Loon- en inkomstenbelasting over de hele lijn verlaagd Ingrijpende correctie aoor regering Consumptiebeperking wordt teniet gedaan Regering komt financieel tegemoet aan Indische oorlogslachtoffers NIEUW BELASTINGTARIEF Regeringsantwoord in zeven punten T egemoetkoming aan middengroepen VOOR FISCUS BIJNA 5 MILLIARD Voorstellen van de C.A.B. nagenoeg geheel overgenomen 5 6 Nieuws van Justitie Te zwaar belast Grens van f 10.000 verlaagd aa„™.S\,ÏLStrfrrlS°?rve^ldbedr3g de Directe verlaging nodig Geen verlaging vereveningsheffing Binnenlandse Zaken in vogelvlucht Wederopbouw in een flits Begrotingsallerlei Oorlog en Marine COMPENSATIE EN HUURVERHOGING Verhoging van sociale uitkeringen en pensioenen De regering heeft tegelijk met de Mil- lioenennota geantwoord op de vragen, die de Tweede Kamer heeft gesteld naar aan leiding van de wetsontwerpen tot verho ging van de huren en de daarmede ver band houdende compensatievoorstellen. In het kort komt het antwoord van de rege ring neer op: 1 Verdergaande verlichting van de be lastingdruk door een verlaging van het tarief der loon- en inkomstenbelas ting. 2 De mindere inkomsten aan loon- en inkomstenbelasting wordt geraamd op 190 millioen gulden. 3 Voorgesteld is een lager tarief van loonbelasting op tantièmes, gratifica ties. 4 Ten behoeve van de kleine midden stand zullen de kosten van nieuwe machines boven ƒ3.000,op inkomsten- en vennootschapsbelasting in mindering mogen worden gebracht. De regering kan niet besluiten tot vrijstelling van het primair dividend. De regering staat niet onvoorwaarde lijk op het standpunt dat naar een volledige compensatie van de huurverho ging voor Ioontrekkenden moet worden gestreefd. Aan door de overheid gepen- sionneerden en aan degenen, die een uit kering volgens sociale wetten genieten zal een compensatie worden gegeven. 7 De regering staat niet afwijzend ten aanzien van de opheffing van het consumptie-offer, waarover onderhandeld wordt in de Stichting van de Arbeid. Reorganisatie rechtbanken. Nu de reorga-» nisatie der griffies van de kantongerechten reeds aanzienlijk gevorderd is, zal worden overgegaan tot een onderzoek naar de orga nisatie van de griffies der arrondissements rechtbanken. Bijzondere aandacht wordt voorts besteed aan de huisvesting van de rechterlijke macht. Onleiding jonge juristen. De minister van Justitie zal binnenkort aan de Tweede Ka mer een nota overleggen voor het perso neelsbeleid bij de rechterlijke macht en het openbare ministerie. In deze nota zal met name de vorming en opleiding van ionge juristen uitvoerig worden behandeld. Concentratie opleldingscholen. De capaciteit van de opleidingschool der rijkspolitie te Nistelrode is niet voldoende om in de ko mende jaren geheel te voorzien in de be hoefte aan jong personeel. De maatregelen, we]ke genomen zullen worden om hierin verandering te brengen, zullen wellicht een concentratie inhouden van de kaderoplei- dingschool en de opleidingschool .der riiks- ^olltie in een. gebouwencomplex. Scherper toezicht. Het verkeerstoezicht in het bijzonder op de intercommunale wegen zal gemtensifeerd worden. Daartoe zullen enige wijzigingen in de organisatie der ver- keersgroepen van de rijkspolitie worden aangebracht. Hulp aan gedetineerden. Bij gevangenisar- beid wordt gestreefd naar de invoering van moderne bedrijfsmethoden om de gedetineer den bij hun terugkeer in de maatschappij te helpen. Daartoe zal een aantal vernieuwingen in het machinepark van enkele strafgestich- ten worden aangebracht. Psychopatenzorg. De Tweede Kamer zal binnenkort in een speciale nota worden voor gelicht over de problemen rond de psycho patenzorg. Het gebrek aan asylruimte, waar aan ondertussen reeds iets is gedaan, vormt hier de voornaamste zorg. Betere slaapplaatsen. De rijkspolitie zal niet meer op oude bedkribben slapen maar op opklapbare veldbedden. In 1954 zullen hier van 250 stuks worden