De Heilige Vader richt zich tot de mensheid Russisch journalist werkte op Sovjet-ambassade Kerstboodschap van Z.H. de Paus ZATERDAG De nood der wereld is hoog gestegen DE KRONIEK VAN H.H. Onnozele Kinderen Onpersoonlijkheid voert tot verloochening van het leven Organisatie biedt geen garantie Spionnagezaak-P issarev Met een beetje Nederlands en ivat gebrekkig Duits Jr Vijftien jaar voor roofoverval Zaterdag 27 December 1952 DEN HAAG In de grote Consisloriezaal in liet Vaticaan heeft de H. Vader zijn jaarlijkse Kersttoespraak gehouden tot de Kardinalen en gesproken over de grote ellende, die er op het ogenblik in de wereld heerst niet alleen onder de zieken en ge vangenen, maar ook onder de vele oorlogsslachtoffers en vluchtelingen. Tot hen heeft Hij het woord der H. Schrift gericht, waarmede Hij zijn rede begon: „Levate capita vestra, ecce appropinquat redemptio vestra (heft Uw hoofden omhoog, want, ziet, uw verlossing is nabij)". Na te hebben geschetst in t velke nood no vel en enkele jaren na de oorlog overal ter ivereld tveer verkeren, ivees de H. Vader op het Mysterie van de menswording van martelaren opgestaan die zich tegen deze leer Ihebben verzet. De Heilige Vader herinnert er aan dat er ook gevallen zijn voorgekomen van menselijke zwakheid en van mensen die toegeeflijk zijn geweest. Hoewel Hij hen niet te verontschuldigen achtte, zeide hij te begrijpen hoe zij tot die zwakheid gekomen waren. Van de andere kant ech- Christus, dat ons de oplossing van vele problemen aan de ter worden de verklaringen van hand doet. Vooreerst immers heeft Christus, door Zijn menswording de orde hersteld, die door de mens zelf was verbroken en vervolgens heeft Hij het nauwer per soonlijke contact gevestigd lussen mens en God. Boven dien heeft God ons daardoor geleerd hoe de verhouding behoort te zijn tussen de individuen en de volkeren onderling. Met het oog op de nood, in zovele landen heerst, wees de H. Vader op de machtige open bare en particuliere organisaties, welke de wereld zoveel moge lijkheden bieden. Ook aan de overkant van de Oceaan bestaat een dringende wens om allen van hun weeën te bevrijden. Doch het bestaan van deze orga nisaties op zich zelf biedt geen garantie, dat ook werkelijk ge holpen zal worden, zoals het be hoort. Immers het is duidelijk, dat deze organisaties er te veel op gericht zijn de krachten te coördineren en de administratie feilloos te laten verlopen. Te veel wordt vergeten, dat huwe lijk, gezin en persoonlijke eigen dom de allereerste goederen zijn, waarop de mens recht heeft. Er doet zich een valse oriëntering in de sociale ontwikkeling voor. On- persoon lijkheid Deze organisaties moeten reke ning houden met de Goddelijke wetten en de daaruit voortsprui tende orde van waarden in acht nemen. Want er bestaat tegen woordig een groeiende tendenz in het sociale leven om de pro ductie op te voeren en in het algemeen aan te dringen op een uniformiteit. Daardoor dreigt het gehele apparaat een koud en ma terialistisch karakter te krijgen, waarbij de persoonlijke verant woordelijkheid in het gedrang komt. Voor alle landen en perso nen is geen uniforme orde moge lijk, deze orde moet aangepast zijn aan de verschillende geaard heid van deze volkeren en per sonen. De Paus roept op tot mo bilisering der Christelijke krach ten ter overwinning van de we reldproblemen op de wijze, zo als aangegeven in de Goddelijke wetten. Ook in het economische leven dreigt de onpersoonlijkheid te overheersen, de>ze tendenz is do delijk. De Goddelijke wijsheid staat vijandig tegenover deze on persoonlijkheid. De Paus keerde zich tegen de geweldige appara ten, die in sommige landen wor den geschapen om in de sociale behoeften der mensen te voor zien. doch die de verantwoorde lijkheid van de individu veront- abhtzamen. Over de arbeidsvoorwaarden merkte de H. Vader op, dat in de economische programmavoe- ring er rekening mee dient te worden gehouden, dat het men selijke element