^daarentegen vroegen anderen »of het goed regt wasbij de
wet te constateren, dat manschappen van het leger in het
gezin van den officier huisselijke diensten verrigten. Het geldt,
hier (wij gebruiken de woorden uit het officiële verslag) een
grof misbruik, waartegen door het Departement van Oorlog
gestrenger behoorde te worden gewaakt. De krijgsmandie
tot zulke huisselijke diensten gebruikt wordt, verliest den
"militairen geest en wordt zoo goed als aan het leger onttrokken.'*
Het zal wel niet behoeven gezegd te worden, dat wij tot
nog toe geene redenen zien ons over de finantiële plannen
der Regering te verheugen. Weinig is er van bekenden
dat weinige is onduidelijk en ongemotiveerd.
n IB TT TT S T IJ D 11T 3 B 1T.
Helder, Nieuwediep, Willemsoord, enz. 17 Mei 1861.
Zondag morgen is van hier naar Oost-lndie vertrok
ken Zr. Ms. transportschip Heldinkomm. kapt.-luit. t/z.
P. W. Stort, overbrengende de machine van het hier te lande
afgekeurde stoomschip Merapi, die geplaatst moet worden in
een in Indie nieuw gebouwd wordend stoomschip.
Zondag morgen is de hier binnengeloopen Pruisische
stoomkanonneerboot Blitzna zich van steenkolen, water
en verdere benoodigdheden voorzien te hebben weder ver
trokken.
Gisteren namiddag en heden morgen is alhier bin
nengeloopen een Oostenrijksch eskader, ouder bevel van een
vice-admiraalbestaande uit 6 schepen, waaronder een li
nieschip met een diepgang van 80 palmen en een gepan-
serd fregat met 75 palmen diepgang, komende laatst van
Cherbourg. De reden waarom deze schepen hier zijn bin
nengeloopen, is hoofdzakelijk om nadere orders af te wach
ten en zich inmiddels van steenkolen en verdere benoodigd
heden te voorzien.
De namen der schepen zijn: Blizabeth, admiraalschip;
Kaiser, linieschip; BonJuan d' Auslria, gepantserd fregat;
Friedrichkorvet; Wall en Seehundkanonneerbooten.
Ze zijn allen van stoomvermogen voorzien.
Het linieschip is een colossus zoo als wij er in de
laatste dertig jaren geen op onze reden zagenen leert
ons dat schepen van het grootste charter met eene enorme
diepgang van 80 palmen hier ongehinderd kunnen binnen
vallen. "Wanneer het de Amsterdamsche verzanders van het
Schulpengat ernst is om niet langer (en het begint hoog tijd
te worden) de rol van Piassan te spelenwanneer het hun
om waarheid te doen is, én zij eerlijk genoeg zijn^om die
openlijk te belijden en te verkondigen, dan raden wij hun
om dit feit eens naauwkeurig te onderzoeken en liefst
in persoon hier een kijkje te komen nemen.
Het kan niet anders of zij zullen dan tot de overtuiging
komen, dat hunne zoo lang en zoo luide verkondigde leer
aangaande de verzanding van het Schulpengat, niet de zui
vere onvervalschte is, maar op zeer groote menschelijke
dwalingen berust.
Heden namiddag is de stoomboot Stad Amsterdam
uit de haven gestoomd, eene plaisiertogt doende naar de
Teede, ten einde een groot aantal belangstellende en ge-
noogdigde in de gelegenheid te stellen het op de reede
liggende Oostenrijksche eskader van nabij te kunnen be-
zigtigen.
Het muziekcorps van het Kon. Instituut voor de Marine
alhier, bevond zich mede aan boord en voerde verschillende
muziekstukken uit, waaronder bij herhaling het Oostenrijk
sche volkslied.
Ongeveer 600 schepelingen van dit eskader zijn heden
middag aan den wal gekomen om te //passagieren."
Zr. Ms. korvc-t Prins Mauriis der Nederlandenkomm.
kapt.-luit. t/z. Kemperzal na een kortstondig verblijf te
Genua, den 20 dezer de reis naar Nederland ondernemen.
Uit Parimaribo schrijft men van den 20 April
Den 9 April is alhier ter reede gekomen Zr. Ms. stoom
schip Soesldijkalles wel aan boord; den 16 April is
Zr. Ms. stoomschip Bommel naar Nederland vertrokken.
Met genoegen vernemen wijdat bij de H. II. leden
der Provinciale Staten van Noordholland, het plan bestaat
en reeds tot begin van uitvoering is gekomen, om aan
hun ambtgenoot den herr J. L. Kikkert, te Texel, een
pracht-album aan te biedeno. a. bestaande in al de por
tretten dier leden en zulks als een blijk van erkentelijkheid
voor de onvermoeide pogingen door den heer Kikkert in
het werk gesteld, tot verkrijging van een vuurtoren op
Bijerland te Texel, welke toren bijna reeds is voltooid.
Wij voegen er bij, dat tot verkrijging van dien toren,
gewis veel zal hebben bijgedrageneen door denzelven heer
Kikkert vervaardigde kaart van Texel en deszelfs voor
gronden, banken en stroomen, met aanwijzing der plaatsen
waar, over een tijdvak van vele jaren, de strandingen hebben
plaats gehad.
