de ongeëvenaarde snelheid, waarmede deze den vuurmond verlaten. Ter verhooging van het gewicht werden dc granaten tot op 3$ kaliber verlengd, de snelhéid echter kon slechts ver meerderen met eene grootere hoeveelheid lading. Ten eind£ daarbij evenwel van het weerstands vermogen tier geschutbuis niet al te veel te ver gen, nam men zijn toevlucht tot langzaam ver brandend kruit en maakte men den vuurmond langer. De uitvinding van het bruine buskruit, het zoogenaamde „chocolade-buskruit" wekte algemeene verbazingde daarmede verkregen resultaten waren buitengewoon; de lengte der buis echter groeide van 22 en 25 tot 35 kalibers aan, de snelvuurkanonnen van 7.5 cM. hebben zelfs 40 kalibers lengte en de buitengewoon groote beginsnelheid van 650 M. per seconde. Om de beteekenis van dit getal en den door hetzelve aangeduiden vooruitgang op dit gebied goed te doen begrijpen, willen wij hier even in herinnering brengen, dat het 15 cM. kanon, waarmede in januari 1871 Parijs werd gebom bardeerd, slechts 287, het toenmalige zes-ponder veldgeschut maar 322 en het hedendaagsche zware Duitsche veldgeschut 444 M., het 40 cM. kanon daarentegen 579 in beginsnelheid heeft. Reeds in het najaar van 1878 had de fabriek van Krupp een 40 cM. kanon, doch slechts van 25 kalibers lengte en een gewicht van 1440 centenaars vervaardigd, met welk kanon in Mei 1879 proeven werden genomen, bij welke gele genheid de 778 Kg. zware pantsergranaten met 220 Kg. lading 519 M. beginsnelheid en eene levende kracht van 10,684 meterton bereikten. Spoedig daarna ging men over tot het vervaar digen van 35 kalibers lange kanonnen en er bestond volstrekt geen reden waarom, met het oog op de als juist en doeltreffend bewezen grondbeginselen, men het ook niet eens met kanonnen van 40 cM. zou probeeren. Het was met zekerheid te verwachten, dat deze de door Armstrong voor de Italiaansche Marine ter be wapening van de pantserschepen „Duilio" en „Dandolo" geleverde 100 ton kanonnen van 45 en voor de ,,Italia" en de „Lepanto" geleverde van 43 cM. kaliber, wat vernielende uitwerking aangaat, zouden overtreffen. Toen vervolgens de Armstrong'sche reuzenkanonnen niet aan de ver wachting bleken te beantwoorden en zulk een stuk op de „Duilio" sprong, trad de Italiaansche regeering met Knipp omtrent de levering van 10 stuks 35 kalibers lange 40 cM. kanonnen in onderhandeling, welke stukken hoofdzakelijk ter bewapening van kustbatterijen op bijzonder ge wichtige punten, alsmede ter verdediging van de oorlogshavens van Spezia, de straten van Maddalena en Messina, enz. bestemd waren. In den loop van het jaar 18S5 waren vier van deze kanonnen gereed. De lengte van dit geschut bedraagt 14 M.een vuurmond weegt 121 ton of 2420 centenaars, het sluitstuk 3760 Kg. of 75 centenaars. De stalen pantsergranaten hebben het voorgeschreven gewicht van 920 Kg. en eene lengte van 128 cM.zij verkrijgen door eene lading van 330 Kg. eene beginsnelheid van 550 M. per seconde en eene levende kracht van rond 14,400 meterton. Hiermede was aan de door de Italiaansche admiraliteit gestelde eischen voldaan en werden er drie van deze vuurmonden naar Italië ver zonden. Met het vierde stuk werden verdere schietproeven genomen, welke met de aan de febriek van Krupp vervaardigde, voor dit kaliber normale pantsergranaten van 1050 kg. gewicht en 384 kg. kruitlading, de beginsnelheid van 579 meter en alzoo een levende kracht van rond 18000 meterton bereikten. Deze kracht zou gelijk staan met de kolossale drukking van een gewicht van 360000 centenaars van een meter hoogte vallende. Dit is eene krachtsuiting, van welke men zich vergelijkenderwijze eene voor stelling kan vormen als men bedenkt dat het zwaartste