Dappere vlucht van 24 man bracht opnieuw omwenteling in klassement Lucien Buysse fietste voorbij de fontein maar haalde de zege niet Strand te Cam HET ORADOUR UIT DE MIDDELEEUWEN ploehen- Noordhc Mahé ontnam Robic gele trui9 Wim van Est naar 7e plaats Zoiets werd nog nooit vertoond! Vijftig jaar Tour de France (IX) Mijnheer Pélissier droeg twee truien tegen de kou Perscanipagne was niet meer nodig Stortbad voor Henri KL ASSEM ENT Van Est heeft woord gehouden 2 bollenpelster zelfst. Meisje F ONVERGETELIJKE VACANTIEDAGEN OP DE RIJN FI.110.. tot Fl. 135— Volkswagen, Pntrina 4 Donderdag 16 Juli 1953 iilMH (Telefonisch van onze speciale verslaggever ALBI, Woensdagavond Met een zuur glimlachje op zijn spichtig gelaat is de koning van de Pyreneeën Woensdagmiddag de autoracebaan van Albi opgereden. Terwijl er van een witte eindstreep beslist niets te be speuren viel, was hij al aan het morrelen aan de knoopjes van het gele shirt, waarmee hij trotser dan de meest ver waande Bretonse haan 's morgens nog door Lnchon was gestapt. Had die kleine Jean Robic in de eerste vlakke rit na het tweedaagse tourgevecht in de bergen even een luier aangespeld gekregen. Een zielig plukje mens was er nog van overgebleven. Liefst 20 minuten ver had de sprong gereikt, die zijn concurrenten al kort na de start hadden ondernomen. Twintig gemakkelijke minuten. Jean Robic kon de schaarse haren wel van zijn hoofdje rukken. Om het tiende nart daarvan had hij Dinsdag de wanhopigste inspanningen moeten verrichten op de Tourmalet, de Aspin en de Peyresourde, om tenslotte als 'n wrak Luchon binnen te strompe len. Het gele oppergewaad dat met vereende krachten over ziin schouders geschoven was. had hem weliswaar veel van de el lende van die afschuweliike bergrit doen vergeten. Natuur lijk had hii niet eens opgekeken, toen de toeschouwers langs de 228 km lange route naar Albi „Robic". „Robic" schreeuwden en elkaar vol bewondering de „maillot iaune" aanwezen. Maar in stilte had het stuurse manne tje genoten. Koblet naar huis, ze zouden nu wel eens zien wat hii in zijn mars had. En straks ko men de Alpen nog Klassementsleider was machteloos Maar bii het naderen van Albi was het hem met elke ki lometer duidelijker geworden, dat die hele gele trui maar een ééndags-geval zou ziin. In Tou louse hadden de 25 vluchtelingen al meer dan 11 minuten voor sprong en de afstoptactiek der Italianen en Zwitsers in de hoofdmacht maakte het onmoge lijk met enige kans van slagen een tegenaanval op te zetten. Bovendien, wie zou Robic moe ten helpen? Hii had in goed ver trouwen vijf van zijn ploeggeno ten mee naar voren gestuurd. toen even buiten Luchon, waar het tourleger uit de Pyreneeën terugzwenkte naar de bewoonde wereld, de Belgen Couvreur en Adriaenssens en de Luxembur ger Kirchen heel nonchalant „ajuus" hadden gezwaaid. Deze helpers zouden er immers wel voor zorgen dat de vluchtelingen het niet ver brachten? Maar de ogen van de klasse mentsleider waren gaan uitpui len van ontzetting toen stuk voor stuk nog meer rivalen ontsnap ten Allemaal toursoldaten, tegen wie Robic niets kon uitrichten. De Tourmalet zat hem nog in de benen, en niemand zou immers bereid zijn hem een tegenactie toe te staan. Zo zat Robic zich maar te ver bijten ui de grote groep en