had de orde te storen; integendeel, er was misschien geen godvruchtiger lid onder de gansche menigte. Maar 't was ondragelijk. Er werd dan ook het schuldig over Linkhaw uitgesproken, en dientengevolge kreeg hij een vonnis. Uit de Transvaal. Uit het schrijven van een onzer landgenooten, onlangs naar de Transvaal gereisd, deelt men aan het U. D. mede: «Wanneer men in Natal landt met de boot, dan brengt de spoor u van de landingsplaats voor tien pence naar de stad Durban, die 5 a 10 minuten per spoor verder op ligt. Men moet zorgen, dat de bagage daar ook heen komt en bezorgd worde bij den heer Schenk, forwarding-agent aldaar. Deze heer zendt de goederen voor 3 4 sh. per cente naar naar Maritzburg, alwaar de passagiers in één dag komen kunnen per omnibus voor een p. st., terwijl de goederenwagen (ossenwagen) hierover 4 dagen werk heeft. In Maritzburg kan men dan geschikt een ossenwagen krij gen, die u naar Pretoria brengt. Om dezen wagen te krijgen, kan ik iedereen recommandeeren den heer James Egener, Longmarketstreet, Maritzburg. Deze heer heeft mij 6 p. st. uitgewonnen. Dit wordt duidelijk uit het volgende: De heer Schenk, van Durban, stuurt alle goe deren naar zijn compagnon Button, te Maritzburg; deze heer zorgt voor wagens naar Pretoria en neemt grove provisie van alle vreemdelingen. Zoo wilde hij van mij 36 p. st. nemen voor mijn goed van Durban naar Maritz burg en voor de verdere verzending van mijne bagage en passage naar Pretoria; maar door bemiddeling van den heer Egener kreeg ik alles voor 30 p. st. gedaan. Dit verschil is dus nog al aanzienlijk. Wanneer men te Durban zijne bagage aan het station staan heeft, dan doet men wijs direct naar den heer Schenk te gaan en dezen heer de bagage te laten halen vandaar naar zijne berg plaats; hierdoor wint men verscheidene six pence uit. In Maritzburg koopt men levensbehoeften voor 4 weken, voor de reis naar Pretoria. De heer Egener levert dit alles zeer billijk; u zult dat zien, ais ik maar melding maak van een paar artikels. Hij geeft u suiker voor 4 pence een pond; dit kost in Pretoria 9 pence; de rijst geeft hij voor 4 pence, in Pretoria neemt men daarvoor 9 pence, enz. In Maritzburg zoowel als in Durban logeert men in een boardinghouse voor 5 sh. per dag per persoon. Afrika valt over het geheel niet mee voor een Hollander. Van Maritzburg tot aan Pretoria ziet men niets anders dan gras. Enkele malen ziet men een boerderij, omringd van een paar wilgen, en dat is alle boomgewas. De boerderijen zijn zoo groot in omvang als een halve Hol- landsche provincie. Ze hebben zoo grooten overvloed van gras, dat de boeren tegen den winter drie kwart daarvan verbranden, om tegen liet voorjaar weder nieuw te krijgen. Zoo'n grasbrand is een fameus gezigt. Ik heb er ver scheidene gezien onderweg, want 't loopt nu tegen den winter. De boerderijen, die men ontmoet, geven een treurig beeld van de beschaving harer bewoners. Ramen zonder ruiten en digtgestopt met doeken of kussers. Huisraad vindt men er geheel niet, enkele malen een tafel en een of twee stoelen met leêren zittingen. Wij zijn in boerde rijen geweest, waar men tnaar één kopje had, zoodat het geheele gezin, man, vrouw en 6 a 8 kinderen, beurt voor beurt daaruit drinken moet. Zoo'n zelfde boer is intusschen zeer rijk aan land en vee. Hun taal is nog al verschillend van de onze; men moet er aan wennen om ze te verstaan, een schoteltje noemen zij een pierinkje, veel is banje, enz. De reis door Natal duurt 12 dagen, door den Vrijstaat even zooveel en dan komt men in de Transvaal. Deze dagreizen kan men echter niet zoo juist bepalen, want de wegen zijn bij regenachtig weder zeer slecht; dan kan men volstrekt niet avanceeren en zit telkens voor eenige uren vast in de slooten, die men hier «spruiten» noemt. Wij b. v. zaten dikwijls 6 uur aaneen vast, moesten afladen en dan nog hadden 45 ossen moeite om den wagen er weer uit te halen. Op 2 dagen na hebben we 6 weken gezeten op den ossenwagen. Of een spoorweg hier van pas zal komen Benoeming-en, enz. Herbenoemd zijntot griffier bij het kantongeregt te Medemblik, met ingang van 26 Sept. a. s., de heer C. YVarnsiuck tot plaats vervangend kantonregter te Beverwijk, met ingang van llJulijjl., de heer C. H. Moens. (Herplaatsing wegens eene misstelling.) De luit. Ier zee 2de kl. D. Hordijk, laatst behoord hebbende tot het eskader in Oost-Indië en van daar den 8 dezer teruggekomen, is met dien datum op non-activiteit gesteld. De luit. ter zee 1ste kl. W. J. H. de Kanter, dienende als ]9te off. aan boord van het wachtschip te Arasterdam, wordt niet 20 Aug, a. s. op non-activiteit gesteld en met den 21sten daar aanvolgende vervangen door den luit. ter zee 1ste kl. J. A. Vening. De off.