in uwe „H. en N. Conder „Ingezonden stukken"
te plaatsen
„De Gymnastiek- en Exerc.-V. „Pro Patria",
alhier, werd opgericht 1 Oct. 1884 en erkend bij
besluit van Z. M. den Koning van 28 Nov. 1885,
No. 18, in welk jaar zij tot het Ned. G.-Verbond
toetrad. Den lsten Juli 1887 besloot zij, het zich
tot plicht rekenende, tot de oprichting eener Ad-
spirantenklasse, die tot op het huidige oogenblik
zich in bloei mocht verheugen en werd gevormd
door jongeheeren uit den netten stand. Genoemde
Adspirantenklasse is in twee afdeelingen gesplitst.
De eene afdeeling bevat jongelui van 10—13 jaar
en staat onder leiding van den Voorzitter der V.,
den heer Schlahmilch de andere afdeeling bevat
jongelui van 1316 jaar en wordt geleid door den
heer Directeur van Hooijdonk.
Wij durven ons vermeten, te verklaren, dat. ge
noemde heeren op het gebied der edele Turnkunst
geen eerstelingen zijn, noch met betrekking tot het
gymnastiekonderwijs aan kinderen tot den leeftijd
van 13 jaar (schoolgvmnastiek), noch met betr. tot
het onderwijs aan jongelingen, noch met betrekking
tot het mannenturnen. Wij durven openlijk zeggen,
dat gen. heeren zoo goed ah de beste hier ter
stede, niet eenigssins, maar wel goed op de hoogte
zijn van niet, wat men van liet gymnastiekon
derwijs verwacht, maar van het resultaat, dat een
flink gymn. o. moet opleveren. Wij zijn overtuigd
dat de leiding der gymn. oefeningen bij de V. in
handen berust van mannen, die geene verouderde,
geene verkeerde, maar wel eene juiste opvatting van
de gymnastiek en het onderwijs hebben. Daarom
zijn wij steeds trotsch geweest op onze V., vooral
tegenover onzen Beschermheer, den WEdl. Gestr.
heer P. Pol vliet, tegenover onze kunstlievende leden
en de ouders onzer Adspiranten.
En ziedaar, in het verslag van den Gemeenteraad
van 12 Aug. 1890, opgenomen in het nummer der
„H. en N. C." van Donderdag daaropvolgende,
lezen wij en ook de ingezetenen onzer woonplaats,
dat het gymnastiseeren in de bestaande G.-V., dus
ook in „Pro Patria", niet anders dan] kuns ten makerij
is. De zegsman, de Ed. Achtb. lieer J. G. lt. V.,
die nog nooit eenige gymnastiekles of uitvoering
onzer V. heeft bijgewoond, heeft ons natuurlijk door
zijne verklaring verbaasd en zeer onaangenaam ge-
troifen. En wij kunnen niet anders, dan gen. heer
beleefd en dringend uitnoodigen, om ons eens open
lijk aan te wijzen, wat toch tot de kunstenmakerij
der jongere en oudere Pro-Pntrinnen kan gerekend
worden. Xaar onze bescheiden meening zal toch
de heer V. wel bekend zijn met de cischen en de
inrichting van methodisch gymnastiek-onderwijs.
Wij verzoeken hem daarom nogmaals beleefd en
dringendzich nader te willen verklaren.
Wij vleien ons bij voorbaat, dat het leiden moge
tot de erkenning, dat „Pro Patria" wel voldoet aan
zijn doel, aan het doel eener goede gvmnastiek-
inrichting.
Mogelijk zou die erkenning een zekeren heer in
onze gemeente wel heel, heel erg bevreemden in
dat geval kunnen wij niet beter doen dan hem
aanraden, zich te laten inlichten over het onder
scheid tusschen gewoon klassikaal gymn.-o. en heil
gymnastiek. Wij gelooven, dat hij het doel van het
gymnastiseeren in inrichtingen voor gyniu.-o. (niet
voor heil-gyranastiek) dan beter zal kunnen mede-
deelen. (Vergelijk ingezonden stuk in het nummer
dezer Courant van 19 Aug. 11.)