in het arbeids proces het belangrijkste is. Op deze voorwaarde dient de nieu we sociale orde te worden op gebouwd, want reeds maakt de hoop plaats voor angst. Solidariteit De H. Vader wees er daaren tegen op, dat wij zulke sociale vormen moeten nastreven, dat persoonlijke vrijheid wordt ge ëerbiedigd en de mensen hun eigen geweten kunnen volgen. Mén moet dus streven naar soli dariteit van de individuen en de volkeren. Dit sluit in, dat wij onderling de goederen uitwisse len van geestelijke, sociale en culturele aard. Deze medewerking kan men op verschillende manieren geven o.a. door het investeren van ka pitalen en door het verlenen van bijstand met raad en daad. Wij moeten wel bedenken, dat ieder mens recht heeft op werk. Daar door kunnen wij de vooruitgang der volkeren bevorderen en de solidariteit der volkeren in prak tijk brengen. Maar bovendien scheppen wij hierdoor de onmis bare voorwaarde voor de vrede. Maar niet alleen op econo misch gebied doen zich moeilijk heden voor. Ook het geweten wordt In gevaar gebracht, ten gevolge van de onpersoonlijke structuur van vele maatschappe lijke organisaties. Het is name lijk gebleken, dat de moderne maatschappij de moeilijke pro blemen tracht op te lossen door geboortebeperking en door de migratie op een massale manier te organiseren. Men wordt gedwongen zijn vaderland in de steek te laten. Het verlenen van deze hulp wordt verkeerd begrepen en ver keerd toegepast. Er zijn voor beelden te over om te bewijzen, dat alles geschiedt uit koude berekening. De H. Vader echter zeide, dat het opstellen van ta bellen en statistieken en het re gelen van het leven van anderen volgens mathematische gegevens leidt tot een verloochening van het leven. De gewetens van goe de christenen worden in de grootste moeilijkheden gebracht door het optreden van een on verantwoordelijke collectiviteit. De Kerk is bovendien een der eersten, die onder deze mechani satie te lijden heeft. Daar de theologie haar glans verliest en rln ilrii net Tirnnrït T"ïit rrr»_ de kunst wordt miskend. Dit ge beurt het meest in de landen waar de mechanisatie in de per fectie wordt toegepast. De kerk is in deze landen als het ware verpletterd door deze meedogen loze orkaan. Maar toch zijn er nieuwe apostelen en nieuwe deze apostelen en martelaren op laaghartige wijze vervalst. De openbare mening weet te weinig van de zware strijd die bisschop pen, priesters en leken in deze landen hebben te strijden. Onze gedachten, zo zeide de Heilige Vader, zijn bij hen. Evenzeer als zij zijn bij de anderen, die leven in de landen welke het licht van Christus nog niet hebben ge kend. als beesten De Paus wees vervolgens erop hoevelen, ontdaan van al hun goederen en bezittingen in een vreemde samenleving in een en kele kamer moeten leven. Zij hebben geen tehuis en leven vaak als beesten. In andere lan den gaan velen gebukt onder devaluatie - waarden; anderen weer hebben te lijden onder po litieke vervolgingen, omdat zij als minderheden aan de wille keurige dwang zijn overgeleverd. Hun lijden is zwaar. Tegenover deze problemen zo zeide de H. Vader, imoet onze houding bepaald worden door de houding welke Jezus tegenover de men sen tijdens Zijn leven zou heb ben aangenomen. Hij immers beschouwde de armen als Zijn bijzondere vrienden. Volgens die christelijke idealen moeten wij dus zorgen dat de weg van rechtvaardigheid en liefde in deze wereld bewandeld wordt. Het is en blijft dus de strenge plicht van allen om daarnaar te streven. De Heilige Vader herinnert e: aan reeds lijdens de oorlog het initiatief te hebben genomen tot de grote hulpactie welke nu nog haar werk verricht, doch welke helaas niet voldoende mogelijk heden heeft in verhouding tot de ellende welke er op aarde aan getroffen wordt. Een stroom van hulp is derhalve noodzakelijk. Om rust en vrede in de wereld te brengen, aldus de Heilige Va der, zijn twee dingen vooral nodig; arbeid en brood. Bij het organiseren van onze