Bacchus achter het stuur
Heit j e-Kar weit j e
Motorraces Alkmaar
op Tweede Paasdag
Fopdag 1953 is weer
achter de rug
Hof verwerpt beroep
van de heer Vooistra
DONDERDAG 2 APRIL 1953
Pigina 3
Dronken rijders ivorden zwaar
en onverbiddelijk gestraft
ZUIVERING BIJ DE
OOSTDUITSE
ZEEPOLITIE?
Eerste wedstrijd voor het nationaal
kampioenschap
Twaalf basketballers
geëlectrocuteerd
Admiraal Carney te Athene
Volgende week weert
Verkenners en gidsen steken
de handen uit de mouwen
Henk Metz naar Mei/.
A.N.A.B.: Zo nodig
sanctiemaatregelen
Goede Vrijdag
Scheepsberichten
Persoonlijk acht ik het euvel van de drankinvloed hij
ieder wegverkeer zo groot, dat slechts zware straffen
voor hendie teveel gedronken hebben, op haar plaats
zijn. Het gebruik van alcoholica is niets anders dan een
werkelijk overbodige luxe, die men steeds gemakkelijk
kan en ook moet nalaten, ivanneer men rijden moet".
Dit zegt ons mr. R. J. Besieradvocaat-generaal bij het
Leeuwarder Gerechtshof, naar aanleiding van het tegen
woordig in zo ontstellend aantal voorkomende verkeers
ongelukken, die maar al te dikwijls hun oorzaak vinden
in het gebruik van sterke drank. „W'anneer overreding
niet helpt, zal afschrikking dat moeten doen, want het
gaat niet om geld of goederen, maar om de verkeers
veiligheid, dit ivil zeggen om mensenlevens".
Sinds 1 Januari 1951, toen de
nieuwe Wegenverkeerswet in wer
king trad, vond er een ingrijpen
de verandering plaats in de be
rechting van „dronken" chauf
feurs of fietsers. Niet langer
wordt een overtreding met be
trekking tot deze materie als een
overtreding, doch als een misdrijf
beschouwd; werd tot dusver vol
staan met een hechtenis of een
geldboete, thans is gevangenis
straf het dikwijls geldende „een
heidstarief". Ook een onmiddel
lijke ontneming van het rijbewijs
en een voorlopige hechtenis ge
ven gestalte aan de radicale ver
andering van de strafpositie van
die mensen, die onder invloed
gereden hebben.
Begrijpelijk
„Deze grote verzwaring acht ik
alleszins begrijpelijk. Reeds voor
de tweede wereldoorlog, maar
vooral sinds 1945 nam niet alleen
het verkeer op onze wegen toe,
maar ook het alcoholgebruik bij
bestuurders en vooral moest een
ontstellende groei geconstateerd
worden van gemis aan verant
woordelijkheidsbesef", aldus de
heer Besier. Hieraan voegt hij
toe, dat hij, gezien de grote ge
varen van alcohol, zowel bij
langzaam als bij snelverkeer, van
mening is, dat ieder alcoholge
bruik, hoe gering ook, voor dé
bestuurder van ieder rij- of voer
tuig of rijwiel volstrekt uit de
boze is en dat hij 't gewenst acht
om dit in de vorm van een straf
bepaling wettelijk vast te stellen.
„Men weet niet, hoe groot het ge
vaar van onder invloed rijden is.
Men overschat zichzelf en maar
al te dikwijls geeft een gering
drankgebruik aanleiding tot een
verkeersongeval, met al de nare
gevolgen van dien."
De kern van de zaak
„Als U rijdt, drink dan niet;
als U drinkt, rijdt dan niet". Zo
luidt een bekend gezegde en vele
van de voor Rechtbank en Ge
rechtshof komende verdachten
zeggen, dat ze zich aan deze regel
gehouden hebben. „Dat doe ik
nooit; achter het stuur drinken;
we parkeren de wagen altijd en
dan gaan we rustig ergens zitten,
dan heeft een mens er immers
veel meer gezelligheid van.". Ja,
als U rijdt, drink' dan niet",
daar ben ik het helemaal mee
eens." Zo hoort men vaak zeg
gen. Ook het „ik was niet dron
ken, ik vond, dat ik nog best
chauffeuren kon", doet veelal op
geld.
