knaapje corqd, maar de moeder heeft haar onvoorzichtig- 1
heid eenige uren later met den dood moeten bekoopen.
Eene der schoonste maansverduisteringen in deze j
eeuw zal den 4 October a. s. plaats hebben. Te 8.25
treedt de maan in de schaduw der aarde, en te 9.25 begint
de totale verduistering, die tot 10.58 duurt.
H. M. de Koningin wordt Vrijdag a. s. van het Loo
te 's Hage verwacht en zal een korten tijd in de residentie
vertoeven.
De rouwloge, ter herinnering aan het overlijden van
den Grootmeester-Nationaal, Prins Alexander der Neder
landen, zal vermoedelijk den 19 October a. s. en op kleine
schaal te 's Hage worden gehouden. In Nederl.-Indië zijn i
reeds rouwloges gehouden, o. a. te Batavia, te Salatiga, enz.
Men schrijft ons uit Anna Paulowna, dd. 24 dezer
Gisteren avond ontstond er brand op de boerderij van
V. Hoogendijk, wonende op het Breezand. De plaats is
geheel in de asch gelegd; niets is gered; alles was ver
zekerd. Het vaste brandweerkorps heeft dezen nacht
dienst gedaan.*
Van de opgeroepen jongelingen zijn gisteren 32 bij
het Instrnctie-bataillon te Kampen in dienst gesteld, 3 zijn
afgekeurd, 9 hebben bedankt, 2 voldeden niet aan het
schoolexamen, terwijl er 6 niet aan de oproeping hebben
voldaan.
In den volgenden zomer zal te IJmuiden eene bad
gelegenheid worden opgericht. De Naainlooze Vennootschap,
die het bad in exploitatie zal brengen, heeft 500 meter
strand gehuurd, aanvankelijk 100 meter bezuiden deZuidpier.
Te Windesheim rooide men dezer dagen een aard
appel, die 1t§ö kilo woog.
De schapenfokkerij neemt in den laatsten tijd in de
provincie Groningen een hooge vlucht. De beste rammen
van Lincoln- en Leycester-ras worden voor hoogen prijs
aangekocht. Zoo zulien van 26 tot 30 dezer publiek wor
den verkocht: 13 Engelsche rammen (Lincoln-ras); 20 Eng.
rammen (Lincoln-Leycester-ras)30 idem (zuiver Oxfordshire-
Down) en 20 witkop Engelsche rammen.
Door eenige slagers te 's Bosch is de prijs van het
rundvleesch tot 35 ct. per 5 ons verlaagd.
Onlangs is te Breda zekere Hertog noodlottig om
het leven gekomen bij zijn pogingen tot redding van
zijn trouwen hond. De Vereeniging tot Bescherming
van dieren trekt zich nu het lot van de weduwe en
kinderen bijzonder aan. Nadat reeds eenmaal eene gift
bij de plaatselijke commissie tot het inzamelen van gelden
voor vrouw Hertog was ingekomen, is thans van jhr. mr.
R. A. Klerck, uit 's Hage, wederom f 60 ontvangen voor
dat doel.
Jl. Zaterdag avond zat in de opera te 's Hage een
dame aldus geheeten omdat zij fraai gekleed was die
de orde verstoorde en verwijderd moest worden, maar niet
kon gaan, zoodat zij huiswaarts werd gereden. Dat was wel
eene dame!
Een torpedo-vrij pantserschip. Het plan een
schip te bouwen, dat door pantsering beschut is, boven
water tegen vijandelijk artillerie-vuur, en onder water
tegen ontploffingen van vijandelijke torpedo's, heeft reeds
vele hoofden bezig gehouden. Het meest voor de hand
liggende middel om, evenals de zijden, ook den bodem te
pantseren, is echter geheel onuitvoerbaar, omdat men de
bodempantsering slechts ten koste der zijpantsering zou
kunnen aanbrengen. De nieuwste pantserkolossen zijn
zelfs slechts gedeeltelijk op zijde gepantserd, daar het
gewicht der pantsering anders te groot wordt. Het eenige
tot nu toe in praktijk gebrachte middel, om een schip
tegen torpedo's te beveiligen, is de inwendige verdeeling
in een aantal compartimenten, zoodat bij beschadigingen
door het springen van torpedo's teweeg gebracht het
vaartuig ten minste niet zinkt.
