„Komt en ziet de plaats waar Hij was neergelegd 9 99 m De Heilige Schrift als bron van leven hielp het kruis dragen HET LEG-EI SIMON VAN CYRENE Nederlanders zijn geen eier-eters Pasrina 8 ZATERDAG 4 APRIL 1953 Een arme kerkrijk aan heilige herinneringen iiiiEiiimiiiiiimiimiiiiimmmiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiaiHiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiuiiimmuiii Het hoek Josué door ZAL Exc. Mgr. Alfrink lllimimgimmiimiimimillllllimillllllimilllimimiimillllHllllllllllimiimilllllllHIIHI met Sr°te voldoening vast voor het Oude Testament dikwijls geen Hij stribbelde eerst tegen, maar later droeg hij zijn last met liefde iiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiMEimimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimmiimiHHmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii liiiiiiiiiiimiiimiiiiiiimiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiKiiiiiii HET HEILIGE GRAF is het middelpunt van Jerusalem selaar". De ruimte bestaat uit twee gedeelten: de kapel van de Engel en die van het Heilig Graf. En tussen al die kapellen han gen gouden en zilveren lampen, in hoeken en kanten staan meter- hoge kandelaars met gekleurde kaarsen. Op Westerlingen, Nederlanders en het doel van ontelbare pelgrimstochten alle Christen- vooral gewend aan mooie, zinde- i lijke kerken met hun stilte en eeuwen door. Komt en ziet de plaats, waar Hij was neer- rust, maakt de Heilig Grafkerk gelegdop de vroege Verrijzehismorgen zelf klonk ^™hoiiden6vloeide wandenrwart reeds deze uitnodiging van de Engel. En dat is het ook van de rook der'kaarsen, de schil let de Christen verlangt, wanneer hij naar Palestina pel- dlktfhefprateTof1 hardop'bMden grimeert, gaan en zien de plaats n aar de Heer rustte na de der bezoekers, de doolhof van ..f w if/ tj.. donkere zuilengangen, ongeluk- verschrikkelijke marteling op LrOlgothaaar tlij ver- kige trap. die echter uitkomen reesals een onderpand van onze eigen opstanding uit de in schitterend verlichte kapellen, die pronken in overdaad van lam- doden. pen, kandelaars en rijk versierde altaren, dit alles binnen de muren Het steeds moeilijker en daar- waren. In 335 werd het prachtige van (jeze ,kerk, om niet te spre- door minder worden der pel- complex feestelijk ingewijd. Een ken van daar rondzwermende be- grimstochten in onze tijd, dreigt halve eeuw later zou de Spaanse delaars, doet ons afsch.'kken. de herinnering aan deze heilige non Aetheria de inrichting nauw- plaats te vervagen, de belangstel- keurig beschrijven in haar „pere- Maar welke kerk is zo rijk aan ling voor haar wel en wee te ver- grinatie ad loca sancta als ze de heilige herinneringen? Daar is het minderen. Wat als gevolg kan plechtigheden der Goede Week in 6 Graf daar IS Golcatha daar hebben, dat de autoriteiten van .Jerusalem verhaalt. Heilig wat, daar is uoigatna, daar Jerusalem, Jood of Arabier, zich Maar de Perzen kwamen, na de plaats waar het Lichaam des steeds minder om dit heiligdom hen Arv-ieren Saracenen, Ka- Heren werd gezalfd en in lijn- gaan bekommeren. Hef Hak:im de Egyptenaar ver- d gewikkeW. „Moge mijn rechterhand verdor- melde kort na 1000 alles wat er ren, op de dag waarop ik U ver- nog van Consta. ns schepping Deze kerk heeft geen eenheid, geet, o Jerusalem!" sprak de vro- over was. maar is zij niet vele malen ver- me Jood in het Oude Verbond. in de tijd der Kruistochten ver- woest en weer opgebouwd, dra- Evenmin als hij mag de Christen rees de Kruisvaarders-dom, die gend het kenmerk van vele tijden van het Nieuwe Verbond het kost- uiterlijk in hoofdzaak onveran- en vele bouwstijlen. Ze draagt baarste bezit door onachtzaam- derd is gebleven. Het inwendige de sporen van liefde, die bouwde heid of gebrek aan belangstelling