in uwe „H. en N. Conder „Ingezonden stukken" te plaatsen „De Gymnastiek- en Exerc.-V. „Pro Patria", alhier, werd opgericht 1 Oct. 1884 en erkend bij besluit van Z. M. den Koning van 28 Nov. 1885, No. 18, in welk jaar zij tot het Ned. G.-Verbond toetrad. Den lsten Juli 1887 besloot zij, het zich tot plicht rekenende, tot de oprichting eener Ad- spirantenklasse, die tot op het huidige oogenblik zich in bloei mocht verheugen en werd gevormd door jongeheeren uit den netten stand. Genoemde Adspirantenklasse is in twee afdeelingen gesplitst. De eene afdeeling bevat jongelui van 10—13 jaar en staat onder leiding van den Voorzitter der V., den heer Schlahmilch de andere afdeeling bevat jongelui van 1316 jaar en wordt geleid door den heer Directeur van Hooijdonk. Wij durven ons vermeten, te verklaren, dat. ge noemde heeren op het gebied der edele Turnkunst geen eerstelingen zijn, noch met betrekking tot het gymnastiekonderwijs aan kinderen tot den leeftijd van 13 jaar (schoolgvmnastiek), noch met betr. tot het onderwijs aan jongelingen, noch met betrekking tot het mannenturnen. Wij durven openlijk zeggen, dat gen. heeren zoo goed ah de beste hier ter stede, niet eenigssins, maar wel goed op de hoogte zijn van niet, wat men van liet gymnastiekon derwijs verwacht, maar van het resultaat, dat een flink gymn. o. moet opleveren. Wij zijn overtuigd dat de leiding der gymn. oefeningen bij de V. in handen berust van mannen, die geene verouderde, geene verkeerde, maar wel eene juiste opvatting van de gymnastiek en het onderwijs hebben. Daarom zijn wij steeds trotsch geweest op onze V., vooral tegenover onzen Beschermheer, den WEdl. Gestr. heer P. Pol vliet, tegenover onze kunstlievende leden en de ouders onzer Adspiranten. En ziedaar, in het verslag van den Gemeenteraad van 12 Aug. 1890, opgenomen in het nummer der „H. en N. C." van Donderdag daaropvolgende, lezen wij en ook de ingezetenen onzer woonplaats, dat het gymnastiseeren in de bestaande G.-V., dus ook in „Pro Patria", niet anders dan] kuns ten makerij is. De zegsman, de Ed. Achtb. lieer J. G. lt. V., die nog nooit eenige gymnastiekles of uitvoering onzer V. heeft bijgewoond, heeft ons natuurlijk door zijne verklaring verbaasd en zeer onaangenaam ge- troifen. En wij kunnen niet anders, dan gen. heer beleefd en dringend uitnoodigen, om ons eens open lijk aan te wijzen, wat toch tot de kunstenmakerij der jongere en oudere Pro-Pntrinnen kan gerekend worden. Xaar onze bescheiden meening zal toch de heer V. wel bekend zijn met de cischen en de inrichting van methodisch gymnastiek-onderwijs. Wij verzoeken hem daarom nogmaals beleefd en dringendzich nader te willen verklaren. Wij vleien ons bij voorbaat, dat het leiden moge tot de erkenning, dat „Pro Patria" wel voldoet aan zijn doel, aan het doel eener goede gvmnastiek- inrichting. Mogelijk zou die erkenning een zekeren heer in onze gemeente wel heel, heel erg bevreemden in dat geval kunnen wij niet beter doen dan hem aanraden, zich te laten inlichten over het onder scheid tusschen gewoon klassikaal gymn.-o. en heil gymnastiek. Wij gelooven, dat hij het doel van het gymnastiseeren in inrichtingen voor gyniu.-o. (niet voor heil-gyranastiek) dan beter zal kunnen mede- deelen. (Vergelijk ingezonden stuk in het nummer dezer Courant van 19 Aug. 11.) Met hartelijken dank en met turnergroete aan u, geachte Redacteur blijven wij Uw. dw. Bestuurderen van „Pro Patria", F. C. H. SCHLAHMILCH, Voorzitter. W. DE VRIES, Secretaris. Uit onze Koloniën. De kort geleden tot kapiten bevorderde iste luit.