„Dit is verschrikkelijk was reactie van Prins Bernhard In de do tnk ere avondhemel hangt troosteloze rouw Zware strijd van Deens setup voor de Hoek GROTE SCHEEPSRAMP in Ierse Zee - 139 doden WIP 1 Schaduw over bezoek aan NewY ork Nederlandse schepen in woedende storm Noodt Watersta Sleepboot Schelde vergaan De K.L.M. vliegt weer 't Verdronken land beleefde talloze tragedie''s Huzarenstukje van president Leis Mr. Alge ra voerde besprekingen Princess Victoria99 gezonken Pa«ina 4 Maandag 2 Februari 1953 NEW YORK, 1 Febr. (A.P.) „Dit is verschrikkelijk nieuws", riep Prins Bernhard uit, toen bij vandaag van Ass. Press vernam, welk een ramp Nederland had ge troffen. De Prins verklaarde, nog geen officieel bericht uit Nederland over de ramp te hebben ontvangen. „Dit is wel het ergste nieuws wat had kunnen gebeuren", zei hij, „juist nu Nederland er weer boven op kwam en op eigen benen kon staan. En het verlies aan mensenlevens maakt hel nog erger". Zoals gij weet 'had Nederland juist aan de Amerikaanse regering medegedeeld, dat het geen econo mische hulp meer nodig had en nu gebeurt deze ramp. Nederlana heeft altijd tegen het water moe ten veöhten, zijn hele geschiedenis door. Wij zullen ook dit nieuwe onheil bestrijden en het te boven komen, zoals we in het verleden altijd hebben gedaan. De Prins sprak met een ver slaggever van Ass. Press in het Waldorf Astoria Hotel, waar hij zijn intrek heeft genomen voor zijn bezoek aan New York in verband met de herdenkings feesten. De Prins zei zeer dankbaar te zijn voor de door de Ver. Staten aangeboden hulp. „Dat is altijd gebeurd, als zich ergens een nationale ramp voor deed", verklaarde hij, „en Neder land heeft eveneens altijd hulp geboden als een ander land in een dergelijke situatie verkeerde". „U zult u herinneren dat mijn vrouw de Ver. Staten een per soonlijke gift zond toen het land werd getroffen door de overstro mingen van de Missouri en de Mississippi. Zoals andere mensen zijn wij altijd dankbaar voor per soonlijke giften in een tijd van nationaal onheil". „Het is wel een zeer slechte winter geweest, van het begin af, dit keer", voegde de Prins er aan toe. „Ik zal doen wat Koningin verlangt" De Prins verklaarde, nog niet te hebben overwogen, verande ringen te brengen in zijn plannen. „Ik zal doen wat de regering en de Koningin van mij verlan gen", zei hij. De Prins was vandaag de gast aan een lunch aangeboden in de Union Club door dr. Gilbert Dar lington, vice-president van de „St. Nicholas Society of New York". Aan deze lunch zat ook zijn broe der, prins Aschwin, aan, die ver bonden is aan hei Metropolitan Museum van New York. Prins Bernhard deelde zijn ge hoor in de Saint Marks of the Bouwerie het nieuws van de ramp mede. Hij sprak met grote emotie en zijn gehoor was diep onder de indruk. Hij vroeg de aanwezigen te bidden voor degenen, die zijn omgekomen en hen die thans in gevaar en ellende verkeren. Prins Bernhard heeft vandaag in de St. Mark-in-the Boweries kerk gesproken ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van de verlening der stadsrechten aan New York, Rede. In zijn rede verklaarde de Prins dat één van de meest hoopgeven de tekenen van de na-oorlogse betrekkingen tussen de Verenig de Staten en West-Europa 't feit is, dat de beide continenten niet langer dooT de Atlantisdhe Oceaan gescheiden worden. In plaats daarvan worden zij nader tot el kaar gebracht door de Oceaan, die een brug in pl-aats van een barrière geworden is. Hij zei, dat het zijn „vaste ge loof en overtuiging" was, dat ile „gemeenschap van cultuur, geloof en aspiraties is op een erfenis, waarin de Nederlanders het voor recht genieten een waardig aan deel te hebben, zou leiden tot het bereiken van onze gemeenschap pelijke doelen ten aanzien van vrijheid, vrede en voorspoed. Na uitvoerig gesproken te heb ben over de eerste Nederlandse kolonies en de nauwe betrekkin gen tussen Amerika en Holland merkte Prins Bernhard op, dat „wij sinds de tweede wereldoor log dichter dan ooit tevoren tot