liefdewerken moeten wij erop bedacht zijn, dat wij onze per soonlijke plichten tegenover de lijdende personen uitoefenen. Uw liefdewerk, besloot de Paus, moet een uitstralen uit God zijn en gevoed worden door een diep godsdienstig leven. Theater tie La Mar heropend Het De la Mar-theater aan de Marnixstraat te Amsterdam, waarvan het interieur geheel is gerestaureerd, is Dinsdagavond door burgemeester Arn. J. d'Ailly officieel heropend., Wim Sonnc- veld en zijn ensemble presen teerde ditmaal niet een cabaret program, maar een muzikale beeldroman getiteld „Het meisje met de grote voeten". Na de ontvoering in de eerste scene komt in de slotscène alles weer op „zijn of haar pootjes terecht". De volle zaal was gul met applaus en aan het slot ont braken de bloemen bij deze ge slaagde premiere niet. De Ierse minister president Eamon de Valera, die reeds ge-. ruime tijd in Utrecht vertoeft tot het onder gaan van een oogheel kundige behandeling, vierde met zijn zoon het Kerstfeest in een van de Utrechtse hotels. (Vervolg van pag. 1) Intussen is het in een zo drin gend probleem als het hulp bren gen aan door zorg gekwelde ge moederen noodzakelijk, dat de mensheid de blik omhoog richt op de handelwijze van God, om van Zijn oneindige wijze en doel treffende werking onophoudelijk te leren, hoe geholpen moet wor den en hoe de mensen van hun kwalen moeten worden verlost. Welnu, het is juist het Kerst- mysterie, dat hierop een wonder baar licht werpt. Waarin anders bestaat immers het wezen van dit onuitspreke lijke mysterie dan in het werk, dat God heeft ondernomen en geleidelijk aan ten einde heeft gebracht, met het doel zijn. schepselen te helpen, om het weer op te heffen uit de diepte van de meest drukkende en al gemene ellende, waarin het ge vallen was: de ellende van de zonde en van de verwijdering van het hoogste Goed! Twee fundamentele begrip pen van het verlossings werk van God. Ziet in een deemoedige en ver lichtende beschouwing toe. hoe God zijn verlossingswerk ten uitvoer brengt. Twee fundamen tele begrippen, als twee grond regels Hem door Zijn oneindige Wijsheid ingegeven, beheersen en leiden de uitvoering van zijn verlossingsplan en zij drukken er het onmiskenbare stempel op van de harmonie en de doel treffendheid, dat de goddelijke stijl kenmerkt. Wijl God vóór alles er afkerig van is, om de bestaande en4 door Hem zelf in de schepping vast gelegde orde te verstoren, houdt Hij de volle kracht van die wet ten, die de wereld en de natuur van de mens beheersen, in stand, ook indien deze laatste door de opgelopen zwakheden gebrekkig is geworden. In deze orde, die zelf ook tot heil van het schep sel is ingesteld, werpt Hij niets omver en trekt Hij niet terug, doch voegt er een nieuw ele ment in, dat bestemd is om haar aan te vullen en te overtreffen de Genade, door wier bovenna tuurlijk licht het schepsel in staat is die orde beter te ken nen en door wier bovennatuur lijke kracht het haar beter kan naleven. Op de tweede plaats om in elk concreet geval dat nooit geheel gelijk is aan een ander, de alge mene orde doeltreffender te ma ken legt God met de mensen een persoonlijk en onmiddellijk con tact en verwezenlijkt dit in het mysterie der menswording; want door dit .mysterie wordt de twee de persoon van de Allerheiligste Drievuldigheid mens onder de mensen, slaat Hij als het ware een brug over de oneindige af stand, die er ligt tussen de hulp- biedende majesteit en het hulp behoevende schepsel en brengt de onveranderlijke doeltreffend heid der algemene wet in over eenstemming met de persoonlijke behoeften van de afzonderlijke mensen. Eenieder, die deze ontuitspre- kelijke harmonie der goddelijke werkzaamheid beschouwt, waar bij God zijn Wijsheid. Almacht en Liefde inzet, wordt gedwon gen. met onbeperkt vertrouwen uit te roepen: „O Rex gentium" .qui facis utraque unum: veni et salva hominem. O Koning der volkeren, die beiden tot één verenigt, kom en red de mens". (Rom. Brev. Ant. van Kerstm. 