grond DEENGEL In de ontoegankelijkheid van het Noordelijk her gland leeft het Geloof der Vaderen Belangstelling voor onderwijs komt langzaam op Onwaardeerbaar bezit Visserij-nota op komst Schietgaten-vestingtorens Missionarissen worden verdreven Mgr Op de Coul bepleit rust en continuïteit in vernieuwing In Indonesië werkt men weer Voor Betsy en Paul zijn nu de trouwkaarten de deur uit Heilige Sclirif t en Hijbelse Geschiedenis Pagina 8 Zaterdag 19 September 1953 ALBANIËomstreden LONDEN. In geen land achter het IJzeren Gordijn met uitzondering wellicht van Litauen is de Katholieke Kerk meedogenlozer vervolgd dan in Albanië, waar het Katholicisme tot op de tijden der Apostelen teruggaat. Reeds in 387 wordt Skutari als aartsbisdom vermeld. Ondanks deze vervolging leidt de Kerk er een zeer krachtig leven, dank zij de toewijding en trouw van de kleine Katholieke minderheid. Officieel heeft de Katholieke Kerk in Albanië opgehouden te bestaan. Er is nog één bisschop in leven, doch het is hem niet toegestaan zijn ambt uit te oefenen. De kloosterorden zijn alle onderdrukt en hun bezittingen geconfis- keerd Katholieke scholen, dag- of weekbladen bestaan niet meer. De Katholieke Actie is onwettig verklaard en priesters, zusters en broeders zijn in grote getale gedood, gevangen genomen of uit het land verbannen. Ieder denkbaar wapen van terreur en vreesaanjaging hebben de communisten gebruikt om het Katholicisme in Albanië uit te roeien. Dat deze pogingen schipbreuk hebben geleden is te danken aan de taaie vasthoudendheid en de moed van de Katholieken in dit bergland, strategisch gelegen aan de Zuid-Oost kust van de Adriatische Zee. De Albaanse Katholieken in getal weinig meer dan 150.000 op de 1.000.000 inwoners, behoren tot de stam der Gegen en wonen hoofdzakelijk in de meest ontoe gankelijke delen van het Noorde lijke bergland. De Christelijke Gegen in het Noorden zijn grotendeels Katho liek in tegenstelling tot de Tosken in het Zuiden, die tot de Albanese Orthodoxe Kerk behoren, welke vijf jaar geleden de jurisdictie van de Patriarch van Moskou der Russisch Orthodoxe Kerk hebben aanvaard. Geheel afgesloten van Rome en van ieder contact met het Westen vormen de Gegen thans wel de geïsoleerdste groep Katholieken ter wereld. Onverbiddelijke tegenstand Niettemin sijpelen nog steeds genoeg berichten door van achter het IJzeren Gordijn om de zeker heid te geven, dat deze Gegen onverbiddelijke tegenstand bieden tegen de communistische pogingen hen van him Katholieke overtui ging te beroven. Volgens deze be richten moeten de betrekkelijk weinige nog actief werkende priesters hun arbeid onder de grootste geheimhouding verrich ten. Doch waar zij ook de H. Mis opdragen of andere godsdienstige In rood-China HONG-KONG, 18 Sept. 1953 (K.N.P.) Een en tachtig Ka tholieke missionarissen zijn in de maand Augustus uit communis tisch China verdreven het hoogste aantal per maand tot dusverre van dit jaar. De sterke toenemingen van het aantal uitwijzingen doen Katho lieke kerkelijke kringen te Hong- Kong verwachten, dat de commu nisten er naar streven voor het einde van het jaar zo goed als alle buitenlandse missionarissen uit China te verdrijven. Op het ogenblik bevinden zich nog 442 buitenlandse missionarissen in het rode gebied. Onder de uitgedrevenen bevon den zich drie Belgische Scheutis- ten uit het aartsbisdom Soeiyuan, de paters A. Jamart, F. Peeters en C. de Schutter. Zij deelden mede, dat de Chinese aartsbis schop Mgr Toro Wang en 41 Chi nese priesters 't apostolaatswerk voortzetten onder moeilijke om standigheden. Vier dezer pries ters zijn in de gevangenis wegens het bevorderen van het Legioen van Maria, de Katholieke Actie- vorm in dit gebied. Drie anderen waren pas uit de gevangenis ont slagen, maar waren totaal ge broken door de ontberingen, on