Froilan Gonzales, morele
winnaar in Zandvoort
Hu/4
Laatkomer Beemsterboer sloeg in
zijn tweede ronde over de kop
Z.F.C. had geluk en sloeg
dapper Oosterparkers (2-1)
Ascari sleepte Grote Prijs weg....
Beide ploegen speelden
zeer matig voethal
dodelijk
orongeval
Bid a uit
emt toe
Prachtige race om derde plaats
Courses
Duincligt
[D-KOREA
HT DOOR
OEMINGEN
»M HAARLEM
izer Courant
tlere handen
leerhugowaard
JGOWAARD. Gister
omstreeks half vijf is
■re motorrijder P. van
geboren te Anna Pau-
h reeds enige jaren in
woonachtig, op de Mid-
Heerhugowaard, ter
de Stationsweg, zoda-
motor komen te val-
aan de gevolgen van
il is overleden.
nt van Nederland
^enen overleden
tenrijkse kanselarij heeft
eld, dat Zaterdagavond
»n avondpartij te Wenen
is overleden jhr. P. A.
tingha Wichers, Neder-
sant aldaar. Hij bereikte
d van 63 jaar.
UNBESTEDING
rkt en Beurs
45000 toeschouwers
werkelijk fjx fófot
J
rolt beter plakt beter brandt beter
Internationale sportwagenraces Zandvoort
Engelsman Davis
werd winnaar
DERBY VOOR
RICHARDS
Slechts 7 minuten sfeer....
Theo Saat niet
meer aan de start?
Krüger blonk uit
bij Groningers
Maandag 8 Juni 1953
verwachting
d door het K.N.M.I.
Geldig van Maan-
Dt Dinsdagavond.
VEEL WIND
eel bewolking met
preide buien en een
inweer. Matige tot
wind tussen Noord
)ost. Weinig veran-
mperautur.
Pagina 3
Juni Het Zuidko-
binet en de Zuidko-
itionale Vergadering
laag besloten de oor-
zetten en de op han-
.vapenstilstand niet te
de Bisschop van
eft benoemd tot:
te Amsterdam (Slo-
ïcratius), met de op-
irichting van een nieu-
e in Slotermeer voor
de Weleerw. Heer L.
Kapelaan was te Am-
Vincentius).
laan te Vlaardingen
e Doper), met de op-
oprichting van eert
ochie voor te bereiden
gen-Oost, de Weleerw.
Sluijs, die Kapelaan
;n (O. L. Vr. Hemel-
Joseph).
vernemen zal de Enk-
irant, die tlhans haar
g uitgeeft en onder
:aredactie staat van
Honij'k, per 1
naar de Verenigde
ïdse Dagbladen, de
die na de oorlog met
Enikhuizer Courant is
en de „oude heeft
De naam Enkhuizer
>lijft gehandhaafd.
van Stipriaan, die een
neuwe motor bereed,
de wegkruising op tot
verklaarde wijze ten val.
kkende toestand werd
et St. Elisabeth zieken-
Alkmaar overgebracht,
ondagavond overleed.
6 Juni (A.P.) De
premier Georges Bi-
Et er heden in toege-
ankrijks 19e regering
einde van de tweede
log te vormen.
ft medegedeeld dat hij
a.s. voor de Franse na-
ergadering zal verschij-
zal, evenals twee zijner
lagde voorgangers, om
volmachten verzoeken
ideling van de toestand
misch en financieel ge-
arvoor Frankrijk zich
geplaatst.
agmorgen werd door 't
dschap ..De Wiermger-
anbesteedde uitvoering
vervlakte behandelingen
rsë wegen en bruggen
Vieringermeer. De in-
g was als volgt: H. Boe-
Niimegen f 87.500.
Barneveld. Zeist, f 87.660
d Ned. Wegenbouw Mn.
ïgen 89.300 - C. V. Aan-
en Expeditiebedrnf G.
e Geldermalsen. f 92.200
Groot en Zoon te Wou-
L). f 92.797,— P. Daal-
nnemersbedriif te Alk-
93.500.— Fa. J. Ooms.
