W. J. BLITZ, Tandarts, MARINE. NOORDHOLLANDSCH KANAAL. STREMMING DER VAART. BERICHT UIT Kostefs Kleine Mei te Scton. KACHELS! KACHELS! Kosier's Kleine Wel te Sclap, Levensmiddelen en Brandstoffen. NOORDHOLLANDSCH KANAAL. STREMMING DER VAART. Onder nadere goedkeuring van den Minister van Marine zal, op WOENSDAG den 4^n NOVEMBER 1S85, des voormiddags ten elf ure, bij inschrijving worden aanbesteed: de levering van: Versch Rundvleesch en Soep groenten, ten behoeve der equi- pagiën van Zr. Ms. schepen en vaartuigen van oorlog, gedurende het jaar 1886, ter reede Texel en in het Nieuwediep. De inschrijvingen op gezegelde biljetten, voor elk bestek afzonderlijk, bevattende den aaunemingsprijs in cijfers en letters en de namen van aannemer en borgen, zonder doorhalingen en bijconditiën, door den inschrijver onder teekend, zullen vóór het bepaalde uur, bij de Directie te Willemsoord, moeten bezorgd worden. De voorwaarden van aanbesteding, waarin wijzigingen hebben plaats gehad, alsook het model inschrijvings biljet voor de soepgroenten, liggen van heden tot aan den dag der aanbesteding, gedurende de werkdagen, op de gewone kantooruren, ter lezing en inzage bij de Directie voornoemd. Willemsoord, 22 October 18851 De Vice-Admiraal, Directeur en Commandant der Marine, W. K. VAN GENNEP. MARINE. Onder nadere goedkeuring van den Minister van Marine zal, op DONDERDAG den' 5<len NOVEMBER 1885, des voormiddags ten elf ure, bij inschrijving worden aanbesteed: de levering van: Versch Vleesch, Witbrood, Groenten, Aardappelen (voor het tijdvak van 1 Januari tot ultimo Juni en zoo noodig ultimo Juli 1886), Bier en Melk, ten behoeve van het Hospitaal der Marine te Willemsoord, gedurende het jaar 1886. De biljetten van inschrijving, op gezegeld papier, voor elk bestek afzonderlijk, zullen vóór of op den dag der aanbesteding, vóór het bepaalde uur, bij de Directie der Marine te Willemsoord, franco moeten bezorgd worden. De voorwaarden van aanbesteding, waarin evenals in het model Inschrijvlngsbiljet voor de groenten, wijzigingen hebben plaats gehad, liggen gedurende de werkdagen, op de gewone kantooruren, ter lezing en inzage bij de Directie voornoemd. Willemsoord, 22 October 1885. De Vice-Admiraal, Directeur en Commandant der Marine, W. K. VAN GENNEP. Voor het leggen der zinkbuis voor de Alkmaarsche Duinwaterleiding door den bodem van het Kanaal, zal, even benoorden de dubbele draaibrug te Alkmaar, de vaart op dat punt worden gestremd: Gedeeltelijk, blijvende eene doorvaartopening voor gewone vaartuigen, van af Dinsdag den 27 October 1885 's morgens 7 uren tot den 21 November 1885 's avonds 5 uren. Geheel, van af Woensdag den 11 November 1885 's morgens 1 uur tot Donderdag den 12 November 1885 namiddag 11 uren. De Concessionarissen der Alkmaarsche Duinwaterleiding. Ruim gesorteerd in Rachels en Open llaardcn, gegoten en gelakte Kolen- en Turfbakken, Haard stellen, Poken, Tangen en Kolcnlepcls, Stal lampen en Lantaarns, prachtige Opschuiflanipcn, Petroleum- kooktoestellen zonder brandgevaar, giftvrije Potten, Pannen en Ketels voor alle mogelijke huishoudelijke artikelen, alsmede Boeren- en Bouwgereedschap, als: Vorken, Graven, Schoppen, Dorschgereedschap, Stofbrillen, Machine-olie, Thermometers en Maat glazen, eerste soort Bascules, Maten en Gewichten, Tafel-bascules, Hout-, Touw- Mand- en Borstelwerk, alsmede Stalkettingcn, Koeien- en Paardenscharen. NB. Ook voorhanden de wijdvermaarde Vul-regula- teur-kachels, die van 12 tot 24 uren achtereen branden, zonder bijgevuld te worden. Buskruit (Crèpée N°. 