TEKORT IN 1954 BIJNA EEN MILLIARD
Werkgelegenheid scheppen
door belastingverlaging
Verdeling 6500 min
Binnenlandse schuld
met 372 min gestegen
Lo<
Geen verlenging
dividendstop
NIEU
Zorg
def*
voor
ensie
Begrotingsbeeld
in cijfers
Tienduizend
woningen meer
Studiekosten voor
kinderen
Regerin
in zev
De cijfers van de Millioenennota, die vandaag door de minister van Financiën, de heer J. v.
d. Kieft aan de Staten-Generaal is aangeboden, resulteren in de saldi inkomsten 5.517
millioen, uitgaven 6.512 miliioen, tekort 995 miiiioen. Het begrotingstekort van onge
veer een milliard gulden overtreft de nadelige saldi van de begrotingen van andere na-oor-
logse jaren in belangrijke mate. De regering zal trachten dit tekort door leningen te dekken.
Niettegenstaande het belangrijke tekort is het algemene begrotingsbeeld gunstig, althans
er is sprake van een zekere ontspanning en stabilisatie. Bij de samenstelling van de ont-
werp-begroting 1954 heeft als richtsnoer gegolden het streven om door vergroting van de
bestedingsmogelijkheden in de bedrijfs- en gezinshuishoudingen de levenstandaard van het
Nederlandse volk te verhogen en op deze wijze, zonder 't verkregen monetaire evenwicht
in gevaar te brengen, via de rijksbegroting een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan
een verhoging van de nationale welvaart. Met andere woorden: De verlaging van de be
lastingdruk voor gezins- en bedrijfsleven moet dienstbaar worden aan het voortdurend
streven van de regering naar bevordering van de werkgelegenheid op langere termijn. De
minister van Financiën zegt aan het slot van zijn toelichting op de begroting, dat de voor
gestelde tegemoetkomingen wel moeten worden gezien als de meest vérgaande voorstellen.
Buitenlandse
betrekkingen
Overzeese rijksdelen
Politie en justitie
Onderwijs en cultuur
Verkeer en waterstaat
Handel, nijverheid en
landbouw
Sociale zorg
W erkgelegenheid
Herstel oorlogschade
Oorzaak: aangaan
staatsleningen
Burgers zullen militairen
vervangen
Regering wil niet
verder gaan
Terugbetaling O.B. .op
huisbrand
Nieuws
MIDDELEN EN UITGAVEN VAN DE STAAT- Ontwerp begroting 1954
ïn de slotbeschouwing
van zijn toelichting op
de begrotingscijfers con
stateert minister van de
Kieft dat de huidige eco
nomische toestand in
verschillende opzichten
als gunstig is aan te
merken. Daartegenover
mag echter niet uit het
oog worden verloren,
dat op langere termijn
ons land zich nog steeds
voor de zware taak ziet
gesteld werkgelegenheid
te scheppen voor de ge
stadig groeiende beroeps
bevolking. Het is in ver
band daarmede een on
gunstig verschijnsel, dat
de investeringsactiviteit
thans een zekere terugslag blijkt te ver
tonen. Het vraagstuk van de werkgele
genheid op lange termijn eist hierdoor
meer nog dan tevoren de voortdurende
aandacht op, aldus de minister van Fi
nanciën. De belastingverlagingen beogen
onder meer de productieve kracht van de
Nederlandse volkshuishouding op lange
termijn te versterken.
