Koster's Kleine Ml te Schapn. Schroefstoombootdienst Geks. Zur Mühlen. Steeds aanvoer Hollandsehe IJzeren Spoorweg-Maatschappij. E X TRA-TREINEN NIEUWEDIEP ALKMAAR, Eerste kajuit 50 ct. Tweede kajuit 25 ct. LAMMERENMARKTEN De Kroonprinses der Nederlanden, Wilhelmina-Pen, O r> M A ANTD AG QS MEI 18 83, 2. PINKSTERDAG, van AMSTERDAM via ZAANDAM naar HELDER en van HAARLEM naar HELDER, stoppende aan alle tusschenstations. Vertrek van AMSTERDAM en HAARLEM 10 uur 30 min. 's avonds. Zie verder de aauplakblljettcu. DE ADMINISTRATEUR. GooclKoopo Pleiziervaart op de beide PINKSTERDAGEN, 24 en 25 Mei a, s., en voorts eiken Zondag: Van NIEU WEDIBP 'sa morgens V uur. Torug van ALKMAAR 's middags li en 7| uur. RETOURBILJETTEN, één dag geldig: Goedkoope Retourbiljetten, één dag geldig: Van ALKMAAR—AMSTERDAM 's nachts 2 en 's morgens 10 uur. Van ALKMAAR—NIEUWEDIEP 's morgens 11 uur. Eerste kajuit 73 ot. Tweode Kajuit 30 ot. te TEXEL zullen dit jaar worden gehouden op Maandag 18 Mei, Dinsdag 26 Mei, Maandag 1 Juni en Maandag 8 Juni. TE HUUR: Een net BOVENHUIS met vrijen opgang, voorzien van waterleiding en verdere gemakken, tegen 1 Juni. Adres: D. HOOGENBOSCH, Westgracht, L 289. Deze Prijscourant is alleen geldig voor ie maand Mei, PRIJSCOURANT uit 1000 Amerikaansche Spijkers (drielingen) 1.80 1000 dito (laschijzers) 1.60 Groote Melkschotels1.10 Iets kleiner0.90 Iets kleinerj 0.70, 0.55 en 0.40 Amerikaansche Waschborden0.50 Zinken idem0.45 Gegalvaniseerd Hekkendraad N°. 8, per 100 kg. 16. Hekkenkrammen per 100 stuks van af 0.30 Eiken Keukenstoven0.45 Een best blank Koekenmes0.45 2 fiksche Wateremmers1.25 Prachtige Theestoven0.90 Groote Fransche Schenkbladen0.90 6 stalen Tafelvorken0.40 6 tinnen Lepels0 50 6 fijne Tafelmessen1. 2 prachtige Raamhorren2.50 Een Kan kleursel (Kerbet)0.55 Een flesch Stremsel (Dr. Morits)0.80 Hanglampen van af1.50 Zware koperen Strijkijzers2. Peperstrooiers (Joosjes tin)0.40 Vloerdwijlen (zwaar molton)0.25 Dubbele Emmerboenders0.25 100 Amerikaansche Kleêrknijpers1. Engelsche Handzagen, per duim0.07£ Petroleumpompen1-20 2 Spionnen (dubbel dik Spiegelglas) 2. Zuigflesch (compleet)0.20 Groote doos Nachtlichten0.20 3 beste Boorijzers0.25 Amerikaansche Mollenklemmen0.40 Amerikaansche Kooktoestellen uit de beroemde fabriek van Pierre Klep, die nooit walmen en zonder brandgevaar zijn, met walzendraaier. (3-vlams)5.50 Beste Bascules met beugel en scbuifgewicht, 250 kilogram. 17.50 Idem. 200 15.50 Idem. 150 13.80 Idem. 100 13.20 Kaasbooren„0.60 Doorslagen, om lammeren te merken 0.30 Bier- en Jeneverkranen, van af0.20 Voorts: Heiningscharen, Fournuiskacbels, Behangsel papier, Behangsellinnen, Lood, Zink, Kaaskoppen, Doof potten, Koffiemolens, Trommels, Melkzeeften, koperen Ketels, giftvrije Potten en Pannen, Timmermans-gereed schap, Schalen, Maten, Gewichten en Balansen, Hout-, Touw-, Mand- en Borstelwerk, alsmede Boeren- en Bouw gereedschappen. NB. Ontvangen 100 prachtige KINDERWAGENS, die voor een kleine winst worden van de hand gedaan, maar a contant; ook THERMOMETERS en MAATGLAZEN, onmisbaar bij het maken van kaas en boter, alsmede PEKEL-, MELK- en ALCOHOLWEGERS. QnMflPito Die niet wil koopen, wordt verzocht toch eens een kijkje te nemen. Koster's Kleine Winkel te Schagen. Vereeniging t. S. en I. van Bewaarscholen. Algemeene, jaarlijkschc, vergadering van contribuanten op Vrijdag den 22 Mei 1885, des avonds te 8 uren, in TIVOLI. De Secretaris, G. E. KLOOSTERHUIS. van IVleu.