RADIO i Saffier i 1 De Koninklijke Marine en haar materieel Stuur de blinden deze zomer naar Lourdes D.D.D. Financiën en Economie de blauwe programma Vooravond Twee cent per gezin is toch niet te veel Slachtoffers watersnood Belgische confectie-industrie wil beschermende maatregelen Buitenl. ZakenScheepsberichten in Eerste Kamer lil! (Haarlem) ilkampioeii Achtergronden van een publicatie Heiirsoverzich t WOENSDAG 1 APRIL 1953 Pagina 5 ~h grote werden te Enkhui impioenswedstriideu ld van het District erlandse Volleybal- itie berustte bij de n, de benjamin uit re deze wedstrijdt treffelijke wijze n. 'aren de vijf karn at District VII t.w. kmaarGroen-Wit H.V.S. (Haarlem) luizen) en H.C.S.C. die de Adelborsten tt deze zich uit de petitie hadden te- elde in zijn eerste ten Catapult een rijd en verloor in ets. peelde tegen H.C.S. ïjd van minder ge- iverigens was deze aannend, vooral in toen Groen-Wit het van H.C.S.C. wist en te winnen. i mooiste wedstrii- die tussen H.V.S. Eerstgenoemde was r goed, maar daar Catapult als staal ssenstanden 103 behaalde het winst set. In de tweede werd het technisch n H.V.S. volledig I.C.S.C. kon Madjoe en verloor na een in twee sets. kwam tegen Cata- uiterste geladen in na een ietwat on- 3te set, kwam men in door goed sa- juiste blokkering, et ontwikkelde zich aande strijd maar i13 maakte de ar- t en kreeg Groen- morele inzinking lies. ook ziin tweede een prachtige stijl, i dapper verweer, uiteindelijk machte- loor van Groen-Wit :r ook van H.V.S. Enkhuizers zonder bben gewonnen uit- :n. [.C.S.C. was een gelijke krachten, spannend. Catapult i set, maar moest in et de eer aan de n. In de derde set naar met 82 van nadien voor. wedstrijd tussen H. i Wit was ongekend volkomen sportief. I niets meer te ver- H.V.S. moest win- beslissingswedstrijd t te ontgaan. Welnu de wedstrijd en het districtskam- i het na een prach- met de kampioen aanland. rzitter De Groot fe- r.S. en wenste hun ae op de komende ischappen op 16 en .eiden, orzitter van de Ne - Beyen, roemde bij iking de sportieve alle spelers. ;n waren: Madioe Catapult (Alkmaar) (Zaandam)H.C.S. der) 12—15. 15—8. I.V.S. (Haarlem) 15 iö; MadjoeH.C. 12—15. ■Catapult 1015, H.V.S.—H.C.S.C. 15 oen-Wit 415, 7 [adjoe 1510, 15 .C.S.C. 15—8, 11— V.S.Groen-Wit 15 d luidde: 1. H.V.S. Catapult, 3 punten; punten; 4. Groen- Madjoe (0 punten) g 4 April worden happen voor Dames Ukmaar. PRAKEN se rechtbank •se Rechtbank, ge- jor mr. J. Krabbe Hoorn die, zich uit- dlectant voor het ls twee dames had elk een gulden, en sr de Officier van ;evangenisstraf van aëist was, veroor- gevangenisstraf van iet aftrek van het rest. der J. V., die op 3b rorige jaar door de .litie in kennelijke onken schap op de aangetroffen, kreeg enis voorwaardelijk Ft.W.I. voorwaarde- roeftijd van 2 jaar. Andries (België), il 1952 bij het mo- Afsluitdijk 'n ven had veroorzaakt, uopassagiere op 'n t werd afgereden, ,e van f 10,— subs. der L. Oh. die op iet vorig jaar een il zou hebben ver- e kruising van de de Sieweg te Cas- ij een motorrijder raagiere vrij ernstig werd vrijgespro- erstuiving eringernieer tMEER Elk voor- indbouwers van de •onden met zorg de dat het ontkiemde iven te komen. Als harde droge wind i Zondag 1.1., dan d te stuiven, jonge n erg beschadigd en dicht. Vooral in Wieringerwerf is toven, waarvan het iar bijzonder vroeg iel de meeste scha- ondervonden. Ge- dor diepploegen en eeds meer zand- n en klei boven- zandgrond zal ech- Meer wel nooit een zijn. Het teas te voorzien, dat de openbaarmaking van gebre ken bij de aanboutv van de nieuwe kruiser „De Ruyter" zeer veel stof zou doen opivaaien. Zoveel zelfs, dat thans door het lid van de Eerste Kamer, de heer Algra, over deze kwestie vragen aan de Minister van Marine zijn gesteld. Wat de heer Algra in zijn vragen echter heeft vergeten, omdat hij het vermoedelijk niet wist, is het feit, dat deze publicatie een gevolg is geweest van allerlei verschijnselen en gebeurtenissen, die zich vooral na de oorlog hebben voorgedaan. Hierdoor is de ontevreden heid in verschillende