-mach. 2de kl. A. Joi.gkees wordt met den 1 Aug. a. s. geplaatst op 's rijks werf te Amsterdam. De 2de luits. bij het korps mariniers J. R. J. P. Cambier, R. P. A. van Rees en J3. A. G. de Petit, worden met ingang van 1 Aug. a. s. bevorderd tot 1ste luit. bij dat korps, en wordt met dien datum bevorderd tot kapt.-kwartierm. 2de kl. de 1ste luit.— kwartierm. J. Allot; en de kapt.-adm. van kleeding bij het. korps mariniers, W. II. de Lozanne, met ingang van 1 Aug. a. s., benoemd tot kapt. Islc kl., adm. van kleeding bij dat korps. Buitenland. Frankrijk. Te Parijs is in 78jarigen ouderdom overleden Soeur Marthe, bijgenaamd «la petite mère,» die haar geheele leven had gewijd aan de verzorging van zieken en gekwetsten. Te Lyon verleende zij haar hulp bij de eerste cholera- epidemie; den Krimoorlog en den Italiaanschen oorlog maakte zij als liefdezuster mede. Bij de cholera-epidemie van 1866 was zij te Amiens, gedurende den laatsten oor log bij de ambulancen en nu later in Parijs. Zij was met liet eerekruis versierd, haar door Eugénie, de ex-Keizerin, geschonken. Voor de regtstreeksche aanleiding tot de oorlogs verklaring van Napoleon III aan den Keizer van Duitschland werd steeds gehouden de beleediging, door Keizer Wilhelm den Franschen gezant aangedaan. Thans toont echter het rapport van den heer de Kératry, secretaris der commissie uit het Wetgevend Ligchaam, belast met het onderzoek der bescheiden betreffende den Fransch-Duitschen oorlog, dat die beleediging nooit heeft bestaan. Dit verklaart de heer Benedetti zelf. Den Franschen gezant was door den Keizer een laatste gehoor toegestaan aan het spoorwegstation. Daarin ver klaarde de Keizer, dat hij hem niets meer kon mededeelen en dat verdere onderhandelingen met zijne ministers moesten worden gevoerd. Hoe is nu de legende in de wereld gekomen? Men vermoedde, dat Bismarck haar had medegedeeld in een schrijven aan Pruissische diplomatieke agenten bij buiten- landsche hoven, met het doel daardoor een vredebreuk onvermijdelijk te maken. Maar de heer Kératry bewijst, dat dit vermoeden ongegrond is. Het verhaal der belee diging komt voor in twee dépêches van Fransche diplomaten, die beweren van den inhoud van een brief van Bismarck te hebben kennis bekomen door eene diplomatieke onbe scheidenheid, welke zij niet mogen verraden. De Fransche ministers hadden, zoo betoogt de heer de Kératry, het bewijs van de valschheid van het verhaal in handen in Benedetti's dépêches, toen zij, op grond van dat verhaal, de onmiddellijke oorlogsverklaring voorstelden. Engeland, Aan boord van een der nieuwste en sterkste pantser schepen der marine, de Thunderer, had jl. Vrijdag een ontzettend ongeluk plaats. Terwijl dit schip in 't vaarwater nabij Portsmouth een proeftogt maakte, sprong, bij betrekke lijk geringe spanning, een der stoomketels, waardoor 25 man onmiddelijk gedood, en ruim 50 in erge of geringer mate gekwetst werden. Eerst een uur na de ontploffing veroorloofde 't langzaam wegtrekken van den dikken rook in de machinekamer 't instellen van een onderzoek naar den omvang der ramp. 