WERELDOPBOUWFONDS Te vormen uit geldendie vrijkomen door wereld-omvattendeontwapening Vergoeding rampschade Behandeling van landhouwontwerp tot a.s. Dinsdag verdaagd Statenlozen herkrijgen Nederlanderschap Enquête over katholieke boek en zijn lezers De grote rede van Eisenhower Vóór een sterke defensie 29 amendementen ingediend Buitenlandse notities Regering wil kosten dragen van herstel in oorspronkelijke staat Vergadering „St. Jan" Korreltjes kil J li At* ll 1 WASHINGTON, 16 April (Zie ook pag. 1) President Eisenhower heeft Donderdag op een lunch-bijeenkomst van de Amerikaanse vereniging van hoofdredacteuren te Washington voorgesteld de „wrede krachten van armoede en nooddruft" te bestrijden om de steun van een wereldopbouwfonds. De monumenten van deze nieuwe soort van oorlog zouden zijn: wegen en scholen, ziekenhuizen en woningen, voedsel en gezondheid. De Amerikaanse regering is „bereid haar volk te verzoeken tezamen met alle volkeren een aanzienlijk percentage van de door ontwapening gedane be sparingen te storten in een fonds voor steun aan en opbouw van de gehele wereld", aldus zeide de president in zijn reeds vooraf als belangrijk aangekondigde rede. Hij maakte duidelijk dat de Sovjet-Unie niet van een der gelijk fonds zou worden uitge sloten. Hij omschreef het doel van zulk een fonds als: hulpverle ning aan andere volkeren voor de ontwikkeling van ten achter gebleven gebieden, bevordering van winstgevende en eerlijke wereldhandel en het bieden van hulp aan alle volkeren om „de zegeningen van productieve vrij heid" te leren kennen. De president herinnerde er De V.S.'-vertegenwoor diging in Moskou Sedert Charles E. Bohlen in de Russische hoofdstad is aange komen hebben de V.S. weer een ambassadeur bij het Kremlin. Het heeft lang geduurd, want het moment waarop zijn voor ganger George F. Kennan, die korte tijd deze functie waarnam, door de Russen tot persona non grata werd verklaard ligt al weer enige tijd achter de rug. In die tussentijd heeft Washing ton zich met een zaakgelastigde in Moskou moeten behelpen Wat in de dagen rondom het over lijden van Stalin en de vestiging van het nieuwe bewind voor de V.S. een nadeel inhield. Eisenhower had direct reeds zijn keuze op Bohlen laten vallen. En Dulles drong er bij de Senaat herhaalde malen op aan, om de benoeming van de nieuwe ambassadeur zo spoedig mogelijk te bekrachtigen. De Se naatscommissie voor buitenland se zaken gaf aan deze dringende eis niet onmiddellijk gehoor, omdat de leden van dit college eerst een onderzoek naar de per soon van Bohlen en diens poli tieke verleden wilden instellen. Documenten, die op de carrière van Bohlen betrekking hadden werden opgevraagd, evenals rapporten van de Veiligheids dienst. Er bleek evenwel niets ten nadele van de betrokkene te vinden. Alleen werden er bezwa ren ingebracht tegen.de ver trouwelijke functie die Bohlen als tolk en als assistent van wijlen president Roosevelt had vervuld bij de besprekingen op de conferentie van Yalta, waar Roosevelt, Churchill en Stalin de toenmalige internationale po litieke en militaire situatie onder ogen namen en de grondslagen legden voor de status van elk der overwinnende landen in, de strijd tegen de As-mogendheden. Het was niet zozeer, dat, men Bohlen voor een spion kon uit maken, of hem mocht betichten van communistische inzichten en een voorliefde voor Rusland, dan wel voor een man die onder een democratisch bewind zijn land diensten had verleend. Maar voor fanatieke Republikeinen als een senator Styles Bridges en een McCarthy die voor de grootste communistenjager in de V.S. doorgaat scheen het laat ste op zijn minst staatsgevaar lijk". Volgens deze politici is iemand die niet