Jl. Maandag overleed te Kampen, in den ouderdom van 84 jaren, de heer N. A. de Vries, gepensioneerd schout bij-nacht, ridder der Ned. ordens. Met den rang van kapt. t/z. (kolonel) heeft de heer de Vries een geruimen tijd de betrekking van directeur der Mariné te dezer plaatse waargenomen. De herinnering daaraan zal bij vele ingezetenen dezer gemeente nog levendig zijn. -Z. M. heeft benoemd tot ontvanger der registratie en domeinen te Medemblik, den heer H. L. de Grave, thans in dezelfde betrekking te Noordwijk. Te Schagen werd Woensdag jl. de eerste steen gelegd van het stationsgebouw voor de staatsspoorweg aldaar. Schagen bestemde dien dag om een feest te vieren, het feest der op heffing zijner geïsoleerde toestand, waarin die gunstig gele gen marktplaats nog immer verkeert, door nog gedeeltelijk slechte communicatie wegen, maar vooral door het gemis van een doelmatigen waterweg tot verbinding met het Noord- hollandsche kanaal. Door de aansluiting van het spoorziet Schagen een begin gemaakt tot groote verbetering en uitbreiding van het marktwezendoch ook niet meer dan een begindie men eerst dan voltooit acht wanneer de zoo lang gewenschte i en steeds vuriger begeerde waterweg is daargesteld. //Doch blijven wij bij het feest" hooren wij ons toeroepen. Zeer verpligtHoe wij ons beijverden bij dergelijke gelegenheden uwe getrouwe gids te zijn, voor ditmaal verzoeken wij van de eer ver schoond te blijven niet om dat het feest ons te droog was, maar juist om eene tegenovergestelde reden. Bij het leggen van den eersten steen, volgens het programmawerd door den ingenieur v.Prehn eene aanspraak gehouden, die beantwoord werd door den predikant Vis Dieperink kort daarop namen autoriteitenfeest commissie, eerewacht, liedertafel, genoodigden, burgers, boeren en buitenlui plaats op de daartoe bestemde feesttreindie be stond uit 14 h 15 gedecoreerde zandwagens die door een locomotief in beweging werd gebragt en een toertje maakte langs den spoorbaan, zooverre die aan beide zijden van Schagen kon bereden worden, dat is noordwaarts tot aan de landerijen van den heer V. Leis, en zuidwaarts tot aan Zijdewind. Toen die eerste trein terug kwam, werd Schagen reeds eene groote verrassing bereid, het was waarlijk of men de nieuwe waterweg was gaan halen. Stroomen uit den hoogen daalden op het feest en feestgenooten neer, die aanhielden (zoowel de stroomen als de feestvierenden) tot den volgenden morgen. Laatstgenoemden echter in die toevlugtsoorden waar de deur bij dergelijke gelegenheden nimmer wordt gesloten men maar binnen treedt zonder belet te vragen en net doet als of men thuis is, en dikwijls nog wel heel anders. In het //gloeijeude" feest daar binnen zoowel als in de verkoelende stroom daar buiten waren de pauseringen kort, //wegens de uitgebreidheid van het stuk," ja zelfs te kort om ons den tijd en de gelegenheid toe te staan ons au courant te stellen van alles; wat zoo noodzakelijk is om een getrouw verslag te geven. Behalve de harddraverijdie ook lang niet droog is af- geloopen, is het overig gedeelte van het bij programma bepaalde feest in het water gevallen, het preperatief voor het vuurwerk is echter gelukkig gered, en wordt bewaard tot een eerstkomend gunstig tijdstipmogelijk wel Zondag 4 Sept. (men zie in de almanak de verjaardagen van het vorstelijk huis.) "Wij eindigen dit ons mager en waterig verslag, met de innige wensch, dat de milde regen die op 24 Aug. 1864, op Schagens eerste spoortreinnederdaaldegevolgd moge worden van eene vernieuwde bloei en ontluiking van Schagens //roos", wij wenschen dat zij omringd moge worden van nieuwe loten, knoppen en rozen, die immer door eenheid aan de moederstam verbondeneene verkwikkende en liefelijke geur rondom zich, heinde en verre verspreiden. Aan de harddraverij hebben 16 paarden deelgenomen, de bekende harddravers //de Vogel" en rGoliath" hebben prijs en premie behaald. Uit Vlissingen schrijft men van 22 Augustus //Het ijzeren ram-stoomschip der Noordelijke Staten van Amerika uSacramentd" is alhier ter reede gekomen. Het heeft heden morgen de Zweedsche sehooner Victorin bal last van Antwerpen naar Stokholm, aangevaren en belang rijke schade toegebragt. De sehooner zal in de haven moeten komen." Uit het Westland vernemen wij, dat de tuinders, ziende dat de aardappelen in prijs zullen dalenthans hun voorraad opruimen. Hoewel het loof der late aardappelen, uithoofde van de droogteschier overal is verdordis het beschot zeer groot en het gewas goed. Slechts aan enkele vruchten vertoonen zich sporen der ziekte. Uit het thans openbaar gemaakte verslag van de 7e vergadering der hoofdcommissie voor het nationaal gedenk- teeken voor November 1813 blijkt onder anderen, dat de heer Mr. J. M. de Kempenaer heeft voorgesteld het denk beeld C. der oprigting eener ambachtschool te Amsterdam te beschouwen als vervallen, daar de commissie