groeperingen van de Koninklijke Marine groter geworden, dan men zou hebben kunnen vermoeden. Deze Ontevredenheid is in heel veel gevallen terug te leiden tot allerlei technische onvolmaakthe den op de schepen, waardoor de animo voor het beroep met de jaren daalt. De eer van de Koninklijke Ma rine heeft edhter een ander lot verdiend. De zo bekende en beruchte af- braakpolitiek vóór de oorlog had ook in de Nederlandse Marine een slachtoffer gevonden en de ge volgen daarvan heeft de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse en Indonesische wateren tot ons eigen leed aangetoond. Om aan geallieerde zijde de oorlog tegen de bezetters toch nog te kunnen blijven voeren, heeft de Nederlandse Regering destijds van enkele geallieerde mogendhe den een aantal oorlogsschepen overgenomen. Met deze oorlogs schepen moet de Marine nu nog, na het gebruik in de oorlog en daarna met intensieve vaartijden van dikwijls meer dan tien jaren, werken. Het is dan ook geen won der dat op deze schepen in toene mende mate gebreken ontstaan, die voortdurend worden hersteld, maar die steeds weer terugkeren. Dat zich hierdoor een bepaalde stemming van moedeloze ontevre denheid van het Marinepersoneel meester maakt ligt voor de hand, maar deze stemming slaat over op de Marine als dienstobject en dat is het ergste. Vooral het jeugdig personeel, waarmede de Konink lijke Marine in steeds grotere mate moet gaan werken, is een derge lijk verschijnsel funest. Vorig jaar nog moest de Vereni ging van Beroepsschepelingen der Zeemacht de ernstige klacht uiten: „Wij maken ons ernstige zorgen over de mentaliteit van de jonge ren ten opzichte van de Konink lijke Marine. Men heeft niet meer die toewijding en liefde voor het zelf gekozen ambt, als dat in vroe ger dagen het geval was.Was het verloop van het jongere per soneel na beëindiging van het eerste dienstverband voorheen ge ring, thans neemt het, afgaande op de berichten, die bij ons bin- DONDERDAG 2 APRIL HILVERSUM I (402 M.): 7.00 KRO; 10.00 NCRV; 11.00 KRO; 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gewijde muziek; 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gram.muz. 8.25 Hoogmis; 9.45 Gram.; 9.55 Waterstanden; NCRV: 10.00 Ge wijde muziek; 10.30 Morgendienst KRO: 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gram.; 12.00 Promenadeorkest en solist (12.30—12.33 Land- en tuinbouwmededelingen)12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws; 13.20 Gram.; 13.35 Zang en piano. NCRV: 14.00 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram.; 15.30 Viool en piano; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Cello en piano; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Gram.; 17.40 Gron. programma; 18.00 Pianotrio; 18.35 „Op de stelling"; 18.45 Gram.; 19.00 Nieuws en weerberichten; 19.10 Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord; 19.30 Gram.; 20.00 Radiojournaal; 20.20 Bas, hobo en orgel; 21.00 „Een zendingsveld in eigen land" klankbeeld; 21.40 Radio Philh. Orkest; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws en SOS-berichten; 23.1524.00 Vocaal ensemble. HILVERSUM II (298 M.): 7.00 AVRO; 7.50 VPRO; 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Odhtendgymn.; 7.30 Gram.; VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.45 ld.; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Omroep koor; 9.25 Voor de vrouw; 9.30 Gram.; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Kamerorkest; 11.45 Voor dracht; 12.00 Orgelspel! 