Tweemaal het „Deutsch landlied Guzzi van Lorenzetti gaf Nortons de genadeslag Meedogenloos vechtende Gilera's kregen de Nortons niet klein Werner Haas (24 j.) verovert de lichte klassen voor N.S.U., Guzzi verschijnt winnend in 350 c.c. - Duke ongenaakbaar Driekus Veer eervolle vijfde Hoog boven allen schitterde Duke Piet Bakker iverd tiende De uitslagen De 350 cc-klasse Lo Simons Ned. kampioen op prachtige 13e plaats Farina wint in Rouaan ■3 Maandag 29 Juni 1953 Pagina DE 125 CC (Van één onzer verslaggevers) Twee MV's en één Morini „brom den" vóór de NSU van Werner Haas langs de startlijn na de eerste ronde in de 125 cc klasse. Maar in de pitt van de Duitse fabriek gaf de ploegleider het teken van de aanval. Werner Haas tóóg ten aanval. Voorbij Laaghalerveen draaide hij de gashandle wijd open en zijn vooruitschietende zilverachtige N.S.U. zaaide ontzetting in de ge lederen van de Italiaanse coureurs. Wel zat Carlo Ubbiali, Italië's nummer één, nog in het spoor van de kleine Duitser, wel stuurde Cecil Sandford zijn M.V. als derde langs de pitts, doch ergens langs de weg tussen Laaghalen en de Haan stonden Alfredo Copeta en Emilio Mendoeni met droefheid in het hart naar hun over de kop ge draaide motor te staren. Weg was de zelfverzekerdheid van de Itali anen, die in „hun" nummer, de 125 cc, waarin ze jarenlang geen concurrent in de nabijheid van de eerste plaats hadden gegund, nu plotseling in de verdediging waren gedrukt. In de verdediging? Het werd slechts een krampach tig pogen om de tweede en derde plaats te redden achter een steeds verder van hen weglopende Haas. Achter de twee M.V.'s nog een Morini van Zinzani, daarachter de tweede N.S.U. van Otto Daiber. En in het zog van dit vijftal streden drie Nederlanders. Driekus Veer, Lo Simons en Dick Renooy om de Nederlandse titel. Driekus Veer, de hele week wanhopig speurend naar een be hoorlijke machine, was pas Vrijdag de koning te rijk geworden met zijn Morini; Lo Simons reed een eveneens behoorlijke Mondial en Dick Renooy had zijn oude getrou we Eysink niet in de steek gelaten. De strijd tussen dit drietal was fel en dramatisch. Zo fel, dat in de laatste phase van de wedstrijd, na dat Dick Renooy zijn machine bij de pitt had moeten inleveren (al weer pech!), de N.S.U. van Daiber bezweek onder de druk van de twee Nederlandse cracks, die nu tonen konden, dat als ze maar een goede machine krijgen, hun prestaties met de buitenlanders op één lijn staan. Zij aan zij vochten „Lo en Drie kus" hun strijd uit. Zij aan zij sjasten ze door de laatste bocht voor de finish. Toen perste Driekus Veer de laatste druppels extra snelheid uit zijn Morini, die hem de Nederlandse titel en de.... prachtige vijfde plaats in het eind klassement bezorgden. Daarna konden ze gaan luisteren naar het Duitse volkslied ter ere van Werner Haas, die met 47 sec. voorsprong op Ubbiali en Sandford door de finish was gesneld. (Van een onzer verslaggevers) ASSEN, 27 Juni. Honderd vijf en twintig duizend mensen hebben de orkaan van de TT over zich heen la ten gaan. De vaste bezoekers troffen er de zo bekende sfeer. Maar tweemaal was er de merkbare opwinding over iets heel nieuws. Dat was, toen over de tribunes, over het bonte gedoe rond de pits en over de heidevelden de klanken verwaaiden van