WEKELIJKSCHE EXPEDITIE
naar NED. OOST-INDIË.
W. J. BLITZ, Tandarts,
Verzending naar alle plaatsen van den Indischen Archipel.
Amsterdam, Keizersgracht 181. H. PRINS Co.
WIJNHANDEL
Koster's Kleinen Winkel te Schagen.
ADE. BIERSTEKER,
Tandarts,
Damrak 62, Amsterdam.
lederen Woensdag te consulteeren, Kerkgracht 338, te
DEN HELDER.
Abonneert huisgezinnen.
van
W. Tager C3- erliags,
firma J. H. ENSCHEDÉ, te HAARLEM.
Depót te Delder:
Keizerstraat nabij het Heldersche Kanaal.
J. E. DE JONGH, Agent.
Beriolxt uit
Ontvangen eene ruime sorteering Duitsehe en Ameri-
kaansche Graszijnscii, die op proef worden verkocht en
geleverd. naar li «uiers en Aauibeeldcu, als: Slijp-
steencn, Strijkers, Amerikaansche Zijnsbanden en
Kolven, Hooiharkcn, Amerikaansche Hooivorken,
Zikkels, Machine-olie, tot de minst mogelijke prijzen.
Smids- en winkeliers rabat. Huisraad en Keukengereed
schappen, Roeren-, Bouw- en ZuivcIgeB'ccdschap,
alsmede Kaasklcurscl en Stremsel, Thermometers
en Maatglazen, onmisbaar bij het maken van boter en kaas.
N.B. Ontvangen eene groote partij KINDER
WAGENS, tot de minst mogelijke prijzen,
a contant.
A. KOSTER, Schagen.
Nieuwendijk bij den Dam, 241, Amsterdam.
is ie der en Donderdag, 's namiddags van 1 tot 3 ure,
te spreken wegens tandheelkundige operaticn en het
plaatsen van kunsttanden in het Hotel Toelast te
Nieuwediep.
Ook is hij te spreken des Zaterdags in den Burg en
des Maandags in de Jager te Alkmaar, beide dagen tot
's voormiddags 11 ure; des Donderdags, tot 's voor-
middags 11 ure, in het Hötel Vredelust te Schagen.
Begrafenisfonds Zijpe.
Op alle plaatsen waar het fonds nog niet is vertegen
woordigd, worden op zeer aannemelijke voorwaarden
Agenteu gevraagd. Brieven franco.
G. VAN OS, Directeur.
Aan een van den consul der Nederlanden te Durban (Natal),
dd. 30 Maart ontvangen bericht betreffende de landverhuizing
naar de Transvaal, ontleent de Staatscourant het volgende
„Achtte ik het in mijne vroegere mededeelingen noodzakelijk,
het Nederlandsche volk te waarschuwen tegen al te overdreven
denkbeelden omtrent de voordeelen, verbonden aan ccne emigratie
naar de Transvaal, thans ben ik in staat, op eene groote ver
betering in den tcgenwoordigen toestand en op eene helderder
toekomst te wijzen. De magische kracht, die in zoo korten tijd
eene zoo groote verandering teweegbracht, was het goud. Reeds
sedert vele jaren was de aanwezigheid van dit edel metaal in de
Transvaal bekend, maar het werd gewoonlijk in tegeringe
kwantiteiten gevonden om vele gelukzoekers aan te trokken.
Twee jaren geleden werden te „de Kaap" goudvelden in het
noordoosten der Transvaal ontdekt en een jaar later volgde de
ontdekking der Witwaters Rand Velden in het zuiden der
Republiek.
Eene groote massa gelukzoekers stroomde van alle kanten te
zamen, en twee belangrijke dorpen ontstonden, Barberton, hoofd
punt der „de Kaap"-goudvelden en Johannisburg op de Witwaters
Rand Velden. Zooals gewoonlijk op dergelijke plaatsen onder
die omstandigheden het geval is, brak er spoedig eene „speelkoorts"
uit, en aandeelcn in nieuwe Maatschappijen werden door specu
lanten tot bespottelijke prijzen opgedreven. Het openen der mijnen
kostte echter veel tijd en geld, en vele bleken niet te beantwoorden
aan de verwachtingen, die men er bij het eerste oppervlakkige
onderzoek van gevormd had, waarvan eene reactie het gevolg
was. Dat vele mijn-eigendommen- echter ongetwijfeld goed zijn
en dat de productie van goud in dit werelddeel binnen weinige
jaren zeer belangrijk zal vermeerderen, valt niet te betwijfelen.
