had de orde te storen; integendeel, er was misschien geen
godvruchtiger lid onder de gansche menigte. Maar 't was
ondragelijk.
Er werd dan ook het schuldig over Linkhaw uitgesproken,
en dientengevolge kreeg hij een vonnis.
Uit de Transvaal.
Uit het schrijven van een onzer landgenooten, onlangs
naar de Transvaal gereisd, deelt men aan het U. D. mede:
«Wanneer men in Natal landt met de boot, dan brengt
de spoor u van de landingsplaats voor tien pence naar de
stad Durban, die 5 a 10 minuten per spoor verder op ligt.
Men moet zorgen, dat de bagage daar ook heen komt en
bezorgd worde bij den heer Schenk, forwarding-agent aldaar.
Deze heer zendt de goederen voor 3 4 sh. per cente
naar naar Maritzburg, alwaar de passagiers in één dag
komen kunnen per omnibus voor een p. st., terwijl de
goederenwagen (ossenwagen) hierover 4 dagen werk heeft.
In Maritzburg kan men dan geschikt een ossenwagen krij
gen, die u naar Pretoria brengt. Om dezen wagen te
krijgen, kan ik iedereen recommandeeren den heer James
Egener, Longmarketstreet, Maritzburg. Deze heer heeft
mij 6 p. st. uitgewonnen. Dit wordt duidelijk uit het
volgende: De heer Schenk, van Durban, stuurt alle goe
deren naar zijn compagnon Button, te Maritzburg; deze
heer zorgt voor wagens naar Pretoria en neemt grove
provisie van alle vreemdelingen. Zoo wilde hij van mij
36 p. st. nemen voor mijn goed van Durban naar Maritz
burg en voor de verdere verzending van mijne bagage en
passage naar Pretoria; maar door bemiddeling van den
heer Egener kreeg ik alles voor 30 p. st. gedaan.
Dit verschil is dus nog al aanzienlijk. Wanneer men te
Durban zijne bagage aan het station staan heeft, dan doet
men wijs direct naar den heer Schenk te gaan en dezen
heer de bagage te laten halen vandaar naar zijne berg
plaats; hierdoor wint men verscheidene six pence uit.
In Maritzburg koopt men levensbehoeften voor 4 weken,
voor de reis naar Pretoria. De heer Egener levert dit
alles zeer billijk; u zult dat zien, ais ik maar melding
maak van een paar artikels. Hij geeft u suiker voor 4
pence een pond; dit kost in Pretoria 9 pence; de rijst
geeft hij voor 4 pence, in Pretoria neemt men daarvoor
9 pence, enz. In Maritzburg zoowel als in Durban logeert
men in een boardinghouse voor 5 sh. per dag per persoon.
Afrika valt over het geheel niet mee voor een Hollander.
Van Maritzburg tot aan Pretoria ziet men niets anders
dan gras. Enkele malen ziet men een boerderij, omringd
van een paar wilgen, en dat is alle boomgewas. De
boerderijen zijn zoo groot in omvang als een halve Hol-
landsche provincie. Ze hebben zoo grooten overvloed van
gras, dat de boeren tegen den winter drie kwart daarvan
verbranden, om tegen liet voorjaar weder nieuw te krijgen.
Zoo'n grasbrand is een fameus gezigt. Ik heb er ver
scheidene gezien onderweg, want 't loopt nu tegen den winter.
De boerderijen, die men ontmoet, geven een treurig
beeld van de beschaving harer bewoners. Ramen zonder
ruiten en digtgestopt met doeken of kussers. Huisraad
vindt men er geheel niet, enkele malen een tafel en een
of twee stoelen met leêren zittingen. Wij zijn in boerde
rijen geweest, waar men tnaar één kopje had, zoodat het
geheele gezin, man, vrouw en 6 a 8 kinderen, beurt voor
beurt daaruit drinken moet. Zoo'n zelfde boer is intusschen
zeer rijk aan land en vee. Hun taal is nog al verschillend
van de onze; men moet er aan wennen om ze te verstaan,
een schoteltje noemen zij een pierinkje, veel is banje, enz.