elkaar gekomen zijn." Hij zeide: „de Nederlanders zullen nooit de grootste Ameri kaanse troepen vergeten, die deel namen aan de bevrijding der Ne derlanden. De talloze graven op Nederlands grondgebied van uw dappere soldaten, die hun levens voor de vrijheid van Europa of ferden. zullen een eeuwigduren de herinnering vormen aan de onverbreekbare banden tussen onze beide volkeren." Vervolgens, aldus de Prins, „heeft Nederland na de oorlog ondervonden wat Amerikaanse vriendschap zeggen wil." n ii In de nacht van Zaterdag op Zondag is de sleepboot „Schelde" van de Internationale Sleepdienst Smit en Co., die hulp wilde ver lenen aan de „Prinses Beatrix" bij het verankeren in de Nieuwe Waterweg op een strekdam gelo pen en nagenoeg vergaan. Ijlings werd de hulp ingeroepen van de reddingboot „President Jan Leis", uit Hoek van Holland, die op het ogenblik (Zondagnacht 1.15 uur) bezig is. de bemanning aan boord te nemen De sleepboot wordt als verloren beschouwd. De „Prinses Beatrix" van de Mij. Zeeland kon wegens het ru we weer niet aan de steigers ko men, en wilde daarom op de Wa terweg voor anker gaan. De „Schelde" assisteerde, maar kwam daarbij zelf terecht op de strek dam „Wil-Nul". Door de hevige storm moesten ook vele diensten van het lucht verkeer worden geannuleerd, zo als van Schiphol de diensten naar Parijs en FrankfortMunchen. Het toestel op de lijn Hamburg Amsterdam—Londen vloog over de Amsterdamse luchthaven heen en ging direct naar de Engelse hoofdstad door. De Zondagoch tenddienst van de K.L.M. naar Londen werd afgelast, doch sinds Zondagmiddag werden de dien sten weer normaal uitgevoerd. Op de luchthaven zelf heeft de storm geen schade kunnen aan richten. Van de vele schepen, die ten gevolge van de storm in nood kwamen te verkeren, waren er drie Nederlandse. De viskotter „Oudorp 17" strandde in de buurt van Noordwijk. Het scheepje werd bovenop de duinen gezet. De bemanning was daar voorlopig veilig en bleef aan boord. Het schip was reeds geruime tijd een prooi van de golven ge weest. Later op de dag is de bemanning van boord gegaan. Er bestaat alle kans op, dat de kotter aan vernieling is prijs gegeven. Voor Terschelling kwam de Franka II in nood te verke ren. Er werd direct sleepboot hulp gevraagcf, die werd ver leend. Het schip schepte water, maar de bemanning kon tijdig van boord worden gehaald. Voor de kust van het West- land geraakte de 175 ton me lende kustvaarder Elisabeth uit Groningen in moeilijkhe den. Het liep nogal gelukkig goed af. Er werden vuurpijlen de luoht ingezonden. Het schip geraakte tenslotte op de Oude Slag bij Ter Heide, waar vroe ger de toegang tot het strand lag. De bemanning werd wel dra opgenomen en in veilig heid gebracht. De mannen aan boord zagen kans met zwem vesten aan de wal te komen. De 63-jarige Jonkers bleef aan boord. Later werd de man ook uit zijn benarde positie gered. Ruim 1 meter hoog stroomt het water door 't stadje Raams- donkveer. Op de ach tergrond een hooi- berq, die door de stroom wordt mee gesleurd. (Van een onzer redacteuren) Wat is er van Nieuw F ossemeer gewordenWelk een drama speelt zich liier c\j? Deze bange vragen kwelden Zondag allen in het W.-Brabantse deel van het geteisterde gebied. Een enkele die onder de beschutting van de {lijk woonde kon zich nog ternauwernood in veiligheid bren gen en moest totaal overstuur en met tranen in de ogen machteloos toezien ho<e,rniet alleen zijn eigen bezit, maar ook dat van verwanten en kennissen een prooi werd van de woedende golven. Sïilaande op de dijk vertelt een huis vader hoe hij, zijn vrwuiv en vier kinderen op een steen worp afstand in zijn huisje weet, onbereikbaar, zonder dat hij bij machte is ook maar iets voor hun redding te kunnen ondernemen.i Een troosteloze rouw hangt in de donkere avondhemelI boven dit verdronken land. Voordat tegen het avond Fur de rJpntons reddingscolonnes met r, kwamen aangerukt, helbben de Enkele honderden mensen hebben Zondagmiddag vanaf de door de zee aangevreten duinen bij Hoek