pantserschip, dat tot heden de oceaan doorploegde, de „Italia" 270.000 centenaars weegtdat de arbeidskracht van den kogel dus voldoende zou zijn om behalve dit reusachtig vaartuig nog 90.000 centenaars een meter hoog op te heffen. Of wanneer een mensch denzelf den arbeidskracht bezat, zoude hij de 11 gepant serde kanonneerbooten en de beide pantserdek- schepen „Bremse" en „Brummer" van de Duit sche Marine in de eene hand, in de andere hand de pantserkorvet „Hansa" Jbenevens een half dozijn torpedobooten met de daarbij be- hoorende divisieboot (altijd in de veronderstel ling dat een hand dit alles kan omvattenge zamenlijk een meter hoog kunnen optillen. Om deze gevaarten naar de plaafe hunner be stemming te kunnen vervoeren, was de vervaar diging van uitsluitend daartoe geschikte trans portwagens noodzakelijk. Zulk een wagen bestaat uit twee afzonderlijke wagens, elk met acht assen, welke beide wagens door een draaginrich- ting, die het gewicht der lading gelijkmatig over de wagens verdeelt, aan elkander zijn verbonden. Deze inrichting rust, met hare uiteinden elk om een spil draaibaar, op het midden der beide wagens, welker platform, mede aan de vóór- en achterzijde draaibaar, op twee onderstellen, elk met vier assen, rust. Het geheele aaneengekop- pelde vaartuig heeft alzoo 16 assen en 32 wielen en eene totale lengte van 22,726 meter; zijn draagvermogen bedraagt 2520 en zijn gewicht 1946 centenaars, zoodat de met den vuurmond beladen wagen een gezamenlijk gewicht van circa 4360 centenaars heeft. Zulk een lang voertuig met zooveel assen was noodzakelijk om den zwaren last zooveel mogelijk ondersteu»ingspunten op den spoorbaan te geven en de draagkracht der rails, waarover het geschut vervoerd moet worden, niet te over schrijden, vooral met het oog op de te passeeren bruggen. Door het verdeelen van het voertuig in 4 vier-assige wagens, die elk om een lood rechte spil kunnen draaien, is het gaan over bochten van 50 meter straal mogelijk, zooals dit op bergspoorwegen noodzakelijk is. Het geschut heeft dan ook gelukkig over den St. Gotthard- baan zijne bestemmingsplaats bereiktdaar werd het paarsgewijze in pantsertorens geplaatst, ver vaardigd aan de fabriek van Gruson in Buckau bij Maagdenburg. Dit kruit wordt tegenwoordig in Duitachland in groote hoeveelheden gefabriceerd» Het behoeft zeker geen betoog, dat deze torens, wat hunne grootte en gewicht betreft, evenredig moeten zijn aan de kolossale gevaarten, die zij moeten beschutten. Dc pantserkoepel bestaat uit 15 platen, met een gemiddeld gewicht van elk 1760 centenaars, die eenen kring vormen die uitwendig 14.5 M. middellijn heeft. De door die platen vrijgelaten dek opening wordt door een uit twee deelen bestaande dekplaat van 6.6 M. middellijn gesloten. Deze met zijn onder stel draaibare koepel, waarin ook het geschut stevig bevestigd is, wordt door een vóórpantse ring van 19.7 M. (grootste doorsnede) omgeven, welke naar de aan den aanval blootgestelde zijde eene hoogte van 2 en overigens van 1.3 M. heeft. De vuurmonden die geen schildtappen hebben, liggen in plaats daarvan met halfringvormige in snijdingen in een doelmatig ingerichte, hydrau lische affuit. Om het geschut de gewenschte zijdelingsche richting te geven, moet de geheele toren gedraaid worden, waartoe een stoomma chine dient. Dit zijn de grootste kanonnen en zwaarste pantserwerken, die tot heden voor twee stukken vervaardigd zijn. Zoo wij hierboven reeds even aanhaalden, is de fabriek van Krupp thans bezig aan de ver vaardiging van een 40 kaliberslang 40 cM. kanon, dat dus een lengte van 15 M. en een gewicht van 143000 Kg., of 2860 centenaars zal ver krijgen. Zijn projectiel zal 1.6 M. lang, 