•n. f 93.600,— N. V. Alg.
ersbedriif A. Ooms &Zn
k. f 94.750.— Raming:
De werkzaamheden
gegund aan de laagste
er.
1AAR, 8 Juni. 8 paar-
1—1000: 115 vette koeien
10: 100 nucht. kalv. 30—
vette schapen 85120:
kens 1,851,95 p. kg.
TÜM, 8 Juni 1953. Vr.
elen 2330; slabonen 2.
ol 1252; bospeen 20-38;
—6.60; postelein 19; rabar-
bosselderie 3; aardbeien:
-2.50; B 1.50—2.00.
rEDIJK, 8 Juni. 60.000
.appelen 24,30—27.20 klei-
ÏMBLIK, 6 Juni. - Vroe-
lappelen. Aanvoer: 21.85U
ot 26.50—28.10; kriel 25.10
(Advertentie)
(Van onze speciale verslaggever
ZANDVOORT, Zondagmiddag „Ar-gen-ti-na, Ar-gen-ti-na, Gon-za-les, Gon-za-les",
klonk het vanmiddag om half zes gescandeerd uit de Noordelijke hoek van de grote
tribune op het Zandvoortse circuit. De race om de Grote Prijs van Nederland van de
K.N.A.C. was geëindigd. Froilan Gonzales, stralend en nog hoofdschuddend van ver-
hazmg, dat hij het had geklaard, stond beneden, blauw-witte vlag rond de schouders.
Boven, bij het hoekje van waaruit twee warmbloedige Argentijnse verslaggevers drie
uur lang via een speciaal eigen telefoonlijntje a raison van bijna vijftig gulden per
drie minuten het vaderland in schrille kleuren het verloop van de Zandvoortraces had
den geschilderd, was heel het Zuid-Amerikaanse temperament op hol geslagen. De
kleine kolonie zwaaide zingend en dansend met een enorme vlag. Om hun Gonzales.
Was Gonzales dan winnaar geworden? Hoe komt V erbij. De
erebeker was al Vang door Prins Bernhard onder de breed-uit
waaiende Italiaanse vlag en na de fleurig-huppelende tonen
van het Italiaanse volkslied aan de grijze Ascari uitgereikt en
deze Ascari had al hoog en breed met nummer twee, Farina
ook al een Italiaanin zijn he-bloemde Ferrari plaats genomen
voor de gulzige ogen van tientallen camera's. Wat had die
Gonzales dan gedaan?
Dat zullen we U vertellen. U
moet weten, dat de voorspelling
van enkele somberlingen tot bijna
op de leter was uitgekomen. Fer
rari, al enkele seizoenen opper
machtig, zou ook dit jaar weer
zijn coureurs als eersten langs het
tijdwaardnemershuis brengen. En
daar zag het bijna twintig ronden
lang naar uit. Ascari, Villoresi,
Farina en Hawthorn stuurden
meer dan een uur aan-een met
een bijna wanhopig-makende re
gelmaat hun Ferrari's langs de
Zandvoortse dreven, nagestaard
door de bijna 45.000 auto-sport-
enthousiasten, die op deze zonni
ge Zondag het badplaatsje stor
menderhand hadden genomen.
De opstelling had veel beloofd.
Een fabrieksploeg van vier Fer
rari's, natuurlijk, maar daarnaast
de Maserati-stal met de Argen
tijnse campionissimo Fangio, diens
geslepen handlanger Gonzales en
de verbeten Bonetto. Dan een
Gordiniploeg van drie man: Trin-
tignant, Harry Schell en Mières.
Voorts een detachement Con-
naught-rijders: Salvadori, McAl-
pine en John Claes en dan nog
wat ijzervreters als Macklin,
Wharton, Rosier, De Graffenried,
Stirling Moss en Peter Collins.
Negentien renners van de boven
ste plank met negentien wagens
van de bovenste plank. Zandvoort
had nog nooit zoiets beleefd.