Van dien buitengewonen toevloed van menschen, van al het
geld, dat aan de ontginning dier mijnen besteed is en nog besteed
wordt, heeft de Zuid-Afrikaansche Republiek groote voordeelen
getrokken, en nadat ruim twaalf maanden geleden 's lands schat
kist ledig was en het budget een nadeelig saldo aantoonde, blijkt
uit de laatste opgaven, dat er thans een aanzienlijk saldo in kas is.
De algemeene wolvaart is toegenomen en openbare en parti
culiere werken deden veel vraag naar goede handwerkslieden
ontstaan.
De behoefte van de vele vreemdelingen en gelukzoekers aan
groenten, tuinvruchten, boter, kaas en melk overtroffen ten eencmale
den aanvoer, en landbouwers, die zich in de buurt der dorpen
op het voortbrengen van een en ander wilden toeleggen, zouden
van een goed inkomen kunnen verzekerd zijn.
Of kaasbereiding bier van groot belang zal worden, valt echter
te betwijfelen, daar volgens door mij ingewonnen berichten van
deskundigen de melk over het algemeen van een zeer veel minder
zuivelhoudend gebalto is dan in Europa.
Alles te zamen genomen zijn dus nu de vooruitzichten voor
Nederlanders, die naar de Zuid-Afrikaansche Republiek willen
emigreeren, veel beter dan enkele jaren geleden, maar geheel
onbemiddelden menschen moet ik toch nog afraden hierheen te
komen. In de eerste plaats i3 de reis van Nederland naar bier
zeer kostbaar, en ieder emigrant, die hier aankomt, moet ten
allerminste in het bezit van tien pond sterling (honderd twintig
gulden Ned. ct.) zyn, wil hij zich niet aan het gevaar blootstellen
hier, waar voor hem geen werk is, hulpeloos achter te blijven.
De werkman moet echter buitendien zoo mogelijk zorg dragen,
niet geheel zonder middelen op de plaats zijner bestemming aan
te komen, en de landbouwer, die zich wil toeleggen op het voor
zien der markt van groenten, melk, eieren, enz., dient in het
bezit te zijn van eenig geld om vee, land ot wat dan ook te
huren of te koopen en in zijne eerste behoeften te voorzien.
Landverhuizers moeten geen Hollandsch geld of Engelsche
banknoten medebrengen, omdat daarop hier verlies ontstaat, doch
doen het best, zich door bemiddeling van de kassiers in Nederland
te voorzien van wissels op een der volgende Banken alhier
Standard Bank of South-Afrika, Natal-Bank, Bank of Africa.
Op geweren en pistolen is een hoog invoerrecht, en het laatste
artikel is geheel onnoodig, zoodat ik landverhuizers afraad, zich
daarvan te voorzien. De ondervinding leerde mij, dat de mcesten
het als iets zeer noodzakelijks medebrachten. Men brenge geheel
dezelfde kleercn mede, die men in Nederland noodig heeft en pakke
alles in sterke kisten. Bij aankomst vervoege men zich onmiddel
lijk aan dit consulaat, waar verdere inlichtingen ten dienste staan.