de Republikein se partij is toegedaan onbetrouw baar. Een kortzichtige en be krompen opvatting, waar geluk kig Eisenhower en Dulles geen strobreed voor uit de weg zijn gegaan. Dohlen is één van de beste ken- O pers van de Russische toe standen en verhoudingen in de V.S. Op dit stuk van zaken staat hij gelijk met Kennan. Bohlen spreekt en schrijft voortreffelijk Russisch. Hij is een expert op het terrein der Russische histo rie en literatuur en heeft jaren lang studie gemaakt van de po litieke en economische ontwik keling in de Sovjet-Unie sedert de grote revolutie van 1917. Hij geldt voor een evenwichtig en scherp diplomaat, met een grote eruditie en een geboren aanleg de meest eenvoudige analyse te geven van elk ingewikkeld pro bleem. Een dergelijke figuur is op deze post voor de V.S. van het grootste nut. En zeker in de huidige omstandigheden, naar welker oorzaken de wereld nog steeds in het duister tast. Bohlen zijn grote kennis van Rusland zal hem dan ook een steun zijn, om de regering van Eisenhower in Washington van het gebeuren ui Moskou op de hoogte te hou den. Het laatste is van het groot ste belang om te kunnen streven naar een goede verstandhouding tussen beide wereldmachten, waarbij tegelijkertijd de werke lijkheid nooit uit het oog mag worden verloren. Hoe dergelijke verstandhoudingen zich ontwik kelen hangt vaak voor een groot deel af van de diplomaten en gezanten wederzijds, want de meeste beslissingen worden in de ministeries en op de conferenties genomen aan de hand van de rapporten der buitenlandse ver tegenwoordigers. Met Bohlen heeft Eisenhower naar de me ning van insiders een uitstekende keuze gedaan. 4» aan, dat het plan-Marshall in 1947 bedoeld was om aan de be hoeften van Oost- zowel als van West-Europa tegemoet te komen. Eisenhower deed een beroep op de S.U. om door ontwape ning tezamen met de V.S. de „bijna verloren hoop" op we reldvrede te redden. Indien men de koers van de laatste acht jaar niet zou weten te verlaten, waren een „atoom oorlog" en een „leven van voort durende vrees en spanning" res pectievelijk het slechtste wat ge vreesd en het. beste wat ver wacht kon worden. Uitdaging Eisenhower daagde de Sovjet- Unie uit. de oprechtheid van het door haar uitgedrukte verlangen naar vrede te bewijzen door: „1. Haar beslissende invloed in de communistische wereld te gebruiken om niet alleen een gelegen komende wapenstilstand in Korea tot stand te brengen, maar ook een werkelijke vrede in geheel Azië; 2 andere landen, met inbegrip van de Oost-Europese vrijelijk hun eigen regeringsvorm te laten kiezen en hun het recht te laten zich vrijelijk met andere landen te verbinden in, een wereldom vattende rechtsgemeenschap; 3 samen met anderen ernsti ge voorstellen aan te vatten voor een ontwapening welke effectief gemaakt zou moeten worden door strikte controle en inspectie van de V.N." Als „duidelijke en specifieke daden", waardoor de Sovjet- Unie haar oprechtheid zou kun nen bewijzen noemde hij onder mee ondertekening van een vre desverdrag met Oostenrijk en vrijlating van duizenden krijgs gevangenen uit de laatste we reldoorlog. die zich nog in Rus land zouden bevinden. Eerst Korea De eerste grote stap tot red ding van de hoop op vrede zou moeten zijn het sluiten van een eervolle wapenstilstand in Korea Dit zou onmiddellijke staking var de vijandelijkheden moeten in houden en het spoedig beginnen van politieke besprekingen voor het houden van vrije verkie zingen in een verenigd Korea. Het zou niet minder moeten in houden het beëindigen van de „directe en indirecte aanvallen op de veiligheid van Indo-China en Malakka". Want een wapen stilstand in Korea, waardoor slechts agressieve legers zouden