knaapje corqd, maar de moeder heeft haar onvoorzichtig- 1 heid eenige uren later met den dood moeten bekoopen. Eene der schoonste maansverduisteringen in deze j eeuw zal den 4 October a. s. plaats hebben. Te 8.25 treedt de maan in de schaduw der aarde, en te 9.25 begint de totale verduistering, die tot 10.58 duurt. H. M. de Koningin wordt Vrijdag a. s. van het Loo te 's Hage verwacht en zal een korten tijd in de residentie vertoeven. De rouwloge, ter herinnering aan het overlijden van den Grootmeester-Nationaal, Prins Alexander der Neder landen, zal vermoedelijk den 19 October a. s. en op kleine schaal te 's Hage worden gehouden. In Nederl.-Indië zijn i reeds rouwloges gehouden, o. a. te Batavia, te Salatiga, enz. Men schrijft ons uit Anna Paulowna, dd. 24 dezer Gisteren avond ontstond er brand op de boerderij van V. Hoogendijk, wonende op het Breezand. De plaats is geheel in de asch gelegd; niets is gered; alles was ver zekerd. Het vaste brandweerkorps heeft dezen nacht dienst gedaan.* Van de opgeroepen jongelingen zijn gisteren 32 bij het Instrnctie-bataillon te Kampen in dienst gesteld, 3 zijn afgekeurd, 9 hebben bedankt, 2 voldeden niet aan het schoolexamen, terwijl er 6 niet aan de oproeping hebben voldaan. In den volgenden zomer zal te IJmuiden eene bad gelegenheid worden opgericht. De Naainlooze Vennootschap, die het bad in exploitatie zal brengen, heeft 500 meter strand gehuurd, aanvankelijk 100 meter bezuiden deZuidpier. Te Windesheim rooide men dezer dagen een aard appel, die 1t§ö kilo woog. De schapenfokkerij neemt in den laatsten tijd in de provincie Groningen een hooge vlucht. De beste rammen van Lincoln- en Leycester-ras worden voor hoogen prijs aangekocht. Zoo zulien van 26 tot 30 dezer publiek wor den verkocht: 13 Engelsche rammen (Lincoln-ras); 20 Eng. rammen (Lincoln-Leycester-ras)30 idem (zuiver Oxfordshire- Down) en 20 witkop Engelsche rammen. Door eenige slagers te 's Bosch is de prijs van het rundvleesch tot 35 ct. per 5 ons verlaagd. Onlangs is te Breda zekere Hertog noodlottig om het leven gekomen bij zijn pogingen tot redding van zijn trouwen hond. De Vereeniging tot Bescherming van dieren trekt zich nu het lot van de weduwe en kinderen bijzonder aan. Nadat reeds eenmaal eene gift bij de plaatselijke commissie tot het inzamelen van gelden voor vrouw Hertog was ingekomen, is thans van jhr. mr. R. A. Klerck, uit 's Hage, wederom f 60 ontvangen voor dat doel. Jl. Zaterdag avond zat in de opera te 's Hage een dame aldus geheeten omdat zij fraai gekleed was die de orde verstoorde en verwijderd moest worden, maar niet kon gaan, zoodat zij huiswaarts werd gereden. Dat was wel eene dame! Een torpedo-vrij pantserschip. Het plan een schip te bouwen, dat door pantsering beschut is, boven water tegen vijandelijk artillerie-vuur, en onder water tegen ontploffingen van vijandelijke torpedo's, heeft reeds vele hoofden bezig gehouden. Het meest voor de hand liggende middel om, evenals de zijden, ook den bodem te pantseren, is echter geheel onuitvoerbaar, omdat men de bodempantsering slechts ten koste der zijpantsering zou kunnen aanbrengen. De nieuwste pantserkolossen zijn zelfs slechts gedeeltelijk op zijde gepantserd, daar het gewicht der pantsering anders te groot wordt. Het eenige tot nu toe in praktijk gebrachte middel, om een schip tegen torpedo's te beveiligen, is de inwendige verdeeling in een aantal compartimenten, zoodat bij beschadigingen door het springen van torpedo's teweeg gebracht het vaartuig ten minste niet zinkt. De vroegere hoofd-constructeur der Engelsche