het „Deutsch- land, Deutschland iiber alles, iiber alles in die Welt". Wat voor gevoelens er bij het horen van dit lied door je heen mogen gaan, dit staat vast: het land van de jammer lijke puinhopen maakt weer machines, die bij de besten ter wereld behoren. Tweemaal stond de verlegen Werner Haas met zijn hoofd in een krans. Hij had in de beide lichte klassen een zilvergrijze NSU met jonge meester hand naar de zege laten vliegen. Werd dus in de 250 en 125 cc de vermaardheid der Italiaanse merken aan flarden gereden, de grommende Nortons ondergingen hetzelfde lot in de drie en een halve liter klasse. De Guzzi, die in de 500 ce zo door en door kansloos zou blijken, kwam in de 350 cc door middel van Lorenzetti stormenderhand op de eerste plaats. Een machine notabene, die veertien dagen geleden nog niet eens bestond, want Guzzi fabriceerde geen 350-ers. En tenslotte aller Duken Duke! Het motorgenie was op Gilera, de adelaar onder de zware motoren, als een ade laar ook zo ongenaakbaar geworden. Voorlopig zal een race zoals hij op dit perfecte circuit reed, zich wel niet kunnen herhalen, zulk een huivering wekkend volmaakt rijden was dat! Ray Amm verdient direct na Duke geroemd te worden, want hij reed op zijn parmantige Norton een ronde van 16.490 kilometer in 6 minuten 5,3 sec., hetgeen neerkomt op een gemid delde snelheid van 162,5 km per uur. Op het Asser circuit is er nooit in de voorbije eeuwen een ronde zó snel af gelegd. Trouwens, het lijstje van de gebroken records ziet er ook overigens hele divisie politie-agenten op de been, eerbiedwaardig uit. De vijfde winnaar is het circuit zelf. Van geen enkele der ongeveer 140 die vriendelijk, maar beslist de stro men door de juiste bedding leidden. Het weer was van goede kwaliteit. renners is ook maar één haar gekrenkt i niet te warm, niet te koud. In de buurt en dat terwijl de meesten van die heren een vrij intense haardos be zitten, Daags vóór de races hadden de organisatoren nog eens 32 bomen laten kappen om de veiligheid te ver hogen. De renners reden vandaag met 150 km per uur waarlijk veiliger dan u en wij met 70 km door een dorps straat. De organisatie op het circuit was boven alle lof verheven. Zó goed was de bewaking van de baan, dat zelfs paarden er tijdens de wedstrijden niet meer op wisten door te dringen, zoals vorig jaar gebeurde. De aan- en afvoer van de toeschou wers verliep galant en vlot. Een ieder, die lezen heeft geleerd, kon de weg naar en van zijn plaats zonder te vragen vinden. Er was in Assen en omgeving een van Hooghalen viel kennelijk bij vergissing tijdens de tweede race een hoeveelheid regen, terwijl bij de start de zon scheen. De zon kwam in de middag in volle glorie meegenieten van de prachtige TT, zij werkte de begeerde huidverkleuring in de hand en speelde de verkopers van sappige of vloeibare koopwaar in de kaart. Er is in Assen weer royaal niet geld omgesprongen, iets waarvan velen, binnen het strenge kader van vastge stelde prijzen, hebben geprofiteerd, zelfs het boerenjongetje, dat op een zandweg stond met een kist, waarop een kan limonade, twee glazen en een emmer inet pompwater om te spoelen. Maar zijn klandizie was niet zeer uit gebreid, iets wat trouwens wel meer beginnende zaken hebben. (Zie ook pagina 6) WERNER HAAS OP PROEF BEGONNEN Werner Haas is 24 jaar oud en van beroep werktuigkun dige. Een stille, bescheiden jongen met rustige otgen, klein van gestalte, maar lenig als een kat. Twee jaar geleden was hi) nog een onbekende renner, die op een zelf gefokt ma chientje wel eens meedeed aan races. Hij slaagde erin bij de N.S.U.