INGEZONDEN. Stoomvaart-Berig-ten Burgerlijke Stand. Gemeente Helder. 288ste STAATS LOTERIJ. Marine-Haven Nieuwecliep. PURMERENDER MARKT van HEDEN. Correspondentie. Gemeenteraad van Texel. Op een te Londen gehouden meeting, waar besloten is gelden bijeen te brengen om van El-Dschouf, een deel van de Sahara, een groot meer te maken van 180,000 vierk. kilometers, is mededeeling gedaan, dat volgens een telegram uit Zanzibar, Arabische kooplieden luitenant Cameron ten Westen van Lulaba ontmoet hadden en dat de heer Stanley een honderdtal negers van zijn escorte verloren had in een gevecht met de inboorlingen. Het matigheids-genootschap te Londen heeft eene nieuwe proefneming gedaan om haar doel te bevorderen. Zij heeft nl. eene tent op wielen doen vervaardigen, waarin men koffij, thee, chocolade, allerlei verfrisschende dranken en eenige spijzen tegen zeer billijken prijs kan verkrijgen. Gelukt deze proefneming, dan zullen tal van die tenten worden ingevoerd. Zwitserland. Volgens berigt uit Bern van den 30 Julij, hebben de werklieden aan den St. Gotthardtunnel te Göschenen geene verdere ongeregeldheden gepleegd; niettemin was de militaire magt aldaar nog versterkt. Volgens een later berigt hebben de arbeiders zich niet aan verdere buitensporigheden schuldig gemaakt. De tunnel is te Göschenen gedurende 36 uur ongenaakbaar geweest. Er zijn 4 dooden en 8 gewonden gevallen8 personen zijn gevangen genomen en .80 werklieden ontslagen. De arbeid is overal hervat. Amerika De World deelt het volgende mede omtrent de leden van de bekende Tammany-Ring, die hun persoon en gedeeltelijk ook de door hen op kosten der stad New-York beroofde schatten nog bijtijds aan de handen van het geregt wisten te onttrekken en naar de Oude Wereld vlugtten. Conolly, de controleur der stedelijke kassen, maakt met zijne familie groote reizen op het oostelijk halfrond, waar hij des zomers in de Alpenstreken in de eerste hötels, des winters in den regel in Egypte doorbrengt. Zijne gezondheid heeft veel geleden. Uren lang zit hij alleen voor bet Grand-hótel te Kaïro, door een ieder ontweken, doelloos rondziende met de handen in den zak. Zoover is het met den vrolijken, levendigen man gekomen. Hij ondervindt, nu, hoe ruw het pad der misdaad te bewandelen is, hoewel hij daardoor het middel vond 500 francs dagelijks te kunnen verteren en de inwoners te doen verbaasd staan over zijne verkwisting. Slechter gaat het evenwel den armen ouden Tom Fields; hij leeft in België in de grootste ellende, omdat hij niet gezorgd heeft een deel van het geld, waardoor hij zich de verbazing op den hals haalde, te besparen. Genot heeft zich naar Spanje begeven en slechts uit gebrek aan moed heeft hij zich het leven nog niet benomen. Niettegenstaande het medegenomen geld, is hij treurig en melancholisch gestemd. Swecey, de voormalige staatskanselier, woont te Parijs in de Cbamps-Elysées op een grooten voet, doch heeft weinig omgang met zijn landslieden, tegen wie hij even terughoudend is als hij dit vroeger was. Aanhoudende regens vallen in de vallei van Ohio. Verscheidene rivieren zijn uit hare oevers getreden. Een ontzaggelijke oppervlakte is overstroomd; het water vernielt den oogst en lieeft het spoorwegverkeer geheel verbroken. Ook te Memphis wast de Mississippi op onrustbarende wijze men vreest voor overstrooming der katoenvelden. Aan den Weleerw. heer J. J. DE VISSEIÏ. Ge hebt geschreven„Den kinderen op de scholen Oranje's daden te verhalen zonder daarop te wijzen (dat de kracht van den Zwijger lag in 't geloof en vertrouwen op God) is voor de kinderen zijns eigenen volks zich aan de eer en den roem van den Vader des Vaderlands te vergrijpen; den kinderen de juist daardoor zoo levensvolle