-kwartiermeester van het O.-I. leger Bedier de Prairie heeft zich tot Z. M. den Koning gewend met het eerbiedig verzoek om zijne oude plaats in de ranglijst te mogen terugbekomen niet alleen, maar ook om schadeloosstelling voor .het geldelijk nadeel dat zijne passeering hem gedurende een jaar berokkend heeft. Hij grondt zijne aanspraken op de omstandigheid dat het voorbijgaan voor den hoogeren rang ten gevolge van niet tijdige naturalisatie geen wettige han- deling kan genoemd worden. Buitenland. Duitschland. De internationale conferentie tot bespreking van de vischteelt is gisteren te Dantzig geopend. De vergaderingen zijn niet openbaar. Vele bekende vischkweekers wonen de conferentie bij. De Zweedsche, Deensche, Nederlandsche en Hongaarsche regeeringen zon den vertegenwoordigers. Nederland is vertegen woordigd door dr. Hoek. Engeland. Jl. Dinsdag is te Londen in het hospitaal van Poplar een matroos opgenomen, die, gelijk alle geneesheeren erkenden, was aangetast door Aziatische cholera. De matroos is aan boord van de stoomboot „Duke of Argijle', aldaar aangekomen. Frankrijk. Het „Petit Journal" verneemt uit Dreux, dat deze streek geteisterd is door een verschriklijken cycloon. De schade is zeer groot. Vele huizen zijn vernield. De oogst is verloren. Noord-Amerika. Uit Boston wordt gemeld, dat de sneltrein van Woodhall ontspoord en in brand geraakt is. Een groot aantal personen is gewond. Dertig geneesheeren zijn er heen gegaan om hulp te bieden. Montevideo. De toestand blijft zeer ge spannen, zoowel in politieken als financieelen zin. Men vreest voor gebeurtenissen gelijk die in Argentina. Het volk heeft zich gewapend en is zeer opgewonden tegen het Gouvernement en den tegenwoordigen President, wegens de gevolgen van de rampen, die de Republiek sedert Maart jl. hebben getroffen en om de schandalen in zake de Nationale Bank. De President heelt militaire voorzorgsmaatregelen genomen. diep in het zand, een goederenwagen werd ge heel, een waggon derde klasse en een waggon tweede klasse gedeeltelijk verbrijzeld. De balkons van al de wagens, behalve van den laatste, werden in elkander gedrukt, zoodat het een geluk was, dat wegens den motregen deze balkons niet bezet waren! Enkele reizigers die in den trein zaten, deel den ons hun bevinding mede. Eerst werd een schok gevoeld. Men begreep dat de trein ontspoord was, doordien de wagens zeven of acht keer bonsden over de dwarsliggers. Toen een harde schokgekraakhet knarsen van ijzer, het splinteren van hout en stilstand. De locomotief had zich rechts van den weg diep in het mulle zand gewerkt en was blijven staan. De machinist was er waarschijn lijk rechts van af gesprongen en bleef ongedeerd. De stoker werd er links afgeslingerd of sprong er aan die zijde af en geraakte dus onder den goederenwagen, die tegen de linkerzijde van de locomotief geheel te pletter liep. Het onderstel van den goederenwagen werd gedrongen onder den salonwagen tweede klasse die opgenomen werd en geheel achterste voren gekeerd werd. Het voorste smalle compartiment van het tweede klasse rijtuig werd verbrijzeld. De personen die hier zaten werden allen gewond. Het schijnt een wonder dat geen hunner gedood werd. Van het middenstuk van de tweede klasse, de zoo genaamde salon wagen, werd de eene zijde ineen- gedrukt tegen de locomotief, nadat de wagen achterste voren gekeerd was. De