Wat Te doen?
^jEen enkel toekenwaardoor de trein op andere rails zal -
^overgaanzal voldoende zijn om zijn zoon te reddenmaar
dan zal de komende trein, verkeerd gerigt, zich stooten
tegen een anderen trein, die, komende van de tegenoverge
stelde zijde, denzelfden weg langs moet Blijft hij
getrouw aan zijn pligt, dan zal zijn geliefd kind gedood
worden
En hij .heeft slechts een enkele seconde om zich te
bedenken want de locomotief nadert al sneller en
sneller, een vuurspoor achterlatende en de ruimte verzwel
gende
Doorluchtig slagtoffer van zijn pligtneemt de ongeluk
kige wachter een verheven en toch voor hem persoonlijk*
beklagenswaardig besluit.
Hij wijst aan den trein het spoor, op welks rails zijn
kind nog speelt
Vervolgens roept hij toe:
//Werp u neder op den weg, geheel platen verroer u niet
ITct was ook tijd.
De trein gaat voorbij De ongelukkige vader kermt
van angst en vrees.
Het vuur van de locomotief belet hem nog te zien wat
cr gebeurd is.
En de ri;'i®Srs wisten niet aan welk gevaar hun leven
heeft bloolg'-lin en dat het alleen werd gered door
de verheven p^tsbetrachting van een edelmaar nederig
spoor-bcambte.
Maar wie zou de beschermende hand der Voorzienigheid
durven voorbijzien, de beveiliging door God aan moedige
harten verleend?
De vuurgloed verdwijnt De edele man weent
maar het zijn tranen van vreugde.
Het kind had de vaderlijke raadgeving gevolgd.
Hij had zijn kleine ligchaam plat op den grond, tusschen
de rails, ter neer gelegd. Geheel het vuurspuwende gevaarte
was over zijn hoofd heengegaan zonder zelfs één
zijner haren te zengen.
Koning Wilhelm 1 van 1'ruisscn begeerde den moedigen
wachter te zien, die een zoo bewonderenswaardig voorbeeld
van 't edelst stoicisme had gegeven.
De Koning drukte hem persoonlijk de medaille van bur
gerlijken moed op de borst.
Door het Departement van Marine worden sollicitan
ten opgeroepen voor de betrekking fan opzigter ovc# Héfe.
rine werken de ouderdom wordt bepaald op 25 tot 30
jaren; de vereischte kundigheden vindt men vermeld in
de Staats-Courant van heden.
Uit Amsterdam schrijft men aan het Dagil. v.V Hage
Men zal zeer benieuwd zijn hoe het met de kanaal
maatschappij zal gaan.
Er loopt een gerucht, dat er borgen zich opgedaan hebben
voor den oorspronkelijken aannemer wiens zaken en decon-
fituren zijn. liet is wel jammer, dat de heer Heshuijsen,
die naar Engeland vertrokken en sedert geruimen tijd terug
is. niet die inededeelingen nog gedaan heeft, hoe hij de
zaken in Engeland vond, inededeelingen, .waarop toch het
comité meer dan hoop had gegeven.
Hoe dit zij. er zal nog veel meer licht over deze zaak
moeten opgaan, eer de inschrijvers den 10" van deze maand
naar de Nederlandsche bank zullen stroomen om hunne
stortingen te doen.
Gisteren is bij den' Hoogen Raad der Nederlanden
behandeld de voorziening in cassatie, ingesteld door de
procureur-generaal bij het Hof van Noordholland, tegen een
arrest van dat Hof, waarbij Klaas Vis, gewezen hoofdonder
wijzer onder Schagen, mede-requirant in cassatie, is vrij
gesproken van verkrachting en zijne onmiddelijke invrijheid
stelling bevolen, doch schuldig verklaard aan feitelijk vergrijp
tegen de zedenenz. en deswegens veroordeeld tot eene
gevangenisstraf voor den tijd van vijf jaren.
Uit Assen wordt gemeld: Voor eeuige dagen heeft
in de herberg de Osseaan de hoogeveensche vaart, door
verscheidene boereu-jongelingendie zich daar uit verschil
lende gemeenten op schaatsen bevonden, eene vecht- en
suijpartij plaats gehad, minder groot aan gevaarlijke wonden,
dan wel aan bebloede hoofden en geschonden aangezigten.
Daar de schaatsen tot middelen van verdediging of aanval
dienden, vond men de stukken van omstreeks veertig
schaatshouten op den vloer. Ook eenige boerinnen zijn dupe
van de historie geworden. De politie bemoeit er zich mede;
men gaat rondom alle geblesseerden op te teekenen.
Een visscher heeft dezer dagen aan den regter oever
der Kippe bij Manster, den weibewaarden kop van een
voorzondvloedschen mammouth gevonden. Deze kop waaraan
slechts de onderkaak ontbreekt weegt ongeveer 200 pond. De
koninkl. Pruisische regering, die alles wat er in den grond wordt
gevonden, haar eigendom noemt, heeft beslag op deze vondst
gelegd, en ze in hare hoogverhevene bescherming genomen. De
vinder wil echter zijn eigendoinsregt laten gelden, en den
kop niet onder den prijs van 2000 daalders afstaan.
