RADIO
i
Saffier
i
1
De Koninklijke Marine
en haar materieel
Stuur de blinden deze
zomer naar Lourdes
D.D.D.
Financiën en Economie
de blauwe
programma
Vooravond
Twee cent per gezin
is toch niet te veel
Slachtoffers
watersnood
Belgische confectie-industrie
wil beschermende maatregelen
Buitenl. ZakenScheepsberichten
in Eerste Kamer
lil!
(Haarlem)
ilkampioeii
Achtergronden van een publicatie
Heiirsoverzich t
WOENSDAG 1 APRIL 1953
Pagina 5
~h grote
werden te Enkhui
impioenswedstriideu
ld van het District
erlandse Volleybal-
itie berustte bij de
n, de benjamin uit
re deze wedstrijdt
treffelijke wijze
n.
'aren de vijf karn
at District VII t.w.
kmaarGroen-Wit
H.V.S. (Haarlem)
luizen) en H.C.S.C.
die de Adelborsten
tt deze zich uit de
petitie hadden te-
elde in zijn eerste
ten Catapult een
rijd en verloor in
ets.
peelde tegen H.C.S.
ïjd van minder ge-
iverigens was deze
aannend, vooral in
toen Groen-Wit het
van H.C.S.C. wist
en te winnen.
i mooiste wedstrii-
die tussen H.V.S.
Eerstgenoemde was
r goed, maar daar
Catapult als staal
ssenstanden 103
behaalde het winst
set. In de tweede
werd het technisch
n H.V.S. volledig
I.C.S.C. kon Madjoe
en verloor na een
in twee sets.
kwam tegen Cata-
uiterste geladen in
na een ietwat on-
3te set, kwam men
in door goed sa-
juiste blokkering,
et ontwikkelde zich
aande strijd maar
i13 maakte de ar-
t en kreeg Groen-
morele inzinking
lies.
ook ziin tweede
een prachtige stijl,
i dapper verweer,
uiteindelijk machte-
loor van Groen-Wit
:r ook van H.V.S.
Enkhuizers zonder
bben gewonnen uit-
:n.
[.C.S.C. was een
gelijke krachten,
spannend. Catapult
i set, maar moest in
et de eer aan de
n. In de derde set
naar met 82 van
nadien voor.
wedstrijd tussen H.
i Wit was ongekend
volkomen sportief.
I niets meer te ver-
H.V.S. moest win-
beslissingswedstrijd
t te ontgaan. Welnu
de wedstrijd en
het districtskam-
i het na een prach-
met de kampioen
aanland.
rzitter De Groot fe-
r.S. en wenste hun
ae op de komende
ischappen op 16 en
.eiden,
orzitter van de Ne
- Beyen, roemde bij
iking de sportieve
alle spelers.
;n waren: Madioe
Catapult (Alkmaar)
(Zaandam)H.C.S.
der) 12—15. 15—8.
I.V.S. (Haarlem) 15
iö; MadjoeH.C.
12—15.
■Catapult 1015,
H.V.S.—H.C.S.C. 15
oen-Wit 415, 7
[adjoe 1510, 15
.C.S.C. 15—8, 11—
V.S.Groen-Wit 15
d luidde: 1. H.V.S.
Catapult, 3 punten;
punten; 4. Groen-
Madjoe (0 punten)
g 4 April worden
happen voor Dames
Ukmaar.
PRAKEN
se rechtbank
•se Rechtbank, ge-
jor mr. J. Krabbe
Hoorn die, zich uit-
dlectant voor het
ls twee dames had
elk een gulden, en
sr de Officier van
;evangenisstraf van
aëist was, veroor-
gevangenisstraf van
iet aftrek van het
rest.
der J. V., die op 3b
rorige jaar door de
.litie in kennelijke
onken schap op de
aangetroffen, kreeg
enis voorwaardelijk
Ft.W.I. voorwaarde-
roeftijd van 2 jaar.
Andries (België),
il 1952 bij het mo-
Afsluitdijk 'n ven
had veroorzaakt,
uopassagiere op 'n
t werd afgereden,
,e van f 10,— subs.
der L. Oh. die op
iet vorig jaar een
il zou hebben ver-
e kruising van de
de Sieweg te Cas-
ij een motorrijder
raagiere vrij ernstig
werd vrijgespro-
erstuiving
eringernieer
tMEER Elk voor-
indbouwers van de
•onden met zorg de
dat het ontkiemde
iven te komen. Als
harde droge wind
i Zondag 1.1., dan
d te stuiven, jonge
n erg beschadigd
en dicht. Vooral in
Wieringerwerf is
toven, waarvan het
iar bijzonder vroeg
iel de meeste scha-
ondervonden. Ge-
dor diepploegen en
eeds meer zand-
n en klei boven-
zandgrond zal ech-
Meer wel nooit
een zijn.