12.25 In 't spionnetje; 12.30 Land- en tuin bouwmededelingen; 12.33 Gram.; 12.50 „Uit het bedrijfsleven 13.00 Nieuws; 13.15 Mededelingen of gram.; 13.20 Lichte muziek; 14.00 „Paul Vlaanderen en het Jonathan Mysterie", hoorspel; 14.40 Sopraan en piano; 15.00 Voor de zieken; 16.00 Gram.; 16.15 „Van Pepita's en Mantilla's": 16.30 Orgel en piano; 16.45 Voor de jeugd; 17.30 Militaire causerie 17.40 Gram.; 17.45 Regeringsuit zending: Dr. D. N. van der Neut: „Langs HBS en Lyceum in Indo nesië"" 18.00 Nieuws; 18.15 Sport- problemen; 18.25 Reportage of gram.; 18.30 Dansmuziek; 19.00 Gesproken brief uit Londen; 19 05 Discogram.; 19.40 Rondetafel- parlement; 20.00 Nieuws; 20.05 Radio Philh. orkest en soliste; 21.15 „De oversten dezer wereld hoorspel; 22.15 Gevarieerde muz.; 22.35 Gram.; 22.50 „De vrouw m gezin, maatschappij en staat; 23.00 Nieuws; 23.15 Sport; 23.30 Gram.; 23.4024.00 Zang en orgel nenkomen, een ernstige omvang aan Enige jaren geleden heeft de Staatssecretaris van Marine Ame rikaanse stemmen moeten weer leggen, die meenden, dat de Ne derlandse Marine geen taak meer had. Materiaalvergelijking met de vloten van de andere geallieerden zal bij deze critiek terdege heb ben meegesproken. Niet echter de verrichtingen van een groot deel van het Nederlandse Marineperso neel van hoog tot laag. Want ondanks de natuurlijke beroeps-naijver bij het zien van het betere materiaal van de an dere geallieerden heeft dit per soneel „op zijn tanden gestaan" om tenminste door prestaties en verrichtingen hoog op de ranglijst te blijven. Hetgeen tot zijn eerlijk verdiende hulde is gelukt. Thans is men echter met de bouw van een nieuwe vloot be gonnen en de eerste kruiser, die gaat proefvaren veroorzaakt nieu we ontevredenheid, een ontevre denheid, die niet binnen eigen kring is gebleven, maar die overal is doorgedrongen. Zo zelfs, dat velen zich afvragen, wat er eigen lijk achter de schermen gaande is. Met belangstelling hebben wij opgemerkt, dat enkele bladen een suggestie van „bevoegde zijde" hebben doorgegeven: „Ook rekening gehouden moet worden met de mogelijkheid, dat de geruchten over de gebreken van de in aanboui^ zijnde „De Ruyter" afkomstig zijn van krin gen, die bezwaar hebben tegen het defensiebeleid der Regering". Het zal overbodig zijn ten over vloede hierbij op te merken, dat wij tot die kringen niet behoren! Integendeel, de publicatie van ons eerste bericht is juist ingegeven door de overweging, dat het De fensiebeleid zo doelmatig en effi ciënt mogelijk moet zijn. Het gaat hier niet alleen om de betekenis van dit beleid op internationaal politiek niveau, maar vooral om in dit kader de rol van de Konink lijke Marine tot haar recht te doen komen. De Koninklijke Marine heeft al jarenlang met oud materiaal moe ten werken en heeft er recht op -gezien de voortreffelijke pres taties van het goedwillend deel van het personeel dat het nieu we materiaal goed is. Zeker in de eerste jaren. Want hierdoor zal de ontevreden geest bij de jonge ren weer plaats gaan maken voor vertrouwen in eigen werk. Intussen hebben ons berichten bereikt, dat de nieuwe kruiser Dinsdag 7 April a.s. opnieuw zee zal kiezen voor het maken van een zware proeftocht, o.m. in de Noordelijke wateren. Tijdens deze lange tocht zullen de proefnemingen intensief wor den voortgezet, zodat de kruiser daarna zonder enige bedenking zal kunnen worden voltooid. Wanneer ik denk aan 't Laatste Avondmaal, zie ik de hemel blauwe sluiers spreiden over het Heilig Land en door de zaal, waar Gij aan tafel zit, laat zonlicht glijden. Dan houdt Gij weer het Brood boven de schaal en toont de grootste Gave aller tijden: „Dit is Mijn Lichaam". Duidelijker taal werd nooit gesproken. Toch schemert Uw Lijden, daar waar slechts dank moest zijn, door het verhaal: de vraag van de apostel aan Uw zijde en Judas' voorspel tot het grofst schandaal, dat ooit een koninkrijk zijn vorst bereidde. De vogels zingen in de hof een stervensgroet: De avondzon schijnt te verdrinken in Uw Bloed. Z. JAN v. d. KLEIJ. UTRECHT Wanneer de katholieke gezinnen in Ne derland elk twee cent bijdragen, dan zullen zij de Kath. Vereniging van Blinden „St. Odilia" in staat stellen deze zomer 300 blinden naar Lourdes te laten pelgrimeren. Zelf zijn zij te arm om deze nog steeds dure bedevaart geheel te bekostigen; daarom doet het bestuur van Sint Odilia een beroep op de Katholieken om hun blinde ge loofsgenoten te helpen. Een groot deel van de beno digde som, ongeveer f 50.000, heeft St. Odilia reeds bij elkaar, gedeeltelijk door bijdragen van de blinden zelf, gedeeltelijk