TWEE MAAL PER DAG VAN VLISSINGEN NAAR LONDEN.
Stoomvaart-Maatschappij „ZEELAND,"
12 nnr 10 's middags en 10 nnr 10 's avonds.
Koninklijke Nederlandsche POST.
Deze UITBREIDINGr van den Dienst is aangevangen op 1 JUNI. Zeldzaam
FRAAIE Stoomschepen. SNELLE, VEILIGE Vaart. Op Dagbooten Fransche Restauratie.
eene LEZING houden.
OnderwerpMijne reis- en jachtavonturen
op eene tocht dwars door Zuid-Amerika.
Maatschappij tot Nut van 't Algemeen
de tweejarige stier Albert IV,
Tandarts BIERSTEKER,
Damrak 62, Amsterdam,
is eiken Woensdag van 9-3
uur te consulteeren Kerk-
gracht 338, te Helder.
de Rijks-Tollen in Noordliolland
HOUTVEILING.
Makelaar OUDENHOVEN
een belangrijke part ij
TIMMERHOUT,
Gebr. Zir MMen, Nieoweiiep—Amslerdam t.t.
-Teiel i. T.
Op Woensdag den 25 Januari e. k.,
des avonds te 8 ure, zal de Heer
G. J. A. DE COCQ VAN DELWIJNEN, van
Amsterdam, in het lokaal Musis Sacrum
Entree f 0.75. Toegangsbewijzen zijn aan bovengenoemd
lokaal te bekomen.
VOLKSBIJEENKOMST op Vrijdag 27 Januari 1888,
's avonds 8 uur, in „Tivoli". Entree-kaarten k 10 cents
zijn, tot een beperkt getal, verkrijgbaar op den dag der
bijeenkomst, van af 's morgens 10 uur, bij mej. de Wed.
SAMWEL en bij de heeren BERKHOUT C° en
STADEEMAN. Personen beneden 16 jaar en meisjes
zonder geleide worden niet toegelaten.
Beschikbaar:
N°. 1104 N. R. S, dekgeld f 1.25,
bij Dk. SLEUTEL Az., te Wieringerwaard.
Door ontbinding van de Firma
K. DE VINK en P. PUINBROEK, beveelt
de ondergeteekende zich beleefd aan tot
het leveren van Bouquetteu, Kransen,
Versieringen, bloeiende Kamerplan
ten, Bloemenmandjes, Kurk bakjes,
enz., belovende net werk en soliede prijzen.
P. PUINBROEK,
Bloemisterij „KWEEKLUST",
De verbinding van Frankrijk en Engeland door overbrug
ging van het Kanaal. Het reusachtig plan om Engeland en
Frankrijk, in plaats van door eene tunnel onder het Kanaal, door
eene spoorwegbrug te verbinden, wordt thans in Franrijk met
allen ernst en voortvarendheid voorbereid.
Zooal bekend is, stuitte het plan eener tunnelverbinding af op
de vrees van Engeland, dat, ingeval van oorlog met het vasteland,
elk voordeel, dat voor een verdedigenden krijg een eiland steeds
aanbiedt, zou verloren gaan. De tegenstandera van de tunnel
stelden bijzonder op den voorgrond, dat men reeds bij het begin
van staatkundige verwikkelingen de tunnel moest laten springen
of onder water zetten, waardoor natuurlijk de geheele bouw met
een ontzaglijk kapitaal zoo goed als te gronde zou gaan.
De zaak wordt evenwel geheel anders wanneer men eene ver
binding wil verkrijgen boven water. De vernieling toch van
eenen der pijlers in de nabyheid der beide kusten is reeds vol
doende om elke strategische onderneming onmogelyk te maken.
Op dezen grond wil men thans de verbinding verkrijgen door eene
overbrugging, hoewel de technische bezwaren zeker niet minder
zijn dan bij den bouw van eene tunnel.
De reden waarom in Frankrijk deze onderneming met kracht
wordt ter hand genomen, is hoofdzakelijk gelegen in het handels
verkeer. De in den laatsten tijd in het buitenland aangebouwde
spoorwegen en verschillende plannen voor nieuwe lijnen, die in
uitvoering zullen worden gebracht, dreigen Frankrijk geheel af te
sluiten van den grooten handelsweg tusschen noord-westelijk Europa
en het oosten. Door het bouwen ecner spoorwegbrug nu wordt
het Engelsch-Oostersch doorgangsverkeer verzekerd en daarmede
ook voor een groot deel de bloei der Fransche havens, der handels-
Itloleiigi'acht, Helder.
