TEKORT IN 1954 BIJNA EEN MILLIARD Werkgelegenheid scheppen door belastingverlaging Verdeling 6500 min Binnenlandse schuld met 372 min gestegen Lo< Geen verlenging dividendstop NIEU Zorg def* voor ensie Begrotingsbeeld in cijfers Tienduizend woningen meer Studiekosten voor kinderen Regerin in zev De cijfers van de Millioenennota, die vandaag door de minister van Financiën, de heer J. v. d. Kieft aan de Staten-Generaal is aangeboden, resulteren in de saldi inkomsten 5.517 millioen, uitgaven 6.512 miliioen, tekort 995 miiiioen. Het begrotingstekort van onge veer een milliard gulden overtreft de nadelige saldi van de begrotingen van andere na-oor- logse jaren in belangrijke mate. De regering zal trachten dit tekort door leningen te dekken. Niettegenstaande het belangrijke tekort is het algemene begrotingsbeeld gunstig, althans er is sprake van een zekere ontspanning en stabilisatie. Bij de samenstelling van de ont- werp-begroting 1954 heeft als richtsnoer gegolden het streven om door vergroting van de bestedingsmogelijkheden in de bedrijfs- en gezinshuishoudingen de levenstandaard van het Nederlandse volk te verhogen en op deze wijze, zonder 't verkregen monetaire evenwicht in gevaar te brengen, via de rijksbegroting een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan een verhoging van de nationale welvaart. Met andere woorden: De verlaging van de be lastingdruk voor gezins- en bedrijfsleven moet dienstbaar worden aan het voortdurend streven van de regering naar bevordering van de werkgelegenheid op langere termijn. De minister van Financiën zegt aan het slot van zijn toelichting op de begroting, dat de voor gestelde tegemoetkomingen wel moeten worden gezien als de meest vérgaande voorstellen. Buitenlandse betrekkingen Overzeese rijksdelen Politie en justitie Onderwijs en cultuur Verkeer en waterstaat Handel, nijverheid en landbouw Sociale zorg W erkgelegenheid Herstel oorlogschade Oorzaak: aangaan staatsleningen Burgers zullen militairen vervangen Regering wil niet verder gaan Terugbetaling O.B. .op huisbrand Nieuws MIDDELEN EN UITGAVEN VAN DE STAAT- Ontwerp begroting 1954 ïn de slotbeschouwing van zijn toelichting op de begrotingscijfers con stateert minister van de Kieft dat de huidige eco nomische toestand in verschillende opzichten als gunstig is aan te merken. Daartegenover mag echter niet uit het oog worden verloren, dat op langere termijn ons land zich nog steeds voor de zware taak ziet gesteld werkgelegenheid te scheppen voor de ge stadig groeiende beroeps bevolking. Het is in ver band daarmede een on gunstig verschijnsel, dat de investeringsactiviteit thans een zekere terugslag blijkt te ver tonen. Het vraagstuk van de werkgele genheid op lange termijn eist hierdoor meer nog dan tevoren de voortdurende aandacht op, aldus de minister van Fi nanciën. De belastingverlagingen beogen onder meer de productieve kracht van de Nederlandse volkshuishouding op lange termijn te versterken. De tweede zorg voor de regering Is ook in het komende jaar de financiering van de defensie. In vergelijking met vorige jaren zullen de kosten voor leger, lucht macht en marine gelijk blijven. Ook voor 1954 is een bedrag van 1.500 millioen gulden voor defensie uitgetrokken. De werkelijke uitgaven, die voor de defensie HET NIVEAU DER RIJKSUITGAVEN 1946-1954 Gewone Dienst Uitgaven 4.309 Middelen 4.762 Voordelig saldo 453 Buitengewone Dienst I (Uitgaven en ontvangsten van aflopend karakter) Uitgaven 1.052 Middelen 293 Nadelig saldo 754 Landbouw-Egalisatiefonds Nadelig saldo 100 Gewone Dienst, Buitengewone Dienst I en Landbouw-Egalisatiefonds Nadelig saldo 401 Buitengewone Dienst II (Kapitaalsuitgaven en -ontvangsten) Uitgaven 1.051 Middelen 457 Nadelig saldo 594 Gehele Dienst Uitgaven (inclusief nadelig saldo Landbouw-Egalisatiefonds) 6.513 Middelen 5.517 Nadelig saldo 995 zullen worden besteed zullen echter ho ger liggen. Dit vindt zijn verklaring in het feit, dat sedert 1951 ieder jaar 1500 millioen op de begrotingen voor de ver dedigingsdoeleinden was uitgetrokken, doch dat in de aanloopperiode van de defensie-inspanning in N.A.T.O.