•geföer, Jtteu roet) iep, WtffemsoorÖ, eiift.
Vijfde Jaargang.
ZATÜRDAG
16 DECEMBER.
J6 475.
1865.
NIEUWE COURANT
VAN DEN
Verschijnt WOENSDAG en ZATÜRDAG.
Abonnementsprijs voor 8 maanden/i-80
Franco per post w «1.50
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren. Brieven franco aau den Uitgever S. Giltjes»
De prijs der Ad vesten tien van 14 regels is 40
Centenvoor eiken regel meer 10 Centen. Zegelregt voor
elke plaatsing 35 Centen. Vóór des Dingsdags en Vrijdags
middag 12 uur gelieve men de Advertentien intezenden.
Ingezonden stukken minstens één dag vroeger.
Die zich, ingaande met 1 Jannarij a. s., op dit
blad willen abonneren, kunnen de nog in deze
maand verschijnende nommers gratis bekomen.
Tengevolge van de gunstige resulta
ten voor de armendie de hier gebrui
kelijke wijze van Nieuwjaarwenschen
in de laatste jaren heeft opgeleverd, zal het No.
van 1 Januarij a.s., weder beschikbaar gesteld worden
tot het opnemen eener Vaainli.f stvan al diegenen
die hunnen 1'lErWJAARSCROET opentlijk
wensclien uit te brengen aan FamilieVrienden
Bekenden, Begunstigers, enz.
Voor de plaatsing van iedcren naam wordt ge
vraagd 50 Ct'Bitenten voordeele der armen van
de verschillende gezindten in deze gemeente, na
aftrek van onkosten, ingeval die niet te vermijden zijn.
Na afloop zal de rekening en verantwoording der
gelden in dit blad worden opgenomen.
Exemplaren der Courantwaarin de Naamlijst
voorkomt, zullen te hekomen zijn tegen betaling van
10 Centen, mits vóór het drukken aan te vragen.
Men wordt beleefd verzocht vooral voor duide
lijke opgaven te willen zorgen, en zich vroegtijdig
franco te willen adresseren bij den uitgever
De opening- van de spoorlijn
den HïeJcïer-AlKmaar.
Maandag aanstaande, onze lezers weten het, is de voor onze
gemeente zoo belangrijke dag aangebroken, waarop, in te
genwoordigheid van Z. Exc. den Minister van Binnenlandsche
Zakende plegtige opening zal plaats hebben van dat gedeelte
der lijn van den Staatsspoorweg, die onze gemeente met
Alkmaar verbindt. Die dag zal in eeno niet ver verwijderde
toekomst als een der gewigtigste en merkwaardigste datums
in de ontwikkelings geschiedenis onzer plaats worden aange-
teekendzij zal als bet ware bet overgangspunt uitmaken
tusschen den Helder van vroeger en den Helder van de toe
komst.
Wij voor ons kunnen ons deze gemeente zoo als ze ruim
eene halve eeuw vroeger wasniet voor den geest brengen
maar onze bejaardere plaatsgenooten en wij hebben het
voorregt er nog velen in ons midden te zien, die ze vnn af
bare wordings-periode tot op beden hebben aanschouwd
herinneren zich zeer goed den tijd dat zich alles bepaalde tot
dat gedeelte van den Helder dat bewesten bet westplein is
gelegen en slechts enkele keeten op de plaats waar thans onge
veer het Directiehuis van de Marine staat. Daar waar zich thans
gebeele straten groote en aanzienlijke gebouwen aan ons oog
voordoenzag men nog slechts eene halve eeuw geleden niets
dan weiland, onbebouwden grond of modderpoelen. Voor hen
die zich dien tijd berinnerenis reeds de vooruitgang
zeer colossaal.
En toch, reeds toen den Helder grootendeels als eene plek
onbebouwde grond bestondwas ze eene plaats van gewigt.
Dat uithoekje aan het noordelijkste punt van Noordholland,
door lange wegen van naburige plaatsen verwijderdwas niet
ontsnapt aan bet scherpziend oog van het groote genie onzer
eeuw. De eerste Franscbe keizer besefte al het nut dat eene
maritieme plaats als deze voor de verdediging moest opleve
ren; van daar zijne groote plannen om baar tot een dei-
sterkste punten van zijn uitgebreid rijk te maken plannen,
die slechts de loop der gebeurtenissen hem verhinderd bobben
te verwezenlijken.