V De ONTVANGER der REGISTRATIE en
DÖMEINEN te Amsterdam zal, op Wocusdag den
gsten Februari IS8S, des voormiddags te II uren, in
het Oudezijds Heeren-Logement, aan de Keizersgracht bij
de Huidenstraat te Amsterdam, ten overstaan van den
Notaris H. REIJSENBACH aldaar, in het openbaar
verpachten, voor den tijd van zes jaar, ingaande den
laten Mei 1888:
op de navolgende groote wegen:
Van Amsterdam naar Kaarden.
Utrecht.
Haarlem.
Leiden Nieuwediep.
Boekjes, bevattende de voorwaarden, perceelsbeschrijving
en de opbrengst der laatste jaren, zijn na 15 Jlaunari
1888 voor 10 Cents verkrijgbaar bij de Ontvangers der
Registratie en Domeinen te Amsterdam, Haarlem, Helder
Schagen, AlkmaarWeesp en Zaandam, en tegen vooruit
betaling van den prijs door tusschenkomst van eiken
Ontvanger der Registratie en Domeinen.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij de Ontvangers
der Registratie en Domeinen, onder wier kantoren de Tollen
gelegen zijn.
zal, op WOENSDAG 25 JANUARIJ 1888, des morgens
te 11 uren, aan de Aclitcr-Biunenliavcn te
Nieuwediep, ten overstaan van den
Deurwaarder H. KWANT,
publiek verkoopen:
als: nieuwe Amerikaansche GREFNEN DEKDEELEN,
idem BALKJES en DEUREN, 1 idem BALK 13 meter
lang; EIKENHOUT voor leggers, 4 zware KIELBALKEN,
zeer geschikt voor drempels, geheel gaaf EIKENHOUT,
afmetingen 30 X 40, lengte van 5 tot 15 meter; HUID
PLANKEN, van 20 tot 50 voet lang, enz. enz.
Voorts: 2 BOOTEN, 4 WATERKETELS, 3 ton
BRUINE TEER, eene aanzienlijke partij BRANDHOUT
en betgeen verder te koop zal worden aangeboden; te
bezichtigen daags vóór den verkoopdag ter plaatse boven-
vermeld.
Alles afkomstig van bet Ned. Barkschip Brouwershaven".
De betaling der kooppenningen zal kunnen geschieden
vóór of op den 7 Maart 1888.
Het nieuwe plan dezer reuzenberg wordt krachtig ondersteund
j door den admiraal Cloué, en het is zeker dat deze oud-Minister
van Marine zich niet aan het hoofd zou stellen eener zoo stoute
onderneming, wanneer zij niet zoowel uit een practisch als weten
schappelijk oogpunt uitvoerbaar ware. Hij heeft zich reeds de
I medewerking verzekerd van de ingenieurs Hersent, Fowler en
Baker, do eerste door Suez en Panama bekend als ondernemer
van groote werken, de beide andere als zeer zaakkundige Engel-
sche ingenieurs.
Ook is er reeds een aanvang gemaakt met de ontwerpen voor
den ijzeren bovenbouw door de ingenieurs der ijzerfabrieken te
Creusot.
De grootste moeilijkheid is daarin gelegen, dat de spoorbaan
56 M. boven den waterspiegel moet komen, om aan de grootste
schepen den vrijen doorgang te verzekeren. Het plan is, gemet
selde pijlers van 50 M. lengte en 30 M. breedte op te richten,
tot op eene hoogte van 10 M. boven water, en daarop de ijzeren
constructie te doen rusten, met eene overspanning van 500 M.
Volgens de meening van den admiraal Cloué kan die afstand nog
vermeerderd worden; de in aanbouw zijne Forthbrug toch heeft
2 overspanningen, elke van 519 M.
Op eiken pijler zal een vuurtoren, voorzien van electrisch licht,
worden opgericht, terwijl voor mistig weder sirenen en klokken
zullen worden aangebracht.
