Opnieuw vierde Nederland in Monaco een eclatante etappe-overwinning COCKTAIL RAE IIlm mmmmmmmmM onvergetelijk - onveranderd Vliegfi pro gr a Zaterdag ivas het groot feest voor benjamin Adri Voor ting WIM VAN EST IN DE LIFT De dag van Wim van Est PLOEGEN KLASSEMENT aw# «M ifei Onze jongens: „bar" tevreden Pagina 4 Maandag 20 Juli 1953 0/ c J (Telefonisch van onze speciale verslaggever MONACO, Zondagavond Nederland sprak weer een woordje mee, terwijl de vreugde in de equipe nog na gloeide om de prachtige tweede plaats, die Tour-debutant Adri Voorting Zaterdagmiddag in een hete sprint had bevochten op de wielerbaan van Marseille, stormde Zon dagmiddag een renner in wit shirt, rugnummer 57, over de nauwe wenteltrap, die van de 508 meter hoge col d'Eze naar het stadion Louis II in Monaco voerde. Wim van Est! In een duizelingwekkende vaart, die de volgers benauwd naar het hart deed grijpen, gooide de West-Brabantse Tour-koning zich eenvoudig naar beneden. Tientallen haarspeldbochten, waarvan de vervaardiging alleen al een opgave voor een wiskundig laboratorium moet zijn geweest, nam hij met een gemak alsof hij op een knetterende motor op weg was naar een derde Bordeaux- Parijszege. Aan het einde van die tocht wachtte hem de triomf: de overwinning in de zestiende etap pe van de Tour de France, de derde zege 'voor de sectie-Pelle- naars. Zijn laatste ronde op het mergelbaantje was nog maar een formaliteit. Onbedreigd en glim lachend ging Wim op de finish af, waar eerst bijna twee minuten later de drie rivalen arriveerden, die hij met zijn gevreesde en on stuitbare demarrage van zich los- gesmeten had, voorbij de top van de col. Een prachtig weekend voor Ne derland in de tour. Op dezelfde baan waar een jaar geleden Nol ten zijn triomfantelijke intocht deed als bekroning van de be klimming van de Turbie reed weer een Nederlander, dit keer met een enorme ruiker en het goudomrande overwinningslint, zijn eretocht. De geleerden waren het Zater dagavond in Marseille niet eens. Had Adri Voorting het in zijn macht gehad de vijftiende etappe op zijn naam te brengen? Ander halve ronde van de 500 meter lange wielerbaan commandeerde de jonge Haarlemmer de eind sprint met de Fransen Quentin en Forestier bij zich als twee bagage wagens achter een locomotief. Het kardinale punt was: waar zal Voorting zijn demarrage plaatsen? Voor de laatste bocht of op het rechte einde? In het eerste geval zou Quentin prachtig gelanceerd in de kromming van de piste de Nederlander kunnen aanvallen. Daarin school de enige mogelijk heid voor een Franse etappezege. De sprong kwam inderdaad voor de bocht. Met drie enorme rukken vloog Voorting op de draai af. Quentin trok zich aan de vaart van de Haarlemmer op, sprintte hem in de bocht voorbij, doch kwam niet verder dan een lengte voor. Tegelijk herstelde de Ne derlander zich om in de laatste 50 meter terug te komen tot op nauwelijks een handbreedte van de Fransman. Een nederlaag dus, maar met de waarde van een overwinning, vandaar de felle disputen over deze sprint, die het eerste huzarenstuk van Adri Voorting in de tour bekroonde. Het was in de vijftiende rit, Zaterdag over 173 km, die van Nimes naar Marseille voerde, al direct een Nederlander, die het stormsein hees: van Est. Maar de herinnering aan de locomotief, die Woensdag in de etappe over Tou louse in een dolle jacht uit de hoofdmacht naar de kopgroep was gestormd, deed de Italianen op hun qui vive zijn. Bartali, die zich noodgedwongen moet schik