geschiedenis van den grooten Zwijger te onthouden; den echtengeheelen Willem bij onze natie in vergetelheid te brengen, en de hand te sterken van hen, die dit laatste voortdurend hebben gezocht. Hierop heb 'k geantwoord„Ge doet 't voorkomen alsof de openbare school dat moet zwijgen." In uw laatste stuk ontkent ge dit met uw„Neen, en uog eens neen." Maar wat was dan uw bedoeling met die aanhaling? (Of hebt ge 't in abstracto geschreven?) Wat kan uw bedoeling anders zijn dan dat de gegeven beschouwing (de kracht van Willem I lag in z'n vertrouwen op God) teel op de Chr. Geref. en niet op de openbare school mag gegeven worden! Nu heb 'k echter 'n uitdrukking van Willem I aangehaald uit een schoolboekje, waaruit blijkt, dat op de openbare school wel degelijk, bij de behandeling van Willem I, op zijn vertrouwen in God gewezen wordt. Daarmede heb 'k aangetoond dat uw bedoeling valseh is, en dat uw bedekte beschuldiging (als zou de openbare school het wijzen op Willems geloof in verband met Willems daden moeten nalaten), ik zeg het nog eensleugen en laster is. Eu nu over kritiek. Wanneer de openbare onderwijzer het ver trouwen op God van Willem I als bron van diens kracht aangeeft, dan oefent hij geen kritiek, dan geeft hij geschiedenis. Kritiek is in deze zaakde beoordeeling van den grund waarop dit vertrouwen rustte, getoetst aan de leerstellingen van een of ander kerkgenootschap. Dat doet de openbare onderwijzer niet. Daarom heb 'k geschreven „de kritiek behoort op de openbare school niet thuis." Zijt ge nu „in 't reine," mijnheer! Helder31 Julij 1875. J. F. BERK, Hoofdonderwijzer. Mijnheer de Redacteur! De reden dat 'k UEd. verzoek dit schrijven in uwe courant te plaatsen vóór de vergadering tot bespreking der Bewaarschool kwestie in deze gemeente bijeenkomt, ligt in de oppositie, door een of meer voorstanders van 't neutrale voorbereidings-onderwijs gevoerd tegen de wijze, waarop die zaak is aangevat, en tegen 't niet vooraf openbaar maken eener begrooting. Het komt me voor dat 't oprigteu van neutrale bewaarscholen goedkeuring en warme sympathie verdient van de voorstanders van neutraal onderwijs in 't algemeen; dat, zoo er iets verkeerds in de handelwijze der voorloopige com missie ligt, dit toch niet onherstelbaar verkeerd is dat 't thans oppositie voeren tegen 't te laat beleggen der ver gadering of 't niet vooraf openbaar maken eener kosten-begrooting niet te pas komt, waar' een belang op 't spel staat zoo groot als 't beginsel van neutraliteit: dat tusschen hen, die neutraal onderwijs voorstaan geen zamen- werking bestaat, voldoende om op den duur weerstand te bieden aan de vereende krachten der tegenpartijen. Over dit laatste punt zou 'k gaarne iets in 't midden brengen. „Indien ge vrede wilt rust u tot den strijd." Zoo ooit dan mag dit woord thans gehoord worden, nu de beschaving een strijd te voeren heeft, heftiger misschien dan ooit te voren. In dien strijd zijn tle partijenaan den cenen kant elementen, waarin versterven zich openbaart, en die alleen aan dien doodstrijd kracht ontleenenaan de andere zijdehet nieuwe, dat frisch en forsch zich tracht te verheffen. Die strijd is zoo oud als de geschiedenis, die strijd der beschaving is zoo oud als de beschaving zelve. Steeds is 't doel 'tzelfde gebleven, de factoren slechts zijn veranderd. Vele zijn die factoren, o. a. de staat, de kerk, de sociale democratie en de school. Vooreerst heeft de staat te doen met de kerk, d. i. met die magt in de Protestautsche of Katholieke kerk, welke zich vastklemt aan 't kille dogma, en die daardoor in strijd moet geraken met de wetenschap. In eerstgenoemde kerk is 't de partij, die de behoeften van 't tegenwoordige niet erkent en alles aanwendt om