voor de denkbeelden A. en B. (monument in het Willemspark en naald te Scheveningen) over p. m. f100,000 kan beschikken en er slechts ruim f28.000 zou overblijven voor de am bachtschool. Z. K. H. de Prins voorzitter merkte echter op, dat de drie voorstellen als één geheel moesten worden beschouwd, en dat de hoofdcommissie zedelijk verpligt was alles te doen wat in haar bereik lag, ten einde aan het gansche ontwerp zoo mogelijk uitvoering te geven. Dien ten gevolge is besloten deze finantiële vraag later te behandelen. Men berigt uit Waalwijk, dat, nadat de ruim 60ja- rige deurwaarder der directe belastingen van daar gevankelijk naar 's Hertogenbosch was overgebragt, er in zijne woning eene huiszoeking is ingesteldwaarbij o. a. een aantal be- lastingbilletten zijn gevonden van verschillende personen, die, alhoewel er onder zijn van slechts centen, een totaal cijfer beloopen van ruim f200, alsmede eenige akten van patenten, die hij de belanghebbenden zonder betaling van 10 cent zoude hebben geweigerd uit te reiken, -alle welke papieren als stukken van overtuiging zijn opgezonden naar de regtbank te 's Hertogenbosch. Tevens loopt het gerucht dat hij vroeger te Amsterdam en Dordrecht voor hetzelfde feit - misbruik van vertrouwen is verdacht gehouden. Bij de bestorming der Duppeler-schansen hebben twee jongelingen van eene Zutpheusche famillie, Robert en Karei Stedmanbeide in Pruisische dieDsten dienende als vaan- drings bij het grenadier-regement //koningin", zich zoo heldhaftig gedragen, dat zij op het slagveld tot officier zijn benoemd en gedecoreerd met het lint van het voormalig ijzeren kruis, de oudste zelf met dat der eerste klasse. De oudste, twintig jaar oud, het kommando der halve compagnie overnemende, nadat de kapitein, een le luit., een 2e, vier onderofficiers en achttien grenadiers waren gesneuveldwas de eerste op schans No. 7 veroverde vier stukken geschut en nam vier Deensehe officieren en 40 man gevangen. De tweede 19 jaar oudwas de eerste op de schans No. 6 en plantte aldaar, gevolgd door een korporaal, het Pruisi sche vaandel. De oudste is door den koning van Pruisen die hem de hand drukte en de woorden toevoegdeNog zoo jong en reeds zoo dapper? aan liet geheele hof voor gesteld. In het volgend jaar zal er waarschijnlijk weêr eene aanmerkelijke bespoediging in de aankomst van de Oost- Indische landmail plaats hebben, daar men voornemens is dan van den Adriatischen spoorweg gebruik te maken. Deze weg is thans tot Trani voltooid en vermoedelijk in Pebr. van?het volgende jaar zal hij zich tot Brindisi uitstrekken De voordc-elen van dezen nieuwen weg voor de landmail worden volgenderwijze berekend: De afstand van Alexandria tot Malta is volkomen gelijk aan die tot Brindisi, zijnde 1,311 mijlen. Om van Malta naar Londen te komen zijn twee wegeneen over Gibraltar, die negen dagen reis vordert, de andere over Marseille, die men in drie dagen en omstreeks twintig uren kan afleggen. Onmiddelijk na de opening van den spoorweg te Brindisi zal men van daar Londen in 48hoogstens 50 uren kunnen bereikenen zoodra de doortogt van den Mout Cenis gereed is, kan die tijd met nog een tiental uren verminderd worden. Eenige tijd geleden maakte men melding van met gunstig gevolg bekroonde proevengenomen met zoogenaamde straatlocomotieven. Thans maakt in het stadje Uerdingen (Pruisen) zoodanig werktuig aller verwondering gaande. Ge heel in den vorm van gewone spoorweglocomotieven ge bouwd, met raderen ter breedte van 12 Rijnl. duimen, rijdt het over straat en zaudwegen en zelfs over Bouwland, zon der op eerstgenoemde, in weerwil van het belangrijk gewigt zijnde 16,000 tBde geringste indrukken na te laten. De kleine tender, die met de locomtief uit een stuk bestaat, bergt den geringe voorraad kolendie de machine verbruikt, alsmede het water ter aanvulling van den ketel. De loco motief moet 300 a. 400 centenaars kannen voorttrekken, bij eene snelheid van 50 minuten per uur. Een vijfde scherp rad, dat van voren is aangebragt, dient oin het voertuig te sturen, dat daardoor de kortste wendingen kan uitvoeren. - De wijnvervalsching heeft reeds tot menige klagt aanleiding gegeven. Thans is een eenvoudig en gemakkelijk toe te passen middel gevonden om kunstig geverwde roode wijnen van de echte te onderscheiden. Het is gegrond op de oplosbaarheid in water van de kunstmatig aangewende verfstoffen van bessen en vruchten van verschillende aard en de moeijelijke oplossing van de echte roode verstof der roode wijnen in water, die alleen in zeer verdunden wijngeest op losbaar is. In den rooden wijndie men wenscht te onder zoeken, doopt men een stukje brood of wel een goed uit- gewassohen spons en laat dit goed van de wijn doortrekken. Daarna legt men het stukje brood of spons c$ een met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Courant van Den Helder | 1864 | | pagina 2