Yan af lieden is het Depót
voor Heller en omstreken lerestiil ie lel
Verkoophuis „DE ROODE KOUS",
„The Singer Mannfacturing C°."
Singer Manufacturing C te New-York,
JACQÏÏES VAN ROSENDAEL.
Elke Machine uit bovenstaande Fabriek MOET
VOORZIEN ZIJN van het Fabrieksmerk en op den
arm voluit te zien geven:
der Orig'ineele Singer-Naaimachines der
Hoofdgracht K 53 54.
Eene zeer uitgebreide sorteeriug is in het
B e n e d e n-M a g a z ij n geëtaleerd, tot welker
bezichtiging belangstellenden worden uitge-
noodigd, waarin inzonderheid uitmunten de
Nieuwste Improved „Ringschuilje" Machines.
Levering desverkiezende op proef; onderricht
gratis; drie jaar garantie; gemakkelijke betaling.
Openbare Verkooping,
Openbare Verkooping,
HOLLOWAY'S PILLEN.
LANDBOUWZOUT
1500 tot 2000 Gulden Jaarlijks bijverdiensten
kunnen fatsoenlijke lieden van iederen stand, bij eenige werkzaamheid verdienen. Offerten onder letters E. V. H.
Algemeen Advertentie-Bureau A. DE LA MAR Azn., Amsterdam.
bij opbod en afslag,
ian den Zanddijk, gemeente Callantsoog, ten sterfhuize
van ARIE KIEFT, op WOENSDAG 20 JUNI 1888,
des voormiddags 11 uur precies, ten overstaan van
Notaris G. VAN OS te Zijpe, van:
Een HUIS, waarin TiPPERII met
vergunning; en KRUIDENIERSWINKEL,
»en ERF, aan den Zanddijk, gem. Callantsoog,
Sectie A, N°. 19, groot 18 roeden 96 ellen.
Breeder bij biljetten en nadere inlichtingen ten kantoren
van Notaris GOUWE te Alkmaar, van voornoemden
Notaris VAN OS en bij den Kommissionair J. MUIJS te
Alkmaar.
om kontant geld, ten sterfhuize van ARIE KIEFT, aan
den Zanddijk, gemeente Callantsoog, op WOENSDAG
20 JUNI 1888, des voormiddags ten 11£ ure
precies, ten overstaan van Notaris G. VAN OS
te Zijpe, van:
2 Koeien, 2 Kalveren, 2 Schapen, Lam, Geiten,
1 1 Ket, Varken, eenige Kippen en Eenden, Tuigen,
*1 Boerenwagen, Kar zonder veeren.
Voorts eenig Huisraad, Winkelgoederen en wat verder
ten verkoop wordt aangeboden.
Breeder bij biljetten en nadere inlichtingen ten kantoren
van Notaris GOUWE te Alkmaar, van voornoemden Notaris
VAN OS, en bij den Kommissionair J. MUIJS te Alkmaar.
Gemeente Anna Paulowna.
Zitting voor den herlijk op 20 Juni a. s.,
tussehen voormiddags 10 uur en namiddags
3 uur, ten Raadkuize.
Niets beters. Deze onschatbare Pillen oefenen eenen
grooteren en meer weldadigen invloed uit op ongesteldheid
der zenuwen, dan eenig ander middel. Derzelver wijze van
werking is in volkomen overeenstemming met de rede
zij zuiveren het bloed volkomen, verligten beide hoofd en
maag van alle verkeerde eigenschappen, qd verdrijven alle
benauwende ophoopingen uit de darmen. Met het bloed
gezuiverd en alle vergif uit het gestel verdreven, moet
regelmaat door het gansche lichaam heerschen. Alle lijden
en pijn moet ophouden, gezonde veerkracht moet in de
plaats treden van vermoeidheid en de geschokte zenuwen
moeten derzelver gezonden toon herwinnen. Het gebruik
dezer Pillen verdrijft neerslagtigheid, zenuwachtige opge
wondenheid, zenuwtoevallen, zenuwtrekkingen en andere
uit zenuwziekten voorspruitende wanordelijkheden, die ieder
bedachtzaam mensch aldus veilig en zeker kan verdrijven.
