J. J. SMIT, Kanaalweg,
D ame s- enKinder-Winter- enR e genm antel s
TE KOOP:
Een Hami besï HOOI
Een zeer logeabel MS
KoiÉlijt Instituut voor fle Marine.
1851 K. I. t. I Hark 1879.
KLEÊSËNMAGAZIJN van S KEET Dz.
ÉT
KAGGHEI.S!!
Béunie-Sigaren.
A Z
Verder vele nieuwe WINTER-ARTIKELEN.
Medicinale Levertraan,
C. MAALSTEED,
V.BORADORI,vanAlkmaar,
i KAGCHELMAKERIJ. s
^TE HUUR:
FRAAIJE LITHOGRAPHIËN
GEBRl NAS C°.
SPECIALITEITS-HANDEL
WASCH-CRISTAL.
berigt de ontvangst van eene zeer elegante collectie
gaE van p. m. 15000 1 kilogrammen.
Te bevragen bij den Boekhandelaar J. H. MOOJEN, te Texel.
en TXJI3NT, bevattende vier nette KAMERS
KEUKEN, KELDER en verder van alle Gemakken voorzien.
Staande aan de Koopvaarders-Binnenhaven te Nieuwediep.
Reflecterenden adresseren zich bij den Uitgever dezer Courant.
Een klein getal
er van zijn bij ons a SO OOXXtl verkrijgbaar.
BERKHOUT cfc Co.,
Boekh., Zuidstraat 72.
is o c t o v> e r:
Wed. P. BRUIJN Wz..
SPOORSTRAAT Q 13.
C/2
•-3
in
van £1. MIjA.OÜ-A-Y,
APOTHEKERHELDKR.
JODIUM-IJZER-LE VERTRA AN en LOFODINSCHE
MEDICINALE LEVERTRAAN (k 35 ets. de i fl.) van
H. J. de la Roche BüSé te Arnhem. Scheikundig
onderzocht en aanbevolen door de HH. Dr. W. Meije-
rink, Dr. van Hamel Roos, Miedema en van Aalst
en P. G. Steensma.
BERGER MEDICINA AL-LEVERTRAAN, zonder
onaangenainen sinnnk (a 70 ets. de flacon). Scheikundig
onderzocht en aanbevolen door Dr. Th. Husemann, Hoog
leeraar te Göttingen. Op deze laatste soort, welke het
voorkomen heeft van zuivere Olijf-olie, wordt voor het
gebruik bij kinderen de bijzondere aandacht gevestigd.
H. MACKAY, Apotheker.
te SCHAGEN.
WKSTPLEIÏ, Wijk H 488.
Ik neem de vrijheid mijne geëerde Begunstigers te
verzoeken hunne bestellingen voor den winter op te geven
door voordeelige inkoopen ben ik in staat de prijzen mijner
artikelen te noteeren als volgt
VRIJ A.V1V HUIS, BÉR8TK KWALITEIT:
Per Hcctol.
Grove Eng. en Schotsche KAGCIIELKOLEN ƒ0.90
NÜTSKOLEN-0.75
Fijne u - 0.70
Grove 11UH R-K AGCH ELKOLEN-1.10
en fijne KUHR-KAGCHELKOLEN- 0.75
COKES-0.55
Per 100 KG.
Schotsche STUKKOLENƒ1.50
RUHR-STUKKOLEN-1.75
Per 50 kG.
BRUIN KOOL-BRIQUETTENƒ0.90
ITALIAANSCHE SCHOORSTEENVEGER en ROOKVERDRIJVER,
neemt aan Schoorsteenen, die aan rooken onderhevig zijn,
voor oigeii ridico te Ll©rStell©ll. Goed
of geen geld.
Te bevragen bij den Heer J. B. LEIJDING, Hoofdgracht
te Nieuwediep.
ROBBHT HOLTZ,
IS Cents per paKJe.
Wederverkoopers gevraagd
voor nllc steden van Nederland.
