Tweemaal het „Deutsch landlied
Guzzi van Lorenzetti gaf
Nortons de genadeslag
Meedogenloos vechtende Gilera's
kregen de Nortons niet klein
Werner Haas (24 j.) verovert de lichte klassen voor N.S.U.,
Guzzi verschijnt winnend in 350 c.c. - Duke ongenaakbaar
Driekus Veer
eervolle vijfde
Hoog boven allen schitterde Duke
Piet Bakker iverd tiende
De uitslagen
De 350 cc-klasse
Lo Simons Ned. kampioen
op prachtige 13e plaats
Farina wint
in Rouaan
■3
Maandag 29 Juni 1953
Pagina
DE 125 CC
(Van één onzer verslaggevers)
Twee MV's en één Morini „brom
den" vóór de NSU van Werner
Haas langs de startlijn na de eerste
ronde in de 125 cc klasse. Maar in
de pitt van de Duitse fabriek gaf
de ploegleider het teken van de
aanval.
Werner Haas tóóg ten aanval.
Voorbij Laaghalerveen draaide hij
de gashandle wijd open en zijn
vooruitschietende zilverachtige
N.S.U. zaaide ontzetting in de ge
lederen van de Italiaanse coureurs.
Wel zat Carlo Ubbiali, Italië's
nummer één, nog in het spoor van
de kleine Duitser, wel stuurde
Cecil Sandford zijn M.V. als derde
langs de pitts, doch ergens langs de
weg tussen Laaghalen en de Haan
stonden Alfredo Copeta en Emilio
Mendoeni met droefheid in het
hart naar hun over de kop ge
draaide motor te staren. Weg was
de zelfverzekerdheid van de Itali
anen, die in „hun" nummer, de
125 cc, waarin ze jarenlang geen
concurrent in de nabijheid van de
eerste plaats hadden gegund, nu
plotseling in de verdediging waren
gedrukt. In de verdediging?
Het werd slechts een krampach
tig pogen om de tweede en derde
plaats te redden achter een steeds
verder van hen weglopende Haas.
Achter de twee M.V.'s nog een
Morini van Zinzani, daarachter de
tweede N.S.U. van Otto Daiber.
En in het zog van dit vijftal
streden drie Nederlanders. Driekus
Veer, Lo Simons en Dick Renooy
om de Nederlandse titel.
Driekus Veer, de hele week
wanhopig speurend naar een be
hoorlijke machine, was pas Vrijdag
de koning te rijk geworden met
zijn Morini; Lo Simons reed een
eveneens behoorlijke Mondial en
Dick Renooy had zijn oude getrou
we Eysink niet in de steek gelaten.
De strijd tussen dit drietal was fel
en dramatisch. Zo fel, dat in de
laatste phase van de wedstrijd, na
dat Dick Renooy zijn machine bij
de pitt had moeten inleveren (al
weer pech!), de N.S.U. van Daiber
bezweek onder de druk van de
twee Nederlandse cracks, die nu
tonen konden, dat als ze maar
een goede machine krijgen, hun
prestaties met de buitenlanders op
één lijn staan.
Zij aan zij vochten „Lo en Drie
kus" hun strijd uit. Zij aan zij
sjasten ze door de laatste bocht
voor de finish. Toen perste Driekus
Veer de laatste druppels extra
snelheid uit zijn Morini, die hem
de Nederlandse titel en de....
prachtige vijfde plaats in het eind
klassement bezorgden.
Daarna konden ze gaan luisteren
naar het Duitse volkslied ter ere
van Werner Haas, die met 47 sec.
voorsprong op Ubbiali en Sandford
door de finish was gesneld.
(Van een onzer verslaggevers)
ASSEN, 27 Juni. Honderd vijf
en twintig duizend mensen hebben de
orkaan van de TT over zich heen la
ten gaan. De vaste bezoekers troffen
er de zo bekende sfeer. Maar tweemaal
was er de merkbare opwinding over
iets heel nieuws. Dat was, toen over
de tribunes, over het bonte gedoe rond
de pits en over de heidevelden de
klanken verwaaiden van het „Deutsch-
land, Deutschland iiber alles, iiber
alles in die Welt".
