Bacchus achter het stuur Heit j e-Kar weit j e Motorraces Alkmaar op Tweede Paasdag Fopdag 1953 is weer achter de rug Hof verwerpt beroep van de heer Vooistra DONDERDAG 2 APRIL 1953 Pigina 3 Dronken rijders ivorden zwaar en onverbiddelijk gestraft ZUIVERING BIJ DE OOSTDUITSE ZEEPOLITIE? Eerste wedstrijd voor het nationaal kampioenschap Twaalf basketballers geëlectrocuteerd Admiraal Carney te Athene Volgende week weert Verkenners en gidsen steken de handen uit de mouwen Henk Metz naar Mei/. A.N.A.B.: Zo nodig sanctiemaatregelen Goede Vrijdag Scheepsberichten Persoonlijk acht ik het euvel van de drankinvloed hij ieder wegverkeer zo groot, dat slechts zware straffen voor hendie teveel gedronken hebben, op haar plaats zijn. Het gebruik van alcoholica is niets anders dan een werkelijk overbodige luxe, die men steeds gemakkelijk kan en ook moet nalaten, ivanneer men rijden moet". Dit zegt ons mr. R. J. Besieradvocaat-generaal bij het Leeuwarder Gerechtshof, naar aanleiding van het tegen woordig in zo ontstellend aantal voorkomende verkeers ongelukken, die maar al te dikwijls hun oorzaak vinden in het gebruik van sterke drank. „W'anneer overreding niet helpt, zal afschrikking dat moeten doen, want het gaat niet om geld of goederen, maar om de verkeers veiligheid, dit ivil zeggen om mensenlevens". Sinds 1 Januari 1951, toen de nieuwe Wegenverkeerswet in wer king trad, vond er een ingrijpen de verandering plaats in de be rechting van „dronken" chauf feurs of fietsers. Niet langer wordt een overtreding met be trekking tot deze materie als een overtreding, doch als een misdrijf beschouwd; werd tot dusver vol staan met een hechtenis of een geldboete, thans is gevangenis straf het dikwijls geldende „een heidstarief". Ook een onmiddel lijke ontneming van het rijbewijs en een voorlopige hechtenis ge ven gestalte aan de radicale ver andering van de strafpositie van die mensen, die onder invloed gereden hebben. Begrijpelijk „Deze grote verzwaring acht ik alleszins begrijpelijk. Reeds voor de tweede wereldoorlog, maar vooral sinds 1945 nam niet alleen het verkeer op onze wegen toe, maar ook het alcoholgebruik bij bestuurders en vooral moest een ontstellende groei geconstateerd worden van gemis aan verant woordelijkheidsbesef", aldus de heer Besier. Hieraan voegt hij toe, dat hij, gezien de grote ge varen van alcohol, zowel bij langzaam als bij snelverkeer, van mening is, dat ieder alcoholge bruik, hoe gering ook, voor dé bestuurder van ieder rij- of voer tuig of rijwiel volstrekt uit de boze is en dat hij 't gewenst acht om dit in de vorm van een straf bepaling wettelijk vast te stellen. „Men weet niet, hoe groot het ge vaar van onder invloed rijden is. Men overschat zichzelf en maar al te dikwijls geeft een gering drankgebruik aanleiding tot een verkeersongeval, met al de nare gevolgen van dien." De kern van de zaak „Als U rijdt, drink dan niet; als U drinkt, rijdt dan niet". Zo luidt een bekend gezegde en vele van de voor Rechtbank en Ge rechtshof komende verdachten zeggen, dat ze zich aan deze regel gehouden hebben. „Dat doe ik nooit; achter het stuur drinken; we parkeren de wagen altijd en dan gaan we rustig ergens zitten, dan heeft een mens er immers veel meer gezelligheid van.". Ja, als U rijdt, drink' dan niet", daar ben ik het helemaal mee eens." Zo hoort men vaak zeg gen. Ook het „ik was niet dron ken, ik vond, dat ik nog best chauffeuren kon", doet veelal op geld. Het gaat er evenwel niet om, of men bepaaldelijk dronken is, in „kennelijke staat van dronken schap" verkeert, maar alleen, of de invloed van de genuttigde hoeveelheid alcohol op het mo ment van het rijden zodanig was, dat men niet meer geacht kon worden een rijtuig naar behoren te besturen. En