1050 Kg. zwaar zijn en met eene lading van 485 Kg. kruit, 640 M. beginsnelheid bezitten en een pantserplaat van 1.42 M. dikte kunnen door boren Zooals men ziet groeien de reuzen dus heden ten dage nog steeds NEDERLAND. HELDER, 11 September. Omtrent het bezoek, dat H. M. de Koningin en Prinses Wilhelmina jl. Dinsdag aan Arnhem brachten, meldt men aan het „Vad" De hooge bezoeksters kwamen te halftwee met een extra trein uit Apeldoorn hieraan. Aan het station werden zij opgewacht door den Commis saris des Konings, door den Burgemeester en de Wethouders, die aan H. M. werden voorgesteld. Het dochtertje van den Wethouder, den heer Cordes, bood de Vorstelijke personen bouquetten aan. Vervolgens reden zij Boven-over en Onderlangs en langs de Rijnkade en de Singels naar de schilderij-tentoonstelling. De receptiezaal was daar feestelijk versierd H. M. werd er ontvangen door de commissie der tentoonstelling, de leden van den Gemeenteraad en door tal van andere autoriteiten. Een eere- wacht uit de schutterij deed dienst buiten het gebouw. Na de tentoonstelling bezichtigd te hebben, reden H. M. en het Prinsesje door de stad naar het huis van den Commissaris des Konings op de Markt, alwaar zij een kwartiertje vertoefden. Daarna reed H. M. met de Prinsesnaar Bron beek, dat bezichtigd werd en vervolgens over het door de stad voor een paar jaren aangekochte landgoed Klarenbeek, over de z. g. Steenentafel temg naar de stad en naar het huis van den Burgemeester, alwaar de weezen uit het Burger weeshuis H. M. en het Prinsesje bouquetten aan boden. Tegen vijf uren keerden de Vorstelijke bezoek sters naar het Loo terug. De stad vlagde en sommige magazijnen hadden toepasselijke uitstallingen. Op de scholen was vacantie; het weer was prachtig. Uit Luxemburg wordt aan de „Frankfurter Zeitung" gemeld, dat de minister Eyschen ver toeft op het slot Hohenburg, de verblijfplaats van Hertog Adolf van Nassau. Men brengt dit bezoek in verband met minder gunstige berichten, welke daar over den toestand van den Koning-Groot hertog uit Den Haag ontvangen zouden zijn. Volgens onze inlichtingen bestaat voor der gelijke geruchten niet de minste grond, daar in den toestand des Konings niet de minste on gunstige verandering is gekomen. (Hbld.) Uit Arolsen wordt gemeld, dat de Erfprins van Waldeck, de broeder van onze Koningin, bij de manoeuvres in Silezie ziek is geworden. Z. H. lijdt aan gewrichtsrheumatiek. De hof arts Manncl is bij den zieke ontboden. Door Z. M. is tot voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, gedurende de zitting die zal aanvangen op den derden Dinsdag in September e. k., benoemd mr. A. Van Naaraen van Eemmes, lid van die Kamer. Z. Exc. de minister van Oorlog vereerde jl. Dinsdag Alkmaar met een bezoek. Begeleid door den Burgemeester, bezichtigde Z. E. ver schillende gedeelten der stad en hare omstreken. De bezoeken van den minister van Oorlog aan Alkmaar en Kampen staan in verband met de oprichting cener kadettenschool. Vermoedelijk wegens de slechte vooruit zichten van den koffieoogst, zal de Indische be grooting voor 1891 een aanzienlijk tekort aan wijzen, men spreekt zelfs van 20 millioen. Die 20 millioen moeten de Hollanders, op de eene of de andere manier, betalen. Zou men wellicht nu gaan beprijpen, dat de toestand van Indie een levensquaestie voor Nederland is (H. Ct.) Door de Regeering is eene wijziging voorge steld van art. 96 der kieswet, teneinde te bepalen dat een lid der Eerste Kamer, dat op het tijdstip zijner verkiezing geene „hooge en gewichtige openbare betrekking bekleedde of bekleed had", maar dus gekozen is op grond dat hij tot de hoogstaangeslagenen behoorde, ophoudt lid te zijn wanneer