14 millioee ontheemden leven in West-Duitsland AETEERGESPREK over duizenden kilometers Oudste prinsessen candi daat-z wanen b roeder Mensen9 die in nood verkeren en verbitterd zijn'* Nederlandse priesters aan de frontlinie van het Christendom Opzichter kreeg heipaal op hoofd Geen militairen voor de film te Amersfoort Zaterdag 24 October 1953 Pagina 9 Wij hebben geen vaderland Talrijke Nederlandse priesters gingen dit jaar naar Duitsland. Het was niet onder dwang, het was een vrijwillig gaan, ja, een mogen. Treinen autobussen en volkswa gens brachten ons naar stadjes en dorpen, waarvan we de namen nooit tevoren had den gehoord. Siilze, Lauenstein, Gronau, Wittingen, Rotenhurg, Klein Escherde, Bergen, Griemelsheim. Ze liggen daar ver spreid in het eenzame land der Duitse diaspora. Nooit zullen wij deze namen meer kunnen vergeten. Terug in 't vader land klinken zij ons als weemoedige mu ziek in de oren. Wat wij daar in dat land met zijn ijzeren gordijn als symbool van de haat gingen doen? Mensen bezoeken, mensen, die in nood verkeren en die ver bittert! zijn. De magneet, waardoor wij werden aangetrokken, was geen andere dan de pijn en het naamloze leed in de harten en zielen van deze mannen en vrou wen. Wij wilden troosten en de pijnen van deze ontheemde en verjaagde mensenkin deren stillen. Of dit gelukt is? Vele malen werden wij ontmoedigd en teleurgesteld. Toch is een ding zeker. Door God's ge nade zijn er stralen van hemels licht in menig bloedend hart gevallen. dat nooit meer te genezen is? En dit is dan nog maar een van de honderden Maria's. 14 millioen ontheemden in W. Duitsland, d.w.z. iedere vijfde in woner is een vluchteling. Deze angstige, opgejaagde mensen kwamen niet in een welgeordend bloeiend land, maar in een land dat zelf tot een puinhoop was ge- Twee Franciscanen, pater Berthold De Lahaye O.F.M. en pater Rembert v. Vugt O.F.M. uit het klooster te Nieuwe Niedorp, die enige tijd hebben doorgebracht in de Duitse dias pora en de grote nood onder de vluchtelingen uit 't Oosten hebben aanschouwd en door voeld, geven in dit artikel en in nog twee volgenden een be schrijving van het leed, dat daar wordt geleden. zo gauw mogelijk een einde te maken, maar ze zijn er nu nog de bunkers. In Hamburg b.v. bieden ze nog plaats aan 70.000 mensen. En in de barakkenwoningen van Bergen-Belsen hebben wij iedere Woensdagmiddag de II. Mis gelezen. Een vrouw zei me daar: „Pater, nu is Christus hier, maar vanavond de duivel". Een andere vraag. Waar moes ten deze mensen arbeid vinden? Velen waren terecht gekomen in industrie-arme gebieden. Hoe moeilijk om hier een nieuw be staan op te bouwen. Het ergste waren de boeren er aan toe. U moet deze mensen eens in de diep in hun kassen verborgen ogen zien. Een smartelijk heimwee t-, ia*?* Triest beeld uit „de grote trek." Dodelijk vermoeide mensen zoeken onderdak in houten bergplaatsen. Men spreekt tegenwoordig graag over de frontlinie van het Christendom" en men bedoelt daar dan mee Duitsland. Wan neer wij deze vergelijking vasthouden en doortrekken, dan zouden we de kapelwagens de „rijdende tanks" en de talloze diasporakerken de „mitrailleurs" kunnen noemen, vanwaaruit gevuurd wordt met „granaten van liefde". Wij vinden dat alles nogal erg soldaatachtig en, eerlijk, wij hebben ons in Duitsland helemaal niet als „frontsoldaat" gevoeld. Wel hebben wij een ogenblik gemeend „deserteur" te zijn en dat was bij ons teruggaan naar Nederland. Nooit hébben we ge weten dat een afscheid zo pijnlijk kan zijn. Hier was nood en ellende en onnoemelijk veel leed. En deze nood en dit lijden wilden ons vasthouden en niet meer loslaten, omdat zij in ons een vriend en trooster, ja misschien ook een redder zagen. Tweemaal heeft ze met haar moe der en zuster een weg van 250 km afgelegd, grotendeels te voet. Toen is moeder bezweken voor de ogen van haar kinderen. 