De brug zal Cran-aux-Oeufs, 3 KM. zuidelyk van kaap Grix-
Nez, met Folkestone verbinden. Deze 35 KM. laDge richting is
gekozen om de geringste diepten te verkrijgen. Aan de Fransche
zijde bedraagt de diepte van het Kanaal voor het eerste derde
gedeelte der lijn ongeveer 50 M.; dan overschrijdt de brug de
eerste der twee ondiepten de Colbart met 6 M. water,
waarna de bodem weder tot gemiddeld 12 M. daalt, om vervol
gens, met eene geringe afbuiging, de tweede ondiepte de Warren
eveneens met 6 M. diepte, te bereiken; vervolgens geeft de
peiling tot aan de Engelsche kust 30 tot 35 M. water. Om de
beide ondiepten te kunnen bereiken, maakt de lijn twee lichte
krommingen tot aan de Colbart gaat zij in eene rechte richting.
De brug zal vier spoorbanen bevatten en eenen weg voor voet
gangers, alleen bestemd voor opzichters. Het geheele werk is
geraamd op een milliard en zal in 7 jaren gereed kunnen zijn.
Volgens eene mededeeling in het „Centralblatt der Bauverwal-
tung, waarin door den ingenieur Pescheck, attaché bij het gezant
schap te Parijs, over deze onderneming werd gesproken, heeft de
udmiraal Cloué eenige dagen geleden een onderhoud gehad met
den Minister van openbare werken, en kunnen spoedig de noodige
stappen by Engeland verwacht worden, om toestemming tot het
plan te verkrijgeD.
Nu eerstdaags in het Engelsche parlement eene vaste verbin
ding met Frankrijk weder ter sprake zal komen, kan men ver
moedelijk aldaar op een sterken steun rekenen.
Haarlem
HAARLEM VELSEN UITGEEST.
v 6.1516.441 9.35 1.32|4.58|9.17
Zandpoort'6 22 6.53 9.44 1.4l|5.06Ï9.25
Velsen a!6.29'7.00i 9.51 1.48 5.13 9.32
lv 7.02 9.53 1.50 5.14 9.34
Beverwijk7.10110.00 1.58 5.20|9.41
UitgeestA| I7.20jl0.10 2.08jö.30j9.50
VELSEN IJMUIDEN.
Amsterdamvj |6.15| 9.091 1.051 14.291 |8.50
Velsen„|6.30 7.04 8.15: 9.56111.27f 1-53'3.17 5.16,6.00 9.38
IJmuidena;6.35|7.11 8.22|10.03|ll.34;2.00|3.24j5.23|6.07|9.45
IJMUIDEN VELSEN.
IJmuiden v!6.49[8.00| 9.39|11.13|1.39i3.03j5.01|6.46| 9.201 9.55
Velsen6.56 8.11 9.46 11.26 1.46j3.16!5.0S 5.57 9.32 10.01
Amsterdam a\ |8.56j |l2.09| |4.00| |6.40|l0.l4|10.40
Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM.
Amsterdam
Zaandam
Oostzann
Purmcreud
Kwad ijk
Oosthuizen
Avenhorn
Hoorn
Enkhuizen
6.00 6.25: 8.40 10.241 (3.10 5.55
6.41 8.57 10.38 3.28'
6.51 9.08! I P* 8.1
7-03J 9.2010.55 1.00 3.49j6.26
7.09' 9.27
7.19 9.37
7.26 9.45
7.36 9.55
8.06 10.28
'1.07 8.55 6.32
1.184.04
'1.264.11
11.15 1.35 4.20
11.8412.06 4.60
Enkhuizen
Hoorn
Avenhorn
Oosthuizen
Kwadijk
Purmerend
Oostzaan
Zaandam
Amsterdam
Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM.
9.40
9.58
10.09
10.22
10.29
10.40
10.47
10.58
11.81
▼15.2017.53
5.54,8.26
9.02
9.35
9.43
9.50
10.00
11.35
11.58
12.15
10.07112.21,1.05
10.181
2.15
2.23-3
2.30
.2.40,-
2.47
1.19 2.58-5
5.18
5.5U
5.59
.07
6.18
6.25
6.36 8.55
6.47 9.06
.01 9.20
8.80
1.51
9.10
9.28
9.40
i I6.52i8.53
6.02,8.34
6.0918.41
6.19'8.511
6.24 8
9.10 II
9.22 10.8lll2.89jl.83l3.09W
|9.36|10.45!12.5l|l.50[3.23
Van HOORN naar MEDEMBLÏK.