Doosjes PILLEN en Potjes ZALF
f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij
den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen.
verkrijgbaar bij
D. BOSMAN Cz.,
ad f 1.50 per 50 kilogram,
de zak daaronder begrepen.
Alkmaar, 16 Juni 1888.
AMSTERDAMSCHE COURANT.
NIEUWS- CU ADVERTENTIEBLAD.
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en feestdagen.
De Amsterdamsche Courant zal na nauwgezette
keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen
van den dag mededeelen.
De Amsterdamsche Courant is het goedkoopste
Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per
3 maanden f 1.50, franco per post f 1.80.
Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze
Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamenlijk
te ontvangen.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen.
Bureau: Lokn.il „I»c Brakke Grond," Nes 53.
Bij koninklijk besluit van 26 Mei jl. (opgenomen in de
Staatscourant" van jl. Zaterdag) zijn de volgende bepalingen
vastgesteld omtrent het vervoer van vee langs spoor- en
tramwegen en met schepen, en de reiniging en ontsmetting
van vervoermiddelen:
Art. 1. Vervoer van vee langs spoorwegen, behalve langs die,
bedoeld in art. 2 der wet van 9 Augustus 1878 (Staatsblad No. 124),
mag alleen in daartoe uitsluitend bestemde wagens geschieden.
Art. 2. De besturen van spoor- en tramwegondernemingen zijn
verplicht wagens, waarin vee is vervoerd, na elk gebruik te doen
reinigen en ontsmetten.
De gezagvoerders van schepen zijn verplicht hunne vaartuigen
of de afgezonderde gedeelten van die vaartuigen, waarin vee is
vervoerd, na elk gebruik te doen reinigen en, waar en voor
zooveel als dit door den districts-veearts noodig wordt geacht, te
doen ontsmetten.
De reiniging en ontsmetting geschieden met inachtneming van
de voorschriften, door ons vastgesteld of vast te stellen, krachtens
art. 31 der wet van 20 Juli 1870 (Staatsblad No. 131).
Dezelfde verplichting bestaat ten opzichte van alle voorwerpen,
waarmede het vee op de terreinen van den dienst der onder
neming in aanraking is geweest, alshokken, loopplanken, emmers,
voederbakken, touw, enz. en van het terrein waar de in- en
uitlading plaats heeft.
Ter voorziening in de kosten dier reiniging en ontsmetting
kunnen de ondernemers van hen, wier vee zij vervoeren, eene
geldelijke bijdrage vorderen.
De ondernemers der spoorwegen, in het vorige artikel bedoeld,
nemen daarbij de bepalingen van hoofdstak III der wet van
9 April 1875 (Staatsblad No. 67) in acht.
Art. 3. Wagens, waarin vee is vervoerd, uit den vreemde
binnenkomende, worden aan het grensstation door de zorg van
de spoor- of tramwegondernemers gereinigd en met inachtneming
van de voorschriften, vermeld in het derde lid van art. 2, ontsmet.
De plaatsen, waar vee gestaan heeft aan boord van vaartuigen,
uit den vreemde binnenkomende, worden door de zorg van de
ondernemers gereinigd en, waar en voor zooveel dit door den
districts-veearts wordt noodig geacht, met inachtneming van de
voorschriften, vermeld in het derde lid van art. 2, ontsmet.
Art. 4. De bepalingen van de artt. 1, 2 en 3 zijn niet van
toepassing op het vervoer van tot het leger behoorende paarden.
Van de bepalingen van de artt. 1 en 2, voor zooveel de spoor
wegdiensten betreft, kan door onzen Minister van Binnenlandsche
Zaken, onder daarbij door hem te bepalen voorwaarden, afwijking
worden toegestaan voor het vervoer van jong of klein fokvee in
manden, kooien, hokken of zakken.
Art. 5. Ons besluit van 16 November 1884 (Staatsblad No. 22)
wordt ingetrokken.
Art. 6. Ons tegenwoordig besluit treedt in werking op den vijfden
dag na de afkondiging in het «Staatsblad" en in de «Staatscourant".