deze invloed kan reeds bij een matig gebruik van alcohol grotere en ernstiger gevolgen hebben dan bij een naar volledig heid „riekende" dronkenschap. En het gaat er ook niet om of ver dachte vond, dat hij nog best chauffeuren kon, maar of de rech ter van mening is, dat bij ver dachte ten tijde van het delict, die capaciteit niet meer bestond. Ontstellend hoog. Dat een verzwaring van de strafmaat in geval van een zoda nig „onder invloed verkeren van het gebruik van alcoholhoudende dranken, dat men niet in staat moest worden geacht het motor rijtuig, het rijwiel of het andere rij- of voertuig naar behoren te besturen" bij de Rechterlijke Macht, generaal gesproken, in gang heeft gevonden, ligt wel haast voor de hand. Uit de ons verstrekte cijfers blijkt dat het aantal straffen en de grootte van deze straffen toeneemt. In „Verkeersrecht", het door de A.N.W.B. uitgegeven juridisch BERLIJN, 1 April (A.F.P.). Volgens het orgaan van de Ame rikaanse hoge commissie in Duits land, „Neue Zeitung", heeft de Oost-Duitse veiligheidspolitie vijf tien officieren en 40 manschappen van de „zeepolitie" gearresteerd, die hadden gepoogd van de basis Wismay aan de Oostzee met twee snelvarende barken naar het Wes ten uit te wijken. Naar het blad verder meldt, heeft de commandant van de zee politie, vice-admiraal Waldemar Werner, een uitgebreide zuivering onder zijn troepen gelast. 3.000 officieren en manschappen zouden zijn ingedeeld bij de volkspolitie. Onder hen bevinden zich een aan tal hoge marine-officieren, die tij dens de oorlog in het Westen krijgsgevangen zijn geweest, aldus „Neue Zeitung". maandblad betreffende het weg verkeer heeft mr. Besier een aantal statistieken gepubliceerd, waruit een en ander duidelijk naar voren komt. Gedurende de jaren 1951 en 1952 zijn er in het gehele land 8529 zaken met be trekking tot dit onderwerp be handeld. Hieronder bevonden zich 6244 wielrijders en 2285 bestuur ders van gemotoriseerd verkeer. Gerekend naar de Gerechtshoven te Den Bosch, Arnhem, Den Haag, Amsterdam en Leeuwarden wer den in deze jaren in hoger beroep respectievelijk 61, 69, 85, 108 en 62 „gemotoriseerde gevallen be handeld. Het aantal vrijspraken in deze zaken was in dezelfde volgorde; 3, 7, 10, 11 en 11. Het aantal veroordelingen was respec tievelijk 58, 62, 75, 97 en 51. Bij alle rechterlijke colleges, zowel Rechtbank als Gerechtshof, blijkt er voorkeur te bestaan vooc een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf. Bij het landelijk totaal van de 385 hierboven bedoelde gevallen werd in eerste aanleg op de 366 veroordelingen in 322 gevallen (88 procent) een onvoorwaarde lijke vrijheidsstraf opgelegd. In hoger beroep was dat 61 procent van 343 gevallen, namelijk in 210 gevallen. Tot een maand of lan gere onvoorwaardelijke vrijheids straf werd in 81 zaken overge gaan; in 129 gevallen werd een onvoorwaardelijke gevangenis straf van minder dan een maand opgelegd. De rijbevoegdheid werd 225 maal onvoorwaardelijk ont zegd. Wat betreft de bestraffing van de overtreding van het 26e arti kel van de Wegenverkeerswet ten aanzien van wielrijders, blijkt uit de beschikbare cijfers, dat de in twee instanties behandelde strafzaken door de eerder ge noemde Gerechtshoven als volgt werd geoordeeld; tot een onvoor waardelijke gevangenisstraf van een week of langer werd in 38 gevallen overgegaan. Tot onvoor waardelijke gevangenisstraf van minder dan een week werd in 11 gevallen besloten. Een voorwaar delijke vrijheidsstraf met geld boete werd in 35 gevallen opge legd en in 71 gevallen werd met een geldboete alleen volstaan. Vergelding en preventie Ten aanzien van het gemotori seerd verkeer werd uitsluitend in eerste aanleg, dus alleen door Rechtbank of Politierechter, in 