het was alsof iedere renner die weg trok, het gele shirt verder terug naar boven over zijn hoofd schoof. Couvreur in actie Het lieve leventje was vandaag begonnen na 24 kilometer. De colonne bereikte hier het hoogte punt van de dag, goed 60 meter boven Luchon. En hier was het, dat de grappenmaker van de Belgische ploeg, Hilaire Cou vreur, uit Brugge, die echter van de klimkunst even weinig kaas heeft gegeten als U en ik, van het bouwen van een onderzeeër met straalaandrijving, de benen nam. Het was begrijpelijk dat de Belg, die in de bergetappes heel ver in de achterhoede was ge ëindigd, vandaag de schade een beetje wilde herstellen. Hij was echter nauwelijks 20 meter voor de hoofdmacht gekomen, toen zich uit de lijfwacht van Jean Robic een figuur losmaakte, die op de Belg toestormde. als wilde hii hem stante pede in een sloot langs de weg sleuren. Pon- tet, hii was het, deed dat na tuurlijk niet. Hij zoog zich slechts aan het achterwiel van Couvreur vast om daar heel ge laten te wachten op het moment, dat de Bruggeling zich zou laten terugzakken. Dat ogenblik kwam echter niet, want Pontet had al enige kilometers als een blok achter Couvreur meegeschoven. toen hij naast zich de rode schim zag opduiken van Kirchen, de Luxemburger, die klaarblijkelijk eveneens offensieve bedoelingen koesterde. En achter Kirchen kwam alweer een Belg. de ionge Adriaenssens. Pontet had het nu alleen tegen drie man on te nemen. Slechts herinnering. Het begon er al interessant uit te zien, toen Robic een tweede mannetje naar voren stuurde. Esnault ditmaal, terwijl drie an dere manschappen van de West- Franse ploeg zich in slagorde op stelden aan de kop van de groep. Hoe lang zouden Couvreur, Adri aenssens en Kirchen het tegen Pontet en Esnault kunnen red den? Na vijftig kilometer, in de buurt van St. Gaudens, daagde er hulp op voor de aanvallers. Kemp, ook Luxemburger, en vervolgens de Belg van Geneugden, voelden er alles voor om een werkzaam aan deel te hebben in de schermutse lingen van deze Woensdag en rukten zich dan ook los. Als de zaken zo stonden, redeneerde Ro bic, dan maar radicale maatrege len. En hij stuurde Mahe, Buitel en Mallejac achter de vluchtelin gen aan, zodat er nu vijf knechten van de gele-trui-drager tegenover een BelgischLuxemburgse for matie van zes man stonden. Dit hele stel bakkeleiende Tour- soldaten was tussen deze bedrij ven een minuut voor gekomen en de gelegenheid was te mooi voor de Spanjaard Trobat en een hele serie regionalen om daarvan niet te profiteren. Er groeide een wilde jacht achter de elf koplo pers en daar alles wat Italiaanse kleuren droeg, het vertikte om in de grote groep ook maar een voet ten gunste van Robic te verzet ten, bleven de nieuwe achtervol gers voorgoed weg. Ze sloten zich aan bij de groep Couvreur en al is het dan wel zo, dat in de buurt van de finish alle Fransen elkaar helpen, als het erom gaat een buitenlander een beentje te lich ten, in de course staan ze even scherp tegenover leden van de andere equipes als de Jacobijnen en koningsgezinden ten tijde van de Franse revolutie. Op deze wijze zaten we bij de 65ste kilo meter te kijken met een kop groep van een dikke 20 man, die danig van dik hout planken zaag de en voor wie de hele figuur van Robic nog maar vage