Opnieuw vierde Nederland in Monaco
een eclatante etappe-overwinning
COCKTAIL
RAE
IIlm mmmmmmmmM
onvergetelijk - onveranderd
Vliegfi
pro gr a
Zaterdag ivas het groot feest
voor benjamin Adri Voor ting
WIM VAN EST
IN DE LIFT
De dag van
Wim van Est
PLOEGEN
KLASSEMENT
aw# «M ifei
Onze jongens:
„bar" tevreden
Pagina 4
Maandag 20 Juli 1953
0/ c J
(Telefonisch van onze speciale verslaggever
MONACO, Zondagavond Nederland sprak weer een
woordje mee, terwijl de vreugde in de equipe nog na
gloeide om de prachtige tweede plaats, die Tour-debutant
Adri Voorting Zaterdagmiddag in een hete sprint had
bevochten op de wielerbaan van Marseille, stormde Zon
dagmiddag een renner in wit shirt, rugnummer 57, over
de nauwe wenteltrap, die van de 508 meter hoge col d'Eze
naar het stadion Louis II in Monaco voerde. Wim van Est!
In een duizelingwekkende vaart, die de volgers benauwd
naar het hart deed grijpen, gooide de West-Brabantse
Tour-koning zich eenvoudig naar beneden.
Tientallen haarspeldbochten,
waarvan de vervaardiging alleen
al een opgave voor een wiskundig
laboratorium moet zijn geweest,
nam hij met een gemak alsof hij
op een knetterende motor op weg
was naar een derde Bordeaux-
Parijszege. Aan het einde van die
tocht wachtte hem de triomf: de
overwinning in de zestiende etap
pe van de Tour de France, de
derde zege 'voor de sectie-Pelle-
naars. Zijn laatste ronde op het
mergelbaantje was nog maar een
formaliteit. Onbedreigd en glim
lachend ging Wim op de finish af,
waar eerst bijna twee minuten
later de drie rivalen arriveerden,
die hij met zijn gevreesde en on
stuitbare demarrage van zich los-
gesmeten had, voorbij de top van
de col.
Een prachtig weekend voor Ne
derland in de tour. Op dezelfde
baan waar een jaar geleden Nol
ten zijn triomfantelijke intocht
deed als bekroning van de be
klimming van de Turbie reed
weer een Nederlander, dit keer
met een enorme ruiker en het
goudomrande overwinningslint,
zijn eretocht.
De geleerden waren het Zater
dagavond in Marseille niet eens.
Had Adri Voorting het in zijn
macht gehad de vijftiende etappe
op zijn naam te brengen? Ander
halve ronde van de 500 meter
lange wielerbaan commandeerde
de jonge Haarlemmer de eind
sprint met de Fransen Quentin en
Forestier bij zich als twee bagage
wagens achter een locomotief. Het
kardinale punt was: waar zal
Voorting zijn demarrage plaatsen?
Voor de laatste bocht of op het
rechte einde? In het eerste geval
zou Quentin prachtig gelanceerd
in de kromming van de piste de
Nederlander kunnen aanvallen.
Daarin school de enige mogelijk
heid voor een Franse etappezege.
De sprong kwam inderdaad voor
de bocht. Met drie enorme rukken
vloog Voorting op de draai af.
Quentin trok zich aan de vaart
van de Haarlemmer op, sprintte
hem in de bocht voorbij, doch
kwam niet verder dan een lengte
voor. Tegelijk herstelde de Ne
derlander zich om in de laatste
50 meter terug te komen tot op
nauwelijks een handbreedte van
de Fransman. Een nederlaag dus,
maar met de waarde van een
overwinning, vandaar de felle
disputen over deze sprint, die het
eerste huzarenstuk van Adri
Voorting in de tour bekroonde.