echter is door latere veranderin- en haat die verwoestte. Zij is als laten vervallen. Het is dan ook gen tot een labyrinth van kapel- het versteende beeld der Kerk een zeer gelukkige gedachte ge- ]en en gangen verknoeid. De By- Gods, door haar kinderen verde- weest van het Hoofdbestuur van zantijnse bouwmeesters hebben digd, door haar vijanden bescha- het Apostolaat der Hereniging, de H. Grafkerk tot een magazijn digd. De muren zijn zwart en be- om een geestelijke bedevaart naar van heilige plaatsen gemaakt. Op rookt door de walm der kaarsen, het H. Graf te organiseren. de rots van Golgotha zijn drie door vrome handen in vele tijden Midden in Jerusalem, omgeven kapelletjes, dan de kapel van de ontstoken, de vloer is stuk gelo- door een wirwar van steegjes en h. Helena en de kapel waar zij pen door de vermoeide voeten van straatjes, en een klein pleintje het kruis vond. En nog vele an- ontelbare pelgi....s die kwamen voor de hoofdingang, staat de dere. Het voornaamste is echter bidden bij het Graf des Heren Basiliek van het Heilig Graf. de kapel van het H. Graf, een Deze heiligste van alle plaatsen Hoog en somber rijst dat 't oude, door paus Julius III gebouwd, is- het hart van het Christendom, door tijd en mens geschonden hei- maar na de brand van 1808 op- waar men alle stof en ongemak, ligdom, met zijn vervallen klok- nieuw opgetrokken door de Griek- alle wanorde en -drukdoenerij ver- ketoren, vaal verkleurde koepels se architect Komninas „de met- geet, waar -me" neerknielt en bidt. en verminkte muren. Alleen de ingangsdeur met haar sierlijke kolommen en strenge, sobere lij nen geeft nog een indruk van de vroegere pracht. Midden in de stad maar lag Golgotha dan niet buiten de stads muren en bevond het Graf des Heren zich niet in een nabijgele gen tuin? - De geschiedenis geeft daarop het antwoord, hoe door herhaalde veranderingen in het stadsplan, de heiligste plaatsen ter wereld, binnen de stadsmuur en zelfs in centrum van Jerusalem konden raken. Reeds kort na 's Heren Verrijzenis, in 44, werd de vestingstad Jerusalem versterkt door de bouw van de z.g. derde stadsmuur en toen reeds zijn Gol gotha en omgeving binnen de stad getrokken. Jerusalem ging ten onder en in 135 stichtte keizer Hadrianus op de puinen van de heilige stad de Romeinse kolonie Aelia Capito- tolina. Toen is het niveau door ophoging, bijvulling en nivelle ring geheel veranderd, de Calva- riehoogte raakte onder aarde en puin bedolvèn en kwam ongeveer in het centrum der nieuwe neder zetting. Op deze plaats werd een heidense tempel gebouwd. Bijna twee eeuwen bleven Gol gotha en het H. Graf bedolven en duurde de ontheiliging, toen bracht Constantijn het eerherstel. Het kunstmatig gevormde plein werd afgegraven en de rotsen kwamen voor de dag. Om het bouwplan van Constantijn uit te kunnen voeren werd het terrein geëffend door een groot deel der rotsen weg te kappen. Het H. Graf kwam daardr r los van Gol gotha en van dit laatste bleef slechts een lang rpig rotsblok van pl.m. 5 meter hoogte over. Beiden werden nu in een reus achtig geb^" nnlex opgeno men, waarvan de Anastasis of Verrijzeniskerk die het H. Graf bevatte en het Martyrium of de Golgotha-basiliek - voornaamste Gezicht op Jeruzalem, met de grote koepel boven het H. Graf A-ij Het is wel zeer merkwaardig nomen, gaat ons katholieken voor dat Zijn Hoogwaardige Excellen- jf1 de hernieuwde bezinning op dê eerste bron van ons christelijk tie de Aartsbisschop-Coadjutor ge]oof> de Hei]ige Schrift> hJet van Utrecht, die onze Kardinaal gewijde Boek, dat het woord van wone leekj Zoals men hem noemt als hoofd van de Nederlandse God Zelf bevat. aan een dergelijke uitgave Kerkprovincie in zijn functie ter Het Oude Testament heeft? Heeft het Oude Testament