Marine, Reed, heeft thans een plan ontworpen, waardoor hij meent, dat het vraagstuk, om een torpedo-vrij pantserschip te bouwen, opgelost kan worden. Hij wil namelijk een vaar tuig hebben, dat, evenals een gewoon pantserschip, op zijde gepantserd is, maar bovendien in het midden een groot gepantserd verblijf bevat, in den vorm eener ellipsoïde, die met haar bovengewelf uit het dek te voorschijn komt, en hier twee geschuttorens omsluit. Deze ellipsoïde bevat ■chalkschcn toon. Ten eerste dat hij welopgevoed is, niet waar? Nadia knikte toestemmend. Beschaafd van een onberispelijken levenswandel ontwikkeld Het komt mij voor, zonder mij zelf te willen prijzen, dat ik er mij op beroemen, kan deze eigenschappen in mij te vereenigen. Wat eischt gij nog meer van hem Dat hij zich geheel aan de een of andere nuttige taak wijdt. Welnu, wijs mij den weg en ik zal u volgen. Overal waar ge mij heen wilt voeren, zult ge mij als een ster voorlichten. Een nieuwe aandoening, liefelijker en teederder nog, maakte zich geheel van haar meester. Die man moest door een hoogere macht voor haar bestemd zijn. Wie anders dan hij zou zoo gesproken hebben? Maar de herinnering aan hare gelofte drong zich weer met kracht aan haar op en vernietigde al hare vreugde. Gij zijt rijk, zeide zij zacht, alsof het haar moeite kostte. Er volgde een oogenblik van stilte; de wind speelde vroolijk door de boomtakken en men hoorde, met ongeregelde tusschen- poozen, het geluid van een waterdroppel, die in een of ander onzichtbaar bekken neerviel. Maar prinses, zeide Korzoi" lindJijk, lat is juist omdat ik rijk ben, dat ik met u in kennis ben gekomen. Mijn fortuin heeft mij in staat gesteld om mijn verstand te ontwikkelen en voor mijn racdemenschen nuttig te zijn. Wie weet, indien ik arm geweest ware en zelf met de zorgen des levens bad moeten kampen, of ik mij dan wel om het lot van mijn naasten zou bekommerd hebben? Het fortuin kan een middel, maar mag nooit een doel zijn, antwoordde Nadia. Maar ik streef niet naar rykdom! Integendeel! Ik heb zeer veel geld besteed aan dingen, die my slechts voldoening voor mijn hart en mijn geweten konden geven!... Dat is niet voldoende, viel het jonge meisje hem in de rede. Dat noem ik nog egoïsme. Men moet werken voor het heil van anderen. Korzof antwoordde niet. Na eenige oogenblikken vervolgde hij Gij denkt veel aan anderen, prinses, waarom denkt gij nooit aan mij? Ik begin waarlijk te vreezen, dat ik niet het minste gevoel van sympathie bij u heb opgewekt. In een oogenblikkelijke opwelling reikte Nadia hem de hand. O! denk dat toch niet, zeide zij. Zij bloosde hevig en trok eensklaps haar hand terug. Heetc tranen schoten haar in de oogen en voor het eerst van haar leven zag zij in, dat zij zich wel eens kon bedrogen hebben. Wat vraagt ge dan van mij? vroeg Korzof innig bewogen. (Wordt vervolgd.) ^ar. alle edele dcelen van hot schip, dus ketels, machines, kruitkamer, granaathokken, enz. Het pnntserdek van dit verblijf wordt zoodanig naar voren en achteren verlengd, dat het de onderste helft van het schip over de lengte van de bovenste helft afscheidt. Reed neemt aan, dat een torpedo gemakkelijk den buiten sten bodem van het schip beschadigen kan, doch de kracht der ontploffing een grens zal vinden aan den bodem van het gepantserd verblijf, zoodat alle werktuigen, die het vaartuig in beweging brengen, intact blijven, en zij dus het schip kunnen blijven voortstuwen, al is ook het ruim met water gevuld. Reed heeft genoemde plannen aan de Engelsche Regeering aangeboden, en tevens een patent