van Holland een angstwekkend schouwspel gezien, namelijk de strijd op leven en dood, die hel Deense motorschip Annam voor de Nieuwe Waterweg tegen de wind en de met witte schuimkoppen bedekte zee heeft moeten voeren. De „Annam", een schip van 6726 br. ton. was op weg van Hamburg naar Antwerpen, toen het Zaterdagnacht op de Noord zee door het noodweer werd overvallen Om 8 uur Zondag morgen seinde het schip, dat de stuurinrichting onklaar was ge raakt en dat het door de wind naar de kust werd gedreven. Tegen half drie dook het schip op uit de grauwe zee voor de kust bij 's Gravenzande. Men probeerde daar voor anker te gaan. maar het anker werd ver loren. Langzaam maar zeker dreef de „Ar,nam" toen in de richting van de Nieuwe Water weg. Eerst leek het er op, dat het. schip voor het eiland Rozenburg aan de grond zou lopen, maar de Denen, vechtend voor wat ze waard waren, wisten de „An nam" vlak voor de pieren weer enigszins in hun. macht te krij gen. Op de wal geloofde echter nie. mand, dat zij de Waterweg bin nen zouden kunnen komen. ,Zi.j halen het nooit" was de alge mene opinie. Ook de Denen schenen aan de goede uitslag te twijfelen, want om kwart over vier vroegen zij een reddingboot aan. De „President Leis" voer uit, dansend en steigerend op de golven. Langs de kust steeg de spanning, want men wist dat de „Annam" 38 man en 3 vrouwen aan boord had. De „President Leis'" slaagde in wat een moeilijke taak leek, voorzichtig manoeuvrer end. om niet tegen een pier of t ègen het ■schip geslagen te wdrdeh. span den de mannen van de „Presi dent Leis" een net tussen hun boot en het Deense jichip en via dit net namen zij 21| mannen en drie vrouwen aan boprd. De an dere Denen bleven aan op de „Annam", om nog een laatste poging te wagen. Veilig binnen. Toen het schip vocó- de mond van de Waterweg tag zag de kapitein zijn kar.s sithoon. Hij zette de machines op volle kracht en voer acnt'pr de „Pre sident Leis" op de -nauwe geul tussen de pieren aari. Een ogen blik leek het er op, dat het schip nog op de Noorderj ier zou lopen. Het kwam echter -weer in de goede richting en (tnkele minu ten later was de „Annam" in veiligheid. Aan de wal air|g een ,hoe- ra-tje" op, toen 'L schip met de lichten op voorbijl voer naar Rot. terdam De Denen; die van boord waren gehaald, .werden. r.a in Hoek van Hollanfd weer op ver haal gebracht te Zrtjn, doorgezon den naar hun majkkers in Rot terdam. De „President .I lels" heeft zijn huzarenstukje m eft een bescha digd roer moetejni betalen. De reddingboot van llïreskens zal de „President Leis"' vervangen. Op het stations-emplacement van Dordrecht sloeg een groot gedeelte van de spoorweg ten Westen vam het station weg. Een groot gedeelte van het dijklichaam is geheel weg gespoeld, zodat de rails in de lucht zijn komen te hangen, de betonnen voetstukken van de bovenleiding hier en daar in de lucht hangen, de hoog spanning spalen scheef zijn gaan han gen enz., zodat het treinverkeer hier volkomen gestremd is. Zondagavond treeft mr J. Al- gera, minister van Verkeer en Waterstaat, mét/ir A. G. Maris, directeur-genera al van de Rijks waterstaat en andere autoriteiten vergaderd om (jen inzicht te krij gen in de stanp van zaken in verschillende dlelen van ons land, die door de ra,nap getroffen zijn. Hierbij werden maatregelen be raamd om de i getroffen gebieden met spoed hulrj te verlenen. Zo werd een igroot aantal vrij willigers die hjuti diensten had den aangeboden door de tussen komst van dej minister van Ver keer en Wat/er.staat van spaden voorzien en maar verschillende delen van h«-t, land, gestuurd, waar het wei)dl ingezet om gaten in dijken te/ 'dichten en het walerkerend t/ermogen te ver groten. Nog tteeds komen be richten binnen en een totaal overzicht vsini de aangerichte schade zou eerst in de eerstko mende da geil; fcunnen worden ge geven. Alle. ttejchnische diensten van de Provinciale en Rijkswater staat werken gecoördineerd met andere burgerlijke en militaire autoriteiten t'lamen om in de meest