herinnering was. „Sneltrein" van Est. Met ons zult ge u misschien afgevraagd hebben waar de Ne derlanders bleven en hoe het nu zat met de beloofde aanval van Wim van Est. Wel, na 60 kilo meter kwam het antwoord op deze vraag. Terwijl Suijkerbuijk, Roks en van Breenen aan de kop van de hoofdmacht de Italianen aflosten, kwam daar plotseling, als door een atoomkanon afgeschoten, van Est uit de groep gestormd. In weergaloze vaart, het kleine hoofd diep gebogen over het stuur, stormde de St. Willebrorder over de weg en de Parijzenaar Tonello, die in zo gunstige positie lag, dat hij net met de Nederlander mee kon gaan, zou zich waarschijnlijk later als grootvader nog afvragen, wat hem bezield heeft toen hij achter van Est aanstoof. Kilometers en kilometers da verde sneltrein van Est over de brede weg in de richting van Toulouse en geen seconde nam Tonello de kop over. Hij kon het eenvoudig niet en aan zijn ge zicht zag men, dat hij alle schiet gebedjes, die hij van zijn moeder geleerd had, opzegde, om in 's he melsnaam maar in de buurt van de Nederlander te mogen blijven. In de buurt van de honderdste kilometer moesten de volgauto's en motoren, die achter de kop groep reden, plaats maken: Van Est had zijn doel bereikt. Zes mi nuten veertig seconden, lag toen de spits van het leger voor en ge moet voor u zelf maar eens na gaan welke prestatie de Nederlan der met deze indrukwekkende achtervolging, de meest frappante van de hele Tour, had bereikt. Nederlanders weg In Toulouse, dat Jacques God- det niet het volle pond had wil len betalen voor de doortocht en daarom de colonne in de buiten wijken te zien kreeg, raasden de 25 koplopers (Buitel was de eni- "e. die het hoge tempo niet had kunnen volhouden) elf en een halve minuut voor de hoofd macht door. Slechts de Span jaard Serra had zich iets los ge maakt maar ook hii had onmid dellijk één van Robics trawan ten Audaire. aan het wiel ge kregen. Het mannetje in het geel be- ■■mn dun in de h°lners te raken. Hit had er eigenlijk geen enkele geschikte meer in voorraad, toen na 160 kilometer Suijkerbuijk zim ongeduld niet langer kon be- Een der grootste wielerkampioenen van alle tijden is ongetwijfeld Henri Pélissier geweest. Naast alle lichame lijke eigenschappen, die hem bij uitstek geschikt maakten voor het rennersvak, had hij wat de Flandriens vaak misten: een heldere kijk op de zaak. Hij was snel met de benen, maar nog vlugger van geest. Daardoor wist hij zich uit de moeilijkste situaties te redden en zijn tegen standers voor haast onoplosbare raadsels te plaatsen. Hij had echter één gebrek: Pélissier was een driftkop. Als het hem tegenliep sloeg hij er op, hij ontzag dan niemand, geen renner, geen organisator, en, in het privé leven, geen vriend. Die trieste karaktertrek heeft hem zelfs een vroegtijdige dood bezorgd rein, de Alpen, en nam het zelfs op tegen de grote Belgen Scieur en Thijs, die samen reeds in vier Tours de zege behaald hadden! De enige Belg die hem weer stond was Luciën Buysse, de zelfde die tien jaar tevoren op dezelfde dag dat zijn broer Marcel de zwaarste Tour-etap pe tot het beste einde bracht, als eerste binnenkwam in de 600 km lange Omloop van België. Deze Buysse was de grote held van de etappe Per- pignan-Toulon. Toen halver wege de rit