voor zijn uitvinding genomen. (De Amsterdammer.) Het volgende bericht van de Willem Barentz, gedagteekend Aan boord, 20 Augustus 1884, is tc Amsterdam ontvangen: Na ons vertrek van Vardö, 18 Juli jl., stelden we den koers noordwaarts en ontmoeten don 24sten het ijs in 74° 39' Br. en 35° 24' L. Wij volgden westwaarts den ijsrand en waren den 26sten op 75° Br. en 334° L. Het ijs strekte zich, met helder weder, verder westwaarts uit en was onzeilbaar. Stuurden van daar zuidwaarts tot op 70° Br. en 50° L. Zagen den 3l8ten het eiland Kolquiff, ontmoetten er slechts enkele schollen. Stuurden weder noordwaarts en ontmoetten den 6 Augustus reeds op 73° 18' Br. en 444° L. het ijs. Stuurden er oostwaarts langs en bevonden de generale strekking O.N.O. Den 9dcn, op 74° Br. en 494° L., het ijs dunner wordende, stuurden noordwaarts er in tot op 74° 14', het dikker wordende, keerden weder terug. Den llden, op 744° Br., ongeveer dezelfde lengte, het ijs dunner ziende, zeilden weder noordwaarts tot op 74° 40'Br., ontmoetten meer en meer ijs, vooral in het oosten en keerden weder terug. Trachtten om de N.W. door het ijs te komen, doch ontmoetten steeds die richting uit veel ijs, zoodat wij den 16den weder ongeveer op dezelfde plaats terugkwamen. Een paar uren helder weder veroorloofde ons te zien, dat het noordwaarts tamelijk ijsvrij was, weshalve wij die richting weder insloegen en werkelijk door tamelijk ijsvrij water zeilden tot op 75° 4' en 49° 49'. Daar ontmoetten wij in dikke mist weder meer zwaar drijfijs, zoodat wij het schip aan een flard vastmaakten. Den volgenden morgen, de lucht opklarende, zagen we ons omringd van ijs; de geheele horizont, van W.N. tot Z.O., vol met onzeilbaar ijs. Ik besloot toen, hier verdere pogingen op tc geven en naar Matotschkin-Sharr tc gaan. Wij waren toch eerst op 75° br. wij konden wel met zekerheid zeggen, dat daar benoorden de zee nog vol ijs was. Te wachten, dat in den nog resteerenden korten tijd het ijs tot goed benoorden Nova-Zemlja zoude weg ruimen, was hoogstwaarschijnlijk nutteloos tijdverspillen. Dit jaar kan als een hoogst ongunstig ijsjaar in de Barentszee genoteerd worden. Opmerkelijk is het, dat wij na ons vertrek van Vardö, nooit eenigen krachtigen wind hadden. Het gebeurde slechts hoogst zelden, dat wij reefden, en nooit meer dan één rif. Daarentegen zeer veel mist, bij uitzondering helder weder, altijd bedekte lucht. De wind bijna altijd uit het N. en W., een enkele keer Z. W. en zeer zelden oostelijk. Gletscherijs en kleine ijsbergen zagen wij veel, ook aan den meest zuidelijken ijsrand. Heden morgen liepen wij de Sharr in en ankerden voor dikke mist in de Altglaiibigen baai. Hier ligt de Russische schoener Alexe, die van plan is om a. 8. Zondag (24 Augustus) over Vardö naar Archangelsk terug te keeren en zich zal belasten met de bezorging van dezen brief. De Russen (waaronder een paar gelukkig Noorsch spraken, welke taal Asbeck vrij goed machtig is), deelden ons mede, dat de Sharr verder op vol met ijs zit; het schijnt dus daar ook niet gunstig te zijn. Ik ben echter toch van plan^ zelf te gaan kijken, en ingeval ik in de Ivarazee kan komen, achter Widderkaap een bericht in Cairn achterlaten. Moet ik tcrugkeeren, dan zal ik verder weder den ijsrand in Barentszee gaan bepalen en dan natuurlijk in dien geest het bericht in de Cairn achter Widderkaap veranderen. Wij zijn allen wel. Er heerschte steeds goede harmonie ook van de equipage niets dan lof. Succes zal er dus dit jaar wel niet zijnhel eenige is, dat wij zoo gelukkig waren op een ijsschol