KERK EN VADERLAND olland Indrukken van grandioos Kromstaf-eeuw getij Magistrale rede van prof, dr, L, J, Rogier ONZE VOLKSEENHEID IS GEGROEID UIT DE KERSTENING lische ieweek „BISSCHOPPEN DOOR ROME GEZONDEN, zijn de doopheffers geweest van de vaderlandse beschaving". - „De staat der Noorderlijke Nederlanden is wel een creatie van de nieuwe tijd, maar onze vólkseenheid is gegroeid uit de kerstening en reikt dus met sterke wortels diep in een verleden". „Het herfsttij der middeleeuwen schonk ook aan de wereld de Nederlandse Paus Adriaan van Utrecht en diens vriend Erasmus van Rotterdam, de weg bereider van een Christelijk humanisme, dat de schatten der oude kerk herontdekt en ontgonnen heeft". - De grote westerse scheuring in de Christenheid lieefl de godsdienstige eenheid gebroken en het Nederlandse volk doen uiteengaan in katholieken en protestanten. De tijd werd wreed, toen gebed en gesprek faalden in de hand having van de eenheid en de overheid in geweld en gewe tensdwang vluchtte.... Dit zijn enige volzinnen uit de inleiding van de kloeke rede. die nrof. dr. L. J. Rogier Za terdagavond in het Stadion te Utrecht hield bii de eerste grote manifestatie van de Kromstaf viering. een rede die uitmuntte door de dubbele klemtoon: 00 de nationale betekenis van deze herdenking en on het irenisch karakter van het gezagvolle, professorale woord, dat wij, om de veelheid der stof moeten samenvatten. Het geloof der vaderen heeft zich naar binnen gekeerd om. ongezien door de wereld daar buiten. in schuilkerken te bloeien in liefde, te branden als kleine vlam bii een tabernakel. Ach. dat er meer Begijnhofs kerken m gave staat en oude sfeer als levende ge.tuigen voor ons behouden gebleven waren. Onze gescheiden broeders van de Oud-Bisschoppelijke Clerezie be zitten er nog enkele en wi.i kun nen er hen gelukkig om prijzen. Wie kan ze betreden zonder aan Vondel te denken, aan Stalpert van der Wielen, aan Makeblijde, aan Rovenius en Neercassel en zonder verhevigd de pijn te ge voelen om de duurzaamheid van een vaderlands schisma boos gevolg van schuld aan weerszij den dat hen die ons het meest nabij, ia van de ónzen behoorden te zijn door de bar rière van een jammerlijk ge rekte wrevel van ons gescheiden houdt. Vandaag smeken wij God. dat Hij in ons en in hen de ootmoed versterken mag, die de brug moet zijn tot een hereniging, op- dat deze wond in het lichaam der vaderlandse kerk zich, ein delijk genezen, mag sluiten. Het geloof der Altaargeheime nissen moet twee eeuw lang on derduiken! Maar welke sfeer is geschikter dan die van de ver doken schuilkerken om nader te komen tot het groot geheim, dat onze dagelijkse troost is-: waar kan de kleingelovige mens de verborgen Godheid in het Tabernakel inniger aanbidden dan daar, waar de wereld hem niet meer bereiken kan? Zo werd het onrecht, als boete aanvaard, moeder van de vertroosting, die de Nederlandse katholieken het geloof in de Eucharistische Chris tus heeft doen omklemmen met een innigheid, waaraan wii ons behoud bij de schaapstal danken. Toen Nederlands zelfstandig volksbestaan in November 1813 hersteld werd. verkeerde de ka tholieke kerk nog onveranderd in de oude positie. Veertig jaren moeten nog verlopen, eer de da gen van het herstel vervuld wa ren. Toen kwam de kerk van Rome in haar herscheppend werk niet tot de Nederlanden als de ver kondigster van een nieuwe leer. maar als de draagster van een nationale traditie! Historisch be sef, stijlvolle eerbied voor de ge schiedenis van ons nationaal kerstenigingsproces