198 gevallen een onvoorwaarde lijke gevangenisstraf van een maand of meer. In 651 gevallen werd minder dan een maand on voorwaardelijke gevangenisstraf ODgelegd. Tot ontzegging van de rijbevoegdheid werd in 746 ge vallen onvoorwaardelijk en in 210 gevallen voorwaardelijk overge gaan. Uit de cijfers omtrent de eveneens in eerste aanleg behan delde strafzaken ten aanzien van wielrijders blijkt onder meer dat in 627 gevallen een gevangenis straf voor de tijd van een week of langer werd overgegaan. Tot een onvoorwaardelijke vrijheids straf met geldboete werdén 698 personen veroordeeld. In 4467 gevallen werd volstaan met de veroordeling tot een geldboete al leen. Van de in deze categorie be handelde 6077 strafzaken werd in slechts 41 zaken een vrijspraak gegeven. „In beginsel zal alléén een on voorwaardelijke vrijheidsstraf op gelegd dienen te worden, die ho ger is, naarmate het verkeers middel, waarmee het delict werd gepleegd, sneller rijdt en meer gevaar veroorzaakt", zo besluit de heer Besier, hier aan toevoe gend, dat zulks zo wel noodzake lijk is uit een oogpunt van ver gelding als uit een oogpunt van generale preventie". ALKMAAR. De traditie ge trouw zullen tweede Paasdag ter opening van het motorseizoen de motorraces op de Alkmaarse sintelbaan gereden worden. Het grote nieuws van deze races is wel, dat Tinus Metselaar wegens zijn in Zuid-Afrika opgelopen beenblessure niet aan de wed strijd zal deenemen en Arend Hartman deze dag zijn afscheids- wedstrijd zal rijden, omdat hij voornemens is naar Zuid-Afrika te emigreren. Tinus Metselaar had zelf nog hoon gehad, dat hij mee zou kunnen rijden, doch op medisch advies moet hij zich daarvan onthouden. Dit moge voor vele motorsport-enthousiasten een te leurstelling zijn: van de andere kant behoeven zij zich dit niet te zeer aan te trekken. Natuur lijk is het jammer, dat de be kende crack uit Limmen niet op de sintelbaan zal verschijnen, doch men weet. dat Tinus eer. uitblinker was en er daardoor voor de overige renners weinig kans was op de lauwerkrans Aan spanning zal daarom deze motorrace niet lijden, omdat nu de overige senioren meer gelijke kansen hebben voor het natio naal kampioenschap op de lange baan. Ditmaal krijgen alle senioren een kans. omdat aan de finale de seriewedstrijden en herkan- singsritten voorafgaan, zodat aar. de finale een behoorlijk aantal rijders aan de start zal ver schijnen. Het programma zal elk wat wils bieden Er zijn behalve de gebruikelijke wedstrijden over vier baanronden ook wedstrijden o.a. de handicapwedstrijd er. de wedstrijd met de vliegende start met zes baanronden. terwijl er ook een wedstrijd over zes baanronden is ingelast. De baan verkeert, zoals de rijders, die Woensdagmiddag aan het trainen waren ons verzeker den. in prima conditie. Piel van Aartsen. die ook zijn motor aan het proberen was. zei zelfs dat de baan tè goed was; hij had er liever nog hier en daar een kuiltje in gehad. Van de senioren, die aan de start verschijnen, noemen wij voorts: Kops, Willard, Bijman uit Wognum. Van Gorcum. P Buur. Van Hemelrijk, Van Dijk, de Haagse Engelsman Collins. Co Boef. Dammers, Bisschops. Kes- selmans. Iesberts. Jonker. Sleu tel. Verhoef, v. d. Vreugde. Bos man en Van Rijswijk. Alle be kende rijders komen dus aan de start: de K.N.M.V. heeft name lijk geen startvergunningen voor BIG SPRING (Texas) Toen leden van de basketbalploeg van het Howard College bezig waren met het overeind zetten van een ijzeren paal. kwam deze in aan raking met de draden van een leiding waarop een spanning stond van 7500 volt. Twee spe lers werden op slag gedood, tien anderen moesten met zware brandwonden in een ziekenhuis worden opgenomen. het buitenland uitgereikt voor de dagen, waarop