ken in een knechtenbaantje, ten pleziere van Astrua, haalde de Nederlander terug. En om de St Willibrorder aan het verstand te brengen, dat het eigenlijk maar beter was om het Vrijdag afge kondigde rustbevel voorlopig op te volgen, zetten de Italianen, flink gesteund door Mallejac en zijn trawanten, een hoog tempo De Franse posterijen hebben aangekondigd, dat er binnen kort een postzegel ter ere van de 50-ste verjaardag van de Tour de France zal worden uitgegeven. De postzegel van 12 franc toont twee wielrenners: één gekleed in de wielerkleding van 1903, en een modern renner. Een kaartje van Frankrijk toont de tour van de Tour, zoals deze dit jaar wordt gereden. in, dat een ontsnapping tot de vrome wensen deed behoren. Doch na zestien km werden de Magni's en de Bartali's het ken nelijk moe om steeds maar in deze snelle vaart Over de brede weg in de richting van Aix en Provence te daveren. Hun ver tragende actie veroorzaakte on middellijk deining en opnieuw was het van Est die zich met een sprong losmaakte. Groot alarm in de groep, doch terwijl de Italianen, nu gesteund door Bobet en zijn Franse natio- nalen, hun krachten formeerden voor de tegenstoot, had van Est al 200 meter genomen. Toch ver trouwde hij kennelijk het geval niet, want we zagen hem telkens omkijken. Klaarblijkelijk wachtte hij op nog meer liefhebbers voor een vroegtijdig avontuur. Die meldden zich inderdaad aan: twee Belgen, Impanis en De- bruyne en de Fransman Meunier: of het de Belgen er om te doen was om in de kaart van van Est te spelen, betwijfelen we. Zij deden weinig moeite om de voor sprong aan te dikken en toen deze kilometers lang bleef schommelen rond de veertig seconden en der halve alle perspectief verloor, maakte van Est zelf een einde aan de vlucht. Hij liet zich terug vallen op Gauthier en Baroni, die alvast naar voren waren gezonden op hoog bevel van Marcel Bidot en Alfrede Binda, en vervolgens slokte de hoofdmacht de afge scheiden manschappen weer op. Opnieuw gingen de hulpkrachten van de kopstukken zich vooraan zetten om direct een eventuele overtreder van het rustverbod in de kraag te kunnen grijpen. Natuurlijk waren er op de duur enkele durvers, die zich aan dé commando's van de kapiteins niet stoorden. Als zij het maar lang volhielden, zouden hun demar rages tenslotte toch wel tot een afscheiding moeten leiden, rede neerden zij en zo zag men na 60 km de Spanjaard Serra, de Zwit ser Schellenberg en enkele regio nalen zich losmaken. Omdat het geen gevaarlijke elementen wa ren kreeg Baroni van Astrua ver lof om mee te gaan en op zijn beurt had Bobet er geen bezwaar tegen dat ook Remy, die per saldo toch maar bestemd is om hand en spandiensten te verlenen voor zijn grote meester, de tricolore in de kopgroep ging vertegenwoor digen. Er ontstond aldus een pelo ton van acht man, dat dankbaar de gelegenheid aangreep om zich in de dorpjes langs het heuvel achtig parcours te laten toejui chen en dan ook weldra een dikke anderhalve minuut genomen had. De Italiaan Drei en de Span jaard Trobat kregen vervolgens toestemming om ook een kijkje aan het voorste front te gaan nemen, doch toen van Est even eens neigingen in die richting ging koesteren, legde de voltallige knechtenschare van Mallejac, As trua en Bobet de Nederlander on middellijk aan de ketting. Maar toch zou een soldaat van de sectie- Pellenaars de vlucht naar de kop ondernemen. De beurt was deze keer aan Adri Voorting. De Haar lemmer joeg na ruim 80 km sa men met de