heeft het herstel van 1853 de vorm gege ven. die, wei verre van de Ne derlandse natie te willen grieven, een hulde bedoelde te brengen aan haar schoonste tradities. Het herstel der bisschoppelijke hiërarchie deed een einde komen aan een missie-toestand, die de schrijnende heugenis bleef leven dig houden aan eeuwen van on rechtmatige verdenking. In dit gerekte misverstand is het stille lijden van onze vaderen be lichaamd. De kracht van de Kerk. zo getuigde Herman Schaepman weinige jaren na het gezegend herstel, ligt in belijden en lijden. Lijden is niet alleen vernedering. Het is ook uitverkiezing en over winning. Dankbaar gedenken de erfge namen van dit geliik na honderd jaren de opperherder, die ons volk zijn vertrouwen hergaf, een vertrouwen, niet alleen in het hechte geloof der Nederlandse katholieken, maar ook in de broederlijke zin van de anders denkende landgenoten en hun be ginselvaste verdraagzaamheid. Dit vertrouwen is niet be schaamd. Om wille van het her stel onzer rechten hebben ook niet-katholieke Nederlanders ge leden. allereerst de ongenaak bare Thorbecke, gaaf model van beginselvastheid, onkreukbaar in al zijn stroefheid. Tegen de smaad, onze vaderen in April 1853 aangedaan, hebben tal van protestanten in eerlijke veront waardiging geprotesteerd, niet al leen particuliere theologen, maar ook de hoogste officiële instan tie: de Algemene Svnode der Hervormde Kerk. De Kerk van Rome kwam als de draagster van een nationale traditie overzicht er veilingen LANGENDIJK. sn van het begin ek, hebben vooral zeer grote schade a het specifieke gebied" van Broek is het gewas, dat oorstaat overigens einig beschadigd, /eer wat de bijzon- ng aldaar betekent Hl van een vroege oppervlakte van cers liggende sloten n te sterke afkoe- geen nieuwe ram- verwacht men nog le eerste nieuwe in de koude grond. 301' de bewaarkool- lerden niet veel. werden nog iets maximumnoterin- ent ruim. Jammer ers is de voorraad t nog maar zeer de kool, waarvan nog 220 wagons in aanwezig is, was estduitse zijde nog Daar de aanvoeren eine kool niet zo aren werd voor de iets meer betaald, bleef op de mini- vel onverkoopbaar, an de aanvoer dat kon worden was vorige week. Prij- ber daalden verder kg. witlof was wat oorzover nog goede aangevoerd, bracht 50 cent op. Mei wordt weder- :se Indische Missie- n en wel voor de eer. De katholieken d worden ook in onale ramp en te- esteliikheden rond te! der hiërarchie, om door gebed en litgang der Kerk tp Indonesië. Nieuw- lame en de Neder- n. iek Nederland ge- 1 150 jaar door het in zonen en doch- bed en aalmoes en t in de laatste zes- or de algemene ac he Missieweek. bil de uitbreiding der )ost en in de West. ikheid een grootse de kerstening der zedaan werd is niet los mooi. gezien uit van edelmoedige id. welke de kroon olk. maar is inder- chatbare betekenis, esef voor de katho- ederland een stimu- dit jaar opnieuw 4 Mei de Indische net gebed en offer men als een wezen- aan de redding der de eer te redden, eeg nog wel enige 1 doch nu verviel duele pogingen ter stootkracht min of te. nde moest Renckens ngen, doch het was DEK 2 4—3 C 2 4—1 UIS-WEDSTRIJDEN leervogels 2 21 timen 3 60 Berdos 1 44 uinranders 1 12 L 1 4—1 5 Boys 1 01 2 26 Vrone 2 32 ïoys 1 31 sdo 1 7 1 0—6 ihagen 2 2—3 levo 1 1Succes 2 0—5 3—2 Kaagv. 2 l—Holl. T 2 -Petten 1 2—5 3—1 1—4 ConZelo 1 1—7 -WGW 1 3—JVC 1—10 5—1 P 3 4—0 Niedorp 1 3—3 ■Wieringerw. 