aangeschaft met 500 dekens. Reserve rijkspolitie. De sterkte van de re serve rijkspolitie bedraagt thans 5010. Ver wacht wordt dat dit aantal per 1 Januari 1954 ongeveer 6000 man zal bedragen. Minder gedetineerden. Het aantal gedeti neerden is gedaald. Voor 1953 werd rekening gehouden met 7000 gedetineerden maar voor 1954 met 6000 te weten 5350 criminele en 650 politieke gedetineerden. De loon- en inkomstenbelasting wordt over de hele lijn vrij belangrijk verlaagd. Het ligt in de bedoeling om deze verlaging in te voeren met ingang van 1 Januari 1954. Deze verheugende mededeling voor vier millioen belastingplichtigen doet de regering in de Memorie van Antwoord op het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer inzake het complex van maatregelen. Aan de belangrijkste wens, die de Kamer in dat stuk uitte, is daardoor tegemoetgekomen. Een nieuw desbetreffend wetsont werp, waarin de reeds voorgestelde verlichtingen aan de voet voor de kleinere inkomens verwerkt zijn, is tegelijk ingediend. Voor de schatkist betekent deze gewichtige aanvulling van het complex van maatregelen een verlies aan belastingopbrengst van 190 millioen per jaar. Het nieuwe tarief is vooral voor de zogenaamde middengroepen van belang, omdat in het bijzonder is gedacht aan een verlaging van het percentage, dat over de laatste toevoeging aan het inkomen wordt geheven. Voor gezinnen met kinderen is de belastingvermindering relatief iets groter dan voor de andere groepen van belastingplichtigen. Het bijzonder tarief van de loonbelasting (op tantièmes, gratificaties) gaat ook enigszins naar be neden. In de toelichting op deze aanvulling zegt de regering, dat inmiddels meer zekerheid is verkregen over de financiële vooruit zichten. De in de Millioenennota verstrekte gegevens tonen aan, dat de budgetaire vooruitzichten voor '54, op zich zelf gezien, geen aanleiding geven om tot verdere ver mindering van de middelen over te gaan. Daarbij dient echter in aanmerking te wor den genomen, aldus de regering, dat dit beeld ongunstig is beïnvloed door een fac tor van tijdelijke aard, namelijk de lasten van het herstel van de watersnoodschade, welke zich slechts uitstrekken over '53 en '54. Voorts is de monetaire toestand bij voortduring als gunstig te beschouwen, ter wijl de betalingsbalans ook gedurende het voorjaar en de zomer nagenoeg aanhoudend een overschot vertoont. Na deze factoren nauwgezet overwogen te hebben is de re gering tot de slotsom gekomen, dat een algemene verlichting van de belastingdruk, een alom levend verlangen, niet langer mag worden uitgesteld De regering herinnert in dit verband ook aan de omstandigheden, die het thans te wijzigen belastingtarief van '47 noodzakelijk maakten. Toen moest het er om gaan een zo hoog mogelijke belastingopbrengst te krijgen. De middeninkomens leveren een zeer beduidend deel van die belastingop brengst en deze moesten dus, om dit doel te bereiken, zwaer worden belast. De eis van een zo rechtvaardig mogelijke verdeling van de zware druk brengt mede, dat hetgeen toenmaals door het gevaar voor inflatoire verschijnselen werd ge rechtvaardigd, wordt herzien, zodra dat ge vaar verder terugtreedt. De regering heeft mede in haar overwe gingen betrokken, dat de loonsverhoging, die met ingang van het volgend jaar valt te verwachten, deze druk nog zou doen toenemen. Buiten deze loonsverhoging val len uiteraard velen met een particulier pen sioen, een lijfrente of een klein kapitaaltje. De thans voorgestelde verlichting kan ook hen enigszins helpen om de stijging van de kosten van levensonderhoud op te vangen Een hoofdklacht van de Tweede Kamer in het Voorlopig Verslag over het complex van maatregelen was, dat de middenstand hiervan slechts in zeer geringe mate zou De regering heeft b|j de Staten-Generaal een belangrijke verlaging van de loon- en inkomstenbelasting voorgesteld. Hieronder geven wjj een aantal van de