39 jaar oud. Maar verder ging voor deze meisjes de martelende tocht. In zeven concentratiekampen heeft deze Maria gezeten. In een ervan stierf haar zuster. In Oost-Berlijn aangekomen werd ze ook hier na drie weken uitgewezen naar het Westen Nu is ze alleen op de wereld, want vader is niet meer teruggekomen uit Rusland. Wat moet er wel omgaan in zo'n meis je. Is hier niet iets kapot gemaakt Zo zagen de ont heemden eruit, die in het kamp Friedland aan kwamen. Wat zij aanhadden, was het enigste wat zij bezaten. Wij moesten weer terug en de ze goede mensen achiterlaiten. Eenzaam en verlaten stonden ze daar met de handen uitgestrekt: .Blijf trouw" hebben wij hen toe geroepen. „Wij blijven denken aan u" Terug in het vaderland den ken wij aan hen. Deze mensen heoben geen kerk. Hun zielen zijn hongerig en dorstig en o zo moe. Maar er is geen tafel waar zii kunnen aanzitten, geen bron die hun dorst zal lessen, geen schaduw, die verkoeling brengt. Zo nu en dan, en voor sommigen is dat eenmaal in de maand, komt er een priester. Dan wordt er gauw een geïmproviseerd al taar in elkaar gezet in een pro testantse kerk, in een school, in een danszaal of café. Heel even branden er dan kaar sen, glinstert het metaal van de kelk en zweeft de witte hostie boven het hoofd van de priester heen. Waar nog maar pas het mysterie van de H. Mis werd ge vierd, wordt nu weer gegeten, geslapen, gedronken, gedanst en gerookt. Zo hebben wij priesters het in Duitsland meegemaakt onder de vluchtelingen. Iedere dag op nieuw gingen we ze bezoeken en dan luisterden we naar de lij densgeschiedenis van deze ge kwelde, uit hun vaderland ver dreven mensen. Toen zijn wij iets gaan begrijpen van heel dit ontstellende problemen der „Hei- matvertriebenen". 14 millioen ontheemden leven nu in West-Duitsland. Het had den er 17 millioen moeten zijn, maar drie millioen zijn er op de ze kruisweg gestorven. Dit is 't verdrag van Potsdam wanneer 't tevoorschijn komt uit de schrijf- bureaux der politieke binnenka mers, een misdaad, waarover God eens zal oordelen. De uitdrijving, waartoe men daar besloot zou menselijk en humaan gebeuren natuurlijk, we leven toch in een beschaafde wereld? maar dit is niet gebeurd. Onmenselijk is het wat deze on schuldige mensen is aangedaan. Plunderingen, onteringen van meisjes, vrouwen en kloosterzus ters. Mannen werden wegge voerd. Tientallen priesters, die als beschermers optraden, dood- feschoten. Met mets dan kleren ie zij droegen zijn zij gegaan de lange bloedige tocht, weg van hun geboorteland, weg van huis en aard, weg van alles wat het le ven voor de mens op aarde een beetje gelukkig maakt. Moeders hebben mij verteld hoe zij hun baby's dagenlang dood in haar armen meedroegen, maar ze ten slotte toch langs de weg moesten laten liggen. Verhaal van Maria Kwoka En wilt u 't verhaal horen van Maria Kwoka uit Neisse? Twee maanden geleden is dit meisje hier in het Westen gekomen. Van 1945 af was ze op de vlucht. worden. Wat voor nieuwe proble men hier ontstonden kunt u be grijpen. Waar moesten deze men sen heen? Woningen waren er niet. Men heeft ze ondergebracht in bunkers, barakkenkampen en huizen, die nog heel waren Daar weet u wat het betekent, wan neer men jarenlang met meerde re gezinnen bij elkaar woont in één lokaal. Pestbuilen heeft men deze bunkers en barakken ge noemd, waarboven men kan schrijven, dat hier de tien gebo den niet onderhouden kunnen worden. De regering heeft gepro beerd aan deze woningtoestand Nog steeds stromen talrijke vluchtelingen uit Oost-Berlijn naar het veilige Westen. Hier is zo'n groep, die in het tijdelijk toegewezen verblijf enigszins op verhaal probeert te komen, om daarna spreekt daaruit Zij denken in de Lente, wanneer de arbeid op het land begint, aan hun boerderij, hun vee en land, dat zij in zeven minuten moesten achterlaten en dat nu ver in het Oosten braak ligt. Thans moet hij arbeiden in de fabriek of is hij knecht bij 'n andere boer. Voeg hier tenslotte nog bij de nood der losgeslagen jeugd, de nood der ouden van da gen, de nood der ontelbare wedu wen en wil in een ogenblik dit alles eens rustig overdenken en vergelijken met andere catastro- phen dan ziet u ineens de volle ernst