bij 't oude te blijven. Maar wie ziet dan niet in, dat zoodanige kerk in botsing geraakt met de resultaten der wetenschap tot haar kan gezegd wordenik ben hongerig geweest, en gij hebt mij niet gespijsd. In laatstgenoemde kerk is het de partij, die op hare banier de leuze „verdraagzaamheid" niet wil dulden, en zich ken merkt door strijd tegen de vrije wetenschap. Ten tweede heeft de staat tc doen met de sociale democratie. Zij wil alles vernielen en in de plaats van 't verbrokene en ver brijzelde een nieuwe wereld scheppen. Soms gaat zij vriendschap pelijk zamen met de mannen der dogmatiek; vaak, dit moet erkend worden, zijn haar wenschen gegrond, doch niet omdat deze van haar uitgaan, maar omdat zij te lezen moeten staan in de vaan van elke partij, die vooruitgang wil. En thans de school. Bij welke dezer partijen moet zij zich aansluiten, opdat we daarin vinden de hoop, de kracht, den roem der natie? 't Antwoord, dat in ons land reeds lang als 't juiste erkend is en in andere landen hoe langer hoe meer als 't juiste erkend wordt, luidt:bij den staat. Daar kunnen wij ons en de jeugd met ons, vrij en natuurlijk ontwikkelen, en wat zijn de grondbeginselen der paedagogiek anders dan de regels en wetten van die vrije en natuurlijke ontwikkeling! Maar dan ook er naar gestreefd, dat de school zij, wat zij wezen moet, om den strijd der beschaving met goed gevolg te helpen strijdenNiet ten onregte toch heeft men de wet van 1857 genoemd „een soort van compromis, om uit een onhoudbaar geworden toestand te geraken". Zulk een compromis op staatkundig terrein is echter zeiden van langen duur. Bovendien in 17 jaren tijds is er verandering gekomen in eenige maatschappelijke toestanden; een I7jarige toepassing van de wet heeft duidelijk de gebreken vooral de paedagogische doen zien. Zeker, veel goeds is er in die 17 jaren op 't gebied van 't lager onderwijs tot stand gekomen; veel is er verbeterd; maar nog veel meer is er te doen overgebleven. Ook de wet op 't middelbaar onderwijs (van 1863) maakt een herziening van de wet op 't 1. o. noodzakelijk. Doch 't beginsel der wet van '57, het neutrale openbaar onderwijs, de vrije volksschool moet behouden worden. Zij immers weert alle dogmatiekzij werkt aan de zedelijke vorming der kinderen zonder een of andere geloofs belijdenis te krenkenhet onderwijs in de godsdienst laat zij over aan de verschillende kerkgenootschappen; in één woord: zij is .neutraal zonder godsdienstloos te wezen. Wat moet gedaan worden om de volksschool aan haar bestemming te doen beantwoorden? Gelukkig zijn 't niet enkelen, die dit vraagstuk trachten op te lossen, maar velen, geheele vereenigingen. De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, het Nederlandsch Onderwijzers-Genootschap, het Schoolverbonden last not least de vereeniging „Volksonderwijs." Of deze laatste van invloed en beteekenis is, blijkt hieruit, dat de woordvoerder der antirevolutionaire partij in de Tweede Kamer openlijk heeft gesproken van die gevreesde en geduchte vereeniging „Volksonderwijs." Dat woord van den talentvollen tegenstander zegt veel; 't wijst er op, hoe 't rijsken, gekweekt op Frieschen bodem met z'n wortels zich ook verder uitgebreid heeft, en door 't opnemen van meerdere voedingstof geworden is tot een flinken en krachtigen boom. Kan het (en waarom zou 't niet?) laat hij dan z'n wortels ook in deze plaats schieten, laten ook wij hem helpen kweeken, opdat we later z'n vrucht niet als aangeboden behoeven aan te nemen, doch omdat ook wij regt hebben op die vruchtde vrije, de neutrale volksschool Vóór 'k de inrigting en 't streven der vereeniging „Volksonderwijs," in hoofdtrekken beschrijf, geef 'k 't doel, dat'kinetm'n schrijven beoog. 