Met hartelijken dank en met turnergroete aan
u, geachte Redacteur blijven wij
Uw. dw.
Bestuurderen van „Pro Patria",
F. C. H. SCHLAHMILCH, Voorzitter.
W. DE VRIES, Secretaris.
Uit onze Koloniën.
De kort geleden tot kapiten bevorderde iste
luit.-kwartiermeester van het O.-I. leger Bedier
de Prairie heeft zich tot Z. M. den Koning
gewend met het eerbiedig verzoek om zijne oude
plaats in de ranglijst te mogen terugbekomen
niet alleen, maar ook om schadeloosstelling voor
.het geldelijk nadeel dat zijne passeering hem
gedurende een jaar berokkend heeft. Hij grondt
zijne aanspraken op de omstandigheid dat het
voorbijgaan voor den hoogeren rang ten gevolge
van niet tijdige naturalisatie geen wettige han-
deling kan genoemd worden.
Buitenland.
Duitschland. De internationale conferentie
tot bespreking van de vischteelt is gisteren te
Dantzig geopend. De vergaderingen zijn niet
openbaar. Vele bekende vischkweekers wonen
de conferentie bij. De Zweedsche, Deensche,
Nederlandsche en Hongaarsche regeeringen zon
den vertegenwoordigers. Nederland is vertegen
woordigd door dr. Hoek.
Engeland. Jl. Dinsdag is te Londen in
het hospitaal van Poplar een matroos opgenomen,
die, gelijk alle geneesheeren erkenden, was
aangetast door Aziatische cholera. De matroos
is aan boord van de stoomboot „Duke of Argijle',
aldaar aangekomen.
Frankrijk. Het „Petit Journal" verneemt
uit Dreux, dat deze streek geteisterd is door
een verschriklijken cycloon. De schade is zeer
groot. Vele huizen zijn vernield. De oogst is
verloren.
Noord-Amerika. Uit Boston wordt gemeld,
dat de sneltrein van Woodhall ontspoord en in
brand geraakt is. Een groot aantal personen is
gewond. Dertig geneesheeren zijn er heen gegaan
om hulp te bieden.
Montevideo. De toestand blijft zeer ge
spannen, zoowel in politieken als financieelen
zin. Men vreest voor gebeurtenissen gelijk die
in Argentina. Het volk heeft zich gewapend
en is zeer opgewonden tegen het Gouvernement
en den tegenwoordigen President, wegens de
gevolgen van de rampen, die de Republiek sedert
Maart jl. hebben getroffen en om de schandalen
in zake de Nationale Bank. De President heelt
militaire voorzorgsmaatregelen genomen.
diep in het zand, een goederenwagen werd ge
heel, een waggon derde klasse en een waggon
tweede klasse gedeeltelijk verbrijzeld.
De balkons van al de wagens, behalve van
den laatste, werden in elkander gedrukt, zoodat
het een geluk was, dat wegens den motregen
deze balkons niet bezet waren!
Enkele reizigers die in den trein zaten, deel
den ons hun bevinding mede.
Eerst werd een schok gevoeld. Men begreep
dat de trein ontspoord was, doordien de wagens
zeven of acht keer bonsden over de dwarsliggers.
Toen een harde schokgekraakhet
knarsen van ijzer, het splinteren van hout en
stilstand. De locomotief had zich rechts van den
weg diep in het mulle zand gewerkt en was
blijven staan. De machinist was er waarschijn
lijk rechts van af gesprongen en bleef ongedeerd.
De stoker werd er links afgeslingerd of sprong
er aan die zijde af en geraakte dus onder den
goederenwagen, die tegen de linkerzijde van de
locomotief geheel te pletter liep. Het onderstel
van den goederenwagen werd gedrongen onder
den salonwagen tweede klasse die opgenomen
werd en geheel achterste voren gekeerd werd.