Wat voor gevoelens er bij het horen
van dit lied door je heen mogen gaan,
dit staat vast: het land van de jammer
lijke puinhopen maakt weer machines,
die bij de besten ter wereld behoren.
Tweemaal stond de verlegen Werner
Haas met zijn hoofd in een krans. Hij
had in de beide lichte klassen een
zilvergrijze NSU met jonge meester
hand naar de zege laten vliegen.
Werd dus in de 250 en 125 cc de
vermaardheid der Italiaanse merken
aan flarden gereden, de grommende
Nortons ondergingen hetzelfde lot in
de drie en een halve liter klasse. De
Guzzi, die in de 500 ce zo door en
door kansloos zou blijken, kwam in
de 350 cc door middel van Lorenzetti
stormenderhand op de eerste plaats.
Een machine notabene, die veertien
dagen geleden nog niet eens bestond,
want Guzzi fabriceerde geen 350-ers.
En tenslotte aller Duken Duke! Het
motorgenie was op Gilera, de adelaar
onder de zware motoren, als een ade
laar ook zo ongenaakbaar geworden.
Voorlopig zal een race zoals hij op dit
perfecte circuit reed, zich wel niet
kunnen herhalen, zulk een huivering
wekkend volmaakt rijden was dat!
Ray Amm verdient direct na Duke
geroemd te worden, want hij reed op
zijn parmantige Norton een ronde van
16.490 kilometer in 6 minuten 5,3
sec., hetgeen neerkomt op een gemid
delde snelheid van 162,5 km per uur.
Op het Asser circuit is er nooit in de
voorbije eeuwen een ronde zó snel af
gelegd. Trouwens, het lijstje van de
gebroken records ziet er ook overigens hele divisie politie-agenten op de been,
eerbiedwaardig uit.
De vijfde winnaar is het circuit zelf.
Van geen enkele der ongeveer 140
die vriendelijk, maar beslist de stro
men door de juiste bedding leidden.
Het weer was van goede kwaliteit.
renners is ook maar één haar gekrenkt i niet te warm, niet te koud. In de buurt
en dat terwijl de meesten van die
heren een vrij intense haardos be
zitten, Daags vóór de races hadden de
organisatoren nog eens 32 bomen
laten kappen om de veiligheid te ver
hogen. De renners reden vandaag met
150 km per uur waarlijk veiliger dan
u en wij met 70 km door een dorps
straat.
De organisatie op het circuit was
boven alle lof verheven. Zó goed was
de bewaking van de baan, dat zelfs
paarden er tijdens de wedstrijden niet
meer op wisten door te dringen, zoals
vorig jaar gebeurde.
De aan- en afvoer van de toeschou
wers verliep galant en vlot. Een ieder,
die lezen heeft geleerd, kon de weg
naar en van zijn plaats zonder te
vragen vinden.
Er was in Assen en omgeving een
van Hooghalen viel kennelijk bij
vergissing tijdens de tweede race
een hoeveelheid regen, terwijl bij de
start de zon scheen. De zon kwam in
de middag in volle glorie meegenieten
van de prachtige TT, zij werkte de
begeerde huidverkleuring in de hand
en speelde de verkopers van sappige
of vloeibare koopwaar in de kaart.
Er is in Assen weer royaal niet geld
omgesprongen, iets waarvan velen,
binnen het strenge kader van vastge
stelde prijzen, hebben geprofiteerd,
zelfs het boerenjongetje, dat op een
zandweg stond met een kist, waarop
een kan limonade, twee glazen en een
emmer inet pompwater om te spoelen.
Maar zijn klandizie was niet zeer uit
gebreid, iets wat trouwens wel meer
beginnende zaken hebben.
(Zie ook pagina 6)
WERNER HAAS
OP PROEF BEGONNEN
Werner Haas is 24 jaar oud
en van beroep werktuigkun
dige. Een stille, bescheiden
jongen met rustige otgen, klein
van gestalte, maar lenig als
een kat.
Twee jaar geleden was hi)
nog een onbekende renner,
die op een zelf gefokt ma
chientje wel eens meedeed
aan races.