De reis door Natal duurt 12 dagen, door den Vrijstaat
even zooveel en dan komt men in de Transvaal. Deze
dagreizen kan men echter niet zoo juist bepalen, want de
wegen zijn bij regenachtig weder zeer slecht; dan kan men
volstrekt niet avanceeren en zit telkens voor eenige uren
vast in de slooten, die men hier «spruiten» noemt. Wij
b. v. zaten dikwijls 6 uur aaneen vast, moesten afladen en
dan nog hadden 45 ossen moeite om den wagen er weer
uit te halen. Op 2 dagen na hebben we 6 weken gezeten
op den ossenwagen. Of een spoorweg hier van pas zal
komen
Benoeming-en, enz.
Herbenoemd zijntot griffier bij het kantongeregt te Medemblik,
met ingang van 26 Sept. a. s., de heer C. YVarnsiuck tot plaats
vervangend kantonregter te Beverwijk, met ingang van llJulijjl.,
de heer C. H. Moens. (Herplaatsing wegens eene misstelling.)
De luit. Ier zee 2de kl. D. Hordijk, laatst behoord hebbende tot
het eskader in Oost-Indië en van daar den 8 dezer teruggekomen,
is met dien datum op non-activiteit gesteld.
De luit. ter zee 1ste kl. W. J. H. de Kanter, dienende als
]9te off. aan boord van het wachtschip te Arasterdam, wordt niet
20 Aug, a. s. op non-activiteit gesteld en met den 21sten daar
aanvolgende vervangen door den luit. ter zee 1ste kl. J. A. Vening.
De off.-mach. 2de kl. A. Joi.gkees wordt met den 1 Aug. a. s.
geplaatst op 's rijks werf te Amsterdam.
De 2de luits. bij het korps mariniers J. R. J. P. Cambier,
R. P. A. van Rees en J3. A. G. de Petit, worden met ingang van
1 Aug. a. s. bevorderd tot 1ste luit. bij dat korps, en wordt met
dien datum bevorderd tot kapt.-kwartierm. 2de kl. de 1ste luit.—
kwartierm. J. Allot; en de kapt.-adm. van kleeding bij het. korps
mariniers, W. II. de Lozanne, met ingang van 1 Aug. a. s., benoemd
tot kapt. Islc kl., adm. van kleeding bij dat korps.
Buitenland.
Frankrijk.
Te Parijs is in 78jarigen ouderdom overleden Soeur
Marthe, bijgenaamd «la petite mère,» die haar geheele leven
had gewijd aan de verzorging van zieken en gekwetsten.
Te Lyon verleende zij haar hulp bij de eerste cholera-
epidemie; den Krimoorlog en den Italiaanschen oorlog
maakte zij als liefdezuster mede. Bij de cholera-epidemie
van 1866 was zij te Amiens, gedurende den laatsten oor log
bij de ambulancen en nu later in Parijs. Zij was met
liet eerekruis versierd, haar door Eugénie, de ex-Keizerin,
geschonken.
Voor de regtstreeksche aanleiding tot de oorlogs
verklaring van Napoleon III aan den Keizer van Duitschland
werd steeds gehouden de beleediging, door Keizer Wilhelm
den Franschen gezant aangedaan.
Thans toont echter het rapport van den heer de Kératry,
secretaris der commissie uit het Wetgevend Ligchaam,
belast met het onderzoek der bescheiden betreffende den
Fransch-Duitschen oorlog, dat die beleediging nooit heeft
bestaan.
Dit verklaart de heer Benedetti zelf.
Den Franschen gezant was door den Keizer een laatste
gehoor toegestaan aan het spoorwegstation. Daarin ver
klaarde de Keizer, dat hij hem niets meer kon mededeelen
en dat verdere onderhandelingen met zijne ministers moesten
worden gevoerd.