Het teas te voorzien, dat de openbaarmaking van gebre
ken bij de aanboutv van de nieuwe kruiser „De Ruyter"
zeer veel stof zou doen opivaaien. Zoveel zelfs, dat thans
door het lid van de Eerste Kamer, de heer Algra, over
deze kwestie vragen aan de Minister van Marine zijn
gesteld. Wat de heer Algra in zijn vragen echter heeft
vergeten, omdat hij het vermoedelijk niet wist, is het
feit, dat deze publicatie een gevolg is geweest van allerlei
verschijnselen en gebeurtenissen, die zich vooral na de
oorlog hebben voorgedaan. Hierdoor is de ontevreden
heid in verschillende groeperingen van de Koninklijke
Marine groter geworden, dan men zou hebben kunnen
vermoeden.
Deze Ontevredenheid is in heel
veel gevallen terug te leiden tot
allerlei technische onvolmaakthe
den op de schepen, waardoor de
animo voor het beroep met de
jaren daalt.
De eer van de Koninklijke Ma
rine heeft edhter een ander lot
verdiend.
De zo bekende en beruchte af-
braakpolitiek vóór de oorlog had
ook in de Nederlandse Marine een
slachtoffer gevonden en de ge
volgen daarvan heeft de Tweede
Wereldoorlog in de Nederlandse
en Indonesische wateren tot ons
eigen leed aangetoond.
Om aan geallieerde zijde de
oorlog tegen de bezetters toch nog
te kunnen blijven voeren, heeft
de Nederlandse Regering destijds
van enkele geallieerde mogendhe
den een aantal oorlogsschepen
overgenomen. Met deze oorlogs
schepen moet de Marine nu nog,
na het gebruik in de oorlog en
daarna met intensieve vaartijden
van dikwijls meer dan tien jaren,
werken. Het is dan ook geen won
der dat op deze schepen in toene
mende mate gebreken ontstaan,
die voortdurend worden hersteld,
maar die steeds weer terugkeren.
Dat zich hierdoor een bepaalde
stemming van moedeloze ontevre
denheid van het Marinepersoneel
meester maakt ligt voor de hand,
maar deze stemming slaat over op
de Marine als dienstobject en dat
is het ergste. Vooral het jeugdig
personeel, waarmede de Konink
lijke Marine in steeds grotere mate
moet gaan werken, is een derge
lijk verschijnsel funest.
Vorig jaar nog moest de Vereni
ging van Beroepsschepelingen der
Zeemacht de ernstige klacht uiten:
„Wij maken ons ernstige zorgen
over de mentaliteit van de jonge
ren ten opzichte van de Konink
lijke Marine. Men heeft niet meer
die toewijding en liefde voor het
zelf gekozen ambt, als dat in vroe
ger dagen het geval was.Was
het verloop van het jongere per
soneel na beëindiging van het
eerste dienstverband voorheen ge
ring, thans neemt het, afgaande
op de berichten, die bij ons bin-
DONDERDAG 2 APRIL
HILVERSUM I (402 M.):
7.00 KRO; 10.00 NCRV;
11.00 KRO; 14.00—24.00
NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gewijde
muziek; 7.45 Morgengebed en
Liturgische kalender; 8.00 Nieuws
en weerberichten; 8.15 Gram.muz.
8.25 Hoogmis; 9.45 Gram.; 9.55
Waterstanden; NCRV: 10.00 Ge
wijde muziek; 10.30 Morgendienst
KRO: 11.00 Voor de zieken; 11.45
Gram.; 12.00 Promenadeorkest en
solist (12.30—12.33 Land- en
tuinbouwmededelingen)12.55
Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en
Katholiek nieuws; 13.20 Gram.;
13.35 Zang en piano. NCRV:
14.00 Gram.; 14.45 Voor de
vrouw; 15.15 Gram.; 15.30 Viool
en piano; 16.00 Bijbellezing; 16.30
Cello en piano; 17.00 Voor de
jeugd; 17.30 Gram.; 17.40 Gron.
programma; 18.00 Pianotrio; 18.35
„Op de stelling"; 18.45 Gram.;
19.00 Nieuws en weerberichten;
19.10 Levensvragen van allerlei
aard en een pastoraal antwoord;
19.30 Gram.; 20.00 Radiojournaal;
20.20 Bas, hobo en orgel; 21.00
„Een zendingsveld in eigen land"
klankbeeld; 21.40 Radio Philh.
Orkest; 22.45 Avondoverdenking;
