«geföer, RteutöeÖiep, IMfemsoorÖ, C115.
BERIG T.
\o. 162.
T wecde Jaargang.
1862. fc-
NIEDWE COURANT
VAN DEN
Verschijnt "WOENSDAG en ZATURDAG.
Abonnementsprijs voor 3 maanden1.30
Franco per post y «1.50
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren. Brieven franco aan denllitgever S. Gii.tjes.
WOENSDAG
De prijs der Advertentien van 14 regels i9 40
Centen voor eiken regel meer 10 Centen. Zegelrcgt voor
elke plaatsing 35 Centen. Vóór des Dingsdags en Vrijdags
middag 12 uur, gelieve mende Advertentien intczendcn.
Ingezonden stukken een dag vroeger.
17 DECEMBER.
Zijdie zich met 1 Jauuarij op dit Blad abonnerenont
vangen de nog in deze maand verschijnende nommers gratis-
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL.
Op Vrijdag 12 December zijn de beraadslagingen over art. 1 van het
wetsontwerpDoorgraving en verbetering der Rotterdamsche waterweg
voortgezet.
De heer Godefroi heeft de verschilleude redenenwelke ter bestrijding
van bet plan zijn aangevoerd bestreden.
Spr. doet daarbij o. a. uitkomen dat Amsterdam zelf zeer gunstig voor
liet plan gestemd iswelke stad geacht mag worden hare eigene belangen
wel op het oog te zullen hebbeu. Voorts betoogt spr. dat de stoomvaart
wel degelijk en wel in de eerste plaats bij het plan in het oog moet ge
houden worden; omdat die de zeevaart voor de toekomst is, terwijl het
Noord-Hollandsch kanaal nimmer voor die vaart geschikt kan gemaakt wor
den. Omtrent het nederleggen in de wet van dc verpligting voor den staat
om liet werk uit te voeren daarover behoudt spr. zich voorzijn oordeel
te doen kennen nadat de regering gesproken heeft.
Dc heer Dullart zal zich bepalen bij het amend. van den heer v. Bossc.
Spr. betoogt daaromtrent dat het werk bij concessie, alleen door ontwikke
ling van groote energie zal kunnen tot stand komenen ziet in bedoeld
amend. de strekking om de energie te dooden. Overigens doet spr. uitko
men dat de aanneming van het amend. toch eigenlijk tot niets verbinden
zou. Overigens meemt spr. dat de Regering het auiend. niet kan overnemen
met het oog op liare houding tegenover den concessionaris. Werd het amend.
aangenomen dan zou de Regering om diezelfde redende wet moeten intrekken.
De heer v. Heiden Reincsteiu zal tegen art. 1 stemmen als het amend.
niet wordt aangenomen omdat spr. is voor de uitvoering van Staatswege
en omdat hij vertrouwen stelt in het advies bij deskundigen ingew onnen
die het tegenwoordige plan onuitvoerbaar achten. In dat advies stelt spr.
meer vertrouwen dan in de verzekering vau den concessionaris.