voorgestelde, nieuwe tarieven van de inkomstenbelasting. Met deze cijfers, die betrekking hebben op jaarinkomens, kan een indruk gegeven worden op de bedragen der vermindering. Aan inkomstenbelasting is verschuldigd door personen, vallende in: Hulp tabel Tariefgroep III in geval van kinderaftrek voor Zuiver Tarief Tarief kind. 1 jaar groep groep Inkomen I II 1380 25 1410 30 1 500 45 1 620 65 1 710 81 1 800 98 1 920 121 24 2 010 139 36 2.100 157 48 2 220 182 64 2 310 202 77 2 400 223 90 2 520 251 107 34 2 610 272 120 45 2 700 294 138 56 2 820 325 151 72 2 910 349 165 84 96 3 000 373 180 3 120 405 199 112 3 210 429 213 124 3 300 454 228 137 3 420 487 248 155 3 510 512 263 169 3 600 537 278 183 3 720 571 299 201 3 810 596 314 215 3 900 621 330 229 4 020 656 351 249 4 110 682 367 263 4 200 709 383 277 4 320 745 405 296 4 410 772 421 311 4 500 799 437 325 4 620 835 460 344 4 710 862 477 359 4 800 890 495 374 4 920 928 518 395 5 010 956 536 411 5 160 1004 566 437 5 520 1119 639 503 6 000 1279 741 594 6 480 1446 848 692 7 080 1661 987 822 7 560 1840 1104 930 8 040 2025 1226 1044 8 520 2214 1351 1162 9 000 2410 1482 1284 9 480 2613 1618 1413 10 080 2875 1795 1580 10 560 3091 1942 1720 11 040 3313 2096 1866 11 520 3541 2254 2017 12 000 3775 2418 2174 12 480 4016 2587 2336 12 960 4262 2762 2504 13 560 4576 2988 2721 14 040 4834 3174 2902 14 520 5097 3367 3087 14 880 5298 3514 3230 kind. kind. 3 kind. 4 kind. 5 kind. 6 kind. 7 kind. 8 kind 9 Aan vullende kind. kinder- 10 aftrek - In geval van kinderaftrek voor meer dan 10 kinde- ren wordt uit het zuiver inkomen het restinkomen be- paald. Onder restinkomen wordt verstaan het zuiver inkomen verminderd met 300 per kind waalvom - aanspraak op aftrek bestaat. Aan inkomstenbelasting js in dit geval verschuldigd: - II, veranderd m!t°Ver he' restinkomen tariefgroep b. het product van - I- tA'bestaak T» °P af- I hef'reaMrS? ™n kinderaftrek bij - Geen inkomstenbelasting is verschuldigd: Ie vanVSo'of mtde'ffi"8 "B bala^b^ 38 - 72-IIIZZ--- 96 26 - 112 34 124 43 136 5J 152 65 165 75 178 85 195 99 27 207 110 33 - - - - 220 121 39 237 137 51 251 149 61 265 161 72 283 177 86 297 189 97 25 321 211 116 36 378 263 161 67 460 335 222 118 27 - 547 410 287 174 75 666 514 378 248 137 765 606 459 320 196 74 - 870 702 548 400 266 131 - 108 982 804 644 484 342 198 69 113 1097 914 744 574 422 270 133 H? 1217 1027 848 669 509 349 205 62 122 1374 1171 985 796 627 457 302 144 - 127 1507 1294 1101 905 726 548 383 216 75 131 1645 1425 1223 1020 831 642 471 296 148 135 1789 1565 1352 1142 943 747 567 387 230 139 19.38 1707 1487 1270 1063 859 668 482 317 143 2093 1854 1628 1404 1188 976 779 581 405 147 2252 2007 1774 1542 1319 1099 894 688 500 150 2463 2204 1965 1722 1490 1261 1047 831 632 154 2636 2369 2124 1873 1633 1397 1175 952 746 157 2815 254.3 2286 2031 1786 1542 1311 1078 864 160 2953 2778 2415 2154 1905 1653 1418 1176 957 162 kunnen profiteren. De thans voorgestelde wijziging van de inkomstenbelasting, vooral van belang voor de middeninkomens, komt aan deze klacht tegemoet, maar ook uit een andere wijziging blijkt, dat deze klacht bij de regering gehoor heeft gevonden. Een van de voorstellen, die de bedoeling heeft om het investeren, met het oog op de werk gelegenheid, aantrekkelijker te maken, schept de mogelijkheid om de kosten van nieuwe machines e.d., boven de 10.000, op de inkomsten en vennootschapsbelasting in mindering te brengen. Om ook de klei nere bedrijven van deze maatregel te laten profiteren stelt de regering nu bij nota van wijziging voor om de minimumgrens tot 3000.te verlagen. De regering geeft tevens een nieuwe omschrijving voor de toepassing van de desbetreffende bepaling. Niet als bedrijfs middelen zullen worden beschouwd „voor werpen van geringe waarde, welker aan schaffing of voortbrenging gewoonlijk tot de lopende bedrijfs- of beroepsuitgaven wordt gerekend". Daardoor is