WEKELIJKSCHE EXPEDITIE naar NED. OOST-INDIË. W. J. BLITZ, Tandarts, Verzending naar alle plaatsen van den Indischen Archipel. Amsterdam, Keizersgracht 181. H. PRINS Co. WIJNHANDEL Koster's Kleinen Winkel te Schagen. ADE. BIERSTEKER, Tandarts, Damrak 62, Amsterdam. lederen Woensdag te consulteeren, Kerkgracht 338, te DEN HELDER. Abonneert huisgezinnen. van W. Tager C3- erliags, firma J. H. ENSCHEDÉ, te HAARLEM. Depót te Delder: Keizerstraat nabij het Heldersche Kanaal. J. E. DE JONGH, Agent. Beriolxt uit Ontvangen eene ruime sorteering Duitsehe en Ameri- kaansche Graszijnscii, die op proef worden verkocht en geleverd. naar li «uiers en Aauibeeldcu, als: Slijp- steencn, Strijkers, Amerikaansche Zijnsbanden en Kolven, Hooiharkcn, Amerikaansche Hooivorken, Zikkels, Machine-olie, tot de minst mogelijke prijzen. Smids- en winkeliers rabat. Huisraad en Keukengereed schappen, Roeren-, Bouw- en ZuivcIgeB'ccdschap, alsmede Kaasklcurscl en Stremsel, Thermometers en Maatglazen, onmisbaar bij het maken van boter en kaas. N.B. Ontvangen eene groote partij KINDER WAGENS, tot de minst mogelijke prijzen, a contant. A. KOSTER, Schagen. Nieuwendijk bij den Dam, 241, Amsterdam. is ie der en Donderdag, 's namiddags van 1 tot 3 ure, te spreken wegens tandheelkundige operaticn en het plaatsen van kunsttanden in het Hotel Toelast te Nieuwediep. Ook is hij te spreken des Zaterdags in den Burg en des Maandags in de Jager te Alkmaar, beide dagen tot 's voormiddags 11 ure; des Donderdags, tot 's voor- middags 11 ure, in het Hötel Vredelust te Schagen. Begrafenisfonds Zijpe. Op alle plaatsen waar het fonds nog niet is vertegen woordigd, worden op zeer aannemelijke voorwaarden Agenteu gevraagd. Brieven franco. G. VAN OS, Directeur. Aan een van den consul der Nederlanden te Durban (Natal), dd. 30 Maart ontvangen bericht betreffende de landverhuizing naar de Transvaal, ontleent de Staatscourant het volgende „Achtte ik het in mijne vroegere mededeelingen noodzakelijk, het Nederlandsche volk te waarschuwen tegen al te overdreven denkbeelden omtrent de voordeelen, verbonden aan ccne emigratie naar de Transvaal, thans ben ik in staat, op eene groote ver betering in den tcgenwoordigen toestand en op eene helderder toekomst te wijzen. De magische kracht, die in zoo korten tijd eene zoo groote verandering teweegbracht, was het goud. Reeds sedert vele jaren was de aanwezigheid van dit edel metaal in de Transvaal bekend, maar het werd gewoonlijk in tegeringe kwantiteiten gevonden om vele gelukzoekers aan te trokken. Twee jaren geleden werden te „de Kaap" goudvelden in het noordoosten der Transvaal ontdekt en een jaar later volgde de ontdekking der Witwaters Rand Velden in het zuiden der Republiek. Eene groote massa gelukzoekers stroomde van alle kanten te zamen, en twee belangrijke dorpen ontstonden, Barberton, hoofd punt der „de Kaap"-goudvelden en Johannisburg op de Witwaters Rand Velden. Zooals gewoonlijk op dergelijke plaatsen onder die omstandigheden het geval is, brak er spoedig eene „speelkoorts" uit, en aandeelcn in nieuwe Maatschappijen werden door specu lanten tot bespottelijke prijzen opgedreven. Het openen der mijnen kostte echter veel tijd en geld, en vele bleken niet te beantwoorden aan de verwachtingen, die men er bij het eerste oppervlakkige onderzoek van gevormd had, waarvan eene reactie het gevolg was. Dat vele mijn-eigendommen- echter ongetwijfeld goed zijn en dat de productie van goud in dit werelddeel binnen weinige jaren zeer belangrijk zal vermeerderen, valt niet te betwijfelen. Van dien buitengewonen toevloed van