ZE Z IJ N ER! BLOEMISTERIJ FLORA PILLEN PHOTOGRAPHIE INSTANTANE. gevestigd op den KANAALWEG N°. 99, tegenover Tivoli, ALLEEIST DES ZONDAGS geopend is. A A N B E S T E DING. FRAAIE BOUQUETTEN, BLOEMMANDJES, KRANSEN. Potbloemen en Sierplanten, Bloem- en Tuinzaden, Bal op Zondag 11 April, AMSTE RI)AMSCIiE COURANT. Om alle vergissingen te voorkomen, berichten de ondergeteekenden den ingezetenen van nelder en omstreken, dat hun PHOTOGRAPHISCH ATELIER, Alkmaar en Helder. VAN DER AA CHR.ISPIJN. P. GOUDA QÜINT, te Arnhem, heeft de inteekening opengesteld op EEN NIEUW DEEL van ALEXANDER v. H., getiteld: Uit te geven in 12 afleveringen a f I 20. De Iste en 2de aflevering zijn verschenen. Dit Deel zal inhouden: 1. Den laatsten Bundel HIER-EN-DAAR, die sedert langen tijd uitverkocht is, alsmede 2. De eveneens uitverkochte KRIJTKRABBELS, ter waardeering der Ridderorde voor wezenlijke verdienste geteekend; verder 3. TAFELDANS, welke schetsen de proefnemingen op dat gebied in beeld brengen, terwijl liet Deel besloten wordt met 4. eene nalezing, die de nog overige Platen, waarvan het meerendeel niet in den handel is geweest, zal bevatten, benevens vermelding der Werken, die niet in den handel zijn gebracht. Met dit deel is deze uitgave, uit 500 Platen bestaande, thans voltooid. Op WOENSDAG 28 APRIL, des middags te twaalf uren, zal, in het Raadhuis van Texel, bij enkele inschrijving, worden aanbesteed: Het bouwen van een nieuwe en het veranderen van de bestaande school te BURG op TEXEL. Het bestek ligt ter lezing aan de Secretarie der gemeente en is met de teekening aldaar te verkrijgen, tegen betaling van 1.50 per exemplaar. Aanwijzing op de plaats Maandag 26 April, namiddags te half één uren. Nadere informatiën geeft de Burgemeester van Texel D. C. LOMAN. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan tot het leveren van alles tegen billijk concurreercndc prijzen. W. JANZEN, Bloemist aan de Laan. N.B. Bij bestelling per briefkaart wordt alles direct bezorgd. bij R. SLIKKER te OUDESLUIS. De ondergeteekende, UURWERK-HERSTELLER aan het Zand, maakt zijnen geachten begunstigers bekend, dat zijn zwager als Compagnon zal rondkomen, ten einde ieders gunst te verzoeken en het vertrouwen trachten waardig te maken door soliditeit en billijken prijs. C. R E U Z en K. JOHANNES. 't Zand (Zijpe), 1886. NIEllWS- EN ADVERTENTIEBLAD. Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en feestdagen. De Amsterdamsche Courant zal na nauwgezette keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen van den dag mededeelen. De Amsterdamsche Courant is het goedkoopste Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per 3 maanden 1.50, franco per post f 1.80. Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamen lijk te ontvangen. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Bureau: Lokaal „De Brakke Grond,Ne* 53. Onder den titel: „Geholpen!" lezen wij het volgende in het Maandblad tegen de Kwakzalverij: „Grijs haar is toch leelijk als men nog geen tachtig jaar is, maar, gelukkig, ik ben geholpen „Zoo, en wat beeft u gebaat?" „Wel ik nam, om mijn haar te kleuren, eerst Allens Haarhersteller en toen Eau Royal de Windsor, maar omdat ik bang begon te worden, dat deze loodoplossingen mij zouden schaden, hield ik er spoedig meê op en nam ik Eau de Castille. Doch toen las ik, dat dit eveneens lood bevatte, en ik greep dus liever naar Het nieuwe Haarmiddel van het Verkoophuis te Amsterdam....* „En daaraan hebt gij u gehouden?" „Neen, want ik las in 't Maandblad, dat dit ook al uit loodsuiker bestond, zoodat ik liever Eau de Zenobic, en toen men mij dat om dezelfde reden afraadde, Ayers Haar- versterker nam." „En toen?