alle renners, ook de gebroeders Pélissier bij een fontein afstapten om te drin ken, reed hij alleen door. Hij demarreerde toen de eerste "enners op het water afreden n bereikte Toulon met 16 mi- luten voorsprong. Dit huza- enstuk was echter niet vol- oende om de gele trui te be machtigen. Het hoofd en de ^enen van Pélissier vormden cn prachtige combinatie, en enslotte was daar niemand >gen opgewassen. Zo ging oor het eerst sinds 1911 de 'ranse vlag aan de hoogste nast. Lucien Buysse startte in 1924 als helper van de Italiaan Bot- In 1922 hadden Henri Pélis sier en zijn broer Francis hard nekkig geweigerd in de Tour de France te starten. Ze ach ten zich te goed voor de Vlaamse „boeren", die volgens hen slechts met brute kracht aan de overhand konden blij ven. Maar het jaar daarna opende Henri Desgrange in L'Auto een campagne teger de Pélissiers. Althans, de Tour- organisator wilde een campag ne openen. Doch nauwelijk had in Frankrijks grootst! sportblad gestaan dat „Henr Pélissier aan het einde var zijn carrière stond", of 24 uu: later was zijn inschrijving vom de Tour de France 1923 al bin nen! Desgrange had Pélissie op zijn zwakke plaats geraakt Het werd een machtige ron de voor de driftkop. Hij tartte alles en iedereen, opende de grote slag tegen de Italiaan Bottechia op diens eigen ter- techia. Hieruit blijkt dat Des grange, zij het in beperkte ma te, de vorming van ploegen toeliet. Zo vormden ook Henri en Francis Pélissier een com binatie, die wonderlijk goed klopte. Geen wonder: Henri had vrijwel alle klassiekers in 1923 en 1924 gewonnen en steeds was zijn broer hem daarbij behulpzaam geweest. Ze waren dan ook onafschei delijk, waar Henri was, zag men Francis ook. Desnoods bij het opgeven. Want dat gebeur de in 1924. Henri Desgrange schreef er over in L'Auto: „Een vervelende rit, dat gaat nog. Maar twee vervelende rit ten, dat is verschrikkelijk. Leve de Pyreneeën! O, waar is de goede oude tijd toen Scieur hier wonderen verrichtte en waar thans de gebroeders Pé lissier alleen maar weer een middel hebben gevonden om zich op spectaculaire wijze on tevreden te tonen en tenslotte toch maar weer de strijd te staken. In Le Havre-Cherbourg droeg Henri twee truien. Hij wou zich beschermen tegen de kou.maar hij wist toch dal dit middel niet door het regle ment was toegelaten. Tot over maat van alles wierp hij d( truien later op de dag, toei het warmer werd, weg. Eei simpele opmerking aan he adres van mijnheer Pélissie was voldoende om zijn opgav uit te lokken. „Tegen m maakt men geen opmerkingen' verklaarde hij autoritair. Ei hij nam zijn broer Francis al een kleine jongen bij het oo en verplichte hem eveneens d( strijd te staken. Het publiek zal over deze houding oorde en Geen Pélissier dus in de Tour van 1924. Daardoor kon Bottechia, een metselaar uit Milaan, die op latere leeftijd met wielrennen begonnen was de voornaamste rol spelen Maar alleen maar omdat Lu cien Buysse voor dezelfde fa briek reed en door de ploeg leider als helper was aangewe zen, De Belg vervulde zijn taak uitstekend, want Botte chia haalde al in de eerste etappe de gele trui en dank zij het opofferend werk van de Vlaming droeg de Italiaan het kostbare shirt tot in Parijs, waar hij ook nog even de laat ste rit van de vijftien