't Plan tot oprigting van bewaarscholen hier ter stede is genoegzaam bekend. En al had deze of gene (waaronder ik zelf) geweuscht, de circulaire ook aan Israëlieten, Katholieken en alle Protestanten te rigten hetgeen tot verduidelijking getegd is door leden der voorloopige commissie, hetzij bij 't ophalen der circulaires, hetzij bij andere gelegenheden neemt alle uitsluiting weg. Het doel der oprigting is nietGereformeerden, Mennisten of Lutherschen te vormen 't doel is: een gezonden geest bij de kinderen aan te kweeken, ze meer vatbaar te maken voor 't volgend onderwijs. Dat doel is schoon. Mogen de mannen, die deze zaak begonnen zijn en zich tijd en moeite getroosten, voldoende ondersteuning vinden in hun werkGoed voorbereidend onderwijs met goed lager onderwijs vereenigd, breekt de baan voor ware beschaving! Laten we de krachten niet verzwakken, door te wijzen op dingen, die hersteld kunnen worden, of waarvan de nadeelige invloed kan worden weggenomen. Zoo wij ons hierdoor verdeelen de tegenpartij zal juichen heerschen Aan 't bespreken dezer bewaarschool-kwestie zal voorzeker in de eerste plaats de aanstaande vergadering gewijd worden. Zij, die daar verschijnen, zullen grootendeels voorstanders van neutrale bewaarscholen in 't bijzonder, en voorstanders van neutraal onderwijs in 't algemeen zijn. Nu meende 'k het niet overbodig, te wijzen op hun aaneensluiting, niet alleen in deze, maar ook in de algemeeue school-kwestie. De tegenstand is niet gering. Dank zij 't would-be martelaarschap der beide tegen ons overstaande partijen. We kunnen 't dolce far niente niet langer volhouden, doch moeten optreden. Dat optreden zij beslist en ferm; niet enkel, maar aaneengesloten. Duizenden begrijpen dit, en velen in alle deelen des lands sluiten zich aan bij de „gevreesde" en „geduchte" vereeniging Volksonde r wij s Daarom wijs 'k op haar, en zal trachten haar te schetsen in 't kenmerkende, dat zij bezit. Misschien komt zij iu de vergadering ter sprake; misschien ook zullen onder de aanwezigen zich bevinden, die nog eens méér en uitvoeriger dan waartoe de bewaarschool aanleiding geeft, over 't onderwijs van gedachten wenschen te wisselen misschien zijn er, die een afdeeling wenschen op te rigten. Moge dit en 't volgend schrijven in allen gevalle er toe bijdragen, dat genoemde vereeniging bij de voorstanders van neutraal onderwijs meer gekend en gewaardeerd en bij de tegenstanders steeds meer „gevreesd" en „geducht" worde. (Vervolg in het volgend nummer Helder, 29 Julij 75i J. F, BERK. De Prins Hendrik vertrok den 1 dezer van Batavia naar hier via Napels. De Koning der Nederlanden zal den 26 dezer volgen. Opgave van af Zaturdag middag tot Dingsdag middag. ONDERTROUWD en GETROUWD Geene. BEVALLEN: M. M. de Vries, geb. van Brederode, (D.). A. C. Koning, geb. van Blijenburgh, (D.). A. M. Sikkes, geb. van der Stijlen, (1 D. en 1 Z.). J. Roemer, geb. van der Meer, (D.). B. van Brederode, geb. Boesaart, (D.). K. Wessel, geb. van der Schaaf, (Z.). OVERLEDEN: R. Helder, 5 jaren en 8 maanden. G. Kamp, 6 maanden. VIERDE KLLA.SSE. Eerste lijst: No. 15689 f 1000; No. 8598 en 18385 ieder f 400; No. 7526 en 12268 ieder f 200; No. 261, 4390, 6307, 10718, 13914, 17070 en 17421 ieder f 100. Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet) sh 3 Uren. Windrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. Vochtigh. procent, j Toestand van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 1 12 ntw. 7k. 763.06 2.71 17.0 - 3.1 0.79 weingolv 2 12 li. 1.8» 767.04 6.68 17.0 - 3.1 0.73 Vlak. 3 8 n. 0.1 765.64!+ 5.27 16.2 - 2.1 0.68 3 12 no. 1.3„ 765.45 5.08 16.8 - 3.4 0.72 176 n Runderen. 155 li vette Kalveren f 8 li magere dito - 1683 H Schapen. li Lammeren. 