Dit Preparaat maakt de wasch sneeuwwit, zon
der de stof ook maar in liet geringste aan te
grijpen, spaart het gebruik van Zeep, en voorkomt
de onaangename zeeplucht, die men bijna altijd aan
de gedroogde wasch bemerkt. Maakt de aanwen
ding van Chloor en Soda. overbodig, waardoor
de stof altijd aangegrepen wordt. Bij betgebruik
van dit Preparaat behoeft men de wasch slechts
éénmaal te wassclien, maakt het llleeken over
bodig, en kan op deze wijze in elke huishouding
worden aangewend.
Verkrijgbaar te Nieuwediep bij CAREL A. J.
VAN RUSENDAEL enGEBR. RIESSELMANN;
te Helder bij W. J. MAALSTEED; te Schagen
bij J. BAKKER; te Enkhuizen bij J. R1ENDËR-
HOFF; te Hoorn bij L. SCHUIJT BEST.
Gewaarborgd tegen namaak door de Arrondisse-
ments-Reglbank te Arnhem.
Grootc voorraad REGEN-, WINTER- en KINDER
MANTELS, volgens de laatste Parijzer modellen.
Prachtige HEEREN- en KINDER-OVERJASSEN.
Heeft ontvangen (en wordt alles ook per el verkocht)
de nieuwste patronen en de beste kwaliteiten WINTER-
BUKSKINGS, BOTONÉS, FLOKKONÉS, MOSKOIVAS,
extra fijne zware DUFFELS, ZIJDE en FLUWEEL voor
Kragen en Mantels, HERFST- en WINTERPETTEN.
De REGENJASSEN worden tegen alle prijzen i
opgeruimd.
Voor Dames die zelve hare Mantels willen maken of
veranderen zijn bij mij alle STOFFEN en GARNEERSELS
te bekomen.
K.AGCHELS van O tot
ÏOO gulden.
G. KOSTER. Schagen.
f Tot het maken of repareren van VIERKANTE-, m
KOLOM- of BUISKAGCHELS beveel ik mij»
wederom minzaam aan.
J. J. KOIJPER. Ie Oosterend op Texel. 5
ssee3©sM©seeee©eees3e;eese© g=
Eenige vierkante Kagchels zijn steeds voorradig.^
Hen ieder doe zijn voordeel.
V oorbanden:
Gegoten geslepen KOLOM- en KOOKKAGCHELS van
af f 16.— tot f 20.—.
Gegoten COLORIFÈRES van af f 5.— tot f 10.—.
Gegoten FOURNUIZEN: No. 56 f 11.50, No. 57 f 13.
enz. (geslepen bovenplaat).
Gegoten en geslagen STEENKOOLBAKKEN van af
f 1.25 tot f 2.
Geslagen TURFBAKKEN, fijn gelakt, palisander of por
tret, enz. zonder deksels, kleine f 3.25, groote f 3.75.
Extra fijngelakte idem met deksel van af f5.tot f 10.
Gepolijste KAGCIIELPOOKEN 25 ct.. I met koperen knop
u VUURTANGEN 55 I 10 ct. extra.
Sterke STEENKOOLLEPELS, gewone 17 ct., fijne 30 ct.
Zinken KAGCHELPLATEN, in alle maten, 22 ct. per pond.
Verder:
IJzer-vertinde en prachtigebruinkoperen KAGCHELKETELS.
IJzer-vertinde en wit en blaauw geëmailleerde KAGCHEL-
PANNEN.
Zware blikken KAGCHELPANNEN met koperen zakken.
Sterke bruinverlskte ijzeren DOOFPOTTEN met koperen
Deksel en Zeel f 1.65.
Nette ovale of ronde THEESTOVEN 90 ct.
Alles a contant.
Doe steeds uw voordeel, de prijzen zijn buitengewoon laag.