hij niet meer onder de hoogstaan geslagenen voorkomt. De minister van binnenlandsche zaken meent dat, indien de Staten der provincie iemand heb ben gekozen, die slechts verkiesbaar was omdat hij behoorde tot de hoogstaangeslagenen, hun de gelegenheid moet worden gegeven eene nieuwe keuze te doen, zoodra de gekozene niet meer tot dien kring behoort. Het staat hun vrij dan dien persoon te herkiezen, op grond van zijn vroeger lidmaatschap der Eerste Kamer, doch dat lid maatschap behoort niet vanzelf vast te staan. De zelfstandigheid der grondslagen van benoem baarheid dient te worden gewaarborgd. Binnenlandsch nieuws. Texel. Op Texelstroom heeft de heer P. C. Koning alhier een nieuw reddingstoestel beproefd, hetwelk vrij wel moet hebben voldaan, ofschoon de proef niet met opoffering van den vereischten tijd kon genomen worden. De toe stel, welke hoofdzakelijk bestemd is om redding te bieden wanneer van een schip een man over boord valt, zal aan. boord van de recherche stoomboot „Zeemeeuw" in de Zuiderzee verder worden beproefd. De cylindervormige toestel bestaat uit drie deelen, welke door een as onderling zijn ver bonden. Om het middelste gedeelte is een lijn bevestigd, welke snel kan afrollen. Aan de eind- rondsels van het voorwerp zijn kleine platen, als van een scheprad, aangebracht. Texel. Het onderling begrafenisfonds „Steunt elkaar", den isten September 1887 te Oudeschild opgericht, blijkt een der bloeiendste ondernemin gen van het dorp te zijn. Zaterdag 11. had de algemeene vergadering plaats, die aan het einde van ieder vereenigings- jaar moet worden gehouden. Uit het verslag der rekening van den Penningmeester bleek, dat er f 33°-S5$ 'n kas was. In het geheel behoefde voor begrafenissen nog maar f 110 uitgegeven te worden. Tot bestuursleden werden herkozen, de heeren G. K. Brouwer, Penningmeester, en M. Kroon Jbz., Secretaris. Wegens de gunstige financieele uitkomsten, werd besloten het tarief beduidend te verlagen. Voorts werd boven de gewone uitkeering het vrij gebruik van den lijkwagen toegezegd aan de leden. Nog werd besloten om hen, die zich voor 1 Januari 1891 als lid lieten inschrijven, tegen ge woon tarief aan te nemen, doch na dien tijd van nieuwe leden, boven 20 jaar, een recht van toe treding te heffen, van af 50 ct. tot f 1.Het ledental is sinds de oprichting van 50 tot ruim 150 geklommen. (T. Ct.) Texel. Het slaan der Nortonpijp heeft tot nog toe geen succes; ofschoon ruim 180 voet pijp was ingeslagen, bleef het water achterwegetot overmaat van smart moest men gisteren de ont dekking opdoen, dat de pijp op 40 voet diepte in den grond is gebroken men tracht thans de pijpen er weder uit te halen. Terschelling, 9 Sept. In de heden ge houden vergadering van den Raad dezer ge meente is uit een negental sollicitanten tot ge meente-ontvanger benoemd de heer J. Oepkes. Met den benoemde stond op de voordracht de heer R. de Vries. Herbenoemd als wethouder de heer D. Roos. Terschelling. Ons eiland ontving jl. Maan dag een bezoek van zijn afgevaardigde uit het district Helder, den heer S. T. Land, wiens komst ten doel had met de kiezers persoonlijk kennis te maken. Maandagavond had die kennisma king plaats te Westterschelling in het koffiehuis van den heer A. Swart. Tal van belangstellen den waren opgekomen en velen maakten gebruik van de gelegenheid om vragen tot den heer Land te richten, die door dezen werden beant woord. Dinsdagavond werd de kennismaking te Mids- land voortgezet. Hoewel deze bijeenkomst min der druk was bezocht, had er ook hier eene gedachtenwisseling plaats. Terschelling. In de Raadsvergadering van jl. Dinsdag werd de begrooting voor 1891 vast gesteld, sluitende in ontvangst