worden vrijgemaakt voor een aanval elders zou bedriegerij zijn, aldus Eisenhower. Uit een werkelijke en algehele vrede voor Azië zou de taak kunnen groeien van het regelen der andere kwesties tussen de vrije wereld en de Sovjet-Unie, zeide hij. De V.S. zijn bereid hun aandeel in een dergelijke regeling te aanvaarden. Zij heb ben reeds al het mogelijke ge daan om het sluiten van een verdrag met Oostenrijk te be spoedigen. Eisenhower stelde uitbreiding voor van de plannen voor Euro pese eenheid tot buiten de lan den van West-Europa. Een der gelijke meeromvattende gemeen schap zou ook een „vrij en ver enigd Duitsland, met een op vrije en geheime verkiezingen ge grondveste regering omvatten en bij volledige onafhankelijkheid van de Oost-Europese landen, het einde van de huidige onna tuurlijke verdeling van Europa kunnen betekenen". Een derge lijke gemeenschap zou kunnen leiden tot bewegingsvrijheid voor personen, vrijheid van handel, en van uitwisseling van gedach ten. Eisenhower herhaalde de voor stellen voor beperking van be wapening en controle op atoom energie. zoals deze door de V.S. in de V.N. *ijn gedaan,. De president besloot zijn rede met de woorden: „Er bestaat een waardevolle kans voor alle volken om het duistere getij der gebeurtenissen te keren. Als wij deze kans niet aangrijpen, zal het oordeel van de toekomstige eeuwen hard en gerechtvaardigd zijn. Als wij pogingen in de goede richting doen. doch falen, en de wereld bijgevolg tegen zichzelf bewapend blijft, dan zal er in elk geval niet langer verdeeld heid behoeven te heersen over de vraag, wie de mensheid tot dit lot veroordeeld heeft, omdat dit dan, duidelijk vaststaat. Het doel, dat de Ver. Staten bij het opsommen van deze voor stellen voor ogen staat, is een voudig en duidelijk. De voorstellen komen zonder bijgedachten of politieke passie voort uit onze kalme overtui ging. dat er in de harten van alle volken een honger naar vrede bestaat van de volken van Rusland en van China niet minder dan van het volk van ons eigen land. Zij zijn in overeenstemming met ons vast geloof, dat God de mens heeft geschapen niet om de vruchten van de aarde en van haar eigen arbeid te vernietigen, doch om ervan te genieten. Zij beogen het volgende: van de rug en het hart van de mens heid de last van de bewapening en de vrees te wentelen, opdat zij zich geplaatst moge zien voor eèn gouden eeuw van vrijheid en vrede". (Van onze parlementaire redactie) De regering heeft haar aanvankelijk voornemen om bij de afwikke ling van de stormvloedschade aan andere objecten dan hoofd- en buitenwaterkeringen de draagkracht van de lagere publiekrechtelijke lichamen bij de vergoedingsregeling te betrekken, laten varen. Mits de Staten Generaal hieraan goedkeuring hecht zullen de publiek rechtelijke organen aanspraak kunnen maken op vrijwel integrale vergoeding van de schade. Een desbetreffend wetsvoorstel is bij de Tweede Kamer ingediend. De regering heeft reeds eerder medegedeeld, dat zij het herstel van de hoofd- en buitenwater keringen voor haar rekening neemt. Bij nadere overweging is de regering tot de conclusie ge komen, dat zij haar zorg verder zal moeten uitstrekken. Het her stel der stormvloedschade in de publiekrechtelijke sector is der mate groot, dat de draagkracht van de gedupeerde lichamen die overigens zeer moeilijk te be palen is in het niet zinkt. Daarom heeft de regering aanslui ting gezocht bij de wet financie ring wederopbouw publiekrechte lijke lichamen. Deze wet stelt voor noodzake lijke goederen een vergoeding in uitzicht van de kosten van het herstel in de oorspronkelijke staat. Deze vergoeding wordt zo nodig verminderd met een aftrek wegens „nieuw voor oud" van