Het gaat er evenwel niet om,
of men bepaaldelijk dronken is,
in „kennelijke staat van dronken
schap" verkeert, maar alleen, of
de invloed van de genuttigde
hoeveelheid alcohol op het mo
ment van het rijden zodanig was,
dat men niet meer geacht kon
worden een rijtuig naar behoren
te besturen.
En deze invloed kan reeds bij
een matig gebruik van alcohol
grotere en ernstiger gevolgen
hebben dan bij een naar volledig
heid „riekende" dronkenschap.
En het gaat er ook niet om of ver
dachte vond, dat hij nog best
chauffeuren kon, maar of de rech
ter van mening is, dat bij ver
dachte ten tijde van het delict, die
capaciteit niet meer bestond.
Ontstellend hoog.
Dat een verzwaring van de
strafmaat in geval van een zoda
nig „onder invloed verkeren van
het gebruik van alcoholhoudende
dranken, dat men niet in staat
moest worden geacht het motor
rijtuig, het rijwiel of het andere
rij- of voertuig naar behoren te
besturen" bij de Rechterlijke
Macht, generaal gesproken, in
gang heeft gevonden, ligt wel
haast voor de hand. Uit de ons
verstrekte cijfers blijkt dat het
aantal straffen en de grootte van
deze straffen toeneemt.
In „Verkeersrecht", het door
de A.N.W.B. uitgegeven juridisch
BERLIJN, 1 April (A.F.P.).
Volgens het orgaan van de Ame
rikaanse hoge commissie in Duits
land, „Neue Zeitung", heeft de
Oost-Duitse veiligheidspolitie vijf
tien officieren en 40 manschappen
van de „zeepolitie" gearresteerd,
die hadden gepoogd van de basis
Wismay aan de Oostzee met twee
snelvarende barken naar het Wes
ten uit te wijken.
Naar het blad verder meldt,
heeft de commandant van de zee
politie, vice-admiraal Waldemar
Werner, een uitgebreide zuivering
onder zijn troepen gelast. 3.000
officieren en manschappen zouden
zijn ingedeeld bij de volkspolitie.
Onder hen bevinden zich een aan
tal hoge marine-officieren, die tij
dens de oorlog in het Westen
krijgsgevangen zijn geweest, aldus
„Neue Zeitung".
maandblad betreffende het weg
verkeer heeft mr. Besier een
aantal statistieken gepubliceerd,
waruit een en ander duidelijk
naar voren komt. Gedurende de
jaren 1951 en 1952 zijn er in het
gehele land 8529 zaken met be
trekking tot dit onderwerp be
handeld. Hieronder bevonden zich
6244 wielrijders en 2285 bestuur
ders van gemotoriseerd verkeer.
Gerekend naar de Gerechtshoven
te Den Bosch, Arnhem, Den Haag,
Amsterdam en Leeuwarden wer
den in deze jaren in hoger beroep
respectievelijk 61, 69, 85, 108 en
62 „gemotoriseerde gevallen be
handeld. Het aantal vrijspraken
in deze zaken was in dezelfde
volgorde; 3, 7, 10, 11 en 11. Het
aantal veroordelingen was respec
tievelijk 58, 62, 75, 97 en 51. Bij
alle rechterlijke colleges, zowel
Rechtbank als Gerechtshof, blijkt
er voorkeur te bestaan vooc een
onvoorwaardelijke vrijheidsstraf.
Bij het landelijk totaal van de 385
hierboven bedoelde gevallen
werd in eerste aanleg op de 366
veroordelingen in 322 gevallen
(88 procent) een onvoorwaarde
lijke vrijheidsstraf opgelegd. In
hoger beroep was dat 61 procent
van 343 gevallen, namelijk in 210
gevallen. Tot een maand of lan
gere onvoorwaardelijke vrijheids
straf werd in 81 zaken overge
gaan; in 129 gevallen werd een
onvoorwaardelijke gevangenis
straf van minder dan een maand
opgelegd. De rijbevoegdheid werd
225 maal onvoorwaardelijk ont
zegd.