reizigers, die er door de vensters uitkwamen, deden eerst eenige stappen naar de zijde van Haarlem, denkend dat ze naar Zandvoort liepen. Ze hadden, verdoofd door den schok, niet opgemerkt hoe de wagen gekeerd was. Van de twee derde klassen-wagens die nu volgden, werd een bijna geheel verbrijzeld. De eerste klassen werden tegen de andere wagens aangedrukt, met verbrijzelde balkons en gebroken vensters aan de zijde van de locomotief. De deuren aan de voorzijde der wagens waren door de gebroken balkons onbewegelijk vastgewrongen. Toen de reizigers uit de wagens sprongen of kropen, was het een treurig schouwspel. De arme stoker Born (die een weduwe en vier kinderen achterlaat en na een paar maanden werkeloosheid, juist weder den arbeid had kunnen hervatten) lag met gespleten hoofd onder den goederenwagen. Vele reizigers lagen achterover op het zand uitgestrekt, met bebloede hooiden. Sommigen omringd door schreiende vrouw en kinderen. De meesten waren echter meer ontsteld en ge schrikt dan zwaar gewond. Twee conducteurs lagen ook kermend op den grond. Reizigers die hen hielpen en onderzochten, meenden dat de een enkel gekneusd was en dat de schouder van den ander uit het lid was. Eene dame had een ernstige hoofdwond. Een heer had een wond in den hals en een gebroken sleutelbeen. Vele passagiers hadden bloedende wonden of buiten aan het hoofd, doch wij gelooven niet dat er ernstig gewonden waren. Zandvoort heeft het voorrecht in dr. Gerke een zeer kundigen, zeer flinken geneesheer te bezitten, die geheel berekend was, den noodigen bijstand te geven. Een der reizigers was dadelijk naar het dorp galoopen om hem te waarschuwen. Aan het station was geen lichten wagen of zand- wagen beschikbaar, om langs de rails door paarden getrokken te worden naar de plaats des onheils. Daarom deed een andere reiziger zeer verstandig door dadelijk uit het dorp tweewiels karren te ontbieden, die door het duin rijdende de gewonden afhaalden. Een ander reiziger deed een poging om per kar emmers en kannen met water naar het terrein te vervoeren, doch toen deze aankwam, waren de gewonden reeds vervoerd. Een der reizigers had een flesch cognac bij zich, waaruit lafenis gegeven werd aan gewonden en zwaar geschrikten. Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een onderzoek ingesteld. Indien wij een gissing mogen wagen, dan is het deze. Het ongeluk gebeurde juist nadat de trein den duinheuvel was afgedaald. Langs de helling wordt niet gestoomd. De trein daalt door eigen vaart en gewicht. Wij gelooven niet dat er ge remd wordt. De trein was vrij zwaar en de locomotief vrij licht. Reeds vaak hebben reizigers bespeurd, hoe de treinen dezen zomer bij het afgaan van den heuvel springen en bonsen. Daarom vermoeden wij dat de zware trein de locomotief van de rails heeft afgedrongen, met den neus in het zand. De Zandvoortsche locaal- spoorweg moet langzaam bereden worden, wat ook in den regel geschiedt. Doch bij het afgaan van den heuvel neemt de vaart vaak toe. Geen der reizigers, die wij gesproken hebben, had opgemerkt, dat de vaart gisteren buitengewoon snel was, doch de schok moet groot geweest zijn, anders hadden de wagens niet zoo geheel ver brijzeld kunnen worden. Vannacht is met fakkels gewerkt aan het ver wijderen der wagens en het herstellen der rails. Gisterenmiddag om 1.5 ging weder de eerste trein van Amsterdam naar Zandvoort door. Bergen. Jl. Zondag ontdekte men brand in de duinen achter deze