Hoe is nu de legende in de wereld gekomen? Men
vermoedde, dat Bismarck haar had medegedeeld in een
schrijven aan Pruissische diplomatieke agenten bij buiten-
landsche hoven, met het doel daardoor een vredebreuk
onvermijdelijk te maken. Maar de heer Kératry bewijst,
dat dit vermoeden ongegrond is. Het verhaal der belee
diging komt voor in twee dépêches van Fransche diplomaten,
die beweren van den inhoud van een brief van Bismarck
te hebben kennis bekomen door eene diplomatieke onbe
scheidenheid, welke zij niet mogen verraden.
De Fransche ministers hadden, zoo betoogt de heer de
Kératry, het bewijs van de valschheid van het verhaal in
handen in Benedetti's dépêches, toen zij, op grond van dat
verhaal, de onmiddellijke oorlogsverklaring voorstelden.
Engeland,
Aan boord van een der nieuwste en sterkste pantser
schepen der marine, de Thunderer, had jl. Vrijdag een
ontzettend ongeluk plaats. Terwijl dit schip in 't vaarwater
nabij Portsmouth een proeftogt maakte, sprong, bij betrekke
lijk geringe spanning, een der stoomketels, waardoor 25
man onmiddelijk gedood, en ruim 50 in erge of geringer
mate gekwetst werden. Eerst een uur na de ontploffing
veroorloofde 't langzaam wegtrekken van den dikken rook
in de machinekamer 't instellen van een onderzoek naar
den omvang der ramp. 't Bleek toen, dat een der zijwanden
van den gesprongen ketel geheel was weggeslagen, op zijn
weg alles verbrijzelende. Rondom vond men de lijken van
den eersten machinist, een ingenieur, stokers, werklieden
enz. Vele lijken waren deerlijk verzengd en verminkt.
Van de 53 gekwetsten, die levend naar 't hospitaal konden
gebragt worden, zullen er, naar men vreest, nog wel de
helft bezwijken.
De Thunderer was, toen de ontploffing plaats greep, pas
acht minuten onder stoomhare ketels en machines waren
geheel nieuw. Geen wonder dus, dat men met bezorgdheid
vraagt, hoe onder deze omstandigheden een dergelijk accident
mogelijk kon zijn.
In den tuin van Grosvenor House, toebelioorende
aan den hertog van Westminster, werd dezer dagen door
eenige honderden schoolkindereu eene bloemen-tentoon-
stelling gehouden, waarbij prijzen werden uitgereikt voor
de best gekweekte exemplaren. De bloemen behoorden tot
de alledaagsche soorten, geschikt om op vensterkozijnen te
worden gehouden. De prijzen, in geld bestaande, werden
uitgereikt door de hertogin van Westminster, in tegen
woordigheid van een aantal aanzienlijken, waaronder lady
Grosvenor, lord Shaftesbury, de lieer Gladstone, sir Henry
Rawlinson, enz. Beiden lord Shaftesbury en de heer Gladstone
voerden 't woord. Lord Shaftesbury wees op den verzach
tenden en beschavenden invloed van 't aankweeken van
bloemen; aan menig arm gezin in 't hartje van Londen
was daardoor vroomheid, tevredenheid en een zweempje
van landelijk leven teruggegeven. De heer Gladstone was
breedvoeriger. De smaak voor bloemen en de kunst van
tuinieren, zeide hij, waren in 't bijzonder een Engelsche
smaak en kunst. Overal ter wereld, waar een tuin werd
aangelegd niet volgens kunstige symetrische voorschriften,
doch om 't oog en den zin voor 't schilderachtige te
bevredigen, heette zulk een tuin «een Engelsche tuin.» En
't mogt een verblijdend verschijnsel geacht worden, dat de
lust tot tuinieren nog steeds meer algemeen werd in
Engeland, vooral ook in de Engelsche steden. In vroeger
tijd was de vrije natuur binnen 't bereik van eiken stedeling
zelfs. Thans niet meer. Integendeel, jaar op jaar worden
duizenden in de groote steden verder en verder verwijderd
van aanraking met de natuur. Te Londen had men zoozeer
nog geen klagen; want Londen was rijk aan fraai aan
gelegde parken en open plekken, terwijl de middelen tot
vervoer naar de omstreken goedkoop en talrijk zijn. Doch
hoe treurig waren de bewoners van sommige fabrieksteden
er aan toe, waar uren wijd 't land, onder rook, stof en
aseli bedolven, geen spoor van plantengroei vertoonde!