Wat al rare 3uuiters Oud-Engeland oplevert, moge
het volgende bewijzen. In de kerk op het eiland Brauksea,
welk gebouw kolonel Waugh toebehoort, vindt men een
gesloten bank ter grootte van eene ruime kamer, die prachtig
gemeubeleerd en met een kagchel verwarmd wordt. De kamer
is van ramen en jaloeziën voorzien ten einde degenen, die
zich er bevinden voor de nieuwsgierige blikken der overige
kerkgangers te vrij waren.
Correspondentie.
Aan onze getrouwe lezer XX te Schagenmelden wij datwanneer
hij ons zijn naam niet bekend wil maken, wij zijn berigtje aangaande het
voorgevallene in de herberg van den heer Knikker, niet kuunen plaatsen.
3tngc5imöcn ^tufiUcn.
De Redactie onder schrijft niet altoos de gevoelens der inzenders.
Mijnheer de Redacteur
Met genoegen zie ik in uw No. van 24 December 1864,
in een ingezonden stukje, de Noordholl. lijn der Staats-spoor-
wegen ter sprake gebragtnaar aanleiding der middelen van
vervoer des winters, met het oog waarop op bespoediging
wordt aangedrongen van het voltooijen en in exploitatie bren
gen van het middel, dat ons in verbinding met Amsterdam
en Rotterdam moet brengenen ieder Noordhollander zal wel
met het wenschelijke instemmen eener dergelijke bespoediging,
daar het niet alleen zijn de ongemakken en het onaangename
van het reizen in den winter, maar ook eene zaak waaraan
de veelvuldigste belangen verbonden zijn.
Op nieuw hebben wij onlangs moeten ondervinden, dat er
in geen drie dagen brieven en dagbladen aankwamenter oor-
zake van ophooping van de sneeuw op de hoogte van Castri-
cum en Beverwijk, en het onaangename en dikwijls schade
lijke, van niet op tijd zijne handelsbrieven te ontvangenzal
wel dadelijk1 in het oog vallen, als ik aantoon, dat opge-
gevene handelsorders niet ter bestemder tijd aankomendedit
belangrijke nadeelen kunnen tengevolge hebben daar toch
voor uitgebreide correspondentiën de telegraaf te kostbaar
wordt.
Werd nu het wenschelijke aangetoond om de lijn van den
Helder tot Alkmaar vroeger te doen berijdennog wensche-
lijker zoude het zijn, als de communicatie tot Haarlem met
de meeste kracht in het leven werd geroepenzonder
aansluiting aan Amsterdam en Rotterdambeduidt onze spoor
weg niets.
Niemand zal betwisten hoezeer de belangrijkheid der pro
vincie Friesland ook daar ten spoedigste spoorwegen vordert
maar zeker is de provincie Noordholland de voornaamste
van ons landvooral uit een mercantiel oogpunt beschouwd,
Is het nu niet te verwonderendat zulk eene provincie bij
andere streken zoo zeer ten achteren moet blijven en men de j
communicatie des winters geheel gestremd moet zien, terwijl J
in de vele minder belangrijke oorden in ons landreeds voor 1
lang verbeteringen in dat opzigt hebben plaats gevonden>^p#
"Waarom zoo als nu weder wordt gezegdmet de opening
des spoorwegs tot Alkmaar te wachten tot 1866, terwijl wij
dan weer op nieuw een winter met zijne belemmeringen te
gemoet gaan, en waarom niet meer spoed gemaakt met de
werken om den Noordholl. weg nog in het najaar van 1865
te doen berijden, en het zoo groot aantal bewoners te vrij
waren voor de ongemakken belemmeringen en nadeelen aan
de tegenwoordige middelen van communicatie verbonden
Het zal toch wel geen betoog meer behoevendat de ge
meente of landstreekwaar de communicatie-middelen ach
terstaan bij andere gedeelten des rijks, de concurrentie on
mogelijk kan volhouden, achter ligt en daardoor groote na
deelen ondervindt. Toch betaalt zij de belastingen al3 overal
elders. Zij hebben dus regt om hunne belangen te doen gelden.
Een der grootste nadeelen ondervindt men in de stremming
der post-communicatie.
Wij erkennen gaarne dat de aanleg van een spoorweg een
groot werk is; vele moeiten zijn daaraan verbonden, doch
de tegenwoordige tijd vordert spoed. Is eenmaalna lang
dralen, het besluit tot aanleg genomen, dat men dan ook wat
meer in het oog lioude dat de schatten, die voor den aanleg
besteed worden, renteloos zijn, in strijd met de algemeene
belangenzoo lang de spoorwegen geen dienst doen.
Wij zijn geen deskundigen, maar zij, die van nabij met
alles bekend zijnverzekeren toch dat, indien men maar wilde
de lijn HelderAlkmaaralthans in 1865met gemak in dienst
gesteld kon worden.
Wij hopen dat deze regelen de bevoegde magten onder het
oog mogen komendat zij zich zullen overtuigen dat men in
Noordholland evenzeer naar den spoorweg verlangt als overal
eldersal wordt dan ook niet dagelijks bij de regering daarop
aangedrongen of al geeft geen algemeen petitionnement dien
wensch te kennen.
Wij twijfelen niet of onze plaatgenooten althans, zullen
zich met deze onze denkbeelden vereenigen en gaarne willen
medewerken tot het zenden van een adres aan den Minister
van Binncnl. Zaken, indien het mogt blijken dat zulks noodig
ware om te toonen dat men ook hier algemeen het belang des
spoorwegs begrijpt.
Met de plaatsing dezer regelen in uw veel gelezen en ge
acht bladzult u verpligten
27 Dec. 1864. B.