Spanjaard Iturat naar voren en zette een geweldige stormloop in naar de vluchtelin gen, die inmiddels al meer dan vijf minuten uit het zicht waren verdwenen. Maar toch naderde het Spaans- Nederlandse duo. Door de karak teristieke plaatsjes, langs de gol vende weilanden met hier en daar kudden schapen, reed de jonge Voorting de race van zijn leven. In prachtige stijl sjaste hij met Iturat voort en na een vlucht van meer dan 20 km meldde het twee tal zich present in de eerste linie. Negen volle minuten bedroeg de voorsprong van de Stootgroep, toen er gerucht rees in de grote groep. Nu waren het Diot, Roüer, Audaire en Gauthier, vier Fran sen dus en het kleine Belgische kümmertje Desmedt, die dat een tonig voortmarcheren met de hoofdmacht moe werden. Hun sprong verwekte een complete revolutie, want niemand minder dan Mallejac in zijn gele leiders- costuum zette de achtervolging in. Uiteraard wachtten Schaer en Bobet geen seconde om de West- Fransman van repliek te dienen en even natuurlijk kwam ook Astrua met heftig schuddende ■*¥4 Onze landgenoot Wim van Est is er in geslaagd de 16e etappe van de Tour de France te winnen. Deze telefoto geeft het moment weer, waarop van Est over de finishlijn gaat. kop, omdat de rust zo wreed ver stoord was, uit de rijen gedoken, om met Bartali, Magni, Teisseire, Lauredi, kortom met alles wat een positie te verdedigen had, achter de gele gids aan te racen. Gerrit Voorting en Wagtmans be trokken voor Nederland de wacht in deze nieuwe jagersgroep, die nu het bergland langs de Middel landse Zee had bereikt en full speed over de lastige hellingen schoof. Eerst dertig kilometer voor het einde gingen Bobet en Schaer zich rechtzetten, omdat ze na gedane arbeid van de zoete rust wilden genieten, doch het vuur was bij Wagtmans nog hele maal niet gedoofd. Samen met Rolland en Desmedt zette de blonde Bredanaar de jacht voort om zo mogelijk voor Nederland een zege in het ploegenklassement te garanderen. De eerste, die zich voor deze prijs zou kunnen plaatsen, Adri Voorting, had intussen al onrust gezaaid in de stoottroep tot nog slechts twee Fransen het onge duldige Nederlandertje konden bijbenen, Forestier en Quentin. Met drieën gingen ze op de finish af, die Voorting zo graag hele maal alleen had willen bereiken. Keer op keer hakte hij een kloof tussen zich en zijn twee rivalen. Maar de Fransen sloegen de han den ineen en grepen telkens op nieuw het jonge Nederlandse ge weld bij de kraag. Ook op de cementen baan, waar de Marseil- lezen zo luidruchtig als zij dat in een roezemoezige stad gewend zijn de spits van de Tour de France een daverende welkomst groet brachten. Hoe de eindsprint verliep vertelden we reeds. De uitslag 1. Quentin (lie de France) 4.32.32. 2. Adri Voorting (Ned.) z.t. 3. Forestier (Fr. N.O.C.) z.t. 4. Baroni (It.) 4.32.56. 5. Schellenberg (Zwits.) z.t 6. Remy (Fr.) z.t. 7. Molineris (Fr. Z.O.) z.t. 8. Vitetta (Fr. Z.O.) z.t. 9. Serra (Sp.) 4.35.08. 10. Iturbat. (Sp.) 4.37.19. 11. ex aequo Wagtmans (Ned) 4.37.36 en Rolland (Fr.). 13. desmet (Belg.) z.t. 14. Magni (It.) 4.39.35. 15. Geminiani (Fr.) z.t. 16. Bobet (Fr.) z.t. 17. Bartali (It.) z.t. 18. Massip (Sp.) z.t. 19. Gerrit Voorting (Nèd.) z.t. 20. Astrua (It.) z.t. 21. Teisseire (Fr.) z.t. 22. van Est (Ned.) z.t. 23. Close (Belg.) z.t. 24. Mallejac (Fr. W.) z.t. 25. Adriaenssens (Belg.) z.t. 32. Schaer (Zwits.) 4.41.18. 48. Suykerbuyk (Ned.) 4 42 35 62. v. Breenen (Ned.) 4.46 00. 