VII Jan. MDOCCLXXV.
ADVERTENTIËN.
J. S. VAN BUCHEM,
Stoomvaart-Berig-ten.
Burgerlijke Stand. Gemeente Helder.
Marine-Haven Nieuwediep.
PURMERENDER MARKT van HEDEN.
Geen crediet te verleenen
beschuldiging gestelde hofbedienden heeft voor den
ongelukkige den vorm van een krisis in zijn toestand aan
genomen. Reeds verleden jaar Mei, bij gelegenheid van
zijn afreis naar Duitscliland, zeide de Keizer aan het
gevolg dat hem zou vergezellen, dat de doctors verklaard
hadden dat zijn neef niet toerekenbaar mogt geacht worden
voor zijne daden, en daardoor «de eer der familie hadden
gered.» Of de ongesteldheid van den jongen grootvorst
een geestes- dan wel een ligcliaamsziekte is, kan moeijelijk
uitgemaakt worden, zijn ontoerekenbaarheid is evenwel
aan geen twijfel meer onderhevig. Trouwens de Prins is
de eenige niet van de jongere leden der keizerlijke familie
die door zedeloosheid en ter zijde stelling van alle betamelijke
vormen aanstoot heeft gegeven; de treurige vermaardheid
der dames Akimfjew, Kiszlowa c. a. hangt zamen met
verstandsverbijsteringen van hooggeplaatste personen en nog
niet eens met de ergste. Niet alleen de ouders en leer
meesters, maar vooral ook de invloed van de leefwijze der
jeunesse dorée van St. Petersburg zijn de schuld van een
en ander; de laatste toch legt er zich stelselmatig op toe,
om alle decorum met voeten te treden. Het moet intusschen
erkend worden, dat de grootvorst-troonopvolger, zoowel
wat zijn persoon als zijn hof betreffen, een voorbeeld is van
gestrengheid van zeden en liuiselijken zin, en dat de lasterzucht
der residentie sinds jaren ook niet het minste heeft kunnen
vinden om hem tot een verwijt te maken. De goede
voorbeelden, door hooggeplaatste personen gegeven, leiden
trouwens minder tot navolging dan de slechte.»
Een verschikkelijke statistiek.
Ziehier de spoorwegongelukken over de maand December
in Engeland voorgevallen:
Den 1. Tusschen Newmarkt en Bury brak de as van
een der wagens van een veetrein. Zes wagens vernield;
de rails beschadigd, drie veedrijvers zwaar gewond.
Den 2. De South-Wales sneltrein derailleerde bij het
vertrek uit Paddington. De reizigers kwamen met den
schrik vrij.
Den 2. Te Ageer,oft bij Clifton Junction brak de as van
den sneltrein, die derailleerde, beide voorrails beschadigende.
Verschillende personen werden ernstig gekneusd.
Den 8. Terwijl een steenkolentrein bij Cannock van rails
wisselde, snorde een andere steenkolentrein met volle
vaart er tegen aan, vele wagens verbrijzelende en meer
beschadigende.
Den 10. Bij Sheffield wisselde juist op het oogenblik,
dat de sneltrein uit Sheffield moest aankomen, een
goederentrein van rails. De locomotief van den sneltrein
werd op twee goederenwagens geslingerd. Vijf-en-twintig
personen werden zeer ernstig, twee doodelijk gewond.
Den 13. Enkele wagens, die slecht waren zaamgekoppeld,
braken los van een goederentrein uit Berwick. Een goederen
trein uit Edinburgh snorde er tegen aan. De locomotief
en verschillende wagens werden van den spoorwegdijk
geworpen en verbrijzeld.
Den 14. De eerste trein van Masberough naar Chester
field verwacht wordende, begon men eenige steenkolen
wagens van rails te doen wisselen. Natuurlijk verbrijzelde
de aankomende trein de wagens. Het hoofd Tan een
passagier werd tevens verbrijzeld, en al de overige reizigers
werden gewond en gekneusd.
Den 15. Een steenkolentrein, die van Bilton naar
Manchester ging, vertrok vier minuten vóór den sneltrein.
Deze haalde hem natuurlijk onmiddelijk in en verbrijzelde
eenige wagens. De reizigers werden gekneusd en gewond,
doch niemand overleed aan de gevolgen.
