BONNENLIJST geveer 40,000 jonge boerenzoons, meest van kleine bedrijven, die te werk gesteld zullen worden, waarvan een deel op den duur voor emigratie in aanmerking komt. Deze menschen moeten worden opgeleid. Ook 1de Wie- ringermeer kan hier een aantal krijgen. De voorzitter vraagt tenslotte of men voor de plannen van het kringbestuur voelt. Men ziet geen andere uitweg, dus krijgt het be stuur machtiging om de planner, verder uit te werken. Een circu laire zal naar de boeren worden gezonden waarop verschillende vragen, omtrent de grootte van de groep en 't aantal arbeiders wat men denkt aan het werk te kun nen houden. Voorwaaijde. is dat men het met elkander eens is. Bij de rondvraag wordt er nog op gewezen dat er met alle kracht bij de regeering op dient te wor den aangedrongen dat eerst in de geteisterde gebieden weer ge bouwd wordt en fdat niet, zooals in den omtrek gebeurde, een too- neelzaal een verbouwing onder gaat die een ton kost om er een bioscoop van te maken. Nadat nog verschillende dank woorden zijn gesproken sluit de voorzitter de vergadering. Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting in de Wieringermeer Mededeeling no. 317. Geldig van 19 Jan.1 Febr. 1947 Bonkaarten KA, K'B en KC 701 Strook 3 571 brood 800 gr. brood 572 brood 400 gr. brood 571 boter 125 gr. boter 572 boter 175 gr. margarine of 100 gr vet.' 573 boter 250 gr. margarine of 200 gr. vet 571 melk 4 1. melk 57—2 en 57—3 3 1. melk 572 vlees 300 gr vlees 57—1 vlees 100 gr vlees 571 algem. 200 gr kaas 572 algem. 375 gr suiker, bo terhamstrooisel, enz. of 750 gr jam, stroop, enz. 571B res. 1600 gr brood 57IC res. 800 gr brood 57—2B en 57—2C res. 1 'blik of pot appelmoes; voorinlevc ring. 573 B res. 200 gr kaas. BONKAARTEN KD en KE 701 Strook 3 581 brood 800 gr brood 581 boter 250 gr boter 582 boter 125 gr margarine of 100 gr vet 581 melk 12 1. melk 581 en 582 vlees elk 100 gr vlees 581 algem. 100 gr kaas 58—2 algem. 375 gr suiker of 750 gr stroop enz. 581D res. 800 gr. brood 58IE res. 500 gr rijst of kin dermeel uit rijst of kinder biscuits 582D res. 1 blik of pot appel moes. 582E res. 2 idem TABAK, VERSNAPERINGEN T 71 2 rantsoenen tabaksartike len X 71 1 rantsoen tabaksartikelen. V 71 100 gr chocolade of suiker werken. MA, MB, MC en MD 701 Strook 3 574 brood 800 gr brood 574 boter 250 gr. boter 574 margarine 250 gr marge rine of 200 gr vet 574 melk 5 1 melk 574 vlees 300 gr vlees 575 vlees 100 gr vlees 574 kaas 200 gr kaas DE VREDES-JEEP. Het laatste nummer van het maandblad voor de Landbouw- voorlichtingsdienst bevat een ar tikel van Prof. Ir. M. F. Visser, Directeur van het Instituut vo' Landbouwwerktuigen en gebou wen over bovenstaand onderwer v Aangezien ook in de Wieringer meer hierover nogal eens om ad vies wordt gevraagd leek het ons gewenscht hieraan een en anlder ie ontleenen, Voor zwaar wprk. komt de Jeep naar de meening van Prof. Visser niet in aanmer king en zelf schuilt hierin een ge vaar. Niet zoolang men zich houd aan het voorschrift van .den fa brikant, dat plm. 540 kg aangee als de maximum trekkracht en het sliooen van de luchtbanden 4» natuurlijke veiligheid noemd ter voorkoming van een zwaardere belasting. Met een berekening kan worden aangetoond dat in ver band met de vierwielaan|drijving inderdaad plm. 540 kg. trekkrach: kon worden gehaald alvorens slip optreedt. Maar dit is volgens prof. Visser wel het uiterste wat va. de assen, welke op de spiegleuv^-. een diameter van 2.6 cm. hebben, mag worden gevergd, aangezien bij grootere krachten de wring- panning zoodanig groot worldt, dat breuk zal optreden. Bij een kracht per wiel van 150 kg. (540 kg. plus eigen voortbeweging) aan een straal van 35.5 cm. zal bij een asdikte van 2.6 cm. een