Burg-erlijke Stand. Gemeente Helder. Burgerlijke Stand. Gemeente Texel. Marine-Haven Nieuwecliep. SCHAGER MARKT van HEDEN. f en te Londen niet ongeneigd de hulp van een onpartijdig scheidsgeregt in te roepen. Men heeft het oog op den Keizer van Duitschland. De vorige week zijn te Londen weder 25 melk boeren veroordeeld tot boeten van f 120 en de k den wegens het vermengen der melk met water. De Cimbria, te Plymouth aangekomen, brengt 1 non- derheden aan omtrent het executeren van een de' os pr bemanning van de Yirginius. De krijgsraad werd iot spoedige handelingen aangespoord door telegrammen uit Havana, terwijl telegrammen gerigt aan den Amerikaanschen consul, waarin bijzonderheden werden gevraagd omtrent de nationaliteit der gevangenen, voorbedachtelijk achterwege werden gehouden. Ten einde interventie te voorkomen, werd bevel gegeven de gevangenen binnen 24 uur te fusil leren; en het berigt der executie maakte in Havana een gunstige» indruk. De gevangenen werden, na schuldig te zijn bevonden, naar een open plein van Santiago gebragt en, in tegenwoordigheid van een overgroot publiek, op den middag door een detachement mariniers doodgeschoten. Eerst werden drie generaals gefusilleerd, daarop zes-en-dertig van de bemanning der Virginiusden volgenden dag (8 Nov.) kregen nog 12 Cubaansche vrijwilligers den kogel. Onder de laatsten bevonden zich Frauehi Alfaro, een schat rijk man, die den autoriteiten een millioen dollars voor het sparen van zijn leven bood. De menigte bleef zeer kalm tijdens deze slagting; des avonds werden serenades gebragt aan den kapitein-generaal en den generaal, die het bevel voerde over de mariniers. De bladen op Cuba keuren eenparig de wijze van handelen goed. Men berigt uit Plymouth, dd. 19 Nov., het volgende Het schip Kanagawa, kapitein W. P. Carst, van Brouwers haven met kolen naar Java bestemd, liep jl. Maandag hier binnen om schade te herstellen, bekomen door eene aan varing, Zondag avond 11., te 10 uren, met eene stoomboot, die, toen de Kanagawa met een stijven oostenwind het Kanaal afliep, tusschen Wight en Portland vooruit gezien werd, het Kanaal opstoomende. De lichten van de stoomboot werden ëerst gezien aan de eene boeg van het schip en vervolgens aan de andere. De stoomboot veranderde driemaal van koers en scheen op besluitelooze wijze heen en weder te gieren. Toen de schepen elkander digt genaderd waren, zag men beide lichten en het top licht van de stoomboot. Plotseling werd echter de koers van de stoomboot veranderd, dwars voor de Kanagawa over en den bevelvoerenden officier hoorde men roepen: „met volle kracht vooruit!" Het gevolg van doze manoeuvre was, dat de stoomboot, klaarblijkelijk een groot schip, met vreeselijke kracht op de Kanagawa inliep, boegspriet, voor tuig en vaste boeg wegnam en vernielde, terwijl de naden èn lasschen voor aan de boeg ontzet werden. De schok was zóó geweldig, dat het schip plat op zijde werd ge worpen en gevaar liep te zinken. Gedurende eenige minuten, dat de stoomboot bezig was om zich te klaren van het tuig, waarin zij verward was, riep het volk van de Kanagawa haar toe om bij hen te blijven, want dat het schip zinkende was, doch zoodra de boot zich geklaard had, stoomde zij weg, zonder de minste moeite te doen om zich te vergewissen omtrent den staat van het schip waar mede zij in aanvaring geweest was. Duitschland. Naar luid der Duitsch oud-kath. nieuwsbladen houdt zich de grijze prof. Dr. van Döllinger, de vader van het oud-katholicisme, thans onledig met het vervaardigen van belangrijke geschriften op het gebied van geloof en zedeleer, door welke gewrochten, zooals die bladen zeggen, op nieuw geduchte wonden aan bijgeloof en bedorven zedeleer zullen geslagen worden. Zoo ziet men dat die groote god geleerde, die om zijn vergevorderden leeftijd niet meer werkend in het openbaar kan optreden, in zijne stille studeervertrek wapenen smeedt om zijne jeugdige strijdge- nooten behulpzaam te zijn. Dit berigt moge dan ook eene wederlegging zijn van dat dwaze berigt hetwelk onlangs door sommige Ultramon- taansche bladen haren