dergaan tijdens hun gevangen schap. plechtigheden leiden, overal blijkt uit de vurigheid, ijver en toewij ding, dat wie het Katholicisme in Albanië zou willen uitroeien, moet beginnen met alle Gegen om het leven te brengen. Niet alle Gegen zijn Katholiek, maar wel behoren alle Katholieken tot de stam Gegen. De niet-Katholieke Gegen echter geven loyale steun aan hun stamgenoten. Het Katho licisme blijft ook van leidingge vende invloed op alle zaken, die de stam der Gegen betreffen. De vervolging der Katholieken in Al banië kan naar de opvatting der communisten zelfs niet tij delijk worden' afgezwakt, omdat zij nauw samenhangt met de te genstelling tussen de stammen. Minister-President Enver Hoxha, hoofd van het communistische re gime, behoort tot de Tosken, van welke Zuidelijke stam het grootste deel Mohammedanen en de rest Oosters-Orthodox zijn. Nationale Kerk een fiasco Omdat hij de Gegen onmogelijk kon uitroeien trachtte Hoxha enige jaren geleden een Schisma tieke „Albanese Katholieke Kerk" te stichten. Deze strategie slaagde er echter niet in aan de Gegen hun trouw jegens de H. Stoel te ontnemen. Hun enige reactie was een duidelijke verachting voor iedere poging hen een „Kerk" binnen te loodsen, die met han den en voeten aan de communis tische regering gebonden zou zijn. Door de dood kortgeleden van Mgr. Nicola Vincenzo Prennushi, de gevangen aartsbisschop van Durazzo, is er nog slechts één bis schop in het land: de 78-jarige Mgr. Bernardine Shlaku van Pu- latie, die huisarrest heeft en zijn residentie te Koder Shen Gjergji in het Noorden niet mag verlaten. Twee andere bisschoppen, Mgr. Fr. Jgini van Alessio en Mgr. G. Volaj van Sappa zijn door de roden geëxecuteerd. De zetel van Scutari staat tenslotte vacant sinds de natuurlijke dood in 1946 van de aartsbisschop Mgr. Thaci. Een 50-tal ordesgeestelijken be vinden zich op het ogenblik nog op vrije voeten. Van de 200 we reldgeestelijken toen de commu nisten aan de macht kwamen is nog slechts een handvol over. Dg^e worden bovendien nauwlet tend in het oog gehouden: zij mogen niet preken noch gods dienstonderricht geven. Dit alles bjjeen plaatst de Katholieke Ge gen voor de zeer moeilijke taak onder uitzonderlijk zware om standigheden het geloof der vade ren en de Katholieke traditie te handhaven. Bolwerk van Christendom Toch leeft het geloof in Albanië. In het moeilijk toegankelijke Noordelijke bergland, waar de huizen schietgaten bezitten in plaats van vensters en omringd zijn van kula's of vestingtorens, waar iedere man wapens draagt, verdedigen de Gegen hun over tuiging tegen het godloze commu nisme. Zij vinden daartoe de in spiratie en de moed in het voor beeld van hun voorouders, die eeuwenlang de Turkse pogingen om hen tot het Mohammedanisme te dwingen weerstonden. In de 14de en 15de eeuw slaagden de Turken er in het grootste deel van Albanië Mohammedaans te maken. Alleen bij de Katholieke stammen bleef de trouw aan het Christendom gehandhaafd. Sterk door deze roemrijke traditie strij den thans de Gegen om hun gods dienst gaaf en onaantastbaar te bewaren tegenover een andere vijand, die zelfs de naam van God van deze aarde zou willen uit wissen. Er is iets gaande met ons onderwijs en met het lager onderwijs in het bijzonder. De belangstelling is losgesla gen en wellicht hier of daar op drift. Aldus Mgr Mr Fr. Op de Coul, directeur van het Katholiek Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding, in zijn voorwoord op het Jaarboek 1952 van het onderwijs en de 'opvoeding der Katholieke jeugd in Nederland, deel II. Hij ziet in de talrijke publi caties over de meest uiteenlopen de onderwerpen het onderwijs betreffend, een bewijs voor het feit, dat men in brede kringen grieven heeft en gaarne ver andering ziet aangebracht in het onderwijssysteem. Mgr. Op de