menschen, van al het geld, dat aan de ontginning dier mijnen besteed is en nog besteed wordt, heeft de Zuid-Afrikaansche Republiek groote voordeelen getrokken, en nadat ruim twaalf maanden geleden 's lands schat kist ledig was en het budget een nadeelig saldo aantoonde, blijkt uit de laatste opgaven, dat er thans een aanzienlijk saldo in kas is. De algemeene wolvaart is toegenomen en openbare en parti culiere werken deden veel vraag naar goede handwerkslieden ontstaan. De behoefte van de vele vreemdelingen en gelukzoekers aan groenten, tuinvruchten, boter, kaas en melk overtroffen ten eencmale den aanvoer, en landbouwers, die zich in de buurt der dorpen op het voortbrengen van een en ander wilden toeleggen, zouden van een goed inkomen kunnen verzekerd zijn. Of kaasbereiding bier van groot belang zal worden, valt echter te betwijfelen, daar volgens door mij ingewonnen berichten van deskundigen de melk over het algemeen van een zeer veel minder zuivelhoudend gebalto is dan in Europa. Alles te zamen genomen zijn dus nu de vooruitzichten voor Nederlanders, die naar de Zuid-Afrikaansche Republiek willen emigreeren, veel beter dan enkele jaren geleden, maar geheel onbemiddelden menschen moet ik toch nog afraden hierheen te komen. In de eerste plaats i3 de reis van Nederland naar bier zeer kostbaar, en ieder emigrant, die hier aankomt, moet ten allerminste in het bezit van tien pond sterling (honderd twintig gulden Ned. ct.) zyn, wil hij zich niet aan het gevaar blootstellen hier, waar voor hem geen werk is, hulpeloos achter te blijven. De werkman moet echter buitendien zoo mogelijk zorg dragen, niet geheel zonder middelen op de plaats zijner bestemming aan te komen, en de landbouwer, die zich wil toeleggen op het voor zien der markt van groenten, melk, eieren, enz., dient in het bezit te zijn van eenig geld om vee, land ot wat dan ook te huren of te koopen en in zijne eerste behoeften te voorzien. Landverhuizers moeten geen Hollandsch geld of Engelsche banknoten medebrengen, omdat daarop hier verlies ontstaat, doch doen het best, zich door bemiddeling van de kassiers in Nederland te voorzien van wissels op een der volgende Banken alhier Standard Bank of South-Afrika, Natal-Bank, Bank of Africa. Op geweren en pistolen is een hoog invoerrecht, en het laatste artikel is geheel onnoodig, zoodat ik landverhuizers afraad, zich daarvan te voorzien. De ondervinding leerde mij, dat de mcesten het als iets zeer noodzakelijks medebrachten. Men brenge geheel dezelfde kleercn mede, die men in Nederland noodig heeft en pakke alles in sterke kisten. Bij aankomst vervoege men zich onmiddel lijk aan dit consulaat, waar verdere inlichtingen ten dienste staan. De Engelsche parlementaire commissie van onderzoek in zake den verkoop en den invoer van botersurrogaten heeft o. a. als getuige gehoord den heer John Lovell, van de firma Lovell Christmas te Londen, een der grootste boterhandelaars ter wereld, die talrijke uitheemsche boter en butterinefabrikanten vertegenwoordigt, onder de laatste ook de firma Jurgens te Osch. De getuige verklaarde zich krachtig tegen den frauduleusen verkoop van kunstboter als natuurboter. Goede butterine is volgens hem oneindig beter dan slechte boter, maar de kooper heeft het recht het artikel te krijgen, dat hij verlangt. Alle naar Engeland verscheepte butterine behoort volgens getuige te worden verpakt in zekere kistjes en vaatjes, met een wettelijk vastgestelden inhoud. Voorts behooren alle kisten en vaten op duidelijke manier te worden gemerkt met het woord //butterine," gelijk de meeste Hollandsehe