63. R o k s (Ned.) z.t. 64. N o 11 en (Ned.) z.t. viwrsuit BEZIERS vrijdag 17 JULI 145 km aan één stuk heeft het Tour de Francêleger Zondag voor middag gewandeld achter de bergrug langs de Mediterannee. 145 km, waarin het hele tijd schema van Jacques Godet in de war werd geschopt en waarin de sensaties alleen maar van buiten af kwamen. Het waren de jantjes van de Franse vloot, die er bij de passage van Toulon voor zorg den de colonne te besprenkelen met alles wat maar aan vloeibare stoffen te bemachtigen viel. Het was Apo Lazarides, die vöor zijn villa in St Maxime met een groot bord naast zich zijn strijdkmakkers van vroeger kwam groeten en aanmoedigen. En het was de jubileumsprint om 100.000 francs voor de woning van „papa" Desgranges, die na 120 km een kleine opleving in het geval l bracht. Darrigade was natuurlijk weer de grote favoriet, maar hij maakte er zo'n lange spurt van, dat hij tien meter voor de streep tevergeefs naar een teug frisse lucht zat te happen, tengevolge waarvan Colette, die alleen maar op de tweede prijs (50.000 francs) had gemikt, die jubileumpremie inpikte. Eerst in Frejus, het be ginpunt van de Cote d'Azur, kreeg de colonne aanvechtingen om een einde te maken aan de Zondags wandeling De col d'Esterel lag hier als een barricade op de brede boulevards langs de Middellandse Zee. Een berg, zo op het eerste gezicht een vervolmaakte Cau- berg, maar die zich weldra ont popte als een heerschap dat het hele tourleger in zijn strakke greep kon nemen. Angstvallig bewaakten de groten elkaar. Mal lejac zat voortdurend met zijn hele knechtenbende aan de kop en Astrua, Bobet en Schaer had den alles wat in hun dienst stond bij elkaar getrommeld om op de uitkijk te staan. Zonder bezwaar mocht Mi- rando, die slechts tot de tweede categorie kanspaarden behoorde, demarreren, als Molineris dar. persé niet anders wilde, kon hij ook zijn zin krijgen, de Belg Van Genechten, wiens aanwezigheid in de tour tot nu toe vrijwel on opgemerkt was gebleven, kreeg eveneens verlof om de beklim ming te leiden. Als vierde man meldde de Spanjaard Lorono, de bedwinger van de Aubisque in Koblets noodlotsetappe zich aan. Moeizaam werkte de hoofdmacht zich achter deze vier over de verraderlijke glooiingen, doch eenmaal voorbij 't hoogste punt, waar Mirando het eerst passeer de, begon de h'eie colonne aan een dolle afdaling. Slechts 45 sec. lagen de vier ontsnapten voor, aan de voet zouden ze wel ingehaald zijn. Maar. Mirando had zijn beste forme van de hele tour bewaard voor deze prachtige rit langs de Rivièra. Als een Magni ijlde hij naar beneden en zijn drie gezellen vonden in deze wilde jacht de inspiratie om zich eveneens als stenen van de Esterel te laten vallen. Onder aan, bij de èntrée van het liefe lijke Cannes, was hun voorsprong tot een minuut opgelopen. De duizenden badgasten in Cannes, aaneengereid tot een enorme keten van drukte en be weging, zullen nog dagenlang napraten over de Tour de France passage waarvan zij getuige zijn geweest. In de braVidende zon, het weertje waarop hij voor de hele tour wel een abonnement had willen nemen, stoof daar op nieuw locomotief Van Est over de boulevards. Zes en vijftig kilometer van het eindpunt zette hij een stormloop in, die een andere coureur waanzinnig van ellende zou hebben gemaakt. Anderhalve minuut had de Ne derlander goed te maken op het ontvluchte kwartet ,dat eveneens in razende vaart op weg was naar Monaco. Een opgave die alleen een Van Est kan vol brengen. Van Est, Van Est Zonder hulp, maar met de ze