gemeente. Dat bij den vrij hevigen wind het vuur snelle vorderin gen maakte laat zich denken. Dank zij de ijve rige pogingen van inwoners van Bergen en Schoorl, om door het slaan met bebladerde takken het vuur te bedwingen (bij wind bijna het eenige middel) geraakte men 's middags meester van het terrein. Een oppervlakte van circa 5 bunder bosch- en heidegrond is evenwel afgebrand. De oorzaak is onbekend. Gemengd nieuws. Het spoorwegongeluk bij Zandvoort. De locaaltrein, welke, in aansluiting met den trein van 4.29 van Amsterdam, om 4.55 van Haarlem vertrekt, is jl. Dinsdag tusschen Over- veen en Zandvoort, op een kwartier gaans van dit dorp, ontspoord. De locomotief werkte zich Stoomvaart en Scheepstijdingen. Prins van Oranje (s.), van Amsterdam naar Batavia, vertrok 19 Augustus van Suuthampton. Prinses Alnrie (s.), van Batavia naar Amsterdam, vertrok 19 Augustus van Aden. Sylvanus, kapt. Hunnen, lag 13 Augustus zeilklaar te Drammen naar Nederland. Anna Jacoba. kapt. A. W. Hutjes, van Sundswall naar Ilarlingen, passeerde 17 Augustus Hammerslnms. Maria, kapt. Ketelaar, arriveerde 20 Augustus van Skutskar te Nieuwediep. llernösand, kapt. Hnnssens, arriveerde 20 Augustus van Umea te IJmuiden. Marktberichten. Texel, 17 Augustus. Schapenboter 50, Schapenkaas 16 en koebotcr 60 ct. per half Kg.; Kipeicren f3 a 3.50 en Eendeneieren f3.75 per 100. stuks; Hooi f14 per 500 Kg.wilde Eenden 40 a 60 ct. per stuk. Schagen, 21 Augnstus. 8 Paarden f 60 a 150 8 Stieren. 70 u 180 30 Geldekoeien 160 n 260 34 Kalf koeion 200 n 400 Vnnrzcu n Hakkel.a 21 n. Kalveren 9 u 22 40(1 Sclmpcn 18a 30 60 Lamineren 12 u 17 2 liokk. en Geit. f la 250 19 mag. Varkens. 16 a 21 50 Biggen 550 a 10 55 Kippen c. 35 a 110 Eenden a Boter p. kop 75 a 85 Kaas p. kilogr. 25 a 40 Kip-eieren p. 100 3 ft 325 E.-eieren a Alkmaar, 18 Augustus. Aangevoerd 11 koeien f230 a 275, 165 vette kalveren f 40 a 90, 18 nuchtere id. f 12 a 22, 523 schapen f 20 a 32 en 53 magere varkens f 16 a 19 per stuk103 vette varkens 41 a 52 ct. per kg. Enkhuizen, 19 Aug. Aardappelen Muisjes f a Graafjes f 1.10 a 1.15, blauwe f0.90a 1..blanke f a per half 11LKruisbessen f a ronde aalbessen f a zwarte id. f a per 100 Kg. Bloemkool fijne f a en grove f 3.50 a 4.per 100 stuks. Peren f 4.a 6en Appelen f 3.a 5. per H.L. roode Kool f 3. a 3.50, witte Kool f 2.50 a 3. per 100 stuks. 20 Aug. Aardappelen Mnisjes f 1 40 a 1.50, Graaf jes f 1.15 a 1.25. blauwe f 0.95 a 1.10 en blanke f 0.90 a f 1.per half HL.; Kruisbessen f a roode Aalbessen f 10 a 12 en zwarte dito f 13 a 14 per 100 Kg.; Bloemkoolfijne f a en grove f 5.n f 6. per 100 stuks. Peren f 4 a 5 en Appelen f 4 a 5 per H.L. Roode Kool f 3.50 a 4.en witte i.1. f 2.50 a 8.50 per 100 stuks. Purmerend, 19 Angnstn9. Aangevoerd 384 stapels kleine kaas f 29.50, 2 stapels middelbare f 24, 1680 Kg. hooiboter f 1.05 a 1 10 per Kg., kip-eicren f 8 m 4, eend- eieren f 3.20 per 100 stuks. 400 Hl. peren f 4 a 6 per Hl. 371 runderen, vlug, prijshoudend 36 stieren 14 paarden; 166 vette kalveren f 0.55 a 0.75 por kg., stug; 102nuch tere id. f 10 a 22, stug; 169 vette varkens 40 a 52 cent per kg., vlug; 145 mRgcre id. f 14 a 25, matig; 278 Big gen f 6 a 10, matig2065 schapen en lamineren, vette lager in prijs, magere en lammeren prijsh., traag. Haarlem, 20 Augustus. --- Koeien f 175 a 260; vette Schapen f14 a 29; Lamineren f10 a 17; nuchtere Kal-' veren f9 a 15 allen per stak. Schiedam, 20 Ang. Moutwijn f 10..Jenever f 15.50, Ani*(. Proef f 16.75, Spoeling-Beurs f 0.60, Spoeling-Com missie f 0.50. Londen, IS Aug. Aangevoerd2000 Runderen, 9000 Schapen en Lammeren, 110 Kalvereu, Zwijnen. Prijzen: Runderen 2-4 a 5-0, Schapen en Lammeren 4-6 a 6-2, Kalveren 3-4 a 5-4, Zwijnen 2.4 a 4.0. 