Wat betreft de bestraffing van
de overtreding van het 26e arti
kel van de Wegenverkeerswet
ten aanzien van wielrijders, blijkt
uit de beschikbare cijfers, dat de
in twee instanties behandelde
strafzaken door de eerder ge
noemde Gerechtshoven als volgt
werd geoordeeld; tot een onvoor
waardelijke gevangenisstraf van
een week of langer werd in 38
gevallen overgegaan. Tot onvoor
waardelijke gevangenisstraf van
minder dan een week werd in 11
gevallen besloten. Een voorwaar
delijke vrijheidsstraf met geld
boete werd in 35 gevallen opge
legd en in 71 gevallen werd met
een geldboete alleen volstaan.
Vergelding en preventie
Ten aanzien van het gemotori
seerd verkeer werd uitsluitend in
eerste aanleg, dus alleen door
Rechtbank of Politierechter, in
198 gevallen een onvoorwaarde
lijke gevangenisstraf van een
maand of meer. In 651 gevallen
werd minder dan een maand on
voorwaardelijke gevangenisstraf
ODgelegd. Tot ontzegging van de
rijbevoegdheid werd in 746 ge
vallen onvoorwaardelijk en in 210
gevallen voorwaardelijk overge
gaan. Uit de cijfers omtrent de
eveneens in eerste aanleg behan
delde strafzaken ten aanzien van
wielrijders blijkt onder meer dat
in 627 gevallen een gevangenis
straf voor de tijd van een week
of langer werd overgegaan. Tot
een onvoorwaardelijke vrijheids
straf met geldboete werdén 698
personen veroordeeld. In 4467
gevallen werd volstaan met de
veroordeling tot een geldboete al
leen. Van de in deze categorie be
handelde 6077 strafzaken werd in
slechts 41 zaken een vrijspraak
gegeven.
„In beginsel zal alléén een on
voorwaardelijke vrijheidsstraf op
gelegd dienen te worden, die ho
ger is, naarmate het verkeers
middel, waarmee het delict werd
gepleegd, sneller rijdt en meer
gevaar veroorzaakt", zo besluit
de heer Besier, hier aan toevoe
gend, dat zulks zo wel noodzake
lijk is uit een oogpunt van ver
gelding als uit een oogpunt van
generale preventie".
ALKMAAR. De traditie ge
trouw zullen tweede Paasdag ter
opening van het motorseizoen de
motorraces op de Alkmaarse
sintelbaan gereden worden. Het
grote nieuws van deze races is
wel, dat Tinus Metselaar wegens
zijn in Zuid-Afrika opgelopen
beenblessure niet aan de wed
strijd zal deenemen en Arend
Hartman deze dag zijn afscheids-
wedstrijd zal rijden, omdat hij
voornemens is naar Zuid-Afrika
te emigreren.
Tinus Metselaar had zelf nog
hoon gehad, dat hij mee zou
kunnen rijden, doch op medisch
advies moet hij zich daarvan
onthouden. Dit moge voor vele
motorsport-enthousiasten een te
leurstelling zijn: van de andere
kant behoeven zij zich dit niet
te zeer aan te trekken. Natuur
lijk is het jammer, dat de be
kende crack uit Limmen niet op
de sintelbaan zal verschijnen,
doch men weet. dat Tinus eer.
uitblinker was en er daardoor
voor de overige renners weinig
kans was op de lauwerkrans
Aan spanning zal daarom deze
motorrace niet lijden, omdat nu
de overige senioren meer gelijke
kansen hebben voor het natio
naal kampioenschap op de lange
baan.
Ditmaal krijgen alle senioren
een kans. omdat aan de finale
de seriewedstrijden en herkan-
singsritten voorafgaan, zodat aar.
de finale een behoorlijk aantal
rijders aan de start zal ver
schijnen.