een ijsbeer te schieten, een fraai exemplaar, 7 voet lang. De dokter heeft de huid zorgvuldig geprepareerd en hoop ik, dat die goed zal blijven. Na u de groeten van de andere IIH. overgebracht te hebben, hoogachtend Uw. dv. dienaar, J. Dalen. Aan dc voor liet dienstjaar 1885 ingediende Staatsbegrooting ontleenen wij de volgende opgaven De Hoofdstukken zijn uitgetrokken als volgt: I. Huis des Konings650,000. II. De Hooge Collcgien van Staat en het Kabinet des Konings614,417. ni. Departement van Buitenlandsche Zaken 692,959. IV. Departement van Justitie4,720,027.-- V. Departement van Binnenlandsche Zaken 12,078,993. VI. Departement van Marine11,611,610.264 VIL/. Nationale Schuld34,605,571.78 VIIZ?. Departement van Financiën 24,233,866.334 VIII. Departement van Oorlog20,632.000. IX. Departement van Waterstaat, Handel en Nijverheid25,036,391.21 X. Departement van Koloniën 1,246,898.78 XI. Onvoorziene Uitgaven50,000. Totaal ƒ136,172,740.37 Ten aanzien van Hoofdstuk VI (Marine) wordt o. a het vol gende ter toelichting gezegd Daar de schroef stoomschepen der 1ste kl. Zilveren Kruis en Van Galen nog in zeer bruikbaren toestand verkeeren en de Leeuwarden nog op een levensduur van twee jaAr wordt geschat, heeft de minister van Marine besloten, den bouw van het zevende schroef8tooraschip 1ste kl. voorloopig uit te stellen; weldra toeh zullen, de in aanbouw zijnde Johan Willem Friso buiten rekening latende, er 5 voor den dienst beschikbare nieuwe ijzeren schroef- stoomschepen 1ste kl. zijn, welke, gevoegd bij de zooeven ge noemde houten stoomers van dat charter, in staat stellen, de eerstvolgende jaren aan do eischen van den dienst te voldoen. Daar dc gelden voor versterking der torenpantsering niet zijn toegestaan, zal dc minister zich blijven bepalen tot verhooging van het offensief vermogen, door eene verbeterde bewapening, namelijk door de voorlaadkanonnen van 23 cM. van lieverlede te vervangen door 28 cM. achterladers. Aanbouw van nieuw gepantserd materieel wordt niet voorgesteld, ook ten gevolge van de aanschaffing van den vischtorpedo, dien de minister in uitge breide toepassing wil brengenenkel om financieele redenen wordt aanbouw van twee torpedobooten niet voorgesteld. De begrooting is dan ook f 266,798 lager dan verleden jaar; alleen gelden voor dringend noodige uitgaven zijn aangevraagd; wcnschelyke aan vragen en billijke tracteracntsverhoogingen zijn uitgesteld. Be zuiniging is echter alleen mogelijk op de tweede afdecling. De minister waarschuwt echter tegen overdreven verwachtingen. Heeft dc werf-commissie reeds geadviseerd tot instandhouding der Rijks-werven, uit nadere mededeeling is gebleken, dat ook zij de instandhouding van de drie bestaande Maritime Etablissementen, zij het ook op gewijzigden voet, met het oog op oorlogsdoeleinden, noodzakelijk acht. Voor arbeidsloonen op 's Rijks werven is f 93.600 minder aangevraagd, eene vermindering, die vooral de werf van aanbouw te Amsterdam treft, die voor normale behoefte Ui groot wordt geacht; ca- zaI nu mepr werk nan particulieren worden opgedragen. De eerste afdeeling der begrooting is met f 2546 verhoogd, o. a. ter bezoldiging van een scheikundige voor de zeemacht, speciaal belast met dc controle op het schietkatoen, noodig voor den vischtorpedo. Het voornemen bestaat om dezen ambtenaar te Amsterdam te plaatsen, op een tractement van f 2400 als minimum. Op deze begrooting worden gelden uitge trokken voor de uitzending der twee nieuw gebouwde loodsschoeners en voor aanbouw van nog twee loodsschoeners, met het voornemen om het 6de