De vroegere hoofd-constructeur der Engelsche Marine,
Reed, heeft thans een plan ontworpen, waardoor hij meent,
dat het vraagstuk, om een torpedo-vrij pantserschip te
bouwen, opgelost kan worden. Hij wil namelijk een vaar
tuig hebben, dat, evenals een gewoon pantserschip, op zijde
gepantserd is, maar bovendien in het midden een groot
gepantserd verblijf bevat, in den vorm eener ellipsoïde,
die met haar bovengewelf uit het dek te voorschijn komt,
en hier twee geschuttorens omsluit. Deze ellipsoïde bevat
■chalkschcn toon. Ten eerste dat hij welopgevoed is, niet waar?
Nadia knikte toestemmend.
Beschaafd van een onberispelijken levenswandel ontwikkeld
Het komt mij voor, zonder mij zelf te willen prijzen, dat ik
er mij op beroemen, kan deze eigenschappen in mij te vereenigen.
Wat eischt gij nog meer van hem Dat hij zich geheel aan
de een of andere nuttige taak wijdt. Welnu, wijs mij den weg
en ik zal u volgen. Overal waar ge mij heen wilt voeren, zult
ge mij als een ster voorlichten.
Een nieuwe aandoening, liefelijker en teederder nog, maakte
zich geheel van haar meester.
Die man moest door een hoogere macht voor haar bestemd
zijn. Wie anders dan hij zou zoo gesproken hebben? Maar de
herinnering aan hare gelofte drong zich weer met kracht aan
haar op en vernietigde al hare vreugde.
Gij zijt rijk, zeide zij zacht, alsof het haar moeite kostte.
Er volgde een oogenblik van stilte; de wind speelde vroolijk
door de boomtakken en men hoorde, met ongeregelde tusschen-
poozen, het geluid van een waterdroppel, die in een of ander
onzichtbaar bekken neerviel.
Maar prinses, zeide Korzoi" lindJijk, lat is juist omdat ik
rijk ben, dat ik met u in kennis ben gekomen. Mijn fortuin
heeft mij in staat gesteld om mijn verstand te ontwikkelen en
voor mijn racdemenschen nuttig te zijn. Wie weet, indien ik
arm geweest ware en zelf met de zorgen des levens bad moeten
kampen, of ik mij dan wel om het lot van mijn naasten zou
bekommerd hebben?
Het fortuin kan een middel, maar mag nooit een doel zijn,
antwoordde Nadia.
Maar ik streef niet naar rykdom! Integendeel! Ik heb
zeer veel geld besteed aan dingen, die my slechts voldoening
voor mijn hart en mijn geweten konden geven!...
Dat is niet voldoende, viel het jonge meisje hem in de rede.
Dat noem ik nog egoïsme. Men moet werken voor het heil van
anderen.
Korzof antwoordde niet. Na eenige oogenblikken vervolgde hij
Gij denkt veel aan anderen, prinses, waarom denkt gij
nooit aan mij? Ik begin waarlijk te vreezen, dat ik niet het
minste gevoel van sympathie bij u heb opgewekt.
In een oogenblikkelijke opwelling reikte Nadia hem de hand.
O! denk dat toch niet, zeide zij.
Zij bloosde hevig en trok eensklaps haar hand terug. Heetc
tranen schoten haar in de oogen en voor het eerst van haar
leven zag zij in, dat zij zich wel eens kon bedrogen hebben.
Wat vraagt ge dan van mij? vroeg Korzof innig bewogen.
(Wordt vervolgd.)
^ar.
alle edele dcelen van hot schip, dus ketels, machines,
kruitkamer, granaathokken, enz.
Het pnntserdek van dit verblijf wordt zoodanig naar
voren en achteren verlengd, dat het de onderste helft van
het schip over de lengte van de bovenste helft afscheidt.
Reed neemt aan, dat een torpedo gemakkelijk den buiten
sten bodem van het schip beschadigen kan, doch de kracht
der ontploffing een grens zal vinden aan den bodem van
het gepantserd verblijf, zoodat alle werktuigen, die het
vaartuig in beweging brengen, intact blijven, en zij dus
het schip kunnen blijven voortstuwen, al is ook het ruim
met water gevuld. Reed heeft genoemde plannen aan de
Engelsche Regeering aangeboden, en tevens een patent
voor zijn uitvinding genomen. (De Amsterdammer.)