Het programma zal elk wat
wils bieden Er zijn behalve de
gebruikelijke wedstrijden over
vier baanronden ook wedstrijden
o.a. de handicapwedstrijd er.
de wedstrijd met de vliegende
start met zes baanronden.
terwijl er ook een wedstrijd
over zes baanronden is ingelast.
De baan verkeert, zoals de
rijders, die Woensdagmiddag aan
het trainen waren ons verzeker
den. in prima conditie. Piel
van Aartsen. die ook zijn motor
aan het proberen was. zei zelfs
dat de baan tè goed was; hij
had er liever nog hier en daar
een kuiltje in gehad.
Van de senioren, die aan de
start verschijnen, noemen wij
voorts: Kops, Willard, Bijman
uit Wognum. Van Gorcum. P
Buur. Van Hemelrijk, Van Dijk,
de Haagse Engelsman Collins. Co
Boef. Dammers, Bisschops. Kes-
selmans. Iesberts. Jonker. Sleu
tel. Verhoef, v. d. Vreugde. Bos
man en Van Rijswijk. Alle be
kende rijders komen dus aan de
start: de K.N.M.V. heeft name
lijk geen startvergunningen voor
BIG SPRING (Texas) Toen
leden van de basketbalploeg van
het Howard College bezig waren
met het overeind zetten van een
ijzeren paal. kwam deze in aan
raking met de draden van een
leiding waarop een spanning
stond van 7500 volt. Twee spe
lers werden op slag gedood, tien
anderen moesten met zware
brandwonden in een ziekenhuis
worden opgenomen.
het buitenland uitgereikt voor
de dagen, waarop in Nederland
motorraces worden gehouden.
Van de junioren noemen wij
Romijn, P. Kaag uit Hoorn. Her-
marij uit Zaandam. J. van Duin
uit Limmen. Van Rossum. Schol-
laerdt. de gebroeders Bagiin,
Verbrugge. Kroon en Van Son.
In totaal verschijnen 27 senioren
en 20 junioren aan de start.
De Jap-motor overheerst in
het programma, doch voorts is
ingeschreven Excelsior. Eysink.
Triumph. Sarolea. Rudge en
D.TS.
Er wacht de motorsportlief
hebbers tweede Paasdag een at
tractief programma.
De Grote Vijf hebben overeen
stemming bereikt over de op
volger van Trygve Lie als
secretaris-generaal van de
Verenigde Naties. De candi-
daat over wie men het eens is
geworden, is de Zweed Dag
Hammarakjöld.
ATHENE, 1 April (A.F.P.).
Admiraal Carney, commandant
van de geallieerde strijdkrachten
in Zuid-Europa, is Dinsdag in
Athene aangekomen. Hij verklaar
de dat zijn bezoek ten doel heeft
besprekingen te voeren met
Griekse militaire leiders.
Gelukkig, de eerste April is weer voorbij en daarmee de
kans op ieder uur van de dag in meer of mindere mate
bezwendeld te worden. Wij aan de krant zijn deze dag
bijzonder op onze hoede geweest om ,,er niet in te vlie
gen". Je hebt dat wel. Meldingen van samenscholingen,
branden en dergelijke, die - wanneer je verhit ter plaatse
verschijnt, slechts bestaan blijken te hebben in het brein
van een grappenmaker.
Wij zijn dus nogal wantrouwig
geweest. Vaak ten onrechte ove
rigens. De man, die gisteren arg
wanend op een kuiken met vier
poten werd Uitgezonden, heeft
echt een 'kuiken met vier poten
gezien en hij is er nog niet over
uitgepraat. Maar we waren ook
vaak terecht wantrouwig.