en uitgaaf met f 27,541.61$. Schagen. Jl. Dinsdag werd alhier de harddraverij gehouden, uitgeschreven door de Schager harddraverij-Vereeniging „West-Fries land." Aan de voormiddag-harddraverij, voor paarden, welke nog nooit een prijs of premie hebben ge wonnen en toebehoorende aan leden of donateurs van genoemde Vereeniging, werd deelgenomen door negen paarden, aangespannen voor twee wielige rijtuigen. De prijs werd behaald door den schimmel-ruin van den heer C. Eecen, te Oudkarspel, berijder de heer Jaburg, Amsterdam, en de premie door „Catharina I", zwarte merrie van den heer A. Bakker, te Hoorn, tevens berijder. Bij de namiddag-harddraverij, voor paarden van zessen klaar onder den man, werd door tien paarden, waarvan de meeste uitmuntende dravers, deelgenomen. De prijs, f 200, werd behaald door „Prins", bruine ruin van den heer P. van Santen, te Rotterdam, tevens berijder, de iste premie, f 75, door „Wilhelm", bruine ruin van den heer T. Schilder, berijder Jb. Schilder, te Spierdijk, en de 2de premie, f 25, door „Catharina II", bruine merrie van den heer A. Bakker, te Hoorn, berijder de heer C. Bier. Des avonds werd vanwege de gemeente een vuurwerk ontstoken, hetwelk zeer voldeed. Door fraai weer begunstigd, slaagde dit jaarlijksch feest, dat door duizende vreemdelingen werd bijge woond, uitmuntend. Schagen. De gymnastiekvereeniging „Lycur- gus" alhier heeft op hare aanvrage om eene der gemeentespuiten te mogen bedienen, van burge meester en wethouders een toestemmend antwoord ontvangen. Alkmaar. Door het hoofdbestuur der Schippersvereeniging „Schuttevaer" alhier is een adres verzonden aan den gemeenteraad, met ver zoek geen gevolg te geven aan het verzoek der Kamer van Koophandel en Fabrieken, tot weder invoering der heffing van haven-, kaai- en diep^ gelden. Zuidscharwoude. Bij den jl. Maandag alhier gehouden kolfwedstrijd werd de prijs behaald door W. Kraakman, de iste premie door C. Zomer en de 2de premie door P. de Geus. Kolhorn. In een gezin alhier is een geval van typhus voorgekomen. Kolhorn. In Juli 1889 werd besloten, een rijweg aan te leggen van hier naar Barsingerhorn in Mei 1890 werd dit werk aanbesteed, maar als te veel boven de raming zijnde niet gegund thans is er sprake van dit werk in den aanstaan den winter bij wijze van werkverschaffing aan behoeftige werkloozen te doen uitvoeren. Warmenhuizen. Naar men verneemt zal met 1 October a. s. in zake posterij voor het hulpkantoor alhier, de volgende verandering plaats hebben. De bodeloop WarmenhuizenSta tion Noordscharwoude zal alsdan vervallen en vervangen worden door een bodeloop Warmen huizen en Koedijk, in aansluiting met de bodë- loop AlkmaarKoedijk. Door velen zal deze wijziging met genoegen worden begroet, daar alsdan de eerste bestelling weer des voormiddags kan plaatshebben. Avenhorn. Er is sprake van, dat de paardentram-dienst tusschen Hoorn en Alkmaar, die reeds met twee ritten werd ingekort, met 1 October a. s. geheel den dienst zal staken. Verkoopingen. Dinsdag 16 September. Anna Panlowna, 11 's m. In Veerbnrg: Knpitale bouwhoeve de Hefboom aau den Zingweg, gr. 39.92.70. Aanbestedingen. Dinsdag 16 September. Schagen. De coöperatieve Vereeniging tot aankoop van veevoeder enz.de levering van 263,000 murwe lijn koeken, uit zuiver lijuzaad geslagen, inet een gehalte aan eiwit van 30 tot 31 percent en 1112 pet. vet, onder controle van '3 Rijks proefstation te Hoorn, te leveren in vier termijnen, franco station Schagen ol Anna Paulowna. Zaterdag 20 September. Alkmaar. Het bestuur der vereeniging tot ouder lingen aankoop van lijuzandkoeken te Heer-Hngowaard, in C8fé Neuf: de levering van 120,000 van zuiver lijnzaad geslagen koeken, onder