firma's al doen, door het woord in de vaatjes en kistjes te doen branden. Gevraagd, hoe hij den buitenlandschen fabrikant straffen wil, die natuurboter bedriegelijk namaakt en hier invoert, antwoordde de heer Lovell, dat hij den Staat desnoods de macht wil toekennen, zulk bedrog door inbeslagneming te verijdelen, 's Heeren Lovell's ervaring echter is geweest, dat geene Hollandsehe firma's zich met dergelijke praktijken inlaten, maar wel Fransche. In antwoord op verdere vragen verklaarde getuige o. a., dat butterine in de laatste jaren eene merkbare verbetering in gehalte heeft ondergaan. De beste kwaliteiten hebben soms 35 pet. puike Deensche boter, die daartoe in groote hoeveelheden naar Nederland wordt verscheept, want dddr bevinden zich de grootste kunstboterfabrieken, ofschoon het getuige bekend is, dat er ook butterinefabrieken in Schot land bestaan. Getuige is sterk tegen eene wettelijke verbanning van bet woord butterine, dat sedert tien jaren geijkt is geworden. In een artikel over brandverzekering de quaestie der schouwburgen doet „L'Argus" uitkomen, wat de brandverzekering-maatschappijen in dit opzicht vermogen en behooren te doen: „Zij kunnen b. v. een premiënschaal, naar gelang van de verschillende genomen voorzorgsmaatregelen, vaststellen en in de voorwaarden aanmerkelijk verhoogen de lasten dier schouwburgen, welke niet de meest krachtdadige voor zorgsmaatregelen nemen. De maatschappijen kunnen ook strenger dan tot dusver wezen en de verzekering weigeren aan die schouwburgen, welke zich niet onderworpen hebben aan de voorwaarden van veiligheid tegen brand, door de politie gevorderd. In dat geval zal het plaatje der maatschappijen, in den gevel geplaatst, wel willen zeggen: „Hier zijn alle bevolen voor zorgen genomen." Dit is niet alles; onze (Fransche) maatschappijen hebben de gewoonte geen belang te stellen in een risico, van het oogenblik af, dat zij de hiertoe betrekkelijke polis hebben onderteekend. Zij laten dat risico niet nu en dan tijdens den duur der overeenkomst onderzoeken. Waarom zouden speciale inspecteurs niet van tijd tot tijd zich gaan ver zekeren, dat de directiën haar plicht doen, dat de voorzorgs maatregelen voortdurend goed opgevolgd worden, dat de redmiddelen steeds gereed zijn, in één woord, dat de menschen en de zaken gereed staan, om krachtig tegen het gevaar van brand te worstelen? Indien Onze brandverzekering-maatschappijen zóó haar plicht begrepen, dan zouden zij groote diensten bewijzen aan het publiek, het groote kind, dat voogdijschap zoozeer noodig heeft. Nu de directiën er toe geleid worden, haar plicht te vergeten en de Regeering andere muizennesten in het hoofd heeft, nu zij, die van den schouwburg houden, hun veiligheid aan dat genoegen ten offer brengen nü behooren onze maatschappijen deze gewichtige quaestie ter hand te nemen. Beter dan iemand anders kunnen zij dat, en ieder onzer zal haar daarvoor dankbaar zijn." Het Engelsche tijdschrift „Quarterly Review" bevat een belangrijk opstel over de concurrentie van den verbouw van tarwe. Het algemeen resultaat van des schrijvers onderzoek komt hierop neder, dat bij de tegenwoordige tarweprijzen ook die overzeesche landstreken, welke zich tengevolge van eene reeks van factoren in de gunstigste productie-voorwaarden bevinden, niet meer met voordeel tarwe kunnen verbouwen. Eene beperking van dien bouw is onder deze omstandigheden zeker te verwachten, ja, begint zich reeds te openbaren. Zoo omvatte in de Ver- eenigde Staten van Noord-Amerika de tarwebouw in 1880 ongeveer 38 millioen acres, terwijl in 1886 