-verband er niet steeds mogelijkheden bestonden om de uitgetrokken gelden te besteden. De credieten, die ongebruikt zijn geble ven, zullen naar het nieuwe begrotings jaar worden overgeboekt, zodat de ach terstand in da realisatie van de defensie plannen kan worden ingehaald- De begroting 1954 brengt een voort zetting van het leger- en luchtmacht- opbouwplan zoals dat in beginsel door de Staten-Generaal is aanvaard. Voor wat betreft de Marine komt het beleid voor 1954 in hoofdzaak overeen met dat der laatst voorafgaande jaren. Het aanbouw- programma, zoals dit reeds eerder werd bekend gemaakt, wordt regelmatig afge werkt. Door het gereedkomen van nieuwe schepen begint zich een verschuiving van de kapitaalsector naar de exploitatie sector af te tekenen, fdie zich in de eerst volgende jaren waarschijnlijk zal voort zetten. Samenvattend is het beleid van de re gering in de defensiesector er op gericht voort te gaan in N.A.T.O.-verband de verdediging volgens de bekende plannen te versterken. De begroting 1954 houdt rekening met een kleine uitbreiding van het aantal diplomatieke posten. Onder andere zal meer aandacht worden geschonken aan West-Afrika. Verder zal de voorlichtings activiteit in het bijzonder in de Latijns Amerikaanse landen in verband met de goodwillrelzen van de Prins der Neder landen worden verhoogd. De activiteits uitbreiding zal voornamelijk in Mexico en Brazilië plaatsvinden. Verder wordt voorgesteld verhoging van de Nederlandse bijdrage in het pro gramma der Verenigde Naties. Op gebied van de technische hulp heeft ons land zich in de afgelopen jaren door zijn deel neming in het hulpprogramma een repu tatie van deskundigheid verworven. Dit geldt zowel voor landbouw en industrie als t.a.v. de beoefening van allerlei met de tropen verband houdende wetenschap pen. Gezien de bij een en ander betrok ken Nederlandse belangen en gezien de omstandigheid dat tussen het aantal uit te zenden Nederlandse deskundigen en de Nederlandse bijdrage in de kosten van de technische bijstand een min of meer rechtstreeks verband wordt gelegd, is voorgesteld deze bijdrage te verhogen. De regering blijft de economische ont wikkeling van Nieuw Guinea zien als een belangrijk onderdeel van haar taak. Zij zal de reeds op verschillend gebied aangevangen exploitatie-werkzaamheden voortzetten en zo mogelijk intensiveren en uitbreiden. Nieuwe ontwikkelingsplan nen vormen thans een punt van overweging. De begroting van Nieuw Guinea zal waarschijnlijk een tekort van 23 millioen aan wijzen. Voorlopig is een bedrag van 33,5 millioen ge reserveerd als bij drage in de te korten van dit overzeese ge biedsdeel. Voor wat Suri name en de Ne derlandse Antil len betreft is in de begroting re kening gehouden met een subsidie aan de Stichting voor Culturele Samenwerking, welke gelden zullen wor den aangewend voor de bemoeienissen van de stichting met Suriname en de Neder landse Antillen. In de begroting voor 1954 zijn bedra gen geraamd voor bouwkundige voor zieningen aan huizen van bewaring en strafgestichten. Deze gelden zijn uitge trokken in het kader der voorzieningen, die passen in de moderne inzichten om trent de plaatsing en verzorging der ge vangenen en andere gedetineerden. De personeelsbezetting van de strafgestichten en gevangenissen zal enige uitbreiding ondergaan. Dit geldt eveneens voor' de voogdijraden. Het streven blijft verder gericht op uitrusting van de rechterlijke organen met moderne hulpmiddelen. De justitiële documentatiedienst zal worden uitgebreid. De reorganisatie van de politie-technische dienst zal begin 1954 zijn voltooid. Voor verdere ontwikkeling van de tele visie is in de begroting voor 1954 een be drag van twee millioen uitgetrokken. De bedragen aan subsidie aan de verschillende uitingsvormen op het gebied der heden daagse kunsten