Aangaande het ongeluk, hetwelk het stoomschip «Prins Frederik"
van de Maatschappij «Nederland" op 29 Mei jl. nabij Gibraltar
is overkomen, ontleent de «Prov. Dr. Crt." aan een particulier
schrijven door eene dame,' die de reis van Java mcdemaakte,den
3 dezer uit Gibraltar verzonden, de volgende bijzonderheden
«Het ongeluk is zóó aangekomen: Zondagavond vertrokken we
van Marseille, waar het grootste gedeelte van de passagiers van
boord ging, en zouden Woensdagmorgen straat Gibraltar passeeren.
Dinsdagmorgen hing er een zware mist, die ons belette de kust
te zien, en om acht uur 's morgens was de mist zóó dik, dat
men op geen tien pas van het schip de zee kon zien. Er werd
dadelijk gestopt en aldoor liet de misthoorn zich hooren.
«Ik wil u wel zeggen, dat wij allen ons angstig beklemd gevoelden,
toen wij daar zoo stil lagen, zóó'n gevoel als van een blinde die
in gevaar verkeert.
«Plotseling zagen we in een schuitje een paar Spaansche
visschers opdagen, die door gillen en gebaren ons zagen te be
duiden, dat wij een anderen koers uit moesten, en bijna op
hetzelfde oogenblik begrepen we waarom, want vlak voor het
schip, op misschien geen drie el afstand, zagen we, toen de mist
een weinig optrok, rotsen.
«Den schrik zal ik nooit vergetenwe begrepen oogenblikkelijk
het gevaar. Er werd met kracht achtcruitgestoomd, en wat we
tot nu toe niet gezien hadden, ontdekten we toen het te laat
was, namelijk: hemelhooge rotsen, ook aan den achterkant; wij
waren in eene kleine baai door den stroom gevoerd, en door den
zwaren mist waren de rotsen voor ons verborgen gebleven. Er
werd met volle kracht weêr vooruit gestoomd, maar helaaste
laat, want met kracht stootte het achterschip tegen de rotsen, en
op hetzelfde oogenblik klaarde de mist op. Was het twee minuten
vroeger licht geworden, dan was het ongeluk niet gebeurd.
«Een gekraak, alsof het schip in splinters zou vliegen, volgde
op den stoot, en toen dreef de boot langzaam van de rots af. De
schroef was gebroken en de gebeele machine onbruikbaar geworden.
«In een oogenblik waren de sloepen buiten boord, en stonden
wij klaar om er af te gaan maar het was, Goddankniet
noodig, want de boot heeft niet het kleinste lek gekregen.
«Daar dreven we dan hulpeloos heen en weer, maar gelukkig
gebeurde het ongeval vlak bij den vuurtoren van Centa op de
kust van Afrika, zoodat we tegen den middag hier heen konden
gesleept worden.
«Hier blijven wij, passagiers, tot de «Utrecht" of de «Wil-
helmina" ons komt afhalen. In het eerste geval vertrekken we
over een dag of acht; in het tweede pas over veertien dagen.
Laten we hopen dat de «Utrecht" ons kan opnemen.
«Wc hadden het slechter kunnen treffenGibraltar is eene
mooie en prettige plaats cn eene verbazend drukke haven.
„U moest eens zien, wat 'n prachtige bloemen de rots bezitgerani-
um's in alle variëteiten, madeliefjes enz. enz. groeien hier bij massa's.
Wij hebben eergisteren met de kinderen ean tochtje naar
Gibraltar gemaakt, daar een rijtuig genomen en toen maar rond
gereden. De kleintjes waren opgetogen.
«Van avond gaan al de heeren naar Algeciras (aan den over
kant) om een stierengevecht bij te wonenwij dames zijn gecon
signeerd om aan boord te blijven, daar die vertooning anders te
veel op onze zenuwen zou werken.
«U ziet, dat we ons den tijd zien te verdrijven op de aange
naamste maniermaar toch zal ik blij zijn als wc goed en wel
in Holland zijn aangekomen.
«Wij zijn allen aan boord blijven logeeren, wat wel zoo aan
genaam is, daar wij in een logement aan den wal ons nog erger
verveeld zouden hebben.
«Als de «Utrecht" van de Lloyd ons opneemt, debarqueeren
we te Rotterdam, met do «Wilhelmina" te Amsterdam."
Uit latere berichten blijkt, dat het stoomschip «Utrecht", kapi
tein De Goede, van Java naar Rotterdam, 9 dezer te Gibraltar
arriveerde en dienzelfden dag de reis heeft voortgezet, na aldaar
de passagiers en Zr. Ms. troepen van de «Prins Frederik" ge-
embarqueerd te hebben.