bedreigde gebieden hulp te verlenen cvn de eerstnodige technische maatregelen nemen. Commandotroepen uit Roosen daal en de vrijwilligers uit St. Willebrord met voorbijzien van eigen leven getracht te redden wat er te redden viel. Tot aan de km in, het water staande duw den de soldaten hun vaartuigen door het kolkende water, en met stroom en wind mee was het nog doenlijk vooruit te komen. Diege nen die zij konden bereiken droegen zij in hun boot of waar dit mogelijk was naar de dijk, waar anderen de kinderen op hun schouders namen en met gereedstaande auto's o.a. naar de Blauwe Zaal in Steenbergen brachten. Kort n,a het middaguur ver schenen de officiële reddingstroe pen uit Roosendaal, die bijgestaan door boerenwagens met tractors zakken zand naar de bedreigde punten van de dijk Steenbergen- St. Philipsland brachten. De cen trale hulpverlening werd voor dit gebied geleid vanuit het ge meentehuis in Steenbergen. De politie regelde op alle knooppun ten het onnoemlijk drukke ver keer dat zich naar en van de omgeving van het geteisterde ge bied rond Nieuw-Vossemeer be gaf. Om ongeveer 8 uur voer een motorboot waaraan eigen rubber boten bevestigd waren, in de richting van Nieuw Vossemeer, om te trachten enige verbinding tot stand tebrengen. Vannacht tegen middernacht kwam het ge. ruststellende bericht dat Nieuw- Vossemeer weliswaar geheel is geïsoleerd doch geen onmiddel lijk gevaar loopt. Deze laatste poging van de Commando's was tevens een groots bewijs van, de bewonderenswaardige moed. men senliefde en daadkracht, waar mee de Commando's de gehele middag zich in dit gebied en ook bij Rilland Bath en Woensdrecht voor de redding hadden ingezet. Hoe nijpend de situatie in Nw.- Vossemeer wel is valt af te lezen van de kommervolle omstandig heden aan de voet van de weg bij Heensemolen, waar het water tot aan de zoldervertrekken stond van o.a. de Rebeccahoeve. Het vee dat men met. roeiboten nog kon bereiken werd met een kabel welke verder leiddde naar de dijk, op het droge getrokken. In tussen verdronken talloze koeien en paraden, die niet meer te be reiken waren, in de steeds stij gende vloed. Ook de vrijwilligers uit St. Wil lebrord. waaronder Wim van Est, hebben in dit gebied met be wonderenswaardige dapperheid de strijd met de watersnood aan geboden. De drenkelingen had den geen woorden, om hun dank uit te spreken. Zo ooit dan was hun zwijgen welsprekend. Zij konden slechts met tranen in de ogen hun redders de hand druk ken. Gebrek aan geschikte vaar tuigen en andere hulpmiddelen was echter oorzaak dat men tot op heden in het ongewisse blijft over vele mensenlevens. Uit de Bergse en Halsterse pol. ders konden honderden mensen nog juist in veiligheid worden gebracht. Het reddingswerk werd ook hier belemmerd door het gebrek aan motorvaartuigen. Na herhaalde radio-oproepen kreeg men de beschikking over deze onmisbare reddingsmiddelen, waardoor vele onbereikbare men. sen nog konden worden opge haald. Een van de ontelbare droeve belevenissen was die van de vader die gepoogd had zich enige uren lang met zijn kind zwem mende en staande boven water te houden. Het kind verdronk in, zijn armen. Om zichzelf nog te kunnen redden heeft de vader, na het dode kind nog eens voor het laatst te hebben gekust, het lijkje aan de wrede golven moe ten prijsgeven. Hier teisterde de ramp niet alleen land en goed, maar vooral onherstelbaar het ouderlijk hart. Ten Zuiden van de stalen brug bij Bergen op Zoom. waar de spoorwegverbinding met Zeeland werd weggeslagen, moest het ge zin van de baanwachter in de vroege morgen uit hel huisje wor den weggehaald. Even tevoren had hier een kindje het levens licht aanschouwd, om gelijk van het ouderlijk huis te worden verbannen. Door de goede zorgen van het Rode Kruis kon hier de nood spoedig worden gelenigd. Burgemeester Mazairac en wet houder v. Gemert leidden vanaf de spoorbaan, die over de Kreek. rakdam loopt, het reddingswerk bij Volckerdorp. Een twaalftal gezinnen werd door personeel van het vliegveld