Het volgende bericht van de Willem Barentz, gedagteekend
Aan boord, 20 Augustus 1884, is tc Amsterdam ontvangen:
Na ons vertrek van Vardö, 18 Juli jl., stelden we den koers
noordwaarts en ontmoeten don 24sten het ijs in 74° 39' Br. en
35° 24' L. Wij volgden westwaarts den ijsrand en waren
den 26sten op 75° Br. en 334° L. Het ijs strekte zich, met
helder weder, verder westwaarts uit en was onzeilbaar.
Stuurden van daar zuidwaarts tot op 70° Br. en 50° L. Zagen
den 3l8ten het eiland Kolquiff, ontmoetten er slechts enkele
schollen.
Stuurden weder noordwaarts en ontmoetten den 6 Augustus
reeds op 73° 18' Br. en 444° L. het ijs. Stuurden er oostwaarts
langs en bevonden de generale strekking O.N.O.
Den 9dcn, op 74° Br. en 494° L., het ijs dunner wordende,
stuurden noordwaarts er in tot op 74° 14', het dikker wordende,
keerden weder terug.
Den llden, op 744° Br., ongeveer dezelfde lengte, het ijs dunner
ziende, zeilden weder noordwaarts tot op 74° 40'Br., ontmoetten
meer en meer ijs, vooral in het oosten en keerden weder terug.
Trachtten om de N.W. door het ijs te komen, doch ontmoetten
steeds die richting uit veel ijs, zoodat wij den 16den weder
ongeveer op dezelfde plaats terugkwamen. Een paar uren helder
weder veroorloofde ons te zien, dat het noordwaarts tamelijk
ijsvrij was, weshalve wij die richting weder insloegen en werkelijk
door tamelijk ijsvrij water zeilden tot op 75° 4' en 49° 49'.
Daar ontmoetten wij in dikke mist weder meer zwaar drijfijs,
zoodat wij het schip aan een flard vastmaakten.
Den volgenden morgen, de lucht opklarende, zagen we ons
omringd van ijs; de geheele horizont, van W.N. tot Z.O., vol
met onzeilbaar ijs.
Ik besloot toen, hier verdere pogingen op tc geven en naar
Matotschkin-Sharr tc gaan. Wij waren toch eerst op 75° br.
wij konden wel met zekerheid zeggen, dat daar benoorden de
zee nog vol ijs was. Te wachten, dat in den nog resteerenden
korten tijd het ijs tot goed benoorden Nova-Zemlja zoude weg
ruimen, was hoogstwaarschijnlijk nutteloos tijdverspillen.
Dit jaar kan als een hoogst ongunstig ijsjaar in de
Barentszee genoteerd worden. Opmerkelijk is het, dat wij na
ons vertrek van Vardö, nooit eenigen krachtigen wind hadden.
Het gebeurde slechts hoogst zelden, dat wij reefden, en nooit
meer dan één rif. Daarentegen zeer veel mist, bij uitzondering
helder weder, altijd bedekte lucht. De wind bijna altijd uit het
N. en W., een enkele keer Z. W. en zeer zelden oostelijk.
Gletscherijs en kleine ijsbergen zagen wij veel, ook aan den
meest zuidelijken ijsrand.
Heden morgen liepen wij de Sharr in en ankerden voor dikke
mist in de Altglaiibigen baai. Hier ligt de Russische schoener
Alexe, die van plan is om a. 8. Zondag (24 Augustus) over
Vardö naar Archangelsk terug te keeren en zich zal belasten
met de bezorging van dezen brief. De Russen (waaronder een
paar gelukkig Noorsch spraken, welke taal Asbeck vrij goed
machtig is), deelden ons mede, dat de Sharr verder op vol met
ijs zit; het schijnt dus daar ook niet gunstig te zijn. Ik
ben echter toch van plan^ zelf te gaan kijken, en ingeval ik in
de Ivarazee kan komen, achter Widderkaap een bericht in Cairn
achterlaten. Moet ik tcrugkeeren, dan zal ik verder weder den
ijsrand in Barentszee gaan bepalen en dan natuurlijk in dien
geest het bericht in de Cairn achter Widderkaap veranderen.