Het voorste smalle compartiment van het tweede
klasse rijtuig werd verbrijzeld. De personen die
hier zaten werden allen gewond. Het schijnt
een wonder dat geen hunner gedood werd. Van
het middenstuk van de tweede klasse, de zoo
genaamde salon wagen, werd de eene zijde ineen-
gedrukt tegen de locomotief, nadat de wagen
achterste voren gekeerd was. De reizigers, die
er door de vensters uitkwamen, deden eerst eenige
stappen naar de zijde van Haarlem, denkend dat
ze naar Zandvoort liepen. Ze hadden, verdoofd
door den schok, niet opgemerkt hoe de wagen
gekeerd was.
Van de twee derde klassen-wagens die nu
volgden, werd een bijna geheel verbrijzeld. De
eerste klassen werden tegen de andere wagens
aangedrukt, met verbrijzelde balkons en gebroken
vensters aan de zijde van de locomotief. De
deuren aan de voorzijde der wagens waren door
de gebroken balkons onbewegelijk vastgewrongen.
Toen de reizigers uit de wagens sprongen of
kropen, was het een treurig schouwspel.
De arme stoker Born (die een weduwe en
vier kinderen achterlaat en na een paar maanden
werkeloosheid, juist weder den arbeid had kunnen
hervatten) lag met gespleten hoofd onder den
goederenwagen.
Vele reizigers lagen achterover op het zand
uitgestrekt, met bebloede hooiden. Sommigen
omringd door schreiende vrouw en kinderen.
De meesten waren echter meer ontsteld en ge
schrikt dan zwaar gewond. Twee conducteurs
lagen ook kermend op den grond. Reizigers die
hen hielpen en onderzochten, meenden dat de
een enkel gekneusd was en dat de schouder van
den ander uit het lid was. Eene dame had een
ernstige hoofdwond.
Een heer had een wond in den hals en een
gebroken sleutelbeen. Vele passagiers hadden
bloedende wonden of buiten aan het hoofd, doch
wij gelooven niet dat er ernstig gewonden waren.
Zandvoort heeft het voorrecht in dr. Gerke
een zeer kundigen, zeer flinken geneesheer te
bezitten, die geheel berekend was, den noodigen
bijstand te geven. Een der reizigers was dadelijk
naar het dorp galoopen om hem te waarschuwen.
Aan het station was geen lichten wagen of zand-
wagen beschikbaar, om langs de rails door
paarden getrokken te worden naar de plaats des
onheils. Daarom deed een andere reiziger zeer
verstandig door dadelijk uit het dorp tweewiels
karren te ontbieden, die door het duin rijdende
de gewonden afhaalden. Een ander reiziger
deed een poging om per kar emmers en kannen
met water naar het terrein te vervoeren, doch
toen deze aankwam, waren de gewonden reeds
vervoerd.
Een der reizigers had een flesch cognac bij
zich, waaruit lafenis gegeven werd aan gewonden
en zwaar geschrikten.
Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een
onderzoek ingesteld.
Indien wij een gissing mogen wagen, dan is
het deze.
Het ongeluk gebeurde juist nadat de trein den
duinheuvel was afgedaald. Langs de helling
wordt niet gestoomd. De trein daalt door eigen
vaart en gewicht. Wij gelooven niet dat er ge
remd wordt. De trein was vrij zwaar en de
locomotief vrij licht. Reeds vaak hebben reizigers
bespeurd, hoe de treinen dezen zomer bij het
afgaan van den heuvel springen en bonsen.
Daarom vermoeden wij dat de zware trein de
locomotief van de rails heeft afgedrongen, met
den neus in het zand. De Zandvoortsche locaal-
spoorweg moet langzaam bereden worden, wat
ook in den regel geschiedt. Doch bij het afgaan
van den heuvel neemt de vaart vaak toe. Geen
der reizigers, die wij gesproken hebben, had
opgemerkt, dat de vaart gisteren buitengewoon
snel was, doch de schok moet groot geweest zijn,
anders hadden de wagens niet zoo geheel ver
brijzeld kunnen worden.