De lieer van Goltstcin geeft als zijne overtuiging te kennen dat de uit
voering bij concessie weinig kans heeft van slagen, maar dat de Staat nood
wendig zal moeten optredenomreden de Regering de zaak zelve heeft
goedgekeurd. En zoo zijn wij zegt Spreker op den rand van een afgrond
geplaatstwaarin de diepte niet le peilen is. Honderd millioen en meer
zijn bestemd geworden voor den aanleg van publieke werken en men heeft
zich daarbij willen bepalen. Thans wil men eene onderneming aanvaarden
waarmede 2030 ja 40 millioen zijn gemoeid. En dat doet men terwijl
men de bronnen tracht te doen ophouden waaruit die millioenen moeten
vloeijenZoo ooitmoet hier de Koning ccrbiediglijk verzocht worden
het voorstel in nadere overweging te nemen want er heer sekt volslagen
duisternis omtrent deze zaak en geen ingenieur zal het vaderschap over dit
plan willen aanvaarden. De Regering zegtdat onzekerheid bij de des
kundigen bestaatmaar dat wij ons naar die zaakkundigen moeten gedragen
en daarom zeide dc Minister met de spade op den rug maar aan het werk
Spreker kan den moed des Ministers niet bewonderen maar betreurt den
overmoed. Jade Minister is verantwoordelijkgelijk hij zegtmaar voor
de uitvoering van het werk is hij verantwoordelijk; bij het beramen en
vaststellen van het werk echter is ook de "Wetgevende Magt verantwoorde
lijk en kan zijne verantwoording niet op de Regering overdragen. Zij moet
met volle kennis van zaken beslissen en die kennis ontbreekt. Men ver
beelde zich echter voor een oogenblik dat liet kanaal tot stand zal komen
dat de millioenen met cenig resultaat zullen kunnen worden aangewend en
de elementen ons niet zullen overwinnen. Men ouderstclle dat het kanaal
aanwezig is. Is dan het voorgestelde doel bereikt Spr. ontkent het. Het
doel is om de stoomvaartlangs den korsten weg op Engeland te verzeke
ren en daardoor met Rotterdam te kunnen wedijveren. Dat doel zal niet
bereikt worden want Rotterdam zal eene vrije een open rivier hebben.
Hier echter zal men een gesloten kanaal hebben met sluizen waarop men
stuitterwijl men kanaal- en havengelden moet betalen. Mededinging is
dus niet mogelijk. Maar is er dan zooveel aandrangis er zooveel spoed
noodig dat men de zaak niet behoorlijk kan onderzoeken? Ook dat ontkent
Spr.Amsterdam wordt door een kanaal aan het Nieuwediep verbonden en
de toegang daartoe is behoorlijk verzekerdhet Schelpengat is diep genoeg
voor de schepen. Die toegang is verre verkieslijk boven den toegang van
het geprojecteerde kanaalterwijl Amsterdam door een spoorweg op nieuw
met liet Nieuwediep zal worden verbonden. Men kan dus vooraf onderzoe
ken voordat men een besluit neemt. Dal besluit zal afhangen van de vraag
of het kanaal inderdaad behoorlijk tot stand kan worden gebragt en of het
verdient dat daaraan zooveel kosten worden besteed. Of komt het hier ook
aan op de vraagOf het Ministerie moet ondersteund worden Maakt
men er eene politieke kwestie van Spr. hoopt dat de Regering deze ou
derstelling met verontwaardiging van zich zal werpen.
De heer van Diggelen treedt in eenige beschouw iugen ten betooge dat
deze geheele zaak meer is besproken dan doordacht, lo. betwist hij dat de
prijs der aan te winnen bunders land zou zijn ƒ1200 ii ƒ1800, hij stelt
dien prijs hoogstens op 700 a 800 gulden. 2o. wijst hij op de verdere
misrekeningen die gemaakt zijn bij de raming van uitgaven. Sp. meent o. a.
dat alle grondslag voor de raming van ƒ200,000 voor het jaarlijksch onder
houd ontbreekt. Bovendien kunnen zoovele evenementen dc uitgave van ton
nen schats in korten tijd noodig maken. Daarbij heeft men ook niet gelet
op de kosten, die noodig zullen zijn voor de middelen van uitwateringdie
evenwel in het ontwerp zijn opgenomen. Ook de kosten voor de afsluiting
van het Pampus zijn te laag begroothetgeen Sp. bewijst uit eene prijsvraag,
reeds onder de regering van Koning Willem I uitgeschreveu. Men heelt
dus het finantiëele plan slecht berekend en wat dan ook dc heer de Meester
moge zeggen van de ingenomendheid der schipperij op de Zuiderzee blijft
hij volhouden dat dc schipperij groote nadeelca van de afsluiting van liet IJ
zou ondervinden.
Spr. merkt hier verder op dat groote zorg aan dc buiteuwerken zal moeten
worden besteeden dit niet zoo oppervlakkig moet worden opgenomen. Hij
constateert verder dat hij, deze zaak besprekende, voor een Nederlandsch
belang spreektdat is de vaart voor groote schepen. En nu i3 daarvoor
toch in dc eerste plaats een hoogc waterspiegel noodig. Daarentegen begint
men dieu waterspiegel met 5 palm te verlagen.