505 2915 4658 6956 9590 11496 13839 15661 18433 564 2919 4780 7065 9660 11546 13909 15772 18469 591 2968 4785 7127 9674 11639 13944 15873 18546 654 2993 4786 7160 9708 11735 18983 Ï0Ó28 1S558 656 3083 4850 7203 9739 11904 14013 16103 18586 758 3045 4853 7229 9748 12047 14015 16291 18651 782 3065 4896 7278 9763 12083 14052 16347 18674 852 3086 4900 7290 9781 12112 14097 16381 18697 860 3127 4945 7291 9795 12149 14131 16568 18699 863 3171 4993 7320 9801 12159 14151 16605 18734 931 3191 5019 7333 9824 12234 14160 16637 18816 965 3297 5047 7305 9859 12251 14272 16794 18831 1039 3339 5058 7374 9879 12286 14309 16887 18929 1103 3391 5061 7394 9959 12292 14368 169C6 18934 1146 3417 5089 7426 10095 12324 14386 16962 18936 1226 3425 5130 7439 10165 12323 14437 17024 189S0 1284 3436 5254 7444 10182 12345 14443 1703 19114 1314 3492 5257 7448 10195 12447 14479 17056 19137 1441 3628 5266 7480 10201 12466 14492 17077 192 i 4 1453 3630 5270 7503 10323 12486 14536 17091 19389 1455 3693 52S0 7532 10335 12491 14563 17188 19418 1488 8701 5295 7579 10642 12552 14575 17193 19453 1497 3708 5319 7581 10352 12571 14590 17214 19473 1605 3734 5344 7616 10363 12726 14716 17221 19514 1651 8746 5369 7672 10379 12729 14742 17229 19532 1690 3749 5401 7692 10452 12739 14743 17244 19976 1696 3801 5418 7701 10469 12811 14755 17374 1974S 1706 3824 5449 7884 10482 12835 14798 17393 19754 1730 3837 5575 7899 10489 12876 14809 17451 19889 1733 3913 5594 7945 10615 12904 14812 17467 19865 1774 8939 5612 7959 10670 12958 14821 17490 19936 1843 4026 5656 8032 10728 13049 14872 17494 19995 1928 4043 5688 8136 10780 13075 14880 17558 20057 1960 4050 5876 8282 10786 13090 14913 17586 20072 1993 4059 6028 8326 10804 13118 14932 17729 20089 2021 4075 6174 8328 10857 13122 15001 17799 20106 2048 4142 6193 8397 10913 13170 15056 17803 20177 2050 4148 6196 8540 10919 13174 15062 17844 20376 2082 4168 6264 8552 10925 13182 15128 17976 20413 2095 4176 6388 8583 10932 13224 15131 17977 20439 2106 4200 6449 8608 10970 13227 15171 18002 20475 2216 4206 6462 8783 10985 13255 15225 18045 20518 2238 4282 6483 8881 10998 13315 15236 18069 20521 2446 4288 6505 8899 11031 13392 15258 18145 20529 2457 4310 6581. 8915 11046 13394 15269 18183 20542 2479 4364 6605 9006 11000 13463 15309 18196 20640 2512 4367 6645 9009 11134 13578 15352 18204 20991 2526 4373 6694 V i s s c h e r Ij. Nieuwediep, 21 Augnstns. Sedert jl. Dinsdag werden alhier door 25 korders en bcugers 25 tot 130 tongen, 3 tot 10 roggen, 1 tot 3 mandjes kl. schol en 1 tot 4 manden schar nnngevoerdtong gold 70 a 75 ct., rog f 1.per stak, kl. schol f3 a f3.50 per mandje cu schar f5 per mand. De kotter IID. 63, schipper Smit, besomde f65 aan tong, schol cn rog. Enkhuizen, 19 Angustu3. Heden werd alhier aauge- voerd 2100 Kg. hot., prijs 18 a 19 ct. per Kg, en 105 manden garnalen, prijs 70 ct. per mand. Burgerlijke Stand van: Helder, van Dinsdag- tot Donderdagmiddag. OndertrouwdD. Corporaal, boekhouder, eu P. Spruit. Getrouwd: G. J. Swcnncn eu M. Schaap. BevallenB. de Bnnje, geb. Bruin, d. G. de Beurs, geb. Hemelrijk, z. W. Streutker, geb. Dninkerken, z. J. van der Werft, geb. Huhbeling, <1. West woud. OudertrouwdK. Laan en D. Burger, won. ta Venhuizen. Geboren Geertje, d. v. P. Baas en E. Sijm. 334ste Staatsloterij. Derde klasse. 