zijde staat, ook degene is die de Het is weer een van -de vele nog zin en betekenis voor ons, gelukkige ondernemingen, waar- bizonder in ons meest gewone, nieuwe vertaling van de Boeken ^ee de5 bekende Uitgeverij J. J. alledaagse leven? van het Oude Testament opent Romen Zonen te Roermond Op die niet onbelangrijke noch met het deel dat het boek Josue -zich ten opzichte van ons Katho- te onderschatten vraag wordt een inhoudt. liek-Nederlandse beschavingsle- uitstekend antwoord gegeven door ven ten zeerste verdienstelijk Dom Hilaire Duesberg, Benedic- Wij mogen hier méér dan een maakt. Er is in onze tijd een ver- tijn van de Belgische abdij Mared- toevalliee omstandigheid in zien heugende belangstelling waar te sous, in zijn kleine, maar voor- Dit feit heeft een diepère be- nemen voor wat men noemt de treffelijke boekje „De waarde van tekenis- Mgr Alfrink die in zijn „bronnen" van onze katholieke het Oude Testament voor het bisschoppelijk wapen een open- levensbeschouwing en levenshou- Christendom" verschenen bij de geslagen Bijbelboek heeft opge- Wat fnen m het buitenland, Uitgeverij H. Nelissen te Bilt- met name in Duitsland en Frank- hoven. rijk, constateert, stelt men ook Eerlijk gezegd, weet men met ons lan-d: men wordt zich weer raad en het is niet enkel de „ge- de wetenschap der katholieken in Nederland, een van de beste vruchten die wij de huisgenoten des geloofs zowel als de buiten staanders hebben te bieden. In twaalf delen zal deze ver taling verschijnen. Daar zullen liefst 8V2 jaar mee gemoeid zijn. Het Boek Josue door Mgr Alfrink en het Boek der Spreuken door Dr J. v. d. Ploeg O.P. hebben nu het licht gezien. Deze uitgave gaat alle katho lieken van Nederland aan en het is daarom dat wij ook onze lezers op het hoogst belangrijke feit van deze verschijning dienen te wij zen. Practische levenswaarde Men zal zich -misschien de vraag stellen wat men d.w.z. de ge- eerste boek der Makkebeeën en ook uit de Handelingen der Apos telen. Is Simon bij gelegenheid van het Paasfeest naar Jerusalem ge komen, of was hij in deze sta.d woonachtig? Vermoedelijk het laatste, want hij, kwam van het veld, waar hij zeker aan het werk is geweest. Onze goede mr Arent Willemsz, die in de 16e. eeuw uitvoerig, zijn pelgrimage naar Jerusalem beschreef, denkt er -nog anders over, hij kwam „uit den derpen rondt om-me Jheru- salem" ter markt „om huen-de- Een der meest vage figuren uit gegeven. Van de vrome ziensters, ren eyeren te verC0Pen het Lijdensverhaal des Heren is <Ji6 in visioenen allerlei bijzon- gimon was vergezeld van zijn i. derheden hebben aanschouwd, is zeker Simon van Cyrene, de man aUeen Anna Catharina Emme- .pontjes Alexander en Rufus die gedwongen werd het kruis te rioh wat uitvoeriger omtrent Si- ,1? helpen dragen. Dat is alles wat mon van Cyrene, maar enkele ^^ander en Rufus Waarom de Evangelisten van hem zeggen: X namfd^ vindt Marcus deze 'toevoeging „En terwijl, die van het land fan|uidTng lat M een hTidens nocü§? Men heeft de verklaring kwam en legde hem het kruis man„ was. Het is mogelijk, maar f^brLfaaldeRomrinfn" waal- op om het achter Jesus te dra- het algemeen gevoelen dat Simon ^s Anostel vraagt -de groeten (Lc. Alleen Marcus een Jood I w„uit toeffi»- -* voegt er bij, dat Simon de vader stlS> ,™aeJk a? iJiieen_ Rome, aan Rufus de uitverkorene was van Alexander en Rufus ge^Twafef over^deze^ge "edL S R^fs kSneljjk (Mc. 15 21). Dat is alles en ook figuur uit het Lijdensverhaal ge- ^èian^iike figuur in de na de hulp aan de Zaligmaker schreven werd om Christengemeente teVme even- bewezen, verdwijnt Simon weer ^lefinte ffke als zijn moeder. En Marcus, die Kruiswegoefening geheel in het onbekende. Zelfs pnkele" 0ge*nblikkmr"dè"Tmd*aëht aan zi)n H°meinse. lezers