2 0—2 Hollandia 3 —St. Victor 1 0—2 1—3 andia 4 1—5 7W 2 2—4 -Vada 1 1—2 GB 1 1—1 louaven 3 5—3 •Woudia 2 3—1 Elftallen KNVB. :fc 3 indam 3 5V 2 0—2 0—0 2—1 -Ajax 3 2—1 p. Boys 2 4 landia 2 :sse 2 2—1 3—5 4—1 8—1 endelft 2 -Zilverm. 2 7 2 OSV 4 Ol ts3 tO 1 II 1 AFC 4 -hrc 4 V 4 1—1 3—0 6—4 Maandag 18 Mei 1953 Aan de commandant van de opleidingsschool voor de lucht macht oip de vliegbasis „Halim" (Tjililitan), vioe-commodore H. Soejono, is Vrijdag huisarrest op gelegd, omdat hij geacht wordt de militaire discipline te hebben overtreden. In een brief aan de minister van defensie had Soejono bezwa ren geuit tegen maatregelen, die door de chef-staf van de iuch.j>- macht zijn genomen. (Van onze redacteur) Wie dit weekend zoals wij het voorrecht genoot de luis terrijke viering van 100 jaar Kromstaf in het Utrechtse stadion te mogen meebeleven van begin lot einde, die zal zijn terug gekeerd als wij: tot de rand toe verzadigd van indrukken, klank, kleur en beweging, en in zijn hart de herinneringen zieh verdrin gend aan wat het meest ontroer de. Het geheel van Pontificale Hoogmis en twee geregisseerde manifestaties met vele duizenden deelnemers en tienduizenden toe schouwers ontsnapt aan de moge lijkheden van het geijkte dag- biadverslag. Het zou een combi natie vragen van kleurenfilm en ankmontage, mitsgaders een lij vige brochure waarin men de 'jlkdom van gedachten zou weer unden, neergelegd in de woorden an Paus, kardinalen en bisschop pen en in de kloeke rede van prol Rogier. dan een globale indruk -ai de krant van vandaag nie* kunnen geven, en laat ons hie- dan biieenzetten, wat de hoogte nunten waren voor óns gevoel. En dan herinnert men zich vói alles die overrompelende man" festaties van de diepe genegen heid van de Nederlandse Kathc lieken voor de eenvoudige Zoo van Ameland, Johannes Kardina. de Jong, middelpunt van ovatie" ,n zijn eigen kathedraal. En ir het stadion, waar hij zelf niet meer komen kón: naar het li- haam gebroken in vijf harde aorlogsjaren. 'j0' applaus nam schier geen 'nae als zijn naam maar werd j noemd en met bewogenheid uistcrden de duizenden in het naar ".in stem via de actio. En men herinnert zich het weergaloze kèrnount van de ge- neie viering de Pontificale Hoog- us van de Kardinaal-Legaat, een kiare oase van liturgische wijding Of zal men pogen het beeld te schetsen van het stadion in de late Zondagmiddag? Overal rond om stonden op de stijve bries de wit- en gele vlaggen strak, ook een wand vormend bij het altaar, waarheen twaalfhonderd bruidjes een saharlaken weg van bloemen hadden gestrooid op het gras tapijt. Zegenend hief de Kardi naal de monstrans over allen, ook over hen die pas ap het laatste ogenblik in de grote processie het stadion waren binnen getrokken na een middag wachten buiten, niets ziende van al wat er te zien was geweest, dan deze apotheose. Zegen daalde op de 2600 kin deren die in een onvergetelijke optocht hun visie op de Katho lieke historie hadden gespeeld en zich hadden mogen uitleven in de stoutste fantasie, waarin Indianen pasten en Batavieren van twee turven hoog, de Paus, omstuwd door kardinalen, tien jaar oud als hij, miniatuur bruidsstoeten vol gend op alle heilige bisschappen van het land, Chinezen en Eski mo's,. kleine Capucijntjes en Zus ters van Lief de in de dop. Een stralende hemel welfde bo ven dit beeld, waarin het rood van kardinaalsmantels gloeide en dat van het uniform der Malthe- zer ridders, terwijl de zon von ken sloeg uit de instrumenten van machtige muziekkorpsen en iet voorhoofd schroeide van alle bten van het land. Het koor van groot-seminaris- en boog de knie, en zo deden