorzitters is dit een gevolg van de accuratesse van den concessi onaris. De Voorzitter maakt biervan melding, ook met bet oog op de hier bestaande gelegenheden met soortgelijk doel, doch die in 't geheel geen zekerheid opleveren voor hen die daarvan gebruik maken. Voor kennisgeving worden aangenomen deze mededeelingen des Voorzitters: Ik zie in de verrijzenis des ouden comité's weinig goeds, maar meen veeleer te moeten vreezen, dat zij eene belemmerende reactie in het leven zal roepen, die wel hinderpalen weet te stellen voor nieuwe plannen, maar zelve te zwak is om iets tot stand te brengen. Het ligt niet in mijn plan een volledig overzicht te geven van de beide spoorweg-projecten, slechts kortelijk wil ik de richtingen aanstippen, die beiden zich voorstellen te volgen. Het comité van 1864 stelde zioh voor te beginnen te Leeuwarden, van daar over Sneek naar Stavoren, daar overvoering der spoor wagens, althans de goederenwagens, met stoombooten naar Enk huizen en vervolgens langs Hoorn naar Alkmaar, waar het spoor zou aansluiten bij het staatsspoor. Het comité van 1872 denkt te beginnen aan het staatsspoor bij Grouw,J van daar over Sneek naar Hinlopen, daar overvaring der passagiers en goederen, niet der spoorwagens naar Medemblik vandaar met een zijtak van Enkhuizen naar Hoorn en vervolgens langs Avenhorn, de Bijp en Purmerend naar Amsterdam. Welk der beide plannen heeft het meeste levensvatbaarheid? Natuurlijk meent elk zijn uil een valk te zijn. De heer Linse, civiel-ingenieur en medelid van het oude comité, heeft in een dezer dagen verschenen brochure de plannen van het nieuwe comité aan een scherpe kritiek onderworpen. Daar die brochure zoowel in deze Courant als in de Alkmaarsche door den heer W. v. d. K. onlangs met blijkbare ingenomenheid is besproken en aangehaald, wil ook ik de voornaamste daarin uiteengezette bezwaren even opsommen en die eenigzints van een ander standpunt beschouwen. Een voorname grief tegen de plannen van het nieuwe comité is deze, dat het veranderde plaatselijke vooroordeelen (de heer L. noemt ze middeneeuwsche overleveringen!') te veel toegeeft. De aan sluiting te Grouw in Friesland in plaats van te Leeuwarden zou zijn om Sneek te believen, daar bij eene regtstreeksche verbinding met Frieslands hoofdstad Sneek niet meer, als nu, het middenpunt zou zijn van den handel in zuidwestelijk Friesland. De overpakking van goederen etc. aan het Staatsspoor is daarenboven een groot bezwaar. Evenzoo is de richting der lijn in Noordholland van Hoorn langs Purmerend naar Amsterdam, altijd volgens den beer L. niet in het belang van het betere verkeer en der exploitatie zelve, maar alleen toegeven aan onbillijke pressie van de zijde van Purmerend en de Bijp. Vooreerst de lijn in Friesland. „Maar wat heeft dan toch tot dat zonderlinge plan van aanslui ting, waarbij Leeuwarden opzettelijk schijnt te zijn voorbijgegaan, aanleiding gegeven?" vraagt de heer W. v. d. K. Maar is dat plan dan zoo zonderling Afgezien nog, dat onder nemers toch zeker wel het recht hebben hunne plannen met hunne belangen in overeenstemming te brengen, waarover later, zie ik niets zonderlings in die richting. a. Dat door Gedep. Staten dezer provincie is goedgekeurd de ruiling van grond met den heer S. Gooien, waartoe in de vorige vergadering is besloten b. dat bij de op 7 dezer gehoudene verificatie van de boeken en de kas des gemeente-ontvangers een en ander is in orde bevonden, in kas zijnde de som van f 52,064.33!; en c. dat door Gedep. Staten is goedgekeurd de rekening en ver antwoording der dd. artillerie-schutterij over het dienstjaar 1871. Bij de gewone rondvraag bekomt de heer Jelgersma het woord, er op wijzende dat er eenigen spoed dient gemaakt te worden met de vervulling der betrekking van apotheker-directeur, voortdurende door het bedanken van den heer Alting. De Voorzitter verzekert, dat, na het genomen besluit tot het verhoogen der jaarwedde, aan die betrekking verbonden, nu terstond eene nieuwe oproeping van sollicitanten zal geschieden. Hierop wordt de vergadering voor gesloten