lezers werd opgedischt, als zoude* prof. van Döllinger de zijde der oud-kath. wederom ver laten hebben. Amerika. De minister Buitenlandsche Zaken te Washington heeft een langdurig onderhoud gehad met den Spaanschen gezant. Beiden hadden verzoenende depêches uit Madrid ontvangen. De hoop op een vredelievende schikking neemt toe. De president wacht met de finale redactie van zijn boodschap aan 't congres tot een definitief antwoord van Spanje is ontvangen. Volgens een te New-York ontvangen berigt is men te Havana druk bezig met het nemen van maatregelen van tegenweer. De bevolking heeft besloten geene concessiën te doen. Ook in de Vereenigde Staten worden de toebereid selen voortgezet, hoewel de oorlogzuchtige geest veel is verminderd. De beruchte New-Yorker Tammanny-man, William Tweed, onze lezers zullen zich de schandelijke zwende- larijen en rooverijen van de bende nog wel herinneren heeft eindelijk zijn welverdiende straf ontvangen en is ver oordeeld tot 12 jaren gevangenisstraf en een boete van 12750 dollars. Vroeger hadden hij en Gould en Fisk altijd de regters omgekocht, maar nu kon het niet meer, omdat de regters in kwestie op het oogenblik zeiven wegens bedriegerij geregtelijk worden vervolgd. De te Pliiladelphia gevestigde berigtgever der Londen- sche Times schrijft, onder dagteekening van 7 Nov. jl. over het gebeurde met de Virginius het volgende: „Het vrijbuiterschip der Cubaansche opstandelingen Virginius, dat den Spanjaarden zoo langen tijd verschalkt heeft en oorlogs-contrabande op de Cubaansche kust heeft gelost, is ten laatste genomen. Het schip zeilde bijna altijd onder Amerikaansche vlag, had Amerikaansche scheepspapieren en nam, wanneer het werd nagezet, zijne toevlugt in de havens van Aspinwal of Kingston, op Jamaica, alwaar zijn Amerikaansch karakter erkend en beschermd wordt. De haat der Spanjaarden tegen dit schip was groot en de verovering er van was een nationale wensch geworden. In het laatst van October verscheen de Virginius, ter vervul ling van hare gewone taak, op de zuidkust van Cuba, maar zij werd verrast en was genoodzaakt weg te zeilen. Het berigt, dat zij gezien was, werd spoedig aan de Spaan- sche overheid gezonden, en de kanonneerboot Tornado werd afgezonden om haar op te sporen. Deze zag haar, na eenige dagen kruisens, den 31 Oct. en zette haar on middellijk na. De Virginius zette als gewoonlijk koers naar Jamaica, zoo snel mogelijk van Cuba wegzeilende en al hare stoomkracht gebruikende. Zij wierp verscheidene paarden en een deel van hare lading over boord en ver brandde ook een deel van hare proviand, maar kon niet aan de kanonneerboot ontkomen. Ten tien ure in den avond, nabij de kust van Jamaica, haalde de Tornado haar in en gaf de Virginius zich met al hare opvarenden, 170 man sterk, over. Zij werd naar Santiago de Cuba opge- bragt, en de tijding van het gebeurde had te Havana groote demonstratiën van vreugde tengevolge. De huizen werden er versierd en geïllumineerd en eene inschrijving werd geopend voor een geschenk aan de bemanning der Tornado. Er werd een optogt met fakkellicht gehouden en den kapitein-generaal werd eene serenade gebragt. Onder de gevangen genomenen bevonden zich verscheidene hoofden der opstandelingen, en vier hunner, Barnabo de Verona, Pedro Cespedes, Jesus del Sol en de generaal Ryan, hebben te Santiago teregtgestaan; zij zijn ter dood veroordeeld en in den ochtend van 4 Nov. gefusilleerd. Ook anderen hebben teregtgestaan, maar hun lot is nog niet bekend. Kapitein Joseph Fry, van New-York, was tijdens de opbrenging gezagvoerder van het schip." Opgave van af Dingsdag middag tot Donderdag middag. ONDERTROUWDGeene. GETROUWDJ. G. J. Paraviciui di Capelli en W. A. Bakker. J. B. Kleijn en G. de Vries. J. van der Velden en J. S. Fellmann. BEVALLEN: M. Urban, geb. Reek, (Z.). M. Kloppers, geb. Visser, (D.). 