won! De Luxemburger Frantz, tegen woordig ploegleider van de Tour-equipe uit het Groother togdom, legde beslag op de tweede plaats, Buysse eindigde derde. Voor de eerste maal had een Italiaan 's werelds grootste wielerwedstrijd op zijn naam gezet! Het koudste stortbad, waar in driftkop Henri Pélissier ooit is ondergedompeld, werd hem met Kerstmis 1923 toegediend. Buiten de Tour de France was de be roemde Italiaan Girardengo, de eerste campionissimo, zijn grote tegenstander. Nu had een Frans sportblad (niet L'Auto) aan zijn le zers de vraag gesteld: Wie is de beste, Pélissier of Girar dengo? Van de 11.000 ant woorden waren er 9000 in het voordeel van de Frans man. Het was dan ook een vraag geweest aan 't Franse publiek. Daarop besloot de directie van de Parijse Win- terbaan om een omnium te organ'seren tussen de twee rivalen. Met Kerstmis 1923 werd die gereden en overtuigend door de Ita liaan gewonnen! Duizenden Parijzenaars waren er ge tuige van dat hun grote favoriet in alle drie de on derdelen van de omnium door Girardengo werd ver slagen. De vraag is in het bewuste blad niet meer her haald. dwingen en eveneens od avon tuur uittrok. De Belg Debrimne ging met hem mee en toen ver scheen Gerrit Voorting om het trio vol te maken. Zonder een West-Frans blok aan het been marcheerden deze drie stevig door en in een oogwenk hadden ze de hoofdmacht een paar mi nuten achterstand bezorgd. Van de weeromstuit gingen ook Thijs Roks, Van Breenen en Rossello aan het demarreren en waar Ro bic nog altijd volledig zat opge sloten en haast hoorbaar de Tourmalet, de Aspin, en het hele Pyreneëengebergte naar ene an dere planeet zat te verwensen, kon ook het groepje Roks zich veilig uit de voeten maken. Het verenigde zich met Suijkerbuijk. Voorting en Debruyne en zo was een peloton met sterke Neder landse inslag gevormd, dat wel dra onbereikbaar was geworden voor alles wat zich doende hield met de bewaking van de gele trui. De ontknoping De kopgroep had intussen evenmin stilgezeten en op 30 ki lometer van het eindpunt lag ze zo om en om het kwartier voor. Het was nu alleen nog maar de vraag of het handjevol dienaren van Robic in de eindsprint zou laten zien dat het de wijze lessen van ploegleider Le Calvez had begrepen. In dat geval moest een West-Fransman in Albi beslag leggen op het bloemstuk, waar mee de plaatselijke schoonheids koningin aan de streep zou klaar staan. Maar Couvreur, van wie tenslotte het hele geval in de vroege voormiddag uitgegaan was, wilde een daverende punt achter de monster-ontsnapping zetten. Op vier kilometer van de finish begon hij plotseling te de marreren en voor het tot de ove rigen doorgedrongen was, dat dit wel eens de beslissende slag kon zijn, had hij honderd meter ge nomen. De eerste die reageerde was Van Est. die het tot vijftig me ter bracht met een waanzinnig jagend peloton op de hielen. Nauwelijks een kilometer voor de finish moest de Nederlander capituleren en 500 meter verder streek de hele kopgroep ook op Couvreur neer. De knechtjes van Robic. die hun hele schone plan verijdeld zagen, hadden niet meer de kracht om zich te groe peren voor de sprint en zo kon de blonde Darrigade. die met ziin eindschot al in verschillende etappeplaatsen successen had ge boekt. de gelegenheidskus