enerzijds, zij het dan in mindere mate dan volgens de aanvankelijke opzet, nog rekening gehou den met de administratieve bezwaren, die aan de uitvoering van deze maatregel zijn verbonden, aldus de Memorie van Ant woord, omdat in ieder geval vermeden wordt, dat voor onbelangrijke bedragen moeilijkheden worden geschapen. Ander zijds schept de nieuwe begrenzing de mo gelijkheid om deze faciliteit niet alleen in industriële bedrijven, maar ook in andere sectoren van het bedrijfsleven toe te pas sen, in het bijzonder in de middenstands- bedrijven. Wel wordt het nu nodig de eis te stellen, dat de betrokkene voor zijn be drijf of beroep regelmatig boekhoudt met geregelde jaarlijkse afsluitingen. Een andere tegemoetkoming van de re gering aan de wensen van de Kamer be treft toepassing van de investeringsbijtel- iing. Deze zal niet meer worden toegepast indien de vervreemding van het bedrijfs middel rneer dan 10 jaar na de aanschaf fing plaats vindt. Het was kennelijk de P.v.d.A., die er zich in het Voorlopig Verslag tegen verzette, dat de belastingverlichtingen ten behoeve van het bedrijfsleven reeds over '53 zullen gaan werken. De regering blijft dit echter noodzakelijk achten. De stimulerende wer king op de investeringen moet zich zo spoe dig mogelijk doen gevoelen. Onbillijk ten opzichte van andere maatregelen acht de regering zulks ook geenszins. Die maatre gelen, aldus de Memorie van Antwoord, hebben betrekking op de huurverhoging, die ook eerst 1 Januari '54 gaat werken. In het Voorlopig Verslag waren nog tal van andere mogelijkheden aan de regering voorgehouden om het bedrijfsleven tege moet te komen, maar deze worden in de Memorie van Antwoord, stuk voor stuk, te licht bevonden. Van 'n vrijstelling van pri mair dividend wordt o.m. door de regering gezegd, dat daardoor het evenwicht tussen N.V.'s en gewone bedrijven zou worden verstoord. Een dergelijke maatregel zou lei den tot een vlucht in de N.V.-vorm. Het lichter belasten van ingehouden winst kan, volgens de regering, evenmin het beleggen in aandelen prikkelen. Nog onder de werking van de dividend beperking betoogt de regering thans, dat een dergelijke maatregel een remmende in vloed zou uitoefenen op het uitkeren van dividenden. Ook het aantrekken van buiten lands kapitaal zou er, in de gedachtengang van de regering niet door worden bevor derd. Voor een leniging van de moeilijk heden van de middenstand acht de regering (in duizenden guldens). Omschrijving Herziene raming 1953 Raming 1954 I. Kostprijsverhogende belastingen. a Vereveningsheffing 235.000 b Herkapitalisatie-superdividendbelastingMemorie Motorrijtuigenbelasting 80.000 i nvoerrechten 400.000 i vccijns op mousserende gegiste dranken 6 i .ccijns op gedistilleerd110.000 l .ccijns op bier J-7.000 1 ccijns op suiker ccijns op tabak 325.000 i elasting op gouden en zilveren werken li Omzetbelasting 1-140A00 I 'echten van zegel 35.000 n techten van registratie 4o.000 Totaal 2.482.406 II Belastingen op winst, inkomen en vermogen a inkomstenbelasting, na aftrek van voorheffingen 1.025.000 b Vermogensbelasting van natuurlijke personen 88.000 c Vennootschapsbelasting d Loonbelasting 68°.C00 e Dividendbelasting 80.000 f Commissarissenbelasting D-OOO g Rechten van successie, overgang en schenking85.000 Totaal 2.819.000 Totaal der sub I en II genoemde belastingen5.301.406 Aandeel Gemeentefonds Aandeel Provinciefonds 33.354 Aandeel Landbouw-Egalisatiefonds8.250 688.764 Ten bate van de Rijksbegroting een verbetering van het winstbegrip en af schaffing van de vereveningsheffmg met de juiste middelen. Reeds lang werd vermoed, dat de rege ring de vereveningsheffing vast wilde hou den in verband met de komende definitieve ouderdomsverzekering. Dit vermoeden vindt thans bevestiging in de Memorie van Antwoord. De regering geeft hierin met zoveel woorden te kennen, dat zij beslist afwijzend staat tegenover de suggestie om de