Hij slaagde erin bij de
N.S.U.-fabrieken te komen en
vergezelde de fabrieksrenners
naar de wedstrijden op de
grote banen. Het vorig jaar
mocht hij in een 125 c.c.-race
bij wijze van proef invallen
voor een ander. Tot ieders
stomme verbazing werd hij
meteen tweede vóór Ubiali en
Sandford. Dit jaar behaalde
hij in de Engelse T.T. op
Mann tweemaal een tweede
prijs en in Assen is tenslotte
zijn ster boven die van alle
andere beroemdheden in de
lichte klassen uitgerezen.
(Van een onzer verslaggevers
ASSEN, 27 Juni Het rauwe verhaal van de halve-liter
klasse is niet geschreven door de gentleman-coureur
Geoff Duke, die met een stralenkrans van ongenaakbaar
heid rond de sneeuwwitte valhelm 264 kilometer voort
ijlde op een machine, welker geluid deed denken aan dat
van een vol orgel... Nee, het verhaal is geschreven door
het spectakel, dat zich op een paar honderd meter achter
Duke afspeelde, het meedogenloze, keiharde gevecht
tussen de Gilera's en de Nortons, de wolven tegen de
beren.
De wolven hebben tenslotte de beren wel neergeslagen, maar
zij hebben hun bloed niet opgelikt. Al straalde ook nog zo be
toverend de gloed van zes Gilera's, bereden door zes kampioenen,
de donkere Nortons zijn er nog en zullen terugkomen, zolang de
pientere rijders Kavanagh en Amm de manége van die wonder
lijke ouwe rot Joe Graig trouw blijven.
De motoren aan de start vielen
stil. In die geweldige stilte ston
den 39 rijders met de ogen op de
starter, met de handen op het
stuur. Het oranje licht knipte aan.
Dichtbij prikten twee klappende
handen gaten in de stilte, het
geklap plantte zich voort en
golfde langs de tribunes. Nog een
halve minuut en ja, daar viel het
startsein. En toen, toen was het
alsof een kudde brullende buffels
losbrak en met dof gerommel zijn
pad zocht naar de horizon.
Duke, de man met de beste
trainingstijd (6.13) stond voorop.
Zijn teamgenoot Milani spoot het
eerst weg, maar op het rechte
eind tussen de Barteldsbocht en
de Oude Tol maalde de Gilera van
Duke met 220 kilometer per uur
de hele vloot achter zich weg.
Niemand heeft hem meer gepas
seerd.
De Nortons lagen direct goed
in het gevecht. Kavanagh en
Amm (niet met de stroomlijn-
machine) achter Duke, dan Cole
man op AJS en dan pas de Gi-
lera's van Colgano en Armstrong. I wijk schreeuwde door de micro-
Pas op de negende plaats pas
seerde de wereldkampioen Ma-
setti. Milani bezocht al na één
ronde de Gilera-pit. Defect rem
pedaal.
Noodlot
De toestand wijzigde zich met
langzaam groeiende noodlottig
heid ten nadele van de twee
heldhaftige Norton-rijders. In de
zesde ronde scheen de kans ver
keken: Duke, sneller en sneller
eenzaam aan de kop gekomen,
dan de Gilera's van Armstrong en
Masetti en op de vierde en vijfde
plaats Amm en Kavanagh.
Flarden stank dreven langs de
tribunes, telkenmale als het ge
weldige viertal passeerde. De
minder volmaakte Nortons won
nen supporters in de dichte drom
men der toeschouwers. Amm en
Kavanagh bleven zich aan de
Gilera's vastbijten. Wat waren ze
van plan?
In de negende ronde veerden
de duizenden op. Louis v. Noord-
foon het nieuws, dat de twee
Nortons een grote voorsprong
hadden genomen op Armstrong
en Masetti. Zo kwam Norton dus
toch terug.De grijze opper
stalmeester Joe Graig zat in de
pit het wonder even laconiek te
bekijken ais even tevoren de
ramp.