Goul waarschuwt echter tegen de gedachte, dat de bezwaren voor namelijk van de zogenaamde out siders zouden komen. De structuur Het tegendeel is waar; juist in de kringen van degenen, die hier de grootste verantwoorde lijkheid dragen, aldus Mgr. Op de Coul, is men reeds lang op zoek naar een oplossing voor datgene, wat als scheef in ons onderwijs wordt aangevoeld en met name wordt het vraagstuk van de structuur aan een diep gaand onderzoek onderworpen. Het gaat hierbij over vaak zeer principiële kwesties en bijna al tijd over vraagstukken, die zo innig met elkaar samenhangen, dat een regeling van de ene sec tor zonder ingrijpen in andere niet mogelijk is. Zij raken steeds het algemeen welzijn en daarom moet de oplossing gezocht wor den onafhankelijk van persoon lijke grieven of belangen. Dit alles is een werk te moei zamer. aldus Mgr. Op de Coul, omdat opvoeding en onderwijs rust en continuïteit eisen en een onderbreken van de lijn vaak grote onzekerheid en onvastheid bij de leerlingen veroorzaken. Ook zal men rekening moeten houden met het historisch ge- wordene en de economische mogelijkheden, welke vaak zo een hinderpaal vormen tot ver wezenlijking van nieuwe idealen en ons noodzaken met verbete ringen van de bestaande instel lingen genoegen te nemen, waar vervanging van deze door nieuwe als meer gewenst wordt gezien. Met dat alles voor ogen is het duidelijk, dat lang niet elke voorgestelde oplossing voor ver wezenlijking vatbaar is. Niet temin levert iedere eerlijke in woord of geschrift geuite belang stelling voor de oplossing van onderwijsproblemen, welke thans zovelen beroeren, een belang rijke bijdrage in de verheldering H.M. de Koningin heeft Donderdagmid dag op het Kerkplein te Arnhem, het Na tionale Oorlogsmonu ment, vervaardigd door G. Jacobs van der Hof, dat de na gedachtenis ee'rt van alle geallieerde en Nederlandse strijd krachten, burgers en ondergrondse strij ders uit de tweede wereldoorlog, ont huld. Na de plechtige onthulling legt H.M. de Koningin een krans aan de voet van het monument. van het gestelde vraagstuk en zo tot de uiteindelijke oplossing. Al zal deze uiteindelijke oplossing nog veel studie en bezinning en wijs overleg vorderen, dat wil niet zeggen, dat er inmiddels niets gebeurt. Mgr. Op de Coul wijst op het besluit van het Hoogwaardig Episcopaat over de instelling van Oudercomité's; op de activiteiten van het Paeda- gogisch Centrum, van het K.O.V.; op de oprichting1- van een Werk- centrale voor Studie en Research voor het Katholiek Onderwijs; op commissies, welke verschil lende der boven genoemde vraagstukken in studie hebben genomen; op het instituut der schoolpsychologen, en dat van de school-sociale werksters, die reeds op sommige plaatsen zijn inge schakeld; op de vele experimen ten, welke er op gericht zijn het onderwijs beter aan de indivi duele behoeften en capaciteiten van de leerlingen aan te passen. De meer gecompliceerde sa menhang en de steeds hogere eisen door de maatschappij ge steld enerzijds, en de groei der problemen in omvang en diepte anderzijds, zo besluit Mgr. Op de Coul, maken de samenwer king van allen, die op onder wijsgebied een taak hebben, tot een dwingende noodzaak. Studie en experiment dienen hand in hand te gaan om het gebouw van het katholieke onderwijs te voltooien. Nationale Novene ter ere van de kl. H. Theresia Bij het naderen van de eerste herfstdagen die voor ons telken male een beeld zijn van de ver gankelijkheid van 't leven, gaan onze gedachten naar de Kleine Heilige van Lisieux, die in deze dagen haar korte leven beëindig de met de woorden: Ik ga mijn hemel doorbrengen met goed te doen op aarde". Door haar grenzenloos Godsver trouwen is de H. Kl. Theresia juist de „Heilige" van onze tijd. kinderlijk eenvoudig volgde zij de H. Maagd na. De enkele woorden