En het mooie was, dat men ons
in onze eigen Aprilmoppen tracht
te te vangen. In de vroege ochtend
werden we namelijk al opgebeld
door een dood-ernstig persoon, die
meldde, dat koning Faroek, op
weg naar de Friese meren, met
zijn gevolg ergens op de hoofd
weg stond. Lekke band, zei de
dood-ernstige persoon en of we
maar even een verslaggever wil
den sturen. En daar was een an
dere heer, die nóg ernstiger belde
en vroeg of we met ingang van
1 April een kwartaalabonnement
wilden noteren voor zijn zwager,
de heer I Pral, de boer, die ko
ning Faroek logies zou verschaf
fen in St. Nicolaasga. Nu, dat
komt in orde.... En zeg eens
eerlijk: wie hebben er gistermor
gen allemaal een bijzonder waak
zaam oog op de weg tussen Am
sterdam en Leeuwarden gehouden
om de verstoten monarch van de
Nijl te zien passeren. Het was na
tuurlijk wel een mop, maar je kon
toch nooit weten....?
(Advertentie)
In alle parochies van ons land
zullen de volgende week, 7 tot en
met 11 April, verkenners, en gid
sen, in de meeste plaatsen samen
werkend met hun broeders-pad
vinders van de N.P.V. en de pad-
vindsters van het N.P.G. de han
den uit de mouwen steken voor
de tweede nationale werk-actie:
'n Heitje voor 'n karweitje. De
tweede? Eigenlijk is het al de
derde na de fantastische één-
daagse, die op 14 Februari onder
de leuze „Mouwen omhoog, het
land moet droog" meer dan
210.000 gulden in de kas van het
Nationale Rampenfonds bracht.
Ditmaal gaan de verkenners en
gidsen voor hun eigen beweging
aan het werk (en wie zal het hen
kwalijk nemen dat zij liever met
eigen hand het geld voor hun
beweging verdienen dan diezelfde
hand 'bedelend ophouden?): zo
wel om hun jeugdbeweging in de
getroffen gebieden weer op de
been te helpen, als om geld bij
een te brengen voor hun eigen
hoofdkwartieren, tenten etc. Ook
de gebrekkige padvinders zullen
niet vergeten worden, en de Ver
kenners van de Kath. Jeugd
beweging gaan vooral aan de
slag om hun nationale buitencen
trum Gilwell St. Walrick in
Overasselt aan het bitter noodza
kelijke troephuis te helpen voor
de leiderstraining, nationale bij
eenkomsten etc.
Vorig jaar werkten ze voor het
herstel van de middeleeuwse
St. Joriskapel in Persingen, in de
Ooypolder bij Nijmegen. Ze
brachten er dik 24.000 gulden
voor bij elkaar en ge moet daar
nu eens gaan kijken: onder su
pervisie van Rijksmonumenten
zorg heeft Ir. van Pouderoyen
met het zelfverdiende geld van de
jongens die kapel weer tot een
schoon bouwwerk gerestaureerd,
dat in de herfst van dit jaar
plechtig voor de eredienst in ge
bruik zal worden genomen.
De lezer weet langzamerhand
wel waarom het gaat. ,,'n Heitje
voor 'n karweitje" wil niet zeg
gen: een fooi in ontvangst ne
men, maar geld beuren voor een
werkelijk verrichte prestatie, en
natuurlijk in verhouding met het
karweitje zelf. Niemand moge zo
doen als die „brave" ziel die „ter-
wille van het goede doel" vorig
jaar twee jonge verkenners, drie
turven hoog, twee hele dagen
puin liet kruien en hen toen af
scheepte met ieder een kwartje
en een netje Paaseitjes. Zo niet,
weet U.
Voor het overige: u laat de
knullen die volgende week aan
uw deur komen maar aan de
slag gaan. Er kan gespit en ge-
De Hagenaar Henk Metz zal
Nederland vertegenwoordigen bij
het Europese kampioenschap 47/1
dat van 23 tot en met 26 April a s
in Metz gehouden zal worden.
Zoals bekend zijn voor het be
palen van de afvaardiging selec
tie-wedstrijden gespeeld, waaraan
werd deelgenomen door Metz, van
de Pol en Mol. Na de tweede
speeldag, toen Metz met 7 punten
de leiding had gevolgd door van
de Pol met 4 en Mol met 1 punt,
heeft van de Pol zioh teruggetrok
ken.
veegd worden, geboend en gere
pareerd, boodschappen gedaan en
op baby's gepast. Meisjesgidsen
zullen voor een mud of wat aard
appelen schillen niet terugschrik
ken en wellicht met naald en
draad voor u paraat staan. En zo
verder, en zo voort.