23.00 Nieuws en SOS-berichten;
23.1524.00 Vocaal ensemble.
HILVERSUM II (298 M.):
7.00 AVRO; 7.50 VPRO;
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.;
7.15 Odhtendgymn.; 7.30 Gram.;
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.45 ld.;
9.00 Morgenwijding; 9.15 Omroep
koor; 9.25 Voor de vrouw; 9.30
Gram.; 10.50 Voor de kleuters;
11.00 Kamerorkest; 11.45 Voor
dracht; 12.00 Orgelspel! 12.25 In
't spionnetje; 12.30 Land- en tuin
bouwmededelingen; 12.33 Gram.;
12.50 „Uit het bedrijfsleven
13.00 Nieuws; 13.15 Mededelingen
of gram.; 13.20 Lichte muziek;
14.00 „Paul Vlaanderen en het
Jonathan Mysterie", hoorspel;
14.40 Sopraan en piano; 15.00
Voor de zieken; 16.00 Gram.; 16.15
„Van Pepita's en Mantilla's":
16.30 Orgel en piano; 16.45 Voor
de jeugd; 17.30 Militaire causerie
17.40 Gram.; 17.45 Regeringsuit
zending: Dr. D. N. van der Neut:
„Langs HBS en Lyceum in Indo
nesië"" 18.00 Nieuws; 18.15 Sport-
problemen; 18.25 Reportage of
gram.; 18.30 Dansmuziek; 19.00
Gesproken brief uit Londen; 19 05
Discogram.; 19.40 Rondetafel-
parlement; 20.00 Nieuws; 20.05
Radio Philh. orkest en soliste;
21.15 „De oversten dezer wereld
hoorspel; 22.15 Gevarieerde muz.;
22.35 Gram.; 22.50 „De vrouw m
gezin, maatschappij en staat;
23.00 Nieuws; 23.15 Sport; 23.30
Gram.; 23.4024.00 Zang en orgel
nenkomen, een ernstige omvang
aan
Enige jaren geleden heeft de
Staatssecretaris van Marine Ame
rikaanse stemmen moeten weer
leggen, die meenden, dat de Ne
derlandse Marine geen taak meer
had. Materiaalvergelijking met de
vloten van de andere geallieerden
zal bij deze critiek terdege heb
ben meegesproken. Niet echter de
verrichtingen van een groot deel
van het Nederlandse Marineperso
neel van hoog tot laag.
Want ondanks de natuurlijke
beroeps-naijver bij het zien van
het betere materiaal van de an
dere geallieerden heeft dit per
soneel „op zijn tanden gestaan"
om tenminste door prestaties en
verrichtingen hoog op de ranglijst
te blijven. Hetgeen tot zijn eerlijk
verdiende hulde is gelukt.
Thans is men echter met de
bouw van een nieuwe vloot be
gonnen en de eerste kruiser, die
gaat proefvaren veroorzaakt nieu
we ontevredenheid, een ontevre
denheid, die niet binnen eigen
kring is gebleven, maar die overal
is doorgedrongen. Zo zelfs, dat
velen zich afvragen, wat er eigen
lijk achter de schermen gaande is.
Met belangstelling hebben wij
opgemerkt, dat enkele bladen een
suggestie van „bevoegde zijde"
hebben doorgegeven:
„Ook rekening gehouden moet
worden met de mogelijkheid, dat
de geruchten over de gebreken
van de in aanboui^ zijnde „De
Ruyter" afkomstig zijn van krin
gen, die bezwaar hebben tegen
het defensiebeleid der Regering".
Het zal overbodig zijn ten over
vloede hierbij op te merken, dat
wij tot die kringen niet behoren!
Integendeel, de publicatie van ons
eerste bericht is juist ingegeven
door de overweging, dat het De
fensiebeleid zo doelmatig en effi
ciënt mogelijk moet zijn. Het gaat
hier niet alleen om de betekenis
van dit beleid op internationaal
politiek niveau, maar vooral om in
dit kader de rol van de Konink
lijke Marine tot haar recht te doen
komen.
De Koninklijke Marine heeft al
jarenlang met oud materiaal moe
ten werken en heeft er recht op
-gezien de voortreffelijke pres
taties van het goedwillend deel
van het personeel dat het nieu
we materiaal goed is. Zeker in de
eerste jaren. Want hierdoor zal
de ontevreden geest bij de jonge
ren weer plaats gaan maken voor
vertrouwen in eigen werk.
Intussen hebben ons berichten
bereikt, dat de nieuwe kruiser
Dinsdag 7 April a.s. opnieuw zee
zal kiezen voor het maken van
een zware proeftocht, o.m. in de
Noordelijke wateren.
Tijdens deze lange tocht zullen
de proefnemingen intensief wor
den voortgezet, zodat de kruiser
daarna zonder enige bedenking
zal kunnen worden voltooid.
Wanneer ik denk aan 't Laatste Avondmaal,
zie ik de hemel blauwe sluiers spreiden
over het Heilig Land en door de zaal,
waar Gij aan tafel zit, laat zonlicht glijden.
Dan houdt Gij weer het Brood boven de schaal
en toont de grootste Gave aller tijden:
„Dit is Mijn Lichaam". Duidelijker taal
werd nooit gesproken. Toch schemert Uw Lijden,
daar waar slechts dank moest zijn, door het verhaal:
de vraag van de apostel aan Uw zijde
en Judas' voorspel tot het grofst schandaal,
dat ooit een koninkrijk zijn vorst bereidde.
De vogels zingen in de hof een stervensgroet:
De avondzon schijnt te verdrinken in Uw Bloed.
Z.
JAN v. d. KLEIJ.
UTRECHT Wanneer de katholieke gezinnen in Ne
derland elk twee cent bijdragen, dan zullen zij de Kath.
Vereniging van Blinden „St. Odilia" in staat stellen deze
zomer 300 blinden naar Lourdes te laten pelgrimeren.
Zelf zijn zij te arm om deze nog steeds dure bedevaart
geheel te bekostigen; daarom doet het bestuur van Sint
Odilia een beroep op de Katholieken om hun blinde ge
loofsgenoten te helpen.