in Nederland motorraces worden gehouden. Van de junioren noemen wij Romijn, P. Kaag uit Hoorn. Her- marij uit Zaandam. J. van Duin uit Limmen. Van Rossum. Schol- laerdt. de gebroeders Bagiin, Verbrugge. Kroon en Van Son. In totaal verschijnen 27 senioren en 20 junioren aan de start. De Jap-motor overheerst in het programma, doch voorts is ingeschreven Excelsior. Eysink. Triumph. Sarolea. Rudge en D.TS. Er wacht de motorsportlief hebbers tweede Paasdag een at tractief programma. De Grote Vijf hebben overeen stemming bereikt over de op volger van Trygve Lie als secretaris-generaal van de Verenigde Naties. De candi- daat over wie men het eens is geworden, is de Zweed Dag Hammarakjöld. ATHENE, 1 April (A.F.P.). Admiraal Carney, commandant van de geallieerde strijdkrachten in Zuid-Europa, is Dinsdag in Athene aangekomen. Hij verklaar de dat zijn bezoek ten doel heeft besprekingen te voeren met Griekse militaire leiders. Gelukkig, de eerste April is weer voorbij en daarmee de kans op ieder uur van de dag in meer of mindere mate bezwendeld te worden. Wij aan de krant zijn deze dag bijzonder op onze hoede geweest om ,,er niet in te vlie gen". Je hebt dat wel. Meldingen van samenscholingen, branden en dergelijke, die - wanneer je verhit ter plaatse verschijnt, slechts bestaan blijken te hebben in het brein van een grappenmaker. Wij zijn dus nogal wantrouwig geweest. Vaak ten onrechte ove rigens. De man, die gisteren arg wanend op een kuiken met vier poten werd Uitgezonden, heeft echt een 'kuiken met vier poten gezien en hij is er nog niet over uitgepraat. Maar we waren ook vaak terecht wantrouwig. En het mooie was, dat men ons in onze eigen Aprilmoppen tracht te te vangen. In de vroege ochtend werden we namelijk al opgebeld door een dood-ernstig persoon, die meldde, dat koning Faroek, op weg naar de Friese meren, met zijn gevolg ergens op de hoofd weg stond. Lekke band, zei de dood-ernstige persoon en of we maar even een verslaggever wil den sturen. En daar was een an dere heer, die nóg ernstiger belde en vroeg of we met ingang van 1 April een kwartaalabonnement wilden noteren voor zijn zwager, de heer I Pral, de boer, die ko ning Faroek logies zou verschaf fen in St. Nicolaasga. Nu, dat komt in orde.... En zeg eens eerlijk: wie hebben er gistermor gen allemaal een bijzonder waak zaam oog op de weg tussen Am sterdam en Leeuwarden gehouden om de verstoten monarch van de Nijl te zien passeren. Het was na tuurlijk wel een mop, maar je kon toch nooit weten....? (Advertentie) In alle parochies van ons land zullen de volgende week, 7 tot en met 11 April, verkenners, en gid sen, in de meeste plaatsen samen werkend met hun broeders-pad vinders van de N.P.V. en de pad- vindsters van het N.P.G. de han den uit de mouwen steken voor de tweede nationale werk-actie: 'n Heitje voor 'n karweitje. De tweede? Eigenlijk is het al de derde na de fantastische één- daagse, die op 14 Februari onder de leuze „Mouwen omhoog, het land moet droog" meer dan 210.000 gulden in de kas van het Nationale Rampenfonds bracht. Ditmaal gaan de verkenners en gidsen voor hun eigen beweging aan het werk (en wie zal het hen kwalijk nemen dat zij liever met eigen hand het geld voor hun beweging verdienen dan diezelfde hand 'bedelend ophouden?): zo wel om hun jeugdbeweging in de getroffen gebieden weer op de been te helpen, als om geld bij een te brengen voor hun eigen hoofdkwartieren, tenten etc. Ook de gebrekkige padvinders zullen niet vergeten worden, en de Ver kenners van de Kath. Jeugd beweging gaan vooral aan de slag om hun nationale buitencen trum Gilwell St. Walrick in Overasselt aan het bitter noodza kelijke troephuis te helpen voor de leiderstraining, nationale bij eenkomsten etc. Vorig