natrozen en politiemannen, gid sen en verkenners, kaj otters en congreganisten, samen met de vertegenwoordigers van de tien tallen uitverkoren parochies, Vo- lendammers naast parochianen van Kraggenlburg en Klundert, '■an Wittem. Amsterdam, Hulst, 01 denzaal. Aan het palet van dit schilderij ontbrak geen kleur en tegelijk was hier in zijn vertegenwoordi gers waarlijk heel Katholiek Ne derland bijeen rond zijn bisschop pen: vroom, trouw, dankbaar. Nog eenmaal brak zich dan ook de blijdschap nog baan in een ge juich dat zelfs de Italiaanse mon- signori uit 't gevolg van de legaat moet hebben verrast. Toen was het feest gedaan. Het zal niet licht worden vergeten. Bij de viering van 100 jaar Kromstaf waren ook vele ministers aanwezig. V.l.n.r. dr Hou- ben, Commissaris der Koningin in Limburg, dr W. Drees, dr Beel en mr L. Donker. 2de rij minister Cals, minister v. d. Kieft, minister Witte, minister Algera en minister de Bruin, Dansgroepen uit alle provincies namen deel ter gelegenheid van de Kromstaf viering. Deze vertegenwoordigde aan de feestelijkheden in 't Utrechtse stadion, dansgroep, in folkloristische klederdracht, Groningen. Zondagochtend werd in het stadion in Utrecht een Pontificale Hoogmis opgedragen door de Kardinaal-legaat Kardinaal van Roey. Foto: Kardinaal van Roey Een gemeenschap, waaruit zich zulke stemmen onvervaard kun nen losmaken, moet - alle tij delijke verdwazing van geërgerde en verontruste eenvoudigen ten spiit geleefd hebben uit onze beste nationale traditie: de eer bied voor de gewetensvrijheid. Wie dit vaststelt, die komt de naam van Oranje op de lippen. En lezen wi.i van de kortstondige koorts der Aprilbeweging, dan bedenken wi.i dankbaar dat ko ning Willem III de 16de ..Sep tember 1853 in deze stad Utrecht een manifestatie van exclusivis- tische strekking beantwoordde met de nadrukkelijke verklaring: koning en vaderlijk beschermer te willen zijn niet van een deel van het volk, maar van de ge hele natie. Het herstel van 1853 geden kend. ziin wii ons bewust te staan aan het eind van een eeuw. boordevol met successen. Weinig evoluties spreken zo duidelijke taal tot ons volk als het proces van onze herleving, ons op groeien tot gestadig omvangrij ker dienstbaarheid aan de gees telijke en stoffelijke belangen van de Nederlandse gemeen schap. Toch zou het vermetel zijn onder Gods ogen de verstreken honderd jaar een eeuw van voor uitgang te durven noemen: er valt vandaag zo véél te betreu ren. dat reddeloos verzuimd schijnt, tenzij Hij zelf ingrijpt. Hij zal dit doen, als Zijn uur daar is. Maar ik geloof voor het minst, dat één evolutie van dit honderdjarig tijdvak in het Boek des Levens staat: de groei van ons volk naar de geest van de oecumene, d.i. een groeien in deemoed, offerbereidheid en de christelijke liefde. die geen kwaad denkt en zich niet laat verbitteren. Wat in 1853 gewoon lijk bitse polemiek moest zijn. is nu meestal een broederlijk godsdienstig gesprek. Het kan niet met de wil van de Meester stroken dat wij niet één zijn. maar twee. Met dit besef in ons hart brengen wij op dit uur aan alle protestanten, ook aan alle nonconformisten aan de Periphe rie van de christelijke gemeen schap. de vredegroet tot het weerzien in ons .aller ontmoe tingspunt: Christus. De plaats van de katholieken is onder hen. bij wie de gewe tensvrijheid veilig is. In vijf donkere jaren vol wrede moed wil hebben duizenden het bewe zen, sommigen met een trouw tot in de dood. In deze beproeving hebben wii allen ervaren, wat het vaderland voor