Maar let u op: geef de karwei
tjes alleen aan de lieden die i n
uniform aan uw deur ver
schijnen. Zij zijn bovendien voor
zien van een werklijstje, waarop
het karweitje en het verdiende
bedrag in tegenwoordigheid van
de „werkgever" ingevuld moeten
worden.
Vorig jaar was er ook nog een
„P"-raambiljet in het spel, dat u
op kon hangen als u een werkje
te doen had. Misschien wilt U die
„P" ditmaal zelf wel op een stuk
papier krassen? Reken maar dat
er werksters en werkers op af
komen. En anders bellen ze wel.
De gemeenteraad
Persoonlijk hebben wij meege
maakt, dat het verhaal van ko
ning Faroek nogal geloof vond.
Dat is echter nog maar een klei
nigheid, vergeleken bij het aantal
dergenen, dat geloof heeft gesla
gen aan de uitbreiding der ge
meenteraden. Een van dezen raak
te in een zodanig slechte stem
ming, dat hij prompt zijn abonne
ment annuleerde. Verschillende
burgemeesters hebben zich echter
zeer geamuseerd met de bevoegd
heid, die hen zo plotseling in han
den werd gelegd. Aan tal van can-
didaten voor een raadszetel werd
medegedeeld, dat hurt namen wa
ren opgeschreven en dat zij er
nog van horen zouden.
Partijbestuurders waanden zich
bij eerste lezing met één slag uit
de perikelen, die het samenstel
len van de candidatenlijst voor de
gemeenteraadsverkiezingen pleegt
op te leveren. En diverse nijvere
partijgangers, die jaren-lang in
het verborgene hadden gearbeid,
kregen plotseling een seintje vail
'n „goede" vriend: „Hee, lees die
krans es.... Net iets voor jou,
man.
Voorbij
Enfin, de dag der dagen is voor
bij. We kunnen weer rustig over
straat zonder opgeschrikt te wor
den door het „C meneer, kijk Uw
jas eens...." van ae pientere
jeugd, zonder op de uitkijk te
hoeven staan naar Faroek of vlie
gende orkesten of kruisers, die
midden in het land op bezoek ko
men. Zonder ons op 'n holletje te
hoeven begeven naar gemeente
secretarieën of zoals 't Utrechts
Katholiek Dagblad wilde naar
het Nieuw Te Openen Chinese
Restaurant „Flouw Yong" van de
heer Boem Tsjeng, die uit China
was gevlucht, toen de regerings-
politie in zijn pakhuizen drie mil-
lioen eendentongen aantrof....
Nog één woord: hoedt U voor
die krant van U, die U over één
jaar minus één dag in de bus ge
schoven krijgt.
GRONINGEN. De A.N.A.B.
heeft in de afgelopen nacht, n.a.v.
de gebeurtenissen in de laatste
dagen, rondom de „Ommelanden",
het volgende communiqué uit
gegeven:
„De wijze, waarop de hoofd
directie van de „Ommelanden" 't
op 6 Maart door de arbiters prof.
dr. A..H. M. Albregts, prof. mr.
W. F. de Gaay Fortman en prof.
mr. M. G. Levenbach gegeven bin
dend advies inzake de gerezen ge
schillen tussen de „Ommelanden"
en de A.N.A.B., tot nu toe ten
uitvoer heeft gelegd, heeft het
hoofdbestuur van de A.N.A.B.
diep teleurgesteld. Het had op
het moment, dat beide partijen de
bindende arbitrage aanvaardden
de vurige hoop, dat het conflict
tot het verleden zou gaan beho
ren, op het moment dat de uit
spraak bekend werd. Het hoofd-
bestuur van de A.N.A.B. heeft on
middellijk de haar door de arbi
ters opgedragen taken verricht.