van Miss Albi in ontvangst gaan ne men. Van Est werd zevende in het algemeen klassement.... Een kleine elf minuten later kwamen de vier andere Neder landers binnen. Ze lieten zich de 26ste plaats door de fel sprin tende Rossello en Debruyne ont futselen, maar mochten op hun beurt delen in de overwinning, op Robic bevochten, want pas na 9 minuten strompelde de ont troonde koning onder het span doek door. Zijn ploeggenoot Ma he had intussen de nieuwe gele trui al aangetrokken. Wat Robic hem sissend toefluisterde zullen we maar niet vertalen De uitslag: 1. Darrigade (Fr. Z.W.) 5 uur 40 min. 40 sec.; 2. v. Geneugden (Belg); 3. Bastianelli (Fr. Z.W.); 4. Couvreur (Belg); 5. Quentm (lie de France); 6. Forestier (Fr N.O.C.); 7. Exaequo, allen in dezelfde tijd als de win.naar Darrigade (5.40.40); Adriaenssens (Belg); Trobat (Soanje); Ernzer (Lux.); Kemp (Lux.); Kirchen (Lux.); v. Est (Ned.); Diot (He de France); Renaud (lie de Fr.); Tonello (lie de Fr.); Anzile (Fr. N.O.C.); Meunier (Fr. N.O.C.); Walkowiak (Fr. NO.C.); Bianchi (Fr. Z.O.); Mahe (Fr. West); Mallejac (Fr. West); Morvan (Fr.West); Pontet (Fr. West); Colette (Fr. Z.W.); 25. Dupont (Fr. Z.W.) 5.47.55; 26. Rosello (It.) 5.51.37; 27. De Bruyne (Belg) z.t.; 28. v. Breenen (Ned.) z.t.; 29. Gerrit Voor ting (Ned.) z.t.; 30. Suyker. buyk (Ned.) z.t.; 31. Roks (Ned.) z.t.; 32. Magni(It.) 6.01.24; 33. Baroni (It.) z.t.; 34. Gemi- rv.ani (Fr.) z.t.: 35. Robic (Fr. West) z.t.; 36. Esnault (Fr. W.) z.t.; 37. Quennehen (Fr. N.O.C.) z.t.; 38. Ex aequo het grote pe loton in dezelfde tijd als Magni (6.01.24). Hierin bevonden zich de overige Nederlanders: Nol ten, Wagtmans en Adri Voorting. Het algemeen ploegenklasse- ment ziet er thans als volgt uit- 1. Frankrijk N.O.C. 200.45.16 2. Frankrijk West 201.00.08 3. België 201.19.43 4. Nederland 201.35.19 5". Ile de France 201 49.16 6. Frankrijk Nat. 202.01.24 7. Italië 202.12.14 8. Luxemburg 202.22.04 9. Frankrijk Z.W. 202.38.56 10. Spanje 202.45.03 11. Zwitserland 202.55.40 12. Frankrijk Z.O. 202.57.08. Jï Beziers: Het aquaduct: een kanaal in de lucht. Vandaag naar Beziers O ijna zevenhonderdvijftig jaar geleden klonk in de heerlijke omgeving van de uitloper van de Pyreneeën bij de Middellandse Zee een gefolterde kreet van hon derden. Béziers, de heer lijke stad, ging in vlammen op. Bijna alle inwoners ver gingen in het massagraf. Het is een van de don kerste bladzijden uit de ge schiedenis van de kruis tocht tegen de Albigenzen, die met bloedigheid gevoerd werd. De burggraaf van Bé ziers had de zijde gekozen van de ketterse secte en zijn stad, die onder bescherming stond van de graven van Barcelona, en die de hoofd zetel was van de aanhan gers van de secte, werd een gruwelijke fakkel in de ber gen. Geen man bleef er in leven. Later werd de stad op nieuw bevolkt en van ves tingen voorzien, maar in 1633, toen het een bolwerk was van het protestantisme in het Zuiden van Frank rijk, werd de stad tijdens de godsdienstoorlogen ontman teld. Maar ondanks deze over vallen, die met plunderina gepaard gingen, heeft Bé ziers nog talrijke historische monumenten behouden, zo als de vroegere kathedraal, toegewijd aan St Nazaire en de Madeleine. Vlak bij het kanaal kruist het Canal du Midi de rivier Orbe over een aquaduct, een