Maar ach, hoe giing dat. De Ita
liaanse broeders van generaal
Ferarri, namen al vanaf de start
geen snippertje risico. Vanaf het
moment, dat dit eskadron sner
pende monsters als een bende
dolle horzels voor de eerste maal
op de Tarzanbocht aan kwam
stuiven, zaten de Ferrari's aan de
kop. Ascari, met de beste kansen
voor het wereldkampioenschap,
vooraan. Pal achter hem, als een
lijfwacht, Farina en Villoresi, be
dacht op het smoren van iedere
aanval uit het middenveld. In dat
middenveld brulden de uitlaten
van de Maserati's hun ongetem
perde spijt uit over dat gedoe in
de voorste gelederen. En meer
dan spijt. De Italianen moesten
niet denken, dat Argentina met
deze gang van zaken genoegen
nam. Dat nooit!
Fangio. de grote, de machtige,
stond er het beste voor. Op de
vierde plaats dreef hii ziin sner
pende machine tot groter en
groter spoed aan. Op de zesde
plaats, achter de vierde. Ferrari,
door Hawthorn bestuurd, ioeg
Gonzales, zijn hoofd vol listige
plannetjes. De derde Maserati-
man, Bonetto. lag nog achter de
Graffenried en Harry Schell als
negende. Dat duurde zo'n ronde
of twintig en van veranderingen
in voornemens en stand viel
niets te bespeuren. Dat zag er
dus voor Maserati niet zo best
uit.
Het werd nog erger. In de drie
en twintigste ronde bedankte de
fei-rode „kist" van Gonzales voor
de eer nog langer als een gek
achter de Italianen aan te dra
ven. De achterbrug had het door
de zware belasting begeven. En
veertien rond'en later houdt u
vast, lezer verliet Fangio. uit
gerekend Fangio. met een even
nukkige achterbrug. het perk der
ere. Het zag er voor de Maserati-
stal wat je noemt donkerbruin
uit
Bonetto zou nog in de strijd
gelegen hebben alson hoog
bevel niet in de zes en twintig
ste ronde Gonzales ziin wagen
had overgenomen. Wat was toen
de plaats van Froilan? De negen
de. Maar het leek, alsof de lenige
Argentijn nu het noodlot ging
tarten.
Zeven ronden verder had hij
achtereenvolgens Schell. de
Graffenried en Rosier „gepakt".
Maar Gonzales, nu door het dolle
heen. was daar niet tevreden
mee. Als een wreker zweepte hii
ziin gillende machine op. Secon
de na seconde liep hii in. aan
gemoedigd door Fangio. die zich
eerst netjes door Prins Bernhard
had laten fotograferen en nu
aan de pit was gekomen, en Bo
netto. Zienderogen won hii op
Hawthorn, die zich wel heel
hard vergiste, toen hii meende
op fluweel te zitten. Daar had
de uitleiding trouwens schuld
aan. Na drie en zestig ronden
kregen de Ferrari's een seintje
het wat kalmer aan te doen. Ze
mochten hun machines eens over
hun toeren draaien
Ascari en Hawthorn begrepen
de wenk. Villoresi had er maling
aan. Prompt na het „seintje"
brak hij het baanrecord, door
een ronde in 1 min. 52.8 sec. te
draaien: een snelheid van 133.82
kilometer per uur op Zandvoort's
beruchte bochtige en stroeve cir
cuit. En prompt verdween hij
naar het rennerskwartier met
een machine, die er de brui aan
gegeven had. Hawthorn bezette
nu de derde plaats, maar dat
duurde nog slechts tot de negen
en zeventigste ronde. Toen sloeg
Gonzales, iedere ronde een dik
ke seconde naderbij geslopen,
toe. Hawthorn beet zich onmid
dellijk als een terrier aan de
Argentijn vast. Het werd een
jakkeren, met centimeters ver
schil. Eerst een ronde of vijf
voor het einde capituleerde Haw
thorn definitief en aan de finish
bedroeg het verschil al bijna 200
meter.