Den 17. Terwijl bij Preston een goederentrein voorbij
ging, snorde een locomotief «zonder eenige aanleiding» gelijk
de directie bekend maakte, tegen een trein aan. Wagens
verbrijzeld, rails vernietigd, machinist zwaar gewond en alle
doortogt voor de treinen naar Schotland, gedurende enkele
uren onmogelijk gemaakt.
Den 19. Bij Dunbar derailleerde een goederentrein en
vernielde de rails. Over de andere rails moesten nu alle
treinen passeeren. Een passagiers- en een vischtrein uit
Edinburg kwamen daardoor in botsing. Tal van wagens
verbrijzeld en machinisten zwaar gewond.
Den 19. Bij Liverpool kwamen twee goederentreinen
in botsing. Vele wagens verbrijzeld. Conducteurs zwaar
gewond.
Den 21. Bij Harbuck brak de as van een wagen. De
trein derailleerde. Een 1ste kl. wagen werd over den dijk
geslingerd en viel 110 voet omlaag. Gelukkig was deze
wagen de eenige zonder passagiers. Drie mijlen ver kon
men het geluid van den val liooren.
Den 21. De as van een goederenwagen op de Midland-
Railwav brak; de trein derailleerde; de twee lijnen zwaar
beschadigd en alle vervoer er over voor een dag onmogelijk
gemaakt.
Den 23. Een passagierstrein van Preston naar Bolton
snorde tegen een goederentrein, die van rails wisselde.
Vier goederenwagens werden vernield en vier personen
zwaar gewond.
Den 23. Bij Birmingham kwam een extra-trein van
Schotland in botsing met een goederentrein. Alle passagiers
werden gekneusd en gewond; een twintig werden armen of
beenen gebroken.
Den 23. Botsing tusschen den sneltrein van Stafford
naar Birmingham en een goederentrein. Reizigers gekneusd
en,zes ernstig gewond.
Den 23. De sneltrein van Chester te Slough verwacht
wordende, deed men eenige goederenwagens van rails
wisselen. De sneltrein deed de goederenwagens in kleine
stukjes over den spoorwegdijk vliegen. De passagiers
gekneust en verschrikt.
Den 24. Een trein vol reizigers, door twee locomotieven
getrokken, derailleerde door het breken van een wiel, te
Shipton bij Oxford. Eenige wagens werden in de rivier
geworpen, andere werden 30 voet naar beneden op de
weide in stukken geslingerd; 31 lijken werden onmiddellijk
gevonden; sinds zijn nog 4 personen gestorven en eenige
liggen in hopeloozen toestand. Tusschen de 60 en 70 zijn
ernstig gewond en verminkt.
Den 25. De sneltrein van Weyan naar Liverpool kwam
bij Wevan in botsing met een steenkooltrein, die van rails
wisselde. Wagens verbrijzeld, 1 reiziger gedood, 4 zwaar
gewond en 12 gewond of gekneusd.
Den 25. Bij Ealkirk kwam een locomotief in botsing
met een goederentrein, verbrijzelde eenige wagens, doch
geen enkel mensch.
Den 25. Twee goederentreinen kwamen in botsing bij
Dumfries. Wagens vernield.
Den 25. Twee goederentreinen kwamen in botsing bij
Hamilton. Locomotief beschadigd, wagens vernield.
Den 26. Een sneltrein kwam met een goederentrein in
botsing tusschen Warrington en Crewe. Twee passagiers
doodelijk gewond, negen andere en een conducteur gewond
en gekneusd.
Den 27. Bij Wigan kwam een steenkolentrein in botsing
met den goederentrein. Locomotief en vele wagens ver
brijzeld, stoker, machinisten en conducteurs redden zich
het leven door van de wagens te springen.
Den 28. Botsing tusschen goederentrein en passagiers-
trein tusschen Ipswich en Norwich. Een wagen verbrijzeld
twee conducteurs en een machinist zwaar gewond, acht
passagiers gewond.
Den 28. Bij Whimple kwamen een passagierstrein en
een werkliedentrein in botsing. Een man gedood.
Den 29. Geen enkel ongeluk.
Den 30. Botsing tusschen twee treinen bij Brixton.
Vijftien personen gewond, doch geen enkele zeer ernstig.
Den 30. Goederentrein derailleerde bij Worcester, door
het breken van een as. Rails vernield.
Den 30. Passagierstrein derailleerde eveneens bij Wor
cester, door het breken van een as. Wagens beschadigd.
Niemand verloor het leven.