* „Ja, toen was ik een heel eind heen, want nadat ik daarop nog wat Eau de Fee, Eau de Florida en Eau Magique had gekocht, maar alles, omdat zij lood bevatten, spoedig had laten staan, kreeg ik een advertentie van do Nieuwe London Haarbesteller onder de oogen...." „Dus dat was het lang gezochte?" „Neen, het was ook al loodsuiker, doch in hetzelfde blad vond ik Eau Hamilton en Melrose geadverteerd, die mij beide wel toelachten, maar na ze een paar maal ge bruikt te hebben, durfde ik er niet langer meê voortgaan; ik liet ze onderzoeken en 't waren alweêr loodoplossingen." „En?" „Ja, daarop was ik zoo goed als klaar, want na nog even te vergeefs een fleschje van Rosetters Hair Restorer gekocht te hebben ook al loo.l begreep ik bij Theophile te moeten wezen. Ik informeerde of die geen loodsuiker gaf, en ja, hij gaf wel vergif, maar 't was toch geen loodsuiker, en dus...." „Dus gingt gij druk aan 't verwen?" „Toen ik er meê beginnen zou, bemerkte ik, dat alles te zamen mij reeds van mijn grijs haar had afgeholpen. Ik heb nu geen enkel haar meer." Het muilbanden der honden heeft, volgens de statistiek, in Pruisen en Oostenrijk de gevallen van hondsdolheid sterk verminderd. Van 1878 tot 1883 waren de muilkorven te Weenen verplichtend en in die jaren waren de gevallen hydrophobia 26, 23, 38, 5 en 2. In 1884 werd het muil korven der honden afgeschaft en toen nam het getal personen, aan hondsdolheid lijdende, tot 93 toe. Geen geneesmiddel kan deze Pillen in hunne zuiverende 1 en genezende kracht, die zij op elk gedeelte van het lichaam uitoefenen, overtreffen. Maag, lever, longen, hart j en nieren onderwerpen zich spoedig aan den invloed er j van, waardoor alle kwalen van die organen ophouden, alle verstoppingen verdreven en alle werkingen opnieuw in orde gebracht worden. De spijsverteering wordt door het gebruik er van zóó bevorderd, dat men alle voedsel ver dragen kan. Scherpheid en opgeblazenheid worden beide verdreven, misselijkheid en geelzucht verdwijnen, vastheid wordt aan elke spier en geestkracht aan elke zenuw terug gegeven, de geest wordt opgévroolijkt en de gedachten worden helder. Deze wonderlijke Pillen genezen slechte spijsverteering, of deze voorkomt uit liet verblijf in een heet klimaat, of wel uit te groote toegevendheid, en zij verzekeren 's nachts een gezonden en verfrisschenden slaap, welke het lichaam geschikt maakt voor nieuwe inspanningen. Doosjes PILLEN en Potjes ZALF f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50. Ze worden verkocht bij de Apothekers. Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen. In een vorig nummer maakten we melding van het overlijden van de zangeres Marie Heilbron. Zij werd, naar het Hld. meldt, te Antwerpen in 1850 uit Hollandsche ouders geboren. Acht jaar oud trad zij reeds te Brugge op. Zij volgde later den leergang aan de muziekschool te Brussel, waar eerste prijzen voor zang en piano door haar werden behaald. Reeds in 1867 vervulde zij eerste partijen in de Opera Comique te Parijs, om een paar jaar later te 's Hage de lieveling te worden van het publiek. Zij was daar de diva in den waren zin des woords, en wist in de Opera Comique en in Traviata en Lucie, hare schoone gaven tentoon te spreiden. In de Variété te Parijs zag men haar, na eenige jaren buiten het tooneel te hebben verkeerd, in de operette, die zij weldra liet varen voor de Italiaansche opera te Parijs, waar zij op het hoogste punt kwam van haar loopbaan. Van een reis naar Amerika teruggekeerd, maakte zij deel uit van het toen bestaande Théfitre Lyrique te Parijs, om zich weer in de Italiaansche opera te laten hooren. Overal volgde haar dat succès, en de Parijsche Groote