kerheid dat dit zijn grote dag was in de tour, daverde hij als een wervelwind over de weg. Gebogen over het stuur, het petje achterstevoren op 't hoofd, de ogen in de donkere kop scherp gericht op het doel ver voor zich ,zo snorde de Brabander steeds dichter naar de auto's en motoren, die achter de vier vluchtelingen hoge stofwolken opjoegen. Voor de paleis-hotels van Nice streek Van Est bij zijn doel neer. Slechts de Col d'Eze restte nu nog op de weg naar Monaco. Met vijf man begon de kop de tocht over de laatste berg. Op de lange hellingen was Lo rono de eerste die moest lossen. Molineris en Van Genechten vielen terug en met haast bo venmenselijke inspanning kwa men zij opnieuw bij Mirando en Van Est. Vier man nog bij elkaar aan de top, waar Mi rando opnieuw een premie won. En toen? Terwijl zijn drie gezellen zich een moment op richtten om adem te scheppen was Van Est opnieuw gestart Met' een dolzinnige vaart wierp hij zich de berg af Akelig dichl langs het gapende ravijn, met brede slagen dan weer een nieuwe bocht in, steeds lager, steeds dichter bij het wachtende stadion. Als een uitgebombar- deerde mijnschacht wachtte hem de laatste daling Vier meter helling, bocht naar links en meteen weer naar rechts In duizelingwekkende vaart den derde Van Est over dit af schuwelijk stuk weg tot hij eindelijk de brede tunnel naar de wielerbaan voor zich zag. Toen Wist hij dat dit de vol tooiing was van al zijn spron gen en demarrages van de voorgaande dagen Zijn gevecht tegen alles wat naam heeft in de wielerwereld. De derde Ne derlandse etappezege was een feit Met uitzondering van Adri Voorting, de het vandaag na zijn succes van Zaterdag rusti ger aan had gedaan, eindigden alle overige Nederlanders in de verschilllende groepen, waarin de hoofdmacht tiidens de tocht over de Col d'Eze uiteen geval len was. De uitslag 1. Wim van Est (Nederland) 7 uur 20 min. 55 sec.; 2. Mo lineris (Fr. Z.O.) 7.22.42; 3. Van Genechten (België) 7.23.12: 4. Mirando (Z.O.) 7.23.12; 5. Schaer (Zwits.) 7.24.42; 6. Magni (It.) 7.25.08; 7 Bartali (It.) z.t.; 8. Astrua (It.) z.t.; 9. Mas- sin (Sp.) z.t.; 10 Mallejac (Fr W.) z.t.; 11. Bobet (Fr.) z.t.; 12. Geminiani (Fr) z tl; 13. Lo rono (Sp.) 7.25.31; 14. Bauvin (Fr. N.O.C.) 7.25.47; 15. Ros- sello (It.) 7.26.05; 16, Rolland (Fr.) z.t.: 17. Lauredi (Fr.) z.t.; 18. Van Geneugden (Belg.) z.t.; 19. Anzile (Fr. N.O.C.) z.t.; 20. Iturbat (Sp.) z.t.; 21. Trobat (Sp.) z.t.; 22. Gerrit Voorting (Ned.) z.t.; 24. Wagtmans (Ned.) z.t.; 34. Nolten (Ned.) 7.28.15; 35. Van Breenen (Ned.) 7.29.50; 41. Roks (Ned.) 7.30.03; 47 Suykerbuyk (Ned.) 7.31.12; 70. Adri Voorting (Ned) 7.38.04. De Luxemburger Hein staakte de strijd. BLESSURES HUGO KOBLET TOCH ERNSTIGER ZURICH Het röntgen onderzoek naar de aard van de verwondingen var. Hugo Koblet heeft uitgewezen dat de blessu res toch van ernstiger aard zijn dan oorspronkelijk werd aange nomen. Behalve een lichte ze nuwschok, hebben de doktoren Faber en Rupf verschillende inwendige verwondingen ont dekt bij Koblet, vooral aan de rechter elleboog en aan de heupen, als meae een zware kneuzing aan de borstkas. Deze kneuzing is ooi-zaak van het moeilijke ademhalen van de Zwitser. De ernstigste blessure is echter die in het linker dij been, omdat zich hierin een zware spierscheuring heeft voor gedaan. Vrijdag werd door dr, Faber chirurgisch ingegrepen. De operatie is goed verlopen. Of Koblet echter aan de wereld kampioenschappen in Augustus zal kunnen deelnemen, kan nog niet worden bevestigd. Het algemeen klassement luidt: 1. Mallejac (Fr. W.) 91.25.10. 