Den 31. Botsing tusschen passagierstrein en goederen
trein, tusschen Greenock en Glasgow. Machinisten en
stokers sprongen bijtijds af en zagen de gevolgen van hun
nalatigheid in. Twee 3de kl. wagens werden in splinters
omhoog geworpen, een locomotief verbrijzeld, de andere
van de rails geworpen. Achttien personen zwaar gewond,
Wagens moesten doorgezaagd worden eer enkele reizigers
konden gered worden. De andere reizigers allen zwaar
gekneusd.
Den 31. Goederentrein brak los van den locomotief in
een tunnel bij Fowey. Hij snorde den heuvel af en ver
brijzelde een gedeelte van het station te St. Blazey. Zes
man en de conducteur sprongen van den trein. Een werd
gedood, de andere werden zwaar gewond.
Den 31. Botsing tusschen passagierstrein en trein van
ledige wagons tusschen Manchester en Hayfield. De hoofd
conducteur werd doodelijk gewond; de reizigers werden
gekneusd en gewond.
Den 31. Botsing tusschen twee goederentreinen. Vele
wagens verbrijzeld.
Den 31. Goederentrein derailleerde bij South Shields.
Enkele wagens vielen over een brug, boven op een huis,
dat ze deden instorten. Een meisje onder de bouwvallen
begraven, doch ongedeerd gered.
De Koning der Nederlanden kwam Maandag morgen om 8 uur
30 min. te Southampton aan.
De Madura is jl. Zondag ochtend ten C ure van Southampton
naar Batavia vertrokken.
De W. A. Scholten is den 7 dezer van New-York naar Rotter
dam vertrokken.
De P. Caland is jl. Zaturdag van Maassluis naar Nevr-York
vertrokken.
Opgave van at Zaturdag middag tot Dingsdag middag.
ONDERTROUWD en GETROUWD Geene.
BEVALLFNA. Bierman, geb. Bakker (Z.). R. van der
Wiele, geb. Dalineijer, (Z.). E. H. J. van Essen, (D.). W. Breet,
geb. Eeuhorst, (D.). A. Leijen, geb. Kooij, (Z.). H. Sant, geb.
Kool, (D.). G. Selderbeek, geb. Heijdeurijk, (Z.).
OVERLEDENE. M. Marx, 4 jaren. W. Koole, 2 jaren.
A. Prins, geb. Sok, 35 jaren. H. J. Leijer, 2 jaren. G. Stukker,
4 jaren en 6 maanden. H. Bakker, 17 jaren. M. Nierkes, 5 maanden.
Weerkundige Waarnemingen te Helder(Landskeet)
a
v
Windrigting
cb
en
Kracht.
10
12
zo. 1.4k.
11
12
zzw. 51,
12
8
zzw. 0.3»
12
12] z. 0.5„
Barometer
Thermometer
mm.
C.
Stand.
Afw.
Stand.
Afw.
760.06
- 0.07
2.8
f 0.6
759.16
- 0.99
5.2
t 3.0
76L.75
f 1.58
2.0
t 1.6
762.52
f 2.85
4.4
2.2
•§>-s
8
Toestand
van
de zee.
0.97 Vlak.
0.91 Slecht.
0.94jVlak.
0 93|
Weêrsgesteldheid: lOJan. 12 u. Digtbewolkt, beneveld, mooi.
llJan. 12 u. Bewolkt, beneveld, mooi.
12Jan. 8 u. Ligtbewolkt, beneveld, mooi.
12Jan. 12 u. Idem.
Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart.
Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming.
25 Dec. Ortelius. C.C.Üuinker.
26 Dec. 10 Jan. CorneliaenMaria.P.D.Mulder. Suriname.
27 Dec. Maria. J.J.Beekman. Montevideo.
Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart.
Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. llerkoms'.
10 Jan. Abcona. S. Thompson. Duink.&Goedk. Taganrog.
12 Waterloo. J. J. W. Stevert. Batavia.
12 Ernestine. J. H. J. Jollie. Hoogl.&v.Herw.
Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de
Buiten- of Binnenhaven te lossen.
Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor.
Priedr.Krupp. C.Sterly. Galatz. Rogge. S. van Gijn.
PER TELEGRAAF.
13 stuks Paarden.
68 Runderen.
49 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug)
64 magere dito - 8,a 24,per stuk. (matig)
986 Schapen.
n Lammeren.