De tweede zorg voor de regering Is ook
in het komende jaar de financiering van
de defensie. In vergelijking met vorige
jaren zullen de kosten voor leger, lucht
macht en marine gelijk blijven. Ook voor
1954 is een bedrag van 1.500 millioen
gulden voor defensie uitgetrokken. De
werkelijke uitgaven, die voor de defensie
HET NIVEAU DER RIJKSUITGAVEN 1946-1954
Gewone Dienst
Uitgaven 4.309
Middelen 4.762
Voordelig saldo 453
Buitengewone Dienst I
(Uitgaven en ontvangsten van
aflopend karakter)
Uitgaven 1.052
Middelen 293
Nadelig saldo 754
Landbouw-Egalisatiefonds
Nadelig saldo 100
Gewone Dienst, Buitengewone Dienst I
en Landbouw-Egalisatiefonds
Nadelig saldo 401
Buitengewone Dienst II
(Kapitaalsuitgaven en -ontvangsten)
Uitgaven 1.051
Middelen 457
Nadelig saldo 594
Gehele Dienst
Uitgaven (inclusief nadelig saldo
Landbouw-Egalisatiefonds) 6.513
Middelen 5.517
Nadelig saldo 995
zullen worden besteed zullen echter ho
ger liggen. Dit vindt zijn verklaring in
het feit, dat sedert 1951 ieder jaar 1500
millioen op de begrotingen voor de ver
dedigingsdoeleinden was uitgetrokken,
doch dat in de aanloopperiode van de
defensie-inspanning in N.A.T.O.-verband
er niet steeds mogelijkheden bestonden
om de uitgetrokken gelden te besteden.
De credieten, die ongebruikt zijn geble
ven, zullen naar het nieuwe begrotings
jaar worden overgeboekt, zodat de ach
terstand in da realisatie van de defensie
plannen kan worden ingehaald-
De begroting 1954 brengt een voort
zetting van het leger- en luchtmacht-
opbouwplan zoals dat in beginsel door de
Staten-Generaal is aanvaard. Voor wat
betreft de Marine komt het beleid voor
1954 in hoofdzaak overeen met dat der
laatst voorafgaande jaren. Het aanbouw-
programma, zoals dit reeds eerder werd
bekend gemaakt, wordt regelmatig afge
werkt. Door het gereedkomen van nieuwe
schepen begint zich een verschuiving van
de kapitaalsector naar de exploitatie
sector af te tekenen, fdie zich in de eerst
volgende jaren waarschijnlijk zal voort
zetten.
Samenvattend is het beleid van de re
gering in de defensiesector er op gericht
voort te gaan in N.A.T.O.-verband de
verdediging volgens de bekende plannen
te versterken.
De begroting 1954 houdt rekening met
een kleine uitbreiding van het aantal
diplomatieke posten. Onder andere zal
meer aandacht worden geschonken aan
West-Afrika. Verder zal de voorlichtings
activiteit in het bijzonder in de Latijns
Amerikaanse landen in verband met de
goodwillrelzen van de Prins der Neder
landen worden verhoogd. De activiteits
uitbreiding zal voornamelijk in Mexico
en Brazilië plaatsvinden.
Verder wordt voorgesteld verhoging
van de Nederlandse bijdrage in het pro
gramma der Verenigde Naties. Op gebied
van de technische hulp heeft ons land
zich in de afgelopen jaren door zijn deel
neming in het hulpprogramma een repu
tatie van deskundigheid verworven. Dit
geldt zowel voor landbouw en industrie
als t.a.v. de beoefening van allerlei met
de tropen verband houdende wetenschap
pen. Gezien de bij een en ander betrok
ken Nederlandse belangen en gezien de
omstandigheid dat tussen het aantal uit te
zenden Nederlandse deskundigen en de
Nederlandse bijdrage in de kosten van de
technische bijstand een min of meer
rechtstreeks verband wordt gelegd, is
voorgesteld deze bijdrage te verhogen.
De regering blijft de economische ont
wikkeling van Nieuw Guinea zien als een
belangrijk onderdeel van haar taak. Zij
zal de reeds op verschillend gebied
aangevangen exploitatie-werkzaamheden
voortzetten en zo mogelijk intensiveren
en uitbreiden. Nieuwe ontwikkelingsplan
nen vormen thans
een punt van
overweging. De
begroting van
Nieuw Guinea
zal waarschijnlijk
een tekort van
23 millioen aan
wijzen. Voorlopig
is een bedrag van
33,5 millioen ge
reserveerd als bij
drage in de te
korten van dit
overzeese ge
biedsdeel.