1) en Hagel. Alle soorten van Maten en Gewichten, Toonbank- en Grondbascules, Winkelbussen en Trommels. O". O". K.UJUper, Oosterend (Texel). Voor het tijdvak van 1 Januari 1886 tot en met ultimo December 1886. Levering van De Garnizoens-Voedings-Commissie zal, op MAANDAG dcit *2 NOVEMBER 1885. des middags te 12 uren, ten bureele van den Garnizoens-Commandant, in het openbaar aanbesteden, de levering van: VLEESCH en VET, GEROOKT SPEK, ZOUT, BRANDSTOFFEN, bestaande uit Turf en Coaks, en GROENTEN. Verder kan op ongezegelde biljetten worden ingeschreven voor de levering van: KOFFIE, MELK, I Voor het tijdvak van AZIJN, 1 Januari 1886 tot en PEPER, met ultimo December MOSTAARD, 1886. en PETROLEUM. De voorwaarden van aanbesteding en van levering liggen ter lezing ten bureele voornoemd, van af den 22 October tot op het uur der aanbesteding, van des morgens 10 tot des namiddags 2 uren. Helder, October 1885. De Majoor-Voorzitter, REDEMAGNI. De lfte Luü.-Kwartierm.-Secretaris, J. M. VAN BAAK. Voor het leggen der zinkbuis ten dienste van de gemeente-gasfabriek, door den bodem van het Kanaal, zal, even benoorden de dubbele draaibrug te ALKMAAR, de vaart op dat punt GEHEEL worden gestremd Van Woensdag den 4 November 1885. 's morgens I uur, tot Donderdag den 5 November 1885, namiddags II uren. De Directeur der gemeente gasfabriek te Alkmaar, KENENS. HANDELSDRUKKERIJ. I&olenplein 163. AFLEVERING VAN ALLE MODELLEN BOEK- EN STEENDRUKWERK GESCHIEDT SPOEDIG, NET UITGEVOERD EN TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN. ARTILLERIE-VRIJKORPS. De schietoefeningen zullen voortaan geregeld iederen Zondag, des namiddags te 14 uren, in MCJS1S SACRUM plaats hebben. Het Bestuur. Jacob van Kampenstraat, 124, Amsterdam, is den eersten en derden Donderdag van iedere maand, 's namiddags van 1 tot 3 ure, te spreken wegens tand heelkundige operatien en het plaatsen van kunst tanden in het Hótel Toelast te Nieuwediep. Ook, is hij te spreken des Zaturdags in den Burg en des Maandags in de Jager te Alkmaar, beide dagen tot s voormiddags 11 ure; des Donderdags, tot 's voor- middags-11 ure, in het Hötel Vredelust te Schagen. De vertrekdagen der mails naar Oost-Indië gedurende de maand October zijn als volgt: 30 October Engelsche mail (over Brindisi). 31 October Hollandsche mail (uit Amsterdam). 31 October Hollandsche mail (over Marseille). Laatste buslichtingen aan het Postkantoor te Amsterdam: Ned. mail (uit Amsterdam) brieven 8 u. 's morgensdrukwerken den vorigen avond 8.45. Fransche mail, brieven 4.30 u. 's avonds; drukwerken 2 u. 's av. Fransche mail (Napels) brieven 11 uur 's morgens; drukwerk 10 u. 's morgens. Engelsche mail, brieven 11 u. 's morg.; drukwerken 10 u. 's morg. INUNDATIE EN DROOGMAKING, door JAN KRITIEK. 't Was eertijds bier een land, in lis en wier begraven, Nauw aarde 't woest verblijf van roerdomp, meeuw en raven, Die aasden op hun prooi, aan d'oevers slechts een hut, Nauw voor het buldren van den woesten storm beschut. Waar de geschreven geschiedenis ophoudt, betreden wij het gebied der gissingen eo theoriën, afgeleid uit de verschijnselen van oorzaak en gevolg. Daar alle zekere gegevens ontbreken omtrent de ligging en de gedaanteverandering van Nederland in vroeger tijd, en de geleerden daaromtrent verschillen, is het moeielijk daarover een beslist oordeel te vellenmaar waar schijnlijk was de bodem van ons land met de geheele Noord- Duitsche laagvlakte in vóórhistorischen tijd diep onder water bedolven. Het ijs, door wind en stroom voortgestuwd, deed boven Nederland en de Noordzee grootc steenklompen bezinken, aangevoerd van het Noordelijk middengebergte en de Scandi navische Alpen, vulkanische werkingen, gelijk nog in de tweede eeuw bij 't Roode klif schijnen te hebben plaats gehad en een gestadige rijzing van den grond vormden uit eilanden en meren waartusschen en waarin zich het rivierslib afzette en een weelderige plantengroei ontstond allengs een vaste kust, waar langs het fijngescliuurde zand der Noordzee, door den invloed van wind en stroom, buiten de riviermondingen langzamerhand een natuurlijke zeewering, de duinregel deed ontstaan. De natuur, werkende als een mouvement perpetueelheeft de duinregel oorspronkelijk veel verder zeewaarts, waar thans de visscher zyn net uitwerpt, nog niet door zeegaten in 't noorden verbroken, en zich veel verder oostwaarts uitstrekkende allengs meer land waarts verschoven. Daarbinnen wisselden grootc bosschen waarin het hert, het wilde zwijn en de wolf