Dit is niet geringgelijk dc Spr. aantoont. Dit zijn daadzaken die ieder
een kan begrijpen. En nu komt onder het bedrag van onderhoud niets voor
van dc kosten welke die verlaging kunnen na zich slepen. Toch zijn dit
sommen van veel belang. Er zijn nog meerdere posten vergeten en daaruit
blijkt hoe oppervlakkig het geheele project gemaakt is; onder anderen is ook
dc post voor risico vergeten. Bij het geheele groote werk is daarvoor slechts
een zeer miuiem bedrag uitgetrokken. Eu nu zal een man die in zcewerken
ervaren is zien dat die post nog geen 20 pCt. bedraagt van hetgeen men bij
dergelijke werken voor risico moet ramen.
Spr. meent door een en ander aangetoond te hebben dat de zaak niet
genoegzaam is doordacht.
Een ander bezwaar dat dc Spr. uit een technisch oogpunt ontwikkelt
is dat het kanaal door het Y naar de duinendc noodige breedte zal missen
voor de schepen omdat het kanaal zal worden aangelegd op veel te kleino
schaal. Spr. komt daarna tot de aan te leggen haven. Aannemende dat die
haven daar is, moet zij worden uitgebaggerd op de Noordzeekust tot ceno
diepte van 8 a 10 el. Intussclien zal men met dat baggeren niet kunnen
volstaan, want gesteld dat dc golfslag zoo laag niet komtdan bestaat ook
nog de stroomschuring. Spr. is dus overtuigd dat hier aanleiding zal bestaan tot
verzanding, dat daartegen baggering op den duur niet bestand zal zijn. Het eenige
middel oiu hierin te voorzien zou zijn spuijing. De ruimte die men echter
hier tot spuijing zou noodig hebben wordt dc eigendom van den conces
sionaris om te bedijken waarvoor men dan later gerust weder op eene
uitgave van 3 millioen kan rekenen. Spreker wordt niet geleid door oppo
sitie-zucht want in den regel is hij geneigd liberale miuisterien te onder
steunen. Hij hoopt nietdat het politieke vraagstuk in deze discussie zal
worden gemengd, want dan zou de strijd in zijn binnenste zeer moeijelijk worden.
Dc hr. Poortman is op dezelfde gronden als dc hr. Dullert tegen liet amend.
van den hr. v. Bossc, en noemt het onaannemelijk voor beide partijen. Spr. ver
klaart vóór het ontwerp gestemd te zijn teneinde daardoor eene eerste schrede
te doen op den weg om vau Amsterdam eene wereldstad te maken.
De hr. v. Voorthuijsen verklaart dat hij thans meer dan voor een paar dagen
geneigd is om het ontwerp aan te nemen. Maar spr. zegt dat er nog vele bezwa
ren zijn van technischen aard, en aangezien die bij hem zwaar wegen, zag hij ze
gaarne opgelost.
De heer van Diggelen licht nog eenige punten betreffende het spuijen toe.
De heer Cool bestrijdt sommige argumenten der heereu van Foreest en
van Diggelenen betoogt dat door eene afdamming van het IJ, Amsterdam
met Rotterdam in concurrentie zal kunnen treden. Hij toont verder aan
in strijd met de bewering des hecren van Goltstcindat de zaak wel dege
lijk doordacht en het plan rijp voor uitvoering is.
De heer Blussc beantwoordt den lieer Godefroi en betwist dien heer dat
spr. zou gedreven worden door naijver jegens Rotterdam, zoo concurrentie
tusschcn de beide koopsteden dc eenige reden der wet ware, en niet het
Nederlandscli belang, dan kon men de wet gerust afstemmen. Spr. toont verder
aan dat het Nieuwediep eene voldoende haven isdaar de groote schepen
met 7 ellen diepgang kunnen binnen vallen; dat de nieuwe haven slechter eu