Drie ronden lang passeerden
Amm en Kavanagh 40 seconden
achter Duke, doch enige honder
den meters voor de andere Gi
lera's. In de elfde ronde snotterde
Masetti met een rokende motor
naar de Gilera-pit toe. 1 minuut
20 seconden later loeide het rode
monster weer weg, maar slechts
voor twee ronden. Toen was het
afgelopen. Alleen Reg Armstrong
voer nog in het kielzog van Ka
vanagh en Amm. Hij voelde, dat
zijn Gilera in elk geval bereid
was mede te werken aan het in
halen van Kavanagh. Dat gebeur
de in de dertiende ronde, drie
ronden voor het eind. Tegen de
meer geroutineerde Amm echter
had hij geen schijn van kans.
Amm zoek
Zo kwam de laatste ronde.
Reeds begon het gedraaf bij de
start, ter verheerlijking van de
glorieuze Duke, die 160.89.5 km
gemiddeld had gereden, tegen
Masetti vorig jaar 156.46 km.
Toen deed de laatste sensatie de
deur dicht.
Ray Amm had de ingewanden
van zijn Norton in het zicht van
de haven kapot gedraaid. Hij
stopte in Hooghalen, glipte daar
een hotel binnen en vroeg een
glas water en een sigaret. Op
deze wijze werd Gilera (Arm
strong) toch nog een tweede prijs
in de schoot geworpen.
De anderen
De nieuwe Guzzi's met Ander
son en Lorenzetti speelden geen
rol van betekenis. Ook de Duitse
machines waren (nog) niet per
fect genoeg om de ereplaatsen te
bereiken. Walter Zeiler kon zijn
razend snelle BMW niet plat ge
noeg leggen in de bochten, een
fout in de bouw, die wel in de
kortste keren zal worden her
steld.
(Advertentie)
De 125 cc klasse:
1. Haas (Did.) N.S.U. 54 min. M.6
sec. (gemiddelde uursnelheid 126.978
km.); 2. Ubbiali (It.) M.V.; 3. Sand
ford (Gb.) M.V.; 4. Zinzani (It.) Mo
rini; 5. Veer (Ned.) Morini; 6. Si
mons (Ned.) Mondial; 7. Clark (Eng.
M.V.
Op één ronde:
8. van der Waerdt (Ned.) Eysink
9. Webster (Gb.) M.V.; 10. de Gree
Jr. (Ned.) Grefa.
De snelste ronde werd gemaakt dooi
d$ Duitser Haas met N.S.U. in 7
min. 41.3 sec., gemiddelde uursnel
heid 128.685 Km., hetgeen een nieuw
ronde-record betekent.
350 cc Klasse:
1. Lorenzetti (Italië) met Guzzi 1
uur 18 min. 54,7 sec. (150.456 km/u);
2. Amm (Rhodesia) Norton; 3. Kava
nagh (Australië) Norton; 4. Brett
(Engeland) Norton: 5. Ring (Austra
lië) A.J.S. 6. Doran (Engeland) A.J.S
Op één ronde:
13. Lo Simons (Ned.) met A.J.S.;
17. Elbersen (Ned.) met A.J.S.
De snelste ronde werd gemaakt dooi
de Engelsman Anderson met Guzzi in
6 min. 26,9 sec. (153.430 km/u) hetgeen
een nieuw ronderecord betekent.
De 250 cc klasse:
1. Haas (Duitsland) N.S.U. 1 uur
7 min 19,3 sec. (146.973 km/u); 2.
Anderson (Gr Br.) Guzzi; 3. Arm
strong (Ierland) N.S.U. 4. Lorenzetti
(Italië) Guzzi; 5. Wuensche (Duits
land) D.K.W.; 6. Hobl (Duitsland) D.
K.W.; 7. Wheeler (Gr. Br.) Guzzi; 8
Willis (Australië) Velocette.
Op één ronde:
9. Postma (Ned.) Guzzi; 10. Thorn
Prikker (Duitsland) Guzzi; 11. Web
ster (Gr. Br.) V.elocette.
Op 2 ronden
12. Maddrick (Gr. Br.) Guzzi; 13.
Plet (Ned.) Excelsior; 14. Ferguson
(Gr. Br.) Velocette.
