VII Jan. MDOCCLXXV. ADVERTENTIËN. J. S. VAN BUCHEM, Stoomvaart-Berig-ten. Burgerlijke Stand. Gemeente Helder. Marine-Haven Nieuwediep. PURMERENDER MARKT van HEDEN. Geen crediet te verleenen beschuldiging gestelde hofbedienden heeft voor den ongelukkige den vorm van een krisis in zijn toestand aan genomen. Reeds verleden jaar Mei, bij gelegenheid van zijn afreis naar Duitscliland, zeide de Keizer aan het gevolg dat hem zou vergezellen, dat de doctors verklaard hadden dat zijn neef niet toerekenbaar mogt geacht worden voor zijne daden, en daardoor «de eer der familie hadden gered.» Of de ongesteldheid van den jongen grootvorst een geestes- dan wel een ligcliaamsziekte is, kan moeijelijk uitgemaakt worden, zijn ontoerekenbaarheid is evenwel aan geen twijfel meer onderhevig. Trouwens de Prins is de eenige niet van de jongere leden der keizerlijke familie die door zedeloosheid en ter zijde stelling van alle betamelijke vormen aanstoot heeft gegeven; de treurige vermaardheid der dames Akimfjew, Kiszlowa c. a. hangt zamen met verstandsverbijsteringen van hooggeplaatste personen en nog niet eens met de ergste. Niet alleen de ouders en leer meesters, maar vooral ook de invloed van de leefwijze der jeunesse dorée van St. Petersburg zijn de schuld van een en ander; de laatste toch legt er zich stelselmatig op toe, om alle decorum met voeten te treden. Het moet intusschen erkend worden, dat de grootvorst-troonopvolger, zoowel wat zijn persoon als zijn hof betreffen, een voorbeeld is van gestrengheid van zeden en liuiselijken zin, en dat de lasterzucht der residentie sinds jaren ook niet het minste heeft kunnen vinden om hem tot een verwijt te maken. De goede voorbeelden, door hooggeplaatste personen gegeven, leiden trouwens minder tot navolging dan de slechte.» Een verschikkelijke statistiek. Ziehier de spoorwegongelukken over de maand December in Engeland voorgevallen: Den 1. Tusschen Newmarkt en Bury brak de as van een der wagens van een veetrein. Zes wagens vernield; de rails beschadigd, drie veedrijvers zwaar gewond. Den 2. De South-Wales sneltrein derailleerde bij het vertrek uit Paddington. De reizigers kwamen met den schrik vrij. Den 2. Te Ageer,oft bij Clifton Junction brak de as van den sneltrein, die derailleerde, beide voorrails beschadigende. Verschillende personen werden ernstig gekneusd. Den 8. Terwijl een steenkolentrein bij Cannock van rails wisselde, snorde een andere steenkolentrein met volle vaart er tegen aan, vele wagens verbrijzelende en meer beschadigende. Den 10. Bij Sheffield wisselde juist op het oogenblik, dat de sneltrein uit Sheffield moest aankomen, een goederentrein van rails. De locomotief van den sneltrein werd op twee goederenwagens geslingerd. Vijf-en-twintig personen werden zeer ernstig, twee doodelijk gewond. Den 13. Enkele wagens, die slecht waren zaamgekoppeld, braken los van een goederentrein uit Berwick. Een goederen trein uit Edinburgh snorde er tegen aan. De locomotief en verschillende wagens werden van den spoorwegdijk geworpen en verbrijzeld. Den 14. De eerste trein van Masberough naar Chester field verwacht wordende, begon men eenige steenkolen wagens van rails te doen wisselen. Natuurlijk verbrijzelde de aankomende trein de wagens. Het hoofd Tan een passagier werd tevens verbrijzeld, en al de overige reizigers werden gewond en gekneusd. Den 15. Een steenkolentrein, die van Bilton naar Manchester ging, vertrok vier minuten vóór den sneltrein. Deze haalde hem natuurlijk onmiddelijk in en verbrijzelde eenige wagens. De