Het was in de vijftiende rit,
Zaterdag over 173 km, die van
Nimes naar Marseille voerde, al
direct een Nederlander, die het
stormsein hees: van Est. Maar de
herinnering aan de locomotief, die
Woensdag in de etappe over Tou
louse in een dolle jacht uit de
hoofdmacht naar de kopgroep was
gestormd, deed de Italianen op
hun qui vive zijn. Bartali, die
zich noodgedwongen moet schik
ken in een knechtenbaantje, ten
pleziere van Astrua, haalde de
Nederlander terug. En om de St
Willibrorder aan het verstand te
brengen, dat het eigenlijk maar
beter was om het Vrijdag afge
kondigde rustbevel voorlopig op
te volgen, zetten de Italianen,
flink gesteund door Mallejac en
zijn trawanten, een hoog tempo
De Franse posterijen hebben
aangekondigd, dat er binnen
kort een postzegel ter ere van
de 50-ste verjaardag van de
Tour de France zal worden
uitgegeven. De postzegel
van 12 franc toont twee
wielrenners: één gekleed in de
wielerkleding van 1903, en een
modern renner. Een kaartje
van Frankrijk toont de tour
van de Tour, zoals deze dit
jaar wordt gereden.
in, dat een ontsnapping tot de
vrome wensen deed behoren.
Doch na zestien km werden de
Magni's en de Bartali's het ken
nelijk moe om steeds maar in
deze snelle vaart Over de brede
weg in de richting van Aix en
Provence te daveren. Hun ver
tragende actie veroorzaakte on
middellijk deining en opnieuw
was het van Est die zich met een
sprong losmaakte.
Groot alarm in de groep, doch
terwijl de Italianen, nu gesteund
door Bobet en zijn Franse natio-
nalen, hun krachten formeerden
voor de tegenstoot, had van Est
al 200 meter genomen. Toch ver
trouwde hij kennelijk het geval
niet, want we zagen hem telkens
omkijken. Klaarblijkelijk wachtte
hij op nog meer liefhebbers voor
een vroegtijdig avontuur.
Die meldden zich inderdaad
aan: twee Belgen, Impanis en De-
bruyne en de Fransman Meunier:
of het de Belgen er om te doen
was om in de kaart van van Est
te spelen, betwijfelen we. Zij
deden weinig moeite om de voor
sprong aan te dikken en toen deze
kilometers lang bleef schommelen
rond de veertig seconden en der
halve alle perspectief verloor,
maakte van Est zelf een einde
aan de vlucht. Hij liet zich terug
vallen op Gauthier en Baroni, die
alvast naar voren waren gezonden
op hoog bevel van Marcel Bidot
en Alfrede Binda, en vervolgens
slokte de hoofdmacht de afge
scheiden manschappen weer op.
Opnieuw gingen de hulpkrachten
van de kopstukken zich vooraan
zetten om direct een eventuele
overtreder van het rustverbod in
de kraag te kunnen grijpen.
Natuurlijk waren er op de duur
enkele durvers, die zich aan dé
commando's van de kapiteins niet
stoorden. Als zij het maar lang
volhielden, zouden hun demar
rages tenslotte toch wel tot een
afscheiding moeten leiden, rede
neerden zij en zo zag men na 60
km de Spanjaard Serra, de Zwit
ser Schellenberg en enkele regio
nalen zich losmaken. Omdat het
geen gevaarlijke elementen wa
ren kreeg Baroni van Astrua ver
lof om mee te gaan en op zijn
beurt had Bobet er geen bezwaar
tegen dat ook Remy, die per saldo
toch maar bestemd is om hand
en spandiensten te verlenen voor
zijn grote meester, de tricolore in
de kopgroep ging vertegenwoor
digen. Er ontstond aldus een pelo
ton van acht man, dat dankbaar
de gelegenheid aangreep om zich
in de dorpjes langs het heuvel
achtig parcours te laten toejui
chen en dan ook weldra een dikke
anderhalve minuut genomen had.