Vannacht is met fakkels gewerkt aan het ver
wijderen der wagens en het herstellen der rails.
Gisterenmiddag om 1.5 ging weder de eerste
trein van Amsterdam naar Zandvoort door.
Bergen. Jl. Zondag ontdekte men brand
in de duinen achter deze gemeente. Dat bij
den vrij hevigen wind het vuur snelle vorderin
gen maakte laat zich denken. Dank zij de ijve
rige pogingen van inwoners van Bergen en Schoorl,
om door het slaan met bebladerde takken het
vuur te bedwingen (bij wind bijna het eenige
middel) geraakte men 's middags meester van
het terrein. Een oppervlakte van circa 5 bunder
bosch- en heidegrond is evenwel afgebrand. De
oorzaak is onbekend.
Gemengd nieuws.
Het spoorwegongeluk bij Zandvoort.
De locaaltrein, welke, in aansluiting met den
trein van 4.29 van Amsterdam, om 4.55 van
Haarlem vertrekt, is jl. Dinsdag tusschen Over-
veen en Zandvoort, op een kwartier gaans van
dit dorp, ontspoord. De locomotief werkte zich
Stoomvaart en Scheepstijdingen.
Prins van Oranje (s.), van Amsterdam naar Batavia,
vertrok 19 Augustus van Suuthampton.
Prinses Alnrie (s.), van Batavia naar Amsterdam,
vertrok 19 Augustus van Aden.
Sylvanus, kapt. Hunnen, lag 13 Augustus zeilklaar
te Drammen naar Nederland.
Anna Jacoba. kapt. A. W. Hutjes, van Sundswall
naar Ilarlingen, passeerde 17 Augustus Hammerslnms.
Maria, kapt. Ketelaar, arriveerde 20 Augustus van
Skutskar te Nieuwediep.
llernösand, kapt. Hnnssens, arriveerde 20 Augustus
van Umea te IJmuiden.
Marktberichten.
Texel, 17 Augustus. Schapenboter 50, Schapenkaas
16 en koebotcr 60 ct. per half Kg.; Kipeicren f3 a 3.50
en Eendeneieren f3.75 per 100. stuks; Hooi f14 per 500
Kg.wilde Eenden 40 a 60 ct. per stuk.
Schagen, 21 Augnstus.
8 Paarden f 60 a 150
8 Stieren. 70 u 180
30 Geldekoeien 160 n 260
34 Kalf koeion 200 n 400
Vnnrzcu n
Hakkel.a
21 n. Kalveren 9 u 22
40(1 Sclmpcn 18a 30
60 Lamineren 12 u 17
2 liokk. en Geit. f la 250
19 mag. Varkens. 16 a 21
50 Biggen 550 a 10
55 Kippen c. 35 a 110
Eenden a
Boter p. kop 75 a 85
Kaas p. kilogr. 25 a 40
Kip-eieren p. 100 3 ft 325
E.-eieren a
Alkmaar, 18 Augustus. Aangevoerd 11 koeien f230
a 275, 165 vette kalveren f 40 a 90, 18 nuchtere id. f 12
a 22, 523 schapen f 20 a 32 en 53 magere varkens f 16
a 19 per stuk103 vette varkens 41 a 52 ct. per kg.
Enkhuizen, 19 Aug. Aardappelen Muisjes f
a Graafjes f 1.10 a 1.15, blauwe f0.90a 1..blanke
f a per half 11LKruisbessen f a ronde
aalbessen f a zwarte id. f a per 100 Kg.
Bloemkool fijne f a en grove f 3.50 a 4.per
100 stuks. Peren f 4.a 6en Appelen f 3.a 5.
per H.L. roode Kool f 3. a 3.50, witte Kool f 2.50 a 3.
per 100 stuks.