Wij zijn allen wel. Er heerschte steeds goede harmonie
ook van de equipage niets dan lof. Succes zal er dus dit jaar
wel niet zijnhel eenige is, dat wij zoo gelukkig waren op een
ijsschol een ijsbeer te schieten, een fraai exemplaar, 7 voet lang.
De dokter heeft de huid zorgvuldig geprepareerd en hoop ik, dat
die goed zal blijven.
Na u de groeten van de andere IIH. overgebracht te hebben,
hoogachtend Uw. dv. dienaar,
J. Dalen.
Aan dc voor liet dienstjaar 1885 ingediende Staatsbegrooting
ontleenen wij de volgende opgaven
De Hoofdstukken zijn uitgetrokken als volgt:
I. Huis des Konings650,000.
II. De Hooge Collcgien van Staat en het
Kabinet des Konings614,417.
ni. Departement van Buitenlandsche Zaken 692,959.
IV. Departement van Justitie4,720,027.--
V. Departement van Binnenlandsche Zaken 12,078,993.
VI. Departement van Marine11,611,610.264
VIL/. Nationale Schuld34,605,571.78
VIIZ?. Departement van Financiën 24,233,866.334
VIII. Departement van Oorlog20,632.000.
IX. Departement van Waterstaat, Handel
en Nijverheid25,036,391.21
X. Departement van Koloniën 1,246,898.78
XI. Onvoorziene Uitgaven50,000.
Totaal ƒ136,172,740.37
Ten aanzien van Hoofdstuk VI (Marine) wordt o. a het vol
gende ter toelichting gezegd
Daar de schroef stoomschepen der 1ste kl. Zilveren Kruis en
Van Galen nog in zeer bruikbaren toestand verkeeren en de
Leeuwarden nog op een levensduur van twee jaAr wordt geschat,
heeft de minister van Marine besloten, den bouw van het zevende
schroef8tooraschip 1ste kl. voorloopig uit te stellen; weldra toeh
zullen, de in aanbouw zijnde Johan Willem Friso buiten rekening
latende, er 5 voor den dienst beschikbare nieuwe ijzeren schroef-
stoomschepen 1ste kl. zijn, welke, gevoegd bij de zooeven ge
noemde houten stoomers van dat charter, in staat stellen, de
eerstvolgende jaren aan do eischen van den dienst te voldoen.
Daar dc gelden voor versterking der torenpantsering niet zijn
toegestaan, zal dc minister zich blijven bepalen tot verhooging
van het offensief vermogen, door eene verbeterde bewapening,
namelijk door de voorlaadkanonnen van 23 cM. van lieverlede
te vervangen door 28 cM. achterladers. Aanbouw van nieuw
gepantserd materieel wordt niet voorgesteld, ook ten gevolge van
de aanschaffing van den vischtorpedo, dien de minister in uitge
breide toepassing wil brengenenkel om financieele redenen wordt
aanbouw van twee torpedobooten niet voorgesteld. De begrooting
is dan ook f 266,798 lager dan verleden jaar; alleen gelden voor
dringend noodige uitgaven zijn aangevraagd; wcnschelyke aan
vragen en billijke tracteracntsverhoogingen zijn uitgesteld. Be
zuiniging is echter alleen mogelijk op de tweede afdecling.
De minister waarschuwt echter tegen overdreven verwachtingen.