ver kregen uit acties door hen on dernomen. f 15.000,ontbreken nog! Het zal voor de eerste maal in de geschiedenis van Nederland zijn, dat een nationale blinden- bedevaart wordt gehouden. Zij sluiten zich aan bij de Limburgse bedevaart van 9 Juni tot 16 Juni. Het aantal deelnemers is echter afhankelijk van de gelden, die binnenkomen. Het initiatief tot deze bedevaart werd op twee plaatsen tegelijk genomen: in de afdeling Lim burg van Sint Odilia, die iets bijzonders wilde doen ter gele genheid van haar 25-jarig be staan, en tijdens een blindenbij- eenkomst op Drakenburgh. Behalve financiële steun heb ben de pelgrimerende blinden ook geleiders nodig. Het beno digde aantal wordt op 100 ge schat. Dit is vooral voor hen, die toch naar Lourdes wensen te gaan, een prachtige gelegenheid van hun bedevaart een ware boete- en offertocht te maken. Een andere mogelijkheid om Sint Odilia te helpen bestaat in de adoptie van een blinde pel- frim. Een actie te Maastricht racht als resultaat reeds 19 adopties. Particulieren, die op 48e LIJST 's-GRAYENHAGE, 31 Maart. Het Informatiebureau van het Ned. Rode Kruis heeft heden de 48e lijst van geborgen en geïden tificeerde slachtoffers van de wa tersnood uitgegeven. Deze luidt als volgt: FIJNAART Van Opdorp, Hendrikus Corne- lis, geb. 28.2.17 te Dinteloord, laat ste adres: D 228. Weeda, Elizabeth Adriana Jo hanna, geb. 15.11.43, te Fijnaart, laatste adres: D 241. ST. MAARTENSDIJK Hendrikse, Martinus, geb. 25.4.36 te St. Maartensdijk, laatste adres: Paaldijk D 140. NIEUW VOSSEMEER Ooms, Cornelis Petrus, geb. 19.10.25 te Nw. Vossemeer, laat ste adres: Kade 355. NIEUWERKERK Foimer, Jacobus, geb. 4.8.89, laatste adres: Weststraat 45. OOSTERLAND Koopman-Goudzwaard, Catha- rina, geb. 21.1.20, echtgenote van L. Koopman, laatste adres: Rijks weg A 341. ZIERIKZEE De Ruiter, Cornelis, geb. 12.10.89 te Noordgouwe, laatste adres: Zuidhoek D 575. dezelfde wijze willen helpen, kunnen dit, 'liefst zo vlug moge lijk, melden bij de voorzitter, de heer R. Coppes, Weverslaan 21, Voorburg. Zij, die financiëel wil len helpen, kunnen dit doen door hun bijdrage te storten op giro 2263 van de heer Coppes. Detachement naar Korea Het vertrek van het 18e deta chement Verenigde Naties is thans vastgesteld op 3 April a.s. Op die dag zal om 11.30 uur in Roosendaal een afscheidsplech- tigheid worden, gehouden. Het aanvullingsdetachement bestaat uit 175 man en drie Milva offi cieren. Commandant is de le luit. J. Beekman. Gezin van 9 personen dakloos door brand Gistermorgen is door onbeken de oorzaak hrand uitgebroken in het huis van de heer J. Kusters. vrachtrijder, te Deurne. Hoewel de brandweer spoedig ter plaatse was, brandde de woning geheel af. De volledige inboedel is ver loren gegaan. Het gezin van de heer Kusters bestaat uit man. vrouw en zeven kinderen. Advertentie) "■"WITTTZ" Niet krabben. De helder .1 I-I I H vloeibare D. D. D. kal- U XIU XX meert de jeuk in enkele seconden, doodt de ziektekiemen en ge neest tot diep in de huidporiën. geneesmiddel tegen huidaandoeningen dat wat de modernisering van de outillage en de fabricagemethoden" aangaat, de Belgische ondernemin gen, waar heren- en damesboven- kleding wordt vervaardigd, op gunstige wijze een vergelijking met de Nederlandse bedrijven kunnen doorstaan". De huidige toonverschillen, aldus de Belgische Confectiefederatie, zijn echter on verenigbaar met het begrip van een Douane-unie of een Economi sche unie. De Belgische kleding industrie eist dat de principes van de Benelux worden eerbie- digd en verlangt daarom dat on middellijk beschermende maat regelen worden getroffen in af wachting van het ogenblik dat beide landen met gelijke wapens een loyale strijd kunnen voeren. BRUSSEL, 31 Maart (A.N.P.). - De Belgische Federatie voor de Confectie-industrie heeft een com muniqué uitgegeven, waarin zij zegt dat de uitlatingen van de Ne derlandse minister van Economi sche Zaken Zijlstra met betrek king tot de Belgische confectie- nijverheid een krachtige weerleg ging noodzakelijk maken. In te genstelling