Opera opende haar de deuren. Maar toen taande haar ster. Zij voldeed niet meer in zoo hooge mate; als Marguérite, in Faust, kon zij geen lauweren oogsten. De burggraaf de la Panouse huwde Marie Heilbronzij vergulde het blazoen van haren gemaal met een jaarlijksch inkomen van 25,000 gulden. De burggraaf zag echter al hetgeen hij bezat verzwolgen bij een groote Parijsche „Krach." Hij ging naar de Kaap de Goede Hoop om zijn fortuin te herstellen, en Marie Heilbron keerde terug naar de Opera Comique. Van tijd tot tijd trad zij in de groote schouwburgen in het zuiden van Frankrijk en Italië op. Haar eigen kapitaal was onge deerd gebleven bij den financieëlen ondergang van haar echtgenoot, dien zij, naar men zegt, een paar raillioen francs nalaat. Marie Heilbron paarde ongemeene schoonheid aan een opmerkelijk talent. In de laatste jaren had hare stem veel geleden. Een belangrijk toiletartikel. De waaier, zegt een te Bucharest verschijnend blad, is de scepter der gratiën en geen ander toiletartikel doet in zoo velerlei opzichten dipjyit als hij. D.e waaipr ia dp atillp vertrQUWeliüg van allerlei gemoedsaandoeningen en menig dichter werd er reeds door bedrogen. Duitsche, Italiaansche en Spaansche poëten bezongen hem en hij vond bijzonder vurige bewon deraars in.... China. Het liefhebbend meisje verbergt haar gelaat achter den waaier, de toornige vrouw breekt hem stuk, de bedrogene werpt het trillend van aandoening ter aarde. Alle volken der aarde kennen den waaierten tijde der Farao's behoorde hij tot de insigniën van de waardigheid der Prinsessen van den bloede en de waaierdragers bezaten groote politieke beteekenis; bij de Egyptenaars bestond de waaier uit een langen steel, waaraan zich aan de boven zijde een groote bloemkelk bevond. In het museum te Bullah is een waaier aanwezig die aan de moeder van Amasis, den stichter der twintigste dynastie, heeft toebe hoord; die Vorstin schijnt veel smaak te hebben gehad, want haar waaier was rijk verguld en met struisvogel vederen versierd. Ook in Assyrië speelde de waaier gelijke rol als in Egypte, zooals overblijfselen van steenen muren in het British Museum aantoonen. Ook in Ninivé droegen de prinsen waaiers voor den koning uit; daarentegen doen de basreliëfs te Persepolis zien, dat de waaier niet het symbool der prinselijke, maar der koninklijke waardigheid was. In de „Vedas" der Indiërs wordt verteld dat de konings dochter door middel van den waaier de wegstervende vlam tot nieuw leven wilde aanwakkeren. Reeds was de vlam op het punt uit te gaan, toen het schoone koningskind die met haar lippen aanraakte, waarop het vuur, dat op de aanminnige prinses verliefd was, met nieuwen gloed weder begon te branden. In de „Mahabharata," een dichterlijk werk der Indiërs, wordt herhaaldelijk van de sneeuwwitte waaiers der prin sessen gewag gemaakt. Een schilderij, dat in de nationale galerij te Parijs aanwezig is, stelt India met een waaier van pauwenvederen voor. In het Louvre vindt men inte ressante waaiers van ivoor. In do collectie Ambras te Weenen treft men prachtige paarlinoeren waaiers aan. Belangrijk is het, dat bij de Grieken de waaier op poli tiek terrein geen dienst deeddaarentegen werd die in het dagelijks leven veel gebruikt en afbeeldingen uit Tanagra toonen aan, met hoeveel gratie de Grieksche dames er meê om wisten te gaan. Euripides spreekt in „Orestes" over pauwen vederen als voorwerpen van tooi. In Rome kwam de waaier eerst in het einde der republiek in gebruik. Schilderingen op vazen uit Pompeji geven waaiers in ver schillende vormen te aanschouwen. Toen de kerk den luister begon te ontwikkelen, die op de groote menigte niet zonder invloed was, werd