Een groot deel van de beno
digde som, ongeveer f 50.000,
heeft St. Odilia reeds bij elkaar,
gedeeltelijk door bijdragen van
de blinden zelf, gedeeltelijk ver
kregen uit acties door hen on
dernomen. f 15.000,ontbreken
nog! Het zal voor de eerste maal
in de geschiedenis van Nederland
zijn, dat een nationale blinden-
bedevaart wordt gehouden. Zij
sluiten zich aan bij de Limburgse
bedevaart van 9 Juni tot 16 Juni.
Het aantal deelnemers is echter
afhankelijk van de gelden, die
binnenkomen.
Het initiatief tot deze bedevaart
werd op twee plaatsen tegelijk
genomen: in de afdeling Lim
burg van Sint Odilia, die iets
bijzonders wilde doen ter gele
genheid van haar 25-jarig be
staan, en tijdens een blindenbij-
eenkomst op Drakenburgh.
Behalve financiële steun heb
ben de pelgrimerende blinden
ook geleiders nodig. Het beno
digde aantal wordt op 100 ge
schat. Dit is vooral voor hen, die
toch naar Lourdes wensen te
gaan, een prachtige gelegenheid
van hun bedevaart een ware
boete- en offertocht te maken.
Een andere mogelijkheid om
Sint Odilia te helpen bestaat in
de adoptie van een blinde pel-
frim. Een actie te Maastricht
racht als resultaat reeds 19
adopties. Particulieren, die op
48e LIJST
's-GRAYENHAGE, 31 Maart.
Het Informatiebureau van het
Ned. Rode Kruis heeft heden de
48e lijst van geborgen en geïden
tificeerde slachtoffers van de wa
tersnood uitgegeven. Deze luidt
als volgt:
FIJNAART
Van Opdorp, Hendrikus Corne-
lis, geb. 28.2.17 te Dinteloord, laat
ste adres: D 228.
Weeda, Elizabeth Adriana Jo
hanna, geb. 15.11.43, te Fijnaart,
laatste adres: D 241.
ST. MAARTENSDIJK
Hendrikse, Martinus, geb. 25.4.36
te St. Maartensdijk, laatste adres:
Paaldijk D 140.
NIEUW VOSSEMEER
Ooms, Cornelis Petrus, geb.
19.10.25 te Nw. Vossemeer, laat
ste adres: Kade 355.
NIEUWERKERK
Foimer, Jacobus, geb. 4.8.89,
laatste adres: Weststraat 45.
OOSTERLAND
Koopman-Goudzwaard, Catha-
rina, geb. 21.1.20, echtgenote van
L. Koopman, laatste adres: Rijks
weg A 341.
ZIERIKZEE
De Ruiter, Cornelis, geb. 12.10.89
te Noordgouwe, laatste adres:
Zuidhoek D 575.
dezelfde wijze willen helpen,
kunnen dit, 'liefst zo vlug moge
lijk, melden bij de voorzitter, de
heer R. Coppes, Weverslaan 21,
Voorburg. Zij, die financiëel wil
len helpen, kunnen dit doen door
hun bijdrage te storten op giro
2263 van de heer Coppes.
Detachement naar Korea
Het vertrek van het 18e deta
chement Verenigde Naties is
thans vastgesteld op 3 April a.s.
Op die dag zal om 11.30 uur in
Roosendaal een afscheidsplech-
tigheid worden, gehouden. Het
aanvullingsdetachement bestaat
uit 175 man en drie Milva offi
cieren. Commandant is de le
luit. J. Beekman.
Gezin van 9 personen
dakloos door brand
Gistermorgen is door onbeken
de oorzaak hrand uitgebroken in
het huis van de heer J. Kusters.
vrachtrijder, te Deurne. Hoewel
de brandweer spoedig ter plaatse
was, brandde de woning geheel
af. De volledige inboedel is ver
loren gegaan. Het gezin van de
heer Kusters bestaat uit man.
vrouw en zeven kinderen.
Advertentie)
"■"WITTTZ" Niet krabben. De helder
.1 I-I I H vloeibare D. D. D. kal-
U XIU XX meert de jeuk in enkele
seconden, doodt de ziektekiemen en ge
neest tot diep in de huidporiën.
geneesmiddel tegen
huidaandoeningen
dat wat de modernisering van de
outillage en de fabricagemethoden"
aangaat, de Belgische ondernemin
gen, waar heren- en damesboven-
kleding wordt vervaardigd, op
gunstige wijze een vergelijking
met de Nederlandse bedrijven
kunnen doorstaan". De huidige
toonverschillen, aldus de Belgische
Confectiefederatie, zijn echter on
verenigbaar met het begrip van
een Douane-unie of een Economi
sche unie. De Belgische kleding
industrie eist dat de principes
van de Benelux worden eerbie-
digd en verlangt daarom dat on
middellijk beschermende maat
regelen worden getroffen in af
wachting van het ogenblik dat
beide landen met gelijke wapens
een loyale strijd kunnen voeren.