gevolgen van de te verwachten verho ging van de lonen op te vangen door een verlaging van de vereveningsheffing. Te genover de opbrengst van die belasting kunnen de uitgaven voor een aantal sociale voorzieningen worden gesteld. De belang rijkste daarvan vormen wel de uitkeringen ingevolge de Noodwet-ouderdomsvoorzie ning. Het ligt gelijk bekend, aldus de Memorie van Antwoord, in het voornemen eerlang de indiening te bevorderen van een wets voorstel, waarbij deze regeling door een algemene ouderdomsvoorziening wordt ver vangen. De premie, die het bedrijfsleven daarvoor verschuldigd zai zijn, zal worden gecompenseerd met een verlaging van de 'Vereveningsheffing. De mogelijkheid om de inkomstenbelas ting voor ondernemers met een sterk wis selend inkomen te matigen door deze aan te slaan naar een gemiddeld inkomen is door de regering onderzocht, maar onuit voerbaar gebleken. In 500.000 gevallen zou een berekening van de heffingsvoet over enkele jaren moeten plaats vinden. De per sonele belasting kan, volgens het oordeel van de regering, niet worden afgeschaft. O.m. zou daardoor voor vele kleinere ge meenten een belangrijke bron van inkom sten verloren gaan. De aangevochten pro gressie in de Vennootschapsbelasting wordt met verschillende argumenten verdedigd. Dit oplopend tarief zou vooral voor kleinere en nieuwe bedrijven van belang zijn. Ambtenaren. De bepalingen betreffende de aanstelling en indiensttreding van ambtena ren zullen opnieuw worden geregeld. Tevens zal een regeling worden ingevoerd voor de overgang uit de eontractdienst naar de pu bliekrechtelijke dienst. Wijziging pensioenwet. De voorstellen tot wijziging van de pensioenwet 1920 voor amb tenaren zal binnenkort bij de Staten-Gene raal» worden ingediend. Arbeidscontractanten. De verhouding tussen de aantallen arbeidscontractanten en de in ambtelijke dienst aangestelden zal ingrijpend in gunstige zin worden gewijzigd. Het kabi net heeft hier onlangs een principiële beslis sing over genomen. B.B. Voor de Bescherming Bevolking is voor de jaren 1951 tot en met 1954 in totaal negentig millioen gulden beschikbaar ge steld. Van dit bedrag is door de Staten- Generaal reeds 89.999.900 gulden gevoteerd zodat er voor het komende jaar nog slechts honderd gulden overblijft. Gelukkig voor de B.B. is van de genoteerde gelden niet alles opgenomen. Met de uit vorige jaren over gespaarde begrotingsposten kan de B.B. toch nog over ruim vijf millioen beschikken. 4.612.642 250.000 Memorie 85.000 400.000 7 110.000 17.000 60.000 340.000 1.140.000 37.000 47.000 2.486.007 940.000 90.000 825.000 630.000 80.000 11.000 85.000 2.661.000 5.147.007 624.488 32.185 8.250 664.923 4.482.084 Woningwetwoningen. In 1952 zijn 30.000 woningwetwoningen gereedgekomen. Voor 1953 wordt dit aantal geraamd op 45.000. Krotopruiming. Vopr 1954 is 600.000 gulden uitgetrokken als bescheiden begin in dé bij dragen voor de krotopruiming en sanering. Van dit bedrag zal de helft worden bestemd voor het verlenen van tegemoetkomingen in ie huur aan bewoners van krotten, die ge- loodzaakt worden deze krotten te verlaten •n duurdere woningen te betrekken. De an- 'ere helft gaat naar de gemeenten als bij lrage in het te verwachten verlies bij de itvoering van saneringsplannen, nkers. Voor 1954 zal vier millioen extra vorden uitgetrokken in verband met de 'oorgenomen versnelde ruimingen van zich n zeedijken en zeeweringen bevindende bun- ters, waarvan bij de watersnood is geble ken, dat zij een gevaar voor een hechte vaterkering opleveren. 