zijn verhoogd van 4.9 mil lioen in 1953 tot 6 millioen in 1954. De regering zal er in toenemende mate naar streven by te dragen tot het behoud en de spreiding van het culturele niveau. De uitgaven voor onderwijs vertonen voor 1954 een belangrijke stijging ten op zichte van 1953. Voor het lager onderwijs is de verhoging der uitgaven voor een be langrijk gedeelte het gevolg van de grote toeneming van het aantal leerlingen. De groei van 't aantal leerlingen en onder wijskrachten heeft ook invloed op de kosten van het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs en op die van de nijverheidscholen. Vooral toeloop naar laatstgenoemde scholen is zeer groot. Zo wordt voor 1954 voor de jongensscholen en voor de meisjescholen op 'n toeneming van resp. 7 en 9 procent gerekend. In 1954 zal ook speciale aandacht aan het tuinbouwonderwijs worden besteed Voor 1954 is gerekend met een toe nemende activiteit in de sector van de rijkswaterstaat. In de eerste plaats is ge dacht aan de kustverdedigingswerken ter beveiliging van ons land tegen het water. Daarnaast heeft de Rijkswaterstaat tot taak een toenemende activiteit aan de dag te leggen ten aanzien van de verzilting en de openlegging van de ontwikkelingsgebie den. Voorts vergt het onderhoud van de kanalen een groter bedrag aangezien het in toenemende mate gemotoriseerde sche- penverkeer hogere eisen aan de oeverver dediging stelt. In de sector „Verkeer" blijft de burger lijke luchtvaart de nodige voorzieningen eisen. Zo zal in 1954 de capaciteit en outil lage van Schiphol verder moeten worden aangepast aan de eisen, die het moderne luchtvaartmateriaal en de geleidelijk toe nemende reizigerstroom stellen. eD aan leg en inrichting van het vliegveld Eelde als uitwjjkhaven voor Schiphol en als ves tigingsplaats voor de voortgezette opleiding van de afdeling Rijksluchtvaartschool zal in 1954 belangrijk vorderen. Voor investeringen bij de P.T.T. is op nieuw 100 millioen uitgetrokken. Hiermede wordt tegemoet gekomen aan de nog steeds toenemende behoefte aan de ver keersmiddelen van dit bedrijf. De bevordering van de export en de industrialisatie nemen in het kader van de algemene doeleinden van de regeringspoli- tiek een belangrijke plaats in. De ver beterde deviezenpositie van ons land heeft geleid tot een verdere vrijmaking van het internationale goederenverkeer. Als gevolg hiervan konden de administratieve be moeiingen van de overheid op het gebied van distributie en controle verder worden ingekrompen. Voor 1954 zal 't te voeren landbouwbe leid geen belangrijke afwijkingen van dat van voorgaande jaren te zien geven. De doelstelling van de landbouwpolitiek zal derhalve blijven het scheppen van zodanige economische voorwaarden, dat de land bouw in staat wordt gesteld de grootst mogelijke bijdrage aan de nationale wel vaart te leveren. De sociale voorzieningen zullen in het komende jaar opnieuw grotere bedragen eisen. Dit is mede een gevolg van het groter worden der kring van uitkerings gerechtigden. In de begrotingscijfers is nog niet tot uitdrukking gebracht de financiële gevolgen van het voornemen om in de Noodvoorziening voor ouden van dagen het aftrekvrije bedrag der eigen inkom sten te verhogen van 100,— tot 200, Ook in 1954 zal een actieve emigratie- politiek worden gevoerd. Bij de samenstel ling van de begroting is er gerekend op vertrek van een aantal van 55.000 tot 60.000 emigranten. De uitgaven van het Commissariaat van Ambonezenzorg vertonen een stijging met rond 1,5 millioen, welke voornamelijk moet worden toegeschreven aan de bevolkings aanwas. De regering heeft gemeend de post „Kosten werkgelegenheidspolitiek" voor 1954 beperkt te kunnen houden en wel tot 25 millioen gulden. In de begroting 1953 was voor dit doel 40 millioen geraamd, doch reeds in December 1952-*werd be sloten tot verruiming van de werkgelegen heid op korte termijn met een bedrag van 50 millioen. Tengevolge van de ramp, waardoor werkgelegenheid