Heeft dc werf-commissie reeds geadviseerd tot instandhouding der
Rijks-werven, uit nadere mededeeling is gebleken, dat ook zij de
instandhouding van de drie bestaande Maritime Etablissementen,
zij het ook op gewijzigden voet, met het oog op oorlogsdoeleinden,
noodzakelijk acht. Voor arbeidsloonen op 's Rijks werven is
f 93.600 minder aangevraagd, eene vermindering, die vooral de
werf van aanbouw te Amsterdam treft, die voor normale behoefte
Ui groot wordt geacht; ca- zaI nu mepr werk nan particulieren
worden opgedragen. De eerste afdeeling der begrooting is met
f 2546 verhoogd, o. a. ter bezoldiging van een scheikundige voor
de zeemacht, speciaal belast met dc controle op het schietkatoen,
noodig voor den vischtorpedo. Het voornemen bestaat om dezen
ambtenaar te Amsterdam te plaatsen, op een tractement van
f 2400 als minimum. Op deze begrooting worden gelden uitge
trokken voor de uitzending der twee nieuw gebouwde loodsschoeners
en voor aanbouw van nog twee loodsschoeners, met het voornemen
om het 6de district daarvan geheel te voorzien en de aldaar
vrijkomende kotters te bestemmen voor andere districten. Voorts
voor bouw van eene woning voor den commissaris der loodsen
op Terschelling, voor aanmaak van een kaap benoorden IJmuiden,
tot regeling van de kompassen der naar zee vertrekkende stoom
schepen tot vergrooting van het betonningsmagazijn te Terschel
ling en kapitale herstelling aan dat te Enkhuizen; aankoop van
twee gasboeien, één ter plaatsing op Thornton-rif (Noordzee) en
de ander voor reserve, en een nieuwen ketel voor den stoom-
transportschoener De Schelde.
Aan de raededeelingen betreffende de begrooting van Hoofdstuk
IX (Waterstaat) ontleenen we de vermelding, dat voor onderhoud
voor het Noordhollandsch Kanaal is uitgetrokken f 165,000 en
voor subsidie aan de gemeente Texel voor het maken van een
grindweg tusschen den Burg en de Koog f 10,000. Voor den
Postdienst wordt f 310,450 meer aangevraagd, tengevolge van
de zeer groote uitbreiding.
Het verslag betreffende het ontwerp tot verandering van art.
198 der grondwet is in de Tweede Kamer verschenen. Algemeen
werd geklaagd, dat het ontwerp niet gelijktydig is ingediend met
de regentenwetveel stoornis in de parlementaire werkzaamheden
ware dan voorkomen.
Enkele leden achtten daarom de behandeling ongeraden. De
groote meerderheid achtte de behandeling noodzakelijk, maar liet
dc verantwoordelijkheid der vertraging rusten op de regeering.
De groote meerderheid achtte het alleszins denkbaar dat tijdens
het regentschap de behoefte kon ontstaan aan een wijziging van
een of meer grondwettige bepalingen.
Terwijl sommigen art. 198 geheel hadden willen zien vervallen,
achtten vele anderen het verbod van het brengen van verande
ring in de troonsopvolging gedurende een regentschap wel ge
rechtvaardigd.
Op de redactie van het artikel werden verschillende aanmer
kingen gemaakt.
K. r akata u.
Het eerste gedeelte is verschenen van het verslag van den
mijn-ingenieur Verbeek over dc uitbarsting van Krakatau. Het
verslag is een samenvatting van meer dan 1300 berichten, door
hem over die vreeselijke natuurramp ontvangen en bijeengegaard.
De wijze waarop dit gedaan is en de berichten toegelicht en
beoordeeld zijn, maakt de raadpleging van andere bronnen voor
allen, die de ramp in haar wezen en hare gevolgen willen leeren
kennen, geheel onverbodig.
Aan het verslag zijn de volgende bijzonderheden en opmer
kingen ontleend:
De Duitsche oorlogskorvet Elisabeth, commandant kapitein ter
zee Hollmann, kwam, na 2 jaar in China en Japan gestationeerd
geweest te zijn, den 20 Mei des morgens om 5 uur van Singapore
op de reedc van Anjer aan, nam daar water en provisiën in,
bracht tevens den heer Herbing aan land, die van Batavia naar
Singapore gereisd was, om zijn broeder, zee-officier op de Elisa
beth, te ontmoeten, en zette den 20 Mei des morgens precies te
negen uur de reis naar Europa over de Kaap voort. Weldra
zag men van boord boven het eiland Krakatau met groote snelheid
zich eene witte stoomzuil verheffen, waartusschen ook donkere
wolken opstegen. De hoogte van deze stoom- en asch wolk bedroeg,
volgens meting, niet minder dan 11,000 meter. Spoedig volgde
een regen van zeer fijne lichtgrauw eenigszins gele asch, die
overal binnendrong, en voortduurde tot in den nacht van 21 op
22 Mei. Des morgens van den 21 Mei was de verlichting evenals
bij eene zonsverduistering, de hemel zag er uit als een greote
kap van zeer mat melkglas, waarin de zon als eene lichtblauwe
kogelvormige stolp hing. Aschregen werd nog op 75 Duitsche
mijlen (300 minuutmijlen) van Krakatau waargenomen; den 22
Mei was de lucht overal nog zeer betrokken, maar de aschregen
had opgehouden.