20 Aug. Aardappelen Mnisjes f 1 40 a 1.50, Graaf
jes f 1.15 a 1.25. blauwe f 0.95 a 1.10 en blanke f 0.90
a f 1.per half HL.; Kruisbessen f a roode
Aalbessen f 10 a 12 en zwarte dito f 13 a 14 per 100 Kg.;
Bloemkoolfijne f a en grove f 5.n f 6.
per 100 stuks. Peren f 4 a 5 en Appelen f 4 a 5 per
H.L. Roode Kool f 3.50 a 4.en witte i.1. f 2.50 a 8.50
per 100 stuks.
Purmerend, 19 Angnstn9. Aangevoerd 384 stapels
kleine kaas f 29.50, 2 stapels middelbare f 24, 1680 Kg.
hooiboter f 1.05 a 1 10 per Kg., kip-eicren f 8 m 4, eend-
eieren f 3.20 per 100 stuks.
400 Hl. peren f 4 a 6 per Hl.
371 runderen, vlug, prijshoudend 36 stieren 14 paarden;
166 vette kalveren f 0.55 a 0.75 por kg., stug; 102nuch
tere id. f 10 a 22, stug; 169 vette varkens 40 a 52 cent
per kg., vlug; 145 mRgcre id. f 14 a 25, matig; 278 Big
gen f 6 a 10, matig2065 schapen en lamineren, vette
lager in prijs, magere en lammeren prijsh., traag.
Haarlem, 20 Augustus. --- Koeien f 175 a 260; vette
Schapen f14 a 29; Lamineren f10 a 17; nuchtere Kal-'
veren f9 a 15 allen per stak.
Schiedam, 20 Ang. Moutwijn f 10..Jenever f 15.50,
Ani*(. Proef f 16.75, Spoeling-Beurs f 0.60, Spoeling-Com
missie f 0.50.
Londen, IS Aug. Aangevoerd2000 Runderen,
9000 Schapen en Lammeren, 110 Kalvereu, Zwijnen.
Prijzen: Runderen 2-4 a 5-0, Schapen en Lammeren 4-6
a 6-2, Kalveren 3-4 a 5-4, Zwijnen 2.4 a 4.0.
505
2915
4658
6956
9590
11496
13839 15661
18433
564
2919
4780
7065
9660
11546
13909 15772
18469
591
2968
4785
7127
9674
11639
13944 15873
18546
654
2993
4786
7160
9708
11735
18983 Ï0Ó28
1S558
656
3083
4850
7203
9739
11904
14013 16103
18586
758
3045
4853
7229
9748
12047
14015 16291
18651
782
3065
4896
7278
9763
12083
14052 16347
18674
852
3086
4900
7290
9781
12112
14097 16381
18697
860
3127
4945
7291
9795
12149
14131 16568
18699
863
3171
4993
7320
9801
12159
14151 16605
18734
931
3191
5019
7333
9824
12234
14160 16637
18816
965
3297
5047
7305
9859
12251
14272 16794
18831
1039
3339
5058
7374
9879
12286
14309 16887
18929
1103
3391
5061
7394
9959
12292
14368 169C6
18934
1146
3417
5089
7426
10095
12324
14386 16962
18936
1226
3425
5130
7439
10165
12323
14437 17024
189S0
1284
3436
5254
7444
10182
12345
14443 1703
19114
1314
3492
5257
7448
10195
12447
14479 17056
19137
1441
3628
5266
7480
10201
12466
14492 17077
192 i 4
1453
3630
5270
7503
10323
12486
14536 17091
19389
1455
3693
52S0
7532
10335
12491
14563 17188
19418
1488