HoornV| 9.57112.0011.40 a -d 12.00 a u
Abbekerk„Il0.22ll2.25j2.08 5 3 [2.28 8 7.17j9.18
MedemblikAjl0.47jl2.50 2 341! 5 '\2.54r5 |7.42,9.43
Van MEDEMBLIK naar HOORN.
Medemblikv|7.28;8.32 a -d 110.12 a |11.00]4.52|7.53
Abbekerk7.54:8.59 5 j> JlO.39 g S 11.26 5.18 8.19
Hoorna|8.18|9.26t3 |ll.06:55 jll.50j5.42js.43
Alle treinen stoppen geregeld te Zwaag, Woguum, Benningbroek, Midwoud,
Twisk, Opperdoes, en buitendien op verzoek nog te Wester-Blokker, Zwaagdijk
Wijzend en Opperdoes-Oosteinde.
Van AMSTERDAM 's morgens 10 uur.
PURMERENDE 11*
ALKMAAR 's namiddags IJ
Van NIEUWEDIEP 's morgens 8 uur.
ALKMAAR 10*
PURMERENDE 12*
Vertrek van Texel
4 uur 30 m., 8 unr en 3 uur.
Vertrek van Helder
uur 30 m., 10 uur en 4 nur 30 m.
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer.
WINTERDIENST.
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz.
Van HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam.
Helder-Nieuwed.
Anna Paulowna
Schagen
N.-Scharwoude,|6.48j 8.49| 8.49
1.59i 8.59
a9.0S a9.08
v:6.00| 7.581 7.581 7.1
6.19] 8.16 8.16 8.16
8.35 8.35
Hugowaard
Alkmaar
Uitgeest
Zaandam
Amsterdam
!6.34|A8.28
6.48
6.58
J7il2
,17.46
.18-16
a'8.30
Vrij- Zater
dagsj dags
9.1511.12(4.05 7.30
9.341.30 4.217.48
9.49 1.44 4.33 8/
10.04ll.58j4.45j8.16
10.14j2.08;4.53 8.26
10.28 2.22j5.05l8.38
11.02 2.5415.84 9.11
11.31 3.2416.03 9.40
11.45]8.88 6.17 9.54
Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam.
Amsterdam
Zaandam
Uitgeest
Alkmaar
Hugowaard
Noord-Scharwoude
Schagen
Anna Paulowna
Helder (Nieuwediep)
UITGEEST -
Uitgeest t
Beverwijk
Ve,8en{v|l.'l
1.3311.281 3.1014.50 7.50
1.49; 1.44) 3.26 5.06 8.11
v[6.40|
6.57 9.
7.30jl0.18j2.12| 4.03)5.37
*2 10.49 2.45 a4.22;6.
8.13 10.59j2.57 j 6.20
8.23 11.08 3.07 3
,8.37 11.2113.21 *g
8.53jll.36 3.38
l 9.09|11.52|3.55
VELSEN HAARLEM.
7.14
10.06
10.32
10.46
9.10
9.28
9.59
10.30
10.40
10.50
11.04
11.19
11.30
v|7.50
Zandpoort
Haarlem
,8.20
a[8.31
11.05|2.58|5.36[9.10|
11.18 8.08 5.49 9.23
11.23 3.13 5.54 9.28
11.26 3.16 5.57|9.32 10.01
11.35 3.24 6.06,9.40 10.09
11.46^.35;G. 17^9.51 jlO.lG 1
Van en Naar
Richting
Enkele reis.
Heen en
terug.
HELDER
van
Naar en Van
Vervoer
Ie kl
2e kl
3e kl
le kl
2e kl
3e kl.
Alkmaar
2.10
1.70
1.05
2.55
2.05
I 1.30
Amersfoort
Zaandam.-Hilvers.
6.30
5.05
3.15
7-60
6.05
3.80
Amsterdam
Zaandam of Beverw.
4.05
3.25
2.05
4.90
3.9C
2.40
Anna Paulowna
0.65
0.50
0.35
0.75
0.6C
0.45
Arnhem
Zaandam-Breukelen.
8.70
7.
4.40
11.30
9.
5.60
Avenhorn
4.95
3.95
2.50
5.95
4.8G
2.95
Beverwijk
3.25
2.60
1.65
3.S5
3.1C
1.95
Bergen op Zoom
Beverwijk, Delft,
Rotterd., Zevenb.
