Vereeniging voor Bedrijisvoorlichting in de Wieringermeer
besproken. We zouden er dan
verder wel van hooren.
We hebben er daarna niets
meer van gehoord, totdat we
15 Nov. j.1. een briefje van den
heer Kistemaker ontvingen, waar
in deze mededeelde, dat het be
stuur van de Stichting niet op
onze voorstellen kon ingaan en
dat op 18 Nov. de nieuwe krant
zal verschijnen.
Tenslotte nog iets over de op
heldering, die de Flevobodebe-
stuursleden hebben gegeven.
Deze bestuursleden doen nu
wel heel erg gewichtig en insi-
nueeren de onbekendheid van of-
ficieele instanties met het be
staan van Herrijzend Wieringer-
meerland. doch daar praat men
het bestaan van Herrijzend Wie-
ringermeerland niet mee uit de
wereld.
Herrijzen _i Wieringermeerland
BESTAAT, is ontstaan uit de
nood van de Wieringermeer, be
hoeft, en zal. zich voor geen en
kele officieele instantie verber
gen. Voor de duidelijkheid willen
we- hieraan nog toevoegen, dat
één van de ^erste abonné's op ons
blad was. de Majoor van het Mi
litair Gezag, C. J. Dekker, Mik
Commandant te Hoorn. En wan
neer de Flevobodebestuursleden
alle numm:rs van Herrijzend
Wieringermeerland hebben be
waard dan kunnen ze in no. 7:
d.d. 15 Juni naslaan, dat ons blad
ook werd gebezigd voor bekend
makingen van den Commandant
van den P.O.D. te den Helder.
Wanneer de Flevobodebe
stuursleden echter misschien een
polemiek met ons willen aangaan
over het vele scheve wat er op
persgebied in ons goede vader
land thans geschiedt, dan zijn wij
Want uit de gezichtshoek van
,.den enkeling" gezien, die er al
leen, ondanks zijn „illegaal ver
leden" geen kans voor zag, doch
wel met een ter elfder ure bijeen-
gesleepte commissie, is het na
tuurlijk heel normaal, dat hij ten
slotte, na allerlei glibberige ma
chinaties, de kans heeft gekregen
om zijn naam boven een krant te
krijgen.
Nu nog iets over de „geweiger
de boterham".
Het voorstel van de Flevobode-,
bestuursleden was zoo grof door
zichtig, dat een ieder die nog
over eenig eergevoel beschikt,
zal moeten toegeven, dat een wei
gering heel natuurlijk was.
Wat was tenslotte de achter
grond van de heele zaak?
De geest in Herrijzend Wierin
germeerland heeft het misnoegen
van sommigen opgewekt. Deze
kwade geest moest worden ge
ëlimineerd, vandaar dat men een
tweetal ambtenaren benoemde die
in een afhankelijke positie ver-
keeren. De één is ambtenaar ter
secretarie op Wielingen, de an
dere ambtenaar bij het Heem
raadschap Wieringermeer. Wan
neer men dan de redacteur van
Herrijzend Wieringermeerland als
verslaggever aanstelde, dan was
men meteen van de booze geest
verlost. Want niewaar, een ver
slaggever staat onder een redac
teur, een verslaggever maakt al
leen maar verslagen, dus schrijft
geen artikeltjes en mocht hij het
toch eens durven wagen, dan
heeft hij twee redacteuren boven
hem staan, plus de heele „ge
coördineerde" ambtelijke Wierin
germeer, om hem op de vingers
te tikken.
We hebben deze boterham ge
weigerd, ondanks het besluit van
B. en W. van Wieringermeer,
om voortaan uitsluitend de offi
cieele berichten van de gemeente
in de Flevo-Bode te plaatsen.
Dit is één van de nette ma
nieren om de critiek den nek om
te draaien, althans een poging
daartoe. Het is een handige com-
mercieele zet om een niet-com-
mercieele instelling leven in te
blazen. Het is een speculatie op
het oppervlakkige publiek, wat
straks gaat zeggen: „We bedan
ken maar voor Herrijzend Wie
ringermeerland, want die heeft de
officieele berichten niet''!
Wij zullen echter doorgaan
met ons werk en zeer zeker in het
midden laten of dit steeds „alle"
lezers kan bevredigen, doch wij
mogen ons daarbij wel spiegelen
aan het gedichtje wat eenige ma
len in de Flevo-Bode heeft ge
staan, n.1.:
Het een iedere naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
Opmerkingen over tractoren en
mechanisatie in den landbouw.