22 Dec.): hij moet haar wel als voorbeeld aanduiden, wanneer het er om gaat. op een aards plan een hulpactie voor de men selijke ellende op te zetten. Twee verkeerde wegen Men zou helaas zeggen, dat het moderne mensdom, vooral waar er sprake is van zeer wijd verbreide ellende, niet meer in staat is om die tweeheid te maken tot eenheid, terwijl hier in toch de noodzakelijke aanpas sing is gelegen van de algemene orde aan de concrete en steeds verschillende omstandigheden, niet alleen van de enkeling af zonderlijk. maar ook van de vol keren. die men te hulp wil ko men. Ofwel men laat de redding over aan een of andere strikt eenvormige en onbuigzame re geling. die de gehele wereld om vat. aan een systeem, dat zou moeten werken met de zekerheid van een beproefd geneesmiddel, aan een nieuwe sociale formule, opgesteld in koude theoretische artikelen, ofwel men wijst der gelijke algemene middelen af en vertrouwt de redding toe aan de spontane krachten van het vi tale instinct en in de beste ver onderstelling. dat de aandrift der gevoelens van de afzonderlijke mensen en volkeren, zonder er zich over te bekommeren, of het later wellicht uitloopt od de om verwerping van de bestaande orde. hoewel het toch allerdui delijkst is. dat de redding niet kan voortkomen uit de chaos. Deze twee wegen zijn beide ver keerd en weerspiegelen aller minst de. wijsheid van God, eerste Helper in de nood en Voorbeeld voor allen, die helpen willen. Het heil verwachten van onbuigzame formules, toegepast op de sociale orde. is bijgeloof, omdat men dan aan die formu les een bijna wonderdadige kracht toekent, die zij niet kun nen bezitten; terwijl het in te genspraak is met de plannen van God, die de Heer is van de orde. zijn hoop uitsluitend te cWjpr, 0D (jG scheppende krach ten der vitale activiteit van leaei mens afzonderlijk. Wii wensen op elk van deze beide afwijkingen de aandacht te vestigen van degenen.die zich als helpers van het volk aandie nen: maar zeer bijzonder op het bijgeloof. dat voor vast aan neemt, dat de redding van zelf zou moeten ontspringen aan de organisatie, die mensen en din gen tot een strakke eenheid bindt en dan in staat zou zijn om de productie zo hoog moge- lij': on te voeren. Indien men er in slaagt zo denken zij om de krachten der mensen en alle beschikbare rijkdommen der natuur in een organisch geheel samen te bren gen. er op gericht om het hoogst mogelijke en steeds stijgende productievermogen te verzeke ren. en wel door middel van een organisatie, die met de grootst mogelijke zorg. zowel wat betreft de grote lijnen als de kleinste details, is bestudeerd en in wer king gesteld, dan zal daar alle begerenswaardig goed uit voort komen: de welvarendheid, de ze- DEN HAAG Naar wij Woensdag; j.l. reeds in een deel onzer edities konden melden, is de Russische journalist Lev Constantinowitch Pissarev Dinsdagavond op de Hout- ruslbrug in Den Haag door de Haagse politie gearres teerd. Naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken mee deelt staat Pissarev onder verdenking van spionnage. De Russische ambassade is door het Ministerie Van deze arrestatie op de hoogte gebracht. kerheid voor iedereen, de vrede (Wordt vervolgd.) een 'beetje Nederlands en sleohts De heer Pissarev, die al enige tijd onder verdenking stond, is in verzekerde bewaring gesteld, •terwijl de zaak nader wordt onderzocht. Bij zijn arrestatie bleek hij in ihet bezit te zijn van geheime documenten. De gearresteerde journalist is in 1951 naar Nederland gekomen als opvolger van de correspon dent van het Russische pers bureau Tass. G. Afrin. Deze was na een reis door Indonesië naar de Sovjet-Unie teruggeroepen en 'hij is thans lector aan een uni versiteit in Moskou. Pissarev is 37 jaar oud en gehuwd; hij heeft een dochtertje. In 1938 werd hij journalist en hij is aangesloten bij de „Buitenlandse Persvereni ging" in Nederland. Sedert Maart 1951 was ook aan de heer Pissarev, evenals aan