brug die de bedding van het kanaal vormt door de lucht. De bevolking van Béziers leidt thans een vredig le ven. Zij verbouwt druiven maakt er wijn van en stookt likeur van de overblijfselen En verder zijn er tal van industrieën die in de nabij heid van wijn-centra veel al gevonden worden: kuipe rijen, fabrieken van wijn kopersbenodigdheden, van tentzeilen en kunstmest. Moeten Nederlanders op klimles ALBI, Woensdagavond. Thijs Roks, Gerrit Voorting, Suy- kerbuyk en v. Breenen stonden vanavond met stralende gezich ten aan de finish. Hun ontsnap ping, 30 KM voorbij Toulouse begonnen, was uitstekend ge slaagd. „Ik ben er eigenlijk mee begon.nen" zei Suykerbuyk, „maar toen ik 30 meter had, hoorde ik achter me roepen: wacht even. ik ga ook mee. Het Het algemeen klassemei de 12e etappe luidt: 1. Mahe (Fr.W.j 67,11.40 2. Ernzer (Lux.) 67.12.58 op 1.18 3. Anzile (Fr.N.O.C.) 67.14.03 op 2.23 4. Robic (Fr.W.) 67.20.30 op 8.50 5. Schaer (Zw.) 67.20.48 op 9.08 6. Bauvin (Fr. N.O.C.) 67.22.20 op 10.40 7. v. Est(Ned.) 67.22.39 op 10.59 8. Renaud (Ile de Fr.) 67.24.30 op 12.50 9. Mallejac (Fr. West) 67.26.29 op 14.49 10. Astrua (It.) 67.27.42 op 16.02 11. Bobet (Fr.) 67.29.42 op 18.02 12. Walkowiak (Fr. N.O.C.) 67.29.45 op 18.05 13. Close (Belg) 67.31.10 op 19.30 14. Roks (N.) 67.32.30 op 20.50 15. Rosello (It.) 67.33.15 op 21.35 16. Lauredi(Fr.) 67.33.24 op 21.44 17. Gerrit Voorting (Ned.) 67.33.42 op 22.02 18. RollarvHFr.) 67,34.18 op 22.38 19. Bartali (It.) 67.35.00 op 23.20 20. Couvreur (Belg) 67.35.04 op 23.24 28. Van Breenen (Ned.) 67.41.42 op 30.02 29. Wagtmans (Ned.) 67.42.01 op 30.21 30. Magni (It.) 67.42.38 op 30.58 40. Suykerbuyk (Nederl.) 67.54.49 op 43.09 44. Nolten (Ned.) 67.59.11 op 47.31 60. Adri Voorting (Ned.) 68.12.38 op 1 uur 58 sec. was de Bruijne en even later sloot ook Voorting aan." Roks en v. Breenen hebben het kunststukje eveneens klaar gespeeld en daardoor opnieuw van hun strijdvaardigheid ge tuigd. Van Est had spijt van de mislukte ontsnapping in de laat ste kilometers. „Ik had al enkele keren geprobeerd", vertelde hij, „maar ze lieten me niet gaan Eindelijk dacht ik dat het de goede keer was maar n,og net op het nippertje haalden ze me weer in. Maar je hebt toch ge zien, dat ik woord gehouden heb en vandaag in de aanval ben geweest." Het was inder daad een fantastische achtervol ging van v. Est en vrijwel alle volgauto's van de Tour bleven beurtelings enige tijd achter de St. Willebrordenaar, omdat ieder een van dit prachtige stuk wie lersport wilde aenieten. Vóór de start te Luchon hadden we met de Nederlanders nog wat nagepraat over de bergritten. Ze gaven allen toe dat ze niet kun nen klimmen als de Fransen en Italianen, maar ook dat ze niet bereid zijn zoveel risico te ne men bij het dalen. „Ik wil nog langer fietsen dan deze Tour" zei Suykerbuyk en v. Est bekende eerlijk: „Tij dens het dalen heb ik aan mijn vrouw en twee kinderen ge dacht en dan pas ie extra op." Intussen zou het toch wel nuttig zijn als de Nederlanders speciaal op de bergritten werden voorbereid. In België zit men met dezelfde figuur ten opzichte van Desmedt, die in de Pyre neeën klom als een gems, doch bii het dalen de kostbare voor sprong weer verloor, omdat hij, zoals hij zelf zei. niet „dierf". Er worden thans stappen onder nomen om hem volgend icur enige maanden voor de Tour in Zuid-Frankrijk in de bergen te laten oefenen. Misschien ook iets voor de Nederlanders, die zich op dit moeilijke terrein willen bekwamen? Mgr. Berning, „de Duitse persbisschop" ernstig ziek De 76-jarige Mgr. Wilhelm Ber ning.