'zenbouw rampgebied. Herstel en her bouw van de in het rampgebied beschadigde of vernielde woningen zal in 1954 een be drag van vijftig millioen vergen. Militaire productie. Uit de tegen^aardegel- den zal een bedrag van 13,2 millioen wor den bestemd voor de financiering van de bouw van 5—14 straaljagerstrainers en 82 millioen voor de bouw van dagjagers. De resterende tegenwaardegelden ad 235.5 mil lioen denkt men te gebruiken voor de aan schaffing van nachtjagers, vuurleidingsappa raten en verbindingsmiddelen. Verviervoudigd. Medio 1947 telde het leger 1375 beroepsofficieren en 3500 beroepsonder officieren. Thans zijn deze aantallen 5740 en 14500. Dit betekent dus een verviervoudiging in zeven jaren. Pensioen reserve-officieren. Een ontwerp van wet inzake de pensionering van reserve officieren zal binnenkort aan de Staten- Generaal worden aangeboden. Weinig zijn uitverkoren. Van de 407 can didates die dit jaar voor de selectiecom missie van de Koninklijke Militaire Acade mie zijn verschenen zijn er tenslotte 170 toegelaten. Dat was 20 meer dan in 1952. Lichting 1954. Voor de lichting 1954 zijn 82.000 dienstplichtigen ingeschreven. Van hen werden er 17.000 afgekeurd bij de keuring. Van de goedgekeurden zal ongeveer 8 vrijstelling krijgen. Schilloon. Het leger betaalt per jaar 800.000 aan de vrouwen die in de kazernes de aard appels voor de soldaten jassen. Begrafeniskosten. De post begrafeniskosten op de begroting van de luchtmacht is van 42.400 tot 68.200 gulden verhoogd in verband met de grotere sterkte aan Elitair personeel. Nieuwe schepen. De beid»3 nieuwe kruisers zullen dit jaar nog in dienst worden ge steld De schepen zullen in 1954 enige maan den in de vaart zijn. Na de eerste vaar- oeriode zal apparatuur, welke niet tijdig ge reed kon komen, aan boord worden gemon teerd. De eerste twee onderzeeboot jagers zullen in 1954 in dienst worden gesteld. U*fc de vaart. Omstreeks 1955 zullen Hr. Ms Tromp en Hr. Ms Jacob van Heemskerck uit de operatieve sterkte worden afgevoerd. Tn de vaart. Hr. Ms. vliegkampschip ..Karei Doorman" zal tegen het einde van dit jaar weer in de vaart worden gebracht en in 1954 in de vaart worden gehouden. In 1955 zal het schm zo gemoderniseerd worden, dat ook geallieerde onderzeebootbestrijdings- en gevechtsvliegtuigen van het dek van het schip kunnen starten. Deze modernisering zal ongeveer 11 millioen gulden kosten. Tweede startbaan. De tweede startbaan op het vliegveld Valkenburg zal dit jaar nog gereed komen. De Kpov is klaar. Het marineluchttechni- sche bedrijf op het vroegere vliegkamp „De Koov" zal tegen het eind van dit iaar vol tooid zijn. Marinehaven. De werkzaamheden aan de nieuwe marinehaven in Den Helder vorde ren zodanig, dat deze in 1954 ligplaats kan bieden aan de kruisers en jagers welke dan gereed gekomen zijn. benevens aan een deel der te Den Helder gestationeerde vloot. valkenburg krijgt comfort. Op het vliegveld Valkenburg zullen een eetzaal, kombuis en carttme worden gebouwd, kosten 7,5 ton. ^'sen beroepspolitie. Een algemene maat regel van bestuur inzake de bevorderings- en bekwaamheidseisen voor de beroepsnoli- lie, zomede een regeling van de geneeskun dige verzorging van gepensionneerde politie ambtenaren en hun gezinnen is in voorbe» reiding. uvakingskernen. Er kan een nieuwe rege ling worden verwacht ter vervanging van het besluit reserve-, rijks- en gemeente politie. Dit is mede nodig met het oog op het oprichten van bewakingskernen. 'leer bewakers. Met de bewaking van ge vangenissen en dergelijke wordt in 1954 een bewakingscorps van 3252 man belast, het geen vergeleken met 1953 een vermeerdering met 168 man betekent. Deze vermeerdering is een gevolg van de instelling van een bui tenbewaking bij de maximaal beveiligde ge stichten en de strafgevangenis Nieuw-Vosse- veld te Vught en van een uitbreiding van de bewaking bij niet-maximaal beveiligde straf- gestichten. In het Voorlopig Verslag, dat de Tweede Kamer over het complex van maatregelen uitbracht, werd algemeen om een verder gaande compensatie voor de huurverhoging gevraagd. In de Memorie van Antwoord zegt de regering dat zij het standpunt, dat in beginsel naar een volledige compensatie voor allen moet worden gestreefd, niet onvoorwaardelijk kan delen. Elke stijging van de kosten van