de Russische diplomaten, beperkte bewegingsvrijheid opge legd door de Nederlandse rege ring. Hij mocht alleen vertoeven in de provincie Zuid-Holland en in Noord-Holland beneden het Noordzeekanaal. Deze maatregel was genomen als represaille voor de in Moskou aan de Nederlandse diplomaten opge- leg9e beperkte bewegingsvrij heid. Employé De heer Pissarev, die in de Statemlaan woont, heeft zijn kan toor in de Russische ambassade en wordt daar beschouwd als employé. Hij nam nooit deel aan bijeenkomsten van buitenlandse journalisten. Deze troffen hem voornamelijik op recepties van de ambassade en dan was er nog weinig contact, omdat andere Russen in het gesprek deelden. De gearresteerde journalist, die een vlotte indruk maakte, sprak gebrekkig Duits. Dit tekort aan talenkennis was er misschien wel de oorzaak van, dat de -Tass- beriehten uit Den Haag keer op keer in strijd waren met de waarheid Over de aard van dc op de heer Pissarev gevonden docu menten, kon men dus geen in lichtingen verstrekken. Wel werd het bij informatie duidelijk, dat het niet gaat over gegevens met zéér geheime strekking. Wel is door de vondst van de docu menten het bewijs geleverd van het reeds lang gekoesterde ver moeden, dat Pissarev de journa listiek als dekmantel gebruikte voor het verzamelen van inlich tingen. De Russische ambassade heeft aan het ministerie van Buiten- DIT IS DE LAATSTE KRONIEK van het rein. de klacht, dat te weinis aandacht onder ons Oudejaar. Er valt dus wel wat te overwegen besteed werd aan de zorg voor het Buitengewoon over het Oude iaar. Wii zouden niet willen Lager Onderwijs. Daar was de klacht over te vooruitlopen, op wat' diverse schrijvers uit de weinig belangstelling voor het grote en belangrijke voorbije maanden zullen putten in de krant van werk van de Volksgezondheid in het algemeen. 31 December. Wii willen deze laatste Zaterdag van Daar was de klacht over te geringe steun van het iaar wel graag benutten, om nog eens een taak Katholiek Nederland aan het goede boek en aan te vervullen, welke ons al eerder tot spreken heeft de verspreiding van de goede lectuur, daar was gedrongen. Op de drempel van het nieuwe iaar zouden wii nl. de Katholieken van Nederland wil len bezweren, hun taak in deze en de naast- toekomende tijd toch te begrijpen. Dit wordt dus echt wat ie noemt op de iaar-wende een wek roep tot Katholiek Nederland. Zou dit dan toch weer over deeenheid gaan. met name over de politieke eenheid? Mogen wij die vraag even met een wedervraag beantwoorden? Zou het erg zijn, als het daarover ging? Beseft men werkelijk wel, welke belangen er met die eenheid op het spel staan? Het is een soort van onuit staanbare luchthartigheid, waarmede in sommige kringen over deze zaken gesproken wordt, die ons wel eens tegenstaat.... Maar het gaat hier vandaag niet op de eerste 4r of voornaamste plaats over d i e katholieke eenheid. Temidden van de vele beschouwin gen en gesprekken over dit probleem vergeet men inderdaad wel eens. dat er nog veel meer op het spel staat. Als wii deskundige en invloed rijke mannen hun bezorgdheid horen uiten over de ogenblikkelijke gang van zaken in de Katholieke Volksgemeenschap van Nederland, dan moet men nu eindelijk eens beseffen, dat het kwaad veel dieper zit. Wanneer een priester getuigt, dat een pas-gestor- ven politicus op ziin sterfbed zei. dat verlies van de katholieke staatkundige eenheid ras ook andere dan alleen politieke katholieke krachten zal aan tasten, dan moet geconstateeerd worden, dat die al geruime tijd het geval is. En dit is nu iuist iets. wat op zich buiten de politiek en in zoverre dan ook buiten de kwestie van politieke eenheid valt. Als er .echter, menen wij. voor tal van grote dingen, waar wii de aandacht voor zullen vragen, de nodige belangstelling is. dan zal dit vanzelf de algemene gedachte van samenwerking en eenheid versterken en bederven Wat wij meermalen hebben moeten opmer- ken in het afgelopen iaar. dat is