't Bleek toen, dat een der zijwanden van den gesprongen ketel geheel was weggeslagen, op zijn weg alles verbrijzelende. Rondom vond men de lijken van den eersten machinist, een ingenieur, stokers, werklieden enz. Vele lijken waren deerlijk verzengd en verminkt. Van de 53 gekwetsten, die levend naar 't hospitaal konden gebragt worden, zullen er, naar men vreest, nog wel de helft bezwijken. De Thunderer was, toen de ontploffing plaats greep, pas acht minuten onder stoomhare ketels en machines waren geheel nieuw. Geen wonder dus, dat men met bezorgdheid vraagt, hoe onder deze omstandigheden een dergelijk accident mogelijk kon zijn. In den tuin van Grosvenor House, toebelioorende aan den hertog van Westminster, werd dezer dagen door eenige honderden schoolkindereu eene bloemen-tentoon- stelling gehouden, waarbij prijzen werden uitgereikt voor de best gekweekte exemplaren. De bloemen behoorden tot de alledaagsche soorten, geschikt om op vensterkozijnen te worden gehouden. De prijzen, in geld bestaande, werden uitgereikt door de hertogin van Westminster, in tegen woordigheid van een aantal aanzienlijken, waaronder lady Grosvenor, lord Shaftesbury, de lieer Gladstone, sir Henry Rawlinson, enz. Beiden lord Shaftesbury en de heer Gladstone voerden 't woord. Lord Shaftesbury wees op den verzach tenden en beschavenden invloed van 't aankweeken van bloemen; aan menig arm gezin in 't hartje van Londen was daardoor vroomheid, tevredenheid en een zweempje van landelijk leven teruggegeven. De heer Gladstone was breedvoeriger. De smaak voor bloemen en de kunst van tuinieren, zeide hij, waren in 't bijzonder een Engelsche smaak en kunst. Overal ter wereld, waar een tuin werd aangelegd niet volgens kunstige symetrische voorschriften, doch om 't oog en den zin voor 't schilderachtige te bevredigen, heette zulk een tuin «een Engelsche tuin.» En 't mogt een verblijdend verschijnsel geacht worden, dat de lust tot tuinieren nog steeds meer algemeen werd in Engeland, vooral ook in de Engelsche steden. In vroeger tijd was de vrije natuur binnen 't bereik van eiken stedeling zelfs. Thans niet meer. Integendeel, jaar op jaar worden duizenden in de groote steden verder en verder verwijderd van aanraking met de natuur. Te Londen had men zoozeer nog geen klagen; want Londen was rijk aan fraai aan gelegde parken en open plekken, terwijl de middelen tot vervoer naar de omstreken goedkoop en talrijk zijn. Doch hoe treurig waren de bewoners van sommige fabrieksteden er aan toe, waar uren wijd 't land, onder rook, stof en aseli bedolven, geen spoor van plantengroei vertoonde! Daar, en in de achterbuurten van Londen, kon 't kweeken van vensterbloemen een ware zegen worden voor de van alle schoonheidsvormen verstoken armen, 't Was eene aan gename en dankbare taak, aan kinderen te leeren hoe zij een kozijn of dakgoot herscheppen kunnen in een tuintje. Duitschland. Een even vreemde als geheimzinnige dubbele zelf moord is dezer dagen in een hotel te Keulen gepleegd. Een heer, vergezeld van een dame, verlangde een kamer zoo goedkoop mogelijk. Nadat hun een kamer was aan gewezen, gingen zij een wandeling doen, kwamen des avonds terug en lieten zich een fijn souper, waaraan zalm en cham pagne niet ontbraken, voordienen. Toen zij echter den volgenden morgen te twaalf uren nog niet aan het ontbijt verschenen waren en op het herhaald kloppen geen ant woord kwam, liet men de deur openbreken en vond toen in elk der beide ledikanten een lijk. Beiden hadden zich doodgeschoten. Van papieren of herkenniugsteekenen is geen spoor gevonden; zelfs de merken in hun linnengoed waren vernietigd. Stoom vaart- Berigten. STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ NEDERLAND. Phins Hendei k. 1 Julij van Batavia vertrokken. Prinses Amalia. 2Julij te Glasgovv in repar. gekom. Prins van Oranje. 10 Junij van hier vertrokken. 29Junij Suez aang. en vertr. c o n r a d. 9 Junij alhier aangek vertr.5Aug. j Koning der Nederlanden. 13 Mei yan hier vertrokken. 21 Junij te Batavia aangekomen. Voorwaarts. 8 Julij van hier vertrokken. 16 Julij Gibraltar gepasseerd. Maddra. 19Junij alhier aang., vertr.22Julij. holland. 27 Mei van hier vertrokken. 23 Junij Aden aang., 24Junij vert. B o r n e o 19 Mei van Batavia vertrokken. 9 Julij Gibraltar aang., 10 vertr. Gele b es. 3 Junij van Batavia vertrokken. 