2. Astrua (It.) 91.26.23 op 1.13. 3. Bobet (Fr.) 91.28.23 op 3.13. 4. Close (Belg.) 91.30.48 op 5.38. 5. Rolland (Fr.) 91.31.57 op 6.47. 6. Lauredi (Fr.) 91.32.02 op 6.52. 7. Schaer (Zwits.) 91.32.35 op 7 25 8. Geminiani (Fr.) 91.33.25 op 8.15. 9. Bauvin (Fr. N.O.C.) 91.34.48 op 9.38. 10. Mahe .Fr. W.) 91,37.54 op 12.44 11. Wagtmans .Ned.) 91.39.40 op 14.30. 12. Anzile (Fr. N.O.C.) 91.39.57 op 14.47. 13. Mirando (Fr. Z.O.) 91 40.06 op 14.56. 14. van Est (Ned.) 91.43.46 op 18.36. 15. Ernzer (Luxemburg) 91.44.33 op 19.23. 16. Gerrit Voorting (Ned.) 91.45.09 op 19.59. 17. Bartali (It.) 91.45.30 op 20.20. 18. Magni (It.) 91.46.19 op 21.09. 19. Serra (Spanje) 91.52.30 op 27.20. 20 Rossello (It.) 91.55.31 op 30.21. 23. N o 11 e n (Ned.) 92.02.03 op 36.53. 25. Roks (Ned.) 92.02.29 op 37.19 28. Suykerbuyk (Ned.) 92.09.33 op 44.23. 34. van Breenen (Ned.) 92.19.11 op 54.01. 49. Adri Voorting (Ned.) 92.36.34 op 1 uur 11 min. 24 sec. 't Algemeen ploegenklassement na de 16e etappe is: 1 Frankrijk N.O.C. 273.04.03 2. Nederland 273.20.28 op 16.05. 3. Frankrijk 273.34.22. 4. België 273.53.28. 5. Frankrijk West 273.58.34. 6. Italië 274.20.26. 7. Ile de France 274.42.52. 8. Frankrijk Z.O. 275.12.12. 9 Spanje 275.23.35. 10. Zwitserland 275.55.03. 11 Luxemburg 276.05.12. 12. Frankrijk Z.W. 276.23.24. (Advertentie) i 'M i MONACO, Zondagavond. Niet vermoeid, alleen maar vol. daan stond Van Est Zondag in Monactf rnidden van radio reporters en journalisten om te vertellen van zijn prachtige vlucht en overwinning. Zoiets kan alleen van Est, was het eenparig oordeel van alle nationaliteiten, die in de vol gerscolonne vertegenwoordigd zijn. „Ik had anderhalve minuut goed te maken," lachte Van Est, „maar ik voelde me in mijn element bij dit weer. Ik moest en zou een étappezege halen, heb ik de laatste dagen herhaal delijk gezegd. Maar je weet. dat ze mij niet gemakkelijk iaten gaan. En Roks en Wagtmans heb ben hun. best gedaan om de vaart van het, peloton af te remmen." Thijs Roks zelf vond dat het met dat afremmen nogal losge lopen was. want alle Italianen en Franse nationalen sleurden er aan dat het een lieve lust was. Gerrit Voorting, altijd be zorgd voor zijn broer, verdween natuurlijk weer niet van de baan voor Adri binnen was. Jan Nolten was bij de laatste afdaling enigszins in moeilijk heden geraakt, waardoor hij waarschijnlijk een plaats in het klassement opschuift. Adri Voorting vond Zaterdag dat zijn zenuwen hem van een étappezege hebben beroofd. „Ik wilde persé aan de kop blijven, omdat ik bang was dat ik uit tweede positie nooit over Quentin zou kunnen raken," zei de Haarlemmer. „Maar als ik gewacht had tot het laatste rech te stuk zou hij me niet meer gehad hebben. Maar daar was ik veel te zenuwachtig voor." Een gelukkiger mens dan Pel- lenaars na deze twee dagen kan men zich bijna niet voorstellen. Hij had ons al herhaaldelijk ge zegd: „Ik heb van die jonge Voorting veel pleizier, hij is een best coureurtje. En dan te weten dat ze mij zo bang voor hem gemaakt hebben voor we ver trokken. Maar r,.u zie je wat hij kan!" Van Est werd Zondag naar Franse trant hartelijk omhelsd door zijn ploegleider die net op de baan arriveerde toen de St. Willebrorder zijn ererondje reed. Een stralende winnaar én een uitgeslaten chef d'équipe. Het was wederom groot feest voor Nederland in de tour. Ilans Dekkers sterkste te Breda Te Breda werd een internatio nale