ons betekent: eigen thuis en achtergrond van het leven, dierbaar voorwerp van aardse bekommering, onze dagelijkse zorg. onze trots. In de nood van de wreedste van alle oorlogen heeft de Nederlandse natie een trouwe vriend leren kennen in hetzelfde episcopaat, dat in 1853 met wantrouwen was ontvangen. Bevrijd uit de verdrukking, heeft zij zich naar dit inzicht gedragen. Dezelfde Utrechtse Universiteit, waarvan overbe- zorgden eens de nabije onder gang hadden voorspeld als het Shylock-offer der herstelde hiër archie. verleende de aartsbis schop van Utrecht het ere-docto- raat om zijn staan voor godde lijke en menselijke rechten, ziin irenisch samenwerken met de leiders der niet-katholieke ker ken, zijn onwrikbare trouw aan het vaderland. Toen weinig tijds 1 daarna Paus Pius XII de bouw van ziin voorganger de kroon opzette door Mgr. Johannes de j Jong tot het kardinalaat te ver- j heffen eveneens op grond van zijn standhouden voor het ge schonden recht heeft heel ons volk zich met ons verheugd en met ons verenigd in dank- bare hulde aan de prelaat, in wie het de degelijkste trekken van het eigen karakter in de 1 hoogste graad belichaamd zag: vroomheid, eenvoud en hoge so- j berheid in woord en gebaar, waarheidsliefde zonder aanzien j van de persoon, wilskracht en trouw aan eed en aan ambt. Met zijn verheven voorbeeld voor ogen, betuigen wi.i, katho lieke Nederlanders, trouw aan het Vaderland en zijn beste tra dities. bovenal die van de ge wetensvrijheid. en een eerbied vol warme genegenheid voor de draagster der Kroon, de waardi ge erfgename van de edelste Oranjetradities: Juliana, koningin der Nederlanden. F 111.8 MILLIOEN IN RAMPENFONDS DEN HAAG, 16 Mei In het Nationaal Rampenfonds is tot vandaag in totaal f 111.8 miilioen bijeengebracht. Gisteren was de stand f 111.7 miilioen. Huisarrest hoofdofficier De Kardinalen betreden het stadion. V.l.n.r. Kardinaal Frings, bisschop van Keulen, da Kardinaal-legaat van Roey, Kardinaal Griffin uit Londen. Indonesische luchtmacht tussen de uitbundigheid van twee feestprogramma's in, het wezen van de zaak ons allen hier het meest nabij. Ook anderen kunnen spelen met fakkels, muziek en bloemen, maar dit was helemaal ons eigen uur: honderd pries ters, Onzen Heer dragend naar Zijn kinderen die Hem op de tri bunes van dit stadion met eerbied ontvingen, allen één: 's lands mi nisters en invaliden in hun rol- wagentjes, ouders en kinderen, verpleegsters en soldaten, kloos terzusters en mijnwerkers, rij na rij. Andere beelden dringen zich op: het stadion in duister gehuld, een gigantisch kruis van fakkel licht over het middenveld getrok ken, het prachtige lied van Albert Welling en Jan Mul als een smeekgebed gezongen: „Blijf 'bij ons Heer, want het wordt avond." En hoog boven alles uit het kruisbeeld van Marius van Beek in het felle licht van schijnwer pers gevangen, de Bewerker van onze glorie in Zijn bitterst lijden geheven tegen het donker van de lucht. In het stadion te Utrecht vonden Zaterdag avond manifestaties plaats ter gelegenheid van de viering van het eeuwfeest van het herstel der Bisschoppelijke Hiërarchie in Nederland. Vele kerkelijke autoriteiten, onder wie de Kardinaal-legaat Jozef Ernest Kardinaal van Roey en vele wereldlijke autoriteiten woonden deze manifestaties bij. Een overzicht van het stadion te Utrecht. Zondagmiddag in het Utrechtse stadion. Overzicht van „100 jaar Kromstaf", uitgebeeld door 2600 kinderen, uit het hele land afkomstig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 7