nog slechts 37 millioen acres voor dien bouw bestemd waren, ofschoon de bevolking des lands in dien tijd met meer dan 10 millioen personen is toegenomen. In Australië is de bouwvlakte van de tarwe van 3,698,817 acres in 1884/85 gedaald tot 3,161,916 acres in 1885/86. In Canada is het eveneens gegaan. Ook ten aanzien van Oost-Indië word aangetoond, dat, zooals het nu sedert 3 jaar met den tarweprijs is gesteld, de verbouw aldaar niet raeér voldoende winstgevend is geweest» Het gevaar van de overzeesche concurrentie voor de landbouwers in Europa schijnt dus thans sterk te ver minderen. ZOMERDIENST. Holl IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz. Van HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam. Helder-Nienwed. V|6.00 Anna Paulowua „6.19 Schagen 6.34 N.-Scharwoude»!6.48 Hugowaard 6.5S Alkmaar 7-12 Uitgeest7.46 Zaandam „8 16 Amsterdam A 8.30 7.58 7-581 7.58 9.151.12 4.05 7.25 8.16 8.16 8.16 9.34 1.30 jf 4.21 7.43 A8.28 8.35! 8.35 9.49 1.44 "c 4.88 7.57 CO 8.49; 8.49 10.04' 1.58 J 4.45 8.11 e* 8.59 8.59 10.142.08 4.53 8.21 a9.08 A9.0S 10.282.22 5.00 5.5 S.34 8.50 11.0212.54 A5.26 5.34 9. 7 9.52 Vrij-Zater 9.22 11.31 3.24 6.03 9.36 10.23 dags| dags 9.36 11.45|3 89 6.17j9.50|10.37 A Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) Amsterdam Zaandam Uitgeest Alkmaar llugowaard Noord-Scharwoude Schagen Anna Panlowna. Helder (Nieuwediep) UITGEEST VELSEN 1 Zaandam. V 6.40 9.88 1.28 3.20 4.50 7.50 8.55 6.57 9.49 1.44 3.36 5. 6 8.11 9.11 7.30 10.18 2.12 4.03 5.37 A8.41 9.44 8.D0 10.49 2.45 a4.22 6.09 10.16 8.13 10.59 2.57 6.20 10.27 8.23 11.08 3.0? tt 6.29 10.37 8.37 11.21 3. 21 "b 6.42 10.51 8.53 11.36 3.38 3 7.58 11.07 A 9.06 11.52 3.55 7.14 11.23 - HAARLEM. Vi7.50|11.05j2.58 5.36 9.08 ll.J8j3.08 5.49Ï9.20 5.549.25 5.57 9.29 6.06 9.39 6.17|9.51 11.268.16 11.35 3.24 ll.40j3.35 9.56 10.05 10.12 HAARLEM VELSEN UITGEEST. V:6.15 6.44; 9.35 6 22 6.53j 9.44 6.29 Uitgeest Beverwijk Velsen Zandpoort Haarlem Haarlem. Zandpoort Velsen Beverwfjk UitgeestA VELSEN IJMUIDEN. AmsterdamV16.15I I I 9.091 11.051 Velsen6.30 7.04 8.15 9.58 11.27 1.5313.17 5.16 IJmuidenA|6.35|7.11|8.42jl0.05|ll.34|2. |8.24[i.23 IJMUIDEN VELSEN. IJmuidenV|6.49j8.00j 9.23jll.l3|1.89|8.03j5.01|9.50 VelsenA 6.56 8.07 9.30 11.20 1.46 3.10 5.08 9.55 Amsterdam|8.56| |12.09| |4.00| Van AMSTERDAM naar ENK HUIZEN via ZAANDAM. 7.00 9.51 7.0:' 9.53 7.10 10.00 7-~0 10.10 1.32|4.58,9.06 1.415.06,9.15 1.48 5.13(9.22 1.50,5.14 9.25 1.58 5.20 9.32 2.08 5.80 9.41 Amsterdam V 5.30 6.25 8.40'10.24 3.20 5.55 9.40 Zaandam 5.46 6.41 8.57 10.38 3.38 6. 9 9.58 Oostznnu 5.56 6.51 9. 8 o. 3.48 10. 9 Purmereud w 6. 6 7. 3 9.20 10.55 1. 3.59 6.26 10.22 !7. 9 9.27 1. 7 4.05'6.32 10 29 7.19 9.37 1.184.14, 10.40 c 7.26 9.45 1.26j4.21 10.47 n 7.36 9.55 11.15 1.35:4.30 6.50 10.58 8. 6 10.28 11.84 2. 6 5. 7. 9 11.81 Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM. Enkhuizen V 5.20 7.53 9. 2 Hoorn 5.54 8.26 9.35 Avenhorn 6. 2 8.34 9.43 Oosthuizen 6. 9 8.41 9.50 Kwadijk 6.19 8.51 10. Purmerend 6.24 8.5S 10. 7 Oostzaan H 9.10 10.18 Zaandam 1 a 9.22 10.31 Amsterdam A 3 9.36 10.45 11.35 11.58 12.15 12.21 12.89 12.51 •d 2-15 i s 2.23-5 5 2.30 «j 2-40/5 1. 5 2.47 a 1.19 2.58'S 1.33 3. 