De Italiaan Drei en de Span
jaard Trobat kregen vervolgens
toestemming om ook een kijkje
aan het voorste front te gaan
nemen, doch toen van Est even
eens neigingen in die richting
ging koesteren, legde de voltallige
knechtenschare van Mallejac, As
trua en Bobet de Nederlander on
middellijk aan de ketting. Maar
toch zou een soldaat van de sectie-
Pellenaars de vlucht naar de kop
ondernemen. De beurt was deze
keer aan Adri Voorting. De Haar
lemmer joeg na ruim 80 km sa
men met de Spanjaard Iturat naar
voren en zette een geweldige
stormloop in naar de vluchtelin
gen, die inmiddels al meer dan
vijf minuten uit het zicht waren
verdwenen.
Maar toch naderde het Spaans-
Nederlandse duo. Door de karak
teristieke plaatsjes, langs de gol
vende weilanden met hier en daar
kudden schapen, reed de jonge
Voorting de race van zijn leven.
In prachtige stijl sjaste hij met
Iturat voort en na een vlucht van
meer dan 20 km meldde het twee
tal zich present in de eerste linie.
Negen volle minuten bedroeg
de voorsprong van de Stootgroep,
toen er gerucht rees in de grote
groep. Nu waren het Diot, Roüer,
Audaire en Gauthier, vier Fran
sen dus en het kleine Belgische
kümmertje Desmedt, die dat een
tonig voortmarcheren met de
hoofdmacht moe werden. Hun
sprong verwekte een complete
revolutie, want niemand minder
dan Mallejac in zijn gele leiders-
costuum zette de achtervolging in.
Uiteraard wachtten Schaer en
Bobet geen seconde om de West-
Fransman van repliek te dienen
en even natuurlijk kwam ook
Astrua met heftig schuddende
■*¥4
Onze landgenoot Wim van Est is er in geslaagd de 16e etappe
van de Tour de France te winnen. Deze telefoto geeft het
moment weer, waarop van Est over de finishlijn gaat.
kop, omdat de rust zo wreed ver
stoord was, uit de rijen gedoken,
om met Bartali, Magni, Teisseire,
Lauredi, kortom met alles wat
een positie te verdedigen had,
achter de gele gids aan te racen.
Gerrit Voorting en Wagtmans be
trokken voor Nederland de wacht
in deze nieuwe jagersgroep, die
nu het bergland langs de Middel
landse Zee had bereikt en full
speed over de lastige hellingen
schoof. Eerst dertig kilometer
voor het einde gingen Bobet en
Schaer zich rechtzetten, omdat ze
na gedane arbeid van de zoete
rust wilden genieten, doch het
vuur was bij Wagtmans nog hele
maal niet gedoofd. Samen met
Rolland en Desmedt zette de
blonde Bredanaar de jacht voort
om zo mogelijk voor Nederland
een zege in het ploegenklassement
te garanderen.
De eerste, die zich voor deze
prijs zou kunnen plaatsen, Adri
Voorting, had intussen al onrust
gezaaid in de stoottroep tot nog
slechts twee Fransen het onge
duldige Nederlandertje konden
bijbenen, Forestier en Quentin.
Met drieën gingen ze op de finish
af, die Voorting zo graag hele
maal alleen had willen bereiken.
Keer op keer hakte hij een kloof
tussen zich en zijn twee rivalen.
Maar de Fransen sloegen de han
den ineen en grepen telkens op
nieuw het jonge Nederlandse ge
weld bij de kraag. Ook op de
cementen baan, waar de Marseil-
lezen zo luidruchtig als zij dat in
een roezemoezige stad gewend
zijn de spits van de Tour de
France een daverende welkomst
groet brachten. Hoe de eindsprint
verliep vertelden we reeds.
De uitslag
1. Quentin (lie de France)
4.32.32.
2. Adri Voorting (Ned.)
z.t.
3. Forestier (Fr. N.O.C.) z.t.
4. Baroni (It.) 4.32.56.
5. Schellenberg (Zwits.) z.t
6. Remy (Fr.) z.t.
7. Molineris (Fr. Z.O.) z.t.
8. Vitetta (Fr. Z.O.) z.t.
9. Serra (Sp.) 4.35.08.
10. Iturbat. (Sp.) 4.37.19.
11. ex aequo Wagtmans (Ned)
4.37.36 en Rolland (Fr.).