reizigers werden gekneusd en gewond, doch niemand overleed aan de gevolgen. Den 17. Terwijl bij Preston een goederentrein voorbij ging, snorde een locomotief «zonder eenige aanleiding» gelijk de directie bekend maakte, tegen een trein aan. Wagens verbrijzeld, rails vernietigd, machinist zwaar gewond en alle doortogt voor de treinen naar Schotland, gedurende enkele uren onmogelijk gemaakt. Den 19. Bij Dunbar derailleerde een goederentrein en vernielde de rails. Over de andere rails moesten nu alle treinen passeeren. Een passagiers- en een vischtrein uit Edinburg kwamen daardoor in botsing. Tal van wagens verbrijzeld en machinisten zwaar gewond. Den 19. Bij Liverpool kwamen twee goederentreinen in botsing. Vele wagens verbrijzeld. Conducteurs zwaar gewond. Den 21. Bij Harbuck brak de as van een wagen. De trein derailleerde. Een 1ste kl. wagen werd over den dijk geslingerd en viel 110 voet omlaag. Gelukkig was deze wagen de eenige zonder passagiers. Drie mijlen ver kon men het geluid van den val liooren. Den 21. De as van een goederenwagen op de Midland- Railwav brak; de trein derailleerde; de twee lijnen zwaar beschadigd en alle vervoer er over voor een dag onmogelijk gemaakt. Den 23. Een passagierstrein van Preston naar Bolton snorde tegen een goederentrein, die van rails wisselde. Vier goederenwagens werden vernield en vier personen zwaar gewond. Den 23. Bij Birmingham kwam een extra-trein van Schotland in botsing met een goederentrein. Alle passagiers werden gekneusd en gewond; een twintig werden armen of beenen gebroken. Den 23. Botsing tusschen den sneltrein van Stafford naar Birmingham en een goederentrein. Reizigers gekneusd en,zes ernstig gewond. Den 23. De sneltrein van Chester te Slough verwacht wordende, deed men eenige goederenwagens van rails wisselen. De sneltrein deed de goederenwagens in kleine stukjes over den spoorwegdijk vliegen. De passagiers gekneust en verschrikt. Den 24. Een trein vol reizigers, door twee locomotieven getrokken, derailleerde door het breken van een wiel, te Shipton bij Oxford. Eenige wagens werden in de rivier geworpen, andere werden 30 voet naar beneden op de weide in stukken geslingerd; 31 lijken werden onmiddellijk gevonden; sinds zijn nog 4 personen gestorven en eenige liggen in hopeloozen toestand. Tusschen de 60 en 70 zijn ernstig gewond en verminkt. Den 25. De sneltrein van Weyan naar Liverpool kwam bij Wevan in botsing met een steenkooltrein, die van rails wisselde. Wagens verbrijzeld, 1 reiziger gedood, 4 zwaar gewond en 12 gewond of gekneusd. Den 25. Bij Ealkirk kwam een locomotief in botsing met een goederentrein, verbrijzelde eenige wagens, doch geen enkel mensch. Den 25. Twee goederentreinen kwamen in botsing bij Dumfries. Wagens vernield. Den 25. Twee goederentreinen kwamen in botsing bij Hamilton. Locomotief beschadigd, wagens vernield. Den 26. Een sneltrein kwam met een goederentrein in botsing tusschen Warrington en Crewe. Twee passagiers doodelijk gewond, negen andere en een conducteur gewond en gekneusd. Den 27. Bij Wigan kwam een steenkolentrein in botsing met den goederentrein. Locomotief en vele wagens ver brijzeld, stoker, machinisten en conducteurs redden zich het leven door van de wagens te springen. Den 28. Botsing tusschen goederentrein en passagiers- trein tusschen Ipswich en Norwich. Een wagen verbrijzeld twee conducteurs en een machinist zwaar gewond, acht passagiers gewond. Den 28. Bij Whimple kwamen een passagierstrein en een werkliedentrein in botsing. Een man gedood. Den 29. Geen