Het is ons te aangenamer deze welverdiende hulde den
lieer Kikkert te zien brengen, nu wij ontwaren dat die
heer zich thans weder onledig houdt met pogingen tot ver
betering der zeeweringen op het eiland Vlieland, ter voor
koming van het te veel en te plotseling opstuiven van het
water in de Zuiderzee. Wij hopen weldra in de gelegenheid
te zijnhet daartoe strekkende belangrijk adres dat aan Z. E.
den minister van Binnenlandsche Zaken moet zijn ingediend
in zijn geheel te kunnen mededeelen.
Men schrijft ons van Texel, dd. 16 Mei het volgende:
Als een blijk van bijzondere belangstelling der Hoogere
"Regering onzes lands, in het reddeu van schipbreukelingen,
is het mij een genoegen UEd. te kunnen berigtendat bij
Zr. Ms. besluit aan den schipper P. P. Bruin alhier, eene
gratificatie is toegekendgroot f 30voor het op den 23
December 11. redden en terstond verplegen van den loods
C. J. Buis en een der nog overgebleven manschappen van
de op de Zuiderzee verongelukte Nederl. kof Johanna Mar-
chienawelke personen zonder die hulp gewis spoedig door
koude en gebrek zouden zijn bezwekeu.
Den 17 Junij zullen zich aan boord van het alsdan alhier
liggende schip Azia, gezagvoerder J. Molenaar, inschepen
de onder-intendant der 2e kl. G. P. J. Ocherse van het
Oost-Indische legerdie naar Java terugkeert en de serg.
der infanterie W. Bedier de Prairie.
Men leest het navolgende berigt in de Arnhemsche
en in de Nieuwe Rotterdamse/te Courant.
//Wij vernemen van goederhanddat de directeuren van
//de Amsterdamsche kanaal-maatschappij een aanbod hebben
//ontvangen van de heeren York Co., de zoo gunstig
//bekende aannemers te Londen en Parijs, waarbij die hee-
#ren zich verbinden, alle de vereischte werken voor het
//kanaal door Holland a fortfait te maken en gedurende
//twee jaren na de constructie te onderhouden voor de som
//van f 23,750,000, zijnde meer dan 3 millioen minder dan
//het aanbod van de heeren Mac Carmick Zoon Co.
//Wij zijn ook onderrigt, dat de heeren York Co. de
//meest voldoende bewijzen geleverd hebbendat zij practisch
»en finantiëel in staat zijndeze belangrijke onderneming
//ten uitvoer te brengen".
Ook bij ons is uit Londen hetzelfde berigt eensluidend
ontvangen, doch zonder dat cenige handteekening waarborg
gaf voor de echtheid van het feit. Yan daar dat wij meen
den [zie onze Ct. van den 12" jl, rubriekcorrespondentie
de opname te moeten weigeren.
De heer van Poreest zal verbaasd staan over de snelheid
waarmede zijne profetie reeds nu in vervulling begint te
komen, want inderdaad reeds nu begint men door allerlei
gunstige mededeelingen op de openbare meening te werken
ten einde de plaatsing van liet benoodigd kapitaal te be
vorderen. Daar wij toevallig in staat zijn, de onwaarde,
althans het onbewezene, van het bovenstaande berigt aan te
toonen (een berigt, dat, ofschoon uit Londen afgezonden,
in goed Hollandsch is opgesteld: de brief ligt voor belang
stellenden bij ons ter inzage) meenen wij een pligt te ver
vullen, door het publiek voor soortgelijke manoeuvres te
waarschuwen, en door eens voor altijd te verzekeren, dat
het Bagllad althans ongeneigd is, daartoe de hand te
verleenen. Bagbl. v. Zuidh. en Gravenhage.
Wat een buitenlander van de Nederlanders zegt. (1.
Holland is een den vissolen en kikvorschen afgestolen
land, waar de daemon der dukaten, de slapen met tabaks
bladeren omwondenop een groote kaas troontwaar bet
land nederiger is dan liet wateren de bewoners hunne moe
der verbrandenals de Hollander Erasmus zeidewaar alle
vier elementen niemendal deugen, en de herfst uit boter en
kaas bestaateen groote polderdie noch broodnoch zout
noch wijn, noch hout, en niet eens steenen heeft. Maar deze
Nederlanders waren steeds eenvoudige, vlijtige menschen en
in rijkdom wel bedeeld. Cesar reeds achtte de Batavierenhunne
handelscheepvaart verdiende de achting van Europa, nog
meer de moed en eendragtszinwaarmede zich het kleine
land tegen Spanje verzette! Alles hebben deze Nederlanders
zelve gemaakt, zelfs den grond waarop hunne beesten weiden.
Men kan dit land, een meesterstuk van menschelijk ge
duld en kunstdrie tot vier weken lang bewonderen zoolang
het oog nieuw is, bevalt het zelfs, maar welk reiziger is er
ooit aangegrepen en geroerd als in het zuidenzelfs ten tijde
dat de natuur ontwaakt en de hollandsche nachtegalen (de
kikkers) zich hooren laten? Wien heeft dat land wel ooit
den wenscli afgeperst, daar te mogen wonen, als in Italië,
FrankrijkZwitserland of het zuidelijk DuitschlandDe inval
van dien spotter »als ik een koe was, zou ik graag in Hol
land leven" is nog zoo erg kwaad niet. Men ziet op de
Natuurlijk laten wij het volgende waarvan het meeste ontegen
zeggelijk den stempel der waarheid draagt voor rekening van den
Dultschen schrijver (Karei Webcr.)