Woensdrecht, sol daten van de K.M.A. en burgers in allerijl naar de veilige dam gevoerd. Sommigen konden slechts gered worden, nadat de daken waren stukgeslagen en zol. dervenste-rs waren opengebro ken. Twee pas geopereerde per sonen heeft men liggende op hun bed, naar het hoger gelegen deel van de polder gestuwd. Na het eerste alarm hebben Commandotroepen zich naar Ril land Bath begeven. Zij konden echter in, de loop van de dag het water niet voorblijven, zodat zij werden geïsoleerd. Hulptroe pen die later op de dag naar dit gebied vertrokken moesten tot op een afstand van zeven KM van het overstroomde dorp blijven, daar het kolkende water hier ver der doordringen onmogelijk maakte. En zoals het hier was, was het op vele plaatsen in het enorme gebied dat door de wa tersnood zo verschrikkelijk is ge teisterd. MANMOEDIGE ZEEUWSE COMMISSARIS De hevige Noordwesterstorm had Zaterdag de veerdiensten over de Wester- en Oosterscheid e en in de Zandkreek tussen Nrd.- en Zuid-Beveland parten ge speeld en heel wat vertraging opgeleverd. De steigers van de ponten Wolphaartsdijk-Kortgcne, Katseveer-Zierikzee en Krunin- ken-PerkpoIder lagen geheel onder water, zodat auto's noch passagiers er op af konden. De Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, die Zaterdagmiddag om vier uur het gemeentehuis van Kortgene officieel moest gaan openen, was de eerste en enige die met zijn auto door het reeds 30 cm hoog staande water reed op de pont naar Kortgene. Bij de over kant gekomen, bleek op de 1 km lange strekdam het waiter een halve meter hoog te staan. Dat werd hem wat te gortig en dus moest er gewacht worden. On geveer anderhalf uur, die het ge- isoleerde Noord-Beveland niet wilde teleurstellen, gewacht. Toen hij een poging ging wagen, strandde deze haast, want mid den op de strekdam sloeg de motor af en de auto scheen aan de heftige golven overgeleverd. WESTLAND ONTSNAPTE AAN GROOT GEVAAR (Van onze verslaggever) Het Westland is aan een groot gevaar ontsnapt. De springvloed had in de omgeving van Arends duin te 's Gravenzande een diep gat geslagen in het smalle duin gebied. dat daar het achterland tegen de zee beschermt. Als het getij niet bijtijds was terug gelopen, zou niemand hebben kunnen verhinderen dat de zee een deel van het Westland zou hebben verzwolgen. Leden van de Nationale Reserve, de brand weer en vele vrijwilligers heb ben Zondag het gevaar definitief kunnen bezweren door met vier duizend zandzakken het gat te dichten. DONAGHADEE (Noord-Ierland), 1 Febr. (Reuter) Het Bril se passagiersschip „Princess Victoria" is Zater dag in de Ierse Zee gezonken. Van de 183 opvarenden (passagiers en bemanning) zijn er 139 oin het leven gekomen. Er zijn tot nu toe zes lijken geborgen. Onder de slachtoffers bevinden zich vrouwen en kinderen. De 44 overlevenden zijn allen mannen. Acht overlevenden zijn door Britse torpedobootjager „Con test" opgepikt. De reddingsboot van Donaghadee bracht 35 over levenden binnen. Eén reddingsboot van de „Prin cess Victoria" wist Donaghadee binnen te lopen. Aan boord be vond zich een ernstig gewonde man en de lijken van zes andere opvarenden van het verongelukte schip, diie de ontberingen na de schipbreuk niet had-den over leefd. Onder de om het leven geko men leden van de bemanning be vinden zich drie stewardessen. Ook de gezagvoerder, James Ferguson, ging met zijn schip ten onder. Overlevenden hebben medegedeeld hoe hij tot het laat ste ogenblik, ook toen hij wist dat de dood meer dan waar schijnlijk was, de passagiers heeft pogen op te beuren en dat hij steeds een toonbeeld van kalmte is gebleven. Juist voordat de „Princess Victoria" begon te zin ken, gaf Ferguson last het schip te verlaten. Men meent dat zich onder de slachtoffers majoor John Sinclair, vice-premier, en minister van financiën van Noord-Ierland, en Sir Walter Smiles, een afgevaar digde van Noord-Ierland in het Britse Lagerhuis, bevinden. Te water gelaten reddingsboten van de „Princess Victoria", waar in zich vrouwen en kinderen