durig aan. Al
zij omgekomen uemanning van ge
meld schip Cornelia Susanna, het dreigende gevaar bemer
kende, hun te hulp ware gekomen. Slechts gehoor gevende
aan de stem der menschelijkheid, hebben zij allen gered
met gevaar voor hun eigen leven. Zij bleven gedurende
acht dagen aan boord van het schip Cornelia Susanna. De
Kapt. en ekwipaadje hebben hen met alle mogelijke voor
komendheid behandeld cn op 12 dezer te Antwerpen aan
wal gebragt.
Uit Japan berigt men, dat de Mikado weder ongenegen is,
om de vergunning tot het openstellen der havens te verleenen
waaruit nieuwe verwikkelingen dreigen te ontstaan. De
gezanten hebben zich tot hunne gouvernementen gewend,
om inlichtingen hoe in deze te moeten handelen, terwijl
inmiddels de verschillende aldaar vertoevende Europeesche
oorlogschepen zich tot een escader hebben vereenigd om
des noodig weder gezamentlijk krachtdadig te kunnen handelen.
In verschillende steden van Duitschland gaat men voort
de trichinen, de wormpjes, die het varkenvleesch doodelijk
maken aan een wetenschappelijk onderzoek te onderwerpen.
Een geneesheer te Maagdenburg heeft nu beweerd, dat al
leen het varken en de meusch vatbaar zijn om door die
dieren te worden aangetast.
Te Kopenhagen hebben vier ministers afstand gedaan
van hun inkomen. Dat klinkt fraai. Teregt wordt echter
uit een constitutioneel oogpunt gevraagdof dit besluit kan
worden gebillijkt. Juist toch ook om de onbemiddelde maar
talentvolle mannen voor de staatsdienst te winnenis den
minister een voldoend traktement toegelegd. En dat dient
als beginsel zoo te blijven.
De 1'arijsche studenten gaan voort de orde bij de
akademische lessen in die mate te verstorendat het den
professoren onmogelijk is hunne voordragten te houden. De
lieer Tardicudeken der medische faculteithad zijne maat
regelen genomen. Hij liet de studenten bij troepjes van
15 in de school komen en vroeg hun of zij geneigd waren
den cursus niet te storen. Zij die zich daartoe bereid ver
klaarden werden toegelaten aan de anderen de meerderheid,
werd de toegang ontzegd. Tn de stad bleef het overigens
rustig. Men verwachte echter eerlang de schorsing der lessen
en in dat geval zouden er ook op straat ongeregeldheden te
duchten zijn.
liet wachtwoord van de jongelieden is Luxembourg. Ge
durig hoort men op straat het ohé-pipe-en bois waarmede
de studenten worden aangeduid. Die naam werd in her
inneringen gebragt door don '/courriervan de Indcpcndance
toen hij over de ongeregeldheden der studenten sprak.
Uit het verslag van den Deenschen minister van finan-
tienomtrent de zeevaart en 't reddiugswezen in Denemar
ken gedurende het jaar 1864, blijkt het volgende:
Gedurende dat jaar zijn aan de Deensche kusten 95 sche
pen gestrandwaarvan 43 in 't ambt Hjorring en 8 op
Bornholm. 61 schepen zijn totaal vergaan en 31 werden
weder afgebragt. Bij 53 dezer schepen redde de bemanning
zich zelf, van 26 werden zij door particuliere hulp gered,
van 3 deels door eigen, deels door anderer hulp en van 11
schepen door reddingstoestellen. Omgekomen zijn 16 meu-
schen; gered werden 483, als door eigen hulp 230, door
particuliere hulp 136, door eigene en andere hulp 17 en
door reddingstoestellen 100; de helft door middel van red
dingsbooten en de helft door raketten-toestellen. De red-
dings-toestellen zijn bij 35 strandingen in werking gebragt.
Sinds de tegenwoordige inrigting van het reddingswezen, in
1852, alzoo in 13 jaren, zijn daardoor 1372 inenschen ge
red. Het aantal stations tot redding van schipbreukelingen
beloopt 35.