Voor wat Suri
name en de Ne
derlandse Antil
len betreft is in
de begroting re
kening gehouden
met een subsidie
aan de Stichting
voor Culturele
Samenwerking, welke gelden zullen wor
den aangewend voor de bemoeienissen van
de stichting met Suriname en de Neder
landse Antillen.
In de begroting voor 1954 zijn bedra
gen geraamd voor bouwkundige voor
zieningen aan huizen van bewaring en
strafgestichten. Deze gelden zijn uitge
trokken in het kader der voorzieningen,
die passen in de moderne inzichten om
trent de plaatsing en verzorging der ge
vangenen en andere gedetineerden. De
personeelsbezetting van de strafgestichten
en gevangenissen zal enige uitbreiding
ondergaan. Dit geldt eveneens voor' de
voogdijraden.
Het streven blijft verder gericht op
uitrusting van de rechterlijke organen
met moderne hulpmiddelen. De justitiële
documentatiedienst zal worden uitgebreid.
De reorganisatie van de politie-technische
dienst zal begin 1954 zijn voltooid.
Voor verdere ontwikkeling van de tele
visie is in de begroting voor 1954 een be
drag van twee millioen uitgetrokken. De
bedragen aan subsidie aan de verschillende
uitingsvormen op het gebied der heden
daagse kunsten zijn verhoogd van 4.9 mil
lioen in 1953 tot 6 millioen in 1954. De
regering zal er in toenemende mate naar
streven by te dragen tot het behoud en
de spreiding van het culturele niveau.
De uitgaven voor onderwijs vertonen
voor 1954 een belangrijke stijging ten op
zichte van 1953. Voor het lager onderwijs
is de verhoging der uitgaven voor een be
langrijk gedeelte het gevolg van de grote
toeneming van het aantal leerlingen. De
groei van 't aantal leerlingen en onder
wijskrachten heeft ook invloed op de
kosten van het voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs en op die van de
nijverheidscholen. Vooral toeloop naar
laatstgenoemde scholen is zeer groot. Zo
wordt voor 1954 voor de jongensscholen
en voor de meisjescholen op 'n toeneming
van resp. 7 en 9 procent gerekend.
In 1954 zal ook speciale aandacht aan
het tuinbouwonderwijs worden besteed
Voor 1954 is gerekend met een toe
nemende activiteit in de sector van de
rijkswaterstaat. In de eerste plaats is ge
dacht aan de kustverdedigingswerken ter
beveiliging van ons land tegen het water.
Daarnaast heeft de Rijkswaterstaat tot
taak een toenemende activiteit aan de dag
te leggen ten aanzien van de verzilting en
de openlegging van de ontwikkelingsgebie
den. Voorts vergt het onderhoud van de
kanalen een groter bedrag aangezien het
in toenemende mate gemotoriseerde sche-
penverkeer hogere eisen aan de oeverver
dediging stelt.
In de sector „Verkeer" blijft de burger
lijke luchtvaart de nodige voorzieningen
eisen. Zo zal in 1954 de capaciteit en outil
lage van Schiphol verder moeten worden
aangepast aan de eisen, die het moderne
luchtvaartmateriaal en de geleidelijk toe
nemende reizigerstroom stellen. eD aan
leg en inrichting van het vliegveld Eelde
als uitwjjkhaven voor Schiphol en als ves
tigingsplaats voor de voortgezette opleiding
van de afdeling Rijksluchtvaartschool zal
in 1954 belangrijk vorderen.
Voor investeringen bij de P.T.T. is op
nieuw 100 millioen uitgetrokken. Hiermede
wordt tegemoet gekomen aan de nog
steeds toenemende behoefte aan de ver
keersmiddelen van dit bedrijf.
De bevordering van de export en de
industrialisatie nemen in het kader van de
algemene doeleinden van de regeringspoli-
tiek een belangrijke plaats in. De ver
beterde deviezenpositie van ons land heeft
geleid tot een verdere vrijmaking van het
internationale goederenverkeer. Als gevolg
hiervan konden de administratieve be
moeiingen van de overheid op het gebied
van distributie en controle verder worden
ingekrompen.