nog door geen jager verontrust of door geen klem bedwongen af met moerassen, poelen en meren, het natuurlijk verblijf van tallooze soorten visschen, moeras- en watervogels. Wat al gedaante-verandering heeft de vadcrlandsche bodem sedert ondergaan. Bezien wij de kaart van Nederland zooals het vroeger was, dan kunnen wij daarop den tegenwoordigen vorm nauwelijks meer herkennen. Wanr land was, is nu water cn waar water was, is land ontstaan. De omtrek van Alkmaar was eenmaal alles meer; de Zuiderzee grootendeels vruchtbaar land. Het meer, met het daarin liggende boscliachtige eiland Flevo, waarvan Urk thans nog een klein deel uitmaakt, ontlastte zijn water door het riviertje het Fli destijds de eenige schei ding tusschen Noordholland en Friesland langs de middel- gronden tusschcn Ylic en Terschelling in de Noordzee, en werd omringd door kleinere meren, moerassen en bosschen. In het zuiden en oosten door de Falnaho cn Viervvouden en in het Noorden door de Bcduhenna- en Kreiler bosschen, welke zich van Wieringen en Kolhorn tot voorbij Vollenhoven uitstrekten en welke laatste benaming nog in de zandplaat de Kreil tusschen Medemblik en Stavoren is bewaard gebleven. In het zuiden en oosten verhieven zich de Merwede-, Civilis- en Trentha-bosschen. Omtrent de eerste bewoners van Nederland is ons weinig bekend. Vóór 20 eeuwen was het lage land met zijn moerassigen bodem en vochtig klimaat weinig tot bewoning geschikt en strekte vóór de komst der Batavieren en Friezen stellig een tijd lang tot verblijf aan de Kimbren en Teutonen, twee zwervende volken, waarvan het overschot na den vcrscbrikkelijken Kimbren- vloed weer is verhuisd. Friezen, Batavieren, Romeinen, Franken en Noormannen verschenen in den loop der eeuwen op het tooneel en brachten door aanleg van dijken, grachten en steden, met de rusteloos werkende natuur hier rietkroggen, veen en moeras vormende, daar weêr door het binnenwater met het bij hooge vloeden door de rivieren en duinvaleien binnendringende zeewater afscheurende en verplaatsende een gestadige gedaante verandering te weeg. Overblijfselen van gebouwen, wapens en gereedschappen en sporen der bedrijvigheid dier oude volkeren werden allerwege gevondenin 1818 werd o. a. in de Valther-veenen in Drente een brug ontdekt, vermoedelijk gelegd door het leger van Ger- manicus, om over de moerassige streken van Drente te komen. Beschouwen wij den aardrijkskundigen toestand in het Frankische tijdvak. Het meer Flevo, door gestadige afspoeling en afbrokkeling zijner oevers, met andere meren onder den naam Almeri ver- cenigd, geraakte langzamerhand meer onder den invloed van het door de duingaten binnendringende zeewater, totdat eindelyk bij de hooge vloeden in de 13de eeuw vooral die van 1237,1250 en 1287 voor en na een groote oppervlakte land tusschen Medemblik en Stavoren verdronk en de Zuiderzee ontstond. Texla (Texel), destijds met Fli vereenigd, stellig viermaal grootcr dan thans, strekte zich in 't oosten uit tot het oude Fli, terwijl de westkust evenals de vaste kust van Holland zich ver in de Noordzee uitstrekte. De Moerewaard, aan Friesland verbonden, was evenals het eiland Grijn (het Griend), toen bijna zoo groot als tegenwoordig Texel slechts door het oude Fli van Texla gescheiden. Het Balgzand destijds land, met de stad Grebbe, slechts door een nauw vaarwater van Wivon (Wieringen) gescheiden strekte zich uit tot Iiusiduna (Huisduinen), toen veel westelijker gelegen dan thans. Lutjewaard, Stompe en Breezand vormden samen een groot eiland, door den verwijden Fli- stroom van Hindahlop (liindeloopen) en Staverun (Stavoren) gescheiden en zich tot de Gammels uitstrekkende, terwyl zich benoordoosten Medemolaca (Medemblik), ter plaatste van de tegenwoordige Kreupel, nog een beduidend eiland verhief. Nog door geen voldoende dijken beschut, zijn het land der Moerewaard met een strook van Friesland verdwenen. Het Balgzand met Anna Paulowna, Wieringerwaard en Zijpe zyn allengs geïnundeerd Wieringen, Texel, Vlie en Terschelling zijn veel