dacht, - ?niiele ogenoiiKKen ae aanaacm, herft z„n tGevoegmg n0<jlg ge_ "'SS es™» ta »i„ Mo.lt, ha; ~Sc.iThU.jT v» Jjrf en niet verlegen zitten om teke- ?.fnbrr6fv^e-ne vp'rtaak! de nlaats van paulus en die van Marcus nende en zelfs pikante bijzonder- di^ in het vilrde boek de? Ko- één en dezelfde Pe^oon zijn. heden hebben zich niet druk ningen wordt genoemd maar de aaf ^at Simo^Je^ gemaakt over de man uit Cyrene. Gnek^ kolonm d^ Noord- of^leerlmg van^Hem Wel zijn er in later eeuwen de Grote behoorde het tot het legenden in omloop gekomen, rijk der Egyptische Ptolomeeén, aall(,enaam maar erg geloofwaardig klonken sinds 75 c. Chr. was het een ze niet en zo werden ze spoedig Romeinse provincie. Er woonden weer aan -de vergetelheid prijs- vele Joden, zoals blijkt uit het „Kom binnen Pater en wees welkom". „Zo Mina, 'n goe den morgen, en is mijnheer Pastoor al op reis?" „Ja, hij is al vroeg vertrokken; goed dat hij er eens uit komt, zo altijd alleen is toch maar ontzettend ge bonden". „Dat is het zeker, Mina, maar er komt een andere tijd, als mijnheer Pastoor naar 'n grotere plaats gaat en een kapelaan krijgt". „Dat zal nog wel even aanhouden, we zijn nog niet zo lang hier". „Maar Mina waar om heb je toch die drie eieren in je hand?" „O, Pater, toen U belde was ik juist in 't kippenhok om de schamele oogst bin nen te halen, drie eieren van acht kip pen, jonge kippen, ze leggen toch zo slecht, weet U daar geen raad op?" „Misschien wel, Mina. Zeg me maar eens: lagen die eieren in één nest?" „Nóu U 't zegt, ja Pater, maar wat zou dat?" „Wel Mina, ik ge loof, dat de meeste kippen er een hekel aan hebben om in 'n leeg nest te leggen". „Dat kon best waar zijn Pater, daar heb ik nog nooit aan ge dacht". „Je moet eens een paar leg-eieren kopen Mina, ik wed dat het dan beter zal gaan". „Dat zal ik vanmid dag doen, komt U maar binnen, ik laat U hier maar in de gang staan. Pastoor heeft de tabak en de sigaren voor U klaar gezet, en ik moest goed voor U zorgen, en ik zal het doen ook". Die middag trok Mina 't „kisten tuug" aan en deed haar beste hoed op, want als huishoudster van de Pastoor moest ze er toch netjes uit zien. Ze kwam er maar weinig uit, maar de legeieren wilde ze zelf halen. In ieder van de drie nesten werd een leg- ei gedeponeerd en reeds de volgende dag kwam Mina glorieus vertellen, ze had al vier eieren geraapt. De procurator kreeg 's avonds „roereier" voor zijn souper, van wege de goede raad en de hele week ging Mina door met goed te zorgen voor de Pa ter. Aan 't eind van de week ging de Pa ter weg en Mijnheer Pastoor keerde weer. De Procurator be gaf zich naar een kleine Parochie in de Betuwe. Hij werd met een hartelijk welkom ontvangen en bracht de Zaterdagavond door in gezellige kout, genietend van de be faamde gastvrijheid der aartsdiocesane geestelijkheid. Nooit zal hij die zo gul ge boden gastvrijheid, vergeten, maar altijd dankbaar gedenken. Het was Zondag morgen. De Procura tor mocht preken en collecteren voor de Missie. Nadat hij de mensen verteld had, waarom hij gekomen was, en dat een Mis siecongregatie met uitsluitend missie werk, dat voortdurend geld kost, en die het grootste aantal Ne derlandse Missiona rissen heeft niet be staan kan, tenzij met de voortdurende vrij willige steun van de gelovigen. Daarna vertelde hij de men sen het verhaal van de leg-eieren en van Mina met het „Kis- ten-tuug" aan. „U zult wel niet goed begrijpen, waar om ik U dit verhaal tje vertel, maar mijn heer Pastoor heeft me gisterenavond verteld, dat er iemand was geweest, die vreesde niet aanwezig te zijn als de missionaris kwam preken, en daarom had ze een tientje gebracht voor de collecte. We heb ben dus al een legei. En het gaat met men sen net als met kip pen, die doen niet graag iets