tot de bewering van de minister, volgens welke de klachten slechts enkele verouder de bedrijven 1 zouden betreffen voert de Federatie aan, dat „alle taken der Belgische textielindus trie door de abnormale Neder landse concurrentie worden ge troffen". „De goedkope bewering van de Nederlandse minister, dat de Belgische ondernemingen ver ouderd zijn, dient formeel gelo genstraft te worden", zo heet het verder in dit communiqué, „in België bestaan ongetwijfeld, even als dit in Nederland het geval is, bedrijven die geen gelijke tred met de technische vooruitgang hebben kunnen houden, doch in het algemeen mag worden gezegd, Deze beschermende maatregelen hebben niet ten doel verouderde bedrijven te beschermen, doch be ogen de gezonde Belgische be drijfstakken, die dagelijks blijk geven van een gaaf gebleven vita liteit, van een gewisse economi sche ondergang te redden". (Vervolg van pag. 1) Het deel van het debat, dat voor rekening van de ministers Beyen en Luns moest komen, ook minis ter Kernkamp zat achter de rege ringstafel, raakte wat op de ach tergrond. Mr. Wendelaar (V.V.D.) sprak met betrekking tot het tweetal als over „een minister in duplo" en debiteerde over dit no vum nogal zouteloze grapjes, b.v. dat minister Beyen tegen minister Luns bij vertrek naar het bui tenland zou gezegd hebben: „Ge draag me goed" Prof. Anema (A.R.) achtte twee ministers aan Buit. Zaken heel goed mogelijk en prof. Beaufort was van dezelfde mening. Prof. Gerretson kreeg ook in dit ver band een veeg uit de pan. Hij heeft gesuggereerd, dat de twee ministers hun oorsprong vinden in partij-gekonkel. Prof. Beaufort stelde- vast, dat door het venti leren van dergelijke onjuiste me ningen het vertrouwen in het staatkundig partijwerk wordt on dermijnd. Maar prof. Gerretson schrijft, dat wij in een periode van parlementair verval leven, waarbij prof. Molenaar aanteken de, dat de N.S.B.-er van Vessem indertijd in de Senaat hetzelfde zei. Deze opmerking had wellicht mede de bedoeling om prof. Ger retson nog eens aan zijn houding tijdens de bezetting te herinneren. Over de toestand van het ogen blik sprak mr. Wendelaar breed voerig. „Het kan zijn", aldus deze afgevaardigde, „dat Malenkow het met een slaapliedje wil proberen, maar laten wij onderwijl toch niets doen wat in de kaart kan spelen van zijn tegenstanders in Rusland". Wel wilde mr. Wende laar het geweer aan de voet hou den en prof. Anema dacht aan het devies van Cromwell: „God bidden en onderwijl ons kruit droog houden". Van de noodzake lijkheid van de UNO bleef hij overtuigd, ook al is het vooralsnog niet meer dan een „politieke jaar beurs" en al hebben de vergade ringen soms meer het karakter van „een vismarkt" dan van een parlementair debat. Zag prof. Anema deze ontwikkeling tegen een brede historische achtergrond, Passagiersschepen: Johan van Oldenbarnevelt 31 nm. A'dam. Nieuw Amsterdam 31 Southampton. Zuiderkruis 2-4 03.30 IJmuiden verw.. Alnati 30 Rio de Janeiro. Maasdam 30 Cobh/New York. Noordam 31 R'dam. Prins Fred. Hendrik 30 Chicago, Prins Joh. W. Friso 30 R'dam/Montreal, Prins Willem III 30 Southampton/Le Havre. Waterman 31 Halifax. Willem stad p. 31 Azoren/Engeland, Phrontis 30 Surabaja/Makassar, Bonaire 30 50 ZW Flores/Bar- bados, Boissevain 30 Kaapstad/ B. Aires. Tankvaart: Rafaela 30 Bankok/Pladju, Omala 30 Malta/Piraeus, Malvi- na 30 Miri/Singapore, Cistula 31 Balikpapan. Chama 31 Pladiu. Caltex Ned. 30 Ouessant gepass.. Caltex Leiden 30 Kaap de Gata gepass. Vrachtschepen: Borneo 1-4 IJmuiden verw.. Java 31 in Golf van Aden/Suez, Muiderkerk 31 Alepy/Cochin, Wonosari 1-4 Manilla verw.. Winterswijk 31 Oostpunt Cuba. Tomini 30 Londen/A'dam. Slo- terdijk 31 Vera Cruz. Helder 30 Haiti/Miami, Arkeldijk 31 Ant werpen. Amsteldiik 29 New Or leans. Kota Inten 30 Tandjong Priok. Riouw 28 New York. Wel tevreden 30 Suez/Port Said. Tero 1-4 A'dam/O. Afrika via Genua, Ternate 30 Priok/Tegal. Roepat 30 Suez/Aden. Orion p. 30 Kaap St Vincent, Madoera 30 Port land/Port Said. Langkoeas 30 Pangkalpinang/Priok, Kota Ba- roe 30 Kp