Te Maagdenburg is dezer dagen een beroemd genees
heer, dr. von dem Eischweiher overleden, die een merkwaar
dig testament hoeft nagelatende leer namelijk om lang te
leven. Hij zelf werd 109 jaar oud en zijne leer wordt dus
wel eenigzins bevestigd. Het groote geheim om oud te
worden bestaat daarin dat men zoo dikwijls mogelijken
in elk geval gedurende zijn slaap, horizontaal ligt in de
rigting van de as der aarde met het hoofd naar de Noord
pool gekeerd. De invloed van de magnetische stroomen der
aarde zou dien invloed uitoefenen. De toepassing der leer
zou zeer eenvoudig zijn; men behoeft aan zijn ledikant
slechts de aangewezen rigting te geven, met behulp van
kompas. Te Maagdenburg moet zich reeds eene vereeniging
hebben gevestigddie zich de voortzetting van de proef des
geneesheers ten doel stelt.
Aan een particulier schrijven uit Eukhuizeu ontleenen
wij het volgende
Gij vraagt mij hoe ik over de geprojecteerde West-Eriesche
spoorweg denk; ik zal u mijn gevoelen medcdeelen.
De Kamper- en Sneeker Couranten deelen nu eu dan iets
mede aangaande die spoorweg, op zigt; ik geloof evenwel
niet dat de zaken zoo gunstig staanals die bladen vertellen.
Het geld is tegenwoordig veel te duur en 1J
breekt het geheel aan g
dergelijke werkenL V
te bekomen. De mannen die aan het hoofd dezer onder
neming staan, hebben dit dan ook helaas, maar al te zeer
ondervondenzij hebben in den laatsten tijd ernstige pogin
gen aangewend om bij de Engelsche kapitalisten tot hun
doel te komen. Maar het geld is tegenwoordig overal schaarsch
voor industriële ondernemingenen er is een aardig sommetje
noodig. Het land, waardoor die spoorweg zou gaan, is
grootendeels eerste kwaliteit en daarom voor geen spotprijs
te bekomen; voorts een massa kunstwerken, bruggen, dui-
- kers, en nabij deze stad fameuse werken, een kolossaal
stoomvlot om over de Zuiderzee te doen zetten en dan het
traject van Stavoren naar Leeuwarden is ook geen bagatel.
Wij zullen zien wat 1866 ons oplevert; deheerLinse, civiel-
ingenieurte Hooru, maakt zich zeer verdienstelijk door zijn
ijver voor die werken en wordt flink geadsisteerd door den
heer L. Krom, (vroeger opzigter van de Anna Paulowna
Polder). Het is in 't belang van deze streken wel wenschelijk
dat hunne pogingen met een gur.stigen uitslag bekroond
moge worden, echter ik zie er geen licht in. Mijne verdere
bezwaren zijn, dat het verkeer in de provinciën Noordholland
en Eriesland wel groot ismaar het is hoofdzakelijk boeren
stand die te veel gehecht is aan zijn tilburrijou^K
die zoo in eens op zijde te zettenbehalve dat, holH
zelden woont een boer bij een station, hij moet dus zijn
kaas en graan toch per wagen daar heen brengenhoevelen
zullen dan niet even als vroeger maar door rijden naar de
markt; zij zouden in hun voordeel winnen, dat zij per spoor
in korten tijd eene meer afgelegene markt kunnen bezoeken
maar ik tw ijfel er aan of ze daaraan wel behoefte zullen hebben
als de afstanden door het spoor ook voor kooplieden geringer
wordenwij weten de groothandel in die artikelen, ter ex-
portatie, is voornamelijk te Rotterdam: zullen de kooplieden
van daar, of zejfs uit Londen wanneer die hier hunne waren
aan de marktenkomen koopendie per spoor verzenden,
wanneer zij een veel goedkooper middel van vervoer kun
nen vinden per beurtman of stoomboot die aan de markten
en aan de pakhuizen laden en lossen
Nu heb ik ook nog dit: Is eenmaal de geheele Noord-
Ilollandsche lijn, waaronder het deel van Uitgeest tot Haarlem
gereeden wordt er eene solide stoombootdienst daargesteld
tusschen de haven van den Helder en Harlingen, dan ont
breekt het immers niet meer aan eene goede verbinding met
Eriesland voor het westelijk deel van ons land de groote
handelsbewegingen rigten zich immer naar de hoofd- eu
havensteden Leeuwarden is reeds eenigen tijd aan Harlingen
verbonden en de lijn LeeuwardenGroningen zal ook niet
lang meer uitblijven.