van Maria: „Zij hebben geen wijn meer", op de bruiloft van Cana, waren voldoende om 't eerste wonder van Jezus in Zijn openbaar leven te verkrij gen. Zo ook deed de H. Kl. There sia en haar vertrouwen, dat een geloof was in Gods Liefde en juist daarom zo aangenaam aan God, werd nooit teleurgesteld. In welke nood -wij ook verkeren met welke moeilijkheden en zor gen wij ook te kampen hebben, laten ook wij geloven in Gods Liefde voor ons en vragen wij vol vertrouwen de H. Kl. Theresia onze voorspreekster te willen zijn bij de goede God. Maar bidden we toch vooral de grote intenties van de H. Vader, opdat mede door de voorspraak van onze lieve Heilige aan alle volkeren de vrede, en aan de Kerk van Christus de vrijheid zal worden geschonken. Laat dit de algemene intenties zijn van deze novene. Zoals altijd kan ieder zijn per soonlijke intenties zenden, welke dan geplaatst worden bij de beel tenis en relikwieën van de Heili ge in 't koor der zusters, die ge durende de novene hun gebed en offer, hun boete en werken aan God opdragen voor alle aanbe volen intenties. Op aanvraag worden gratis no veneplaatjes toegezonden, even wel wordt zo mogelijk 'n kleine vergoeding voor onkosten gaarna dankbaar aanvaard. Zrs. Carmelitessen Egmond a. d. Hoef (N.H.). Giro no. 39730. (Van onze parlementaire redactie) De Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening zal de Staten-Generaal binnen kort een nota aanbieden over het visserijbeleid. Een deel van de in het rapport-Tinbergen aange geven grondslagen zullen het uit gangspunt vormen voor deze no ta. Op enkele punf-u zullen thans maatregelen worden voor gesteld. Ten aanzien van de afzet van vis- en visserijproducten is met de Amerikaanse regering over eenstemming bereikt over de be steding van 2.000.000 uit het zo genaamde „Moody Fund" voor de verbetering van de afzet van deze producten. Ook aan de ver betering in de distributie van vis zal in 1954 meer aandacht wor den besteed. Voor de minimum prijs voor verse vis en zoute ha ring is verder voor 1954 een nieuwe regeling getroffen. De overheid zal de prijzen van vis meel en haringolie op een be paald niveau garanderen, waaruit een prijs resulteert, welke de re derijen zullen ontvangen voor die haring, die de minimumprijs niet zal bereiken. DJAKARTA, 18 Sept. (Pi Ane- ta). De Sarbupri heeft Vrijdag bekendgemaakt, dat zij geen re den meer ziet de staking voort te zetten, in afwachting van de her ziening van de beslissing van de commissie ter beslechting van ar beidsgeschillen. Zoals bekend was de staking begonnen als protest tegen deze beslissing. Vice-premier Wongsonegoro heeft Donderdagavond over de staking aan Pi Aneta medege deeld, dat de regering te kennen heeft gegeven, dat zij bereid is pogingen te doen, opd'at de bij de Sarbupri aangesloten arbei ders loonsverhoging krijgen, „doch", zo voegde hij hieraan toe, „de regering wenst niet, dat er druk op haar wordt uitgeoefend en zij laat zich niet intimideren door wie dan ook." Aan het bevel om 2 uur te sta ken werd door vele bij de Sar bupri (vakbond van onderne mingsarbeiders) aangesloten ar beiders op de ondernemingen in Java en Sumatra gevolg gegeven, aldus blijkt uit een der Vrijdag ochtend in Djakarta ontvangen berichten. Op enige ondernemin gen werd evenwel de gehele dag gewerkt. ST PAUL (Kansas U.S.A.). Drie jaar geleden werd door een verlegen boerenzoon uit Kansas een brief gepost aan een onbekend meisje ergens in Nederland, van wie hij het adres gekregen had via een penclu'b. En nu zijn de trouwkaarten de deur uit. Het meisje, de 20-jarige Betsy van der List uit Zeven bergen, is, na acht maanden verloofd te zijn geweest met Joseph Paulie zonder heim ooit gezien te helbben, naar St Paul gereisd, waar dezer dagen de huwelijksplechtigheid voltrok ken zal worden. In 1950 zond