BRUSSEL, 31 Maart (A.N.P.). -
De Belgische Federatie voor de
Confectie-industrie heeft een com
muniqué uitgegeven, waarin zij
zegt dat de uitlatingen van de Ne
derlandse minister van Economi
sche Zaken Zijlstra met betrek
king tot de Belgische confectie-
nijverheid een krachtige weerleg
ging noodzakelijk maken. In te
genstelling tot de bewering van
de minister, volgens welke de
klachten slechts enkele verouder
de bedrijven 1 zouden betreffen
voert de Federatie aan, dat „alle
taken der Belgische textielindus
trie door de abnormale Neder
landse concurrentie worden ge
troffen". „De goedkope bewering
van de Nederlandse minister, dat
de Belgische ondernemingen ver
ouderd zijn, dient formeel gelo
genstraft te worden", zo heet het
verder in dit communiqué, „in
België bestaan ongetwijfeld, even
als dit in Nederland het geval is,
bedrijven die geen gelijke tred
met de technische vooruitgang
hebben kunnen houden, doch in
het algemeen mag worden gezegd,
Deze beschermende maatregelen
hebben niet ten doel verouderde
bedrijven te beschermen, doch be
ogen de gezonde Belgische be
drijfstakken, die dagelijks blijk
geven van een gaaf gebleven vita
liteit, van een gewisse economi
sche ondergang te redden".
(Vervolg van pag. 1)
Het deel van het debat, dat voor
rekening van de ministers Beyen
en Luns moest komen, ook minis
ter Kernkamp zat achter de rege
ringstafel, raakte wat op de ach
tergrond. Mr. Wendelaar (V.V.D.)
sprak met betrekking tot het
tweetal als over „een minister in
duplo" en debiteerde over dit no
vum nogal zouteloze grapjes, b.v.
dat minister Beyen tegen minister
Luns bij vertrek naar het bui
tenland zou gezegd hebben: „Ge
draag me goed"
Prof. Anema (A.R.) achtte twee
ministers aan Buit. Zaken heel
goed mogelijk en prof. Beaufort
was van dezelfde mening. Prof.
Gerretson kreeg ook in dit ver
band een veeg uit de pan. Hij
heeft gesuggereerd, dat de twee
ministers hun oorsprong vinden
in partij-gekonkel. Prof. Beaufort
stelde- vast, dat door het venti
leren van dergelijke onjuiste me
ningen het vertrouwen in het
staatkundig partijwerk wordt on
dermijnd. Maar prof. Gerretson
schrijft, dat wij in een periode
van parlementair verval leven,
waarbij prof. Molenaar aanteken
de, dat de N.S.B.-er van Vessem
indertijd in de Senaat hetzelfde
zei. Deze opmerking had wellicht
mede de bedoeling om prof. Ger
retson nog eens aan zijn houding
tijdens de bezetting te herinneren.
Over de toestand van het ogen
blik sprak mr. Wendelaar breed
voerig. „Het kan zijn", aldus deze
afgevaardigde, „dat Malenkow het
met een slaapliedje wil proberen,
maar laten wij onderwijl toch
niets doen wat in de kaart kan
spelen van zijn tegenstanders in
Rusland". Wel wilde mr. Wende
laar het geweer aan de voet hou
den en prof. Anema dacht aan
het devies van Cromwell: „God
bidden en onderwijl ons kruit
droog houden". Van de noodzake
lijkheid van de UNO bleef hij
overtuigd, ook al is het vooralsnog
niet meer dan een „politieke jaar
beurs" en al hebben de vergade
ringen soms meer het karakter
van „een vismarkt" dan van een
parlementair debat. Zag prof.
Anema deze ontwikkeling tegen
een brede historische achtergrond,
Passagiersschepen:
Johan van Oldenbarnevelt 31
nm. A'dam. Nieuw Amsterdam
31 Southampton. Zuiderkruis 2-4
03.30 IJmuiden verw.. Alnati 30
Rio de Janeiro. Maasdam 30
Cobh/New York. Noordam 31
R'dam. Prins Fred. Hendrik 30
Chicago, Prins Joh. W. Friso 30
R'dam/Montreal, Prins Willem
III 30 Southampton/Le Havre.
Waterman 31 Halifax. Willem
stad p. 31 Azoren/Engeland,
Phrontis 30 Surabaja/Makassar,
Bonaire 30 50 ZW Flores/Bar-
bados, Boissevain 30 Kaapstad/
B. Aires.
Tankvaart:
Rafaela 30 Bankok/Pladju,
Omala 30 Malta/Piraeus, Malvi-
na 30 Miri/Singapore, Cistula 31
Balikpapan. Chama 31 Pladiu.
Caltex Ned. 30 Ouessant gepass..
Caltex Leiden 30 Kaap de Gata
gepass.
Vrachtschepen:
Borneo 1-4 IJmuiden verw..
Java 31 in Golf van Aden/Suez,
Muiderkerk 31 Alepy/Cochin,
Wonosari 1-4 Manilla verw..
Winterswijk 31 Oostpunt Cuba.