70 li vette Varkens - 8 magere dito - Weersgesteldheid: lAug. 12u. Ligtbewolkt, winderig, mooi. 2 Aug. 12 u. Ligtbewolkt, mooi. 3 Aug. 8 u. Idem. 3 Aug. 12 u. Idem. In de maand Julij jl. viel er 33.4 mm. regen. De verdamping in die maand was 132.0 millimeters. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart. Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming. 8 Julij. 2 Aug. Prof.SimonThomas. F.Pot. Padang. 24 Julij. Irene. J. H. Meijer. Genua. 25 Julij. 1 TweeGezusters. W.H.Hofstee. Samarang. 30 Julij. 2 Willcmina en Clara.R.P.Tjebbes. Soerabaija. 30 Julij. 2 den Helder. C. Rab. Suriname. 31 Julij. Frieslqrid. T. Sipkes. Samarang. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Buiten- of Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. JohanEilardMaria.A.E.Scheurleer.Kongshamn.Hout. Amons Co. Mardöll. F. W.IIoijcr. Bassein. Rijst. v. Vliet Co. Acadion. T. Cusin. Duink. Goedk. Hayle. J. Gardon. Charlestown.Steenk. v. Gijn Co. Aimwell. R. Raine. Seaham. ZurMühlen&Co. FrederickSnowdon.W.F.Chicken. Newcastle. C. Berghuijs. PER TELEGRAAF. stuks Paarden. 10,a 22,per stuk. (vlug) 8 a 0,60 perkilog. (vlug) -al4,per stuk. (stug) 258 stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram. 2 middelbare dito f per 50 kilogram. Boter f 1,40 a 1,50 per kilogram. Kip-Eijeren f 3,50 a per 100 stuks. Eend-Eijeren- 4,25 a We hebben een ingezonden stuk ontvangen, dat alleen geplaatst wordt wanneer de schrijver het onderteekent. Vergadering van Vrijdag 30 Julij 1875. Afwezig de heeren S. Keijscr en W. Hillenius met kennisgeving en P. Langeveld. Na opening der vergadering worden de notulen gelezen en goedgekeurd. 1. De Voorzitter brengt ter tafel eenige provinciale bladen, welke na mededeeling voor kennisgeving worden aangenomen. 2. Wurdt gelezen eene missive van HH. Gedeputeerde Staten met terugzending der staten van af- en overschrijving en die der te doene betalingen uit den post van onvoorziene uitgaven, waarin eene wijziging wordt voorgesteld. Nadat door den Voorzitter de noodige inlichtingen zijn verstrekt, wordt op voorstel van het Dagel. Bestuur besloten de staten te wijzigen overeenkomstig de zienswijze van HH. Gedeputeerde Staten. Mede is bij dezelfde missive met eene aanmerking teruggezonden het besluit eener tijdelijke geldleening, en het tarief voor heffing van begrafenisregten op de algemeetie begraafplaats. De Voorzitter doet mededeeling van de wijzigingfen die daarin zijn gebragt, waarna de gewijzigde ontwerpen worden vastgesteld om aan HH. Gedep. Staten ter goedkeuring te worden teruggezonden. 3. De Voorzitter biedt namens B. en W. de vergaderingaan.de rekening dienst 1874, met de daarbij behoorende bescheiden, en stelt voor die rekening gedurende 14 dagen ter Secretarie voor een ieder ter lezing neder te leggen, terwijl eene commissie, bestaande uit de heeren Reij, Mentz, Dros, Vlaming en Bruin wordt benoemd, tot het onderzoeken daarvan. 4. Wordt gelezen een rekest van Jan Zegel, het verzoek inhou dende om het onderhoud der wegen weder voor een jaar en voor dezelfde som te mogen behouden. De Voorzitter stelt namens het Dagel. Bestuur voor het verzoek in te willigen. Na eenige discussie wordt het voorstel in stemming gebragt en met 6 tegen 4 stemmen aangenomen; zoodat alzoo het onderhoud der wegen weder voor een jaar aan Jan Zegel is gegund. 5. Wordt gelezen een rekest van P. Koning Cz. in substantie het verzoek inhoudende, om een gedeelte van de oude school in huur te mogen hebben. Na eenige besprekingen wordt het Dagel. Bestuur gemagtigd, de conditiën voor die huur vast te stellen en in eene volgende vergadering ter nadere goedkeuring aan te bieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1875 | | pagina 3