maximaal 25 pet. De aftrek wordt eerst dan toegepast in die geval len waarin het herstel duidelijk een verlenging van de levensduur van het getroffen object ten ge volge heeft. De kosten, welke uit gaan boven het herstel in de oor spronkelijke toestand blijven steeds voor rekening van het lagere publiekrechtelijke orgaan. In de praktijk zal dit standpunt te eng worden opgevat. Zo kan b.v. bij waterkeringen worden uitgegaan van de kosten, welke moeten worden gemaakt om het oorspronkelijke waterkerend ver mogen te herstellen. Voor de weinig voorkomende gevallen, waarin van niet voor de uitoefening van de taak nood zakelijke goederen kan worden gesproken, kent de wet een be paling, op grond waarvan het schuldrestant als vergoeding wordt gegeven. Daarnaast stelt zij een vergoeding in uitzicht voor de uiteindelijke ten laste van de gemeente blijvende kosten van uitvoering van wederopbouwplan- nen, voor zover die plannen een rechtstreeks gevolg zijn van de C.P.N. in de gemeente aangerichte scha de. Tenslotte opent de wet de mogelijkheid om nader aan te wij zen schade voor vergoeding van rijkswege in aanmerking te bren gen. ZEVEN TEGEN DRIE: AMSTERDAM Onlangs heeft het Nederlands instituut voor de publieke opinie in een represen tatieve steekproef gevraagd aan vele mannen en vrouwen: „Vindt u, dat de kracht waarmee Neder land zich tegen aanvallen uit het buitenland kan verdedigen, zo sterk mogelijk gemaakt moet wor den of niet?" 71 pet zegt: Ja. Tegenstand tegen een zo sterk mogelijke de fensie Wordt gevonden bij 14 pet, terwijl 15 pet geen oordeel uit spreekt. Begin 1951 was 75 pet vóór en 9 pet tegen een sterke defensie, terwijl 16 pet geen oordeel uit sprak. Eind 1951 was het percentage voorstanders voor een sterke de fensie gedaald tot 64 pet. Toen moest 12 pet onder de tegenstan ders gerangschikt worden en had 24 pet geen oordeel. Zoals ook bij de vorige keren vormen de communisten de enige politieke groepering, die in meer derheid tegenstander is van een sterke defensie (n.l. 53 pet). De aanhangers der zes grote politieke partijen geven de vol gende percentages te zien: K.V.P. P.v.d.A. A.R. C.H. V.V.D. Elke vrouw, of zij nu een „aankomen de" van 2 jaar is, of een die de honderd al is gepasseerd, is er op gesteld er goed uit te zien. Zij houdt van mooie mantels en bloesjes, hoedjes en schoentjes. Oók Oma Gocse van de Rose Farm, in Mar- tham nabij Great Yarmouth (Eng.) Zij telt 103 jaar, maar wanneer zij zich een hoedje aanschaft, be kijkt zij zich met cri- tische blik in de spiegel. Zij besloot tot de koop van het hoedje, dat zij hier oppast. Na afloop van het winkelen gebruikte zij de lunch met de direc teur van de hoeden zaak. (Van onze parlementaire redacteur De behandeling van het wetsontwerp „Rechtshandelin gen met betrekking tot landbouwgronden" werd gisteren in de Tweede Kamer tot a,s. Dinsdag geschorst. Onder wijl kunnen de 29 amendementen bekeken worden, die op dit wetsontwerp zijn ingediend. Het belangrijkste amendement is ongetwijfeld het amendement-Droesen (K.V.P.)dat de werking van de wet tot vijf jaar wil beperken. Gisteren, bij de replieken, bleek, dat minister Mansholt niet gelukkig was geweest met zijn verklaring, dat de Kamer zich bij dit wetsontwerp zou moeten uit spreken of zij prijsbeheersing van landbouwgronden principieel wenselijk acht. De daardoor wat kopschuw geworden heer de Rui ter (C.H.) kwam verklaren, dat de minister het zijn fractie op die manier moeilijk maakte. De heer Droesen (KVP) verklaarde dat zijn fractie zich slechts een vraag stelt of prijsbeheersing vooralsnog noodzakelijk blijft. En van de heer de Hartog (VVD) kreeg de bewindsman te horen, dat de WD prijsbeheersing prin cipieel