De Engelsche parlementaire commissie van onderzoek
in zake den verkoop en den invoer van botersurrogaten
heeft o. a. als getuige gehoord den heer John Lovell, van
de firma Lovell Christmas te Londen, een der grootste
boterhandelaars ter wereld, die talrijke uitheemsche boter
en butterinefabrikanten vertegenwoordigt, onder de laatste
ook de firma Jurgens te Osch. De getuige verklaarde zich
krachtig tegen den frauduleusen verkoop van kunstboter
als natuurboter. Goede butterine is volgens hem oneindig
beter dan slechte boter, maar de kooper heeft het recht
het artikel te krijgen, dat hij verlangt. Alle naar Engeland
verscheepte butterine behoort volgens getuige te worden
verpakt in zekere kistjes en vaatjes, met een wettelijk
vastgestelden inhoud. Voorts behooren alle kisten en vaten
op duidelijke manier te worden gemerkt met het woord
//butterine," gelijk de meeste Hollandsehe firma's al doen,
door het woord in de vaatjes en kistjes te doen branden.
Gevraagd, hoe hij den buitenlandschen fabrikant straffen
wil, die natuurboter bedriegelijk namaakt en hier invoert,
antwoordde de heer Lovell, dat hij den Staat desnoods de
macht wil toekennen, zulk bedrog door inbeslagneming te
verijdelen, 's Heeren Lovell's ervaring echter is geweest,
dat geene Hollandsehe firma's zich met dergelijke praktijken
inlaten, maar wel Fransche.
In antwoord op verdere vragen verklaarde getuige o. a.,
dat butterine in de laatste jaren eene merkbare verbetering
in gehalte heeft ondergaan. De beste kwaliteiten hebben
soms 35 pet. puike Deensche boter, die daartoe in groote
hoeveelheden naar Nederland wordt verscheept, want dddr
bevinden zich de grootste kunstboterfabrieken, ofschoon het
getuige bekend is, dat er ook butterinefabrieken in Schot
land bestaan.
Getuige is sterk tegen eene wettelijke verbanning van bet
woord butterine, dat sedert tien jaren geijkt is geworden.
In een artikel over brandverzekering de quaestie
der schouwburgen doet „L'Argus" uitkomen, wat de
brandverzekering-maatschappijen in dit opzicht vermogen
en behooren te doen:
„Zij kunnen b. v. een premiënschaal, naar gelang van
de verschillende genomen voorzorgsmaatregelen, vaststellen
en in de voorwaarden aanmerkelijk verhoogen de lasten
dier schouwburgen, welke niet de meest krachtdadige voor
zorgsmaatregelen nemen.
De maatschappijen kunnen ook strenger dan tot dusver
wezen en de verzekering weigeren aan die schouwburgen,
welke zich niet onderworpen hebben aan de voorwaarden
van veiligheid tegen brand, door de politie gevorderd. In
dat geval zal het plaatje der maatschappijen, in den gevel
geplaatst, wel willen zeggen: „Hier zijn alle bevolen voor
zorgen genomen."
Dit is niet alles; onze (Fransche) maatschappijen hebben
de gewoonte geen belang te stellen in een risico, van het
oogenblik af, dat zij de hiertoe betrekkelijke polis hebben
onderteekend. Zij laten dat risico niet nu en dan tijdens
den duur der overeenkomst onderzoeken. Waarom zouden
speciale inspecteurs niet van tijd tot tijd zich gaan ver
zekeren, dat de directiën haar plicht doen, dat de voorzorgs
maatregelen voortdurend goed opgevolgd worden, dat de
redmiddelen steeds gereed zijn, in één woord, dat de
menschen en de zaken gereed staan, om krachtig tegen het
gevaar van brand te worstelen?
Indien Onze brandverzekering-maatschappijen zóó haar
plicht begrepen, dan zouden zij groote diensten bewijzen
aan het publiek, het groote kind, dat voogdijschap zoozeer
noodig heeft. Nu de directiën er toe geleid worden, haar
plicht te vergeten en de Regeering andere muizennesten in
het hoofd heeft, nu zij, die van den schouwburg houden,
hun veiligheid aan dat genoegen ten offer brengen nü
behooren onze maatschappijen deze gewichtige quaestie ter
hand te nemen. Beter dan iemand anders kunnen zij dat,
en ieder onzer zal haar daarvoor dankbaar zijn."