geschapen werd HERSTEL VAN OORLOGS- EN WATERSNOODSCHADE werd van het bedrag van 50 millioen 20 millioen geblokkeerd. Gezien het verloop der werkloosheid wordt het verder verantwoord geacht by de raming der uitgaven van de Rijksdienst voor de uitvoering van werken (D.U.W.) voor 1954 voorshands uit te gaan van een gelijk aantal te werk te stellen arbeiders als voor 1953 werd aangenomen, t.w. ge middeld 20.000. BU het herstel van de schade aan over- heidseigendommen zullen in 1954 enkele omvangrpke en kostbare projecten tot uit voering komen. Van de geraamde totale ryksbijdrage in het herstel van de oor logschade ten bedrage van 6,4 milliard is tot einde Juni 1953 ongeveer 3,9 milliard aan vergoedingen tot uitkering gekomen. Rekening houdende met de in 1953 en 1954 nog uit te keren bedragen zal voor de jaren na 1954 een totaal bedrag van minder dan 2 milliard resteren, waarvan bijna de helft ten behoeve van de publieke sector. Bp de samenstelling van de begroting 1954 is er van uitgegaan dat het voldoen aan de verplichtingen jegens de oorlogs getroffenen niet als gevolg van de wa tersnood in het gedrang mag komen. De ramingen zyn dan ook zoveel mogeiyk op het peil van de oorspronkeiyke begroting 1953 gehandhaafd of, waar mogeiyk ver hoogd. In de raming voor 1954 is rekening ge houden met het verstrekken van de rpks- bydragen voor 10.000 herbouwwoningen. De afwikkeling van de aangiften van schade aan huisraad zal eind 1953 geheel zön geëindigd. Gew. Dienst, Buitengew. Buiten- Dienst I en Landbouw- gewone Egalisatiefonds Dienst II Herziene raming 1953 1954 Herziene raming 1953 1954 1.252,4 1.309,2 247,6 196,6 Buitenlandse betrekkingen 63,8 65,5 1,4 26,0 26,7 37,7 19,1 215,2 215,7 2,6 4,7 494,7 535,2 23,2 26,3 132,7 142,2 125,2 140,3 62,5 62,2 111.9 110,1 Handel en Nijverheid 151,5 66,8 95,0 114,1 Land- en tuinbouw, veeteelt en visserij 227,1 206,2 10,3 15,1 Sociale voorzieningen, emigratie en volks- 860,3 765,5 11,0 8,5 193,9 219,0 10,2 17,3 Herstel van oorlogschade 455,5 501,8 1,9 0,1 Diensten van algemene aard .1 263,2 196,2 55,9 74,7 Niet toegerekende uitgaven voor pensioe- 85,8 86,4 473,8 488,1 328,6 317,4 105,0 113,0 Uitgaven verband houdende met de waters- 400,0 400,0 Uitgaven voortvloeiende uit een aantal maatregelen tot verbetering van de financiële positie van het Rijkspersoneel 48,0 50,0 Uitkering aan het Gemeentefonds wegens derving van ondernemersbelasting 5.517.1 5.400,7 1.043,9 1.051,2 Het bouwprogramma, dat bü de Mil lioenennota is ingediend, geeft de volgen de opstelling van het aantal woningen, dat in 1954 in uitvoering zal worden geno men: woningwetbouw premiebouw herbouw oorlogschade rampschade en vrpe bouw totaal 27.500 woningen 25.000 woningen 10.000 woningen 2.500 woningen 65.000 woningen Het is niet aan te bevelen, aldus de mi nister van Wederopbouw in zpn toelich ting op het bouwplan 1953 minder wonin gen dan 65.000 te bouwen, aangezien met een verbetering van de woningvoorziening talryke voorname belangen verbonden zpn. De minister denkt hierbij aan de psycho logische, morele en sociale ellende, welke de woningnood met zich brengt, en aan de kapitalen, waarmede de industrie wordt belast en waardoor het industriële pro duct dus duurder dan nodig gemaakt wordt n.l. door de transportkosten van de arbeiders, die geen woning in hun werk plaats kunnen verkrügen. In 1954 wordt gerekend met een totale kosten voor woningbouw ad 839 millioen. Voor scholenbouw is uitgetrokken een bedrag van 140 millioen. Van dit bedrag zal 12 millioen worden besteed aan de bouw van gymnastieklokalen. In 1953 is aan scholenbouw ongeveer 110 millioen uit gegeven. ONTWIKKELING VAN DE NATIONALE SCHULD Sedert de indiening van de begroting 1953 heeft een stijging van de binnenlandse gevestigde nationale schuld plaats gevon den van rond 372 millioen. Deze stijging is voornameiyk veroorzaakt door de uitgifte van staatsleningen. Tengevolge van een en ander is voor de dienst 1954 wegens rente