9*5 1.5013.23 5.18 7.40 5.5o! 5.59 8.20 8.80 8.51 9.28 9.40 Gelr. Znr Milieu, MienwefliepAmsterdam y.r. Van AMSTERDAM 's morgens 10 uur en 's namiddags 41 uur. PURMERENDE 11* 5J ALKMAAR 's namiddags li 7i Gedurende de maand Juni is het vertrekuur van AMSTERDAM iu plaats van 41 op 51 uur 's namiddags bepaald. Van NIEUWEDIEP 's morgens 7 uur en 's avonds 11 uur. ALKMAAR 9J 2 PURMERENDE llf 4i ■Texel t. r. Vertrek vau Texel ïr 30 m., 8 uur en 3 uur. Vertrek van Helder 6 uur 30 m., 10 uur en 4 uur 2 Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal - en rechtstreeks verkeer. Van en Naar Richting Enkele reis. Heen en terag. helder van Naar en Van Vervoer Ie kl 2e kl 3e kl lekl 2e kl 3e kl. Alkmaar 2.10 1.70 1.05 2.55 2.05 1.30 Amersfoort Zaand am .-ti il vers. 6.30 5.05 3.15 7.60 6.05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 4.05 3.25 2.05 4.90 3.90 2.40 Anus Panlowna 0.65 0.50 0.35 0.75 0.60 0.45 Arnhem Zaandam-Breukelen. 8.70 7. 4.40 11.30 9. 5.60 Avenhoru 4.95 3.95 2.50 5.95 4.60 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.85 3.10 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, Rotterd., Zevenb. 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Breda Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Rotterd. Laugeweg. Bovenkarspel 5.90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Ca9tricum 2.70 2.15 1.35 3.25 2.60 1.65 Delft Beverwijk. 6.45 5.15 3.25 7.70 6.20 3.85 Deventer Zaand., h ilv., Zntph. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 6.30 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10.20 8.10 5.15 Eukhuizen 6.10 4.85 3.05 7.35 5.90 3.65 Gouda Zaandam, Breukelen. 6.65 5.35 3.35 8.70 7. 4.30 's Hage Beverwijk. 6.05 4.85 3.05 7.20 5.80 8.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.30 2.53 1.90 1.20 2.85 2.30 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.80 Hugowaard 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk 's Hertogeubosch Zaand., Hilv., Nijk. 7.70 6.15 3.85 9.30 7.40 4.65 Zaand Hilv.,Utr. 8.40 6.65 4.20 11.70 9.05 5.75 5.20 4.15 2.60 6.25 5. 8.10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 6.85 5.50 3.40 Koog-Zaandijk 3.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 Krommenie 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.96 Kwadijk 4.40 3.50 2.20 5.30 4.25 2 65 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Lichtenv.-Groenlo Zaandam, Hilvers. 11.05 8.85 4.44 18.30 10.65 6.60 Middelburg Beverwijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 13.15 8.60 Naardeu-Bussum Zaandam. 5.15 4.10 2.60 6.20 4.95 3.10 Noord-Scharwoude 1.55 1.25 0.80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzaan 3.85 3.10 1.95 4 65 3.70 2.35 Purmerend 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Beverwijk. 7.20 5.75 3.60 8.60 6.90 4.35 Rotterdam-(Beurs.) Beverwijk, Delft. 7.45 5.95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Schiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 8.70 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilr.,Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.60 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 8.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Hilvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 3.75 Utrecht (N.R.S.) Zaandam, Breukelen. 5.85 4.65 2.95 7.60 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.60 Velsen Zeveubenbergen. 3.35 2.70 1.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 3.30 2.65 1.65 3.90 8.16 2.00 Westwoud 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.30 IJmuiden 3.50 2.80 1.75 4.20 3.40 2.10 Zaandam 3.55 2.85 1.80 4.30 3.45 2.10 Zandpoort 8.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Zutphen Zaandam, Hilvers. 9.35 7.50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaand., Hilv. Nijk. 9.65 7.75 4.85 11.70 9.85 5.85 Snelpersdruk van A. A. Bakker Cl, Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1887 | | pagina 4