Tomini 30 Londen/A'dam. Slo-
terdijk 31 Vera Cruz. Helder 30
Haiti/Miami, Arkeldijk 31 Ant
werpen. Amsteldiik 29 New Or
leans. Kota Inten 30 Tandjong
Priok. Riouw 28 New York. Wel
tevreden 30 Suez/Port Said. Tero
1-4 A'dam/O. Afrika via Genua,
Ternate 30 Priok/Tegal. Roepat
30 Suez/Aden. Orion p. 30 Kaap
St Vincent, Madoera 30 Port
land/Port Said. Langkoeas 30
Pangkalpinang/Priok, Kota Ba-
roe 30 Kp Bon/Alexandrie. Hau-
lerwijk 30 Trinidad/Rio de Ja
neiro, Ceram 31 Suez.
mr. Wendelaar vond dat ook alle-
maal^ wel „in hoge mate interes
sant" en „machtig animerend",
maar vreesde tegeRjk, dat de
kwesties, die van meer direct be
lang voor Nederland zijn, daar
door onvoldoende aandacht zou
den krijgen. O.a. de beekjes, die
vuil water vanuit Duitsland spui
en. De heer Ruys de Beerenbrouck
(K.V.P.) sprak over de Unie-ver
houding met Indonesië. Hij zou
tot concessies bereid zijn, mits
Indonesië dan met dat „gezeur
over Irian" wilde ophouden.
Verkoopsgolf
in Wallstreet
Als gevolg van de berichten
over vredesstappen van het com
munistische China ontstond in
Wallstreet Maandag een ver
koopsgolf, er gingen ongeveer
2.74 millioen aandelen in andere
handen over, het grootste aantal
sedert 2 jaren. De noteringen
van de voornaamste aandelen za
gen tot 4 dollar verloren gaan,
in het bijzonder aandelen van
vliegtuigmaatschappijen. Bij ope
ning ontstond slechts een beschei
den koersdaling, maar later zak
ten de noteringen door verkopen
in. Ook op de goederenmarkten
ontstond een sterke prijsdaling.
De graanprijzen werden het
sterkst getroffen.
Functionarissen van Fokker
in Brazilië
Te Rio de Janeiro zijn Maan
dag twee functionarissen van de
vliegtuigfabriek Fokker, de heren
Everstouring en Wicherlinck,
aangekomen voor besprekingen
met de Braziliaanse autoriteiten.
Men wil komen tot de oprichting
van een dochtermaatschappij,
„Fokker di Brasil S.A." genaamd,
die zich zou kunnen belasten met
de uitvoering van een Braziliaan
se order voor de bouw van 200
lesvliegtuigen.
Verdaging van het proces
tegen de A.K.U.
Het proces van Duitse aan
deelhouders tegen de Algemene
Kunstzijde Unie (A.K.U.), dat op
31 Maart voor het landgericht te
Wuppertal zou beginnen, is, naai
de Vereinigte Wirtschaftsdienst
meldt, uitgesteld .tot 28 April a.s.
De A.K.U. heeft om dit uitstel
verzocht, daar de Nederlandse
maatschappij nog niet gereed is
met de voorbereidingen voor dit
proces.
Netam meldt stijgende
bedrijfsresultaten
Van de directie der N.V. Ned.
Tank-, Apparaten- en Machine
fabriek Netam vernemen wij, dat
de omzet gedurende het jaar 1952
groter is geworden en de be
drijfsresultaten naar evenredig
heid zijn gestegen. Het lijkt
waarschijnlijk, dat evenals over
1951 ook thans wederom 8 pet.
dividend zal worden gedecla
reerd. Deze resultaten beant
woorden derhalve aan de ver
wachtingen, uitgesproken bij de
emissie, welke in het afgelopen
jaar plaats vond. Met betrekking
tot 1953 kan worden medegedeeld
dat de orderportefeuille ruim be
zet is. De huidige bedrijfsbezet
ting wettigt een groot vertrou
wen voor het jaar 1953.
Amsterdamse Ballast-Mij.
verhoogt dividend
De N.V. Amsterdamse Ballast
Maatschappij heeft over 1952 een
saldo exploitatierekening behaald
(na afschrijving) van f 2.556.118
(f 1.337.815). Na diverse voorzie
ningen resteert een winst van
f 1.810.985 (f 635.117), waaruit
een dividend van 9 procent wordt
voorgesteld (6 procent). De ex
tra reserve is met f 356.288 opge
voerd tot f 1.000.000.
Tot de voornaamste van de lo
pende werken behoren o.m. de
tunnelbouw Velsen, gedeelte weg
aanleg AmsterdamUtrecht,bag-
gerwerk in IJmuiden, diverse
werken voor de gemeente Am
sterdam en de Hoogovens, bag-
gerwerken in Bangkok, wegen
aanleg en hotelbouw in Nieuw -
Guinea en herstelwerkzaamheden
in het Zuid-Westen van Neder
land.
De vennootschap is ook betrok
ken bij de herstelwerkzaamhe
den, die de stormramp heeft no
dig gemaakt. Hoewel hierop
uiteraard geen belangrijke win
sten kunnen worden verwacht,
heeft dit toch tot gevolg, dat vrij
wel het gehele materiaal in ge
bruik is gesteld, aldus het ver
slag. De orderpositie voor 1953 is
in het algemeen zeer goed te
noemen. De scheepswerf en repa
ratiewerkplaats „De Liesboseh"
is eveneens goed van orders
voorzien.
