Vereenigsng voor Bedrijfsvoorlichting in de Wieringermeer BEHEER DER DOMEINEN spr., nl. het vormen van de diver se besturen. Er zijn twee stroomingen. De eene wil de besturen door de be drijf sgenooten zelf laten kiezen, dus door allen die bij het bedrijf betrokken, zijn .terwijl de andere strooming het kiezen van de be sturen door de standsorganisaties wil laten verrichten. Hoe dit in de toekomst zal gaan weet spr. niet, doch de eerste maal zal dit zeker door de hui dige organisaties moeten gebeu ren. Vermoedelijk zal de kwestie hoe het in het vervolg zal moe ten gebeuren een zaak van de Volksvertegenwoordiging zijn. Als voorbereiding van het Pu bliekrechtelijk lichaam van den landbouw is in het leven geroe pen de Stichting voor den land bouw. Deze instelling behandelt de loopende zaken. Er zijn verschil lende afdcelingen opgericht, b.v. de afd. akkerbouw, veeteelt, tuin bouw, boschbouw, een sociale af- deeling allen met specialisten. In de techn. economische afdeelin- gen zijn de arbeidersorganisaties gedeeltelijk vertegenwoordigd, in de sociale af deeling echter gelijk berechtigd. Er is een landelijk be stuur, prov. besturen en er komen .dorpsbesturen. Tot de loopende zaken behoort o.a. ook het annexatie-probleem, waarover een rapport zal worden •uitgebracht, Landbouwherstel e.d. Spr. besluit zijn inleiding met er op te wijzen dat de landbouw dringend een organisatie noodig heeft die de techn.. economische belangen volledig behartigt. Hierna werd door verschillende personen van de gelegenheid ge bruik gemaakt tot het 'stellen van vragen, welke door Ir. Veth ten genoegen werden beantwoord. De bijeenkomst werd hierop ge sloten. Opmerkingen over tractoren en mechanisatie in den landbouw Aangezien de mechanisatie in den landbouw' steeds verder wordt doorgevoerd en voorname lijk de mechanische tractie veel veld wint. lijkt het ons ge vcnscht, hier :an eeniye aandacht te schenken. Niet alleen in Engeland en Frankrijk, doch cok in ons land zal veel nieuw materiaal worden ingevoerd. Alhoewel de mecha nisatie in de Wieringermeer reeds vrij ver was doorgevoerd, laat t zich aanzien, wanneer de voor teekenen niet bedriegen, dat straks op vele akkerbouwbedrij ven een ,,iron hoise' zijn diensten zal verrichten. Of door al dege nen, die een trekker hebben aan gevraagd, voornamelijk wat be treft de kleinere zandbedrijven. hierover vooraf een rentabiliteits- berekening is opgesccld, meenen we te moeten betwijfelen, en lijkt ons in die gevallen nok de aan schaffing in verband met de hui dige aankoopprijzen en hooge brandstofkosten, soms wel eenigs- zins een waagstuk. Het wil ons voorkomen, dat de kooplust der oorlogsjaren hier nog eenigszins in tot uiting komt. Voor de pachters, die in het bezit van een aankoopvergunning worden gesteld, komt vanzelfspre kend de vraag aan de orde; Welke trekker geniet onder de gegeven omstandigheden de voor keur?" Voor we hierop verder in gaan, kan worden opgemerkt, dat de landbouwtrekkers in twee hoofdgroepen kunnen worden ge splitst, n.1. wieltrekkers en rups trekkers, welke dan weer zijn onder te verdeelen in lichte, mid delzware en zware, terwijl daar naast in iedere klasse zoowel pe troleum- als Dieselmotoren kun nen zijn ingebouwd. De kwestie wiel- of rupstrekker hangt nauw samen met de bedrijfsgrootte en zwaarteklasse van den grond en komt nog wel eens aan de orde. We willen ons eerst bezig hou den met de categorie wieltrekkers. Het is zonder meer duidelijk, dat op de eerder gestelde vraag niet eenvoudig door een leek een defi nitief antwoord is te geven. Van iedere trekker die op de markt verschijnt en een product is van een fabriek met wereldreputatie, kan worden aangenomen, dat deze. mits oordeelkundig gebruikt, zijn bezitter jarenlang