-fabrieken te komen en vergezelde de fabrieksrenners naar de wedstrijden op de grote banen. Het vorig jaar mocht hij in een 125 c.c.-race bij wijze van proef invallen voor een ander. Tot ieders stomme verbazing werd hij meteen tweede vóór Ubiali en Sandford. Dit jaar behaalde hij in de Engelse T.T. op Mann tweemaal een tweede prijs en in Assen is tenslotte zijn ster boven die van alle andere beroemdheden in de lichte klassen uitgerezen. (Van een onzer verslaggevers ASSEN, 27 Juni Het rauwe verhaal van de halve-liter klasse is niet geschreven door de gentleman-coureur Geoff Duke, die met een stralenkrans van ongenaakbaar heid rond de sneeuwwitte valhelm 264 kilometer voort ijlde op een machine, welker geluid deed denken aan dat van een vol orgel... Nee, het verhaal is geschreven door het spectakel, dat zich op een paar honderd meter achter Duke afspeelde, het meedogenloze, keiharde gevecht tussen de Gilera's en de Nortons, de wolven tegen de beren. De wolven hebben tenslotte de beren wel neergeslagen, maar zij hebben hun bloed niet opgelikt. Al straalde ook nog zo be toverend de gloed van zes Gilera's, bereden door zes kampioenen, de donkere Nortons zijn er nog en zullen terugkomen, zolang de pientere rijders Kavanagh en Amm de manége van die wonder lijke ouwe rot Joe Graig trouw blijven. De motoren aan de start vielen stil. In die geweldige stilte ston den 39 rijders met de ogen op de starter, met de handen op het stuur. Het oranje licht knipte aan. Dichtbij prikten twee klappende handen gaten in de stilte, het geklap plantte zich voort en golfde langs de tribunes. Nog een halve minuut en ja, daar viel het startsein. En toen, toen was het alsof een kudde brullende buffels losbrak en met dof gerommel zijn pad zocht naar de horizon. Duke, de man met de beste trainingstijd (6.13) stond voorop. Zijn teamgenoot Milani spoot het eerst weg, maar op het rechte eind tussen de Barteldsbocht en de Oude Tol maalde de Gilera van Duke met 220 kilometer per uur de hele vloot achter zich weg. Niemand heeft hem meer gepas seerd. De Nortons lagen direct goed in het gevecht. Kavanagh en Amm (niet met de stroomlijn- machine) achter Duke, dan Cole man op AJS en dan pas de Gi- lera's van Colgano en Armstrong. I wijk schreeuwde door de micro- Pas op de negende plaats pas seerde de wereldkampioen Ma- setti. Milani bezocht al na één ronde de Gilera-pit. Defect rem pedaal. Noodlot De toestand wijzigde zich met langzaam groeiende noodlottig heid ten nadele van de twee heldhaftige Norton-rijders. In de zesde ronde scheen de kans ver keken: Duke, sneller en sneller eenzaam aan de kop gekomen, dan de Gilera's van Armstrong en Masetti en op de vierde en vijfde plaats Amm en Kavanagh. Flarden stank dreven langs de tribunes, telkenmale als het ge weldige viertal passeerde. De minder volmaakte Nortons won nen supporters in de dichte drom men der toeschouwers. Amm en Kavanagh bleven zich aan de Gilera's vastbijten. Wat waren ze van plan? In