district daarvan geheel te voorzien en de aldaar vrijkomende kotters te bestemmen voor andere districten. Voorts voor bouw van eene woning voor den commissaris der loodsen op Terschelling, voor aanmaak van een kaap benoorden IJmuiden, tot regeling van de kompassen der naar zee vertrekkende stoom schepen tot vergrooting van het betonningsmagazijn te Terschel ling en kapitale herstelling aan dat te Enkhuizen; aankoop van twee gasboeien, één ter plaatsing op Thornton-rif (Noordzee) en de ander voor reserve, en een nieuwen ketel voor den stoom- transportschoener De Schelde. Aan de raededeelingen betreffende de begrooting van Hoofdstuk IX (Waterstaat) ontleenen we de vermelding, dat voor onderhoud voor het Noordhollandsch Kanaal is uitgetrokken f 165,000 en voor subsidie aan de gemeente Texel voor het maken van een grindweg tusschen den Burg en de Koog f 10,000. Voor den Postdienst wordt f 310,450 meer aangevraagd, tengevolge van de zeer groote uitbreiding. Het verslag betreffende het ontwerp tot verandering van art. 198 der grondwet is in de Tweede Kamer verschenen. Algemeen werd geklaagd, dat het ontwerp niet gelijktydig is ingediend met de regentenwetveel stoornis in de parlementaire werkzaamheden ware dan voorkomen. Enkele leden achtten daarom de behandeling ongeraden. De groote meerderheid achtte de behandeling noodzakelijk, maar liet dc verantwoordelijkheid der vertraging rusten op de regeering. De groote meerderheid achtte het alleszins denkbaar dat tijdens het regentschap de behoefte kon ontstaan aan een wijziging van een of meer grondwettige bepalingen. Terwijl sommigen art. 198 geheel hadden willen zien vervallen, achtten vele anderen het verbod van het brengen van verande ring in de troonsopvolging gedurende een regentschap wel ge rechtvaardigd. Op de redactie van het artikel werden verschillende aanmer kingen gemaakt. K. r akata u. Het eerste gedeelte is verschenen van het verslag van den mijn-ingenieur Verbeek over dc uitbarsting van Krakatau. Het verslag is een samenvatting van meer dan 1300 berichten, door hem over die vreeselijke natuurramp ontvangen en bijeengegaard. De wijze waarop dit gedaan is en de berichten toegelicht en beoordeeld zijn, maakt de raadpleging van andere bronnen voor allen, die de ramp in haar wezen en hare gevolgen willen leeren kennen, geheel onverbodig. Aan het verslag zijn de volgende bijzonderheden en opmer kingen ontleend: De Duitsche oorlogskorvet Elisabeth, commandant kapitein ter zee Hollmann, kwam, na 2 jaar in China en Japan gestationeerd geweest te zijn, den 20 Mei des morgens om 5 uur van Singapore op de reedc van Anjer aan, nam daar water en provisiën in, bracht tevens den heer Herbing aan land, die van Batavia naar Singapore gereisd was, om zijn broeder, zee-officier op de Elisa beth, te ontmoeten, en zette den 20 Mei des morgens precies te negen uur de reis naar Europa over de Kaap voort. Weldra zag men van boord boven het eiland Krakatau met groote snelheid zich eene witte stoomzuil verheffen, waartusschen ook donkere wolken opstegen. De hoogte van deze stoom- en asch wolk bedroeg, volgens meting, niet minder dan 11,000 meter. Spoedig volgde een regen van zeer fijne lichtgrauw eenigszins gele asch, die overal binnendrong, en voortduurde tot in den nacht van 21 op 22 Mei. Des morgens van den 21 Mei was de verlichting evenals bij eene zonsverduistering, de hemel zag er uit als een greote kap van zeer mat melkglas, waarin de zon als eene lichtblauwe kogelvormige stolp hing. Aschregen werd nog op 75 Duitsche mijlen (300 minuutmijlen) van