Vereeniging voor Bedrijisvoorlichting in de Wieringermeer besproken. We zouden er dan verder wel van hooren. We hebben er daarna niets meer van gehoord, totdat we 15 Nov. j.1. een briefje van den heer Kistemaker ontvingen, waar in deze mededeelde, dat het be stuur van de Stichting niet op onze voorstellen kon ingaan en dat op 18 Nov. de nieuwe krant zal verschijnen. Tenslotte nog iets over de op heldering, die de Flevobodebe- stuursleden hebben gegeven. Deze bestuursleden doen nu wel heel erg gewichtig en insi- nueeren de onbekendheid van of- ficieele instanties met het be staan van Herrijzend Wieringer- meerland. doch daar praat men het bestaan van Herrijzend Wie- ringermeerland niet mee uit de wereld. Herrijzen _i Wieringermeerland BESTAAT, is ontstaan uit de nood van de Wieringermeer, be hoeft, en zal. zich voor geen en kele officieele instantie verber gen. Voor de duidelijkheid willen we- hieraan nog toevoegen, dat één van de ^erste abonné's op ons blad was. de Majoor van het Mi litair Gezag, C. J. Dekker, Mik Commandant te Hoorn. En wan neer de Flevobodebestuursleden alle numm:rs van Herrijzend Wieringermeerland hebben be waard dan kunnen ze in no. 7: d.d. 15 Juni naslaan, dat ons blad ook werd gebezigd voor bekend makingen van den Commandant van den P.O.D. te den Helder. Wanneer de Flevobodebe stuursleden echter misschien een polemiek met ons willen aangaan over het vele scheve wat er op persgebied in ons goede vader land thans geschiedt, dan zijn wij Want uit de gezichtshoek van ,.den enkeling" gezien, die er al leen, ondanks zijn „illegaal ver leden" geen kans voor zag, doch wel met een ter elfder ure bijeen- gesleepte commissie, is het na tuurlijk heel normaal, dat hij ten slotte, na allerlei glibberige ma chinaties, de kans heeft gekregen om zijn naam boven een krant te krijgen. Nu nog iets over de „geweiger de boterham". Het voorstel van de Flevobode-, bestuursleden was zoo grof door zichtig, dat een ieder die nog over eenig eergevoel beschikt, zal moeten toegeven, dat een wei gering heel natuurlijk was. Wat was tenslotte de achter grond van de heele zaak? De geest in Herrijzend Wierin germeerland heeft het misnoegen van sommigen opgewekt. Deze kwade geest moest worden ge ëlimineerd, vandaar dat men een tweetal ambtenaren benoemde die in een afhankelijke positie ver- keeren. De één is ambtenaar ter secretarie op Wielingen, de an dere ambtenaar bij het Heem raadschap Wieringermeer. Wan neer men dan de redacteur van Herrijzend Wieringermeerland als verslaggever aanstelde, dan was men meteen van de booze geest verlost. Want niewaar, een ver slaggever staat onder een redac teur, een verslaggever maakt al leen maar verslagen, dus schrijft geen artikeltjes en mocht hij het toch eens durven wagen, dan heeft hij twee redacteuren boven hem staan, plus de heele „ge coördineerde" ambtelijke Wierin germeer, om hem op de vingers te tikken. We hebben deze boterham ge weigerd, ondanks het besluit van B. en W. van Wieringermeer, om voortaan uitsluitend de offi cieele berichten van de gemeente in de Flevo-Bode te plaatsen. Dit is één van de nette ma nieren om de critiek den nek om te draaien, althans een poging daartoe. Het is een handige com- mercieele zet om een niet-com- mercieele instelling leven in te blazen. Het is een speculatie op het oppervlakkige publiek, wat straks gaat zeggen: „We bedan ken maar voor Herrijzend Wie ringermeerland, want die heeft de officieele berichten niet''! Wij zullen echter doorgaan met ons werk en zeer zeker in het midden laten of dit steeds „alle" lezers kan bevredigen, doch wij mogen ons daarbij wel spiegelen aan het gedichtje wat eenige ma len in de Flevo-Bode heeft ge staan, n.1.: Het een iedere naar den zin te maken Door een elkeen bemind, Zijn de moeilijkste zaken Die men op de wereld vindt. Opmerkingen over tractoren en mechanisatie in den landbouw. 