In het gemeenteverslag over 1887 van Amsterdam wordt o. a.
het volgende over de bestrating enz. gezegd
De asphalt-bestrating blijkt meer en meer aan de verwachting
te voldoen. In onderhoud is zij de minst kostbare. De proeven
met houtbestrating in Dam- en Hoogstraat schijnen niet bestand
tegen druk verkeer.
Wanneer men leest dat van 1878 tot 1888 niet minder dan
12 millioen stuks keien, over 15 verschillende soorten verdeeld,
werden gebruikt, dan mag de raming van 3 millioen gulden voor
de kosten van heel het plaveisel der stad Amsterdam zeker niet
gewaagd heeten.
Met de vermeerdering van het aantal groene plekjes in de
stad gaat natuurlijk gepaard een vermeerdering van 't aantal
aangeplante boomen. Dit bedroeg in 't afgeloopen jaar 729,
tegen welke aanwinst echter staat een verlies van 154, die hetzij
door sterfte, hetzij ten behoeve der openbare werken moesten
worden gerooid. Voor het aanleggen en bijhouden van plantsoenen
werden verbruikt 10,232 dekheesters en 4378 struikheesters, waar
van de stadskweekerij er respectievelijk 2082 en 3178 kon leveren.
Het aantal verbruikte potplanten beliep 59,059, waarvan 2/3
door de stadskweekerij en 1/3 door de Tuinbouwschool Amsterdam
ziin geleverd. De kosten voor plantsoenen bedroegen in 't geheel
f 42,041.24.
In het diephouden en schoonmaken van de stadsgrachten, den
Amstel en de kanalen werd voorzien door den st&dsreinigingsdienst.
De diephouding der havens heeft gekost f 34,588. Sedert Am
sterdam door de afscheiding der Zuiderzee bij Schellingwoude in
een polder ligt, geschiedt de waterverversching door intapping
van Zuiderzeewater door de sluis te Zeeburg en afstrooming op
het Noordzeekanaal. Ook gedurende het warmste gedeelte van
den zomer was de gesteldheid van het water in de stadsgrachten
tamelijk bevredigend. Gedurende 246 nachten werd de waterstand
in de grachten met ruim 13 cM. opgezet, zoodat gemiddeld per
nacht 341,158 M3 versch water in de stad werd gebracht.
Amsterdams straten en pleinen worden des nachw verlicht door
5500 gewone gaslichten, die 180 L. per uur en per vlam ver
branden, voorts 1 Siemens-brander (Spuiplein), die 680, 2 Krau-
séebrander8 (Leidsche plein,) die 850 en 5 idem op den Dam,
die 1000 L. per uur verbranden. De langste brandingsduur was
15, de kortste 4£ uur. Het gasverbruik voor de openbare ver
lichting bedroeg 3,534,784 kub. meter, waarvoor f 318,150
betaald werd. De kring van gasverbruikers breidde zich
niettegenstaande veel petroleum aangewend wordt met 260
gasmeters uit. De hoeveelheid verkocht gas in 1887 was 24,796,933
kub. meter. Door de drie in 1887 nog werkende fabrieken werd
26,816,416 kub. meter gas geproduceerd. Daarvan zijn 13 mm.
onbelastbaar. Van de rest werd netto f 559,441 of 4.03 cents
per kub. meter aan de stad uitgekeerd, volgens art. 20 der concessie.
Arronclissements-Rechtbank.
Behandeling van strafzaken op Dinsdag 12 Juni 1888.
J. v. d., te Haarlem, diefstal, 14 dagen gevangenisstraf.
P. T. Fz., J. T. Fz., P. WC. B. en J. de V., te Wieringen,
mishandeling, de eerste f 10 boete, subsidiair 5 dagen hechtenis,
de overigen vrijgesproken.
J. d. J., te Helder, feitelijke aanranding der eerbaarheid met
geweldpleging, 3 jaar gevangenisstraf.
A. O., te Enkhuizen, aanranding der eerbaarheid, 1 jaar
gevangenisstraf.
Tevens werden 36 bedelaars tot verschillende straffen veroordeeld
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.