Bon/Alexandrie. Hau- lerwijk 30 Trinidad/Rio de Ja neiro, Ceram 31 Suez. mr. Wendelaar vond dat ook alle- maal^ wel „in hoge mate interes sant" en „machtig animerend", maar vreesde tegeRjk, dat de kwesties, die van meer direct be lang voor Nederland zijn, daar door onvoldoende aandacht zou den krijgen. O.a. de beekjes, die vuil water vanuit Duitsland spui en. De heer Ruys de Beerenbrouck (K.V.P.) sprak over de Unie-ver houding met Indonesië. Hij zou tot concessies bereid zijn, mits Indonesië dan met dat „gezeur over Irian" wilde ophouden. Verkoopsgolf in Wallstreet Als gevolg van de berichten over vredesstappen van het com munistische China ontstond in Wallstreet Maandag een ver koopsgolf, er gingen ongeveer 2.74 millioen aandelen in andere handen over, het grootste aantal sedert 2 jaren. De noteringen van de voornaamste aandelen za gen tot 4 dollar verloren gaan, in het bijzonder aandelen van vliegtuigmaatschappijen. Bij ope ning ontstond slechts een beschei den koersdaling, maar later zak ten de noteringen door verkopen in. Ook op de goederenmarkten ontstond een sterke prijsdaling. De graanprijzen werden het sterkst getroffen. Functionarissen van Fokker in Brazilië Te Rio de Janeiro zijn Maan dag twee functionarissen van de vliegtuigfabriek Fokker, de heren Everstouring en Wicherlinck, aangekomen voor besprekingen met de Braziliaanse autoriteiten. Men wil komen tot de oprichting van een dochtermaatschappij, „Fokker di Brasil S.A." genaamd, die zich zou kunnen belasten met de uitvoering van een Braziliaan se order voor de bouw van 200 lesvliegtuigen. Verdaging van het proces tegen de A.K.U. Het proces van Duitse aan deelhouders tegen de Algemene Kunstzijde Unie (A.K.U.), dat op 31 Maart voor het landgericht te Wuppertal zou beginnen, is, naai de Vereinigte Wirtschaftsdienst meldt, uitgesteld .tot 28 April a.s. De A.K.U. heeft om dit uitstel verzocht, daar de Nederlandse maatschappij nog niet gereed is met de voorbereidingen voor dit proces. Netam meldt stijgende bedrijfsresultaten Van de directie der N.V. Ned. Tank-, Apparaten- en Machine fabriek Netam vernemen wij, dat de omzet gedurende het jaar 1952 groter is geworden en de be drijfsresultaten naar evenredig heid zijn gestegen. Het lijkt waarschijnlijk, dat evenals over 1951 ook thans wederom 8 pet. dividend zal worden gedecla reerd. Deze resultaten beant woorden derhalve aan de ver wachtingen, uitgesproken bij de emissie, welke in het afgelopen jaar plaats vond. Met betrekking tot 1953 kan worden medegedeeld dat de orderportefeuille ruim be zet is. De huidige bedrijfsbezet ting wettigt een groot vertrou wen voor het jaar 1953. Amsterdamse Ballast-Mij. verhoogt dividend De N.V. Amsterdamse Ballast Maatschappij heeft over 1952 een saldo exploitatierekening behaald (na afschrijving) van f 2.556.118 (f 1.337.815). Na diverse voorzie ningen resteert een winst van f 1.810.985 (f 635.117), waaruit een dividend van 9 procent wordt voorgesteld (6 procent). De ex tra reserve is met f 356.288 opge voerd tot f 1.000.000. Tot de voornaamste van de lo pende werken behoren o.m. de tunnelbouw Velsen, gedeelte weg aanleg AmsterdamUtrecht,bag- gerwerk in IJmuiden, diverse werken voor de gemeente Am sterdam en de Hoogovens, bag- gerwerken in Bangkok, wegen aanleg en hotelbouw in Nieuw - Guinea en herstelwerkzaamheden in het Zuid-Westen van Neder land. De vennootschap is ook betrok ken bij de herstelwerkzaamhe den, die de stormramp heeft no dig gemaakt. Hoewel hierop uiteraard geen belangrijke win sten kunnen worden verwacht, heeft dit toch tot gevolg, dat vrij wel het gehele materiaal in ge bruik is gesteld, aldus het ver slag. De orderpositie voor 1953 is in het algemeen zeer goed te noemen. De scheepswerf en repa ratiewerkplaats „De Liesboseh" is eveneens goed van orders voorzien. Bevredigend verslag Exportfinancieringsmij De N.V. Exportfinancierings- maatschappij heeft in het afgelo pen boekjaar een winst van f 373.569 geboekt. Er wordt voor gesteld dit bedrag geheel te re serveren op debiteuren. Van het