enkel ongeluk. Den 30. Botsing tusschen twee treinen bij Brixton. Vijftien personen gewond, doch geen enkele zeer ernstig. Den 30. Goederentrein derailleerde bij Worcester, door het breken van een as. Rails vernield. Den 30. Passagierstrein derailleerde eveneens bij Wor cester, door het breken van een as. Wagens beschadigd. Niemand verloor het leven. Den 31. Botsing tusschen passagierstrein en goederen trein, tusschen Greenock en Glasgow. Machinisten en stokers sprongen bijtijds af en zagen de gevolgen van hun nalatigheid in. Twee 3de kl. wagens werden in splinters omhoog geworpen, een locomotief verbrijzeld, de andere van de rails geworpen. Achttien personen zwaar gewond, Wagens moesten doorgezaagd worden eer enkele reizigers konden gered worden. De andere reizigers allen zwaar gekneusd. Den 31. Goederentrein brak los van den locomotief in een tunnel bij Fowey. Hij snorde den heuvel af en ver brijzelde een gedeelte van het station te St. Blazey. Zes man en de conducteur sprongen van den trein. Een werd gedood, de andere werden zwaar gewond. Den 31. Botsing tusschen passagierstrein en trein van ledige wagons tusschen Manchester en Hayfield. De hoofd conducteur werd doodelijk gewond; de reizigers werden gekneusd en gewond. Den 31. Botsing tusschen twee goederentreinen. Vele wagens verbrijzeld. Den 31. Goederentrein derailleerde bij South Shields. Enkele wagens vielen over een brug, boven op een huis, dat ze deden instorten. Een meisje onder de bouwvallen begraven, doch ongedeerd gered. De Koning der Nederlanden kwam Maandag morgen om 8 uur 30 min. te Southampton aan. De Madura is jl. Zondag ochtend ten C ure van Southampton naar Batavia vertrokken. De W. A. Scholten is den 7 dezer van New-York naar Rotter dam vertrokken. De P. Caland is jl. Zaturdag van Maassluis naar Nevr-York vertrokken. Opgave van at Zaturdag middag tot Dingsdag middag. ONDERTROUWD en GETROUWD Geene. BEVALLFNA. Bierman, geb. Bakker (Z.). R. van der Wiele, geb. Dalineijer, (Z.). E. H. J. van Essen, (D.). W. Breet, geb. Eeuhorst, (D.). A. Leijen, geb. Kooij, (Z.). H. Sant, geb. Kool, (D.). G. Selderbeek, geb. Heijdeurijk, (Z.). OVERLEDENE. M. Marx, 4 jaren. W. Koole, 2 jaren. A. Prins, geb. Sok, 35 jaren. H. J. Leijer, 2 jaren. G. Stukker, 4 jaren en 6 maanden. H. Bakker, 17 jaren. M. Nierkes, 5 maanden. Weerkundige Waarnemingen te Helder(Landskeet) a v Windrigting cb en Kracht. 10 12 zo. 1.4k. 11 12 zzw. 51, 12 8 zzw. 0.3» 12 12] z. 0.5„ Barometer Thermometer mm. C. Stand. Afw. Stand. Afw. 760.06 - 0.07 2.8 f 0.6 759.16 - 0.99 5.2 t 3.0 76L.75 f 1.58 2.0 t 1.6 762.52 f 2.85 4.4 2.2 •§>-s 8 Toestand van de zee. 0.97 Vlak. 0.91 Slecht. 0.94jVlak. 0 93| Weêrsgesteldheid: lOJan. 12 u. Digtbewolkt, beneveld, mooi. llJan. 12 u. Bewolkt, beneveld, mooi. 12Jan. 8 u. Ligtbewolkt, beneveld, mooi. 12Jan. 12 u. Idem. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart. Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming. 25 Dec. Ortelius. C.C.Üuinker. 26 Dec. 10 Jan. CorneliaenMaria.P.D.Mulder. Suriname. 27 Dec. Maria. J.J.Beekman. Montevideo. Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart. Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. llerkoms'. 10 Jan. Abcona. S. Thompson. Duink.&Goedk. Taganrog. 12 Waterloo. J. J. W. Stevert. Batavia. 12 Ernestine. J. H. J. Jollie. Hoogl.&v.Herw. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Buiten- of Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. Priedr.Krupp. C.Sterly. Galatz. Rogge. S. van Gijn. PER TELEGRAAF. 