13. desmet (Belg.) z.t.
14. Magni (It.) 4.39.35.
15. Geminiani (Fr.) z.t.
16. Bobet (Fr.) z.t.
17. Bartali (It.) z.t.
18. Massip (Sp.) z.t.
19. Gerrit Voorting (Nèd.)
z.t.
20. Astrua (It.) z.t.
21. Teisseire (Fr.) z.t.
22. van Est (Ned.) z.t.
23. Close (Belg.) z.t.
24. Mallejac (Fr. W.) z.t.
25. Adriaenssens (Belg.) z.t.
32. Schaer (Zwits.) 4.41.18.
48. Suykerbuyk (Ned.)
4 42 35
62. v. Breenen (Ned.) 4.46 00.
63. R o k s (Ned.) z.t.
64. N o 11 en (Ned.) z.t.
viwrsuit
BEZIERS
vrijdag 17 JULI
145 km aan één stuk heeft het
Tour de Francêleger Zondag voor
middag gewandeld achter de
bergrug langs de Mediterannee.
145 km, waarin het hele tijd
schema van Jacques Godet in de
war werd geschopt en waarin de
sensaties alleen maar van buiten
af kwamen. Het waren de jantjes
van de Franse vloot, die er bij
de passage van Toulon voor zorg
den de colonne te besprenkelen
met alles wat maar aan vloeibare
stoffen te bemachtigen viel.
Het was Apo Lazarides, die
vöor zijn villa in St Maxime met
een groot bord naast zich zijn
strijdkmakkers van vroeger kwam
groeten en aanmoedigen. En het
was de jubileumsprint om 100.000
francs voor de woning van „papa"
Desgranges, die na 120 km een
kleine opleving in het geval
l bracht. Darrigade was natuurlijk
weer de grote favoriet, maar hij
maakte er zo'n lange spurt van,
dat hij tien meter voor de streep
tevergeefs naar een teug frisse
lucht zat te happen, tengevolge
waarvan Colette, die alleen maar
op de tweede prijs (50.000 francs)
had gemikt, die jubileumpremie
inpikte. Eerst in Frejus, het be
ginpunt van de Cote d'Azur, kreeg
de colonne aanvechtingen om een
einde te maken aan de Zondags
wandeling De col d'Esterel lag
hier als een barricade op de brede
boulevards langs de Middellandse
Zee. Een berg, zo op het eerste
gezicht een vervolmaakte Cau-
berg, maar die zich weldra ont
popte als een heerschap dat het
hele tourleger in zijn strakke
greep kon nemen. Angstvallig
bewaakten de groten elkaar. Mal
lejac zat voortdurend met zijn
hele knechtenbende aan de kop
en Astrua, Bobet en Schaer had
den alles wat in hun dienst stond
bij elkaar getrommeld om op de
uitkijk te staan.
Zonder bezwaar mocht Mi-
rando, die slechts tot de tweede
categorie kanspaarden behoorde,
demarreren, als Molineris dar.
persé niet anders wilde, kon hij
ook zijn zin krijgen, de Belg Van
Genechten, wiens aanwezigheid
in de tour tot nu toe vrijwel on
opgemerkt was gebleven, kreeg
eveneens verlof om de beklim
ming te leiden. Als vierde man
meldde de Spanjaard Lorono, de
bedwinger van de Aubisque in
Koblets noodlotsetappe zich aan.
Moeizaam werkte de hoofdmacht
zich achter deze vier over de
verraderlijke glooiingen, doch
eenmaal voorbij 't hoogste punt,
waar Mirando het eerst passeer
de, begon de h'eie colonne aan
een dolle afdaling. Slechts 45
sec. lagen de vier ontsnapten
voor, aan de voet zouden ze wel
ingehaald zijn. Maar. Mirando
had zijn beste forme van de hele
tour bewaard voor deze prachtige
rit langs de Rivièra. Als een
Magni ijlde hij naar beneden en
zijn drie gezellen vonden in deze
wilde jacht de inspiratie om zich
eveneens als stenen van de
Esterel te laten vallen. Onder
aan, bij de èntrée van het liefe
lijke Cannes, was hun voorsprong
tot een minuut opgelopen.