een aaneen schakeling. een voortgezette reeks a.h.w. van klachten over gebreken en tekortkomingen in de activiteit niet zozeer van verschillende katholieke organisaties, maar van de katholieken. Per soonlijk en in het algemeen, ook van de leden van die verenigingen en bonden, om dan van de on georganiseerden maar niet te spreken. Daar was de klacht van prof. Buiitendiik over gebrek aan belangstelling voor het werk van de geestelijke volksgezondheid, daar was later, op hetzelfde ter alarm en noodgeschrei over zoveel andere goede en belangrijke zakzn, te veel om op te nemen.... En nu wil het ons voorkomen, dat wii ons He maar eens dapper en manmoedig moeten voornemen, om in het nieuwe iaar die zaken anders en beter aan te pakken. Zit het 'm in de leiding, die ontbreekt? Weet u nog. dat wii vroeger dat mooie Centraal Bureau van de K.S.A. hadden, en dat prof. Aalberse z.g. eens zei: „Gelukkig, dat het er is: als het er niet was. zou men het op richten. Nu. het is er niet meer. Wii hebben „slechts" het beroemde Katholieke Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel Herstel, dat zich aan het re-organiseren is. Wij weten niet. wat daar uit zal komen. Wij geven de zwoegende mannen, die dit zaakie gaan oplossen, onze beste wensen mee.... Maar wii vrezen, dat dit Bureau, ook in zijn nieuwe rol en samenstelling, niet de oplossing zal geven aan de wens. om Katholiek Nederland weer in het bezit te stellen van zo'n krachtcentrale, als vroeger de K.S.A. was. Dit is, om volledig te ziin. immers niet de taak van de Katholieke Actie. Zou er geen behoefte bestaan aan zulk een alge mene krachtcentrale? Er zijn inderdaad sinds het verdwijnen van de K.S.A. tal van goedwerkende centrale bureaux van allerlei bonden, gesticht, maar de fout. die zich steeds meer gaat wreken, is. dat men langs elkaar heen werkt. Gezonde centralisatie let wel. gezonde Hikt ons hier een eerste dringende taak voor het nieuwe iaar. dat ons weer gegund wordt! Daarnaast is er nog de herinnering aan dc belang rijke boodschap van de Paus van Rome. waaraan de H. Vader onlangs in een Ucspraak tot de Katholieke Actie van Italië herinnerd heeft: ziin klacht over h e t grote gebrek van de katholieken in zovele landen, dat zii onverschillig en lusteloos staan ten opzichte van tal van goede werken en activiteiten. Men slaapt, en het is h o o g t i i d om uit die slaap te ontwaken! Inderdaad raakte dit. zoals de Paus zelf uitdrukkelijk te kenncp gaf. het persoonlijke inzicht, de persoonlijke houding, de De Russische journalist Lev Constantinowitch Pissarev, die door de Haagse politie onder verdenking van spion nage is gearresteerd. De heer Pissarev trad in Nederland op als correspondent van het Russisch persbureau Tass. persoonlijke verantwoordelijkheid van dc mensen wedstrijd. Deze wedstrijd wordt op de eerste plaats. Maar ook sprak de Paus toch over de noodzaak van bundeling van krachten, om gemeenschappelijk en eensgezind de krachten van het goede te stellen tegenover de macht van het kwade, die zich overal listig tussen God en de mensen weet op te stellen. En hoevelen onder ons ziin er, die het niet zien???.... De rechtbank te 's-Hertogen- bosch heeft de 36-jarige P. L. van B. uit Eindhoven wegens diefstal met geweldpleging ver oordeeld tot een gevangenisstraf van 15 iaar met aftrek van het voorarrest. Zijn medeplichtige, de 40-jarige vrouw A. de B. eveneens uit Eindhoven, werd, conform de eis, ontslagen van rechtsvervolging. De rechtbank gelastte echter haar opneming in een krankzin nigengesticht en terbeschikking stelling van de regering. Van B. had op 23 Febr. van dit jaar de 72-jarige lompenkoop man H. Keur te Valkenswaard neergeslagen en van zijn geld be roofd. De koopman overleed 2 dagen later aan de bekomen verwondingen. Geen loterijen meer in Tsjeeho-SIowakije Volgens een mededeling van racio-Praag zijn loterijen, voetbal pools e.d. in Tsjeeho-SIowakije verboden, omdat zij „onsocialis tisch en