Voor 1954 zal 't te voeren landbouwbe
leid geen belangrijke afwijkingen van dat
van voorgaande jaren te zien geven. De
doelstelling van de landbouwpolitiek zal
derhalve blijven het scheppen van zodanige
economische voorwaarden, dat de land
bouw in staat wordt gesteld de grootst
mogelijke bijdrage aan de nationale wel
vaart te leveren.
De sociale voorzieningen zullen in het
komende jaar opnieuw grotere bedragen
eisen. Dit is mede een gevolg van het
groter worden der kring van uitkerings
gerechtigden. In de begrotingscijfers is nog
niet tot uitdrukking gebracht de financiële
gevolgen van het voornemen om in de
Noodvoorziening voor ouden van dagen
het aftrekvrije bedrag der eigen inkom
sten te verhogen van 100,— tot 200,
Ook in 1954 zal een actieve emigratie-
politiek worden gevoerd. Bij de samenstel
ling van de begroting is er gerekend op
vertrek van een aantal van 55.000 tot
60.000 emigranten.
De uitgaven van het Commissariaat van
Ambonezenzorg vertonen een stijging met
rond 1,5 millioen, welke voornamelijk moet
worden toegeschreven aan de bevolkings
aanwas.
De regering heeft gemeend de post
„Kosten werkgelegenheidspolitiek" voor
1954 beperkt te kunnen houden en wel tot
25 millioen gulden. In de begroting 1953
was voor dit doel 40 millioen geraamd,
doch reeds in December 1952-*werd be
sloten tot verruiming van de werkgelegen
heid op korte termijn met een bedrag van
50 millioen. Tengevolge van de ramp,
waardoor werkgelegenheid geschapen werd
HERSTEL VAN OORLOGS- EN WATERSNOODSCHADE
werd van het bedrag van 50 millioen 20
millioen geblokkeerd.
Gezien het verloop der werkloosheid
wordt het verder verantwoord geacht by
de raming der uitgaven van de Rijksdienst
voor de uitvoering van werken (D.U.W.)
voor 1954 voorshands uit te gaan van een
gelijk aantal te werk te stellen arbeiders
als voor 1953 werd aangenomen, t.w. ge
middeld 20.000.
BU het herstel van de schade aan over-
heidseigendommen zullen in 1954 enkele
omvangrpke en kostbare projecten tot uit
voering komen. Van de geraamde totale
ryksbijdrage in het herstel van de oor
logschade ten bedrage van 6,4 milliard is
tot einde Juni 1953 ongeveer 3,9 milliard
aan vergoedingen tot uitkering gekomen.
Rekening houdende met de in 1953 en
1954 nog uit te keren bedragen zal voor
de jaren na 1954 een totaal bedrag van
minder dan 2 milliard resteren, waarvan
bijna de helft ten behoeve van de publieke
sector.
Bp de samenstelling van de begroting
1954 is er van uitgegaan dat het voldoen
aan de verplichtingen jegens de oorlogs
getroffenen niet als gevolg van de wa
tersnood in het gedrang mag komen. De
ramingen zyn dan ook zoveel mogeiyk op
het peil van de oorspronkeiyke begroting
1953 gehandhaafd of, waar mogeiyk ver
hoogd.
In de raming voor 1954 is rekening ge
houden met het verstrekken van de rpks-
bydragen voor 10.000 herbouwwoningen.
De afwikkeling van de aangiften van
schade aan huisraad zal eind 1953 geheel
zön geëindigd.