\wlgll©cieil van allerlei aard, zoowel voor huishoudelijk als luxe gebruik, in het Verkoophuis „DE ROODE KOUS." JACQUES VAN ROSENDAEL. Een keurige Pen, voor alle handen, is: in den handel gebracht en te bekomen bij den Boekhandelaar JOH. G. STEMLER Cz., Amsterdam; verder bij alle Boekhandelaren, f 1 npr Grnc 'n smaakvol doosje, met Portret van de I I.OU pui UIUS, Kroonprinsen WILIIEIJHIIVt. De gezondheidstoestand van den veestapel in het spoelingdistrict is in de laatste weken bij uitstek gunstig, zoodat men de hoop mag koesteren, dat de moeielijkheden aldaar zijn overwonnen. Zoodra het vee in de weide is, zullen de stallen, waar de longziekte geheerscht heeft, door hospitaal-soldaten worden gereinigd en ontsmet. Deze maatregel is door de Regeering gelast op advies van de commissie, die van harentwege een onderzoek naar den toestand in het spoelingdistrict heeft ingesteld. Friesch Rundvee-Stamboek. Van dit Stamboek 'dat in de Nederlandsche, Fransche, Duitsche en Engelsche talen wordt uitgegeven, is te Antwerpen de 11de aflevering verschenen. Daaruit blijkt dat van 1 Mei 1884 tot 1 Mei 1885 zijn ingeschreven 2 zwartbonte stieren en 1056 koeien, 7 roodbonte stieren en 68 koeien, 5 gemengdkleurige stieren en 80 koeien, zoodat sedert de oprichting der Ver eeniging in de registers van het Friesch Rundvee-Stamboek, Herdbook de la Frise, Friesisches Herdbuch, Frisian Herdbook zijn opgenomen 698 stieren, als: 670 zwartbonte, 21 roodbonte en 5 gemengdkleurige, en 4892 koeien, als: 4569 zwartbonte, 138 roodbonte en 185 gemengdkleurige, te zamen 5590 runderen. Van elk ingeschreven rund zijn in het stamboek ver meld: de naam, datum en plaats van geboorte, de grond soort waarop gefokt, een volledig signalement met ver melding van kleur, de verschillende afmetingen, merkbare teekenen, uiterlijk der melkteekens, enz.; voorts de naam en woonplaats van den eigenaar en de datum waarop in het register ingeschreven. Bij de aflevering is gevoegd de teekening van een rund met duidelijke aanwijzing van de benaming der voornaamste uitwendige lichaamsdeelen. Het bestuur der Vereeniging is samengesteld uit de heeren jhr. mr. C. Van Eisinga, te Leeuwarden, president; H. Van Star, te Sneek; Cornelis N. Kuperus, te Marssum; Albert S. Heeg, te Oosterend; en D. Van Konijnenberg, te Leeu warden, secretaris. Inspecteurs der Vereeniging zijn de heeren Yke De Jong, te Huizum; Tjalling S. Van der Leij, te Langweer en S. J. Wiersma, te Wieuwerd. Te Berlijn overleed dezer dagen een dwerg, die zich op de kermissen liet zien en den bijnaam admiraal Picco lomini droeg; hij werdjl. Dinsdag op het „Luisenstadcische" kerkhof begraven en een zonderlinge groep had zich aan zijne groeve verzameld. Behalve 'a mans treurende weduwe en naaste bloedver wanten, (zijne kinderen waren tehuis gebleven) vond men er nog zijne bekenden en „collega'svuureters en slangen temmers, herkulessen en