- bisschop van Osnabrück en een van de leidende leden der Duitse hiërarchie, is ernstig ziek. Mgr. Berning, die belast is met alle perszaken voor de bisschop penconferentie van Fulda en d« persoonlijke titel van aartsbis schop heeft, staat sinds 1914 aan het hoofd van het bisdom Osna brück. ALKMAAR. kwamen de hoofdin het hoogheemraadsc gadering bijeen in landshuis te Alkma gadering werd do< Kamp geopend en n met enige ogenblikl heer J. J. de Moei vorige vergadering ben bijgewoond, op dag is overleden. Bü de ingekomen ren diverse besluif vorige vergadering, dels goedgekeurd zi deputeerde Staten, c tot het slopen van d Duitse verdedigingsw Hondsbossche Zeewe Over de huidige zaken bii de wer deelde dijkgraaf K dat van de 300.000 raamd voor het hei stormschade, tot nu gulden zijn verwerl het opruimen van 1 Juni werd begon de twee bunkers op beloop van de Hon< goed als verdwenen voor de verlenging x derhoofd inmiddels is verkregen van C Staten en dat het bazalt ontleend zal de Noorderdjik van land. Na de openbai ding van 9 Juli ko: tot gunning van dit gaan, daar de laags ving het geraamde te boven ging. Het na onderhandse i worden uitgevoerd, werd het plan tot van de Helmdijk in gerwaard ter goedk Gedeputeerde Staten Alles bijeen, wordt de grootst mogelijk gewerkt. Een voorstel tot a een perceel grond van die gemeente. m< op staande voormal souithuis, werd aange brandspuithuis, dat staat verkeert, zal 1 bruikt om er materia te brengen. Een perceelsgedee nodig voor de verb het fietspad aldaar, kocht worden van de Kareis te Egmond aai terwijl een perceel rie dr binnenberm van diik van Drechterlan zal worden aan de Avenhorn. Verkoop Bij het maken van Friese Brug te Alki het gedeelte van de i friese binnendijk (d dijk, gemeente Oudor dragen aan het rijk e weinig zin heeft om tuintjes te behouden x zen aan de Kanaaldij oudsher ook nog toi berm geacht kunnen behoren, is het hoo: sehap er toe overge tuintjes te verkopen a: naren van de op dt staande woningen. Deze handelwijze donr de vergadering fep", doch de diikgrai de het, dat tot nu 1 vüftien van de drie huurders bereid geve h"p voortuintje voor d f'5 per ca te koper Met de gemeente zr! een overeen koms aangegaan tot ruiling i perceelsgedeelten dijks Gevraagd voor omgan met kinderen en HUL in de HUISHOUTNC EEN R.K. MEISJE, min. 18 jaar; prima r< ferenties vereist. VA N I 'LAND, Anth. Duvel laan 9, Heemstede (2 beüen). Gevraagd JAC. LUKEN. 50 Ol aam. Gevragad: voor d. of d.e.n. Huisel verkeer. Zondags vrij G. Hoogvorst, Slagei Groet (N.H.), Telefoo: 393 (K 2209). roet ons hotelschip Bezoek aanDüsseldcfrf, Königswlnter, St. Goar, Bingen, Koblenz, Keulen snz. VOLLEDIGE VERZORGING Vertrek elke Zaterdag. Vraagt gratis prospectus s-Gravenhage Te koop goed onderh mtrliist- Te bevragen rj Vmkswagengarage, Hoofdgracht. Den Helder NORTON'. 350 cc. Inter nationaal. Voor. en ach- terwielvering. Prima Alkmaar. Gr°enelaan 12'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4