11. van Meegenburg, geb. Mulder, (Z.). OVERLEDENH. van Dam, 17 maanden. J. Bood, 81 jaren. C. H. Verbrugge, 18 maanden. Van 19 tot 26 November 1873. ONDERTROUWDGeene. GETROUWD: Gerrit Visser en Geertje Duinker. Klaas Schagen Jsz. en Antje Kuiper. GEBORENErederik, zoon van Geert Wigman en Johanna Mnrtinusse. Hendrika, dochter van Cornelis Nieuwenhuizen en Trijntje Dijksen. OVERLEDEN: Liesbetli Duinker, 57 jaren, weduwe van Simon Boon. Jan Hopman, 71 jaren, weduwnaar van Dirkje Sehrama. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart. Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming. 7 Oct. SusannaElizabeth. G.vanderBorden. Pensacola. 30 Oct. Tromp. P. Hoekstra. Batavia. 18 Nov. Cato Paulie. E. R. Hotze. Suriname. 25 Nov. KaapstadPacket. P. Oollenteur. Curaqao. 26 Nov. Hendrik Daniël. A.J.Ouwehand. Suriname. 26 Nov. Confiance. H. Holle. Messina. 26 Nov. Spes Nostra. J.J.Beekhuis. Buenos-Ayres Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart. Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkomst. 25 Nov. Zeenymph. P.VitringaCoulon. ZurMühlen&Co. Macassar. 25 Alafusos. E. Petrizi. Order. Taganrog. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Buiten— of Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. Otteren. P. E. Torjussen. New-York. Tarwe. ZurMühlen&Co.'* *Herplaatsing wegens misstelling in ons vorig nummer. Eleonora. C. Mead. Sunderland. Steenk. Order. Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet) O a Windrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. Yochtigli.j procent. jj Toestand van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 26 12 z. 3.8k. 759.16 f 0.04 9.4 t 3.1 0.90 weingolv 27 8 zw. 18„ 744.50,-14.66 9.0 f 4.3 0.89 holwater 27 12 zw. 15 745.48-13.68 1 9.4 f 3.1 0.85 it Weersgesteldheid: 26 Nov. 12 u. Bewolkt, beneveld, winderig. 27 Nov. 8 u. Betr., wind-&regenb., onstuimig. 27 Nov. 12 u. Digibewolkt, wind. PER TELEGRAAP. 150 Paarden Ossen Stieren 50 Gelde-Koeijen Kalf-ICoeijen Vaarzen Hokkelingen 10 Nucbt.Kalveren VetteRammen 1310 Schapen 60a500 - 160a310 - 40a 70 - 8a 16 - 24a 40 Gisteren avond omstreeks 7 ure strandde tusschen de banken op de hoogte van Falga nabij Kijkduin de Bremer stoomboot König Wilhelm I, kapt. J. Hilders, van New- York naar Hamburg bestemd met 50 passagiers en 90 man equipage, en geladen met tabak. Omstreeks ten 8 ure des avonds werd de adsistentie ingeroepen eener sleepboot, en niettegenstaande de vele moeijelijkheden aan den togt verbonden vertrok de sleepboot stad Amsterdam, kapt. Bakker, naar de plaats waar het gevaar dreigde. Nadat het echter was gebleken, dat het onmogelijk was de sleeptrossen vast te krijgen, keerde de boot naar de haven terug, 's Nachts ten half 2 ure vertrok de sleepboot op nieuw derwaarts, thans op sleeptouw hebbende de redding boot, gestationeerd aan de haven, terwijl ook de reddingboot te Huisduinen naar het strand werd gebragt. Op de strandingsplaats aangekomen, werd de reddingboot door de sleepstoomboot losgelaten, en werd de redding der opvarenden beproefd. Inmiddels werd tusschen het gestrande schip en de sjeepboot aanhoudend flambouwvuur onder houden. Na eenigen tijd kwam de reddingboot bij de sleep boot terug; de bemmamiing gaf te kennen, dat de stoomboot vol water was geslagen, zoodat men het niet geraden vond om zieh verder tusschen de banken te wagen. Ten omstreeks 9 ure 's morgens keerde de sleepboot met de reddingboot in de haven terug. Heden middag ten 12 ure heeft men zich echter weder naar de plek des gevaars begeven. Met het ebgetij zal men, ook van 't straud te Huisduinen, op nieuw de redding beproeven. Volgens latere berigten, was men bezig de opvarenden af te brengen. Iets over Paarden. Lammeren f 22 a 32 3 Bokk. en Geiten - 2 a 7 20 MagereVarkens- 12 a 20 30 Biggen - 5 a 7 130 Eenden c. 50 al30 40 Kippen - 60 al50 Boter per kop -102)a KaasperK.G. - 35 a 50 Kip-Eijereu per 100 -600 a Eend-Eijeren a liATCKK BEitICTFA. Voor zoover bekend is, zijn in de week van 16 tot en met 22 dezer in de provincie Noordholland 4 runderen uithoofde van longziekte afgemaakt, namelijk 1 te Beemster en 3 te Bloemendaal. Algemeen rijst in Engeland de klagt dat, bij de steeds stijgende vraag naar paarden, het aanbod afneemt. Tien jaren geleden kon men een goed paard voor kar, rijtuig of zadel voor 