81 vette Varkens - 0,42 a 0,56 per kilog. (stug)
15 magere dito - 8,alO,per stuk. (vlug)
92 stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram.
1 middelbare dito f per 50 kilogram.
Boter f i,30 a 1,40 per kilogram.
Kip-Eijeren f 6,50 a per 100 stuks.
Eend-Éijeren- a
hATKHB BKB1UTKA.
Stand der Amsterdamsche beurs van heden
Spanje Binnenland 18|.
Idem Buitenland 22|.
6'/0 Peru 65 V0, 50/o 52 f.
Metalliek Zilver 665.
Idem Papier 611.
Aangenomen de toezegging van beroep naar Simonshaven
en Biert, door dr. J. Riet, pred. te Wijdenes c. a.
Naar de N. Rott. Crt. verneemt, zal binnenkort eene
nieuwe lijn van stoomschepen onder Engelsche vlag tusschen
Rotterdam en Java via hot Suez-kanaal in werking komen.
De daarvoor in aanbouw zijnde schepen naderen hunne
voltooiijng; omstreeks Maart zal de geregelde vaart daar
mede geopend worden.
De groote boerenplaats van den heer E. Huisman»
te Helium (prov. Groningen) is afgebrand. Behalve de
hoeveelheid granen, hooi en stroo, zijn 33 stuks hoornvee,
11 paarden en 2 varkens in de vlammen omgekomen.
In Noorwegen is den 1 dezer eene wet in werking
getreden, waarbij aan Noorweegsche schepen de verpligting
wordt opgelegd, om in geval van aanzeiling met een ander
schip, aan dit laatste alle mogelijke hulp te verleenen en
niet door te zeilen zonder vooraf hun naam, de haven waar
zij te huis behooren en de plaats van waar zij komen en
die werwaarts zij bestemd zijn, medegedeeld te hebben.
Overtreding van dit voorschrift wordt met boete en gevan
genis, in sommige gevallen zelfs met tuchthuis, gestraft.
Tot de aanneming en bezorging van Advertentiën voor
de Heklersche en Nieuwedieper Courant uit Duitschlnnd,
Oostenrijk en Zwitserland, zijn de Annonce-Bureaux
van de HH. HAASENSTEIN VOGLER uitsluitend
geregtigd. Agent voor Parijs en Frankrijk: M. E.
ELSBACII, Paris, 3 rue de Provence. Agent voor
Iionden en Engeland: PLOWRIGHT Co., 12 King
Street, Cheapside.
Bevallen van een welgeschapen Dochter mijne geliefde
Echtgenoot WILHELMINA EENHORST.
Nieuwediep, 11 Januarij 1875.
ARIE BREED.
Heden overleed plotseling, onze veelgeliefde Vader en
Behuwdvader Jm. BLAAUBOER Gz., in leven Gemeen te-
Ontvanger te Zijpe, in den ouderdom van 66 jaren en
4 maanden.
Zijpe, 9 Januarij 1875.
Uit aller naam,
Jb. BLAAUBOER Jmz.
Op nieuw werd ons ouderhart getroffen door het over
lijden van ons derde Kind HENRICUS JACOBUS, in
den ouderdom van ruim 2 jaren.
Helder, 9 Januarij 1875.
A. J. LEIJER.
M. LEIJER—UURBANUS.
Verzoeke van rouwbezoek verschoond te worden.
Heden ontvingen wij het treurig berigt, dat onze Vader
en Behuwdvader, de Heer H. A. HOEKSEMA, te Workum
is overleden, in den ouderdom van 72 jaren en 4 maanden.
Helder, 10 Januarij 1875.
H. HOEKSEMA.
A. HOEKSEMA, geb. VADER.
„TEB NAGEDACHTEltlS" TAS PASTOOR
is heden afzonderlijk verkrijgbaar gesteld bij alle Boek
handelaars te dezer plaatse; ten voordecle der Armen.
aan de equipage van het Noordduitsche Stoomschip FR1ED
KRUPP, zonder voorkennis van Kapitein G. STEREY.
Die iets te vorderen heeft van of ver
schuldigd is aan Mejufvrouw NEELTJE
SPANJEIIDT, Weduwe van den Heer
E. A. WALLIN, gewoond hebbende te Helder, en aldaar
onlangs overleden, gelieve daarvan OPOAVKof BETALIIVO
te doen vóór of op den 15 Jnuiinrij 1875, ten kantore
van den Notaris B. WERENDLIJN SMIT, te Helder.