waarzeggers, snel-photographen en verslinders van levende konijnen, kortom het was een zeer gemêleerd gezelschap. Maar allen toonden zeer veel deel neming en een kolossale kerel, die voor de tent eener dame dienst doet, stortte zelfs tranen, toen de predikant Rhade in welsprekende woorden de vele goede eigenschappen van den kleinen man prees, wiens stoffelijk overschot in een kinderlijk kistje verborgen was. Allen die bij het graf stonden waren er van overtuigd dat de smart der weduwe niet gehuicheld was: zij had haren kleinen echtgenoot oprecht lief gehad en beider huwelijk mocht voorbeeldig worden genoemd. Onder de aanwezigen merkte men ook den ouden Daggesel, den ex-dierentemmer op, en de artisten keken met trots naar den beroemden „collega," die het tot Berlijnsch rentenier heeft weten te brengen. Toen de sombere plechtigheid was afgeloopen, ging ieder weder aan den dagelijkschen arbeid, en een uur later waren de artisten weder in de „Hasenhaide" te vinden; dikke dames en dames zonder onderlijf, electrische vuurjuffërs en bezitters van militaire wereldmuseums noodigden het publiek tot een bezoek uit en verklaarden dat men won deren te zien zoude krijgen. Slechts in de tent van Pic colomini bleef het stil; „het grootste levende wonder dezer dagen" rustte in de koele aarde, die voor hem even licht moge zijn als hij eenmaal voor haar was. Een Berlijnsch journalist bracht der weduwe een bezoek van rouwbeklag en vertelt dat de wagen, waarin het echt paar huisde, en die zes meter lang en meter breed is en keuken, slaapkamer en woonkamer bevat, er keurig netjes en zindelijk uitzag, dat overal orde heerschte en de inrichting sierlijk mocht worden genoemd. De weduwe, Hermine Piccolomini, noodigde den bezoeker uit om te gaan zitten en vertelde met zachte en trillende stem het een en ander omtrent haar manzij is eene slanke dame die vroeger zeer schoon moet zijn geweest en er thans, op acht-en-dertigjarigen leeftijd, nog zeer goed uitziet, terwijl zij beschaafd is en zich zeer goed uitdrukt. „Mijn man was dertig centimeters hoog," zeide zij, „maar dat heeft mij nooit gehinderd, hoewel ik zelve meer dan eene gewone lengte voor eene vrouw bezitik was zeventien jaar oud toen ik hem tot echtgenoot nam, ik weet niet hoe ik er toe kwam, maar hij was een beminnelijk jong- mensch en ik was aan hem gewend geraakt; nooit heb ik er berouw van gehad dat ik met hem huwde." Toen zij zag dat de journalist naar een dozijn reus achtige lange pijpen keek, die aan de wanden hingen, zeide zij nog: „dat was een zwak van hem; niets kon groot genoeg voor hem zijn; in deze kast liggen drie zijner gouden horloges die allen buitengewoon groot en zwaar zijn; al de pijpen zijn langer dan hij zelf was en de kopjes waar hij uit dronk, gelijken veel op kleine soep terrines; het zijn niet enkel de grooten der aarde die hunne kleine zwakheden hebben." MAILDAGEN De vertrekdagen der mails naar Oost-Indië gedurende de maand Mei zyn als volgt: 23 Mei Fransche mail (via Napels). 26 Mei Hollandsehe mail (via Marseille). 27 Mei Hollandsehe mail (van Amsterdam). 29 Mei Engelsche mail (via Brindisi). Laatste buslichtingen aan het Postkantoor te Amsterdam: Ned. mail (Napels) brieven 11 uur's morgensdrukwerk 10 u. 