levensonderhoud, welke voortvloeit uit een soepeler beleid op het stuk van de beheersing van de prijzen, kan niet voor rekening van de staat ko men. Voor de ioontrekkenden zal vooral van belang zijn hoe in dit verband de onderhandelingen in de Stichting van de Arbeid zullen verlopen en waarbij ook de opheffing van de consumptiebeperking in overweging is. De regering verwijst dan ook naar dit overleg en zegt al van haar kant, dat zü tegenover voorstellen om het consumptie-offer bij deze gelegenheid on gedaan te maken, niet afwijzend zal staan. Het overleg met de ambtenarenorgani- saties zal worden geopend in aansluiting op het overleg binnen de Stichting van de Arbeid. Deze mededeling is duidelijk. De hoogte van die loonronde moet eerst be kend zijn vóór de regering deze ook voor het overheidspersoneel kan effectueren. Omtrent een eventuele verhoging van de De regering is bereid de in het rapport van de Commissie Achterstallige Betalingen vervatte voorstellen nagenoeg geheel over te nemen. Dit blijkt uit een wetsontwerp, dat vandaag bij de ^Staten-Generaal is ingediend. De door de C.A.B. opgestelde ramin gen wijken echter in enkele opzichten af van die der regering. Naar de stellige over tuiging van de regering is zij met de vervatte voorstellen, waarmede een bedrag van 185 millioen gemoeid is, tot de uiterste limiet, waartoe zij in redelijkheid zou kunnen worden verplicht, gegaan. De regering ste^t voor de betaling van rehabilitatie-uitkeringen aan particuliere werknemers in de weinige gevallen waarin geen betaling van de werkgever kon wor den verkregen. Verder de betaling van rehabilitatie-uitkeringen aan overheids dienaren, voorzover deze nog niet hebben plaats gehad volgens een bepaalde maat staf. Binnen enkele begrenzingen zullen voor rekening van het rijk kunnen de lasten der ouderdomsvoorziening voor particuliere werknemers en zelfstandigen. Voor reke ning van het rijk zal ook komen een bedrag voor verdere rehabilitatie van de categorie zelfstandigen en een bedrag ter toekenning van initiële en eerste deel slotrehabilitatie. uitkering aan die overheidsdienaren, die naast hun pensioen nog ambtelijk salaris genoten voor werkzaamheden van niet af lopende aard en over dit salaris rehabili tatiegerechtigd waren totdat hun dit recht met terugwerkende kracht werd ontnomen. De regering stelt voor aan hen wier backpay-pensioen in Nederland is uitge keerd door een der- daartoe aangewezen overheidsorganen, voorzover deze uitkering niet a pari is geschied, dan wel alsnog in Nederland door een dezer organen niet a pari zal worden uitgekeerd, een aanvul lende uitkering te geven, waardoor het totale pensioen alsnog op pari-basis wordt gebracht. Hierbij zal de waarde van de tot betaling gestrekt hebbende 3 procent obli gaties der Republiek Indonesië in aftrek worden gebracht, onderscheidelijk over dracht van deze papieren aan Nederland mogelijk worden gemaakt. Overeenkomstig de taxatie van de C.A.B. raamt de regering de kosten van deze maatregel op 4.500.000 Delegatieschulden De regering stelt de vergoeding voor van delegatieschulden over de periode der Japanse bezetting met de volgende beper kingen: De beperking voortvloeiende uit de vast gestelde maxima voor bepaalde delegatie- begunstigden, uitsluiting van vergoeding aan die particuliere werknemers, die na de oorlog van hun werkgever integrale be taling hebben ontvangen; en van die ge wezen overheidsdienaren wier overheids inkomsten op 1 Mei 1940 in hoofdzaak uit pensioen bestonden en voorzover zij dit pensioen over de oorlogsperiode hebben uitbetaald gekregen. Uitsluiting van vergoeding van dat ge deelte der delegatieschulden dat door de werkgever voor zijn rekening is genomen. Materiële oorlogschade De regering is bereid aan de Indische oorlogslachtoffers, voorzover dezen zich duurzaam in Nederland hebben gevestigd en op 1 Januari 1953 hier te lande woon achtig waren