op een lege schaal." Een onderdrukt ge lach was merkbaar. De procurator gaf zijn preekje en ging toen rond met de schaal met het „leg ei" van tien gulden van de goede Afwe zige. Groot succes. In deze parochie van amper aan 200 zielen 'bracht de collecte meer dan 200 gulden op. De mensen had den de kippen over troffen. En de procu rator hoopt nog dik wijls zo'n buiten kansje te ontmoeten. M. v. M. was, en daarom zal de hemop gelegde taak voor de man niet zijn geweest. Anna Catharina Emmerich zegt, dat hij hevig tegenstribbelde, maar na enige ogenblikken kwam er een grote verandering in hem en hij begon zijn last met liefde te dragen. Tot op de Kruisberg toe droeg hij het kruis en uitte meermalen zijn verontwaardiging over de wreedheid der beuls knechten. Daarvoor ontving Si mon stompen en slagen en op Calvarië gekomen is hij met scheldwoorden heengezonden. Kort daarop heeft Simon zich bij de Apostelen gemeld en ver zocht om in de kring der disci pelen te worden opgenomen, al dus het verhaal van Anna Ca tharina. Hoe Simon het kruis gedragen heeft, hoe hij op de Kruisweg moet worden voorgesteld is een steeds terugkerende moeilijkheid. Draagt hij alleen het kruis of samen met Christus? De beel dende kunst heeft in Schrift en traditie beide opvattingen menen te vinden. Op het oude mozaiek te Ravenna draagt Simon het kruis alleen, maar op miniaturen uit de zesde eeuw dragen Jesus en Simon van Cyrene samen het kruis. Beide opvattingen bleven naast elkaar voortbestaan, in de latere eeuwen echter kreeg het tezamen dragen de overhand. Pater Thurston S.J., die zeer diepgaand de geschiedenis van de H. Kruisweg heeft bestudeerd, is van oordeel, dat de Heer geheel bevrijd werd van de last van het kruis, dat Simon het dus alleen droeg. Als men de Evangelie teksten leest, is men geneigd hem gelijk te geven. Mattheüs zegt: „terwijl zij nu uittrokken vonden zij een man van Cyrene, Simon genaamd, deze dwongen zij om Zijn kruis te dragen" (Mt. 27; 32). Hoe dan ook, de gedwongen en later vrijwillige liefdedaad, de lijdende Verlosser bewezen, is Simon en zijn gezin tot grote zegen geweest. ZEKER, VELEN ZWEREN bij hun zachtgekookt eitje bij het ontbijt en met Pasen worden er altijd lieden gevonden, die re cords pogen te slain in het eieren naar binnen werken, maar ge regelde en respectabele eiereters zijn wij toch eigenlijk niet. Die moeten we in het buitenland gaan zoeken. De gemiddelde Nederlander eet per jaar 110 eieren, de West- Duitsers 125, de Engelsman gar neert zijn bacon bij het ontbijt met 195 eitjes, de Belg overtreft hem hierin, maar de Amerikaan is pas tevreden als hij 400 eieren per jaar krijgt. Geen dag zonder ei dus voor de Amerikanen! Wij moeten dan toch wel een sober levend volk zijn en het er helemaal niet goed van nemen, gezien deze cijfers en de talrijke leuzen: „eet meer"Moeten wij om onze sobere levenswandel treuren, als we aan de andere kant zien, dat eieren alleen al voor bijna een kwart milliard gulden aan deviezen opbrachten in 1952? Wanneer we evenveel eieren zouden eten als de Amerikanen, dan kon er geen ei het land uit! Dan hadden we zelfs een tekort en moesten we de pluimveestapel met ongeveer 10 millioen kippen uitbreiden. Dan moesten we ook de 232 millioen gulden uit de deviezenpot missen. Neen, we zijn al weer te veel koopman, om over die „slechts" 110 eieren te treuren. Maar toch, de beste klant is altijd nog de binnenlandse con sument. Op hem kan men reke nen en hij kan in een boze of een schrale bui nooit grenzen sluiten, waartoe de buitenlandse wel in staat is. Natuurlijk spreekt de eierprijs ook wel een woordje mee. De lonen liggen in ons land aan de lage kant en die lonen maken een geregeld eieren eten onmogelijk. Het is al zo lang geleden, dat Gerard