Verwacht werd dat de „Omme
landen" even loyaal de uitspraak
zou aanvaarden. Dit is tot nu toe
niet geschied. Niet alleen zijn er
moeilijkheden gerezen bij de mel
dingen van de arbeiders, ook het
aanstellen van de vaste arbeiders
door de „Ommelanden" geschiedt
ondanks tot tweemaal toe duide
lijk gestelde bepalingen door de
arbiters, met een eigengereidheid
van de zijde der hoofddirectie,
welke gezagsbegrippen over de
arbitrale uitspraak ernstig aan het
wankelen brengt.
Het communiqué stelt vervol
gens dat de heer de Groot niet
bevoegd was tot het doen van
persmededelingen namens het
hoofdbestuur van de N.C.L.B. en
vervolgt dan:
Ondanks de weigering van de
voorzitter en hét hoofdbestuur
van de „Ommelanden", om ten
overstaan en onder leiding van de
arbiters ter zitting van 28 Maart
besprekingen met de A.N.A.B. te
voeren, bleef bij het hoofdbestuur
van de A.N.A.B. toch nog de ver
wachting, dat het voltallig be-
LEEUWARDEN Gister
morgen deed het gerechtshof
te Leeuwarden uitspraak in
het hoger beroep ingesteld
door de heer B. Vooistra, on
derdirecteur van de Coöp.
Melkproductenfabriek „De
Ommelanden" te Groningen,
inzake de uitspraak van de
president van de Leeuwarder
Rechtbank, mr. H. W. A.
Schipperijn, die in kort geding
de door de Coöp. Concens-
fabriek „Friesland" te Leeu
warden gevraagde lijfsdwang
van de heer Vooistra van toe
passing had verklaard, indien
deze zich niet zou houden aan
het tussen partijen bestaande
concurrentiebeding.
Het Hof arrest wijzende, ver
wierp alle door appellant naar
voren gebrachte grieven en over
woog onder meer, dat gijzeling
het enige rechtsmiddel schijnt te
zijn om appellant eerbied voor de
wet af te dwingen. Het Hof be
krachtigde het beroepen vonnis
en veroordeelde appellant in de
kosten van het hoger beroep.
Inmiddels heeft ook de kan
tonrechter een beslissing geno
men nopens de duur van Het con
currentiebeding. Deze was door
partijen gesteld op 5 jaar, doch
de deskundigen: de heren J. L.
Hoogland, dr. R. Kuperus en ir.
A. Vondeling hadden in hun uit
gebracht rapport geadviseerd de
duur te bepalen op 2 jaar. De
kantonrechter heeft een tussen
weg gekozen en de tijdsduur be
paald op 3 jaar, zulks met ingang
van 1 Januari 1952.
DE STERFDAG van onze Heer
Jezus Christus is het diepte
punt van Zijn Lijden, maar
hoogtepunt van onze Verlos
sing. De lezingen bij de liturgi
sche plechtigheden herinneren
ons aan de voorspellingen der
verlossing van de profeten, en
aan de wet van Mozes over het.
eten van het Panslam. voor
afbeelding van Christus.
Sinds het bestaan van de Kerk
denken de christenen bij het
woord lijden aan Christus,
aan Zijn wereldverlossende
Passie. Nooit leed een mens
groter smarten. „Zie, zo sterft
de Enig Gerechte." Maar het
Kruis is voor ons zó het ge
denkteken der Goddelijke lief
de. Wie het lijden niet toil af
meten naar de lichamelijke
smarten, houdt toch vast aan
de mateloosheid van Christus'
lijden. Volgens Kardinaal New
man was een wil nóóit zo ae-
zocht or> lijden. Het ivas Zijn
oogmerk te lijden. „Als lijden
gemeten moet worden naar
het vermogen, om het te ver
wezenlijken, dan was het in de
Godmens mateloos." God
heeft de wereld verlost door
een zelf-offerande van de God
delijke liefde. Gods Zoon, die
voor ons is mens geworden, is
om onze zonden aan het kruis
aestorven. HU kwam om ons
te redden. Hij wist wat het
betekende en Hij wilde hetf
Hij kwam, „niet om aediend
te worden, maar om te die
nen." Zo gaf Christus ons
ook een voorbeeld ter navol
ging: in het lijden, waardoor
Hij ons verloste, gaf Hij ons
de enige zin van het lijden.