13 stuks Paarden. 68 Runderen. 49 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug) 64 magere dito - 8,a 24,per stuk. (matig) 986 Schapen. n Lammeren. 81 vette Varkens - 0,42 a 0,56 per kilog. (stug) 15 magere dito - 8,alO,per stuk. (vlug) 92 stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram. 1 middelbare dito f per 50 kilogram. Boter f i,30 a 1,40 per kilogram. Kip-Eijeren f 6,50 a per 100 stuks. Eend-Éijeren- a hATKHB BKB1UTKA. Stand der Amsterdamsche beurs van heden Spanje Binnenland 18|. Idem Buitenland 22|. 6'/0 Peru 65 V0, 50/o 52 f. Metalliek Zilver 665. Idem Papier 611. Aangenomen de toezegging van beroep naar Simonshaven en Biert, door dr. J. Riet, pred. te Wijdenes c. a. Naar de N. Rott. Crt. verneemt, zal binnenkort eene nieuwe lijn van stoomschepen onder Engelsche vlag tusschen Rotterdam en Java via hot Suez-kanaal in werking komen. De daarvoor in aanbouw zijnde schepen naderen hunne voltooiijng; omstreeks Maart zal de geregelde vaart daar mede geopend worden. De groote boerenplaats van den heer E. Huisman» te Helium (prov. Groningen) is afgebrand. Behalve de hoeveelheid granen, hooi en stroo, zijn 33 stuks hoornvee, 11 paarden en 2 varkens in de vlammen omgekomen. In Noorwegen is den 1 dezer eene wet in werking getreden, waarbij aan Noorweegsche schepen de verpligting wordt opgelegd, om in geval van aanzeiling met een ander schip, aan dit laatste alle mogelijke hulp te verleenen en niet door te zeilen zonder vooraf hun naam, de haven waar zij te huis behooren en de plaats van waar zij komen en die werwaarts zij bestemd zijn, medegedeeld te hebben. Overtreding van dit voorschrift wordt met boete en gevan genis, in sommige gevallen zelfs met tuchthuis, gestraft. Tot de aanneming en bezorging van Advertentiën voor de Heklersche en Nieuwedieper Courant uit Duitschlnnd, Oostenrijk en Zwitserland, zijn de Annonce-Bureaux van de HH. HAASENSTEIN VOGLER uitsluitend geregtigd. Agent voor Parijs en Frankrijk: M. E. ELSBACII, Paris, 3 rue de Provence. Agent voor Iionden en Engeland: PLOWRIGHT Co., 12 King Street, Cheapside. Bevallen van een welgeschapen Dochter mijne geliefde Echtgenoot WILHELMINA EENHORST. Nieuwediep, 11 Januarij 1875. ARIE BREED. Heden overleed plotseling, onze veelgeliefde Vader en Behuwdvader Jm. BLAAUBOER Gz., in leven Gemeen te- Ontvanger te Zijpe, in den ouderdom van 66 jaren en 4 maanden. Zijpe, 9 Januarij 1875. Uit aller naam, Jb. BLAAUBOER Jmz. Op nieuw werd ons ouderhart getroffen door het over lijden van ons derde Kind HENRICUS JACOBUS, in den ouderdom van ruim 2 jaren. Helder, 9 Januarij 1875. A. J. LEIJER. M. LEIJER—UURBANUS. Verzoeke van rouwbezoek verschoond te worden. Heden ontvingen wij het treurig berigt, dat onze Vader en Behuwdvader, de Heer H. A. HOEKSEMA, te Workum is overleden, in den ouderdom van 72 jaren en 4 maanden. Helder, 10 Januarij 1875. H. HOEKSEMA. A. HOEKSEMA, geb. VADER. „TEB NAGEDACHTEltlS" TAS PASTOOR is heden afzonderlijk verkrijgbaar gesteld bij alle Boek handelaars te dezer plaatse; ten voordecle der Armen. aan de equipage van het Noordduitsche Stoomschip FR1ED KRUPP, zonder voorkennis van Kapitein G. STEREY. Die iets te vorderen heeft van of ver schuldigd is aan Mejufvrouw NEELTJE SPANJEIIDT, Weduwe van den Heer E. A. WALLIN, gewoond hebbende te Helder, en aldaar onlangs overleden, gelieve daarvan OPOAVKof BETALIIVO te doen vóór of op den 15 Jnuiinrij 1875, ten kantore van den Notaris B. WERENDLIJN SMIT, te Helder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1875 | | pagina 3