jaar werkten ze voor het herstel van de middeleeuwse St. Joriskapel in Persingen, in de Ooypolder bij Nijmegen. Ze brachten er dik 24.000 gulden voor bij elkaar en ge moet daar nu eens gaan kijken: onder su pervisie van Rijksmonumenten zorg heeft Ir. van Pouderoyen met het zelfverdiende geld van de jongens die kapel weer tot een schoon bouwwerk gerestaureerd, dat in de herfst van dit jaar plechtig voor de eredienst in ge bruik zal worden genomen. De lezer weet langzamerhand wel waarom het gaat. ,,'n Heitje voor 'n karweitje" wil niet zeg gen: een fooi in ontvangst ne men, maar geld beuren voor een werkelijk verrichte prestatie, en natuurlijk in verhouding met het karweitje zelf. Niemand moge zo doen als die „brave" ziel die „ter- wille van het goede doel" vorig jaar twee jonge verkenners, drie turven hoog, twee hele dagen puin liet kruien en hen toen af scheepte met ieder een kwartje en een netje Paaseitjes. Zo niet, weet U. Voor het overige: u laat de knullen die volgende week aan uw deur komen maar aan de slag gaan. Er kan gespit en ge- De Hagenaar Henk Metz zal Nederland vertegenwoordigen bij het Europese kampioenschap 47/1 dat van 23 tot en met 26 April a s in Metz gehouden zal worden. Zoals bekend zijn voor het be palen van de afvaardiging selec tie-wedstrijden gespeeld, waaraan werd deelgenomen door Metz, van de Pol en Mol. Na de tweede speeldag, toen Metz met 7 punten de leiding had gevolgd door van de Pol met 4 en Mol met 1 punt, heeft van de Pol zioh teruggetrok ken. veegd worden, geboend en gere pareerd, boodschappen gedaan en op baby's gepast. Meisjesgidsen zullen voor een mud of wat aard appelen schillen niet terugschrik ken en wellicht met naald en draad voor u paraat staan. En zo verder, en zo voort. Maar let u op: geef de karwei tjes alleen aan de lieden die i n uniform aan uw deur ver schijnen. Zij zijn bovendien voor zien van een werklijstje, waarop het karweitje en het verdiende bedrag in tegenwoordigheid van de „werkgever" ingevuld moeten worden. Vorig jaar was er ook nog een „P"-raambiljet in het spel, dat u op kon hangen als u een werkje te doen had. Misschien wilt U die „P" ditmaal zelf wel op een stuk papier krassen? Reken maar dat er werksters en werkers op af komen. En anders bellen ze wel. De gemeenteraad Persoonlijk hebben wij meege maakt, dat het verhaal van ko ning Faroek nogal geloof vond. Dat is echter nog maar een klei nigheid, vergeleken bij het aantal dergenen, dat geloof heeft gesla gen aan de uitbreiding der ge meenteraden. Een van dezen raak te in een zodanig slechte stem ming, dat hij prompt zijn abonne ment annuleerde. Verschillende burgemeesters hebben zich echter zeer geamuseerd met de bevoegd heid, die hen zo plotseling in han den werd gelegd. Aan tal van can- didaten voor een raadszetel werd medegedeeld, dat hurt namen wa ren opgeschreven en dat zij er nog van horen zouden. Partijbestuurders waanden zich bij eerste lezing met één slag uit de perikelen, die het samenstel len van de candidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen pleegt op te leveren. En diverse nijvere partijgangers, die jaren-lang in het verborgene hadden gearbeid, kregen plotseling een seintje vail 'n „goede" vriend: „Hee, lees die krans es.... Net iets voor jou, man. Voorbij Enfin, de dag der dagen is voor bij. We kunnen weer rustig over straat zonder opgeschrikt te wor den door het „C meneer, kijk Uw jas eens...." van ae pientere jeugd, zonder op de uitkijk te hoeven staan naar Faroek of vlie gende orkesten of kruisers, die midden in het land op bezoek ko men. Zonder ons op 'n holletje te hoeven begeven naar gemeente secretarieën of zoals 't Utrechts Katholiek Dagblad wilde naar het Nieuw Te Openen Chinese Restaurant „Flouw Yong" van de heer Boem Tsjeng, die uit China was gevlucht, toen de regerings- politie in zijn pakhuizen drie mil- lioen eendentongen aantrof.... Nog één woord: hoedt U voor die krant van U, die U over één jaar minus één dag in de bus ge schoven krijgt. GRONINGEN. De A.N.A.B. heeft in de afgelopen nacht, n.a.v. de gebeurtenissen in de laatste dagen, rondom de „Ommelanden", het volgende communiqué uit gegeven: „De wijze, waarop de hoofd directie van de „Ommelanden" 't op 6 Maart door de arbiters prof. dr. A..H. M. Albregts, prof. mr. W. F. de Gaay Fortman en prof. mr. M. G. Levenbach gegeven bin dend advies inzake de gerezen ge schillen tussen de „Ommelanden" en de A.N.A.B., tot nu toe ten uitvoer heeft gelegd, heeft het hoofdbestuur van de A.N.A.B. diep teleurgesteld. Het had op het moment, dat beide partijen de bindende arbitrage aanvaardden de vurige hoop, dat het conflict tot het verleden zou gaan beho ren, op het moment dat de uit spraak bekend werd. Het hoofd- bestuur van de A.N.A.B. heeft on middellijk de haar door de arbi ters opgedragen taken verricht. Verwacht werd dat de „Omme landen" even loyaal de uitspraak zou aanvaarden. Dit is tot nu toe niet geschied. Niet alleen zijn er moeilijkheden gerezen bij de mel dingen van de arbeiders, ook het aanstellen van de vaste arbeiders door de „Ommelanden" geschiedt ondanks tot tweemaal toe duide lijk gestelde bepalingen door de arbiters, met een eigengereidheid van de zijde der hoofddirectie, welke gezagsbegrippen over de arbitrale uitspraak ernstig aan het wankelen brengt. Het communiqué stelt vervol gens dat de heer de Groot niet bevoegd was tot het doen van persmededelingen namens het hoofdbestuur van de N.C.L.B. en vervolgt dan: Ondanks de weigering van de voorzitter en hét hoofdbestuur van de „Ommelanden", om ten overstaan en onder leiding van de arbiters ter zitting van 28 Maart besprekingen met de A.N.A.B. te voeren, bleef bij het hoofdbestuur van de A.N.A.B. toch nog de ver wachting, dat het voltallig be- LEEUWARDEN Gister morgen deed het gerechtshof te Leeuwarden uitspraak in het hoger beroep ingesteld door de heer B. Vooistra, on derdirecteur van de Coöp. Melkproductenfabriek „De Ommelanden" te Groningen, inzake de uitspraak van de president van de Leeuwarder Rechtbank, mr. H. W. A. Schipperijn, die in kort geding de door de Coöp. Concens- fabriek „Friesland" te Leeu warden gevraagde lijfsdwang van de heer Vooistra van toe passing had verklaard, indien deze zich niet zou houden aan het tussen partijen bestaande concurrentiebeding. Het Hof arrest wijzende, ver wierp alle door appellant naar voren gebrachte grieven en over woog onder meer, dat gijzeling het enige rechtsmiddel schijnt te zijn om appellant eerbied voor de wet af te dwingen. Het Hof be krachtigde het beroepen vonnis en veroordeelde appellant in de kosten van het hoger beroep. Inmiddels heeft ook de kan tonrechter een beslissing geno men nopens de duur van Het con currentiebeding. Deze was door partijen gesteld op 5 jaar, doch de deskundigen: de heren J. L. Hoogland, dr. R. Kuperus en ir. A. Vondeling hadden in hun uit gebracht rapport geadviseerd de duur te bepalen op 2 jaar. De kantonrechter heeft een tussen weg gekozen en de tijdsduur be paald op 3 jaar, zulks met ingang van 1 Januari 1952. DE STERFDAG van onze Heer Jezus Christus is het diepte punt van Zijn Lijden, maar hoogtepunt van onze Verlos sing. De lezingen bij de liturgi sche plechtigheden herinneren ons aan de voorspellingen der verlossing van de profeten, en aan de wet van Mozes over het. eten van het Panslam. voor afbeelding van Christus. Sinds het bestaan van de Kerk denken de christenen bij het woord lijden aan Christus, aan Zijn wereldverlossende