10.45
8.50
5.35
13.85
10.90
7.10
Beverwijk, Delft,
9.70
7.75
4,85
12.60
9.90
6.35
Bovenkarspel
Rotterd., Langeweg.
5.90
4.70
2.95
7.10
5.70
3.55
Castricnm
2.70
2.15
1.35
3.25
2.60
1.65
Delft
Beverwijk.
6.45
5.15
3.25
7.70
6.20
3.85
Deventer.
Zaand., Hilv., Zutf.
10.20
8.20
5.15
12.60
10.
6.30
Dordrecht
Beverw., Delft, Rott.
8.20
6.55
4.10
10.20
8.10
5.15
Enkhuizen
6.10
4.85
3.05
7.85
5.90
3.65
Gonda
Zaandam, Breukelen.
6.65
5.35
3.35
8.70
7.
4.80
's Hage
Beverwijk.
6.05
4.85
8.05
7.20
5.80
3.60
Haarlem
Beverwijk.
3.80
3.05
1.90
4.60
3.70
2.30
2.58
1.90
1.20
2.85
2.30
1.45
Hilversum
Zaandam.
5.50
4.40
2.75
6.60
5.30
3.30
Hugowaard
1.45
0.90
0.72
2.10
1.70
1.10
Harderwijk
's Hertogenbosch
Zaand., Hilv., Nijk.
7.70
6.15
3.85
9.30
7.40
4.65
Zaand., Hilv., Utr.
8.40
6.65
4.20
11.70
9.05
5.75
Hoorn
5.20
4.15
2.60
6.25
5.
3.10
Hoogkarspel
5.70
4.55
2.85
6.85
5.50
3.40
Koog-Zaandijk
Krommenie
3.40
2.70
1.70
4.10
3.25
2.05
3.20
2.55
1.60
3.80
3.00
1.95
Kwadijk
4.40
3.50
2.20
5.30
4.25
2 65
Leiden
Beverwijk.
5.25
4.20
2.65
6.30
5.05
3.15
Lichtenv.-Groenlo
Zaandam, Hilvers.
11.05
8.85
4.44
13.30
10.65
6.60
Middelburg
Beverwijk, Delft,
Rotterdam, Zevenb.
12.70
10.
6.35
16.85
13.15
8.60
Naarden-Bnssum
Zaandam.
5.15
4.10
2.60
6.20
4.95
3.10
Noord-Scharwoade
1.55
1.25
0.80
1.80
1.45
0.90
Oosthuizen
4.75
3.80
2.40
5.70
4.60
2.85
Oostzaan
3.85
8.10
1.95
4.65
3.70
2.35
Purmerend
4.25
3.40
2.15
5.10
4.10
2.55
Rotterdam
Beverwijk.
7.20
5.75
3.60
8.60
6.90
4.35
Rotterdam-(Beurs.)
Beverwijk, Delft.
7.45
5.95
3.75
9.
7.20
4.55
Schagen
1.10
0.90
0.55
1.30
1.05
0.70
Schiedam
Beverwijk.
6.95
5.55
3.50
8.35
6.70
4.15
Stavoren
7.20
5.75
3.60
870
7.
4.35
Tilburg
Zaandam, Hilv., Utr.
9.25
7.50
4.75
13.10
10.15
6.60
Uitgeest
2.90
2.30
1.45
3.50
2.80
1.75
Utrecht
Zaandam, Hilvers.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.00
3.75
Utrecht (N.R.S.)
Zoaudam, Breukelen.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.
3.75
Vlissingen
Beverw., Delft, Rott.
12.95
10.25
6.35
17.35
13.40
8.60
Zevenbergeu.
Velsen
3.35
2.70
1.70
4.00
3.20
2.00
Winterswijk
Zaandam, Hilvers.
11.50
9.20
5.75
13.80
11.05
6.90
Wormerveer
3.30
2.65
1.65
3.90
3.15
2.00
West wond
5.55
4.45
2.80
6.70
5.35
3.80
IJmuiden
3.50
2.80
1.75
4.20
3.40
2.10
Zaandam
3.55
2.85
1.80
4.30
3.45
2.10
Zandpoort
3.60
2.90
1.80
4.35
3.45
2.20
Zutfen
Zaandam, Hilvers.
9.35
7.50
4.70
11.25
9.00
5.60
Zwolle
Zaand., Hilv., Nijk.
9.65
7.75
4.85
1.70
9.35
5.85
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.