van waaiers gebruik gemaakt om vliegen van het altaar te verwijderen. In de Grieksche kerk wordt de waaier bij godsdienstige plechtigheden nog gebruikt, maar in de Roomsch-Catholieke kerk werd hij in de twaalfde eeuw afgeschaft. Eerst op het einde der twaalfde eeuw schijnt de waaier meer algemeen in Europa in gebruik te zijn geraakt. In Frankrijk waren het slechts de dames die tot de hofhou ding behoorden, die er gebruik van maakten; hare waaiers hadden ronde vormen met lange steelen. Volgens een Chineesch dichter werd de waaier reeds in de twaalfde eeuw vóór Christus uitgevonden. Langzamer hand kwamen waaiers van zijde, gestikt met paarien en met opschriften versierd; de vorm er van was een driehoek. Het schijnt dat het artikel oorspronkelijk uit Japan af komstig is, want Chineesche dichters spreken er over als over een geïmporteerd voorwerp. Zeer kostbaar zijn de Japansche waaiers van sandelhout, waarop door middel van gloeiende naalden, landschappen zijn gegrift. In Japan is de prijs van waaiers buitenge woon laag, en op de markt te Canton betaalt men voor duizend waaiers vijf tot vijf en een halve gulden. Gelijk in de galerij te Dresden te zien is, schilderde Titiaan zijn schoone vrouwenbeelden met waaiers in de hand, gelijk die thans nog in Algiers en Tunis worden gebruikt. Catharina de Medicis bracht den Italiaanschen waaier naar Frankrijk, en Karei IX gebruikte dien om zijn teint te conserveeren; dit maakte zooveel opgang, dat de vrouwen zelfs des winters den waaier gebruikten. In Engeland bracht Koningin Elisabeth het toilet-artikel in de mode. De vervaardiging van waaiers nam in de zeventiende eeuw in Frankrijk zeer toe; men maakte van geparfumeerd schapen- of bokkenleder gebruik, dat met kostbare schilde ringen en zelfs met edelgesteenten werd overdekt. In de dagen van Colbert hielden beroemde schilders, als Le Brun en Mignard, zich met het beschilderen van waaiers onledig. Op het einde der zeventiende eeuw kwamen de waaiers met kant het eerst in den smaak en Savarin vertelt, in zijn „Dictionnaire du Commerce," dat jaarlijks voor een bedrag van twintig duizend francs aan waaiers uit Frankrijk werd uitgevoerd. Spoedig daarop kwamen ook waaiers met kleine venstertjes, waardoor de schoone dames met haar aanbidders eoquetteerden. In de achttiende eeuw kreeg de waaier zijn grootste verbreiding. Groote veranderingen op dit gebied werden door madame De Pompadour ingevoerd, die de beschilde ring van waaiers ten zeerste aanmoedigde. In denzelfden tijd vond Martin een soort lak uit, dat de schilderstukken op ivoren waaiers conserveerde. Er bestaat nog een waaier, dien Marie Antoinette in 1789 droeg, toen zij Versailles verliet en die een meester stuk van schilderkunst is. Op liet einde van de achttiende eeuw werden op waaiers voorstellingen van het dagelijksch leven en de gebeurtenissen van den dag gemaakt, en zoo bestaat onder anderen een waaier met eene afbeelding van een fiacre uit de achttiende eeuw. Deze waaiers waren de voorloopers van de satirieke waaiers, met politieke toespelingen. In Caen kan men den met epigrammen overdekten waaier zien, dien Charlotte Corday in de hand had, toen zij Marat doodde. Waaiers met schilderstukken, die kunstwaarde bezaten, werden daarentegen zeldzamer en sedert 1809 is dit artikel steeds meer en meer kwijnende. In de dagen van de Restauratie ontstonden de waaiers met anagrammen; zeer gewild was het anagram: „La France veut son Roi" of „Révolution Fran9aise." In onze dagen staat de waaier zeer in aanzien; ieder jaar worden vierhonderd millioen exemplaren van dit toilet-artikel gefabriceerd. Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1886 | | pagina 4