De duizenden badgasten in
Cannes, aaneengereid tot een
enorme keten van drukte en be
weging, zullen nog dagenlang
napraten over de Tour de France
passage waarvan zij getuige zijn
geweest. In de braVidende zon,
het weertje waarop hij voor de
hele tour wel een abonnement
had willen nemen, stoof daar op
nieuw locomotief Van Est over
de boulevards. Zes en vijftig
kilometer van het eindpunt zette
hij een stormloop in, die een
andere coureur waanzinnig van
ellende zou hebben gemaakt.
Anderhalve minuut had de Ne
derlander goed te maken op het
ontvluchte kwartet ,dat eveneens
in razende vaart op weg was
naar Monaco. Een opgave die
alleen een Van Est kan vol
brengen.
Van Est, Van Est
Zonder hulp, maar met de ze
kerheid dat dit zijn grote dag
was in de tour, daverde hij als
een wervelwind over de weg.
Gebogen over het stuur, het
petje achterstevoren op 't hoofd,
de ogen in de donkere kop scherp
gericht op het doel ver voor
zich ,zo snorde de Brabander
steeds dichter naar de auto's
en motoren, die achter de vier
vluchtelingen hoge stofwolken
opjoegen. Voor de paleis-hotels
van Nice streek Van Est bij
zijn doel neer. Slechts de Col
d'Eze restte nu nog op de weg
naar Monaco.
Met vijf man begon de kop
de tocht over de laatste berg.
Op de lange hellingen was Lo
rono de eerste die moest lossen.
Molineris en Van Genechten
vielen terug en met haast bo
venmenselijke inspanning kwa
men zij opnieuw bij Mirando
en Van Est. Vier man nog bij
elkaar aan de top, waar Mi
rando opnieuw een premie
won. En toen? Terwijl zijn drie
gezellen zich een moment op
richtten om adem te scheppen
was Van Est opnieuw gestart
Met' een dolzinnige vaart wierp
hij zich de berg af Akelig dichl
langs het gapende ravijn, met
brede slagen dan weer een
nieuwe bocht in, steeds lager,
steeds dichter bij het wachtende
stadion. Als een uitgebombar-
deerde mijnschacht wachtte hem
de laatste daling Vier meter
helling, bocht naar links en
meteen weer naar rechts In
duizelingwekkende vaart den
derde Van Est over dit af
schuwelijk stuk weg tot hij
eindelijk de brede tunnel naar
de wielerbaan voor zich zag.
Toen Wist hij dat dit de vol
tooiing was van al zijn spron
gen en demarrages van de
voorgaande dagen Zijn gevecht
tegen alles wat naam heeft in
de wielerwereld. De derde Ne
derlandse etappezege was een
feit
Met uitzondering van Adri
Voorting, de het vandaag na
zijn succes van Zaterdag rusti
ger aan had gedaan, eindigden
alle overige Nederlanders in de
verschilllende groepen, waarin
de hoofdmacht tiidens de tocht
over de Col d'Eze uiteen geval
len was.
De uitslag
1. Wim van Est (Nederland)
7 uur 20 min. 55 sec.; 2. Mo
lineris (Fr. Z.O.) 7.22.42; 3.