30 a 40 p. st. koopen; terwijl men een dergelijk paard op het oogenblik niet voor den dubbelen prijs kan krijgen. In geen artikel zijn dan ook de prijzen zoo gestegen, zelfs niet in die van het vleesch. Eenige leden van het Engelsche Hoogerhuis hebben een onderzoek ingesteld naar de reden van de duurte der paarden en aan het verslag dezer commissie over de „paardenkwestie,, ont leent het Handelsblad de volgende bijzonderheden. Verschillende getuigen werden gehoord, wier antwoorden werden medegedeeld. Eerst ondervroeg lord Bosebery de twee voornaamste paardenkoopers van Londen, de heeren Tattersall en Joshua East. De heer Tattersall wiens naam bekend is over de geheele wereld bij ieder die van paarden houdt verklaarde dat hij per jaar een zesduizend paarden verkocht, de volbloed-raspaarden niet medegerekend. De groote uitvoer van Engelsche paarden naar het buitenland was de voor naamste reden der tegenwoordige schaarschte. Zoo groot was de vraag naar Engelsche paarden, dat men langzamer hand verwonderlijke kunstjes was gaan invoeren. Men voerde jonge paarden uit het buitenland in en verkocht ze dan weer voor den uitvoer. Op deze wijze ontstond er groote verwarring aangaande de inlandsche paarden. „Ik heb van een paard gehoord", zeide de heer Tattersall, „dat op zijn minst een half dozijn keer over de zee geweest is, zoodat het den weg heen en weer best kende. Het werd dus beurtelings een Engelsch en een buitenlandsch paard." Dit paard verwisselde op deze wijze even vaak van eigenaar alseen partij katoen weleer op de Amster- damsche markt. „Verleden jaar (1872) vergelijkende met 1864," zoo ging de heer Tattersall voort, „vind ik, dat de prijs van gewone paarden 70 pCt. en van jagtpaarden (hunters) meer dan 100 pCt. gestegen is. De heer Joshua East, de paardenkoopman van St. Mar- tins Lane, die vooral in koetspaarden handelt, legde ongeveer dezelfde getuigenis af. De boeren telen weinig jonge paarden, gedeeltelijk ten gevolge der mindere risico welke veeteelt medebrengt, gedeeltelijk omdat de belasting het telen van weelde-paarden zoo moeijelijk maakt. In elk geval vermindert het ras, zoodat dit zij ter loops ge zegd wedrennen al even weinig het paardenras verbeteren, als het uitloven van medailles het ras van dramatische schrijvers ontwikkelt. Welke echter ook de reden zij, zooveel is zeker, dat men zelfs tegen grof geld bijna geen goede koetspaarden krijgen kan. „Veel koetspaarden vooral opzigtige showybovenlandsche paarden worden in Engeland ingevoerd," zeide de heer East, „maar ze zijn allen zeer middelmatig." of a very inferior quality.) Zich tot graaf van Malmesbury wendende, zeide hij: „Indien gij mij zeidet, dat ge 400 p. st. (4800) wildet geven voor een paar koetspaarden, waaraan gij uw vrouw zoudt durven toevertrouwen, en mij 14 dagen tijds gaf om ze te krijgen, dan zou ik u niet durven waarborgen ze te zullen leveren. Ik durf zeggen, dat ge ze in geheel Londen niet zoudt vinden!" Nu kwam de beurt aan den heer Shaw, een der voor naamste paardenfokkers van Yorkshire, waar de groote Engelsche karpaarden geteeld worden. „Op het oogenblik worden karpaarden verkocht voor 60 a 80 p. st., en ik kan het soort van paard dat ik noodig heb, en dat ik zeven jaar geleden voor 30 p. st. krijgen kon, thans niet voor 80 p. st. krijgen." Belangrijke getuigenis werd nu gegeven door den heer Augustus C. Church, directeur-secretaris van de London General Omnibus-Company, wiens ondervinding zich over zeventien jaren uitstrekte. Ongeveer al de paarden, welke de compagnie gebruikt, zijn buitenlandsche. Zij loopen verre na zoo snel niet als Engelsche paarden, doch voor langzaam omnibuswerk zijn zij even goed. Zij worden, als ze van 5 tot 7 jaar oud zijn, voor ongeveer p. st. 34 gekocht. Meer kan de compagnie onmogelijk voor een paard geven. Zij houden het ongeveer 4| jaar, soms 5 jaar, uit. Zij zijn dan meestal onbruikbaar voor verder werk en worden aan den vilder voor p. st. 21 verkocht. Tegenwoordig brengen ze 10 shilling meer op. Een aan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1873 | | pagina 3