be vonden, sloegen, drie te midden van reusachtige golven, bijna onmiddellijk om. Mannen spron gen te water en poogden, zich vastklemmend aan stukken wrak hout, de kust te bereiken. De een na de ander moest ech ter, verstijfd door de koude of uitgeput, zijn stuk hout loslaten en zonk weg. Alles is in het werk gesteld om de opvarenden van het ten ondergang gedoemde schip van booTd te halen, doch vergeefs. Sleep- en tankboten, treilers, reddingsboten, de torpedoboot- jager „Contest" en een fregat bevonden zich in de nabijheid van de „Princess Victoria", doch reusachtige golven beletten te dichte nadering van het schip, terwijl het daardoor ook niet mogelijk was met lijnen een ver binding tot stand te brengen. Twee vliegtuigen vlogen boven het met de woedende elementen worstelende schip. Zij zonden radioboodschappen aan de „Con test", om de oorlogsbodem bij zijn reddingspogingen te heipen. Toen de duisternis was inge vallen, bleven de reddingsboten de enorme zeeën trotseren, om, met behulp van fakkels, naar overlevenden te zoeken. Doch de heldhaftige pogingen hunner op varenden leverden geen resul taat meer op. Onder de 44 geredden bevinden zich tien leden van de beman ning. DEN HELDER - windkracht elf r< zowel op het eili uitwerkingen geh lijke bevolking t dijken nabij De C Helaas vonden lii vens vier persont voor elders in dit in hoofdzaak grot soon werd echter vletten zo ernstig worden opgenon moest worden bet Dat is dan in zeer avond zes uur tot het Marsdiep, de om als de duivelshock echter van geluk sp zwaarste constructies woedende zeewater 1 de waterstand de bij boven Amsterdams P De sobere weerga' beknopt krantenversl; ter nauwelijks weer een verbitterde strij-c meer dan dertig urer door personeel van staat, Havenwerken, diensten, politie, bran willigers, militairen niet te vergeten pe de Rijkswerf. De kapitein van Wagemaker" wist om drie uur zijn schij schild veilig en wel d Nieuwediep binnen een prachtig staaltji manskunst bij een_ de Er werd slechts één en terug gemaakt, di tatietocht was bedoek dienst mogelijk zou i Mate Den Helder heeft rieel zeer veel schad door de Noordwester zeewater steeg ronc Zaterdagavond tot ri boven N.A.P., met het het op de Zeedijk tot ren stond en er meei overheen sloeg. Ook haven was toen nage onbegaanbaar, terwij water naar de lager nen van het Comn gebouw, het K.I.M. en cantine stroomde e: Havenplein tot ove: blank stond. Later ii liep het enigszins Zondagmorgen vroeg drie uur werd de toe Zeedijk en de Buite ernstig. De oorlogsscl hoog op de golven, gingen op drift, doord kabels braken. Eén zelfs op de dam bij gebouw, doch kon laf kracht weer loskomt vaarlijkste werd de de sluizen, maar op eritieke ogenblikken - ter gelukkig weer. 1 ■lende oorlogsbodems loop van Zaterdagavi onbereikbaar door de stand, doch dit verb gelang het peil zakte Ook de stroom vi doordat de motoren Ie onder water kwame Het gevolg was tevi havenlichten werden Zondagmorgen were aan duidelijk welk eer de Zeedijk en op de was aangericht. In waren vanaf Huisdui Wierhoofd op verschil sen grote gaten gesla; daar drong zelfs wa' dijk, terwijl het W goed als geheel we: slagen. Door de hoge werd het Teso-wacht geheel een prooi der er nog van overeind zal wel moeten word Verschillende vlotten de Buitenhaven vern KRING V OORZJ BIJ COMMIS! DER KONIN De voorzitters van hollands-e Kringen meesters en secreta uitgenodigd voor een de co-mmissaris der K de maatregelen te welke nodig zijn voc functionneren van de ten bate van de g( bieden. RUILVERKAVI BUREAl Naar wij vernemc verband met de rui op Texel, welke 8 a beslag zal nemen, een Ruilverkavelingsl den gevestigd. AIkmara is daarvc zen, omdat vanuit ook de eventuele rui van het Geestmerai worden behandeld. SCHIP MET EV GESTRAP Uit Rotterdam woi dat in de omgeving eiland een schip gest te zijn. dat van Goeri was met vluchtelingi dtngboot Koningin ftt Stellendam, zow schip dat in de have fee lag. ziin onderw te bieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4