van dienst kan zijn. Dit neemt echter niet weg, dat de eene trekker voor deden kan hebben of van bepaal de eigenschappen is voorzien, die een andere, overigens even goede trekker mist. Zoo is het mogelijk een lijst van gewaardeerde eigen schappen op te stellen en kan aan •de hand daarvan worden nage gaan, welke trekker het grootste aantal gunstige eigenschappen in zich vereenigd heeft. Dooj-, ons is nog nooit een trekker ontmoet, die de door ons genoemde gun stige eigenschappen alle bezit, iets van dien aard te construeeren. iets van dien aard te contrueeren, De vraag is daarbij vanzelfspre kend of ook anderen aangaande deze eigenschappen dezelfde mee-4 ning zijn toegedaan. 1In de eerste plaats mag van een wieltrekker worden.verwacht, dat op drie plaatsen kracht kan worden afgegeven, t.w. trekhaak, riemschijf en aftakas. Wanneer de laatste twee niet zijn aange bracht, moet toch de mogelijkheid aanwezig zijn, deze op een een voudige wijze te monteeren. 2. Verder moet het van belang worden geacht, dat het trekpunt ver naar voren is gelegen en b.v. onder de buik van de trekker is bevestigd. Dit zal zeer zeker dc bestuurbaarheid van de trekker ten goede komen. 3. In de derde plaats is van be lang, dat een korte draai/cirkel kan worden bereikt en zal in ver band hiermede onafhankelijke achterwielafremming als een voordeel moeten worden be schouwd. In hoeverre hierbij de smalle vooras, ondanks zijn moei lijker bestuurbaarheid op rechte einden, zich zal handhaven, moet worden afgewacht. 4. Het verdient de voorkeur, dat het toerental van de motor laag is gehouden, b.v. in de buurt van 11001200 per minuut. Er schijnt den laatsten tijd bij ver schillende fabrikanten de neiging te bestaan dit toerental op te voe ren. waardoor inderdaad meer kracht wordt afgegeven en dit mogelijk nog andere voordeelen biedt.. De levensduur van de trek ker zal hierdoor echter ongetwij feld ongunstig worden beïnvloed. 5. Een gunstige versnellingsver houding. Het lijkt ons van belang, dat de eerste versnelling zoodanig klein is. dat vrijwel steeds, ook voor het zwaardere werk, op de tweede kan worden gewerkt en men bij zeer moeilijke omstandig heden terug kan naar een lagere versnelling. Is dit niet het geval, dan zal bij zeer zware momenten de motor worden overbelast, wat funest voor het mechanisme kan worden genoemd. Tevens moet er een geschikte versnelling zijn om met de graan- maaier te rijden en een iets hoo- gere, wanneer moet worden terug gereden bij legerend graan. Wan neer dan nog een geschikte weg- versnelling aanwezig is voor licht transportwerk, dan zouden dus 5 versnellingen mogelijk moeten zijn. 6. Indien de zooeven genoemde snelheden ook volledig kunnen worden benut, is het van belang dat de trekker met luchtbanden is uitgerust, waardoor de ge bruiksmogelijkheden worden ver groot, al moét worden toegege ven, dat de trekkracht op moei lijke terreinen iets geringer zal zijn. (Wordt verv.) E. Oosterhoff. Vergoeding „herstel"-werkzaam heden eigen bedrijf. Door den Rijkslandbouwvoor- lichtingsdienst is, in nauw over leg met het Domeinbeheer, de regeling bekend gemaakt over de vergoeding voor „herstel''-werk- zaamheden in eigen bedrijf. De daarin uiteengezette regeling was gebaseerd op de zoowel door den Voorlichtingsdienst als door het Domeinbeheer ingewonnen inlich tingen over de elders bij den Dienst Landbouwherstel gevolgde gedragslijn. Uit een onderhoud dat kortge leden plaats vond met één der Directeuren van dezen Dienst, bleek echter, dat onze verkregen inlichtingen niet geheel overeen komstig de geldende regelen wa ren geweest. Tot onzen spijt moe ten wij dan ook een correctie aan brengen. De regeling is thans zoo. Voor het ..herstel" werk aan slooten, egalisatie, enz., dus het