Dat was de spectaculaire strijd
in heel de Grand Prix. Onder
tussen was er vanzelfsprekend
nog wel meer gebeurd. Farina
had de „meester" Ascari af en
toe voorzichtig gepolst of ook
hij niet eens even de kop mocht
nemen, maar de meester had de
gezel driftig terugverwezen naar
zijn tweede plaats. Die overigens
altlid nog goed was voor 2500
gulden
Piet Nortier had nog wel ge
popeld naar een aller-, aller
snelste ronde, door Ascari te ma
ken. maar de Italiaan toonde
zich wijzer. Hii had liever de
Grote Prijs van vierduizend gul
den zonder snelste ronde maar
met een héle machine, dan twee
honderd vijftig gulden met een
snelste ronde, maar ook met een
rokende wagen, ergens in het
duinzand.
Wat er nog meer gebeurd was?
Het uitvallen van SChell b.v. en
het uitvallen van Mières. Het
verdwijnen van Salvadori en het
verdwijnen, roemloos en wel al
in de vierde ronde, van Macklin.
Ook Mc.Alpine en Ken Wharton
gingen de weg naar het auto
kerkhof.
Ascari kreeg de beker, de dui
ten en de officiële hulde. Hii had
ze verdiend, de koene, knappe
en koele stuurman, de rekenaar
met fracties van seconden.
Gonzales kreeg de ovatie van
de duizendkoppige massa, die
hier de vechter terugzag, die
twee jaar geleden op hetzelfde
circuit in ziin uitgebrande wagen
dorst te stappen en die toen
glas-hard de race uitreed. En
goed uitreed. Deze Gonzales, dat
durven wij te voorspellen, heeft
als renner een toekomst, die
klinkt als een klok.
En tenslotte hier de eindstand:
1. Ascari (Ferrari) 2.53.35.8
(130.42); 2. Farina (Ferrari)
2.53.46.2 (130.29): 3. Gonzales
(Maserati) op 1 ronde: 4. Haw
thorn (Ferrari) op 1 ronde: 5. De
Graffenried (Maserati) op 2 ron
den: 6. Trintignant (Gordini) op
3 ronden: 7. Rosier (Ferrari) op
4 ronden: 8. Collins (H.W.M.) op
6 ronden: 9. Stirling Moss (Con-
naugt) op 7 ronden; 10. Claes
(slechts 53 ronden afgelegd).
De snelste ronde van Villoresi
in 1.52.8 (133.82 km) op Ferrari.
Nederlands korfbalteam
gelijk met België
De 37ste korfbalinterlandwed
strijd tussen Nederland en België,
die in het Ajax-stadion te Am
sterdam werd gespeeld, is geëin
digd in een gelijkspel 44.
Bij de rust had Nederland met
10 de leiding.
Neem bij Uw goede shag ook goed vloei!
ZANDVOORT, Zondagmiddag.
(Van onze verslaggever). De
internationale sportwagenrace,
die de strijd om de grote prijs
van Nederland van de K.N.A.C.
vanmiddag vooraf ging, was am
per één ronde oud, toten een ge
huil van ontzetting opging uit de
opeengepakte massa langs het cir
cuit. Beemsterboer uit Zwaag
die zich op het nippertje
nog als deelnemer had gemeld
en die zelfs voor deze feestelijke
gelegenheid een valhelm had
moeten lenen, was in de meute
die tussen Tarzan- en Hunzebocht
omlaag loeide - aan de kant de-
drongen en met de linkerwielen
in het zand geraakt. Als een ge
pijnigd fantoom sprong de slanke
witte B.M.W. zijwaarts omhoog,
buitelde om en sloeg, langzaam
wentelend, nog eenmaal zwaar
over de kop.
Beemsterboer? de geleende val
helm lag wiebelend op het maca
dam. De Noordhollandse coureur
was door de hevige schok uit
zijn wagen geslingerd in de
diepte van het duindal terecht
gekomen.
Zwijgend zagen de duizenden
aan de Westelijke rand van het
circuit, hoe helpers en artsen zich
van de helling lieten zakken
langs de na-rokende, omgeslagen
wagen. Zwijgend schouwden zij
toe, toen de brancard met het
bruine laken over de beweging
loze figuur langzaam naar de am
bulance werd gedragen.