Van Genechten (België) 7.23.12:
4. Mirando (Z.O.) 7.23.12; 5.
Schaer (Zwits.) 7.24.42; 6. Magni
(It.) 7.25.08; 7 Bartali (It.)
z.t.; 8. Astrua (It.) z.t.; 9. Mas-
sin (Sp.) z.t.; 10 Mallejac (Fr
W.) z.t.; 11. Bobet (Fr.) z.t.;
12. Geminiani (Fr) z tl; 13. Lo
rono (Sp.) 7.25.31; 14. Bauvin
(Fr. N.O.C.) 7.25.47; 15. Ros-
sello (It.) 7.26.05; 16, Rolland
(Fr.) z.t.: 17. Lauredi (Fr.)
z.t.; 18. Van Geneugden (Belg.)
z.t.; 19. Anzile (Fr. N.O.C.) z.t.;
20. Iturbat (Sp.) z.t.; 21. Trobat
(Sp.) z.t.; 22. Gerrit Voorting
(Ned.) z.t.; 24. Wagtmans (Ned.)
z.t.; 34. Nolten (Ned.) 7.28.15;
35. Van Breenen (Ned.) 7.29.50;
41. Roks (Ned.) 7.30.03; 47
Suykerbuyk (Ned.) 7.31.12; 70.
Adri Voorting (Ned) 7.38.04.
De Luxemburger Hein staakte
de strijd.
BLESSURES
HUGO KOBLET
TOCH ERNSTIGER
ZURICH Het röntgen
onderzoek naar de aard van de
verwondingen var. Hugo Koblet
heeft uitgewezen dat de blessu
res toch van ernstiger aard zijn
dan oorspronkelijk werd aange
nomen. Behalve een lichte ze
nuwschok, hebben de doktoren
Faber en Rupf verschillende
inwendige verwondingen ont
dekt bij Koblet, vooral aan de
rechter elleboog en aan de
heupen, als meae een zware
kneuzing aan de borstkas. Deze
kneuzing is ooi-zaak van het
moeilijke ademhalen van de
Zwitser. De ernstigste blessure
is echter die in het linker dij
been, omdat zich hierin een
zware spierscheuring heeft voor
gedaan.
Vrijdag werd door dr, Faber
chirurgisch ingegrepen. De
operatie is goed verlopen. Of
Koblet echter aan de wereld
kampioenschappen in Augustus
zal kunnen deelnemen, kan nog
niet worden bevestigd.
Het algemeen klassement luidt:
1. Mallejac (Fr. W.) 91.25.10.
2. Astrua (It.) 91.26.23 op 1.13.
3. Bobet (Fr.) 91.28.23 op 3.13.
4. Close (Belg.) 91.30.48 op 5.38.
5. Rolland (Fr.) 91.31.57 op 6.47.
6. Lauredi (Fr.) 91.32.02 op 6.52.
7. Schaer (Zwits.) 91.32.35 op
7 25
8. Geminiani (Fr.) 91.33.25 op
8.15.
9. Bauvin (Fr. N.O.C.) 91.34.48
op 9.38.
10. Mahe .Fr. W.) 91,37.54 op 12.44
11. Wagtmans .Ned.) 91.39.40
op 14.30.
12. Anzile (Fr. N.O.C.) 91.39.57 op
14.47.
13. Mirando (Fr. Z.O.) 91 40.06 op
14.56.
14. van Est (Ned.) 91.43.46 op
18.36.
15. Ernzer (Luxemburg) 91.44.33
op 19.23.
16. Gerrit Voorting (Ned.)
91.45.09 op 19.59.
17. Bartali (It.) 91.45.30 op 20.20.
18. Magni (It.) 91.46.19 op 21.09.
19. Serra (Spanje) 91.52.30 op
27.20.
20 Rossello (It.) 91.55.31 op 30.21.
23. N o 11 e n (Ned.) 92.02.03 op
36.53.
25. Roks (Ned.) 92.02.29 op 37.19
28. Suykerbuyk (Ned.)
92.09.33 op 44.23.
34. van Breenen (Ned.)
92.19.11 op 54.01.
49. Adri Voorting (Ned.)
92.36.34 op 1 uur 11 min. 24
sec.
't Algemeen ploegenklassement
na de 16e etappe is:
1 Frankrijk N.O.C. 273.04.03
2. Nederland 273.20.28 op
16.05.