Zoo denk ik over deze zaak, nu zouden de
de Zuiderzee bevaren u nog kunnen vertellen, hoe spoe-B
dig op die naauwe hals van de Zuider Zee des winter tus-B
schen Eukhuizen of eigentlijk de vuurtoren van de Ven
Stavoren, de vaart is gestremd door ijsbergen en het is to<jjfl
bekend, dat na een harden winter de Zuiderzee nog zeer lan^^
met ijs is bezetterwijl elders geen ijs meer te vinden is.
Ik geloof dat de gelegenheid van den Helder naar Harlin
gen bij ijs veel minder ongunstig is dan hier.
(Naar ons oordeel is deze bescliouwjng op sommige pun
ten wel wat donker gekleurd, wij menen echter onze lezers
geen ondienst te doen ze in haar geheel mede te deelen. Red.)
HAAGSCHE CORRESPONDENTIE.
's Hage, 25 December.
Mijnheer de Redacteur
Zoo als ik u in mijn laatste schrijven meldde, lieeft de Eerste Kamer
der Staten Generaal de laatste dagen vóór kersmis hare beraadslagingen over
de staatsbcgrootiug voor het volgend jaar aangevangen. Uit het voorloopig
verslag der Kamer was reeds duidelijk op te maken, dat de debatten van
korten duur zouden zijn, daar men de hoofdpauten (de verhooging dor
Grondbelasting in Limburg en de koloniale aangelegenheden) eerst later ter
sprake wilde brengen; het eerste bij de behandeling vau liet ontwerp zelf,
liet tweede bij de behandeling der kultuurwet. Wat het eerste betreft,
daarover is thans het verslag juist verschenen, cn daaruit blijkt, dat verre
weg dc meeste leden het ontwerp aannemelijk liebbeu gekeurd, terwijl het
omniddelijk na den afloop der beraadslaging over de begrooting aan de orde
zal worden gesteld.
Over de beraadslagingen zelve kan ik kort zijn. Het Limburgsche vraag
stuk werd ter sprake gebragt door den heer Michiels vau Kessenich, dio
daarin na de aftreding vau den heer Betz, eene kabinets-quaestie wilde
zien, cn de houding der regering onstaatkundig noemde, als verbittering
verwekkende in eene provincie, op het einde des lands gelegen; welk bewe
ren door den minister van Finantiën, ad interim, werd weersproken, terwijl
later dc minister van Binnenlandsche Zaken, dc houding der Regering in de
Tweede Kamer, welke door dienzelfden spreker, eene lijdelijke genoemd was,
verdedigde. Ook de te gunstige voorstelling vau 's rijks finantiëndoor
den afgetreden minister, w erd door de beeren Duymaar van Twist en Schim-
melpenninck van der Oijc besproken. Laatstgenoemde spreker wees hoofdza
kelijk op dc uitgaven die ons in dc toekomst nog te wachten staan voor ons
defensie-wezen, voornamelijk bij de algcnieeue strekking, die hij in de Eu
ropeesche politiek waarneemt, om kleine staten te verslinden, weshalve hij
niet zal terugdeinzen voor liet doen vau groote uitgaven voor onze ver-
dedigiug. (Of echter de Tweede Kamer dit gevoelen zal deelen, zal te bezien
staau). Ook de hr. Fransen van der Putte vond de toestand onzer finantiën
te roosklcuring voorgesteld, te meer omdat de uitgaven dei verschillende
departementen voortdurend toenemen; voornamelijk aan dc Marine begrooting
was hij huiverig zijne stem te hechten iets dat mij zeer begrijpelijk voor
komt, wanneer ik alleen deuk aan de „uitzetting der begrooting voor hot
ramtorcnschip", dio inóón jaar zesmaal honderd duizend gulden op een
millioen is aangegroeid.
Dc uitzetting der uitgaven werd door den minister van Binnenl. Zaken
verdedigd, omdat zij eensdeels gevorderd werden voor de ontwikkeling
het volk, terwijl ook verschillende onderwerpen, die thans millioenr"
later productief zullen worden.