7. Als zevende punt zouden wij
willen noemen, dat de krachts
verhouding trekhaakriemschijf
gunstig moet zijn. Van 33 wiel-
trekkers zijn ons gegevens bekend
en wordt gemiddeld 71.2 van
het motorvermogen aan het trek-
punt afgegeven. Om te demon-
streeren, welke verschillen hierbij
kunnen voorkomen, kan worden
vermeld, dat de uitersten resp. 48
en 91 zijn. Het laatstgenoemde
percentage zal o.i. wel onder zeer
gunstige omstandigheden zijn be
haald.
Voor rupstrekkers (16 geval
len) is de kracht aan de trekhaak
vanzelfsprekend hooger, daar
voor eigen voortbeweging minder
kraqbt benoodigd is. Het gemid
delde is hier dan ook 80 ter
wijl het percentage slip veel ge
ringer is. Uitersten zijn 69 en
90
8. Het wil ons voorkomen, dat
ontkoppeling door handbediening
wnrd e p] en b iedt boven het voet
pedaal. Afgezien van net ieit. aat
men de voeten vrij houdt voor de
wielafremming, kan men bij kort
oponthoud, zooals dat b.v. met
een graanmaaier veelvuldig kan
voorkomen, de versnellingshandle
rustig laten staan, waardoor snel
ler kan worden gewerkt.
9. Voor den oorlog waren er
enkele trekkers op de markt,
waarbij onder moeilijke omstan
digheden het differentieel kon
worden geblokkeerd. Als b.v. één
wiel ging doordraaien, kon dit
hierdoor worden tegengegaan.
Verder verdient o.i. het Diesel
systeem, ondanks de hoogere aan-
schaffingskosten, de voorkeur bo-
Terug in Middenmeer
Op een prachtigen voorjaars
dag zijn we bepakt en bezakt den
polder uitgetrokken, op de vlucht
voor het komende water. Op een
miserigen najaarsdag zijn we te
ruggekomen in het eens zoo
mooie dorp Middenmeer, waar
zich een groot deel van het open
bare en maatschappelijke leven
afspeelde van onze jonge polder
gemeenschap. waar thans het wa
ter weer is geweken.
Het is een triest dorp gewor
den, overal gapen de kavalje's
van huizenblokken je aan. Slik
en modder op de eens zoo pro
pere wegen. Kapot alles kapot,
wat nog heel lijkt ziet er zoo on
herbergzaam uit, dat men zich af
vraagt. hoe moet dit ooit weer
goed worden.
Geen straat is ongeschonden.
De Brugstraat is oogenschijnlijk
het best nog afgekomen. De To
renstraat is voor 90 weg, Ha
venstraat, Kanaalweg. Breed-
straat en Postst'raat zijn geheel
ven de petroleum-motor. Verwis
selbare cylindervoeringen zullen
o.i. een algeheele revisie vereen
voudigen.
10. In de laatste plaats willen
v/ij nog even aanstippen de vier-^
v/ielaandrijving, zooals wij dat
zoo veelvuldig bij de Amerikaan-
sche en Engelsche legerwagens
hebben kunnen waarnemen. Het
lijkt ons zeer zeker de moeite
waard hiermede eens wat exper-
rimenten uit te voeren, ten einde
ra te gaan, in hoeverre de ge
bruiksmogelijkheden, vooral in 'n
natten nazomer, kunnen worden
vergroot. Wanneer eens met een
verzwaarde „Jeep" kon worden
gedemonstreerd, zou het aan be
langstelling niet ontbreken.
Wij stellen ons voor aan de
hand van bovenstaande punten,
de thans op de markt verschijnen
de trekkers eens de revue te laten
passeeren, E. Oosterhoff
weg. De overige straten "zijn niet
veel beter, maar er staat tenmin
ste nog wat.
oIr»n waren reeds, waar mo-
gelk, alweer aan nee opruimen.
Varkevisser zat zoowaar al op 't
dak om de zaak dicht te ma
ken. Kapper Zwart, die een van
de soliedste panden van Midden
meer heeft, was boven reeds
„schoon". Ondanks de ellende
van dc aanblik, heerscht er op
timisme bij de menschen en de
noodig humor ontbreekt gelukkig
ook niet. Dc bruggen ziin neer
gelaten, de opritten worden pro
visorisch gerepareerd, .-oodat het
verkeer naar Slootdorp ook weer
pbcls kan hebben.