aangevraagde crediet ten bedra ge van f 175 millioen werd ten slotte f 83.200.000 verleend, waar mee voor een bedrag van f 275.500.000 kan worden geëx porteerd. Behalve deze aanvragen kreeg de vennootschap in haar eerste boekjaar voor een totaalbedrag van f 141.130.000 aan aanvragen voor exportcredieten te verwer ken. Tegenover dit bedrag stond voor f 293.250.000 aan export waarde. Van deze aanvragen is voor een bedrag van ongeveer f 84.5 millioen afgewezen. Ten aanzien van het resterende be drag f 56.650.000 overeenkomen de met een exportwaarde van ongeveer f 107.300.000 wordt de verdere ontwikkeling afgewacht. Wat de middelen op lange ter mijn betreft, beschikt de vennoot schap over een bedrag van f 3.040.000. heteeen op de aande len is gestort. Daarnaast heeft de maatschappij tot financiering van het Nationaal Herstel N.V. aan de vennootschap een langlopende lening, groot f 25 millioen, ter beschikking gesteld. Als. Friese en Groot N.-Hollandse Verzekering De bedrijfswinst over 1952 van de Algemene Friese bedroeg f 2.256.155.— (1.880.877.—) hier van gaat naar de extra-reserve f 1.145.488.voor uitbreiding kantoorgebouwen wordt f 175.000 bestemd, waarna over 1952 het overschot voor verzekerden f 935.667 bedraagt. Samen met de uit vorige boekjaren beschikbare bedragen beloopt het overschot voor verzekerden f 2.094 190. Hiervan wordt ruim f 532.000 ge reserveerd voor de afdeling volksverzekering, waarvan de winstperiode nog niet geëindigd is. In de afdeling levensverzeke ring waarvan thans de daar gel dende driejarige winstperiode ge ëindigd is, komt f 1.561.310. tot uitkering. De bedrijfswinst van de Groot Noordhollandse bedroeg 1.701.767 (f 1.407.034.welk bedrag in zijn geheel aan de extra reserve wordt toegevoegd. Gevoelige lagere markt AMSTERDAM, 31 Mrt. De Amsterdamse Effectenbeurs heeft vandaag in nog sterker mate dan gisteren gereageerd op de verbe terde vredes^ansen. Gisteren was het Damrak hierop reeds vooruitgelopen, maar nu de bui tenlandse goederenbeurzen en met name Wallstreet aanzienlijk lagere noteringen te zien gaven, deed men hier nog een schepje bovenop. Olies b.v. waren bij de internationale soorten ver uit het flauwst en sloten op het laagste punt van de dag 312%, tegen gisteren 318%. Unilever, Philips en A.K.U. circa drie lager. Ook de locale industrieën waren in doorsnee iets lager, Amsterdam se Ballast echter 129 (128) we gens het tot 9 procent verhoogde dividend. In aandelen Apel- doornse Nettenfabriek ging zeer weinig om. De prijs bleef circa 56%. Ook de cultures vertoonden 'n dalende lijn. Onder leiding van H.V.A. Dit fonds kwam van 104V4 weer bijna op pari. Deli's circa 2 lager en Amsterdam Rubber, die pas tegen slot noteerden, boekten ongeveer 1 punt verlies. Op de scheepvaartafdeling, altijd een der gevoeligste bij een even tuele conjunctuuromslag, bleven koersverliezen weliswaar niet uit, doch bij de voornaamste soorten waren deze beperkt tot maximaal 2 punten. De handel in al deze afdelingen heeft de gehele mid^ dag uiterst weinig te betekenen gehad. In obligatiën Young ging af en toe iets om op onveranderd niveau. Guldensbeleggingen wis ten zich te handhaven, voor de conversielening en investerings certificaten. De nieuwe staatsle ning zette de opmars naar de pari prijs verder voort en be landde op 99 7/8. Amerikanen in navolging van New York eveneens flauw. FEUILLETON 'N VERHAAL UIT HET VREEMDELINGENLEGIOEN 1 Door P. C. WREN 40 We gingen in een hoek van de binnenplaats tegen de muur zit ten, en staken onze pijpen aan. Het zand was nog warm van de zon, en duizenden sterren schit terden aan de Afrikaanse hemel. „Nu, malle jongen", zei Mi chael tegen mij, „wat spook jij hier uit?" „Vluchten voor het gerecht, Beau", antwoorde ik. „En jij?" „Hetzelfde". „En jij, Dig?", vroeg ik verder. „Ik?",' vroeg Digby verward. „Ik?" Nu om je de waarheid te zeggen, en ben ik, eb,.... ja, xk ben eigenlijk op de vlucht voor de, justitie, zie je...." „Heb jij de Blue Water mee genomen, Joihn?", vroeg Digby, na een langè stilte. „Neen", zei ik, „ik