cultuur-technische werk, alsmede voor de opruiming van erven en schuren, wordt bij uitvoering door den boer zelf, een vergoeding be taald overeenkomstig de ramin gen, welke door de Heide Mij. of Grond Mij. zijn gemaakt. De Mij-en maken dus de begrooting op van de noodzakelijk geachte herstel-werkzaamheden en hou den toezicht op de uitvoering daarvan. Op het geschatte loon bedrag wordt aan sociale lagten, enz., een percentage toegevoegd van 31j/J Zijn deze werken beëindigd, dan liggen de gronden weer ter beschikking van den boer De Voorlichtingsdienst geeft daarop de voorschriften voor de grond bewerking en teelt van gewassen. Blijkt nu later dat de opbrengst zoodanig is geweest, dat de kosten er aan besteed niet wor den goéd gemaakt, dan heeft de boer recht op vergoeding van het tekort. Dit recht verliest hij, wan neer hij de adviezen van den Voorlichtingsdienst niet heeft op gevolgd. Deze regeling beteekent dus, dat de boer zelf begint met alle kosten te dragen, cok die van de grondbewerking. Wat dit laatste betreft is er nog een uitzondering voor diegenen, die kennelijk niet in staat waren om dit zelf te doen en die daarom een, meestal duur dere loonploeger hebben moeten inschakelen. Deze meerdere kos ten worden vergoed door Land bouwherstel, doch alleen wanneer de boer kennelijk niet in staat is geweest dit zelf te doen. Voor geïnundeerd grasland is de regeling weer anders. De hier voor noodige grondbewerking wordt wel vergoed, terwijl tevens het graszaad voor nieuwe inzaai, gratis ter beschikking wordt ge steld. De kosten van inzaai komen dan tevens voor rekening van Landbouwherstel. Deze regeling is zoo gekozen, omdat de over weging is geweest, dat voor het verloren gegane grasland weer nieuw grasland terug moet komen. Met nadruk willen wij er nog op wijzen, dat deze regeling geba seerd is op een persoonlijk onder houd met één der Directeuren van den Dienst Landb.herstel, waar van, tot onzen spijt, tot dusver geen schriftelijke bevestiging is ontvangen. De Rentmeester der Domeinen, Ir. A. O vin ge. Mededeelingen van de Commissie ter be hartiging van de belangen der geëvacueerde Wie- ringermeerbewoners. De voorzitter der Commissie, de heer H. A. Giesen, maakte het volgende op de Beurs te Winkel bekend: Hooi. De heer A. Terp-stra ontvangt de volgende week een schip vrij hooi te Medemblik. Landbouwers die tot nog toe niet op hun toe wijzing ontvangen hebben, genie ten de voorkeur. Brandhout. Men wordt verzocht het afha len van brandhout te Medembh'k op te schorten tot 10 December a.s. wegens bestrating. Wmtertelling. De Plaatselijke Bureauhouder deelt mede, dat alle landbouwers zich voor de wintertelling moeten vervoegen bij den P.B.H. waar zij thans wonen. Alle landbouwers, welke weer in de Wieringermeer zijn terug gekeerd, worden door hem zelf geïnventariseerd. Motorbrandstof. De Plaatselijke Burëauhouder verzoekt dringend, gelijk met een aanvrage motorbrandstof voor de landbouw, het werkrapport der Voorlichtingsdienst in te zenden. Paarden. P. de Caluwé, Lotweg 36, A. Paulowna, heeft te huur paarden met recht van koop. Singelbeplantingen. Singelbeplantingen zullen dooi de boeren zelf gedeeltelijk weer hersteld mogen worden in over leg met den heer v. d. Bremen van Staatsboschbeheer. Ital. Po pel, Els en dergelijken kunnen al vast gereserveerd worden. Event. gemaakte kosten zullen, naar alle waarschijnlijkheid, weer worden vergoed. Urgentieverklaringen motorvoer tuigen. Aanvragen voor een urgentie- verklaring voor den aankoop van een motorrijtuig zullen behandeld worden door de Commissie. Men kan zich hiervoor vervoegen bij den Secr., den heer G. P. Kiste- maker.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Herrijzend Wieringermeerland | 1945 | | pagina 2