Passie. Nooit leed een mens groter smarten. „Zie, zo sterft de Enig Gerechte." Maar het Kruis is voor ons zó het ge denkteken der Goddelijke lief de. Wie het lijden niet toil af meten naar de lichamelijke smarten, houdt toch vast aan de mateloosheid van Christus' lijden. Volgens Kardinaal New man was een wil nóóit zo ae- zocht or> lijden. Het ivas Zijn oogmerk te lijden. „Als lijden gemeten moet worden naar het vermogen, om het te ver wezenlijken, dan was het in de Godmens mateloos." God heeft de wereld verlost door een zelf-offerande van de God delijke liefde. Gods Zoon, die voor ons is mens geworden, is om onze zonden aan het kruis aestorven. HU kwam om ons te redden. Hij wist wat het betekende en Hij wilde hetf Hij kwam, „niet om aediend te worden, maar om te die nen." Zo gaf Christus ons ook een voorbeeld ter navol ging: in het lijden, waardoor Hij ons verloste, gaf Hij ons de enige zin van het lijden. Hij was de „goede Herder, die Zijn leven gaf voor Zijn scha pen" en verklaarde aan de apostelen, dat de „Mensenzoon gekomen was, om Zijn leven te geven tot een losprijs voor ve len". Het Lam Gods, „dat de zonden der wereld wegneemt" hing aan het hout van het kruis, het hout der schande,, dat tot een zegeteken werd. Paulus wilde niet anders dan i o e m e n „op het kruis van onze Heer Jezus Christus". En op Goede Vrijdag wordt het zegeteken der Verlosslng in de liturgie niet beweend, maar aanbeden. O, kruis van trouw, o kruisboom, enige boom van adel onder alle bo men, „gij alleen zijt waardig geweest te dragen het slacht offer van de wereld, en een haven gereed te maken voor de schipbreuk lijdende wereld, als een toevluchtsark, die ge zalfd werd door het heilige Bloed, stromend uit het lichaam van het Lam." S. stuur van de „Ommelanden" deze of de komende week de A.N.A.B. zal uitnodigen voor een bespre king over de afhandeling van de gerezen moeilijkheden. Mocht de bij dc A.N.A.B. le vende verwachting onverhoopt niet in vervulling gaan, dan zal de A.N.A.B. tot haar spijt over moeten gaan tot het naar de letter naleven van het door de arbiters bepaalde, waarbij uiteraard ook de in het bindend advies opge nomen sanctiemaatregelen zullen moeten worden toegepast. Het is de vurige wens van de A.N.A.B., dat het zover niet behoeft te ko men, dat de „Ommelanden" nog deze week de aan de vaste arbei ders vanaf 14 Maart verschuldig de lonen zal uitbetalen en dat het volledig bestuur van de „Omme landen" tot een definitieve be slechting van de geschillen zal besluiten. Tankschepen: Marisa p. zuidelijk Kreta; Mitra 31 Z. v. Madeira; Rotula 31 Free- por.t/Curacao; Mirza p. 31 St. Vin cent; Malvina 1 Singapore verw.; Cal'tex Pernis 1 Sidom verw.; Cal- tex Ned p. 31 Finisterre; Caltex Leiden p. 31 Kp Bougaroni; Aga tha 31 Surabaja/Balikpapan. Passagiersschepen Altair p. 1 Finisterre/Antwer- pen; Heemskerk 1 A'dam; Niger- stroom 1 Lome; Nieuw Amster dam 1 n.m. Hoek van Holland; Prins Fred. Willem 1 Finisterre; Prins Johan Willem Friso 1 Ant werpen/Hamburg; Cottica p. 31 Azoren/Plymoutih; Oranjestad 31 1020 NO Sombrero eil./Laeuaria; Bonaire 31 610 m. ZW Flores/ Barbados; Grote Beer 31 440 m. O. t. Z. Kp Race; Willemstad zal 2 Azoren pass.; Tegelberg 31 Hongkong/Kobe. Vrachtschepen: Ceram 31 Suez; Kertosono 2 Suez verw.; Weltevreden 31 Pt Said/Gemua; Wonosari 1 Manilla; Ootmarsum 1 Antwerpen; Kota Baroe 31 p. Malta/Alexandrie; Delfshaven 1 Bahiablanca; Marke- lo 31 80 m N Kaap Vilano; Roe- biah 1 Portland verw.; Radja 1 Frederiikstad verw.; Willem Ba ren dsz 31 Kaapstad/A'dam; Tosa- ri 31 p. Guardafui/Aden; Sarpe- don 31 New York; Ruijs 31 Dur ban/Mauritius; Fhrontis 31 Ma kassar; Blitar 31 Durban/Lorenzo Marquez.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 3