7. Als zevende punt zouden wij willen noemen, dat de krachts verhouding trekhaakriemschijf gunstig moet zijn. Van 33 wiel- trekkers zijn ons gegevens bekend en wordt gemiddeld 71.2 van het motorvermogen aan het trek- punt afgegeven. Om te demon- streeren, welke verschillen hierbij kunnen voorkomen, kan worden vermeld, dat de uitersten resp. 48 en 91 zijn. Het laatstgenoemde percentage zal o.i. wel onder zeer gunstige omstandigheden zijn be haald. Voor rupstrekkers (16 geval len) is de kracht aan de trekhaak vanzelfsprekend hooger, daar voor eigen voortbeweging minder kraqbt benoodigd is. Het gemid delde is hier dan ook 80 ter wijl het percentage slip veel ge ringer is. Uitersten zijn 69 en 90 8. Het wil ons voorkomen, dat ontkoppeling door handbediening wnrd e p] en b iedt boven het voet pedaal. Afgezien van net ieit. aat men de voeten vrij houdt voor de wielafremming, kan men bij kort oponthoud, zooals dat b.v. met een graanmaaier veelvuldig kan voorkomen, de versnellingshandle rustig laten staan, waardoor snel ler kan worden gewerkt. 9. Voor den oorlog waren er enkele trekkers op de markt, waarbij onder moeilijke omstan digheden het differentieel kon worden geblokkeerd. Als b.v. één wiel ging doordraaien, kon dit hierdoor worden tegengegaan. Verder verdient o.i. het Diesel systeem, ondanks de hoogere aan- schaffingskosten, de voorkeur bo- Terug in Middenmeer Op een prachtigen voorjaars dag zijn we bepakt en bezakt den polder uitgetrokken, op de vlucht voor het komende water. Op een miserigen najaarsdag zijn we te ruggekomen in het eens zoo mooie dorp Middenmeer, waar zich een groot deel van het open bare en maatschappelijke leven afspeelde van onze jonge polder gemeenschap. waar thans het wa ter weer is geweken. Het is een triest dorp gewor den, overal gapen de kavalje's van huizenblokken je aan. Slik en modder op de eens zoo pro pere wegen. Kapot alles kapot, wat nog heel lijkt ziet er zoo on herbergzaam uit, dat men zich af vraagt. hoe moet dit ooit weer goed worden. Geen straat is ongeschonden. De Brugstraat is oogenschijnlijk het best nog afgekomen. De To renstraat is voor 90 weg, Ha venstraat, Kanaalweg. Breed- straat en Postst'raat zijn geheel ven de petroleum-motor. Verwis selbare cylindervoeringen zullen o.i. een algeheele revisie vereen voudigen. 10. In de laatste plaats willen v/ij nog even aanstippen de vier-^ v/ielaandrijving, zooals wij dat zoo veelvuldig bij de Amerikaan- sche en Engelsche legerwagens hebben kunnen waarnemen. Het lijkt ons zeer zeker de moeite waard hiermede eens wat exper- rimenten uit te voeren, ten einde ra te gaan, in hoeverre de ge bruiksmogelijkheden, vooral in 'n natten nazomer, kunnen worden vergroot. Wanneer eens met een verzwaarde „Jeep" kon worden gedemonstreerd, zou het aan be langstelling niet ontbreken. Wij stellen ons voor aan de hand van bovenstaande punten, de thans op de markt verschijnen de trekkers eens de revue te laten passeeren, E. Oosterhoff weg. De overige straten "zijn niet veel beter, maar er staat tenmin ste nog wat. oIr»n waren reeds, waar mo- gelk, alweer aan nee opruimen. Varkevisser zat zoowaar al op 't dak om de zaak dicht te ma ken. Kapper Zwart, die een van de soliedste panden van Midden meer heeft, was boven reeds „schoon". Ondanks de ellende van dc aanblik, heerscht er op timisme bij de menschen en de noodig humor ontbreekt gelukkig ook niet. Dc bruggen ziin neer gelaten, de opritten worden pro visorisch gerepareerd, .