wringspa ning van 1500 kg. per vierk. cni' moeten worden doorstaan. Dit een zeer hoog cijfer, dat echter in de meeste gevallen met luchtban den op onze gronden niet zal wor den gehaald, doch eerder slip op treden. Dit is echter juist het ge vaar, de gebruiker wenscht op zij minst een dergelijke kracht te kunnen uitoefenen en neemt 'daar toe zijn maatregelen, b.v. door de achterwielen te bewapenen. Oo een demonstratie werd op deze wijze een kracht ontwikkeld van 825 kg. Schat men de eioen voortbeweqing op plm. 75 ka. da-; wordt de belasting reeds 900 kg.. waarvan vrij zeker op zijn mins'- 2/3 of 600 kg. op de beide be wapende achterwielen of wel 300 ka. per wiel. Dit is juist hef dub bele van de hierboven gestelde be rekening, zoodat de wringsp^n- ning dan 3000 kg. per vierk. cm. wordt. Hiermede is echter nog niet het uiterste bereikt, doch is de motor in staat in de grootste ver - traginq in de beide gangwissels nog beduidend grootere spannin gen te veroorzaken alvorens af te slaan. Om een oordeel te ver krijgen over datgene wat de Ame rikaanse fabrieken in dit opzicht durven, werden de diameters der achterassen van enkele wieltrek- kers opgenomen. Het resultaat was, dat voor normaal gebruik ook plm. 1500 kg. per vierk. cm. werd gevonden. De moeilijkheid zal echter zijn om den landbouwer die niet over trekkrachtmeters be schikt en dus niet weet wanneer Be grens van 540 kg. trekkracht is bereikt, de Jeep zoo te leeren gebruiken, dat zich geen moeilijk heden voordoen. Vragen we ons af, voor welke werkzaamheden op de boerderij de Jeep te gebruiken is, dan volgt uit het voorgaande wel, dat dit alleen het lichte land werk kan zijn. Een tweeschaar- ploeg op de klei vraagt bij een voorbreedte van 25 cm. per schaar en een diepte van 20 cm. reeds herhaaldelijk meer dan de ge noemde 540 kg. en ook de culti vator of schijfegge kan gemakke lijk daarboven komen. Werkt men alleen, volgens voorschrift, met de luchtbanden, dan zal vrij zeker en zelfs dikwijls al eerder, slip optreden. Brengt men kammen aan dan ontstaat 't gevaar van over belasting en wel vooral, omdat de ze alleen op )de achterwielen ge plaatst mogen worden en deze dus het zwaarst worden belast. Naast het lichte landwerk komt vanzelf sprekend vooral dat werk in aan- merkinq. waarbij de aftakas of riemschiif wordt gebruikt, dus ten eerste alle stationaire werkzaam heden als dorschen, meelmaleri enz. en daarnaast bijv. het trek ken van den zelfbinder. Het is wel eigenaardig Idat voor de aftakas speciaal wordt aangegeven, dat deze niet zwaarder maq worden belast dan met 33 ok. bij 546 toe- ren, o.a. voor het dorschen, waar door dan de wringspanning voor die as van 3,5 cm. diameter niet hooger komt dan 510 kg. p. gierk. cm. en dijs veel glaer is dan jde toegestane wielasspannïng. De Jeep is dus wel in de eerste plaats te beschouwen als een be drijfsauto, die zeer goed past op groofe bedrijven met veel rijwerk, veraf van dorp, stations of haven. Veelal wordt als voordeel opge geven, dat deze zoo gemakkelijk met roote snelheid op de weg kan worden gebruikt. Dit is in'derdaad het geval en de vierwielaandrij- ving geeft voor het uitoefenen van kleine trekkrachten ook op slechte wegen groote voordeeier) Men bedenke echter wel dat nie; alleen de Jeep zelf, maar ook de te trekken wagens dan in de we genbelasting vallen, terwijl voor onze gewone oo de boerderij ge bruikelijke luchtbandenwagens zon der veeren een groofe snelheid niet oewenscht en tot heden ook verbcjclen is. Of dit voor den landbouw vrij magere resultaat aan aankoop te gen plm. 4500.kan wettigen wordt ten zeerste betwijfeld, al dus Prof. Visser. E. O. DE RATTEN EN MUIZEN- BESTRIJDING IN DE WIERINGERMEER Mededeeling no. 318 Evenals op