Gew. Dienst, Buitengew. Buiten-
Dienst I en Landbouw- gewone
Egalisatiefonds Dienst II
Herziene
raming
1953
1954
Herziene
raming
1953
1954
1.252,4
1.309,2
247,6
196,6
Buitenlandse betrekkingen
63,8
65,5
1,4
26,0
26,7
37,7
19,1
215,2
215,7
2,6
4,7
494,7
535,2
23,2
26,3
132,7
142,2
125,2
140,3
62,5
62,2
111.9
110,1
Handel en Nijverheid
151,5
66,8
95,0
114,1
Land- en tuinbouw, veeteelt en visserij
227,1
206,2
10,3
15,1
Sociale voorzieningen, emigratie en volks-
860,3
765,5
11,0
8,5
193,9
219,0
10,2
17,3
Herstel van oorlogschade
455,5
501,8
1,9
0,1
Diensten van algemene aard .1
263,2
196,2
55,9
74,7
Niet toegerekende uitgaven voor pensioe-
85,8
86,4
473,8
488,1
328,6
317,4
105,0
113,0
Uitgaven verband houdende met de waters-
400,0
400,0
Uitgaven voortvloeiende uit een aantal
maatregelen tot verbetering van de
financiële positie van het Rijkspersoneel
48,0
50,0
Uitkering aan het Gemeentefonds wegens
derving van ondernemersbelasting
5.517.1
5.400,7
1.043,9
1.051,2
Het bouwprogramma, dat bü de Mil
lioenennota is ingediend, geeft de volgen
de opstelling van het aantal woningen, dat
in 1954 in uitvoering zal worden geno
men:
woningwetbouw
premiebouw
herbouw oorlogschade
rampschade en vrpe
bouw
totaal
27.500 woningen
25.000 woningen
10.000 woningen
2.500 woningen
65.000 woningen
Het is niet aan te bevelen, aldus de mi
nister van Wederopbouw in zpn toelich
ting op het bouwplan 1953 minder wonin
gen dan 65.000 te bouwen, aangezien met
een verbetering van de woningvoorziening
talryke voorname belangen verbonden zpn.
De minister denkt hierbij aan de psycho
logische, morele en sociale ellende, welke
de woningnood met zich brengt, en aan
de kapitalen, waarmede de industrie wordt
belast en waardoor het industriële pro
duct dus duurder dan nodig gemaakt
wordt n.l. door de transportkosten van de
arbeiders, die geen woning in hun werk
plaats kunnen verkrügen.
In 1954 wordt gerekend met een totale
kosten voor woningbouw ad 839 millioen.
Voor scholenbouw is uitgetrokken een
bedrag van 140 millioen. Van dit bedrag
zal 12 millioen worden besteed aan de
bouw van gymnastieklokalen. In 1953 is
aan scholenbouw ongeveer 110 millioen uit
gegeven.
ONTWIKKELING VAN DE NATIONALE SCHULD
Sedert de indiening van de begroting
1953 heeft een stijging van de binnenlandse
gevestigde nationale schuld plaats gevon
den van rond 372 millioen. Deze stijging is
voornameiyk veroorzaakt door de uitgifte
van staatsleningen. Tengevolge van een en
ander is voor de dienst 1954 wegens rente
op de binnenlandse gevestigde schuld 14.9
millioen meer uitgetrokken dan voor 1953
was toegestaan.
De buitengewoon gevestigde schuld ver
toont, als gevolg van de aflossingen, een
daling. Voor rente op deze schuld behoeft
om deze reden 5.2 millioen minder
te worden uitgetrokken dan voor 1953. De
rentedragende vlottende schuld zal in 1953
geheel worden afgelost.
De verplichte aflossingen op de binnen
landse geconsoli.
deerde schuld be
lopen in 1954
15.7 millioen
meer dan oor
spronkelijk voor
1953 is geraamd.
Dit is voorname
lijk het gevol van
de aflossing op de
in 1953 uitgegeven
staatsleningen. In
de raming 1954
is evenmin als in
de oorspronke
lijke raming 1953
rekening gehou
den met de del
ging van staats
schuld door het
in betaling geven
van investerings-
en beleggings
certificaten ter
voldoening van
oude belasting
aanslagen en van
belastingcertifi
caten.
De regering is niet voornemens
om een voorstel tot handhaving van
de dividendbeperking in te dienen.
Deze mededeling wordt gedaan in de
Memorie van Antwoord op het
Voorlopig Verslag van de Tweede
Kamer inzake het complex van
maatregelen. De regering acht het
gewenst, dat de Kamer bij de be
handeling van deze voorstellen het
standpunt van de regering kent met
betrekking tot de vraag of de divi
dendbeperking, die voor het laatst
geldt voor dividenden over het jaar
'52, nog zou dienen te worden ver
lengd.