Bevredigend verslag
Exportfinancieringsmij
De N.V. Exportfinancierings-
maatschappij heeft in het afgelo
pen boekjaar een winst van
f 373.569 geboekt. Er wordt voor
gesteld dit bedrag geheel te re
serveren op debiteuren. Van het
aangevraagde crediet ten bedra
ge van f 175 millioen werd ten
slotte f 83.200.000 verleend, waar
mee voor een bedrag van
f 275.500.000 kan worden geëx
porteerd.
Behalve deze aanvragen kreeg
de vennootschap in haar eerste
boekjaar voor een totaalbedrag
van f 141.130.000 aan aanvragen
voor exportcredieten te verwer
ken. Tegenover dit bedrag stond
voor f 293.250.000 aan export
waarde. Van deze aanvragen is
voor een bedrag van ongeveer
f 84.5 millioen afgewezen. Ten
aanzien van het resterende be
drag f 56.650.000 overeenkomen
de met een exportwaarde van
ongeveer f 107.300.000 wordt de
verdere ontwikkeling afgewacht.
Wat de middelen op lange ter
mijn betreft, beschikt de vennoot
schap over een bedrag van
f 3.040.000. heteeen op de aande
len is gestort. Daarnaast heeft de
maatschappij tot financiering van
het Nationaal Herstel N.V. aan
de vennootschap een langlopende
lening, groot f 25 millioen, ter
beschikking gesteld.
Als. Friese en Groot
N.-Hollandse Verzekering
De bedrijfswinst over 1952 van
de Algemene Friese bedroeg
f 2.256.155.— (1.880.877.—) hier
van gaat naar de extra-reserve
f 1.145.488.voor uitbreiding
kantoorgebouwen wordt f 175.000
bestemd, waarna over 1952 het
overschot voor verzekerden
f 935.667 bedraagt. Samen met de
uit vorige boekjaren beschikbare
bedragen beloopt het overschot
voor verzekerden f 2.094 190.
Hiervan wordt ruim f 532.000 ge
reserveerd voor de afdeling
volksverzekering, waarvan de
winstperiode nog niet geëindigd
is. In de afdeling levensverzeke
ring waarvan thans de daar gel
dende driejarige winstperiode ge
ëindigd is, komt f 1.561.310.
tot uitkering.
De bedrijfswinst van de Groot
Noordhollandse bedroeg 1.701.767
(f 1.407.034.welk bedrag in
zijn geheel aan de extra reserve
wordt toegevoegd.
Gevoelige lagere markt
AMSTERDAM, 31 Mrt. De
Amsterdamse Effectenbeurs heeft
vandaag in nog sterker mate dan
gisteren gereageerd op de verbe
terde vredes^ansen. Gisteren
was het Damrak hierop reeds
vooruitgelopen, maar nu de bui
tenlandse goederenbeurzen en
met name Wallstreet aanzienlijk
lagere noteringen te zien gaven,
deed men hier nog een schepje
bovenop. Olies b.v. waren bij de
internationale soorten ver uit het
flauwst en sloten op het laagste
punt van de dag 312%, tegen
gisteren 318%. Unilever, Philips
en A.K.U. circa drie lager. Ook
de locale industrieën waren in
doorsnee iets lager, Amsterdam
se Ballast echter 129 (128) we
gens het tot 9 procent verhoogde
dividend. In aandelen Apel-
doornse Nettenfabriek ging zeer
weinig om. De prijs bleef circa
56%.
Ook de cultures vertoonden 'n
dalende lijn. Onder leiding van
H.V.A. Dit fonds kwam van 104V4
weer bijna op pari. Deli's circa
2 lager en Amsterdam Rubber,
die pas tegen slot noteerden,
boekten ongeveer 1 punt verlies.
Op de scheepvaartafdeling, altijd
een der gevoeligste bij een even
tuele conjunctuuromslag, bleven
koersverliezen weliswaar niet uit,
doch bij de voornaamste soorten
waren deze beperkt tot maximaal
2 punten. De handel in al deze
afdelingen heeft de gehele mid^
dag uiterst weinig te betekenen
gehad. In obligatiën Young ging
af en toe iets om op onveranderd
niveau. Guldensbeleggingen wis
ten zich te handhaven, voor de
conversielening en investerings
certificaten. De nieuwe staatsle
ning zette de opmars naar de
pari prijs verder voort en be
landde op 99 7/8. Amerikanen
in navolging van New York
eveneens flauw.
FEUILLETON
'N VERHAAL UIT HET VREEMDELINGENLEGIOEN 1
Door P. C. WREN
40
We gingen in een hoek van de
binnenplaats tegen de muur zit
ten, en staken onze pijpen aan.
Het zand was nog warm van de
zon, en duizenden sterren schit
terden aan de Afrikaanse hemel.
„Nu, malle jongen", zei Mi
chael tegen mij, „wat spook jij
hier uit?"
„Vluchten voor het gerecht,
Beau", antwoorde ik. „En jij?"
„Hetzelfde".
„En jij, Dig?", vroeg ik verder.
„Ik?",' vroeg Digby verward.
„Ik?" Nu om je de waarheid te
zeggen, en ben ik, eb,.... ja, xk
ben eigenlijk op de vlucht voor
de, justitie, zie je...."