-oodat het verkeer naar Slootdorp ook weer pbcls kan hebben. Het begint alweer te leven in den polder. In de industriewijk is de schade ook groot. De geraamten van de pakhuizen staan er nog op een enkele uitzondering na. Als er steenen zijn, dan kunnen deze weer spoedig hersteld worden. Op het kerkhof zijn de graven intact gebleven. Veel is hier ook op te ruimen, de aula ligt in puin en vele grafmonuenten zijn om gevallen. zoo ook het monument op het R.K. Kerkhof. Holl. Mij. van Landbouw Afd. Wieringermeer Woensdagmiddag hield boven genoemde afdeeling in café Laan te Winkel, onder leiding van den heer G. P. Kistemaker, een leden vergadering. Nadat de notulen waren gele zen en onveranderd waren vast gesteld. werden eenige ingekomen stukken behandeld. Antv/oord was binnen gekomen op een schrijven wat is uitgegaan van de 3 organisaties, betreffen de de abnormaal hooge prijzen die worden gevraagd voor tracto ren. Deze aangelegenheid heeft de volle aandacht van de autori teiten. Medegedeeld werd, dat na mens de 3 organisaties instem ming was betuigd voor annexatie van Duitsch grondgebied. Op de algemeene vergaaeri te A'dam, zal de candidatuur: K. Hoornsman van Julianadorp; voor hoofdbestuurslid gesteund wor den. Met groote meerderheid van stemmen wordt de heer W. van Zadelhoff candidaat gesteld voor een eventueeie hoofdbestuurszetel die aan de Wiertlngermeer .'zal wordentoegewezen. De voorzitter deelt mede, dat het Proefbedrijf voor Landbouw werktuigen de Oostwaardhoeve voor de Wieringermeer behouden bliift. De heer Dijkhuis gaat weg, wegens zijn benoeming tot secre taris van de Groninger Mij. van Landbouw. Tot afgevaardigden naar de algem. verg. te A'dam worden aangewezen voorzitter en secre taris. De heer J. J. Addens deelt mede dat er in dc Staatscourant van 9 November een belangrijk be sluit heeft gestaan, betreffende de schaderegeling voor te velde staande gewassen. Vergoeding zal plaats hebben op basis oogst, na aftrek van de nog niet ge maakte kosten. Hierna komt aan de orde de kwestie der noodwoningen. Door de mededeeling, die 's morgens op de beurs is gedaan, dat men nu voorloopig met het aanschaf fen dient te wachten totdat W. O.B. een definitieve publicatie te dien aangaande heeft verstrekt, is een tegenvaller, volgens verschil lende leden. Velen hebben de wenk van Ir Ovinge ter harte genomen, die voor eenigen tijd terug zeide: „Die zich zelf kan redden is een slag op voor". De voorz. zegt dat het de be doeling is, dat straks alle nood gebouwen door de W.O.B. wor den overgenomen, tegen taxatie prijs. Zwart op wit staat hier echter nog niets van. Spr. heeft echter het idee, dat, wanneer de prijzen niet te gek zijn, het met die overnamen wel in orde zal komen. Vervolgens wordt bespro ken of het wenschelijk is om straks in de vrijkomende nood woningen de seizoenarbeiders onder te brengen, of dat er kam pen gebouwd moeten worden. De vergadering heeft voor- en tegen standers van kampen. In ieder ge val wenscht men geen seizoen arbeiders meer in de schuren; men vindt dit een onmenschelijk systeem. Besloten wordt om met de andere organisaties dit punt te bespreken en eventueel een enquête onder de landbouwers en arbeiders te houden. Geklaagd wordt over het feit, dat in den landbouw 66 cent per uur betaald moet worden, terwijl voor halve vakarbeiders 72 cent wordt betaald. Landarbeiders krijgt men op deze wijze niet, aan gezien ze voor een hooger uur loon minder behoeven te werken bij de W.O.B. Er zijn echter ook alweer boeren, die een gulden per uur gaan betalen. Voorz. zegt dat van het heele systeem nog niet veel deugt. Het is erg moeilijk om aan deze wan toestanden een eind te krijgen. Tevens wordt gevraagd waar of men moet wezen om laarzen te bekomen. De voorz. zegt dat hierover is

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Herrijzend Wieringermeerland | 1945 | | pagina 2