wegwedstrijd voor profs ge houden over een afstand "van 120 km. Winnaar in de sprint werd Dekkers uit Eindhoven in 2 uur 59 min. 3 sec. De uitslag luidt verder: 2. van As (Roosendaal); 3. van Stayen (Belg.); 4. Zagers (Belg.); 5. Borgmans (Belg.); 6. Witteveen (Amsterdam); 7. van der Zande (Halsteren); 8. Nico van Est (Fijnaart); 9. Steenbakker (Den Bosch); 10. de Beukelaere (Belg.) allen in dezelfde tijd als de win naar. (Vervolg vai Veel machtsve getwijfeld. Een n van verbrandingsj geduchte Boeing zes-motorige str pers na, die hier boven het Euro verschenen, een deze gelegenheid overgestoken, we Juni zijn aangel geen zes uur ovei andere materiaal Oceaan. En ook werd voorgevloge streeks op gerich digheid van het wapen te dienen. Maar tegen die tergrond waren d zaken te zien, wa zich onbekommer heugen; pure schc en bewegingen ei van mannelijke risico niet schuwl niet' hetzelfde is waaghalzerij. Daar vloog rai de Super-Connie, aanwinst van di prachtige machim enkele verdiepin historisch Caudri Chanteloup in 1! draaide en die in het dak van de Gi te in Parijs. Met Sonderman knuppel huppelde eens over het ve tje. een paar wiel ten. draden en i en aandoenlijk, t in de lucht de vi onder leiding van kolonel De Zwaai formaties vlogen kilometer per ut landse stuntvliege: al goed op dreef: - Vier" Gloster Met terberg onder leidi Wansink lieten zi welijks door buite formaties It, gische, Deense, B troffen. De „Indi hoorde daarbij: i om de lengte-as v; (vleugeltip aan 900 km snelheid) waarna de majoor van zijn formatie kant, op de een- keurig ondersl Magnifiek. En de i van men nu eem maakte) leek de te denken, dat zij hebben: hoezeer h deze middag van 1 doen kennen. Maar natuurlijk: ling gaat voort, vloog de Hawker snelste machine te in Engeland zo plank af voor de DINSDAG 2 HILVERSUM 1, 7.00—24.00 K.R.O 7.00 Nieuws; 7.1 7.15 Gymnastiek: foon; 7.45 Morgeng gische kalender; 8. weerberichten; 8.11 9.00 Voor de vrouw foon; 9.40 „Lichtb rie; 10.00 Voor de li Amusementsmuziek mofoon; 11.00 Voc 11.30 Instrumentaa Angelus; 12.03 Gra 12.33 Land- en ti delingen); 12.50 Vie Nieuws en kathc 13.20 Actualiteiten; mentsmuziek; 14.0C ziek; 14.35 Blaas ei Metropole orkest; zestig?" (tussen li reportage Ronde ve 16.00 Voor de ziek- kenlof; 17.00 Voc 17.15 Felicitaties v< 17.45 Regeringsuitze kema: „De intern eniging van steden ten"; 18.00 Lichte Gramofoon; 18.30 V 18.52 Actualiteiten; 19.10 Gramofoon; Boek der boeken; foon; 20.30 Kame Gramofoon: 21.15 I val 1953: Strijkkv Orgelconcert: 22.20 harmonisch orkest 22 45 Avondgebed i kalender; 23.00 Nii 24.00 Gramofoon. HILVERSUM 2. 7.00 A.V.R.O.: 7 8.00—24.00 A.V.R.O. 7.00 Nieuws; 7.1( 7.50 Dagopening: 8.15 Gramofoon: wijding; 9.15 Religie 9.30 Voor de vrouw standen: 9.40 Lie 10.50 Voor de kli R.V.U.: mr. drs. N. Vliet: „De levenshoi ding en gezondheid' de zieken; 12.00 muziek: 12.30 Lan bouwmededelingen; het platteland; 1: mutsmuziek: 13.00 I Mededelingen of 13.20 Dansmuziek; kaanse muziekkaleid Gramofoon; 14.45 15.00 Omroeporkest mofoon: 16.30 Voo 17.30 Gramofoon: mondorgelspel; 18 18.15 Pianospel; 18.3 G C. W Chr. Ter nationale technische vordering van de Pakistan": 19.00 M: en koor: 19.25 ..Par le": 19 30 Sopraan 20.00 Nieuws: 20 05 orkest en koor: 21.0( rie: 2145 Lichte rr Buitenl. overzicht' sementsmuziek: 23, 23.15 New-York cal 24.00 Spaanse muzie DINSDAG 21 J1 V.A.R.A 20.15—21.45 1. Ac overz. 3. Filmbeelde 4. Hindoe-dansers er

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4