De 500 cc klasse:
I. Duke (G.B.) Gilera 1 uur 38 min
23,3 sec. (gem. uursnelheid 160.895
K.m.); 2. Armstrong (Ierland) Gilera;
3. Kavanagh (Australië) Norton; 4.
Colnago (Italië) Gilera; 5. Brett (G
B.) Norton; 6. Doran (G.B.) A.J.S.
Op één ronde:
7. Zeiler (Did.) B.M.W.; 8. Bakkei
(Nederland) Norton; 9. Laurent (N.
ZeelandD) Norton; 10. Read (G.B.)
Norton.
Op twee ronden:
II. Bryen (Australië) Norton; 12.
Rozenberg (Nederland) Matchless
Op drie ronden:
13. Simons (Nederland) Norton.
De snelste ronde werd gemaaki
door Amm (Rhodesia) met Norton in
6 min. 5,3 sec., gemiddelde uursnel
heid 162,503 Km., hetgeen een nieuw
ronde record betekent.
(Advertentie)
Last van «enowen?
Mijnhardt's Zenuwtabletten
helpen LJ er overheen.
Gerrit Voor ting
derde te Maldegem
De Belg Roger de Smet heeft
een wegwedstrijd voor profs te
Maldegem gewonnen. Hij reed
het parcours van 239 kilometer
in 5 uur 30 min. Tweede werd
Mattihys (B.) en derde Gerrit
Voorting (Ned.). Thys Roks
(Ned.) werd elfde in het klasse
ment.
ZATOPEK GESLAGEN
De drievoudige olympische
kampioen, de Tsjech Zatopek, is
tijdens wedstrijden te Opava op
de 3000 meter geslagen door zijn
landgenoot Jungwirth.
Jungwirth won in 8 min. 12.2
sec. De tijd van Zapotek was
8.13.8.
(Van een onzer verslaggevers)
Onder grote belangstelling zijn Zaterdag op het circuit te Assen de jaarlijkse T.T. races
gehouden. Hier zien we de start van de deelnemers in de 500 cc klasse, waarin de Engels
man G. E. Duke tweede van rechts nr. 4) winnaar werd.
heen en weer liepen. Nu werd
Piet tiende.
Op het 5.1 km lange circuit van
Rouaan werd over een totaal af
stand van 306 km. de grote auto-
mobiel-prijs van Rouaan gereden.
Het onzekere weer had vele toe
schouwers thuis gehouden en niet
meer dan 25 a 30.000 kijkers had
den zich langs het circuit geschaard
een aantal dat beduidend onder
dat van vorige jaren lag.
Het waren Ferrari's van Farina
en de Engelsman Hawthorn, die
zoals na de trainingsresultaten al
algemeen werd verwacht, na de
start de leiding namen.
Halverwege de course, kort na
dat Hawthorn een nieuwe record
ronde met een gemiddelde van
138.253 km/u. had gereden, leidde
Farina met Hawthorn op 7 sec.,
Trintignant op ruim een minuut en
Rosier op een ronde.
Erg interessant was de strijd niet
althans niet aan de kop, waar Fa
rina alleen nog maar door panne
de eerste plaats kon kwijtraken.
De uitslag luidt: 1 Farina (It.)
met Ferrari 2 uur 15 min. 5.8 sec.
(gemiddelde snelheid 135.902 km
per uur). 2 Hawthorn (Gr. Br.) met
Ferrari 2.15.07: 3 Etancelin (Fr.)
me tTalbot op 3 ronden: 4 Schell
(Ver. St.) met Gordini op 3 ronden.
Met ere zij vermeld onze Piet
Bakker op Norton, die de negende
plaats zou hebben bereikt, als hij [jej wag eell ongewoon gezicht, bil de start van de 350 cc
even meedogenloos als de Nieuw n
Zeelander Laurent gas had ge- klasse geen Nortons in de voorste linie te zien. Drie
cfals" en fotografen"gevlarifk grimmige rijders, Ray Amm, Kavanagh en Jack Brett
keken tegen de ruggen op van de A.J.S.-er Coleman en
twee spiksplinternieuwe Guzzi's, die bestuurd door
Fergus Anderson en Lorenzetti Vrijdagmorgen op de
training uit het niet verschenen waren en meteen maar
rondetijden maakten om van verbazing achterover te
vallen.
