^daarentegen vroegen anderen »of het goed regt wasbij de wet te constateren, dat manschappen van het leger in het gezin van den officier huisselijke diensten verrigten. Het geldt, hier (wij gebruiken de woorden uit het officiële verslag) een grof misbruik, waartegen door het Departement van Oorlog gestrenger behoorde te worden gewaakt. De krijgsmandie tot zulke huisselijke diensten gebruikt wordt, verliest den "militairen geest en wordt zoo goed als aan het leger onttrokken.'* Het zal wel niet behoeven gezegd te worden, dat wij tot nog toe geene redenen zien ons over de finantiële plannen der Regering te verheugen. Weinig is er van bekenden dat weinige is onduidelijk en ongemotiveerd. n IB TT TT S T IJ D 11T 3 B 1T. Helder, Nieuwediep, Willemsoord, enz. 17 Mei 1861. Zondag morgen is van hier naar Oost-lndie vertrok ken Zr. Ms. transportschip Heldinkomm. kapt.-luit. t/z. P. W. Stort, overbrengende de machine van het hier te lande afgekeurde stoomschip Merapi, die geplaatst moet worden in een in Indie nieuw gebouwd wordend stoomschip. Zondag morgen is de hier binnengeloopen Pruisische stoomkanonneerboot Blitzna zich van steenkolen, water en verdere benoodigdheden voorzien te hebben weder ver trokken. Gisteren namiddag en heden morgen is alhier bin nengeloopen een Oostenrijksch eskader, ouder bevel van een vice-admiraalbestaande uit 6 schepen, waaronder een li nieschip met een diepgang van 80 palmen en een gepan- serd fregat met 75 palmen diepgang, komende laatst van Cherbourg. De reden waarom deze schepen hier zijn bin nengeloopen, is hoofdzakelijk om nadere orders af te wach ten en zich inmiddels van steenkolen en verdere benoodigd heden te voorzien. De namen der schepen zijn: Blizabeth, admiraalschip; Kaiser, linieschip; BonJuan d' Auslria, gepantserd fregat; Friedrichkorvet; Wall en Seehundkanonneerbooten. Ze zijn allen van stoomvermogen voorzien. Het linieschip is een colossus zoo als wij er in de laatste dertig jaren geen op onze reden zagenen leert ons dat schepen van het grootste charter met eene enorme diepgang van 80 palmen hier ongehinderd kunnen binnen vallen. "Wanneer het de Amsterdamsche verzanders van het Schulpengat ernst is om niet langer (en het begint hoog tijd te worden) de rol van Piassan te spelenwanneer het hun om waarheid te doen is, én zij eerlijk genoeg zijn^om die openlijk te belijden en te verkondigen, dan raden wij hun om dit feit eens naauwkeurig te onderzoeken en liefst in persoon hier een kijkje te komen nemen. Het kan niet anders of zij zullen dan tot de overtuiging komen, dat hunne zoo lang en zoo luide verkondigde leer aangaande de verzanding van het Schulpengat, niet de zui vere onvervalschte is, maar op zeer groote menschelijke dwalingen berust. Heden namiddag is de stoomboot Stad Amsterdam uit de haven gestoomd, eene plaisiertogt doende naar de Teede, ten einde een groot aantal belangstellende en ge- noogdigde in de gelegenheid te stellen het op de reede liggende Oostenrijksche eskader van nabij te kunnen be- zigtigen. Het muziekcorps van het Kon. Instituut voor de Marine alhier, bevond zich mede aan boord en voerde verschillende muziekstukken uit, waaronder bij herhaling het Oostenrijk sche volkslied. Ongeveer 600 schepelingen van dit eskader zijn heden middag aan den wal gekomen om te //passagieren." Zr. Ms. korvc-t Prins Mauriis der Nederlandenkomm. kapt.-luit. t/z. Kemperzal na een kortstondig verblijf te Genua, den 20 dezer de reis naar Nederland ondernemen. Uit Parimaribo schrijft men van den 20 April Den 9 April is alhier ter reede gekomen Zr. Ms. stoom schip Soesldijkalles wel aan boord; den 16 April is Zr. Ms. stoomschip Bommel naar Nederland vertrokken. Met genoegen vernemen wijdat bij de H. II. leden der Provinciale Staten van Noordholland, het plan bestaat en reeds tot begin van uitvoering is gekomen, om aan hun ambtgenoot den herr J. L. Kikkert, te Texel, een pracht-album aan te biedeno. a. bestaande in al de por tretten dier leden en zulks als een blijk van erkentelijkheid voor de onvermoeide pogingen door den heer Kikkert in het werk gesteld, tot verkrijging van een vuurtoren op Bijerland te Texel, welke toren bijna reeds is voltooid. Wij voegen er bij, dat tot verkrijging van dien toren, gewis veel zal hebben bijgedrageneen door denzelven heer Kikkert vervaardigde kaart van Texel en deszelfs voor gronden, banken en stroomen, met aanwijzing der plaatsen waar, over een tijdvak van vele jaren, de strandingen hebben plaats gehad. Het is ons te aangenamer deze welverdiende hulde den lieer Kikkert te zien brengen, nu wij ontwaren dat die heer zich thans weder onledig houdt met pogingen tot ver betering der zeeweringen