8701
5295
7579
10642
12552
14575 17193
19453
1497
3708
5319
7581
10352
12571
14590 17214
19473
1605
3734
5344
7616
10363
12726
14716 17221
19514
1651
8746
5369
7672
10379
12729
14742 17229
19532
1690
3749
5401
7692
10452
12739
14743 17244
19976
1696
3801
5418
7701
10469
12811
14755 17374
1974S
1706
3824
5449
7884
10482
12835
14798 17393
19754
1730
3837
5575
7899
10489
12876
14809 17451
19889
1733
3913
5594
7945
10615
12904
14812 17467
19865
1774
8939
5612
7959
10670
12958
14821 17490
19936
1843
4026
5656
8032
10728
13049
14872 17494
19995
1928
4043
5688
8136
10780
13075
14880 17558
20057
1960
4050
5876
8282
10786
13090
14913 17586
20072
1993
4059
6028
8326
10804
13118
14932 17729
20089
2021
4075
6174
8328
10857
13122
15001 17799
20106
2048
4142
6193
8397
10913
13170
15056 17803
20177
2050
4148
6196
8540
10919
13174
15062 17844
20376
2082
4168
6264
8552
10925
13182
15128 17976
20413
2095
4176
6388
8583
10932
13224
15131 17977
20439
2106
4200
6449
8608
10970
13227
15171 18002
20475
2216
4206
6462
8783
10985
13255
15225 18045
20518
2238
4282
6483
8881
10998
13315
15236 18069
20521
2446
4288
6505
8899
11031
13392
15258 18145
20529
2457
4310
6581.
8915
11046
13394
15269 18183
20542
2479
4364
6605
9006
11000
13463
15309 18196
20640
2512
4367
6645
9009
11134
13578
15352 18204
20991
2526
4373
6694
V i s s c h e r Ij.
Nieuwediep, 21 Augnstns. Sedert jl. Dinsdag werden
alhier door 25 korders en bcugers 25 tot 130 tongen, 3
tot 10 roggen, 1 tot 3 mandjes kl. schol en 1 tot 4 manden
schar nnngevoerdtong gold 70 a 75 ct., rog f 1.per
stak, kl. schol f3 a f3.50 per mandje cu schar f5 per
mand.
De kotter IID. 63, schipper Smit, besomde f65 aan tong,
schol cn rog.
Enkhuizen, 19 Angustu3. Heden werd alhier aauge-
voerd 2100 Kg. hot., prijs 18 a 19 ct. per Kg, en 105
manden garnalen, prijs 70 ct. per mand.
Burgerlijke Stand van:
Helder, van Dinsdag- tot Donderdagmiddag.
OndertrouwdD. Corporaal, boekhouder, eu P. Spruit.
Getrouwd: G. J. Swcnncn eu M. Schaap.
BevallenB. de Bnnje, geb. Bruin, d. G. de
Beurs, geb. Hemelrijk, z. W. Streutker, geb. Dninkerken,
z. J. van der Werft, geb. Huhbeling, <1.
West woud.
OudertrouwdK. Laan en D. Burger, won. ta Venhuizen.
Geboren Geertje, d. v. P. Baas en E. Sijm.
334ste Staatsloterij. Derde klasse.
6525.
10275 en 13003 ieder f 400. Nos. 4542. 11871 cn
15276 ieder
f 200. Nos. 917,
1715, 2906,
7507 en 19306
ieder
f 100.
Prijzen van f 45.