3. Frankrijk 273.34.22.
4. België 273.53.28.
5. Frankrijk West 273.58.34.
6. Italië 274.20.26.
7. Ile de France 274.42.52.
8. Frankrijk Z.O. 275.12.12.
9 Spanje 275.23.35.
10. Zwitserland 275.55.03.
11 Luxemburg 276.05.12.
12. Frankrijk Z.W. 276.23.24.
(Advertentie)
i 'M i
MONACO, Zondagavond.
Niet vermoeid, alleen maar vol.
daan stond Van Est Zondag in
Monactf rnidden van radio
reporters en journalisten om te
vertellen van zijn prachtige
vlucht en overwinning.
Zoiets kan alleen van Est, was
het eenparig oordeel van alle
nationaliteiten, die in de vol
gerscolonne vertegenwoordigd
zijn.
„Ik had anderhalve minuut
goed te maken," lachte Van Est,
„maar ik voelde me in mijn
element bij dit weer. Ik moest
en zou een étappezege halen,
heb ik de laatste dagen herhaal
delijk gezegd. Maar je weet. dat
ze mij niet gemakkelijk iaten
gaan. En Roks en Wagtmans heb
ben hun. best gedaan om de
vaart van het, peloton af te
remmen."
Thijs Roks zelf vond dat het
met dat afremmen nogal losge
lopen was. want alle Italianen
en Franse nationalen sleurden
er aan dat het een lieve lust
was. Gerrit Voorting, altijd be
zorgd voor zijn broer, verdween
natuurlijk weer niet van de
baan voor Adri binnen was.
Jan Nolten was bij de laatste
afdaling enigszins in moeilijk
heden geraakt, waardoor hij
waarschijnlijk een plaats in het
klassement opschuift.
Adri Voorting vond Zaterdag
dat zijn zenuwen hem van een
étappezege hebben beroofd.
„Ik wilde persé aan de kop
blijven, omdat ik bang was dat
ik uit tweede positie nooit over
Quentin zou kunnen raken," zei
de Haarlemmer. „Maar als ik
gewacht had tot het laatste rech
te stuk zou hij me niet meer
gehad hebben. Maar daar was
ik veel te zenuwachtig voor."
Een gelukkiger mens dan Pel-
lenaars na deze twee dagen kan
men zich bijna niet voorstellen.
Hij had ons al herhaaldelijk ge
zegd: „Ik heb van die jonge
Voorting veel pleizier, hij is een
best coureurtje. En dan te weten
dat ze mij zo bang voor hem
gemaakt hebben voor we ver
trokken. Maar r,.u zie je wat
hij kan!"
Van Est werd Zondag naar
Franse trant hartelijk omhelsd
door zijn ploegleider die net op
de baan arriveerde toen de St.
Willebrorder zijn ererondje
reed. Een stralende winnaar én
een uitgeslaten chef d'équipe. Het
was wederom groot feest voor
Nederland in de tour.
Ilans Dekkers sterkste
te Breda
Te Breda werd een internatio
nale wegwedstrijd voor profs ge
houden over een afstand "van 120
km. Winnaar in de sprint werd
Dekkers uit Eindhoven in 2 uur
59 min. 3 sec.
De uitslag luidt verder: 2. van
As (Roosendaal); 3. van Stayen
(Belg.); 4. Zagers (Belg.); 5.
Borgmans (Belg.); 6. Witteveen
(Amsterdam); 7. van der Zande
(Halsteren); 8. Nico van Est
(Fijnaart); 9. Steenbakker (Den
Bosch); 10. de Beukelaere (Belg.)
allen in dezelfde tijd als de win
naar.
(Vervolg vai
Veel machtsve
getwijfeld. Een n
van verbrandingsj
geduchte Boeing
zes-motorige str
pers na, die hier
boven het Euro
verschenen, een
deze gelegenheid
overgestoken, we
Juni zijn aangel
geen zes uur ovei
andere materiaal
Oceaan. En ook
werd voorgevloge
streeks op gerich
digheid van het
wapen te dienen.