'b morgens. Ned. mail (uit Amsterdam) brieven 8 u. 's morgensdrukwerken den vorigen avond 8.45. Fransche mail, brieven 4.30 u. 's avondsdrukwerken 2 u. 's av. Engelsche mail, brieven 11 u. 's morg.; drukwerken 10 u. 's morg Ingezonden. Men leest in de Scheepvaart van 14 Mei 1885 Redding van schipbreukelingen bij stranding. Een der lezers van ons blad, bewoner van Texel, die vele malen getuige was van strandingen op de kusten onzer Noordzee- eilanden, en van verschillende pogingen tot redding van schip breukelingen, vraagt een plaatsje in dit blad, ter beschrijving van een door hem uitgedacht nieuw redmiddel. Gaarne verleenen wij hem plaatsruimte, omdat het ons voor komt, dat zijn plan tot redding zeker de aandacht verdient van allen, die belang stellen in de zoo gewichtige vraag, wat de beste wijze is, om bij strandingen verbinding met den wal te ver krijgen, en de ongelukkige bemanningen der schepen veilig en wel aan wal te brengen. Velen onzer lezers zullen het met ons eens zijn, dat het door onzen berichtgever aangegeven middel alle kenmerken van een voud draagt. Bovendien is het niet kostbaar, en volgens hem, onder alle omstandigheden aan te wenden, met practische resultaten. Deze eigenschappen alleen verdienen dan ook reeds, dat de aandacht er op gevestigd worde, en verhoogen zeker het nuttige van het hulpmiddel. Het redmiddel is toe te passen, niet slechts tot verkrijging van gemeenschap tusschen een gestrand schip en den wal, maar ook bij stranding in verre buitengronden, wanneer de bemanning der reddingboot, wegens de hevige branding, het niet durft wagen, het gestrande vaartuig te naderen, en door het toe te passen hulpmiddel een lijn van dit schip weet machtig te worden. Voor het redmiddel is noodig een luchtledige koperen bus. Die bus wordt omwonden met eene lichte sterke lijn ter lengte van 1000 tot 2000 vademen. De grootte der bus wordt geregeld naar het gewicht der lijn. De koperen bns moet zeer luchtig drijven, zoodat wel de wind daarop invloed uitoefent, maar vooral niet de stroom, of ten minste zoo weinig mogelijk. Volgens onzen berichtgever dient zulk eene inrichting aan boord van ieder schip voor de hand te liggen om in tijd van nood gebruikt te kunnen worden. Men maakt aan boord slechts het einde der lyn vast en werpt de bus overboord, waarop de lijn door zee en wind voortgestuwd, zich van zelve afrolt, het gewicht der bus doet verminderen zoodat de bus luchtiger zal drijven. Vooral wordt er op aangedrongen dat men zorge de bus zoo luchtig mogelijk drijve. De stroom, die langs de knst bij stormweder gewoonlijk zeer sterk is, doet dikwijls de redding- booten afdryven en hun doel missen. Hoe luchtiger de bus drijft, hoe minder de stroom vat op haar heeft. Onze berichtgever was dikwijls getuige van strandingen op de kust van Texel, en heeft dan gezien, dat men van boord van het gestrande schip wel ledige vaten aan een lijn afvierde, maar deze bereikten nimmer het strand, omdat de lyn meestal bestort raakte onder het zand. Bij het hulpmiddel, door hem aangegeven, is daarvoor niet de minste kans. Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1885 | | pagina 4