op het eiland Vlieland, ter voor koming van het te veel en te plotseling opstuiven van het water in de Zuiderzee. Wij hopen weldra in de gelegenheid te zijnhet daartoe strekkende belangrijk adres dat aan Z. E. den minister van Binnenlandsche Zaken moet zijn ingediend in zijn geheel te kunnen mededeelen. Men schrijft ons van Texel, dd. 16 Mei het volgende: Als een blijk van bijzondere belangstelling der Hoogere "Regering onzes lands, in het reddeu van schipbreukelingen, is het mij een genoegen UEd. te kunnen berigtendat bij Zr. Ms. besluit aan den schipper P. P. Bruin alhier, eene gratificatie is toegekendgroot f 30voor het op den 23 December 11. redden en terstond verplegen van den loods C. J. Buis en een der nog overgebleven manschappen van de op de Zuiderzee verongelukte Nederl. kof Johanna Mar- chienawelke personen zonder die hulp gewis spoedig door koude en gebrek zouden zijn bezwekeu. Den 17 Junij zullen zich aan boord van het alsdan alhier liggende schip Azia, gezagvoerder J. Molenaar, inschepen de onder-intendant der 2e kl. G. P. J. Ocherse van het Oost-Indische legerdie naar Java terugkeert en de serg. der infanterie W. Bedier de Prairie. Men leest het navolgende berigt in de Arnhemsche en in de Nieuwe Rotterdamse/te Courant. //Wij vernemen van goederhanddat de directeuren van //de Amsterdamsche kanaal-maatschappij een aanbod hebben //ontvangen van de heeren York Co., de zoo gunstig //bekende aannemers te Londen en Parijs, waarbij die hee- #ren zich verbinden, alle de vereischte werken voor het //kanaal door Holland a fortfait te maken en gedurende //twee jaren na de constructie te onderhouden voor de som //van f 23,750,000, zijnde meer dan 3 millioen minder dan //het aanbod van de heeren Mac Carmick Zoon Co. //Wij zijn ook onderrigt, dat de heeren York Co. de //meest voldoende bewijzen geleverd hebbendat zij practisch »en finantiëel in staat zijndeze belangrijke onderneming //ten uitvoer te brengen". Ook bij ons is uit Londen hetzelfde berigt eensluidend ontvangen, doch zonder dat cenige handteekening waarborg gaf voor de echtheid van het feit. Yan daar dat wij meen den [zie onze Ct. van den 12" jl, rubriekcorrespondentie de opname te moeten weigeren. De heer van Poreest zal verbaasd staan over de snelheid waarmede zijne profetie reeds nu in vervulling begint te komen, want inderdaad reeds nu begint men door allerlei gunstige mededeelingen op de openbare meening te werken ten einde de plaatsing van liet benoodigd kapitaal te be vorderen. Daar wij toevallig in staat zijn, de onwaarde, althans het onbewezene, van het bovenstaande berigt aan te toonen (een berigt, dat, ofschoon uit Londen afgezonden, in goed Hollandsch is opgesteld: de brief ligt voor belang stellenden bij ons ter inzage) meenen wij een pligt te ver vullen, door het publiek voor soortgelijke manoeuvres te waarschuwen, en door eens voor altijd te verzekeren, dat het Bagllad althans ongeneigd is, daartoe de hand te verleenen. Bagbl. v. Zuidh. en Gravenhage. Wat een buitenlander van de Nederlanders zegt. (1. Holland is een den vissolen en kikvorschen afgestolen land, waar de daemon der dukaten, de slapen met tabaks bladeren omwondenop een groote kaas troontwaar bet land nederiger is dan liet wateren de bewoners hunne moe der verbrandenals de Hollander Erasmus zeidewaar alle vier elementen niemendal deugen, en de herfst uit boter en kaas bestaateen groote polderdie noch broodnoch zout noch wijn, noch hout, en niet eens steenen heeft. Maar deze Nederlanders waren steeds eenvoudige, vlijtige menschen en in rijkdom wel bedeeld. Cesar reeds achtte de Batavierenhunne handelscheepvaart verdiende de achting van Europa, nog meer de moed en eendragtszinwaarmede zich het kleine land tegen Spanje verzette! Alles hebben deze Nederlanders zelve gemaakt, zelfs den grond waarop hunne beesten weiden. Men kan dit land, een meesterstuk van menschelijk ge duld en kunstdrie tot vier weken lang bewonderen zoolang het oog nieuw is, bevalt het zelfs, maar welk reiziger is er ooit aangegrepen en geroerd als in het zuidenzelfs ten tijde dat de natuur ontwaakt en de hollandsche nachtegalen (de kikkers) zich hooren laten? Wien heeft dat land wel ooit den wenscli afgeperst, daar te mogen wonen, als in Italië, FrankrijkZwitserland of het zuidelijk DuitschlandDe inval van dien spotter »als ik een koe was, zou ik graag in Hol land leven" is nog zoo erg kwaad niet. Men ziet op de Natuurlijk laten wij het volgende waarvan het meeste ontegen zeggelijk den stempel der waarheid draagt voor rekening van den Dultschen schrijver (Karei Webcr.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Courant van Den Helder | 1864 | | pagina 2