de negende ronde veerden de duizenden op. Louis v. Noord- foon het nieuws, dat de twee Nortons een grote voorsprong hadden genomen op Armstrong en Masetti. Zo kwam Norton dus toch terug.De grijze opper stalmeester Joe Graig zat in de pit het wonder even laconiek te bekijken ais even tevoren de ramp. Drie ronden lang passeerden Amm en Kavanagh 40 seconden achter Duke, doch enige honder den meters voor de andere Gi lera's. In de elfde ronde snotterde Masetti met een rokende motor naar de Gilera-pit toe. 1 minuut 20 seconden later loeide het rode monster weer weg, maar slechts voor twee ronden. Toen was het afgelopen. Alleen Reg Armstrong voer nog in het kielzog van Ka vanagh en Amm. Hij voelde, dat zijn Gilera in elk geval bereid was mede te werken aan het in halen van Kavanagh. Dat gebeur de in de dertiende ronde, drie ronden voor het eind. Tegen de meer geroutineerde Amm echter had hij geen schijn van kans. Amm zoek Zo kwam de laatste ronde. Reeds begon het gedraaf bij de start, ter verheerlijking van de glorieuze Duke, die 160.89.5 km gemiddeld had gereden, tegen Masetti vorig jaar 156.46 km. Toen deed de laatste sensatie de deur dicht. Ray Amm had de ingewanden van zijn Norton in het zicht van de haven kapot gedraaid. Hij stopte in Hooghalen, glipte daar een hotel binnen en vroeg een glas water en een sigaret. Op deze wijze werd Gilera (Arm strong) toch nog een tweede prijs in de schoot geworpen. De anderen De nieuwe Guzzi's met Ander son en Lorenzetti speelden geen rol van betekenis. Ook de Duitse machines waren (nog) niet per fect genoeg om de ereplaatsen te bereiken. Walter Zeiler kon zijn razend snelle BMW niet plat ge noeg leggen in de bochten, een fout in de bouw, die wel in de kortste keren zal worden her steld. (Advertentie) De 125 cc klasse: 1. Haas (Did.) N.S.U. 54 min. M.6 sec. (gemiddelde uursnelheid 126.978 km.); 2. Ubbiali (It.) M.V.; 3. Sand ford (Gb.) M.V.; 4. Zinzani (It.) Mo rini; 5. Veer (Ned.) Morini; 6. Si mons (Ned.) Mondial; 7. Clark (Eng. M.V. Op één ronde: 8. van der Waerdt (Ned.) Eysink 9. Webster (Gb.) M.V.; 10. de Gree Jr. (Ned.) Grefa. De snelste ronde werd gemaakt dooi d$ Duitser Haas met N.S.U. in 7 min. 41.3 sec., gemiddelde uursnel heid 128.685 Km., hetgeen een nieuw ronde-record betekent. 350 cc Klasse: 1. Lorenzetti (Italië) met Guzzi 1 uur 18 min. 54,7 sec. (150.456 km/u); 2. Amm (Rhodesia) Norton; 3. Kava nagh (Australië) Norton; 4. Brett (Engeland) Norton: 5. Ring (Austra lië) A.J.S. 6. Doran (Engeland) A.J.S Op één ronde: 13. Lo Simons (Ned.) met A.J.S.; 17. Elbersen (Ned.) met A.J.S. De snelste ronde werd gemaakt dooi de Engelsman Anderson met Guzzi in 6 min. 26,9 sec. (153.430 km/u) hetgeen een nieuw ronderecord betekent. De 250 cc klasse: 1. Haas (Duitsland) N.S.U. 1 uur 7 min 19,3 sec. (146.973 km/u); 2. Anderson (Gr Br.) Guzzi; 3. Arm strong (Ierland) N.S.U. 4. Lorenzetti (Italië) Guzzi; 5. Wuensche (Duits land) D.K.W.; 6. Hobl (Duitsland) D. K.W.; 7. Wheeler (Gr. Br.) Guzzi; 8 Willis (Australië) Velocette. Op één ronde: 9. Postma (Ned.) Guzzi; 10. Thorn Prikker (Duitsland) Guzzi; 11. Web ster (Gr. Br.) V.elocette. Op 2 ronden 12. Maddrick (Gr. Br.) Guzzi; 13. Plet (Ned.) Excelsior; 14. Ferguson (Gr. Br.) Velocette. De 500 cc klasse: I. Duke (G.B.) Gilera 1 uur 