vele andere plaat sen komen ook in de Wieringer meer steeds klachten naar voren over het veelvuldig voorkomen van ratten, Over de schade, die deze knaagdieren aanrichten, be hoeft niet verder te worden ge schreven, doch deze is zeker zoo groot, dat het de moeite waard ;s de ratten te gaan bestrijden. Daarom heeft de Ver. voor Be drijfsvoorlichting in de Wierin germeer zich in verbinding ge steld met den Plantenziektenkiun digen Dienst afd. Ratten- en Muizenbestrijding om inzake de bestrijding van ratten te worden voorgelicht. Dit heeft ertoe ge leid, dat er een vergadering werd uitgeschreven, waarvoor ver schillende instanties en vereeni- gingen werden uitgenoodigd. Op deze vergadering gaf de PD een uiteenzetting van de mogelijkhe den der bestrijding. Hierbij werd opgemerkt, dat nu juist het ge- schikste tijdstip voor een bestrij ding was aangebroken. In de herfst trekken n.1. vele raten van het vrije veld naar het bewoonde gedeelte, terwijl zij in het voor jaar, wanneer het weer zachter werdt, weer naar het vrije veld terug keeren. De gunstigste peri ode voor het bestrijden van rat ten is dus gelegen in het tijdvak December t.e.m. Februari, omdat de ratten dan grootendeels bij of in de gebouwen vertoeven. Hiebij komt nog, dat de meeste gebou wen in de Wieringermeer stuk zijn, zoodat de ratten gemakke lijk kunnen binnendringen. Ook de pluinhoopen zijn prachtige schuilplaatsen. Sinds korten tijd zijn er weer z.g. scilla-preparaten in den han del dié practisch onschadelijk zijn voor menschen en andere dan knaagdieren. Dit is juist het middel, dat voor streekacties het best gebruikt kan worden, aange zien er met zware vergiften wel eens ongelukjes voorkomen, zoo als 'het vergiftigen van honden en katten. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat scilla-preparaten zoo maar overal neergegooid Kunnen worden, want het is bestemd om ratten te verdelgen en niet om het door andere dieren te laten op vreten. Wil men een werkelijke rattenplaag voorkomen, dan dient er onmiddelijk ingegrepen te wor den. De vergadering besloot dan ook in principe over te gaan tot een algeheele bestrijdingscampag ne. Er zijn verschillende methoden om de ratten te bestrijden. Deze bestrijding kan geschieden door een bestrijdingsfirma of in eigen beheer. Een bestrijding uitge voerd door een bpstrijdingsfirma, veelal te duur, zoadat meestal be sloten wordt de bestrijding in ei gen beheer uit te voeren. Tot dit laatste besloot ook de comm. voor de rattenbestrijding in de Wierin germeer. Deze Comm. bestaat uit leden van verschillende organi saties plus een vertegenwoordiger van de gemeente en het Rent ambt. Voor een bestrijding in eigen beheer, een vrijwillige bestrijding dus, is het noodig, dat er een hoofdleider wordt benoemd, die het toezicht en de leiding heeft over de geheele bestrijding. De Wieringermeer moet dan worden verdeeld in rayons, terwijl voor ieder rayon een sub-leider wordt aangesteld, die weer zijn helpers vraagt uit de bevolking van zijn rayon. De hierboven omschreven ma nier is de beste, omdat dan de gestrijding overal gelijktijdig wordt ingezet, wat voorkomt, dat de ratten van het eene object o- verloopen naar het andere om de bestrijding te „ontvluchten". Zouden b.v. de pakjes aan Parti culieren worden uitgereikt zoodat ieder ze zelf moet uitleggen, dan bestaat de kans, dat A ze van daag, B de volgende week en C ze over twee weken uitlegt, wat de bestrijding natuurlijk niet ten goede komt. Puinhoopen e.d., die wel degelijk bestreden moeten worden, zouden dan ook niet be handeld worden. Om deze actie te doen slagen is de hulp van velen, ook op fi-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Herrijzend Wieringermeerland | 1947 | | pagina 2