„Heb jij de Blue Water mee
genomen, Joihn?", vroeg Digby,
na een langè stilte.
„Neen", zei ik, „ik heb hem
niet meegenomen".
„Onverantwoordelijk", merkte
Digby op.
„Heb jij hem meegenomen,
Beau?" vroeg ik.
„Ja".
„Zo hoort het was Digby s
commentaar.
„Heb jij hem meegenomen,
Dig?", vroeg ik.
,,'k Ga nooit zonder saffier op
reis", antwoordde hij.
Ik begon te voelen dat ik zo
niet verder kwam. Maar hoe of
ik het ook aanlegde, steeds ant
woordden Michael en Digby op
dezelfde schertsende toon, en in
zinnen die niets verrieden van
de waarheid die één van hen
toch moest kennen. Tenslotte
deed ik ook maar mee, en zo za
ten we schertsend bij elkaar, in
het duister van de Afrikaanse
nacht, onder de myriaden ster
ren. Slechts even meende ik een
ge'luid te horen van achter een
vooruitspringend muurtje vlak
naast ons: een rat of'een nacht
vogel waarschijnlijk; verder
werd de stilte slechts door onze
gedempte stemmen vertoord....
Tegen de. morgen vielen we in
Slaap, en 'toen de dag aange
broken was werden we koud
en verstijfd wakker, maar vro
lijk als altijd. Wij waren bij el
kaar: het leven, avontuur en de
wereld wachtten ons.
Na het ontbijt „Ha, soep,
vandaag!", schertste Digby
kwam nog een groep recruten
aan, en we vernamen dat we die
dag naar onze bestemmingen
zouden vetrekken. Eén deel
ging naar Saida, het depót van
het Tweede Regiment van het
Vremdelingenlegioen, het an
dere déél naar Sid-bel-Abbès,
het depót van het Earste Regi
ment.
Onmiddellijk deed zich aan ons
de vraag voor hoe we het zou
den in richten om bij elkaar te
blijven. We gaven „het Eerste"
de voorkeur, omdat het nu een
maal het eerste was, maar verder
kon het ons weinig schelen, mits
we maar bij elkaar bleven.
Het verheugde me oprecht dat
de Amerikanen bij ons wilden
blijven.
We 'slenterden om de binnen
plaats, toen Boldini naar ons
toekwam.
„Laten we met z'n vieren bij
elkaar blijven", sprak hij. „Ik
ga naar het eerste: jullie doen
er verstandig aan mee te gaan.
Ik ben op de hoogte, en kan al
lerlei voor jullie gedaan krijgen.
Ik kan ook een goed woordje
voor je doen bij de korporaals
....Sergeant Lejane is een
vriend van me....".
„Wij drieën blijven zeker bij
elkaar", zei Michael, „en we
willen dat de twee Amerikanen
ook bij ons bljjven. Kunnen we
er wat aan doen?"
„Jullie niet, maar tien francs
en ik zal voor jullie in orde ma-
gaan.... Maar waarom wil je
de Amerikanen ook mee heb
ben? Ze zijn onbesohaafde ke
rels". y
„We willen ze beschaven", zei
Michael kort.
Het zal wel nooit meer uitge
maakt worden of het inderdaad
door de tien francs kwam, maar
we kwamen inderdaad met zijn
zessen in de groep voor Sidi-bél-
Abbès terecht.
We marcheerden gezamenlijk
naar het station. Michael, Digby,
St. André, Boldini'naast elkaar,
en daarachter ikzelf. Hank, Bud
dy en Maris, een Zwitser, die
goed Engels sprak.
Deze Maris was 'n patente ke
rel. Hij had veel gereisd als be
diende van voorname heren, en
als koerier en had alle eigen
schappen die van zo iemand ge-
I eist kunnen worden. Hij sprak
vlot enige talen, had ervaring,
handigheid en goede manieren.
Hij hechtte zich nogal aan ons,
omdat we Engelsen waren en
hij, zoals hijzelf zei, erg gesteld
was op heren.
Op het station van Oran be
stegen we 't armzaligste en lang
zaams'te apparaat dat ooit door
stoom werd voortgedreven. Met
een gangetje van vijftien kilo
meter per uur reden we naar
„Sidd". De reis duurde lang.
Boldini vertelde zijn pikante
verhalen, waarvan hij een onuit
puttelijke voorraad aangelegd
scheen te hebben, en ik keek
naar buiten..'
Het was toch wel een vreem
de gewaarwording om in een
derde-klasse rijtuig door Afrika
te rijden met mijn broers, twee
Amerikanen, een oud-officier
van het vasteland van Europa,
een Anglo-Indische Italiaan, een
Zwitserse koerier, en een paar
Duitse arbeiders!
Het landschap leek mij zo on
Afrikaans mogelijk: oerwoud
noch woestijn, maar een land
schap van akkers, weiden, boom
gaarden en boerderijen vertoon
de zich. Pas tegen het einde van
de reis zag i!k heuvels en zandi-
vlakten en langzamerhand be
gonnen deze te overheersen en
werd het landsohap wilder,
Wordt vervolgd.