op de binnenlandse gevestigde schuld 14.9 millioen meer uitgetrokken dan voor 1953 was toegestaan. De buitengewoon gevestigde schuld ver toont, als gevolg van de aflossingen, een daling. Voor rente op deze schuld behoeft om deze reden 5.2 millioen minder te worden uitgetrokken dan voor 1953. De rentedragende vlottende schuld zal in 1953 geheel worden afgelost. De verplichte aflossingen op de binnen landse geconsoli. deerde schuld be lopen in 1954 15.7 millioen meer dan oor spronkelijk voor 1953 is geraamd. Dit is voorname lijk het gevol van de aflossing op de in 1953 uitgegeven staatsleningen. In de raming 1954 is evenmin als in de oorspronke lijke raming 1953 rekening gehou den met de del ging van staats schuld door het in betaling geven van investerings- en beleggings certificaten ter voldoening van oude belasting aanslagen en van belastingcertifi caten. De regering is niet voornemens om een voorstel tot handhaving van de dividendbeperking in te dienen. Deze mededeling wordt gedaan in de Memorie van Antwoord op het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer inzake het complex van maatregelen. De regering acht het gewenst, dat de Kamer bij de be handeling van deze voorstellen het standpunt van de regering kent met betrekking tot de vraag of de divi dendbeperking, die voor het laatst geldt voor dividenden over het jaar '52, nog zou dienen te worden ver lengd. De regering wyst er op, dat de Sociaal Economische Raad in zijn terzake uitge bracht advies eenstemmig ais zijn oordeel heeft uitgesproken, dat er geen voldoende zakelijke grond meer is voor voortzetting van de dividendbeperking. De raad stelde niettemin op psychologische gronden voor de maatregelen met nog één jaar te ver lengen, waarbij de raad echter dp regeling zou willen wijzigen en de grenzen verrui men. De regering acht het niet gewenst voor één jaar een dergelijke wijziging voor te stellen, zodat dus straks ook de divi dendbeperking tot het verleden zal be horen. OP OORLOG EN MARINE De cyfers uit de Rijksbegroting ten aan zien van het rijkspersoneel geven ten op zichte van 1953 een niet onbelangrijke styging te zien. Deze stijging wordt in hoofdzaak door het departement van Oor log veroorzaakt in verband met de ver hoogde militaire inspanning en als gevolg van het streven naar vervanging van mili tairen door burgerpersoneel. In 1954 zullen er in totaal 109.776 ambte naren in ryksdienst zijn, waarvan op Oor log en Marine 29.489. Van de 109.776 ambte naren zijn er ruim 75.000 in vaste en tijde lijke dienst en ruim 34.000 op arbeids contract werkzaam. Van het personeel op Oorlog en Marine is vijftig procent in vaste of tijdelijke dienst. ONDERWERPEN VAN STAATSZORG 1954 In het Voorlopig Verslag van de Twee de Kamer over het complex van maatre gelen werd de regering gevraagd om het volle bedrag van de studiekosten van stu derende kinderen voor de belasting af trekbaar te maken. In de Memorie van Antwoord blijft de regering er echter bü, dat haar voorstel, verdubbeling van de kinderaftrek, in dergelijke gevallen, vol doende moet worden geacht. Deze studiekosten, aldus de regering, zyn niet anders dan de kosten van een verdergaande opvoeding. De tegemoetko ming, zoals die is voorgesteld, zou, met inbegrip van de kinderbijslag, gelpk staan met een inkomensaftrek van ƒ1800,a ƒ2000,De mening, dat de totale kos ten voor een studerend kind ƒ2500,— per jaar zouden bedragen, acht de Memorie van Antwoord, in haar algemeenheid niet juist. Bij de door de regering voorgestelde compensatie-maatregelen met betrekking tot de huurverhoging wordt o.m. de huis brand van omzetbelasting vrijgesteld. De regering kondigde een regeling aan tot terugbetaling van deze belasting op bij de leveranciers aanwezige voorraden, maar deze regeling ontmoette én In het Voor lopig Verslag én bii de betrokkenen veel verzet. Deze bezwaren worden nu in de Memorie van Antwoord erkend. Er komt een ander systeem, dat de nadelen van de voorgestelde