Joseph aan Betsy een kerstkaart en daar is alles mee begonnen. Twee jaar later kenden ze elkaar zo goed dank zij de uitgebreide correspondentie, dat er met Kerstmis niet alleen een kaart, maar ook een diamanten ver lovingsring uit Amerika in Zevenbergen bezorgd werd. Betsy is samen met oom Adriaan Beljaars naar Kansas gereisd, op een bezoekers visum voor zes maanden. „Mijn ouders waren bang dat ik heimwee zou krijgen, zodra ik eenmaal uit Zeven bergen weg zóu zijnZe kijkt even naar Joseph en ver volgt dan: „Maar ze hebben het mis". Het enige waar Joseph en Betsy zich bezorgd over ma ken is, hoe zij zich zo snel mogelijk door de rijstebrijberg van administratieve beslom meringen heen moeten wer ken, om een permanente ver blijfsvergunning voor de toe komstige mevrouw Paulie te bemachtigen. Bijbelse geschiedenis is geen vertaling der Heilige Schrift zelf. Er bestaat zelfs een zeer groot verschil tussen beide. De laatste moet de eigen tekst van de Hei lige Boeken zo getrouw mogelijk en zoveel als het kan, in letter lijke nauwkeurigheid weergeven; de eerste mag de gewijde ver halen met eigen woorden vertel len en er zelfs menige verklaring en verdere uitweiding aan toe voegen. Maar beide hébben zij gemeen, dat zij ons de geschiedenis van het Hhil voor ogen stellen dat God ons heeft voorbereid in Patriarchen en Profeten en in volheid ons heeft geschonken in Jesus Christus, Zijn Zoon. Deize geschiedenis vormt de grondslag van ons menselijk bestaan en de basis van ons christelijk geloof. Een familie-boek Zo schrijft ongeveer de Aarts bisschop-coadjutor van Utrecht, Z.H.Exc. Mgr. Dr. Bernard Al- frink, als hij in een voorwoord de nieuwe zesde druk van de grote Bijbelse Geschiedenis van Keulers (een uitgave van Romen en Zonen te Roermond) inleidt. En de Aartsbisschop, zelf een vooraanstaand Bijbel-geleerde in ons land, vervolgt: „Wie moeite heeft oim de ge schiedenis van het heil te lezen in de Heilige Boeken der Schrift zelf, neme een Bijbelse Geschie denis ter hand; die zal hem de wev wijzen waarlangs de Voor zienigheid de mens heeft geleid, totdat Christus verscheen in het vlees. Hij die God is, boven alles gezegend in eeuwigheid" (Rom. 9, 5). Als geen ander boek heeft het Boek der boeken de Bijbel, waar de voor het godsdienstig leven, niet slechts in het algemeen. Kort verhaal van de Deense sprookjesschrijver CHRISTIAN ANDERSEN Altijd, wanneer er een goed kind sterft, komt er een Engel Gods naar de aarde, die het dode kind in zijn armen neemt en met uitgestrekte witte wieken vliegt over alle plekken waar het kind van hield. De engel plukt op deze plekken bloemen om mee te ne men voor God, opdat ze in de hemel nog mooier zullen bloeien dan op aarde. De goede God is zeer tevreden met dit geschenk, maar de bloem die Hem het liefste is, geeft Hij een kus en dan krijgt zij een stem, zodat zij mee kan zingen in het grote koor der gelukzaligen. Dit alles vertelde een engel Gods. terwijl Hij een dood kind naar de hemel droeg. Het kind hoorde alles aan als in een droom en toen ze over de lievelings plekjes vlogen, zagen ze ook tui nen met vele mooie bloemen. „Welke zullen wij nu meene men en in de hemel planten?" vroeg de engel. Het kind keek naar een slank, rijk-bloeiend ro zenboompje, waarvan het stam metje door vernielende hand ge knakt was, zodat de takken vol grote, half-geopende knoppen verflenst neerhingen. „Dat boompjezei het kind, „neem dat mee naar God!" De engel nam het en kuste het kind. Toen plukte ze van de prachtige bloemen uit rijke tui nen, maar vergaten ook het ver achte boterbloempje en het wilde viooltje niet. „Nu hebben we bloemen." zei het kind en de engel knikte, maar ze vlogen nog niet omhoog naar God. Het was nacht, heel stil, zelfs in de grote stad waarboven zij zweefden. Toen kwamen zij boven een nauwe steeg waar