Dit bericht is vooreerst merkwaardig, omdat het eene beschrij
ving bevat van een der eerste, zoo niet de allereerste, belangrijke
uitbarsting van Krakatau; ten tweede omdat men er eene
opgave in vir.dt over de hoogte van de wolk, hetgeen ons in
staat stelt om de hoogte, tot welke in Augustus de eruptie-producten
zijn opgeworpen, toen de uitbarstingen en knallen veel heviger
waren dan in Mei, ten minste met eenigen graad van waar
schijnlijkheid te schatten. Is de hoogte van 11,000 meter ook
wellicht een weinig foutief, zoo kunnen wij die toch gerust op
10 kilometer stellen. Ten derde is het zeer merkwaardig dat
hier, door de asehdeeltjcs van Krakatau heen, reeds den 21 Mei,
de beschryving gegeven wordt van eene blauwkleurige zon,
dezelfde tint dus, die na de groote eruptie van Augustus op Ceylon,
in Britsch-Indië, te Paramaribo en op talrijke andere plaatsen
werd waargenomen, en die tot zoo verschillende verklaringen
onder de geleerden aanleiding heeft gegeven.
De heer Verbeek trekt de waarnemingen in de volgende punten
samen
1. De uitbarsting van Augustus is noch door hevige aarbe-
vingen, voorafgegaan, noch daarvan vergezeld geweest. Slechts
van enkele punten worden aardschokken gemeld, en deze waren
niet hevig.
2. De eruptiën van Krakatau zijn Zondag 26 Augustus tegen
den middag en vooral tegen 5 uur des avonds in hevigheid toe
genomen en hun maximum werd ongeveer te 10 uren van
Maandag morgen 27 Augustus bereikt, om daarna zeer in sterkte
te verminderen en in den morgen van Dinsdag 28 Augustus
geheel te eindigen.
3. Asch en puirasteonstukjes werden bijna den geheelen tijd,
modder of slik eerst na 10 uur des morgens van 27 Augustus
uitgeworpen.
4. De zee is verscheiden malen in hevige beroering geweest,
en wel voornamelijk des Zondags avonds omstreeks 6 uren, des
Maandags morgens te 6 u. 30 m. ongeveer. De laatste golf was
verreweg de grootste, en al waren de verwoestingen, die de eerste
golf van Maandag morgen aanrichtte volstrekt niet onbelangrijk,
zoo is toch dc groote verwoesting van Tjaringen en van Telok
Betoeng voornamelijk toe te schrijven aan de laatste golf. Alleen
deze laatste golf heeft zich langs de noordkust van geheel Java
voortgeplantvan de voorafgaande werd te Batavia nagenoeg niets
gemerkt. Aan de zuidkust van Java werd die golf bemerkt tot
Tjilatjap, aan de oostkust van Sumatra tot aan de monding der
Toelang-Bawang-rivier, aan de Westkust tot Ajer Bangies.
5. De geluiden zyn door den geheelen Archipel gehoord.
6. De aschregen viel over geheel Zuid-Sumatra, Benkoelen,
Lampongs, Palembang en zelfs tot Benkalis, verder in de Straat
Soenda over de geheele residentien Bantam en Batavia en in het
westelijk gedeelte der residentien Preanger Regentschappen en
Krawang. Zoo ver de asch viel, was het gedurende eenige uren
van den 27 Augustus duister; hoe meer men de grens van de
asch nabij komt, hoe korter de duisternis duurde.
7. Gedurende het vallen van de asch had op verafgelegen
plaatsen eene verlaging van temperatuur plaats; in de nabijheid
van Krakatau was de lucht echter warm en benauwd; de baro
meter ging onrustig op en neer, en om en bij Krakatau werden
hevige electrische verschijnselen waargenomen.
8. Het groote aantal slachtoffers van de uitbarsting van Krakatau
is bijna uitsluitend veroorzaakt door de geweldige overstroomingen
der zee aan de kusten van Straat Soenda en de Noordkust van
A.