S4
2592
4695
6S43
8923
11455
13811
1G380
18622
134
2657
4715
6861
8942
11462
14007
16393
1S633
200
2675
4763
6882
8965
11513
14040
10420
18636
246
2696
4768
6900
8998
11562
14147
16130
18669
424
2795
4331
6926
9025
11570
14168
16451
18722
426
2917
4861
6943
9026 11597
14189 16453
18749
437
2920
4862
7029
9045
11616
14274
16563
18764
475
2953
4880
7114
9050 11654
14379
16566
18805
487
2975
4993
7142
9157
11662 14895
16567
18841
546
2980
4935
7179
9161
11678
14426
16585
18871
609
2994
5013
7253
9292
11701
14455
16610
18905
737
3050
5027
7269
9336
11715
14470
16660
18932
747
3088
5060
7287
9353
11774
14497
16671
18954
748
3145
5087
7355
9384
11777
14504
16740
18955
756
3172
5092
7392
9413
11967
14508
16746
19038
835
8182
5129
7427
9427
11975
14520
16759
19130
859
3186
5195
7430
9459
12016
14578
16795
19173
978
8244
5222
7485
9471
12032
14593
16S31
19174
1038
8269
5243
7505
9473
12048
14707
16851
19254
1059
3326
5287
7509
9477
12203
14815
17022
19321
1072
3329
5476
7516
9488 12223
14987
17094
19419
1096
3423
5535
7530
9525
12247
15004
17210
19423
1123
3493
5539
7547
9594 12269
15018
17216
19187
1124
3548
5565
7562
9738
12272
15108
17385
19537
1158
3598
5641
7594
9771
12320
15161
17444
19578
1163
3624
5816
7595
9767
12353
15215
17511
19668
1167
3668
5831
7598
9807 12365
15257
17515
19783
1217
3747
5870
7004
9818
12400
15266
17583
19846
1316
3808
5898
769R
9980
12406
15328
17604
19973
1417
3885
5902
7733
10003
12467
15334
17038
20000
1534
3921
5900
7741
10062 12569
15418
17657
20092
1749
4006
5917
7743
10089
12671
15440
17715
20176
1797
4070
59G4
7758
10141
12686
15448
17740
20179
1825
1828
4080
5971
7830
10252
127G3 15(<p5
17764
20181
4110
5988
7890
10269
12825
15616
17841
20208
1869
4133
6026
7909
10286
12240
15657
17845
20241
1880
1889
4269
6032
7938
10318
12918
15758
17881
20270
4275
6037
7947
10354 12937
15784
17937
20351
1901
4351
6060
7966
10453 13025
15801
17667
20367
1906
4381
6083
8012
10580
13046
15917
18073
20401
1952
4390
6126
8037
10582 13086
15925
18126
20440
1981
4394
6150
8059
10G61
13104 15936
18152
20502
2046
4427
6154
8062
10792
13134
15948
18105
20565
2063
4428
6183
8069
10819
13103
15971
18182
20632
20G4
4469
6209
8349
10833 13179
15996
18306
20856
2083
4502
627C
8408
10836
13218 16003
18351
20694
2208
4511
6311
8419
10842
13283 16012
18356
20698
2241
2268
4513
6426
8464
10893
13322
16042
18408
20727
4531
6529
8530
10895
13462
16114
18468
20770
2404
4560
6699
8700
11089
13487
16120
18493
20835
2428
4<U3
6762
8702
11180
13497
16133
18503
20844
2438
4(Tl8
6740
9812
11289
13581
16186
18509
20847
2524
4653
6804
9827
11372 13711
16196
18560
20866
2578
4660
6829
9845
11435
13725
16348
18591
20862
2586
Derde lijst. No. 7004 f25.000. No. 12421 f2000.
Nos. 439, 2072, 3039 en 16657 ieder f 1000. No. 1752,
6298, 13753 en 16073 ieder f100.
Prijzen van f 45
145 2604 4410 6729 9068 11266 18595 15384 18255
159 2663 4413 0760 9160 11282 18647 15462 18276
203 2717 4420 6811 9171 11316 13692 15500 18332
302 2734 4477 6852 9281 11385 13701 15505 18396
309 2745 4523 6854 9287 11354 13731 15514 18410
428 2873 4564 6862 9382 11367 13739 15544 18415
460 2877 4577 6897 9577 11380 13821 15604 18422
Weerk. Waarnomingen te Helder
(Laiulskeet.)
ti
c'
Windrichting
Barometer
mM.
Thermometer
Cs.
en
kracht.
Stand. J Al'w.
Stand.
Afw.
20
21
21
12
8
12
O.
W.Z.W
Z.W.