Het is hier noch de plaats, noch de tijd, om de trapsge
wijze ontwikkeling onzer gemeente in bet bijzonder to be
schrijven, maar toch meenen wij bij deze gelegenheid te mo
gen wijzen op de uitbreiding die ze in de laatste jaren heeft
ondergaan.
Terwijl, zoo als uit den aard der zaak duidelijk is, het
westelijk gedeelte bij het oude bleefbreidde zich het oostelijk
deel als het ware dag aan dag uitgeheele buurten nieuwe
straten, nieuwe woningen verrezen, daar waar weinige jaren
geleden de grond nog woest en onbebouwd was.
Het is van zelf klaardat de aanleg van een' spoorweg
die ons in comminucatie brengt, zoowel met bet gebeele bin-
.nenland als met bet buitenland, van overwegenden invloed
moet zijn op de welvaart en den vooruitgang eener gemeente
die zich ook zonder dat zoo snel ontwikkelde, daarom zeiden
wij boven, dat de dag van Maandag eeno gewigtige rol zal
spelen in de toekomst van deze plaats.
Scheppen wij ons intusschen geene illusiënwij willen niet
zeggen, dat alleen de opening der lijn van hier op Alkmaar,
van zulk een overwegenden invloed zijn zalmaar die opening
is een begin van de aansluiting van onze plaats aan het ge
heele spoorwegneten wanneer deze aansluiting over cenigo
jaren voltooid zal zijn, wanneer de Hollandsche spoorweg
maatschappij de haar verleende concessie tot het aanleggen
eener lijn van Haarlem naar Uitgeest, tot aansluiting aldaar
aan de staatslijn (waarmede men reeds in bet aanstaande
voorjaar een aanvang zal maken) zal hebben ten uitvoer ge-
bragtdan zal eene nieuwe periode van bloei en welvaart
voor onze gemeente zijn geopend. Immers dan zullen zich
van zelf bier bandelshuizeu vestigen wier belang bet zal we
zen op de plaats zelve vertegenwoordigd te zijn; dan zal
waarschijnlijk een deel der transito-handel op Duitschland,
op onze gemeente overgaan dan zal de uitvoer van land
verhuizers naar Amerika van bier kunnen geschiedenen
meerdere andere voordedenwaarvan wij thans gedeeltelijk
verstoken zijn, zullen bet gevolg zijn van het groote werk,
waarvan bet eerste gedeelte Maandag a.s. wordt ingewijd.
De dag van Maandag is voor onze plaats een gewigtige
dag. Verdwenen is de dwaze vrees die sommigen koester
den over het toekomstig lot onzer gemeente, nadat' het be
kend werd dat de beide takken der Wetgevende Magt do
concessie nopens de doorgraving van Holland op zijn smalst
hadden goedgekeurdverdwenen is dat spookbeeldwelks
aanneming slechts een uitvloeisel was van politieke partijen,
niet van nationaal belang. Die doorgravingdie naar wij
meenen, wel tot de pia vota zal blijven behooren, en nooit
ten uitvoer komenbehoort thans voor Amsterdam tot die
droombeelden, die men zich gaarne schept als bekoorlijk voor
den geest, doch die nooit worden verwezenlijkt. En de
practiscbe geest der onbevooroordeelde Amsterdammers heeft
zulks zeer goed begrepen. De laatste veiling der effectentoen
de aandeelen op nihil stondenbeeft zulks voldingend bewezen.
Neen, den Helder met zijn ruime zee- en binnenhavens,
met zijn diepe zeegaten, met zijn veilige reede, die eeno
tcboone toekomst te gemoet gaatbehoeft voor de quasi
doorgraving niet beducht te zijn. Onwedersprekelijk zijn de
argumenten onzer tegenstanders, nopens de verzanding der zee
gaten, wederlegd, en dagelijks zien wij de overtuigendste
blijken, datwat ook enkele Amsterdammers daartegen mogen
inbrengenhet Nieuwediep onder de eerste en veiligste havens
ran Europa mag gerekend worden.
Wij mogen niet nalaten hier een woord van hulde te bren-
gen tot Z. Exc. den Minister van Binnenlandsche Zakeu