regeling poogt te ondervan gen. Voor zover de fabrikant of importeur niet aan ondernemers levert, zal by afle vering van de brandstoffen door de fabri kant aan de handelaren en by invoer van die goederen ten behoeve van handelaren vrystelling van omzetbelasting c.q. invoer- belasting worden genoten, mits aan be paalde eisen wordt voldaan. Levert echter de handelaar de met vrijstelling betrok ken brandstoffen aan ondernemers, dan is terzake van die levering die handelaar omzetbelasting verschuldigd, als ware hij „fabrikant" van deze brandstoffen. Lintjesregen. De lintjesregen, die jaarlijks op 30 April een aantal mensen gelukkig maakt, eist de laatste jaren zoveel admini stratief werk, dat de daarmee belaste amb tenaren met hun handen in het haar zitten. Daarom is nu besloten voor de maanden April, Mei en Juni een tijdelijke extra, kracht aan te stellen. vaamsverandering. De regeringsvoorlich tingsdienst zal voortaan rijksvoorlichtings dienst heten. Dit in verband met de cen tralisatie van de productie van het voor lichtingsmateriaal. Fries in rechtzaal. Binnenkort zal de re gering haar standpunt bepalen ten aanzien van het gebruik van de Friese taal in het rechtsverkeer. gen secretariaat De Nederlandse delegaties naar de raadgevende vergadering van Europa en de gemeenschappelijke vergadering van de Europese gemeenschap voor Kolen en Staal zullen wellicht een eigen secretariaat krijgen met een eigen griffier (salaris zeven duizend gulden) en enige andere ambtenaren en typistes. De regering h Iioenennota gean de Tweede Kame leiding van de ging van de hui band houdende c het kort komt b ring neer op: 1 Verdergaand lastingdrnk het tarief der 1 ting. 2 De mindere inkomstenbei 190 millioen gulc 3 Voorgesteld loonbelasting ties. 4 Ten behoeve stand zullen machines boven en vennootschap mogen worden g 5 De regering vrystelling v 6 De regering IUk op het volledige compen ging voor loont gestreefd. Aan sionneerden en a kering volgens so een compensatie 7 De regering aanzien van consnmptie-offer, wordt in de Stic' Reorganisatie recht nisatie der griffi reeds aanzienlijk overgegaan tot e< nisatie van de gi rechtbanken. Bi voorts besteed e rechterlijke mact Omleiding jonge ju Justitie zal binne mer een nota o neelsbeleid bij d« openbare ministe name de vormin juristen uitvoerig Concentratie opleid van de opleldini Nistelrode is nle1 mende jaren geh hoefte aan jong welke genomen verandering te b; concentratie inii dingsehool en de Dolitie in één, gel Scherper toezicht, hef bijzonder op zal geïntensifeërd enige wijzigingen keersgroepen v« omgebracht. Hulp aan gedetinee beid wordt gestre moderne bedrijfsn den bij hun terug helpen. Daartoe zj in het machinepa ten worden aang Psychopatenzorg, binnenkort in een gelicht over de p patenzorg. Het ge aan ondertussen hier de voornaair Betere slaapplaatsei meer op oude b opklapbare veldbi van 250 stuks wi dekens. Reserve rijkspolitie serve rijkspolitie wacht wordt dat 1954 ongeveer 600 Minder gedetineerd neerden is gedaal gehouden met 700 1954 met 6000 te 650 politieke ged De regering heef inkomstenbelastin nieuwe tarieven op jaarinkomens. Aan Zuiver Tarief Ti jaar groep g' Inkomen I 1380 25 1 410 30 1 500 45 1 620 65 1 710 81 1 800 98 1 920 121 2 010 139 2.100 157 2 220 182 2 310 202 2 400 223 2 520 251 1 2 610 272 3 2 700 294 3 2 820 325 3 2 910 349 3 3 000 373 1 3 120 405 3 3 210 429 2 3 300 454 2 3 420 487 2 3 510 512 2 3 600 537 2 3 720 571 2 3 810 596 3 3 900 621 3 4 020 656 3 4 110 682 3 4 200 709 3 4 320 745 4 4 410 772 4 4 500 799 4 4 620 835 4 4 710 862 4 4 800 890 4 4 920 928 i 5 010 956 5 5 160 1004 i 5 520 1119 I 6 000 1279 6 480 1446 1 7 080 1661 7 560 1840 i: 8 040 2025 12 8 520 2214 ia 9 000 2410 14 9 480 2613 ie 17 10 080 2875 10 560 3091 is 11 040 3313 2( 11 520 3541 22 12 000 3775 24 25 12 480 4016 12 960 4262 27 13 560 4576 2S 14 040 4834 31 14 520 5097 33 14 880 5298 35

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4