kleiner geworden van Grijn rest een onbeduidend overschot en de overige eilanden zijn geheel verdwenen. Het woeste element der Noordzee, steeds voortgaande de zee gaten te verwijden en de kusten te beuken, heeft allengs meer land veroverd en geïnundeerd. De Dollart werd in 1277, de Biesbosch in 1421 overstroomd. Sedert het einde der 13de eeuw verdronk verder een deel van Schouwen, het land van Saaftingcn, een deel van Zuid-Beveland, waarop de tegenwoordige Ierseke-bank, benevens een kuststrook tusschen Naarden cn de Eem en tusschen Elburg en Kamper-eiland. Waren onze voor ouders niet begonnen de zee zijn prooi te betwisten, dan was de omvang der Zuiderzee veel grooter geworden en had stellig het Koegras door een zeegat bij Petten-oorspronkelijk, evenals alle zeegaten, een laagte in het duin, waardoor het riviertje de Reekere in de Noordzee vloeide afgescheiden, tot de rij der Noordzee-cilanden behoord, cn had wellicht een diepe stroom thans de plaats ingenomen van den schoonen Wieringerwaard. Dank zij de energie en de volharding onzer voorouders, werd door aanleg van kostbare dijken niet alleen elk stuk grond aan het water betwist, maar, in aanmerking genomen de gebrekkige hulpmiddelen, met een bewonderenswaardigen ondernemingsgeest eene groote uitgestrektheid veroverd. Eilanden werden door bedijking vereenigd, polders ingedijkt, meren drooggemaakt. Behalve eene menigte droogmakerijen in Zeeland, Zuidholland, Overijsel en Groningen, werden alleen in Noordholland, sedert het begin der 14de eeuw, vijf-en-veertig meren en polders droog gelegd. Belangrijke droogmakerijen hadden vooral plaats in de 16de en 17de eeuw: de Zijpe in 1579, de Beemster in 1612, de Purmer in 1622, de Wormer in 1624, de Schermer in 1632, te zamen 70,000 hectaren. Van laatsten datum zijn de Anna Paulówna-Polder in 1847, de Haarlemmermeer (groot 30,000 hectaren) in 1852 en de IJpolders, Workumer-, Parregaster- en Naarder-meren. Heeft dc Noordzee door afneming en verplaatsing bosschen en gebouwen verzwolgen, gelijk blijkt uit de verplaatsing der kerk te Scheveningen, uit overblijfselen van gebouwen op het strand bij Petten, ten opzichte van Ter Heyden spreekt het volgende rijmpje niet onduidelijk: Heeft eenig Neërlandsch dorp geleden door het woeden Der onbedwingbre watervloeden, Ter Heyden leed er van: twee kerken nam de zee In hare gruwzame armen meè. Alsnog in de Noordzee voorkomende boomstammen strekken mede tot bewys hiervan. Ook de Zuiderzee en de sedert drooggemaakte meren en polders vertoonden menigvuldige overblijfselen uit vroeger tijd. Bij de Kuinder vindt men nog de fundeering eener kerk. Op het verdronken land van Zuid-Beveland werden voor en na overblijfselen gevonden der stad Ricmerswaal. Een weg, bij de droogmaking van den Wieringerwaard en van Waard en Groet gevonden, strekte zich oudtijds waarschijnlijk over de verdronken dorpen Almerdorp en Lagerdoes uit tot Medemblik. De weg van de Burge naar Dam op Wieringen, naar Koning Radbout welke dien weg gewoonlijk met zijn jachtstoet passeerde, om in de bosschen, waar thans de Haaks oppermachtig regeert, te jagen den Koningsweg genoemd, strekte zich oudtijds uit van Medemblik over Wieringen en Grebbe naar Huisduinen. Boom stammen, putten en overblijfselen van gebouwen vindt men be zuiden en bewesten Wieringen. Van de stad Grebbe bij Wieringen zija de ruïnen lang te zien geweestdeze stad was gelegen in den vorm cener peer, met den boog langs 't Amstcldiep cn de spits in 't noordwesten, en was door de Noorder- en Zuiderzyl, thans twee onbeduidende stroomgaatjes, aan 't Amsteldicp ver bonden. By een storm in 1877 kwamen van het kerkhof ruim 100 doodkisten bloot, nog in geheel ongeschonden staat, en de geraamten met ivoorwitte tanden bleken nog zóó gaaf, alsof de begrafenis eerst kort te voren had plaats gehad. Geheele afsluiting der lucht door zand en water heeft die lykkisten met hun inhoud zóó lang voor verrotting bewaard. Wordt vervolgd.) Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1885 | | pagina 4