6525. 10275 en 13003 ieder f 400. Nos. 4542. 11871 cn 15276 ieder f 200. Nos. 917, 1715, 2906, 7507 en 19306 ieder f 100. Prijzen van f 45. S4 2592 4695 6S43 8923 11455 13811 1G380 18622 134 2657 4715 6861 8942 11462 14007 16393 1S633 200 2675 4763 6882 8965 11513 14040 10420 18636 246 2696 4768 6900 8998 11562 14147 16130 18669 424 2795 4331 6926 9025 11570 14168 16451 18722 426 2917 4861 6943 9026 11597 14189 16453 18749 437 2920 4862 7029 9045 11616 14274 16563 18764 475 2953 4880 7114 9050 11654 14379 16566 18805 487 2975 4993 7142 9157 11662 14895 16567 18841 546 2980 4935 7179 9161 11678 14426 16585 18871 609 2994 5013 7253 9292 11701 14455 16610 18905 737 3050 5027 7269 9336 11715 14470 16660 18932 747 3088 5060 7287 9353 11774 14497 16671 18954 748 3145 5087 7355 9384 11777 14504 16740 18955 756 3172 5092 7392 9413 11967 14508 16746 19038 835 8182 5129 7427 9427 11975 14520 16759 19130 859 3186 5195 7430 9459 12016 14578 16795 19173 978 8244 5222 7485 9471 12032 14593 16S31 19174 1038 8269 5243 7505 9473 12048 14707 16851 19254 1059 3326 5287 7509 9477 12203 14815 17022 19321 1072 3329 5476 7516 9488 12223 14987 17094 19419 1096 3423 5535 7530 9525 12247 15004 17210 19423 1123 3493 5539 7547 9594 12269 15018 17216 19187 1124 3548 5565 7562 9738 12272 15108 17385 19537 1158 3598 5641 7594 9771 12320 15161 17444 19578 1163 3624 5816 7595 9767 12353 15215 17511 19668 1167 3668 5831 7598 9807 12365 15257 17515 19783 1217 3747 5870 7004 9818 12400 15266 17583 19846 1316 3808 5898 769R 9980 12406 15328 17604 19973 1417 3885 5902 7733 10003 12467 15334 17038 20000 1534 3921 5900 7741 10062 12569 15418 17657 20092 1749 4006 5917 7743 10089 12671 15440 17715 20176 1797 4070 59G4 7758 10141 12686 15448 17740 20179 1825 1828 4080 5971 7830 10252 127G3 15(<p5 17764 20181 4110 5988 7890 10269 12825 15616 17841 20208 1869 4133 6026 7909 10286 12240 15657 17845 20241 1880 1889 4269 6032 7938 10318 12918 15758 17881 20270 4275 6037 7947 10354 12937 15784 17937 20351 1901 4351 6060 7966 10453 13025 15801 17667 20367 1906 4381 6083 8012 10580 13046 15917 18073 20401 1952 4390 6126 8037 10582 13086 15925 18126 20440 1981 4394 6150 8059 10G61 13104 15936 18152 20502 2046 4427 6154 8062 10792 13134 15948 18105 20565 2063 4428 6183 8069 10819 13103 15971 18182 20632 20G4 4469 6209 8349 10833 13179 15996 18306 20856 2083 4502 627C 8408 10836 13218 16003 18351 20694 2208 4511 6311 8419 10842 13283 16012 18356 20698 2241 2268 4513 6426 8464 10893 13322 16042 18408 20727 4531 6529 8530 10895 13462 16114 18468 20770 2404 4560 6699 8700 11089 13487 16120 18493 20835 2428 4<U3 6762 8702 11180 13497 16133 18503 20844 2438 4(Tl8 6740 9812 11289 13581 16186 18509 20847 2524 4653 6804 9827 11372 13711 16196 18560 20866 2578 4660 6829 9845 11435 13725 16348 18591 20862 2586 Derde lijst. No. 7004 f25.000. No. 12421 f2000. Nos. 439, 2072, 3039 en 16657 ieder f 1000. No. 1752, 6298, 13753 en 16073 ieder f100. Prijzen van f 45 145 2604 4410 6729 9068 11266 18595 15384 18255 159 2663 4413 0760 9160 11282 18647 15462 18276 203 2717 4420 6811 9171 11316 13692 15500 18332 302 2734 4477 6852 9281 11385 13701 15505 18396 309 2745 4523 6854 9287 11354 13731 15514 18410 428 2873 4564 6862 9382 11367 13739 15544 18415 460 2877 4577 6897 9577 11380 13821 15604 18422 Weerk. Waarnomingen te Helder (Laiulskeet.) ti c' Windrichting Barometer mM. Thermometer Cs. en kracht. Stand. J Al'w. Stand. Afw. 20 21 21 12 8 12 O. W.Z.W Z.W. 0.8 Kg. 10 12 758.27;- 2.53 760.90'- 761.42 f 0.52 16.2 15.8 17.3 -2.5 -l.l -1.3 1 A"s' ."I's" li- Weersgesteldheid. Toestand van de zee. 20 21 21 12 8 12 0.89 0.81 0.80 Bewolkt, mooiweer. L.bew., held., windr., goedw. id. Vlak. Golvend, id. VerwachtingZuidwestenwind. Laatste berichten. 