De regering wyst er op, dat de Sociaal
Economische Raad in zijn terzake uitge
bracht advies eenstemmig ais zijn oordeel
heeft uitgesproken, dat er geen voldoende
zakelijke grond meer is voor voortzetting
van de dividendbeperking. De raad stelde
niettemin op psychologische gronden voor
de maatregelen met nog één jaar te ver
lengen, waarbij de raad echter dp regeling
zou willen wijzigen en de grenzen verrui
men. De regering acht het niet gewenst
voor één jaar een dergelijke wijziging voor
te stellen, zodat dus straks ook de divi
dendbeperking tot het verleden zal be
horen.
OP OORLOG EN MARINE
De cyfers uit de Rijksbegroting ten aan
zien van het rijkspersoneel geven ten op
zichte van 1953 een niet onbelangrijke
styging te zien. Deze stijging wordt in
hoofdzaak door het departement van Oor
log veroorzaakt in verband met de ver
hoogde militaire inspanning en als gevolg
van het streven naar vervanging van mili
tairen door burgerpersoneel.
In 1954 zullen er in totaal 109.776 ambte
naren in ryksdienst zijn, waarvan op Oor
log en Marine 29.489. Van de 109.776 ambte
naren zijn er ruim 75.000 in vaste en tijde
lijke dienst en ruim 34.000 op arbeids
contract werkzaam. Van het personeel op
Oorlog en Marine is vijftig procent in vaste
of tijdelijke dienst.
ONDERWERPEN VAN STAATSZORG 1954
In het Voorlopig Verslag van de Twee
de Kamer over het complex van maatre
gelen werd de regering gevraagd om het
volle bedrag van de studiekosten van stu
derende kinderen voor de belasting af
trekbaar te maken. In de Memorie van
Antwoord blijft de regering er echter bü,
dat haar voorstel, verdubbeling van de
kinderaftrek, in dergelijke gevallen, vol
doende moet worden geacht.
Deze studiekosten, aldus de regering,
zyn niet anders dan de kosten van een
verdergaande opvoeding. De tegemoetko
ming, zoals die is voorgesteld, zou, met
inbegrip van de kinderbijslag, gelpk staan
met een inkomensaftrek van ƒ1800,a
ƒ2000,De mening, dat de totale kos
ten voor een studerend kind ƒ2500,— per
jaar zouden bedragen, acht de Memorie
van Antwoord, in haar algemeenheid niet
juist.
Bij de door de regering voorgestelde
compensatie-maatregelen met betrekking
tot de huurverhoging wordt o.m. de huis
brand van omzetbelasting vrijgesteld. De
regering kondigde een regeling aan tot
terugbetaling van deze belasting op bij de
leveranciers aanwezige voorraden, maar
deze regeling ontmoette én In het Voor
lopig Verslag én bii de betrokkenen veel
verzet. Deze bezwaren worden nu in de
Memorie van Antwoord erkend. Er komt
een ander systeem, dat de nadelen van de
voorgestelde regeling poogt te ondervan
gen.
Voor zover de fabrikant of importeur
niet aan ondernemers levert, zal by afle
vering van de brandstoffen door de fabri
kant aan de handelaren en by invoer van
die goederen ten behoeve van handelaren
vrystelling van omzetbelasting c.q. invoer-
belasting worden genoten, mits aan be
paalde eisen wordt voldaan. Levert echter
de handelaar de met vrijstelling betrok
ken brandstoffen aan ondernemers, dan is
terzake van die levering die handelaar
omzetbelasting verschuldigd, als ware hij
„fabrikant" van deze brandstoffen.
Lintjesregen. De lintjesregen, die jaarlijks
op 30 April een aantal mensen gelukkig
maakt, eist de laatste jaren zoveel admini
stratief werk, dat de daarmee belaste amb
tenaren met hun handen in het haar zitten.