Van Est triomphator
in Charlois
Te Rotterdam werd de Ronde
van Charlois, een wedstrijd voor
profs over een afstand van 128
km., gehouden. Wim van Est werd
winnaar in 2 uur 38 min. 52 sec.
De uitslag luiddt: 1. Van Est
(St. Willebrord) 2.38.52; 2. Van
As (Roosendaal); 3. Peters (Haar
lem); 4. Wagtmans (Breda); 5.
Dekkers (Eindhoven); 6. Schoen
makers (Eindhoven). Op een ron
de: 7. Roks (Sprundel).
Op het circuit te Zandvoort zijn Zondag Internationale Autoraces om de grote prijs
van Nederland gehouden. Winnaar werd Ascari met Ferrari.
We zien hier de start, voorop wereldkampioen Ascari, daarachter Villoresi, die op
moest geven en rechts achter hem Farina die tweede werd. Alle drie berijden zij 'n Ferrari.
Maar Piet Nortier had dra goed
nieuws: Beemsterboer was er af
gekomen met zegge en schrijve
een bloedneus. Misschien zal het
onderzoek nog een lichte verwon
ding aan de rug openbaren, Maar
dat is dan ook alles.
Bekende namen
Daar waren in die sportwagen
race bekende namen. Bos Eyssen
b.v. uit Bergen, Jaguar-Ridder,
bekend van de tulpenrallye en al
eerder bekend als de houder van
het Nederlandse uurrecord in de
klasse van de 3 tot 5 liter wagens.
Eddie Hertzberger, die voor de
oorlog in zijn onverslijtbare As
ton Martin de schrik van de Euro
pese banen was. Dries van der
Lof van de Ecurie Twenthe, drie
maal klassewinnaar in de tulpen
rallye en houder van het Neder
lands uurrecord in de klasse van
1100 tot 1500 cc. Martens, de
Leeuwardenaar, een geduchte te
genstander in de strijd om tweede
plaatsen. Reys, Skodaspecialist
de onweerstaanbare in de eerste
Zandvoortraces, weet U nog?
en Roosdorp, de Antwerpse Ne
derlander. Dan was er nog Heze-
mans, die een soort oranje-gelakte
ponton bevoer, een bar plat ge
vaarte, waarbinnen zich een an
derhalve liter porsche verborgen
hield en wie nog meerdrie
Engelsen, laten We ze niet ver
geten: Mayers, Line en Davis,
de eerste twee met een splinter
nieuwe Kieft, de laatste met een
Tojeiro van twee liter.
Niet al deze heren verschenen
echter na het uur, waarin zij zo
veel mogelijk kilometers moesten
zien te rijden, aan de finish.
Mayers, door het uitvallen van
Hezemans van de vijfde naar de
vierde plaats opgeschoven, kreeg
het daar al spoedig aan de stok
met Eddie Hertzberger, die in
een nieuwe Aston bezig was zich
zijn oude liefde te herinneren en
die dat deed met een vaartje,
waar U en ik eerbiedig onze pet
ten voor af nemen. Hij bezette
trots de derde plaats, maar de
Brit kwam toch ten lange leste
in de negentiende ronde zijn
Hollandse rivaal voorbij. Welke
krachttoer, dat dient onmiddellijk
vermeld, zoveel van zijn glan
zende Kieft vergde dat het goede
beestje prompt ging sukkelen
aan een gebroken koppeling. En
daarmee is het, zo ge wellicht
weet, kwaad rijden, laat staan
racen.
De Duitser Boulla was in de
derde ronde al van het toneel
verdwenen. Bos Eyssen bracht
de pits vaker een bezoek dan
voor zijn klassering bevorderlijk
was en moest zijn bejaarde Cotura
na 22 ronden definitief in de han
den van de jongens met de smeer
olie op hun overalls achterlaten.
Er restten dus nog negen ren
ners en onder deze moest de
vette hap van zeventien honderd
en vijftig gulden verdeeld wor
den: een eerste prijs van vijfhon
derd en de rest verdeeld over de
verdere aankomenden.