Voorhanden bij
J. J. KUIJPER, te Oosterend op Texel.
Onze eeuw wordt gekenmerkt door forsche ondernemingeu op
het gebied van industrie en handel. Wat ons land betreft, kunnen
wij met voldoening wijzen op onze spoorwegbruggen, op de droog
making der Haarlemmermeer, op de doorgraving van Holland op
zijn Smalst. Slaan wij den blik over de grenzen, dan worden wij
door nog trotscher werker getroffen; de nimmer rustende onder
nemingsgeest van den mensch zoekt steeds nieuwe wegen te banen,
nieuwe streken voor het algemeen te ontsluiten. Wie zou bet
voor enkele tientallen van jaren gedacht hebben, dat Azië van
Afrika zou gescheiden worden door een kanaal en dat de schepen
uit de Middellandsche Zee direct door de Roode Zee hun weg
nanr Oostelijk Afrika, Oost-Indië en Azië zouden vinden? Wie
had durven voorspellen, dat de spoorbaan de Alpen in Europa en
de Cordilleras in Amerika zou hebben doorboord? En naauwelijks
hebben deze werken hun beslag, of weder dringen zich andere nog
grootscher plannen op den voorgrond. De tunnel onder het kanaal
is een zaak, die voor de deur staat; de groote transatlantische
spoorbaan komt meer en meer op het tapijt, de gedeeltelijke
bevloeijing van de Sahara, de spoorwegverbinding van Timbuktu
met de Fransche bezittingen in Algerie, maken een punt van over
weging uit; maar vóór alles heeft zich tegenwoordig een plan
op den voorgrond gedrongen tot verbinding van de Atlantische Zee
met den Grooten Oceaan door Midden-Amerika: het maken van
een inter-oceanisch kanaal, dat, in aansluiting met het Suez-knnaal,
de scheepvaart werkelijk een weg zal openen rondom de wereld.
De oplossing van dit vraagstuk, van zoo overwegend belung
voor den wereldhandel, heeft de grootste technici en de meest
wetenschappelijke mannen reeds tientallen van jaren bezig gehouden.
Het eerst kwam de zaak in al zijn ernst ter sprake op het geografisch
congres te Parijs in 1875. Daar vormde zich, onder het voor
zitterschap van den beroemden ontwerper van het Suez-kanaal,
Ferdinand de Lesseps, een commissie. Door haar werkzaamheid
en door de onderzoekingen, die vanwege de Vereenigde Staten door
de expeditie onder den kundigen zee-officier Selfridge, zijn gedaan,
zoomede door de beide Fransche expedities onder de luitenants ter
zee Lucien en Wyse in 187678, is de wetenschap, voor het
vaststellen van een plan vereischt, zoozeer gevorderd, dat aan het
iu Mei jl. te Parijs zaamgekomen internationaal congres der
aardrijkskundige genootschappen, weder onder presidium van de
Lesseps, de noodige ontwerpen en plannen konden worden voorgelegd.
De meeste buitenlandsche tijdschriften houden zich in hun
laatste afleveringen met de besluiten van dat congres, met de daar
blootgelegde onderzoekingen bezig. Vóór een overzigt der plnnncn
wordt gegeven, is het zaak in 't kort den invloed te schetsen, die
het nieuwe kanaal op den handel, de industrie, de staatkunde en
de wetenschap zal hebben.
De voordeelen, die de handel van alle volkeren zal trekken van
dit kanaal, springen het eerst in het oog. Amerika ligt als een
scheidsmuur tusschen de beide groote Oceanen, den Atlantischen
en den zoogenaamden Grooten Oceaan of Stille Zuidzee. Dien
tengevolge is het geheele westen van de Nieuwe Wereld met het
oosten en noorden en met Europa alleen verbonden door een zeer
langen en gevaarlijken weg over zee, om kaap Hoorn door de
straat van Magellaan. San-Francisco, Ecuador, Peru, Bolivia,
Chili ziju daardoor op zeer grooten afstand èn van New-York en
de Amerikaansche havens op de westkust, èn van Europa. Het
klein rotsachtig stukje gronds tusschen Noord- en Zuid-Amerika
verspert den kortsten en zekersten weg en 't is juist de smalle
landengte, die naar een betere verbinding tusschen beide Oceanen
doet verlangen. Door een kanaal zou de weg, afgezien nog vnn
de veiligheid van het verkeer, met minstens een derde, zoo niet
de helft worden verkort. Tijd is geld in den handel en al kan
men het niet met cijfers aanwijzen, het is duidelijk, dat het kanaal,
door besparing op de bevrachting en de assurantie, door snellere
omzetting van het kapitaal en meerdere rente, tot veel voordeel
zal leiden.