Maar tegen die
tergrond waren d
zaken te zien, wa
zich onbekommer
heugen; pure schc
en bewegingen ei
van mannelijke
risico niet schuwl
niet' hetzelfde is
waaghalzerij.
Daar vloog rai
de Super-Connie,
aanwinst van di
prachtige machim
enkele verdiepin
historisch Caudri
Chanteloup in 1!
draaide en die in
het dak van de Gi
te in Parijs.
Met Sonderman
knuppel huppelde
eens over het ve
tje. een paar wiel
ten. draden en i
en aandoenlijk, t
in de lucht de vi
onder leiding van
kolonel De Zwaai
formaties vlogen
kilometer per ut
landse stuntvliege:
al goed op dreef: -
Vier" Gloster Met
terberg onder leidi
Wansink lieten zi
welijks door buite
formaties It,
gische, Deense, B
troffen. De „Indi
hoorde daarbij: i
om de lengte-as v;
(vleugeltip aan
900 km snelheid)
waarna de majoor
van zijn formatie
kant, op de een-
keurig ondersl
Magnifiek. En de i
van men nu eem
maakte) leek de
te denken, dat zij
hebben: hoezeer h
deze middag van 1
doen kennen.
Maar natuurlijk:
ling gaat voort,
vloog de Hawker
snelste machine te
in Engeland zo
plank af voor de
DINSDAG 2
HILVERSUM 1,
7.00—24.00 K.R.O
7.00 Nieuws; 7.1
7.15 Gymnastiek:
foon; 7.45 Morgeng
gische kalender; 8.
weerberichten; 8.11
9.00 Voor de vrouw
foon; 9.40 „Lichtb
rie; 10.00 Voor de li
Amusementsmuziek
mofoon; 11.00 Voc
11.30 Instrumentaa
Angelus; 12.03 Gra
12.33 Land- en ti
delingen); 12.50 Vie
Nieuws en kathc
13.20 Actualiteiten;
mentsmuziek; 14.0C
ziek; 14.35 Blaas ei
Metropole orkest;
zestig?" (tussen li
reportage Ronde ve
16.00 Voor de ziek-
kenlof; 17.00 Voc
17.15 Felicitaties v<
17.45 Regeringsuitze
kema: „De intern
eniging van steden
ten"; 18.00 Lichte
Gramofoon; 18.30 V
18.52 Actualiteiten;
19.10 Gramofoon;
Boek der boeken;
foon; 20.30 Kame
Gramofoon: 21.15 I
val 1953: Strijkkv
Orgelconcert: 22.20
harmonisch orkest
22 45 Avondgebed i
kalender; 23.00 Nii
24.00 Gramofoon.
HILVERSUM 2.
7.00 A.V.R.O.: 7
8.00—24.00 A.V.R.O.
7.00 Nieuws; 7.1(
7.50 Dagopening:
8.15 Gramofoon:
wijding; 9.15 Religie
9.30 Voor de vrouw
standen: 9.40 Lie
10.50 Voor de kli
R.V.U.: mr. drs. N.
Vliet: „De levenshoi
ding en gezondheid'
de zieken; 12.00
muziek: 12.30 Lan
bouwmededelingen;
het platteland; 1:
mutsmuziek: 13.00 I
Mededelingen of
13.20 Dansmuziek;
kaanse muziekkaleid
Gramofoon; 14.45
15.00 Omroeporkest
mofoon: 16.30 Voo
17.30 Gramofoon:
mondorgelspel; 18
18.15 Pianospel; 18.3
G C. W Chr. Ter
nationale technische
vordering van de
Pakistan": 19.00 M:
en koor: 19.25 ..Par
le": 19 30 Sopraan
20.00 Nieuws: 20 05
orkest en koor: 21.0(
rie: 2145 Lichte rr
Buitenl. overzicht'
sementsmuziek: 23,
23.15 New-York cal
24.00 Spaanse muzie
DINSDAG 21 J1
V.A.R.A
20.15—21.45 1. Ac
overz. 3. Filmbeelde
4. Hindoe-dansers er