Het Engelsche tijdschrift „Quarterly Review" bevat
een belangrijk opstel over de concurrentie van den verbouw
van tarwe. Het algemeen resultaat van des schrijvers
onderzoek komt hierop neder, dat bij de tegenwoordige
tarweprijzen ook die overzeesche landstreken, welke zich
tengevolge van eene reeks van factoren in de gunstigste
productie-voorwaarden bevinden, niet meer met voordeel
tarwe kunnen verbouwen. Eene beperking van dien bouw
is onder deze omstandigheden zeker te verwachten, ja,
begint zich reeds te openbaren. Zoo omvatte in de Ver-
eenigde Staten van Noord-Amerika de tarwebouw in 1880
ongeveer 38 millioen acres, terwijl in 1886 nog slechts 37
millioen acres voor dien bouw bestemd waren, ofschoon de
bevolking des lands in dien tijd met meer dan 10 millioen
personen is toegenomen.
In Australië is de bouwvlakte van de tarwe van 3,698,817
acres in 1884/85 gedaald tot 3,161,916 acres in 1885/86.
In Canada is het eveneens gegaan.
Ook ten aanzien van Oost-Indië word aangetoond, dat,
zooals het nu sedert 3 jaar met den tarweprijs is gesteld,
de verbouw aldaar niet raeér voldoende winstgevend is
geweest»
Het gevaar van de overzeesche concurrentie voor de
landbouwers in Europa schijnt dus thans sterk te ver
minderen.
ZOMERDIENST.
Holl IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz.
Van HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam.
Helder-Nienwed. V|6.00
Anna Paulowua „6.19
Schagen 6.34
N.-Scharwoude»!6.48
Hugowaard 6.5S
Alkmaar 7-12
Uitgeest7.46
Zaandam „8 16
Amsterdam A 8.30
7.58
7-581 7.58
9.151.12
4.05
7.25
8.16
8.16 8.16
9.34 1.30
jf
4.21
7.43
A8.28
8.35! 8.35
9.49 1.44
"c
4.88
7.57
CO
8.49; 8.49
10.04' 1.58
J
4.45
8.11
e*
8.59 8.59
10.142.08
4.53
8.21
a9.08 A9.0S
10.282.22
5.00
5.5
S.34
8.50
11.0212.54
A5.26
5.34
9. 7
9.52
Vrij-Zater
9.22
11.31 3.24
6.03 9.36
10.23
dags| dags
9.36
11.45|3 89
6.17j9.50|10.37
A
Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep)
Amsterdam
Zaandam
Uitgeest
Alkmaar
llugowaard
Noord-Scharwoude
Schagen
Anna Panlowna.
Helder (Nieuwediep)
UITGEEST VELSEN
1 Zaandam.
V
6.40
9.88
1.28
3.20
4.50
7.50
8.55
6.57
9.49
1.44
3.36
5. 6
8.11
9.11
7.30
10.18
2.12
4.03
5.37
A8.41
9.44
8.D0
10.49
2.45 a4.22
6.09
10.16
8.13
10.59
2.57
6.20
10.27
8.23
11.08
3.0?
tt
6.29
10.37
8.37
11.21 3. 21
"b
6.42
10.51
8.53
11.36
3.38
3
7.58
11.07
A
9.06
11.52
3.55
7.14
11.23
- HAARLEM.
Vi7.50|11.05j2.58 5.36 9.08
ll.J8j3.08 5.49Ï9.20
5.549.25
5.57 9.29
6.06 9.39
6.17|9.51
11.268.16
11.35 3.24
ll.40j3.35
9.56
10.05
10.12
HAARLEM VELSEN UITGEEST.
V:6.15 6.44; 9.35
6 22 6.53j 9.44
6.29
Uitgeest
Beverwijk
Velsen
Zandpoort
Haarlem
Haarlem.
Zandpoort
Velsen
Beverwfjk
UitgeestA
VELSEN IJMUIDEN.
AmsterdamV16.15I I I 9.091 11.051
Velsen6.30 7.04 8.15 9.58 11.27 1.5313.17 5.16
IJmuidenA|6.35|7.11|8.42jl0.05|ll.34|2. |8.24[i.23
IJMUIDEN VELSEN.