een tegemoetkoming te ver strekken in de kosten van wederinrichting. Deze vergoeding zal variëren van 10 tot 18 maanden salaris, afhankelijk van de inkomstenklasse waarmede een redelijke basis voor een sobere wederinrichting wordt geboden De regering is tenslotte bereid om in schrijnende gevallen, waarin zodanige ern stige materiële schade is geleden, dat als gevolg daarvan betrokkenen in hun verdere bestaansmogelijkheden ernstig zijn aange tast, aan hier te lande gevestigde gedu peerden de helpende hand te bieden en voor dit doel een brdrag van ten hoogste een millioen beschikbaar te stellen. kinderbijslag en een versterking van de progres e naar het aantal kinderen, wacht de regering eveneens in eerste aanleg de voorstellen van de Stichting van de Arbeid af. Onevenredige achteruitgang Huurbeleid Bij dat overleg zal zich stellig tevens de gelegenheid voordoen, aldus de Memorie van Antwoord, om het vraagstuk van de onevenredige achterstand der grote gezin nen, als gevolg van de consumptiebeper king, en waaromtrent door de regering bij haar optreden bepaalde toezeggingen zijn gedaan, tot een oplossing te brengen. Ook deelt de regeling mede, dat bij haar be reidheid bestaat om bij het bepalen van de compensatie voor de huurverhoging rekening te houden met de in het alge meen hogere huren, welke door de grote gezinnen moeten worden betaald. Met betrekking tot de z.g. „vergeten groepen" staat de regering op het stand punt, dat voor degenen, die van rijkswege pensioen genieten of sociale uitkeringen ontvangen, een zekere compensatie zal moeten worden gegeven. Voor andere groe pen kan de regering een zelfde verant woordelijkheid niet aanvaarden. Ook in dit verband wijst zij echter naar de voor gestelde verlaging van de inkomstenbe lasting. Welke maatregelen voor gepensioneer de rentetrekkers, etc. zullen worden ge nomen, kan in de Memorie van Antwoord nog niet exact .vorden medegedeeld. Ook hierbij speelt het accoord, dat in de Stich ting van de Arbeid moet worden bereikt, een rol. De renten voor personen beneden de 65 jaar, krachtens de Invaliditeitswet, en de- Ongevallenwet, zullen moeten wor den verhoogd Hetzelfde geldt voor de uitkeringen krachtens de noodwet-ouder dom :iening. De kinderbijslagen voor rentetrekkers en kleine zelfstandigen zul len in samenhang met de wijziging van de Kinderbijslagwet worden herzien. Voorts wordt overwogen een verhoging van de lo pende uitkeringen krachtens de Ziektewet, de Ongevallenwetten en de Werkloosheids wet. Tenslotte wordt voor de van over heidswege gepensionneerden een vorm van compensatie gezocht, die afgestemd is op de wijze, waarop deze pensioenen worden vastgesteld. Wat dit alles aan de schatkist zal kosten, kan uiteraard eerst worden medegedeeld als het overleg binnen de ge noemde colleges is beëindigd. „Geen van beiden hebben recht" Over de huurverhoging zelf zegt de re gering, dat de huidige huren met 130 pCt zouden moeten verhoogd om op grond van de huidige bouwkosten tot „een renda bel huurpeil" te kunnen komen. Maar het is niet mogelijk om vast te stellen hoe de bouwkosten zich in de naaste toekomst zullen ontwikkelen. Er van uitgaande dat de arbeidslonen nominaal niet zullen da len, lijkt het niet onwaarschijnlijk aan te nemen dat een rendabele huur lager zal komen te liggen dan 200 pet van het peil van '40. Het lijkt de regering geenszins wenselijk om met wettelijke huurverho gingen zo ver te gaan, dat een theoretisch gemiddeld marktevenwicht wordt bena derd. Zij sluit intussen niet uit, dat nog een wettelijke huurverhoging noodzakelijk zal zijn. De huren kunnen eerst worden vrijgelaten als het woningtekort is aange vuld. De hoogte van de thans voorgestelde verhoging kon de regering niet los zien van de beperkte compensatie-mogelijkhe den. Ook de doorwerking van de compen satie in het kostenpeil speelt een rol.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 5