afwijst en op deze regel slechts, zo nodig, uitzonderingen wil maken. Of men op deze wijze de be heersing van de grondprijzen kan benaderen, blijft intussen een vraag. De minister had er van zijn kant op gewezen, dat de eis inzake bestaanszekerheid voor de agrariër niet gesteld kan wor den zonder ook in een durende prijsbeheersing te bewilligen. De heren de Ruiter (C.H.). Droesen (KVP) en de Hartog (WD) be streden het. Naar hun mening was het voldoende om de pacht prijzen in de hand te houden. In tweede instantie noemde minis ter Mansholt het echter een illu sie om te menen, dat een vrijla ten van de grondprijzen op den duur geen verstrekkende gevol gen zou hebben. En ook had hij nog een andere goede pijl op zijn boog door te wijzen op het amendement-Droe sen (KVP) dat in de wet een voorkeursrecht voor de pachter wil regelen. Dat kan nooit zon der prijsbeheersing, aldus de be windsman en de heer de Hartog (VVD) kwam ook tot de erken- voor tegen geên oordeel pet pet pet 75 9 16 72 17 11 82 2 16 79 7 14 70 17 13 24 53 23 Het lijkt wel of deze drie voetballers een spelletje „haasje over" doen in plaats van voetbal. Maar al lijkt deze situatie grappig, voor hen was het een ernstige zaak, waar een doelpunt van afhing. Hanson, de doetverdediger van Bolton Wanderers (ge deeltelijk zichtbaar), kon ech ter de bal nog wegkappen, zodat er voor zijn club geen ongelukken gebeurden. De man, die de vervaarlijke sprong maakt, is Lishman, de linksbinnen van Arsenal, de andere Arsenalspeler is on bekend. De situatie ontstond tijdens een wedstrijd, die werd gespeeld in het High bury stadion te Londen, tus sen Arsenal en dë Bolton Wanderers (eerste divisie). ning, dat een dergelijk voorkeurs recht dan eveneens tijdelijk zou worden. Ir. Droesen (KVP) maakte zijn pleidooi voor een tijdelijke wer king van de wet niet sterker door er vanuit te gaan, dat z.i. ook over vijf jaar nog wel prijs beheersing noodzakelijk zal zijn. Het zou er hem vooral om gaan om daarna nog eens te kunnen bezien of het systeem van de wet wel goed werkt. Minister Mans holt haakte hier direct bij aan. Dan zou men zeker de wet niet tijdelijk moeten maken, want een systeem kan pas goed werken als de betrokkenen er vanuit gaan, dat het blijvend is. Eventuele wijzigingen kan de Kamer altijd aanbrengen, b.v. door ieder jaar, aan de hand van een nota, te bezien hoe de wet in de praktijk werkt. Volgende week zullen wij zien wat het beraad achter de schermen heeft opgeleverd. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer maakte gis teren in de namiddag nog een begin met de behandeling van het wetsontwerp „Voorziening ter wegneming van staatloosheid". Dit wetsontwerp heeft al een vrij lange voorgeschiedenis. Het werd in 1951 door minister Mulderije ingediend en had de bedoeling om een 40.000 personen, die door dienstneming bij een vreemde of vijandelijke krijgsmacht het Ne derlanderschap hebben verloren, dit alsnog terug te geven. In deze vorm zouden vooral zij, die tijdens de bezetting bij de Duitsers dienst namen onder de wet vallen, maar ook andere groepen zoals de z.g. Spanje- strijders, die tegen Franco voch ten. In deze vorm is tegen het wets ontwerp veel bezwaar gemaakt. De nieuwe minister van Justitie, mr. Donker, werkte het om en de enige spreker, die gistermid dag aan het woord kwam, de heer Scheps (P.v.d.A.) haastte zich dan ook om de verschillen tussen het oorspronkelijke en het door zijn partijgenoot omgewerk te wetsontwerp zo breed moge lijk uit te meten. De werkings sfeer is inderdaad beperkter ge worden. Het gaat nu om personen, die in de afgelopen drie jaren niet geïnterneerd zijn geweest op grond van het besluit buiten gewoon strafrecht, noch