Daarom is nu besloten voor de maanden
April, Mei en Juni een tijdelijke extra,
kracht aan te stellen.
vaamsverandering. De regeringsvoorlich
tingsdienst zal voortaan rijksvoorlichtings
dienst heten. Dit in verband met de cen
tralisatie van de productie van het voor
lichtingsmateriaal.
Fries in rechtzaal. Binnenkort zal de re
gering haar standpunt bepalen ten aanzien
van het gebruik van de Friese taal in het
rechtsverkeer.
gen secretariaat De Nederlandse delegaties
naar de raadgevende vergadering van Europa
en de gemeenschappelijke vergadering van
de Europese gemeenschap voor Kolen en
Staal zullen wellicht een eigen secretariaat
krijgen met een eigen griffier (salaris zeven
duizend gulden) en enige andere ambtenaren
en typistes.
De regering h
Iioenennota gean
de Tweede Kame
leiding van de
ging van de hui
band houdende c
het kort komt b
ring neer op:
1 Verdergaand
lastingdrnk
het tarief der 1
ting.
2 De mindere
inkomstenbei
190 millioen gulc
3 Voorgesteld
loonbelasting
ties.
4 Ten behoeve
stand zullen
machines boven
en vennootschap
mogen worden g
5 De regering
vrystelling v
6 De regering
IUk op het
volledige compen
ging voor loont
gestreefd. Aan
sionneerden en a
kering volgens so
een compensatie
7 De regering
aanzien van
consnmptie-offer,
wordt in de Stic'
Reorganisatie recht
nisatie der griffi
reeds aanzienlijk
overgegaan tot e<
nisatie van de gi
rechtbanken. Bi
voorts besteed e
rechterlijke mact
Omleiding jonge ju
Justitie zal binne
mer een nota o
neelsbeleid bij d«
openbare ministe
name de vormin
juristen uitvoerig
Concentratie opleid
van de opleldini
Nistelrode is nle1
mende jaren geh
hoefte aan jong
welke genomen
verandering te b;
concentratie inii
dingsehool en de
Dolitie in één, gel
Scherper toezicht,
hef bijzonder op
zal geïntensifeërd
enige wijzigingen
keersgroepen v«
omgebracht.
Hulp aan gedetinee
beid wordt gestre
moderne bedrijfsn
den bij hun terug
helpen. Daartoe zj
in het machinepa
ten worden aang
Psychopatenzorg,
binnenkort in een
gelicht over de p
patenzorg. Het ge
aan ondertussen
hier de voornaair
Betere slaapplaatsei
meer op oude b
opklapbare veldbi
van 250 stuks wi
dekens.
Reserve rijkspolitie
serve rijkspolitie
wacht wordt dat
1954 ongeveer 600
Minder gedetineerd
neerden is gedaal
gehouden met 700
1954 met 6000 te
650 politieke ged
De regering heef
inkomstenbelastin
nieuwe tarieven
op jaarinkomens.
Aan
Zuiver
Tarief
Ti
jaar
groep
g'
Inkomen
I
1380
25
1 410
30
1 500
45
1 620
65
1 710
81
1 800
98
1 920
121
2 010
139
2.100
157
2 220
182
2 310
202
2 400
223
2 520
251
1
2 610
272
3
2 700
294
3
2 820
325
3
2 910
349
3
3 000
373
1
3 120
405
3
3 210
429
2
3 300
454
2
3 420
487
2
3 510
512
2
3 600
537
2
3 720
571
2
3 810
596
3
3 900
621
3
4 020
656
3
4 110
682
3
4 200
709
3
4 320
745
4
4 410
772
4
4 500
799
4
4 620
835
4
4 710
862
4
4 800
890
4
4 920
928
i
5 010
956
5
5 160
1004
i
5 520
1119
I
6 000
1279
6 480
1446
1
7 080
1661
7 560
1840
i:
8 040
2025
12
8 520
2214
ia
9 000
2410
14
9 480
2613
ie
17
10 080
2875
10 560
3091
is
11 040
3313
2(
11 520
3541
22
12 000
3775
24
25
12 480
4016
12 960
4262
27
13 560
4576
2S
14 040
4834
31
14 520
5097
33
14 880
5298
35