Daar, en in de achterbuurten van Londen, kon 't kweeken
van vensterbloemen een ware zegen worden voor de van
alle schoonheidsvormen verstoken armen, 't Was eene aan
gename en dankbare taak, aan kinderen te leeren hoe zij
een kozijn of dakgoot herscheppen kunnen in een tuintje.
Duitschland.
Een even vreemde als geheimzinnige dubbele zelf
moord is dezer dagen in een hotel te Keulen gepleegd.
Een heer, vergezeld van een dame, verlangde een kamer
zoo goedkoop mogelijk. Nadat hun een kamer was aan
gewezen, gingen zij een wandeling doen, kwamen des avonds
terug en lieten zich een fijn souper, waaraan zalm en cham
pagne niet ontbraken, voordienen. Toen zij echter den
volgenden morgen te twaalf uren nog niet aan het ontbijt
verschenen waren en op het herhaald kloppen geen ant
woord kwam, liet men de deur openbreken en vond toen
in elk der beide ledikanten een lijk. Beiden hadden zich
doodgeschoten. Van papieren of herkenniugsteekenen is
geen spoor gevonden; zelfs de merken in hun linnengoed
waren vernietigd.
Stoom vaart- Berigten.
STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ NEDERLAND.
Phins Hendei k.
1 Julij van Batavia vertrokken.
Prinses Amalia.
2Julij te Glasgovv in repar. gekom.
Prins van Oranje.
10 Junij van hier vertrokken. 29Junij Suez aang. en vertr.
c o n r a d.
9 Junij alhier aangek vertr.5Aug. j
Koning der Nederlanden.
13 Mei yan hier vertrokken. 21 Junij te Batavia aangekomen.
Voorwaarts.
8 Julij van hier vertrokken. 16 Julij Gibraltar gepasseerd.
Maddra.
19Junij alhier aang., vertr.22Julij.
holland.
27 Mei van hier vertrokken. 23 Junij Aden aang., 24Junij vert.
B o r n e o
19 Mei van Batavia vertrokken. 9 Julij Gibraltar aang., 10 vertr.
Gele b es.
3 Junij van Batavia vertrokken. 16 Julij Sagres gepasseerd.
Burgerlijke Stand. Gemeente Helder.
Opgave van af Zaturdag middtig tot Dingsdag middag.
ONDERTROUWD P. J. de Klerk, metselaar en G. de Wijn.
GETROUWD: Geene.
BEVALLEN. F. H. M. Brouwer, geb. Barneveld, Z.
A. Adriaansen, geb. van Dalen, D. A. M. Sevenhuijsen, geb.
de Klerk, Z. A. C. van Gessel, geb. Spigt, Z. G. de Ruijter,
geb. van der Rol, D. M. A. de Beurs, geb. Beijers, Z. J. Bakker,
geb. Zuidewind, D. G. J. Strikker, geb. Mooij, D. M. van Veen,
geb. van Oers, Z. A. Kok, geb. Vink, Z.
OVERLEDEND. Eijgenlinijs, geb. de Best, 69 jaren.
J. Hoogervorst, 5 weken. P. J. Burkunk, 13 maanden. A. Jonker,
6 maanden.
Marine-Haven Nieuwediep.
Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart.
Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming.
19 Jnnij. Madura. R.B.v.d.Sprenkel.Padangeuz.viaSuez.
8 Julij. 14 Julij. Petronclla. W. de Jong. Padaug.
14 Julij. Ferdinand&Louis. J.H.Otto. Tjilatjap.
14 Julij. Johannes. M. II.Visser. Soerabaija.
Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de
Buiten— of Binnenhaven te lossen.
Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor.
Silentia. O. Basberg. Hernosand. Hout. Amons Sc Go.
A. lt. Falck. F. Ekamp. Bulders.
Houtvaart. M. E. Visser. Nerva. n
Soridderen. J. P. Rasmussen. Borgo.
Chip Chase. T. Reed. Newcastle. Steenk. Zur Mühlen 8cCo.
Rio Tinto. A. Pidgeon. Taganrog. Rogge. Duink. Sc Goedk.
Roijal Welsh. G. C. Coates. u
Sandringham. W. Hay. n
PURMERENDER MARKT van HEDEN.
PER TELEGRAAF.
32 stuks Paarden.
258 Runderen.
129 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug)
47 magere dito - 10,a 24,per stuk.(vlug)
985 Schapen.
123 vette Varkens - 0,52 a 0,66 per kilog. (vlug)
10 magere dito - 25,a29,per stuk. (stug)
318 stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram.
1 middelbare dito f per 50 kilogram.
Boter f 1,40 a 1,55 per kilogram.
Kip-Eijeren f 3,50 a per 100 stuks.
Eend-Eijeren- 3,50 a t,
L.iTKRE BËRIGTElll.
Het afbrengen van het te Huisduinen gestrande en
zooveel besproken stoomschip «König Wilhelm» is nu door
de Engelsche ondernemers ten eenenmale opgegeven; na er
zooveel mogelijk te hebben afgehaald, is de ondernemer
met zijne echtgenoote en vrij talrijk personeel naar Huil
teruggekeerd, ten spijt van vele Heldersche en Huisduiner
werklieden, die er gedurende een paar jaren fiksche dag
huren en uitmuntende schafting genoten.
Men schrijft ons van Texel, dd. 18 dezer:
«De vele werkzaamheden aan den polder het Noorden,
gevoegd bij den drukken hooibouw, verooorzaakt eene nog
al belangrijke stijging der dagloonen van de werklieden.
Voor grasmaaijers wordt hier zelfs van f 2.75 f4 per
«mansdag» betaald.»
Uit het verslag over den toestand der Kweekschool
voor de Zeevaart te Leiden over 1875, met een terugblik
op het 20jarig bestaan der inrigting, blijkt onder meer, dat
in die 20 jaren werd verbruikt de som van f 60,950;
daarvan wordt afgetrokken f 10,950 als verloren aan niet-
geslaagden; blijft f 50,000, waarvoor zijn geleverd aan de
Marine 1209 knapen, 66 aan de koopvaardij, van welke
zeer velen reeds in de dienst hooger zijn opgeklommen.
Omtrent de calamiteit in het droogdok te Middelburg
verneemt men, dat zij volstrekt niet van ernstigen aard is
en binnen eenige weken zal kunnen worden hersteld. Dit
schijnt eene kwestie van ongeveer f 7000 te zullen zijn.
Er moet in het weggezonken gat eene afsluiting van geheide
planken worden gemaakt en verder wordt het volgestort
met schorklei, die reeds wordt aangevoerd. Deze klei is
zeer vast en waterkeerend. Met genoegen merkt men
overigens de goede constructie van het dok op; het water
vloeit, zonder pompen, uit het achterdok door de riolen
weg; de afsluiting tusschen het voor- en achterdok werkt
voldoende, zoodat het water in het voordok even hoog
staat als buiten, en ook de bateau-porte sluit goed, zoodat
men niet behoeft te vreezen of binnen korten tijd zal de
geheele inrigting volkomen in orde zijn.
Op de begrooting van de Geldersche Maatschappij
van Landbouw is voor het volgende jaar eene som van
f 1470 uitgetrokken, tot bestrijding der kosten van wandel-
leeraren.
Jl. Zaturdag ochtend 3 ure vertrokken uit Deventer
drie jongelieden, leden der velocipède-club Immer Weiter,
op hunne tweewielers naar Amsterdam, waar zij 's avonds
ten 7 ure aankwamen.