38 min 23,3 sec. (gem. uursnelheid 160.895 K.m.); 2. Armstrong (Ierland) Gilera; 3. Kavanagh (Australië) Norton; 4. Colnago (Italië) Gilera; 5. Brett (G B.) Norton; 6. Doran (G.B.) A.J.S. Op één ronde: 7. Zeiler (Did.) B.M.W.; 8. Bakkei (Nederland) Norton; 9. Laurent (N. ZeelandD) Norton; 10. Read (G.B.) Norton. Op twee ronden: II. Bryen (Australië) Norton; 12. Rozenberg (Nederland) Matchless Op drie ronden: 13. Simons (Nederland) Norton. De snelste ronde werd gemaaki door Amm (Rhodesia) met Norton in 6 min. 5,3 sec., gemiddelde uursnel heid 162,503 Km., hetgeen een nieuw ronde record betekent. (Advertentie) Last van «enowen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen LJ er overheen. Gerrit Voor ting derde te Maldegem De Belg Roger de Smet heeft een wegwedstrijd voor profs te Maldegem gewonnen. Hij reed het parcours van 239 kilometer in 5 uur 30 min. Tweede werd Mattihys (B.) en derde Gerrit Voorting (Ned.). Thys Roks (Ned.) werd elfde in het klasse ment. ZATOPEK GESLAGEN De drievoudige olympische kampioen, de Tsjech Zatopek, is tijdens wedstrijden te Opava op de 3000 meter geslagen door zijn landgenoot Jungwirth. Jungwirth won in 8 min. 12.2 sec. De tijd van Zapotek was 8.13.8. (Van een onzer verslaggevers) Onder grote belangstelling zijn Zaterdag op het circuit te Assen de jaarlijkse T.T. races gehouden. Hier zien we de start van de deelnemers in de 500 cc klasse, waarin de Engels man G. E. Duke tweede van rechts nr. 4) winnaar werd. heen en weer liepen. Nu werd Piet tiende. Op het 5.1 km lange circuit van Rouaan werd over een totaal af stand van 306 km. de grote auto- mobiel-prijs van Rouaan gereden. Het onzekere weer had vele toe schouwers thuis gehouden en niet meer dan 25 a 30.000 kijkers had den zich langs het circuit geschaard een aantal dat beduidend onder dat van vorige jaren lag. Het waren Ferrari's van Farina en de Engelsman Hawthorn, die zoals na de trainingsresultaten al algemeen werd verwacht, na de start de leiding namen. Halverwege de course, kort na dat Hawthorn een nieuwe record ronde met een gemiddelde van 138.253 km/u. had gereden, leidde Farina met Hawthorn op 7 sec., Trintignant op ruim een minuut en Rosier op een ronde. Erg interessant was de strijd niet althans niet aan de kop, waar Fa rina alleen nog maar door panne de eerste plaats kon kwijtraken. De uitslag luidt: 1 Farina (It.) met Ferrari 2 uur 15 min. 5.8 sec. (gemiddelde snelheid 135.902 km per uur). 2 Hawthorn (Gr. Br.) met Ferrari 2.15.07: 3 Etancelin (Fr.) me tTalbot op 3 ronden: 4 Schell (Ver. St.) met Gordini op 3 ronden. Met ere zij vermeld onze Piet Bakker op Norton, die de negende plaats zou hebben bereikt, als hij [jej wag eell ongewoon gezicht, bil de start van de 350 cc even meedogenloos als de Nieuw n Zeelander Laurent gas had ge- klasse geen Nortons in de voorste linie te zien. Drie cfals" en fotografen"gevlarifk grimmige rijders, Ray Amm, Kavanagh en Jack Brett keken tegen de ruggen op van de A.J.S.