Koster, trotse berijder van een
heel mooie Maserati-sport, joeg
zijn rode kogel zes ronden iang
aan de kop van de indrukwek
kende stoet over het circuit,
steeds belaagd door de Pojeiro
van de Brit Davis. In de zevende
ronde sloeg Davis zijn slag. Ech
ter niet voor lang. Om beurten
glipten de rode Maserati en de
groene Pojero elkaar voorbij.
Het voorgeschreven uur rijden
was bijna voorbij, toen Davis in
een laatste poging de Pojeiro op
nieuw aan bakboord van de Ma
serati bracht. Zo hardnekkig ver
dedigde hij zijn voorsprong, en
zo weinig minuten waren er nog
maar te rijden, dat Koster geen
kans meer kreeg.
Roosdorp, die bij de Le Mans
start waarbij de wagens aan
de ene kant van de rijweg staan
en de coureurs aan de andere
kant niet snel genoeg kon
wegkomen, raakte deze minuten
niet meer kwijt, maar reed een
zeer snelle soepele race. Van de
11de plaats opklimmend eindigde
hij als zesde. Dries van der Lof,
die lang op de zevende plaats
had gebivakkeerd, had ronde na
ronde Maasland van zijn wielen
gehouden, was al eenmaal onder
het juk doorgegaan, maar had
zijn plaats toch weer veroverd.
In de laatste minuten echter
werd hij gedwongen opnieuw 't van twee liter.
hoofd te buigen en nu voorgoed.
Martens, in den beginne op de
11de plaats, was goed op weg-naar
hogerop, toen hij even voorbij
de tarzan-bocht zijn wagen een
ogenblik uit de hand liet lopen.
De Aston verloochende onmiddel
lijk zijn baas, door de neus te
wenden in de richting, vanwaar
hij gekomen was. Het oponthoud
kostte Martens tijd en mis
schien heeft hij het daarna wat
voorzichtiger aan gedaan....
De einduitslag luidt:
1. F. C. Davis (Gr. Br.) met
Pojeiro 27 ronden, afstand 112,42
km, tijd 60 min. 25,2; 2. Koster
(Ned.) met Maserati 61.13,2
(110,96 km.); 3. E. Hertzberger
met Aston Martin, 61.36,6 (110,85
km.); 4. Maasland met Cotura
op 1 ronde; 5. v. d. Lof met Kieft
op 1 ronde; 6. Roosdorp met Ve
ritas op 1 ronde; 7. Line (Gr. Br.)
met Kieft op 1 ronde; 8. Martens
(Ned.) met Aston Martin op 2
ronden. 9. v. d. Klooster met B.
M.W. op 5 ronden.
De snelste ronde werd gemaakt
door Davis in 2 min. 9,7 sec., het
geen een gemiddelde snelheid 'be
tekent van 116,38 km. op een
lastig, geaccidenteerd en bochtig
circuit en dat al in een Tojeiro
De uitslagen van de op Zon
dag gehouden draverijen te Duin
digt luiden:
Stormprijs: 1. Peter Snel (A.
Th. Knijnenburg) tijd 3.09.4,
1.31.9; 2. Postduifje K; 3. Quo
Vadis Duluth Z.
Tot.: w. 2.40, pl. 1.30, 1.40, 1.80
gek. 3.10, cov. 3.10.
Mistralprijs: 1 Quick Silver S
(H. C. ten Hage) tijd 3.43.9 1.29.6;
2. Query Hanover; 3. Prins Gre-
gor.
Tot.: w. 2.50, pl. 1.40, 1.50, 2.60,
gek. 3.50, cov. 4.50.
Orkaanprijs: 1. Roland (P. A.
Strooper) tijd 3.04.2, 1.29.9; 2. R.
Petrosia; 3. Reve d'Or.
Tot.: w. 1.70. pl. 1.30 1.70, 1.80.
gek. 4.70, cov. 3.20.
Tornadoprijs: 1. Odylle Spencer
(P. A. Strooper), tijd 3.04.2, 1.26.9
2a Persimon; 3. Peter Spencer.