oude rommel, dozen, stro en as lagen en scherven van borden, brokken gips, lompen en ander weggewor pen afval. De engel wees in die warboel op een paar scherven van een bloempot en op een klomp aarde die er uit gevallen was, maar nog bij elkaar werd gehouden door de wortels van een grote, verdorde veldbloem die nergens meer voor deugde en daarom op straat ge worpen was. Die nemen we mee," zei de fel, „ik zal je vertellen waar- als we omhoog vliegen." En terwijl ze hoger en hoger stegen vertelde de engel: „Daar beneden in dat nauwe straatje, in de kelderwoning, woonde een arme zieke jongen, die van jongs af het bed had moe ten houden en hoogstens een en kele maal op een paar krukken door de kamer kon strompelen. Een paar dagen in de zomer vie len de zonnestralen korte tijd in de kelder en als de zieke jongen daar dan zat en de warme zon voelde en door zijn vingers zag schijnen, zodat hij het rode bloed kon onderscheiden, dan vertelde hij later, dat hij die dag buiten geweest was. Hij kende het bos met het prachtige voorjaarsgroen alleen door de jonge beukentak, die een buurjongetje hem elk jaar bracht. Hij hield deze dan boven zijn hoofd en droomde, dat hij in een bos ravotte waar de zon scheen en de vogels zongen. Op een mooie voorjaarsdag bracht het jongetje hem ook een bos veld bloemen en daarbij was er toe vallig één die een wortel had en daarom in een bloempot geplant werd. Vlakbij zijn bed werd de bloempot in het raamkozijn ge plaatst. De bloem was geplant door een gelukkige hand, zodat zij groeide, groter werd en elk jaar meer bloemen droeg. De jongen had nu een bloemen tuin om hem heen, zijn grootste schat op deze wereld. Hij gaf zijn kostbaar bezit op tijd water en lette er op dat zij de laatste zon nestraal kreeg, die over het lage raam naar beneden gleed. De bloem zelf groeide samen met zijn dromen, want zij bloeide alleen voor hem en streelde zijn oog. Naar haar keek hij nog toen God hem voor eeuwig opriep." Nadat de engel even gezwegen had. ging hij voort: ,Een jaar is hij nu bij God, een jaar is de plant vergeten en ver kommerd in het raamkozijn. Ver welkt en uitgedroogd is zij nu op de vuilnisbelt geworpen. Toch nemen wij haar mee in ons boeket want ze heeft meer vreugde ge bracht dan de kostbaarste bloem uit tuin van een koning". „Maar hoe weet je dat alle maal" vroeg het kind. dat door de engel naar de hemel werd gedra gen. „Zou ik het niet weten?" zei de engel, „ik was immers zelf die kleine jongen op krukken. Mijn bloem ken is toch zeker wel!" Het kind opende zijn ogen hele maal en keek de engel in het mooie, blijde gezicht en op het zelfde ogenblik wacen ze in de hemel, waar vreugde was en ge lukzaligheid. God drukte het dode kind aan Zijn hart en gaf het vleugels opdat het hand in hand met de andere engelen zou kun nen vliegen. God drukte ook alle bloemen aan Zijn hart, maar de verdroogde veldbloem kuste Hij en toen kreeg zij een stem en zong ze mee met alle engelen, die in steeds wijder kring Om de Lie ve Heer zweefden. En allen zon gen zij, groot en klein, eens arm of rijk; het goede, gelukzalige kind en de verwaarloosde veld bloem. die verdord in de vuilnis had gelegen tussen de rommel van het nauwe, donkere slop. (Ontleend aan ..De Zonzij" maandblad van „De Zonne bloem") maar ook zeer persoonlijk en on middellijk voor een ieder afzon derlijk. Het gaat hier immers om het eigen geluk en welzijn, de eigen zaligheid en het eigen heil van ieder individueel. Wat God voor een ieder van ons in het bijzonder heeft gedaan en wat Hii nog steeds in ons blijft voortdoen, dat alles, deze hele zeer persoonlijke en zeer con crete geschiedenis van onze ver lossing. vinden wij verhaald in de Heilige Boeken. En de Voorzienigheid heeft bovendien gewild, dat dit heilige geestelijke Brood van Gods Woord zou gebroken worden