-er Coleman en twee spiksplinternieuwe Guzzi's, die bestuurd door Fergus Anderson en Lorenzetti Vrijdagmorgen op de training uit het niet verschenen waren en meteen maar rondetijden maakten om van verbazing achterover te vallen. Wel boog Ray Amm zijn hoofd steeds dieper over zijn stuur en vloog hij als een komeet dooi de bochten, wel rukte Jack Brett na een angstig slechte start met van de tiende naar de vierde plaats op, de twee Guzzi's kon den ze niet bedreigen. Alleen maar opjagen in de hoop dat onvoorzichtig geworden rijders de spiksplinternieuwe machir.?s, waarop nog nooit gereden was. over de kop zouden rijden. Die taktiek leek te gelukken. In de 5e ronde stak Ray Amm zijn duim omhoog in de richting van de Norton-pitt. Hakkelend als een jongen, die stout is geweest, kwam de Guz zi van Anderson aan. Slipperen- de koppeling. De noodreparatie duurde een volle minuut. In die zelfde vijfde ronde raasde een alle voorzichtigheid uit het oog verliezende Anderson zijn ma chine van de achtste naar de vijfde plaats, eveneens naar de snelste sonde van de hele wed strijd (6.26.9), doch ook naar de definitieve opgave. Ergens in de buurt van Het Maar nog was het sein van de start niet gegeven, of een Ray Amm als de wind zo snel, was naar voren geschoten en verdween als eerste in. de rich ting van Oude Tol, dat bij de nadering van de meute van 39 rijders als één man omhoog schoot om het wonder van twee Guzzi's aan de leiding in de 350 cc voor het eerst te aan schouwen. Want terwijl een diepbedroefde Coleman als een wanhopige aan zijn onwillige AJS zat te scheuren en uit eindelijk zonder een meter te hebben gereden achter de pitts verdween, schoten Lorenzetti en Anderson de Norton van Amm achterna, achterhaalden hem in Bartelds-bocht en vertoonden zich als glorieuse leiders bij Oude Tol. Toen het lawaai als van een rollend onweer voor het eerst de startlijnen passeerde, konden ook de tienduizenden daar de wonderbaarlijke Guzzi's aan. de kop aanschouwen. De Guzzi's die op weg waren aan. de Britse (d.i. de Norton) heerschappij in de 350 cc een einde te maken. Oude Kerkhof kon de Guzzi drukken. worden opgehaald. Doch Lorenzetti trok zich niets aan van. de drie Nortons, die als een grimmige bedreiging achtei hem aan joegen. Onverstoorbaai draaide hij zijn ronden en d< snelheid van zijn machine kon den de drie Britten niet berei ken. Gestadig groeide zijn voor spong 20, 25 31, 34 seconden ii de tiende ronde. Toen kreeg hi het seintje van de pitt het wa' kalmer aan te doen. Een uit allt macht voortdaverende Ray Amn kon de achterstand nog teruj brengen tot ruim twintig secon den. Nortons beste 'crack wa nog ergens voorbij Laaghaler veen, toen Lorenzetti zijn over winning, zijn bloemen en zijr volkslied tegemoet reed Kavanagh die tweemaal even bij de pitt was „aangegaan" voor een kleine repartie, kon toch nog zijn derde plaats behouden voor een aanstormende Brett Toen pas stuurde Ring en Dorar de eerste AJS-ers door de fi nish. Even later werd een triom phantelijke Lo Simons kampioe' van Nederland. Niet ergens i> de achterhoede, maar glorieu op een prachtige dertiende plaat voor beroemdheden als Sand- Wingh Mc Alpine en Fergusoi Nog een Nederlander reed d course uit: Elbersen, die als 17 binnenkwam. Eveneens een ui 'ekende prestatie. Bozon verbetert werehl record 200 meter rugsla De Fransman Gilbert Bozon te Algiers erin geslaagd ih wereldrecord, dat sedert 4 M. 1949 met 2 min. 18,5 sec. o naam stond van de Amerikaai Allan Staak, te verbeteren Bozon liet 2 min. 18,3 sec. af-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 3