heb hem niet meegenomen". „Onverantwoordelijk", merkte Digby op. „Heb jij hem meegenomen, Beau?" vroeg ik. „Ja". „Zo hoort het was Digby s commentaar. „Heb jij hem meegenomen, Dig?", vroeg ik. ,,'k Ga nooit zonder saffier op reis", antwoordde hij. Ik begon te voelen dat ik zo niet verder kwam. Maar hoe of ik het ook aanlegde, steeds ant woordden Michael en Digby op dezelfde schertsende toon, en in zinnen die niets verrieden van de waarheid die één van hen toch moest kennen. Tenslotte deed ik ook maar mee, en zo za ten we schertsend bij elkaar, in het duister van de Afrikaanse nacht, onder de myriaden ster ren. Slechts even meende ik een ge'luid te horen van achter een vooruitspringend muurtje vlak naast ons: een rat of'een nacht vogel waarschijnlijk; verder werd de stilte slechts door onze gedempte stemmen vertoord.... Tegen de. morgen vielen we in Slaap, en 'toen de dag aange broken was werden we koud en verstijfd wakker, maar vro lijk als altijd. Wij waren bij el kaar: het leven, avontuur en de wereld wachtten ons. Na het ontbijt „Ha, soep, vandaag!", schertste Digby kwam nog een groep recruten aan, en we vernamen dat we die dag naar onze bestemmingen zouden vetrekken. Eén deel ging naar Saida, het depót van het Tweede Regiment van het Vremdelingenlegioen, het an dere déél naar Sid-bel-Abbès, het depót van het Earste Regi ment. Onmiddellijk deed zich aan ons de vraag voor hoe we het zou den in richten om bij elkaar te blijven. We gaven „het Eerste" de voorkeur, omdat het nu een maal het eerste was, maar verder kon het ons weinig schelen, mits we maar bij elkaar bleven. Het verheugde me oprecht dat de Amerikanen bij ons wilden blijven. We 'slenterden om de binnen plaats, toen Boldini naar ons toekwam. „Laten we met z'n vieren bij elkaar blijven", sprak hij. „Ik ga naar het eerste: jullie doen er verstandig aan mee te gaan. Ik ben op de hoogte, en kan al lerlei voor jullie gedaan krijgen. Ik kan ook een goed woordje voor je doen bij de korporaals ....Sergeant Lejane is een vriend van me....". „Wij drieën blijven zeker bij elkaar", zei Michael, „en we willen dat de twee Amerikanen ook bij ons bljjven. Kunnen we er wat aan doen?" „Jullie niet, maar tien francs en ik zal voor jullie in orde ma- gaan.... Maar waarom wil je de Amerikanen ook mee heb ben? Ze zijn onbesohaafde ke rels". y „We willen ze beschaven", zei Michael kort. Het zal wel nooit meer uitge maakt worden of het inderdaad door de tien francs kwam, maar we kwamen inderdaad met zijn zessen in de groep voor Sidi-bél- Abbès terecht. We marcheerden gezamenlijk naar het station. Michael, Digby, St. André, Boldini'naast elkaar, en daarachter ikzelf. Hank, Bud dy en Maris, een Zwitser, die goed Engels sprak. Deze Maris was 'n patente ke rel. Hij had veel gereisd als be diende van voorname heren, en als koerier en had alle eigen schappen die van zo iemand ge- I eist kunnen worden. Hij sprak vlot enige talen, had ervaring, handigheid en goede manieren. Hij hechtte zich nogal aan ons, omdat we Engelsen waren en hij, zoals hijzelf zei, erg gesteld was op heren. Op het station van Oran be stegen we 't armzaligste en lang zaams'te apparaat dat ooit door stoom werd voortgedreven. Met een gangetje van vijftien kilo meter per uur reden we naar „Sidd". De reis duurde lang. Boldini vertelde zijn pikante verhalen, waarvan hij een onuit puttelijke voorraad aangelegd scheen te hebben, en ik keek naar buiten..' Het was toch wel een vreem de gewaarwording om in een derde-klasse rijtuig door Afrika te rijden met mijn broers, twee Amerikanen, een oud-officier van het vasteland van Europa, een Anglo-Indische Italiaan, een Zwitserse koerier, en een paar Duitse arbeiders! Het landschap leek mij zo on Afrikaans mogelijk: oerwoud noch woestijn, maar een land schap van akkers, weiden, boom gaarden en boerderijen vertoon de zich. Pas tegen het einde van de reis zag i!k heuvels en zandi- vlakten en langzamerhand be gonnen deze te overheersen en werd het landsohap wilder, Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 5