De nieuwe wereldstraat zou vooral den handel nieuwe wegen
openen en vele der voortbrengselen van de thans naauwelijks te
bereiken Staten zouden aanmerkelijk in prijs dalenmen denke
hier bijvoorbeeld aan de dure guano, die ons uit Peru en Chili
langs den zeeweg om kaap Hoorn moet worden aangevoerd. Wel
is waar is er sedert 24 jaren een spoorbaan over Panama, maar
dit middel van vervoer eischt, afgezien van de hooge vrachtprijzen,
overlading der producten een zeer nadeelig iets terwijl het
bovendien het vervoeren van zware transportstukkeu uitsluit.
Ook zouden de Staten van Midden-Amerika. de republieken
Guatamala, San-Salvador, Honduras, Nicaragua en Costarica, wier
natuurlijke hulpbronnen tot nu toe niet voldoende ontsloten zijn
en welke dientengevolge slechts een geringen uitvoer hebben, tot
nieuw leven ontwaken en een algeheele verandering te gemoet
gaan. Zij zouden spoedig, door de groote vruchtbaarheid van den
bodem, in druk verkeer raken met de Europesche markt, en
hunnerzijds voortbrengselen vnn Europa's nijverheid vragen. Zooals
men weet levert Midden-Amerika de beste indigo van de geheele
aarde (vooral San-Salvador), cochenille (alleen in Guatamala),
koffij (vooral in Costarica), cacao in prachtige soorten langs de
geheele westkust, tabak, suiker, boomwol, rijst, maïs, caout-chouc
en duizenden andere producten. Ook in mineralen is de grond
er rijk.
De Staten op Amerika's westkust, Mexico, de Vereenigde Staten
van Columbia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili zouden eveneens
groot voordeel van de verbinding trekken, en het zouden vooral
de Noord-Amerikauen zelf zijn wier handel daardoor zou toenemen.
Noord-Amerika trouwens zou in de eerste plaats voordeel trekken
van de doorgraving.
Het is bekend, dat het Suez-knnaal een belangrijken stoot
gegeven heeft aan de stoombootvaart, en daardoor de industrie
gedreven heeft tot een verdere volmaking van haar machines, tot
besparing van tijd en kosten. Met de verbeterde techniek ging
uitbreiding van de metaal-industrie gepaard. De toeneming van
stoombooten tegenover zeilschepen is er een gevolg van geweest.
De opening van het Panama-kanaal zou hieraan zeker nog meer
bevorderlijk zijn.
Ook op staatkundig gebied zou het nieuwe kanaal niet zonder
invloed zijn. Vooral wat betreft de Staten van Midden-Amerika
en die op de westkust van Zuid-Amerika. Deze Staten zijn thans
zoo goed als afgesloten van het wereldverkeer en de beschaving
der bewoners is niet bijster groot. Door kolonisatie van deze
gewesten zouden hun rijke hulpbronnen nuttig gemaakt worden
voor het algemeen en zij zouden allengs tot politieke eenheid en
stabiliteit komen.
Op wetenschappelijk gebied zou het kanaal zeker algemeen
belangstelling wekken. Dat de aardrijkskundige en geologische
wetenschap er zeer door zouden worden gebaat, behoeft geen betoog.
Nog is de vraag van belang welken invloed de doorgraving op
de gesteldheid van den aardbodem aldaar zal uitoefenen. Om op
practisch terrein te blijven, is het 't best naar het Suez-kanaal te
verwijzen en de ervaring, aldaar opgedaan, reeds na de luttele
jaren die sedert de doorgraving verloopen zijn. De woestijn is
voor een deel in vruchtbaren grond herschapen en met tuinen en
oasen bedekt; twee aanzienlijke steden, Port-Saïd en Ismaïla, zijn
op den zandbodem ontstaan en 40,000 menscheu hebben zich
nedergezet op de plaatsen, die vroeger gemeden werden. Uit het
vlek Suez met 1500 inwoners is een handelstad van meer dan
10,000 zielen gegroeid. Men mag aannemen, dat de doorgraving
van de Panama-landengte nog vrij wat gewigtiger gevolgen
zal hebben. (Slot volgt.)
Stoomsnelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.