verklaard. HELDER en NIEUWEDIEP, 10 October. Zr. Ms. stoomschip de Yalk is gisteren van hier naar Vlissingen gestoomd. Op Dingsdag 22 dezer zal eene verkiezing plaats hebben van leden van het kiescollegie bij de Hervormde gemeente alhier, ter vervulling van vacatures, ontstaan tengevolge van periodieke aftreding, van overlijden en van benoeming tot eene andere kerkelijke betrekking. De heeren J. Bakker, W. van Twisk en H. Roukens, hulponderwijzers alhier, hebben met gunstig gevolg examen afgelegd ter verkrijging der acte van hoofdonderwijzer. Wij vernemen, dat in den loop dezer maand de jaarlijksche schietwedstrijd van het artillerie vrijkorps alhier zal gehouden worden. De aankomst van een 80tal koloniale militairen met de mailboot Prins Hendrik heeft een ongewone beweging en drukte alhier veroorzaakt. Terwijl de kommandant van het detachement onmiddelijk na de aankomst het schip had verlaten, zich begevende naar den garnizoens-kommandant alhier, in de vooronderstelling, dat de manschappen zouden aan boord blijven, begaven bijna allen zich naar den wal en werd er een algemeene aanval ondernomen op de hier gedetacheerde hoeveelheid Schiedamsch vocht. Vervolgens ontstond er geschil met den logementhouder, die gewoonlijk die manschappen herbergt, maar ze nu, in den toestand waarin zij verkeerden, de gewone gastvrijheid weigerde. Heden morgen zijn die militairen naar Harder wijk vertrokken, nadat men alle moeite had gehad om de Een lijn van Sneek regtstreeks op Leeuwarden, zou, op zoo korten afstand en bijna evenwijdig loopen, zoodat de beide spoorwegen elkander te Leeuwarden onder een zeer scherpe hoek zouden Ont moeten. Een groot gedeelte van den spoorweg in Friesland wordt dus door het nieuwe comité uitgewonnen. Ja, maar de overlading! De overlading te Grouw is zeker een technisch bezwaar, doch onmogelijk altoos te vermijden, immers wat wil het oude comité in Noordholland doen? Men verlieze niet uit het oog, dat zelfs, volgens de woorden van den heer Linse, men zich voorstellen moet: „de provinciën Friesland en Noordholland op de meest voordeelige wijze voor beiden te vereenigen en door beiden den kortsten en voor den handel meest voordeeligen weg te kiezen tot vereeniging van Frieslands hoofdstad met Amsterdam." Nu zal een oppervlakkige blik op de kaart van Noordholland doen zien dat Hoorn veel dichter bij Amsterdam ligt dan Alkmaar, en toch wil het oude comité ons eerst naar Alkmaar brengen, daar op het Staatsspoor overladen om naar Haarlem en dan nogmaals op het Hollandsche spoor overgepakt eindelijk te Amsterdam te komen. Deze weg is meer dan eens zoo lang als de rechte lijn van Hoorn naar Amsterdam. Zouden wij dan niet mogen vragen: Maar wat heeft dan toch tot dit zonderlinge plan van aansluiting, waar Alkmaar bij de haren is bijgehaald, aanleiding gegeven? Is het omdat de lijn AlkmaarHaarlem de voor den handel meest vruchtbare weg is? Kunnen de aan het Hollandsche Staatsspoor gelegen streken (niet ten onrechte hoort men het wel eens het Konijnenspoor noemen) vergeleken worden bij die welke het nieuwe traject wil snijden? Men denke aan de Beemster, de Rijp en Purmerend. De heer v. d. K. is, dunkt mij, in deze wel ietwat al te zeer Cicero pro domo, en dat, wij getuigen het gaarne, met veel recht op de vergelijking. Maar, zegt de heer Linse, men moet in de toekomst zien, markt steden als Alkmaar en Hoorn moeten zorgen langs den kortsten weg met zeehavens verbonden te worden en hij wijst daarbij vooral op den nieuwen waterweg door Holland op zijn Smalst. Doch zou de heer L. dan werkelijk meenen dat de ladingplaats der schepen, die van dit kanaal gebruik zullen maken te Velzen zal zijn? Ik geloof niet, dat zulks ernstig gemeend kan zijn. Het centrum van den handel zal wel te Amsterdam gevestigd blijven en daar zullen de schepen hun lading wel innemen. Gaarne zullen wij een spoorwegverbinding tusschen Alkmaar en Hoorn zien tot stand komen, doch noode met opoffering eener regtstreeksche verbinding met Amsterdam. GÉBABD.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1872 | | pagina 1