Tot.: w. 6.50, pl. 2.40, 1.60, 1.90,
gek. 8.40, cov. 4.10.
Typhoon,prijs: 1 Mc Heny (J.
J. Korver, 3.00.4, 1.25.9; 2. Ju-
noschka; 3. Nelson.
Tot.: w. 2.10. pl. 1.60, 2.60 gek
17.20. cov. 8.20.
Bekroning van
zijn loopbaan
Voor 500.000 toeschouwers, on
der wie Koningin Elizabeth en
de hertog van Edinburgh, heeft
Gordon Richards sinds kort
geridderd de 174e derby ge
wonnen. Engelands beroemdste
jockey reeds ontelbare malen
winnaar van grote wedstrijden
bevocht zijn eerste derby-zege op
het paard Pinza, dat eigendom is
van sir Victor Sassoon.
Het was Zaterdag de 28e keer
dat Richards meereed. Juist nu
hij over het hoogtepunt van zijn
prachtige loopbaan heen scheen,
ging zijn lang gekoesterde wens
in vervulling. Onder geestdriftige
toejuichingen van het publiek
stoof Pinza als eerste door de fi
nish, daarbij het paard Aureole
van Konigin Elizabeth op ander
halve lengte latende. De vorstin
beheerste zich koninklijk, zowel
toen het er even op leek, dat
Aureole zou gaan winnen, als,
toen de overwinning van Pinza
steeds zekerder werd.
Sir Victor Sassoon won 19.118
pond sterling, ongeveer 1500 pond
minder dan de record-prijs, ver
leden jaar door de Aga Khan met
het paard Tulyar gewonnen.
Sir Gordon Richards verklaar
de na afloop, zeer blij te zijn, al
speet het hem, dat hij het paard
van Koningin Elizabeth had ver
slagen.
De tijd van Pinza over de 2400
meter was twee minuten 35.6 sec.
Het record staat op naam van het
paard Mahmoed met twee minu
ten 33 4/5 sec. Het dateert van
1936.
Arie van Vliet verslagen
door Harris
Op -de Paddington-baan te Lon
den werden wielerwedstrijden ge
houden, waarvan het hoofdnum
mer werd gevormd door een
sprintwedstrijd over drie manches
van 440 yards tussen van Vliet
en Harris. Harris zegevierde door
in twee races als eerste in 24.9
sec. te eindigen.
Dit seizoen:
Het ziet er naar uit dat de Ne
derlandse sprintkampioen Theo
Saat dit seizoen niet meer aan de
start zal verschijnen.
De V. en L.'er lijdt al enige tijd
aan ischias en gezien de aard der
kwaal kan verwacht worden, dat
hij de eerste maanden nog niet
in staat zal zijn serieus te trainen
(Van onze speciale verslaggever)
Geheel onverwacht kwam er in de wedstrijd Z.F
Oosterparkers zeven minuten voor het einde ondraag
lijke spanning binnen en buiten de lijnen. De Zaandam
mers hadden reeds voor de rust een nuttige 2O voor
sprong genomen en schenen in de tweede helft rustig
naar een overwinning te stevenen. In die zevende minuut
voor het einde echter was de kleine zwartharige links
binnen Groninger net iets eerder bij de bal dan Kabel. In
een flits zag hij schutter Wolda vrij saanschoof hem het
leer toe en enkele seconden later vielen elf Groningers
elkaar om de hals: met een verrassend hard afstands
schot had de blonde aanvalsleider keeper Lust kansloos
geslagen (2—1
Ja, daarna ging het er ineens
spannen. De tientallen toeschou
wers, die het veld vóór dit doel
punt reeds hadden willen verla
ten, keerden op hun schreden
terug als verwachtten zij nu ten
slotte nog iets te zien, waarop
zij eigenlijk gedurende de ge
hele wedstrijd hadden gewacnt:
Spanning, sensatie en promotie
sfeer. Inderdaad werd de span-
,ning voelbaar en hing er even
de sfeer, die in zulke wedstrij
den gedurende tweemaal drie
kwartier aanwezig pleegt te zijn.