Krakatau waargenomen; den 22 Mei was de lucht overal nog zeer betrokken, maar de aschregen had opgehouden. Dit bericht is vooreerst merkwaardig, omdat het eene beschrij ving bevat van een der eerste, zoo niet de allereerste, belangrijke uitbarsting van Krakatau; ten tweede omdat men er eene opgave in vir.dt over de hoogte van de wolk, hetgeen ons in staat stelt om de hoogte, tot welke in Augustus de eruptie-producten zijn opgeworpen, toen de uitbarstingen en knallen veel heviger waren dan in Mei, ten minste met eenigen graad van waar schijnlijkheid te schatten. Is de hoogte van 11,000 meter ook wellicht een weinig foutief, zoo kunnen wij die toch gerust op 10 kilometer stellen. Ten derde is het zeer merkwaardig dat hier, door de asehdeeltjcs van Krakatau heen, reeds den 21 Mei, de beschryving gegeven wordt van eene blauwkleurige zon, dezelfde tint dus, die na de groote eruptie van Augustus op Ceylon, in Britsch-Indië, te Paramaribo en op talrijke andere plaatsen werd waargenomen, en die tot zoo verschillende verklaringen onder de geleerden aanleiding heeft gegeven. De heer Verbeek trekt de waarnemingen in de volgende punten samen 1. De uitbarsting van Augustus is noch door hevige aarbe- vingen, voorafgegaan, noch daarvan vergezeld geweest. Slechts van enkele punten worden aardschokken gemeld, en deze waren niet hevig. 2. De eruptiën van Krakatau zijn Zondag 26 Augustus tegen den middag en vooral tegen 5 uur des avonds in hevigheid toe genomen en hun maximum werd ongeveer te 10 uren van Maandag morgen 27 Augustus bereikt, om daarna zeer in sterkte te verminderen en in den morgen van Dinsdag 28 Augustus geheel te eindigen. 3. Asch en puirasteonstukjes werden bijna den geheelen tijd, modder of slik eerst na 10 uur des morgens van 27 Augustus uitgeworpen. 4. De zee is verscheiden malen in hevige beroering geweest, en wel voornamelijk des Zondags avonds omstreeks 6 uren, des Maandags morgens te 6 u. 30 m. ongeveer. De laatste golf was verreweg de grootste, en al waren de verwoestingen, die de eerste golf van Maandag morgen aanrichtte volstrekt niet onbelangrijk, zoo is toch dc groote verwoesting van Tjaringen en van Telok Betoeng voornamelijk toe te schrijven aan de laatste golf. Alleen deze laatste golf heeft zich langs de noordkust van geheel Java voortgeplantvan de voorafgaande werd te Batavia nagenoeg niets gemerkt. Aan de zuidkust van Java werd die golf bemerkt tot Tjilatjap, aan de oostkust van Sumatra tot aan de monding der Toelang-Bawang-rivier, aan de Westkust tot Ajer Bangies. 5. De geluiden zyn door den geheelen Archipel gehoord. 6. De aschregen viel over geheel Zuid-Sumatra, Benkoelen, Lampongs, Palembang en zelfs tot Benkalis, verder in de Straat Soenda over de geheele residentien Bantam en Batavia en in het westelijk gedeelte der residentien Preanger Regentschappen en Krawang. Zoo ver de asch viel, was het gedurende eenige uren van den 27 Augustus duister; hoe meer men de grens van de asch nabij komt, hoe korter de duisternis duurde. 7. Gedurende het vallen van de asch had op verafgelegen plaatsen eene verlaging van temperatuur plaats; in de nabijheid van Krakatau was de lucht echter warm en benauwd; de baro meter ging onrustig op en neer, en om en bij Krakatau werden hevige electrische verschijnselen waargenomen. 8. Het groote aantal slachtoffers van de uitbarsting van Krakatau is bijna uitsluitend veroorzaakt door de geweldige overstroomingen der zee aan de kusten van Straat Soenda en de Noordkust van A.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1884 | | pagina 2