IJmuidenV|6.49j8.00j 9.23jll.l3|1.89|8.03j5.01|9.50
VelsenA 6.56 8.07 9.30 11.20 1.46 3.10 5.08 9.55
Amsterdam|8.56| |12.09| |4.00|
Van AMSTERDAM naar ENK HUIZEN via ZAANDAM.
7.00 9.51
7.0:' 9.53
7.10 10.00
7-~0 10.10
1.32|4.58,9.06
1.415.06,9.15
1.48 5.13(9.22
1.50,5.14 9.25
1.58 5.20 9.32
2.08 5.80 9.41
Amsterdam
V
5.30
6.25
8.40'10.24
3.20 5.55
9.40
Zaandam
5.46
6.41
8.57
10.38
3.38 6. 9
9.58
Oostznnu
5.56 6.51
9. 8
o.
3.48
10. 9
Purmereud
w
6. 6
7. 3
9.20
10.55
1.
3.59 6.26
10.22
!7. 9
9.27
1. 7
4.05'6.32
10 29
7.19
9.37
1.184.14,
10.40
c
7.26
9.45
1.26j4.21
10.47
n
7.36
9.55
11.15
1.35:4.30 6.50
10.58
8. 6
10.28
11.84
2. 6 5. 7. 9
11.81
Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM.
Enkhuizen
V
5.20 7.53
9. 2
Hoorn
5.54
8.26
9.35
Avenhorn
6. 2
8.34
9.43
Oosthuizen
6. 9
8.41
9.50
Kwadijk
6.19
8.51
10.
Purmerend
6.24
8.5S
10. 7
Oostzaan
H
9.10
10.18
Zaandam
1
a
9.22
10.31
Amsterdam
A
3
9.36
10.45
11.35
11.58
12.15
12.21
12.89
12.51
•d
2-15 i
s
2.23-5
5
2.30 «j
2-40/5
1. 5
2.47 a
1.19
2.58'S
1.33 3. 9*5
1.5013.23
5.18 7.40
5.5o!
5.59 8.20
8.80
8.51
9.28
9.40
Gelr. Znr Milieu, MienwefliepAmsterdam y.r.
Van AMSTERDAM 's morgens 10 uur en 's namiddags 41 uur.
PURMERENDE 11* 5J
ALKMAAR 's namiddags li 7i
Gedurende de maand Juni is het vertrekuur van AMSTERDAM iu plaats van
41 op 51 uur 's namiddags bepaald.
Van NIEUWEDIEP 's morgens 7 uur en 's avonds 11 uur.
ALKMAAR 9J 2
PURMERENDE llf 4i
■Texel t. r.
Vertrek vau Texel
ïr 30 m., 8 uur en 3 uur.
Vertrek van Helder
6 uur 30 m., 10 uur en 4 uur 2
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Tarief voor Reizigers in locaal
- en
rechtstreeks
verkeer.
Van en Naar
Richting
Enkele reis.
Heen en terag.
helder
van
Naar en Van
Vervoer
Ie kl
2e kl
3e kl
lekl
2e kl
3e kl.
Alkmaar
2.10
1.70
1.05
2.55
2.05
1.30
Amersfoort
Zaand am .-ti il vers.
6.30
5.05
3.15
7.60
6.05
3.80
Amsterdam
Zaandam of Beverw.
4.05
3.25
2.05
4.90
3.90
2.40
Anus Panlowna
0.65
0.50
0.35
0.75
0.60
0.45
Arnhem
Zaandam-Breukelen.
8.70
7.
4.40
11.30
9.
5.60
Avenhoru
4.95
3.95
2.50
5.95
4.60
2.95
Beverwijk
3.25
2.60
1.65
3.85
3.10
1.95
Bergen op Zoom
Beverwijk, Delft,
Rotterd., Zevenb.
10.45
8.50
5.35
13.85
10.90
7.10
Breda
Beverwijk, Delft,
9.70
7.75
4,85
12.60
9.90
6.35
Rotterd. Laugeweg.
Bovenkarspel
5.90
4.70
2.95
7.10
5.70
3.55
Ca9tricum
2.70
2.15
1.35
3.25
2.60
1.65
Delft
Beverwijk.