Het begint alweer te leven in
den polder.
In de industriewijk is de schade
ook groot. De geraamten van de
pakhuizen staan er nog op een
enkele uitzondering na. Als er
steenen zijn, dan kunnen deze
weer spoedig hersteld worden.
Op het kerkhof zijn de graven
intact gebleven. Veel is hier ook
op te ruimen, de aula ligt in puin
en vele grafmonuenten zijn om
gevallen. zoo ook het monument
op het R.K. Kerkhof.
Holl. Mij. van Landbouw
Afd. Wieringermeer
Woensdagmiddag hield boven
genoemde afdeeling in café Laan
te Winkel, onder leiding van den
heer G. P. Kistemaker, een leden
vergadering.
Nadat de notulen waren gele
zen en onveranderd waren vast
gesteld. werden eenige ingekomen
stukken behandeld.
Antv/oord was binnen gekomen
op een schrijven wat is uitgegaan
van de 3 organisaties, betreffen
de de abnormaal hooge prijzen
die worden gevraagd voor tracto
ren. Deze aangelegenheid heeft
de volle aandacht van de autori
teiten.
Medegedeeld werd, dat na
mens de 3 organisaties instem
ming was betuigd voor annexatie
van Duitsch grondgebied.
Op de algemeene vergaaeri
te A'dam, zal de candidatuur: K.
Hoornsman van Julianadorp; voor
hoofdbestuurslid gesteund wor
den.
Met groote meerderheid van
stemmen wordt de heer W. van
Zadelhoff candidaat gesteld voor
een eventueeie hoofdbestuurszetel
die aan de Wiertlngermeer .'zal
wordentoegewezen.
De voorzitter deelt mede, dat
het Proefbedrijf voor Landbouw
werktuigen de Oostwaardhoeve
voor de Wieringermeer behouden
bliift. De heer Dijkhuis gaat weg,
wegens zijn benoeming tot secre
taris van de Groninger Mij. van
Landbouw.
Tot afgevaardigden naar de
algem. verg. te A'dam worden
aangewezen voorzitter en secre
taris.
De heer J. J. Addens deelt mede
dat er in dc Staatscourant van
9 November een belangrijk be
sluit heeft gestaan, betreffende de
schaderegeling voor te velde
staande gewassen. Vergoeding
zal plaats hebben op basis oogst,
na aftrek van de nog niet ge
maakte kosten.
Hierna komt aan de orde de
kwestie der noodwoningen. Door
de mededeeling, die 's morgens
op de beurs is gedaan, dat men
nu voorloopig met het aanschaf
fen dient te wachten totdat W.
O.B. een definitieve publicatie te
dien aangaande heeft verstrekt, is
een tegenvaller, volgens verschil
lende leden. Velen hebben de
wenk van Ir Ovinge ter harte
genomen, die voor eenigen tijd
terug zeide: „Die zich zelf kan
redden is een slag op voor".
De voorz. zegt dat het de be
doeling is, dat straks alle nood
gebouwen door de W.O.B. wor
den overgenomen, tegen taxatie
prijs. Zwart op wit staat hier
echter nog niets van. Spr. heeft
echter het idee, dat, wanneer de
prijzen niet te gek zijn, het met
die overnamen wel in orde zal
komen. Vervolgens wordt bespro
ken of het wenschelijk is om
straks in de vrijkomende nood
woningen de seizoenarbeiders
onder te brengen, of dat er kam
pen gebouwd moeten worden. De
vergadering heeft voor- en tegen
standers van kampen. In ieder ge
val wenscht men geen seizoen
arbeiders meer in de schuren; men
vindt dit een onmenschelijk
systeem. Besloten wordt om met
de andere organisaties dit punt te
bespreken en eventueel een
enquête onder de landbouwers en
arbeiders te houden.
Geklaagd wordt over het feit,
dat in den landbouw 66 cent per
uur betaald moet worden, terwijl
voor halve vakarbeiders 72 cent
wordt betaald. Landarbeiders
krijgt men op deze wijze niet, aan
gezien ze voor een hooger uur
loon minder behoeven te werken
bij de W.O.B. Er zijn echter ook
alweer boeren, die een gulden per
uur gaan betalen.
Voorz. zegt dat van het heele
systeem nog niet veel deugt. Het
is erg moeilijk om aan deze wan
toestanden een eind te krijgen.
Tevens wordt gevraagd waar
of men moet wezen om laarzen te
bekomen.
De voorz. zegt dat hierover is