21 Augustus. De iste comp. van het 5de bat., iste reg. infanterie, onder bevel van den kapitein Harms, vertrekt a. s. Maandag van hier naar Leeuwarden, tot het waarnemen van den garnizoensdienst aldaar, gedurende de a. 's. groote manoeuvres. De 2de comp. van gemeld bat., onder com mando van den kapitein von Frijtag Drabbe gaat morgen van hier naar het Bilt (Fr.), om de aldaar gedetacheerde compagnie uit Leeuwarden tijdelijk te vervangen. De schietoefeningen, gisteren met de zware stukken van het fort de Harssens alhier gehou den, zijn zeer naar wensch geslaagd. Dank zij den zuidelijken wind, heeft men in de gemeente weinig hinder van het schieten ondervonden. De oefeningen werden bijgewoond door den generaal-majoor Mazel, commandant der vesting artillerie. Naar wij met zekerheid vernemen, zal op Woensdag 27 dezer een goedkoope volkstrein loopen van Helder, Anna Paulowna, Schagen, Noord-scharwoude, Heer-hugowaard, Alkmaar, Ilciloo, Castricum en Uitgeest naar Leiden, den Haag en Rotterdam en terug. De minister van Marine heeft de residentie met verlof verlaten. Tegen 1 September hoopt hij terug te zijn. De wevers aan de fabriek van de heeren P. De Wit en Zoon te Helmond hebben tegen het oude loon het werk hervat, met uitzondering van eenigen, aan wie de toegang tot de fabriek geweigerd is. Jl. Maandagavond heeft een terremopzichter van het Hollandsche spoor aan het station Den Haag een bewijs gegeven van zeer groote tegen woordigheid van geest, waaraan hij zeker voor een deel zijn leven heeft te danken. Bij het vertrek van den sneltrejn van 9 u. 27 min. was een kolossale menschenmassa op het station aan wezig, die met een daarop volgenden pleziertrein in dezelfde richting moest vertrekken. Verschil lende plezierreizigers gingen bij vergissing in den sneltrein en moesten dezen ijlings weer verlaten. Bij het vertrek van den trein stond dientenge volge nog een portier open. De opzichter snelde toe om het dicht te doen, maar werd door den reeds in beweging zijnden trein voorovergeworpeu en viel op de treeplank neer. Een vreeseliik gegil steeg uit de menigte op. De stationchef, daardoor opmerkzaam geworden, zag niets meer, maar toen hem een oogenblik later de op den grond gevallen roode pet met gouden band van den terreinopzichter werd over handigd, begreep hij den toestand. De pleizier- trein ophouden was zijn eerste gedachte en on middellijk daarop seinde hij naar Voorschoten, om den sneltrein op te doen houden. Dit ge beurde en werkelijk vond men daar den opzichter, hangende aan de treeplank. Hij werd opgenomen en naar den Haag teruggevoerd, waar de genees kundigen constateerden, dat zijn eene been,, dat langs de baan' had gesleept, erg had geleden. De opzichter was, hoewel volkomen uitgeput, nog zoo wèl, dat hij bij zijn teru gkomst den stationchef de harid kon drukken en hem-ver zekerde, dat, als èr niet te Voorschoten was gestopt, hij zeker onder dèn trein zou zijn geraakt, daar hij zich. niet veel langer had kunnen houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1890 | | pagina 3