Hij was de „goede Herder, die
Zijn leven gaf voor Zijn scha
pen" en verklaarde aan de
apostelen, dat de „Mensenzoon
gekomen was, om Zijn leven te
geven tot een losprijs voor ve
len". Het Lam Gods, „dat de
zonden der wereld wegneemt"
hing aan het hout van het
kruis, het hout der schande,,
dat tot een zegeteken werd.
Paulus wilde niet anders dan
i o e m e n „op het kruis van
onze Heer Jezus Christus". En
op Goede Vrijdag wordt het
zegeteken der Verlosslng in de
liturgie niet beweend, maar
aanbeden. O, kruis van
trouw, o kruisboom, enige
boom van adel onder alle bo
men, „gij alleen zijt waardig
geweest te dragen het slacht
offer van de wereld, en een
haven gereed te maken voor
de schipbreuk lijdende wereld,
als een toevluchtsark, die ge
zalfd werd door het heilige
Bloed, stromend uit het
lichaam van het Lam." S.
stuur van de „Ommelanden" deze
of de komende week de A.N.A.B.
zal uitnodigen voor een bespre
king over de afhandeling van de
gerezen moeilijkheden.
Mocht de bij dc A.N.A.B. le
vende verwachting onverhoopt
niet in vervulling gaan, dan zal
de A.N.A.B. tot haar spijt over
moeten gaan tot het naar de letter
naleven van het door de arbiters
bepaalde, waarbij uiteraard ook
de in het bindend advies opge
nomen sanctiemaatregelen zullen
moeten worden toegepast. Het is
de vurige wens van de A.N.A.B.,
dat het zover niet behoeft te ko
men, dat de „Ommelanden" nog
deze week de aan de vaste arbei
ders vanaf 14 Maart verschuldig
de lonen zal uitbetalen en dat het
volledig bestuur van de „Omme
landen" tot een definitieve be
slechting van de geschillen zal
besluiten.
Tankschepen:
Marisa p. zuidelijk Kreta; Mitra
31 Z. v. Madeira; Rotula 31 Free-
por.t/Curacao; Mirza p. 31 St. Vin
cent; Malvina 1 Singapore verw.;
Cal'tex Pernis 1 Sidom verw.; Cal-
tex Ned p. 31 Finisterre; Caltex
Leiden p. 31 Kp Bougaroni; Aga
tha 31 Surabaja/Balikpapan.
Passagiersschepen
Altair p. 1 Finisterre/Antwer-
pen; Heemskerk 1 A'dam; Niger-
stroom 1 Lome; Nieuw Amster
dam 1 n.m. Hoek van Holland;
Prins Fred. Willem 1 Finisterre;
Prins Johan Willem Friso 1 Ant
werpen/Hamburg; Cottica p. 31
Azoren/Plymoutih; Oranjestad 31
1020 NO Sombrero eil./Laeuaria;
Bonaire 31 610 m. ZW Flores/
Barbados; Grote Beer 31 440 m.
O. t. Z. Kp Race; Willemstad zal
2 Azoren pass.; Tegelberg 31
Hongkong/Kobe.
Vrachtschepen:
Ceram 31 Suez; Kertosono 2
Suez verw.; Weltevreden 31 Pt
Said/Gemua; Wonosari 1 Manilla;
Ootmarsum 1 Antwerpen; Kota
Baroe 31 p. Malta/Alexandrie;
Delfshaven 1 Bahiablanca; Marke-
lo 31 80 m N Kaap Vilano; Roe-
biah 1 Portland verw.; Radja 1
Frederiikstad verw.; Willem Ba
ren dsz 31 Kaapstad/A'dam; Tosa-
ri 31 p. Guardafui/Aden; Sarpe-
don 31 New York; Ruijs 31 Dur
ban/Mauritius; Fhrontis 31 Ma
kassar; Blitar 31 Durban/Lorenzo
Marquez.