interne ring als bedoeld in het tribunaal- besluit hebben ondergaan. In het oorspronkelijke wetsontwerp ge schiedde het herkrijgen van het Nederlanderschap automatisch, nu zullen de betrokkenen een ver zoek moeten doen en waarvoor tenminste f25 en ten hoogste fl.000 verschuldigd kan zijn. Een nadeel van het gewijzigde ont werp lijkt echter, dat „vreemde" krijgsdienst is geschrapt waar door de Spanje-strijders niet op één lijn worden gesteld met hen, die bij de Duitsers dienst namen, maar daardoor dan ook niet on der de werking van de wet val len. De heer Scheps (PvdA.) trachtte dit nadeel goed te pra ten, maar vandaag zal hierover nog wel het een en ander worden gezegd. Deken Homulle van Leiden overleden In de ouderdom van 74 iaar is Woensdagavond in het St Eli sabeth Ziekenhuis te Leiden vrij plotseling overleden de hoogeer waarde heer deken A. H. J. M. Homulle. sinds December 1929 deken van het dekenaat Leiden. Deken Homulle. die 14 Maart 1879 te Amsterdam werd geboren is in 1903 tot priester gewiid. Daarna was hij kapelaan te Lim- men en werkte van 1905 tot 1923 als leraar aan het seminarie Ha- geveld aan de vorming der toe komstige geestelijkheid. In 1923 werd hij tot pastoor te Velzen- Noord benoemd en in December 1929 tot pastoor der parochie Maria Hemelvaart en tot deken van het dekenaat Leiden. Maandag a.s. wordt in de De kenale kerk de plechtige uit vaartdienst gehouden, waarna de teraardebestelling volgt. UTRECHT, 16 April De gis teren te Utrecht gehouden jaar vergadering van de Katholieke Nederlandse Boekhandelaren- en Uitgevers Vereniging „St. Jan", onder presidium van de heer P. Bogaard, stond buiten de behan deling van verschillende huishou delijke zaken in het teken van de nadere bestudering van de noodzakelijkheid en de mogelijk heid tot een sociografisch onder zoek naar de verspreiding van het boek onder de katholieken en naar de functie van de katholieke boekhandelaren in de verschil lende delen van Nederland. Hierbij werd dan tevens ge sproken over de medewerking, welke de katholieke vakgenoten aan dit onderzoek zouden kun nen geven. Het sociologisch research „het Katholiek Kerkelijk Instituut" te Den Haag had een praé-advies uitgebracht in de vorm van een even omvangrijk als belangrijk rapport, waarvan de conclusies op de vergadering te Utrecht nog eens nader werden belicht, door de weleerwaarde heer drs. W. Göddijh O.F.M. van het Instituut. Daarbij ontwikkelde zich een interessante discussie, welke er tenslotte toe leidde, dat de voor zitter gewaagde van zijn overtui ging dat er wel reden is om aan te nemen, dat de katholieke boekhandelaren en -uitgevers, en met name „St. Jan" geïnteres seerd zijn in en bereid zijn tot het houden van een enquete, zo als deze in de conclusies van het rapport wordt geadviseerd. Een stuk researchwerk dus. dat schier alle aspecten en achtergronden van het boek, het katholieke boek, de lezer en het boek en de katholieke boekhandelaren en -uitgevers zal moeten omvatten. Dit zal dan het eerste grote So ciologische onderzoek op dit stuk zijn, dat tot nu toe plaats had. Tijdens de bestuursverkiezing werd in de plaats Van de heer P. G. M. Coebergh gekozen de heer P. J. F. Schoth, terwijl de heer A. H. Bloemsma de plaats innam van de heer P. Brand Jr. De druk bezochte vergadering van „St. Jan" wérd o.a. bij gewoond door de oud-geestelijk adviseur der vereniging, Mgr. No- lens. Verlossend woord I Ten aanzien van de kwestie van de salari ëring van de midden groepen, heeft de minister van Ónderwijs, mr. Cals, een méér verlossend, althans positief geluid laten horen dan minis ter Suurhof in zijn Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer over Sociale Zaken. Minister