Sensatie eöhter Bleef uit. ZFC
was ineens uit een soort voetbal-
slaap opgeschrikt en liet de gas
ten geen moment vrjj spel meer.
Traag 'kropen de minuten voor
bij, deels angstige, deels hoopvol
le supporters raadpleegden ieder
halve minuut hun horloge, doch
aan geen van beide kanten deden
zich -nog serieuze scoringskansen
voor.
En toenin de laatste mi-
en in wedstrijden uit te komen, nuut mochten de Groningers op
rechts een corner nemen. De
kleine, stevige Boven zette het
leer fraai voor doel, een scrim
mage volgde, doch uileindelijk
kwamen de Zaandammers zege
vierend en opgelucht uit deze las
tige situatie te voorschijn. Het
eindsignaal liet niet meer op
zich wachten
ZFC had dus met 21 gewon
nen. Verdiend gewonnen, want
de Zaandammers hadden getoond
een betere ploeg te bezitten.
Technisch waren zij Oosterparkers
ongetwijfeld de baas en ook op
tactisch gebied konden de Gro
ningers iets van hen leren. En
tóclh.. speelde de thuisclub lang
geen le klas voetbal. Plaatsen,
positiekiezen en schieten lieten
daarvoor te veel te wensen over.
Ook de Groningers kwamen dus
niet boven middelmatig tweede
klasse peil uit. Hun spel was zon
der franje, maaren dat
was een goede eigenschap
recht door zee. De gasten schie
pen zich hierdoor vaak fraaie
kansen, die overigens nog niet
eens zo slecht werden benut.
Wanneer de lange blonde Kruger
immers ook maar een greintje
geluk had gehad, dan had de
anders kunnen
strijd ai direct
uitpakken.
Inderdaad, Oosterparkers was
niet eens zo slecht begonnen. De
aalvlugge linksbuiten Prijs mocht
dan reeds in de tweede minuut
zijn visite-kaartje met een hoog
vleugelschot hebben gedemon
streerd en zelfs in de zesde mi
nuut ZFC met een tam rollertje
de leiding hebben gegeven, de
Groningers sloegen meteen fel
tteruig. Nog in diezelfde minuut
schoot Kruger keihard tegen de
lat, en in de negende liet de
rechtsbinnen opnieuw zien, dat
Oosterparkers er was. Zonder
omwegen nam hij het leer in de
Vlucht mee en joeg hij het met
een naar dat deel van het doel,
waar keeper Lust niet was.
Hierna deed de kleine linksbin
nen Groninger van zich spreken.
Steeds scherp opgesteld mid-
voor Wolda speelde in de eerste
helft in teruggetrokken positie
was hij een voortdurend gevaar
voor de ZFC-verdediging.
Een blunder van spil v.d. Veen
was echter oorzaak van een twee
de Zaans doelpunt. Nog maar
juist had rechtsbuiten Boven een
vrije trap door de stijlvolle Zaan-
se keeper zien gekeerd, toen de
stoere spil onnodig een hoge bal
in 'het strafschopgebied met zijn
hand wegsloeg. Zijn college aan
de andere kant strafte ziin fout
degelijk af: 20.
Oosterparkers 'kwam onverdro
ten terug, maar het enthousias
me van het eerste half uur was
er nu toch uit. Kruger stelde de
Zaanse doelman nog wel met een
hard schot op de proef, maar
dit en ook andere schoten en
kopballen leverden geen succes
op.
Oo'k in de tweede helft werk
ten de gasten hard. De donkere
Groninger flenterde een paar keer
als een windhond door de ver
dediging en ook Wolda werd nu
af en toe gevaarlijk, doch tot
werkelijke daden brachten de
gasten het niet totde reeds
genoemde zevende minuut voor
j het einde. ZFC hield daarna
echter de deur dicht.
Kubler start niet in
de Tour de France
De Zwitser Kubler heeft de
Zwitserse Wielerbond er van in
kennis gesteld niet aan de Tour
de France en de Ronde van Zwit
serland te zullen deelnemen.