16 Julij Sagres gepasseerd. Burgerlijke Stand. Gemeente Helder. Opgave van af Zaturdag middtig tot Dingsdag middag. ONDERTROUWD P. J. de Klerk, metselaar en G. de Wijn. GETROUWD: Geene. BEVALLEN. F. H. M. Brouwer, geb. Barneveld, Z. A. Adriaansen, geb. van Dalen, D. A. M. Sevenhuijsen, geb. de Klerk, Z. A. C. van Gessel, geb. Spigt, Z. G. de Ruijter, geb. van der Rol, D. M. A. de Beurs, geb. Beijers, Z. J. Bakker, geb. Zuidewind, D. G. J. Strikker, geb. Mooij, D. M. van Veen, geb. van Oers, Z. A. Kok, geb. Vink, Z. OVERLEDEND. Eijgenlinijs, geb. de Best, 69 jaren. J. Hoogervorst, 5 weken. P. J. Burkunk, 13 maanden. A. Jonker, 6 maanden. Marine-Haven Nieuwediep. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart. Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming. 19 Jnnij. Madura. R.B.v.d.Sprenkel.Padangeuz.viaSuez. 8 Julij. 14 Julij. Petronclla. W. de Jong. Padaug. 14 Julij. Ferdinand&Louis. J.H.Otto. Tjilatjap. 14 Julij. Johannes. M. II.Visser. Soerabaija. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Buiten— of Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. Silentia. O. Basberg. Hernosand. Hout. Amons Sc Go. A. lt. Falck. F. Ekamp. Bulders. Houtvaart. M. E. Visser. Nerva. n Soridderen. J. P. Rasmussen. Borgo. Chip Chase. T. Reed. Newcastle. Steenk. Zur Mühlen 8cCo. Rio Tinto. A. Pidgeon. Taganrog. Rogge. Duink. Sc Goedk. Roijal Welsh. G. C. Coates. u Sandringham. W. Hay. n PURMERENDER MARKT van HEDEN. PER TELEGRAAF. 32 stuks Paarden. 258 Runderen. 129 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug) 47 magere dito - 10,a 24,per stuk.(vlug) 985 Schapen. 123 vette Varkens - 0,52 a 0,66 per kilog. (vlug) 10 magere dito - 25,a29,per stuk. (stug) 318 stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram. 1 middelbare dito f per 50 kilogram. Boter f 1,40 a 1,55 per kilogram. Kip-Eijeren f 3,50 a per 100 stuks. Eend-Eijeren- 3,50 a t, L.iTKRE BËRIGTElll. Het afbrengen van het te Huisduinen gestrande en zooveel besproken stoomschip «König Wilhelm» is nu door de Engelsche ondernemers ten eenenmale opgegeven; na er zooveel mogelijk te hebben afgehaald, is de ondernemer met zijne echtgenoote en vrij talrijk personeel naar Huil teruggekeerd, ten spijt van vele Heldersche en Huisduiner werklieden, die er gedurende een paar jaren fiksche dag huren en uitmuntende schafting genoten. Men schrijft ons van Texel, dd. 18 dezer: «De vele werkzaamheden aan den polder het Noorden, gevoegd bij den drukken hooibouw, verooorzaakt eene nog al belangrijke stijging der dagloonen van de werklieden. Voor grasmaaijers wordt hier zelfs van f 2.75 f4 per «mansdag» betaald.» Uit het verslag over den toestand der Kweekschool voor de Zeevaart te Leiden over 1875, met een terugblik op het 20jarig bestaan der inrigting, blijkt onder meer, dat in die 20 jaren werd verbruikt de som van f 60,950; daarvan wordt afgetrokken f 10,950 als verloren aan niet- geslaagden; blijft f 50,000, waarvoor zijn geleverd aan de Marine 1209 knapen, 66 aan de koopvaardij, van welke zeer velen reeds in de dienst hooger zijn opgeklommen. Omtrent de calamiteit in het droogdok te Middelburg verneemt men, dat zij volstrekt niet van ernstigen aard is en binnen eenige weken zal kunnen worden hersteld. Dit schijnt eene kwestie van ongeveer f 7000 te zullen zijn. Er moet in het weggezonken gat eene afsluiting van geheide planken worden gemaakt en verder wordt het volgestort met schorklei, die reeds wordt aangevoerd. Deze klei is zeer vast en waterkeerend. Met genoegen merkt men overigens de goede constructie van het dok op; het water vloeit, zonder pompen, uit het achterdok door de riolen weg; de afsluiting tusschen het voor- en achterdok werkt voldoende, zoodat het water in het voordok even hoog staat als buiten, en ook de bateau-porte sluit goed, zoodat men niet behoeft te vreezen of binnen korten tijd zal de geheele inrigting volkomen in orde zijn. Op de begrooting van de Geldersche Maatschappij van Landbouw is voor het volgende jaar eene som van f 1470 uitgetrokken, tot bestrijding der kosten van wandel- leeraren. Jl. Zaturdag ochtend 3 ure vertrokken uit Deventer drie jongelieden, leden der velocipède-club Immer Weiter, op hunne tweewielers naar Amsterdam, waar zij 's avonds ten 7 ure aankwamen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1876 | | pagina 3