0.8 Kg.
10
12
758.27;- 2.53
760.90'-
761.42 f 0.52
16.2
15.8
17.3
-2.5
-l.l
-1.3
1 A"s'
."I's"
li-
Weersgesteldheid.
Toestand
van
de zee.
20
21
21
12
8
12
0.89
0.81
0.80
Bewolkt, mooiweer.
L.bew., held., windr., goedw.
id.
Vlak.
Golvend,
id.
VerwachtingZuidwestenwind.
Laatste berichten.
21 Augustus.
De iste comp. van het 5de bat., iste reg.
infanterie, onder bevel van den kapitein Harms,
vertrekt a. s. Maandag van hier naar Leeuwarden,
tot het waarnemen van den garnizoensdienst
aldaar, gedurende de a. 's. groote manoeuvres.
De 2de comp. van gemeld bat., onder com
mando van den kapitein von Frijtag Drabbe gaat
morgen van hier naar het Bilt (Fr.), om de aldaar
gedetacheerde compagnie uit Leeuwarden tijdelijk
te vervangen.
De schietoefeningen, gisteren met de zware
stukken van het fort de Harssens alhier gehou
den, zijn zeer naar wensch geslaagd. Dank zij
den zuidelijken wind, heeft men in de gemeente
weinig hinder van het schieten ondervonden.
De oefeningen werden bijgewoond door den
generaal-majoor Mazel, commandant der vesting
artillerie.
Naar wij met zekerheid vernemen, zal op
Woensdag 27 dezer een goedkoope volkstrein
loopen van Helder, Anna Paulowna, Schagen,
Noord-scharwoude, Heer-hugowaard, Alkmaar,
Ilciloo, Castricum en Uitgeest naar Leiden, den
Haag en Rotterdam en terug.
De minister van Marine heeft de residentie
met verlof verlaten. Tegen 1 September hoopt
hij terug te zijn.
De wevers aan de fabriek van de heeren
P. De Wit en Zoon te Helmond hebben tegen
het oude loon het werk hervat, met uitzondering
van eenigen, aan wie de toegang tot de fabriek
geweigerd is.
Jl. Maandagavond heeft een terremopzichter
van het Hollandsche spoor aan het station Den
Haag een bewijs gegeven van zeer groote tegen
woordigheid van geest, waaraan hij zeker voor
een deel zijn leven heeft te danken. Bij het
vertrek van den sneltrejn van 9 u. 27 min. was
een kolossale menschenmassa op het station aan
wezig, die met een daarop volgenden pleziertrein
in dezelfde richting moest vertrekken. Verschil
lende plezierreizigers gingen bij vergissing in den
sneltrein en moesten dezen ijlings weer verlaten.
Bij het vertrek van den trein stond dientenge
volge nog een portier open. De opzichter snelde
toe om het dicht te doen, maar werd door den
reeds in beweging zijnden trein voorovergeworpeu
en viel op de treeplank neer.
Een vreeseliik gegil steeg uit de menigte op.
De stationchef, daardoor opmerkzaam geworden,
zag niets meer, maar toen hem een oogenblik
later de op den grond gevallen roode pet met
gouden band van den terreinopzichter werd over
handigd, begreep hij den toestand. De pleizier-
trein ophouden was zijn eerste gedachte en on
middellijk daarop seinde hij naar Voorschoten,
om den sneltrein op te doen houden. Dit ge
beurde en werkelijk vond men daar den opzichter,
hangende aan de treeplank. Hij werd opgenomen
en naar den Haag teruggevoerd, waar de genees
kundigen constateerden, dat zijn eene been,, dat
langs de baan' had gesleept, erg had geleden.
De opzichter was, hoewel volkomen uitgeput,
nog zoo wèl, dat hij bij zijn teru gkomst den
stationchef de harid kon drukken en hem-ver
zekerde, dat, als èr niet te Voorschoten was
gestopt, hij zeker onder dèn trein zou zijn geraakt,
daar hij zich. niet veel langer had kunnen houden.