tot brokjes en kruimels voor wie niet in staat zouden ziin het op andere wijze tot zich te nemen. Zoveel is er aan gelegen dat de mens zich laat voeden door God! Hier raken we, om zo te zeggen, met de vinger het belang van de Bijbelse Geschiedenis. Zii geeft op een bevattelijke manier de in houd van de Heilige Schrift weer. Het is het verhaal van Gods barmhartigheden met Zijn uitverkoren volk, met ons. Nu zijn wij in Nederland zo gelukkig in Dr. Jos. Keulers, pro fessor in de Heilige Schrift aan het Groot-Seminarie te Roer mond, een evenzeer knap schrij ver als uitstekend geleerde ge vonden te hebiben die in staat is een „Bijbelse Geschiedenis" aan ons volk te geven, welke bij uitstek het familieboek van onze katholieke gezinnen genoemd kan worden. Reeds vijf drukken heeft dit werk gekend, de zesde is nu bezig bij Romen en Zonen te Roermond te verschijnen, om- en bijgewerkt door een ander Ne derlands bijbelkundige. Mgr. Dr. Jan Olav Smit te Rome. Het werk verschijnt in losse maandelijkse afleveringen, het geen de aanschaffing vergemak kelijkt. Om practisch te ziin: een, twee pakjes sigaretten of iets dergelijks minder per maand, en men stelt zich in het blijvend bezit van een prachtig werk! DE KLEINE PROFETEN De Heilige Schrift, de Bijbel se Geschiedenis in onze katho lieke gezinnen: dat is een doel waarnaar met alle krachten ge streefd moet worden. De mens leeft niet van stoffelijk brood al leen. Alleen hogere, geestelijke, op God gerichte genoegens kun nen zijn hart bevredigen. Altijd zal er in ons de behoefte zijn aan God. Het contact met Hem, in het gebed en de stilte, is de ademhaling der ziel. Zij vraagt om voedsel. Het zuiverste manna van Gods Woord (Theresia) Dan is daar het zeer zuivere manna van Zijn Woord zoals het staat opgetekend in de gewijde Boeken van het Oude en Nieuwe Vertoond. Onize voorouders heb ben daarvan geleefd. In de vorige eeuw waren er meerdere katholieke Bijbelse vertalingen in omloop, in haast iedere familie trof men ze aan. De katholieke Bijbelgeleerden van onze dagen bieden onze landgenoten een eigentijdse ver taling uit de grondtekst, voorzien met een uitleg, aan in de reeks „De Boeken van het Oude Testa ment", wederom bij Romen en Zonen te Roermond uitgegeven. Ook dit is een onderneming van grootse allure, waarmee katho liek Nederland ten volle kan wedijveren met het buitenland. Wij mogen met recht trots wezen op deze uitgave. Voor ons ligt het eerste boek van het twaalfde deel dat de eer ste zés der zogenaamde Kleine Profeten bevat. Het is te danken aan de bekwame hand van pater Dr. D. Deden S.C.J. dat wij nu beschikken over een geheel eigentijdse vertolking van de oude profetieën. Uiteraard vra gen deze om een verklaring: de uitleg die wij hier vinden, weer spiegelt geheel de stand der hedendaagse Bijbelwetenschap. Ditzelfde is ook het geval met de inleiding tot iedere profeet afzonderlijk: geen enkel pro bleem dat zich op dit terrein voordoet, wordt buiten beschou wing gelaten. De tekst zelf wordt verder op logische wijze onder verdeeld en gegroepeerd al naar gelang door de gedachtengang wordt vereist. Door dit alles wint wat duister is aan helder heid. Men krijgt inderdaad een groter en klaarder overzicht over het geheel. Deze Nederlandse katholieke Bijbel-uitgave bewijst door deze editie van de Kleine Profeten haar hoge waarde voor de weten schap en tevens haar grote be tekenis voor het godsdienstig leven. De Heilige Schrift is door God niet aan ons mensen ge geven als een Object ter bestude ring alleen, maar opdat wij er naar zouden leven. De weten schap heeft ook hier slechts een dienende rol. Zij helpt ons bij het eerbiedig en biddend door dringen in Gods Woord. Romen's Bijbel-commentaar is het weerga loos hulpmiddel daartoeH, J„ pr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8