Wel boog Ray Amm zijn hoofd
steeds dieper over zijn stuur en
vloog hij als een komeet dooi
de bochten, wel rukte Jack Brett
na een angstig slechte start met
van de tiende naar de vierde
plaats op, de twee Guzzi's kon
den ze niet bedreigen. Alleen
maar opjagen in de hoop dat
onvoorzichtig geworden rijders
de spiksplinternieuwe machir.?s,
waarop nog nooit gereden was.
over de kop zouden rijden. Die
taktiek leek te gelukken. In de
5e ronde stak Ray Amm zijn
duim omhoog in de richting van
de Norton-pitt.
Hakkelend als een jongen, die
stout is geweest, kwam de Guz
zi van Anderson aan. Slipperen-
de koppeling. De noodreparatie
duurde een volle minuut. In die
zelfde vijfde ronde raasde een
alle voorzichtigheid uit het oog
verliezende Anderson zijn ma
chine van de achtste naar de
vijfde plaats, eveneens naar de
snelste sonde van de hele wed
strijd (6.26.9), doch ook naar de
definitieve opgave.
Ergens in de buurt van Het
Maar nog was het sein van
de start niet gegeven, of een
Ray Amm als de wind zo snel,
was naar voren geschoten en
verdween als eerste in. de rich
ting van Oude Tol, dat bij de
nadering van de meute van
39 rijders als één man omhoog
schoot om het wonder van twee
Guzzi's aan de leiding in de
350 cc voor het eerst te aan
schouwen. Want terwijl een
diepbedroefde Coleman als een
wanhopige aan zijn onwillige
AJS zat te scheuren en uit
eindelijk zonder een meter te
hebben gereden achter de pitts
verdween, schoten Lorenzetti en
Anderson de Norton van Amm
achterna, achterhaalden hem in
Bartelds-bocht en vertoonden
zich als glorieuse leiders bij
Oude Tol.
Toen het lawaai als van een
rollend onweer voor het eerst
de startlijnen passeerde, konden
ook de tienduizenden daar de
wonderbaarlijke Guzzi's aan. de
kop aanschouwen. De Guzzi's
die op weg waren aan. de Britse
(d.i. de Norton) heerschappij in
de 350 cc een einde te maken.
Oude Kerkhof kon de Guzzi drukken.
worden opgehaald.
Doch Lorenzetti trok zich niets
aan van. de drie Nortons, die als
een grimmige bedreiging achtei
hem aan joegen. Onverstoorbaai
draaide hij zijn ronden en d<
snelheid van zijn machine kon
den de drie Britten niet berei
ken. Gestadig groeide zijn voor
spong 20, 25 31, 34 seconden ii
de tiende ronde. Toen kreeg hi
het seintje van de pitt het wa'
kalmer aan te doen. Een uit allt
macht voortdaverende Ray Amn
kon de achterstand nog teruj
brengen tot ruim twintig secon
den. Nortons beste 'crack wa
nog ergens voorbij Laaghaler
veen, toen Lorenzetti zijn over
winning, zijn bloemen en zijr
volkslied tegemoet reed
Kavanagh die tweemaal even
bij de pitt was „aangegaan" voor
een kleine repartie, kon toch
nog zijn derde plaats behouden
voor een aanstormende Brett
Toen pas stuurde Ring en Dorar
de eerste AJS-ers door de fi
nish.
Even later werd een triom
phantelijke Lo Simons kampioe'
van Nederland. Niet ergens i>
de achterhoede, maar glorieu
op een prachtige dertiende plaat
voor beroemdheden als Sand-
Wingh Mc Alpine en Fergusoi
Nog een Nederlander reed d
course uit: Elbersen, die als 17
binnenkwam. Eveneens een ui
'ekende prestatie.
Bozon verbetert werehl
record 200 meter rugsla
De Fransman Gilbert Bozon
te Algiers erin geslaagd ih
wereldrecord, dat sedert 4 M.
1949 met 2 min. 18,5 sec. o
naam stond van de Amerikaai
Allan Staak, te verbeteren
Bozon liet 2 min. 18,3 sec. af-