Dou zijn „Eiervrouwtje" schilderde. Dat was in de gouden eeuw, toen Nederland rijk was en de Nederlanders in goede doen verkeerden. Vincent van Gogh kon enige eeuwen later dan ook geen „eiereters", maar wel „aard appeleters" conterfeiten en in deze bezigheid, het verbruiken van onwaarschijnlijk grote hoe veelheden aardappelen, slaan we misschien wel een record! opnieuw bewust van de onver- wone man" die daar last mee gelijkelijke rijkdom aan geeste- heeft. Maar dat men zich dan lijke goederen die men in de eens late voorlichten door iemand „bronnen" van ons christendom, die allerwege in West-Europa in Bijbel en Overlevering bezit, erkend is om zijn gezag in deze. Deze herleefde belangstelling Hij verstaat de fijne kunst om bestaat niet enkel in geestelijke 0p de juiste wijze in te leiden of wetenschappelijke kringen. Zij ;n éen wereld en sfeer die bij al is ook in steeds toenemende mate het menselijke, dat ons vreemd aanwezig bij leken, zelfs bij hen zou kunnen aandoen, toch een die verder ongeschoold en onge- zo geheel andere zin heeft, om- letterd zijn. Het is overal dezelfde dat zij doortrokken is van het honger, hetzelfde verlangen naar goddelijke. het zuivere brood van de godde- Dit is een werkelijk kostbaar lijke waarheid. Men heeft erkend boekje, dat men hoog zal gaan en ervaren dat alles wat van de waarderen. uitleg, die geheel is bijgewerkt wereld ko<mt, leugenachtig en be- volgens de laatste stand der driegelijk is en dat alleen het Het Nieuwe Testament Bijbel-wetenschap. Nederland be- Woord des Heren in eeuwigheid Wij mogen er trots op gaan dat hoeft ook in dit opzicht voor blijft. wij in Nederland voor de dag geen enkel ander land onder te Dit is de niet hoog genoeg té kunnen komen met een vertaling doen. waarderen geestelijke winst van en uitleg van „de Boeken van Het werk van prof. Keulers onze tijd en mede een van de het Nieuwe Testament". Ook dit verschijnt thans in een nieuwe meest hoopvolle tekenen voor de klassieke Standaardwerk is weer druk. Het laatst verschenen deei toekomst. In dit verband moet een uitgave van Romen Zonen is dat van „de Handelingen der men ook deze nieuwe uitgave te Roermond en het staat op Apostelen". Dat een heruitgave zien van „De Boeken van het naam van Dr Jos. Keulers, pro- nodig en mogelijk was, is wel Oude Testament", uit de grond- fessor aan het Roermondse Groot- een allerduidelijkst sprekend be- tekst vertaald en uitgelegd door Seminarie, die niet alleen door Wijs van de levendige belang- een aantal vooraanstaande katho- zijn reeds jarenlang onderwijs, stelling 'die allerwege, ook bij lieke Bijbel-geleerden uit ons maar ook door zijn talrijke publi- leken, voor de H. Schrift bestaat, land, die door niemand minder caties zijn sporen op weten- Deze bezinning op de „bron- dan de Aartsbisschop-Coadjutor schappelijk gebied meer dan ten nen" van ons christelijk bestaan van Utrecht, Mgr Alfrink, wor- volle heeft verdiend. is een zeer verheugend versehijn- den voorgegaan. In hét jaar waar- Ook dit is weer een werk dat sel. Een waarlijk monumentale in wij het eeuwfeest herdenken ter kennis van onze lezers be- uitgave van de H. Schrift als deze van het_ herstel der bisschoppe- hoort gebracht te worden. Wij is daarom een nieuwe mijlpaal lijke hiërarchie, is deze katho- gaan weldra over een volledige in de katholieke geschiedenis van lieke vertaling van het Oude Tes- katholieke Bijbel beschikken in Nederland. Geloofsleven en we- tament wel een van de glans- een geheel nieuwe vertaling en tenschap zijn er beide zéér mee rijkste uitingen van het geloof en voorzien van de noodzakelijke gebaat. H. J., pr. „IK BEN VERREZEN EN VOORTAAN BLIJF IK BIJ U" (Uit de Introitus van Paas-Zondag)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8