Cals had het over de leraren, minister Suurhof sprak, natuurlijk, over de Middengroepen in het alge meen en in het bijzonder, voor zover zij vallen onder het vrije bedrijf. De minister van Sociale Zaken houdt maar vast aan het standpunt, dat verlichting van de moeilijk heden hier niet benaderd kan worden „van de loonzijde", hij wil het blijkbaar zoeken in tegemoetkoming in schoolgeld en belastingen. Mr. Cals heeft de Senaat, en daarbij niet al leen de betrokkenen, maar ook een groot deel van het Nederlandse volk, dat voor deze zaak belangstelling heeft, verrast met een paar con crete mededelingen. De kwes tie is natuurlijk nog niet „rond", het geld ligt nog niet op tafel, maar na de mede delingen van de zijde van an dere bewindslieden, was, wat minister Cals zeide, goed om te horen. De minister zei in ander verband, dat hij zich een gelukkig mens voelde en een gelukkig mens is een blij moedig mens. Dat heeft de minister ook getoond, toen hij terloops iets zei over de ook al minder gelukkige uitlatin gen „van de kant der belang hebbenden". Van de zijde der leraren is nl. in een motie on langs op een vergadering ver klaard, dat men eventueel zijn toevlucht zou moeten nemen tot „sancties". Wat daar pre cies mee bedoeld werd, is niet nader aangeduid, men kan er naar gissen, „poenale sancties" zullen het wel niet zijn Minister Cals is verstandig geweest. Hij is niet, fris van de lever tegenover deze on tactische zet van de leraren met heetgebakerde argumen ten van teer getrokken, maar heeft gezegd, dat de uitlatin gen van de leraren „hem er niet van zouden weerhouden, om te helpen, een oplossing tot stand te brengen" Verlossend woord II Daarmee was het ver- lossende woord echter nog niet uitgeput. De minister heeft meer gezegd. Hij erkende, dat er van de zijde der Regering fouten zijn gemaakt, maar hij zou een spoedige „voortzetting" een vriendelijker woord voor hervatting van wat min of meer vast gelopen was van het overleg willen bevorderen. En hij hóópte, ja, méér kon hij toch waarlijk in dit stadi um ook niet zeggen), dat de regering vóór het begin van het nieuwe schooljaar een be slissing over de salarisverbe tering zal nemen! Dat mag in de gegeven omstandigheden toch wel een verlossend woord qenoemd worden. Men moet daarbij natuurlijk in aanmer king nemen, dat dit nooit kan betekenen, dat de zaak binnen veertien dagen voor elkaar is. Het betreft hier nu eenmaal een ingewikkelde zaak, omdat er nog meer departementen mee te maken hebben: Bin nenlandse Zaken en dan niet te vergeten de Baas van de Schatkist, de minister van Financiën! Maar wij mogen aannemen, dat minister Cals zijn woord gestand zal doen, en hij mag er wél de figuur voor genoemd worden, om in deze zaak een drijvende, (in de zin van voortstuwende) kracht te zijn. Hij zei immers ook nog, dat hij zich het on geduld van de betrokkenen kan indenken én hij begrijpt ook, dat het intellect in staat moet zijn, zijn taak naar be horen te vervullen. Dat is hier een belangrijke taak, van ge wicht voor de emancipatie Pan ons gehele volk. Dat er op dit punt met name voor het katholieke deel van dat volk wel degelijk ook een achter stand in te halen is, maakt het alleen maar begrijpelijk, dat juist van die zijde de laatste tijd zo krachtig geslagen wordt op het aambeeld, dat zo snel mogelijk iets moet gebeuren. Ons hart klopt vol verwach ting. De interpellatie-Gortzak (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer verleende gistermiddag de heer Gortzak (comm.) toestemming om vra gen te mogen stellen over de viering van de viifde Mêi. De interpellatie zal heden of begin van de volgende week worden gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 9