6.45
5.15
3.25
7.70
6.20
3.85
Deventer
Zaand., h ilv., Zntph.
10.20
8.20
5.15
12.60
10.
6.30
Dordrecht
Beverw., Delft, Rott.
8.20
6.55
4.10
10.20
8.10
5.15
Eukhuizen
6.10
4.85
3.05
7.35
5.90
3.65
Gouda
Zaandam, Breukelen.
6.65
5.35
3.35
8.70
7.
4.30
's Hage
Beverwijk.
6.05
4.85
3.05
7.20
5.80
8.60
Haarlem
Beverwijk.
3.80
3.05
1.90
4.60
3.70
2.30
2.53
1.90
1.20
2.85
2.30
1.45
Hilversum
Zaandam.
5.50
4.40
2.75
6.60
5.30
3.80
Hugowaard
1.45
0.90
0.72
2.10
1.70
1.10
Harderwijk
's Hertogeubosch
Zaand., Hilv., Nijk.
7.70
6.15
3.85
9.30
7.40
4.65
Zaand Hilv.,Utr.
8.40
6.65
4.20
11.70
9.05
5.75
5.20
4.15
2.60
6.25
5.
8.10
Hoogkarspel
5.70
4.55
2.85
6.85
5.50
3.40
Koog-Zaandijk
3.40
2.70
1.70
4.10
3.25
2.05
Krommenie
3.20
2.55
1.60
3.80
3.00
1.96
Kwadijk
4.40
3.50
2.20
5.30
4.25
2 65
Leiden
Beverwijk.
5.25
4.20
2.65
6.30
5.05
3.15
Lichtenv.-Groenlo
Zaandam, Hilvers.
11.05
8.85
4.44
18.30
10.65
6.60
Middelburg
Beverwijk, Delft,
Rotterdam, Zevenb.
12.70
10.
6.35
16.85
13.15
8.60
Naardeu-Bussum
Zaandam.
5.15
4.10
2.60
6.20
4.95
3.10
Noord-Scharwoude
1.55
1.25
0.80
1.80
1.45
0.90
Oosthuizen
4.75
3.80
2.40
5.70
4.60
2.85
Oostzaan
3.85
3.10
1.95
4 65
3.70
2.35
Purmerend
4.25
3.40
2.15
5.10
4.10
2.55
Rotterdam
Beverwijk.
7.20
5.75
3.60
8.60
6.90
4.35
Rotterdam-(Beurs.)
Beverwijk, Delft.
7.45
5.95
3.75
9.
7.20
4.55
Schagen
1.10
0.90
0.55
1.30
1.05
0.70
Schiedam
Beverwijk.
6.95
5.55
3.50
8.35
6.70
4.15
Stavoren
7.20
5.75
3.60
8.70
7.
4.35
Tilburg
Zaandam, Hilr.,Utr.
9.25
7.50
4.75
13.10
10.15
6.60
Uitgeest
2.90
2.30
1.45
8.50
2.80
1.75
Utrecht
Zaandam, Hilvers.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.00
3.75
Utrecht (N.R.S.)
Zaandam, Breukelen.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.
3.75
Vlissingen
Beverw., Delft, Rott.
12.95
10.25
6.35
17.35
13.40
8.60
Velsen
Zeveubenbergen.
3.35
2.70
1.70
4.00
3.20
2.00
Winterswijk
Zaandam, Hilvers.
11.50
9.20
5.75
13.80
11.05
6.90
Wormerveer
3.30
2.65
1.65
3.90
8.16
2.00
Westwoud
5.55
4.45
2.80
6.70
5.35
3.30
IJmuiden
3.50
2.80
1.75
4.20
3.40
2.10
Zaandam
3.55
2.85
1.80
4.30
3.45
2.10
Zandpoort
8.60
2.90
1.80
4.35
3.45
2.20
Zutphen
Zaandam, Hilvers.
9.35
7.50
4.70
11.25
9.00
5.60
Zwolle
Zaand., Hilv. Nijk.
9.65
7.75
4.85
11.70
9.85
5.85
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cl, Nieuwediep.