onopvoedkundïg" zijn. De Staatsloterij wordt 31 December opgeheven. Gymnasiast drie maanden naar Amerika Op 28 Dec. zal de 17-jarige Hilversumse gymnasiast Th. M. van Lohuyzen per K.L.M. van Schiphol naar de Verenigde Sta ten vertrekken om daar. op uit nodiging van de New York He rald Tribune", drie maanden te blijven. De jongeman is nl. de winnaar voor Nederland van de door het genoemde Amerikaanse blad uitgeschreven jeugdopstel- ieder iaar in vijf en dertig lan den gehouden en de winnaar van elk land kan gedurende drie maanden in New York studeren. De winnaar voor ons land heeft zijn prijs gewonnen met een op stel over de Verenigde Naties. landse Zaken toestemming ge vraagd voor een bezoek aan de heer Pissarev, Een beslissing hierop is nog niet .genomen, maar aangezien een dergelijk bezoek in West-Europa gebruikelijk is, zal de toestemming waarschijn lijk gegeven worden. Amsterdammer stak zijn verloofde De rechtbank te Amsterdam heeft de 20-jarige Amsterdam mer J. H. S. tot drie jaar ge vangenisstraf veroordeeld door te brengen in de bijzondere straf gevangenis voor jongelieden te Zutfen. In de nacht van 27 op 28 Juli was hij het huis van zijn verloof de binnengeslopen en had het meisje, dat in bed lag, 21 steken met een dolkmes toegebracht. Zij herstelde, doordat de wonden niet gevaarlijk bleken te zijn. De eis was drie jaar met aftrek. Traject Delft-Den Haag was stroomloos Woensdagmorgen van kwart voor acht tot even voor half tien is het traject Delft's-Graven- hage stroomloos geweest doordat een isolatie was doorgelopen. Het verkeer in omgekeerde richting den HaagDelft kon ongestoord doorgang vinden. Reizigers in de richting Den Haag en verder uit de richting Delft kwamen veelal te laat op hun werk. De eerste bloedgetuigen van Jezus Christus die op 25 December in de stal van Bethlehem, als Kind, als Mens ter wereld kwam zijn de Onnozele (d.w.z. On schuldige kinderen van Bethlehem. Zij waren na de romantische reis der Wijzen uit het Oosten (feestdag 6 Januari) naar Koning Hero des, door deze wreedaard, nog op het laatst van zijn slechte aardse leven, omgebracht. Want Herodes, die niets be greep van de Goddelijke, Hoge Zending van Jezus, Die wel Koning zou zijn, maar „niet van deze wereld", zag in de nu geboren Koning der Joden alleen maar een poli tieke concurrent. En toen dan de Wijzen uit het Oosten, in een droom gewaarschuwd, langs een andere weg naar hun land teruggingen, en zo nalieten, Herodes verder in te lichten over de plaats waar Christus geboren was, meen de Herodes in arren moede niet beter te kunnen doen, dan bevel te geven tot die schandelijke kindermoord, waarvan de slachtoffertjes sinds eeuwen in de Kerk wor den herdacht en geëerd. Zij stierven voor het goddelijk Kindje Jezus. „Uit de mond van kinderen en zuigelingen, o God, hebt Gij lof bereid om wille van Uw vijanden". Rondom Jeruzalem is het bloed der heiligen als water vergoten. „Een stem is in Ra- ma gehoord, groot geween en geschrei Rachel beweende haar kinderen en wilde niet getroost wordenomdat zij niet meer waren". Mogen wij deze Heilige onschuldige kin deren niet beschouwen als de voorbeelden en voorspre kers voor de kinderen, met wie Christus het liefst te doen heeft, en die Hem het best verstaan? Toen iemand Hem eens vroeg, zo verhaalt immers Mattheus, wie de grootste was in het Rijk, nam Hij een kind bij zich en zei: „Voor zulken is het Rijk". Kinderen staan vol verwach ting en eerlijk voor hun va der, zij doen zich niet anders voor, dan zij zijn. Zó zijn kinderen, vóórdat de erger- nie komt en wie kinderen bederft, „hem ware het beter met een molensteen aan de hals in de zee verdronken te ioorden". Christus bemint bo ven allen de kinderen, èn de groten, die als kinderen, zuiver van hart, zijn. Want zij zullen God zien. Zij kun nen hier beneden Christus verstaan en hen allen is het Rijk der Hemelen ons aller einddoel! toegezegd. S.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 5