controle van het Rijksproefstation te Hoorn, te leveren in drie termijnen, franco Alkmaar, Heer-Hugowanrd en Noordscharwoude. Afloop van Aanbestedingen. "Winkel, 30 Aug. Het gemeentebest.het verbouwen der openbare school nldanr. D. Brugman, aldaar, f 3900 J. van der Bussc tc Oudkarspel, f 3754; J. N. Vlaming te Hoogwoud, f 3737; A. Vis te Oudkarspel, f 3718; J. Zeeman ald., f 3500; Rezeltnan en de Heer te Nieuwe-Nie- dorp, f 3160; W. Nicuweboer ald., f 2985, gegund. Marine en Leger. De 1ste en 2de comp. van liet 5de bat .lste reg. inf. alhier, gedetacheerd te De Bildt en Leeuwar den, keeren op LI en 13 dezer in hun garnizoen terug. De kolonel der mariniers F. A. van Braam Houckgcest, adjudant des Konings in buitengewo- nen dienst, is alhier aangekomen, tot het houden eener inspectie over het 2de bat. van dat korps. Ingedeeld alhier: de bij het 4de regt. vest.-art; benoemde kapiteins A. H. Huart en J. M. Brauts. Jl. Dinsdagmorgen werden op de vlakte van Waalsdorp door de normaal-schietschool proeven genomen met verschillende soorten repeteergeweren van verkleind kaliher met rookloos buskruit. Het gerucht loopt, dat de transformatie der klein-kaliber- geweren naar het stelsel Vitali op last van den minister van Oorlog gestaakt is. Drie koks van Zr. Ms.schroefstoomschip le klasse Van Galen", bestemd voor eene reis naar Oost- Indie, zijn tijdelijk te werk gesteld in de brood fabriek «De liaan' te Amsterdam, om zich te oefenen in het bakken van brood en de behandeling van den bakkersoven. Jl. Dinsdag zijn door den Marine-torpedodicust alhier met zeer gunstig gevolg springproeven ge nomen met spartorpedo's, geladen met 50 Kg. bus kruit. Ook is een aanvang gemaakt met het lan- ceeren van vischtorpedo's op een beweegbaar doel. Bij kon. besluit worden met 16 September a. s. bevorderd tot luit. ter zee 2de kl. de adelborsten lste kl. E. L. F. Bolomey en W. F. van Erp Taalman Kip. De luit. ter zee 2de kl. J. W. Bos Janszen, die nende aan boord Zr. Ms. schroefstoomschip «Koningin Emma der Nederlanden", wordt den 16den dezer op non-act. gesteld en vervangen door den luit. ter zee 2de klasse Dominicus, terwijl de luit. ter zee 2de kl. E. L. F. Bolomey met dien datum geplaatst wordt op Zr. Ms. wachtschip alhier. Met (len 21n daaraanvolgende wordt de luitenant ter zee 2de klasse J. J. C. C. Bennik geplaatst in de rol Zr. Ms. wachtschip te Hellevoetsluis en ge detacheerd aan boord Zr. Ms. stoomriviervanrtuig Merva, ter vervanging van den luitenant ter zee 2de klasse J. Oorver, die met den 26n daaraanvol gende geplaatst wordt aan boord Zr. Ms. stoomschip «Van Galen". Voorts worden de luits. ter zee 2de kl. P. H. Z. Marcella, L. A. F. E. Peltzer en F. L. Rambonnet met den lsten Oct. a. s. geplaatst aan boord van laatstgemeld schroefstoomschip. De off. van gez. lste kl. bij de Marine A. F. Verschuur, arts, thans op non-activiteit, is aange wezen om tegen het laatste dezes jaars naar Oost- Indië te vertrekken, ten einde zich ter beschikking te stellen van den commandant der zeemacht te Batavia. Departement van Marine in Oost-Indië. Bij de Gouv. Marine overgeplaatstvan het st. «Havik" en het st. «Sperwer", de 2de machinist J. B. Schweitz van het st. «Sperwer" op het st. «Havik", de 2de machinist Ch. Carels. Onderwijs en Examens. Helder. Met genoegen vernemen wij, dat de heer J. Maas, leerling van den heer W. Bakker, onderwijzer in de wis- en zeevaartkunde alhier, met gunstig gevolg examen aflegde, ter verkrijging van het diploma als 3de stuurman bij de groote vaart. In zijn vergadering van Maandag lh heeft het Departement Schagen der Maatschappij „tot Nut

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1890 | | pagina 2