van dit vluchtelingenpro bleem en zult u begrijpen dat hier reacties worden opgeroepen, die het religieuze leven van deze mensen niet onberoerd laten. Voor de katholieke ontheem den komt hierbij nog een spe ciaal probleem, dat het geheel nog een veel tragischer aanzien geeft, n.l. het feit. dat zij bijna allen werden verspreid over ge bieden. die pverwegend protes tants waren. Weggerukt uit hun parochies en nu zonder kerken en priesters en dus zonder Sacra menten. verloren zij ook nog de religieuze gebondenheid van hun geboorteland. Wat dit voor ge volgen heeft, daarover willen wij in een tweede artikel schrijven. Hier was het onze bedoeling ^enigszins te laten zien wat er zich heeft afgespeeld en nog afspeelt in Midden-Europa. Want of schoon de nood der ontheemden is verminderd, het probleem is bij lange na nog niet opgelost. Minderbroedersklooster Nieuwe-Niedorp Vrijdag zijn de palen van 'n heistelling, die stond opgesteld op de Stadhouderskade nabij de Ruysdaelkade te Amsterdam, tij dens het verplaatsen omgeval len. Het uiteinde van een der palen kwam op het hoofd van een opzichter der gemeentewer ken terecht. De man werd in zeer ernstige toestand naar het W'ilhelminagasttouis overgebracht. Een vallende katrol raakte een arbeider, die licht werd gewond. De Arbeidsinspectie zal een on derzoek instellen naar de deug delijkheid van de geconstrueerde stelling. Drinkwater per brandweertank Tengevolge van de ongewone langdurige droogte staan in Lim burg vele waterputten in afgele gen dorpen, waarover men niet over een andere watervoorziening beschikt, droog. De Horster brandweer is al en kele malen naar het kerkdorp America uitgerukt om de bevol king per tank van het nodige drinkwater te voorzien. Overal is de rijdende kapelwagen hartelijk welkom. De mensen, vaak armelijk gekleed en ondervoed, weten, dat die wagens hulp brengen ende gelegenheid om eindelijk weer een H. Mis bij te wonen. Minister Staf maakt bezwaar DEN HAAG, De minister van Ooorlog is niet bereid „mili taire medewerking" aan de fflm „The true en the brave" te ver lenen Op schriftelijke vragen van het lid der Tweede Kamer, de heer Visch (KVP) heeft minister Staf geantwoord, dat aan vrijwilligers van de nationale reserve geen toestemming zal worden verleend bij filmopnamen gebruik te ma- kén van hun uitrustingstukken en uniform. „Oorlog" heeft aan de filmmaatschappij een aantal wa pens in bruikleen gegeven, doch hierbij houdt de medewerking op. De Minister acht het onwaar dig, dat een militair in uniform en gewapend optreed, uitsluitend met het doel daarmede een gel delijke verdienste te verkrijgen. De filmmaatschappij dient zich op de arbeidsmarkt van figuranten te voorzien. Er is verder niet het minste bezwaar tegen, dat vrij willigers in hun eigen, wanneer zij niet in werkelijke dienst zijn, medewerken aan een film, doch zonder gebruik te maken van uniform of uitrusting. DE RADIOVERBINDING MET DE „IR DAMME" Het Nederlandse publiek werd practisch van minuut tot minuut op de hoogte gehouden van de vorderingen van de „Ir. Damme" tijdens de Christ- church Race. De radioluisteraar weet zeer wel, dat hij op de z.g. korte golf, er lang niet altijd op kan rekenen, dat een ver verwij derd omroepstation goed zal doorkomen. Hoe was het nu echter wel mogelijk, dat de PH-TGA vrij wel voortdurend contact met Nederland kon onderhouden, terwijl men aan boord van het vliegtuig toch over veel minder mogelijkheden be schikt dan de grondstations, die van veel sterkere zenders, veel grotere en zelfs gerichte antennes zijn voorzien? Het antwoord op deze vraag is betrekkelijk eenvoudig. De Rijks luchtvaartdienst beschikt te Schiphol over een station (PHK), dat op vele verschillende golf lengten verbinding onderhoudt met vliegtuigen. Het is voor PHK slechts de kunst op een bepaalde tijd de juiste golflengte te kiezen voor een verbinding met een vliegtuig, dat zich op zekere af stand bevindt. De golflengten kunnen van te voren worden berekend en wa ren ook voor het traject Londen- Christchurch nauwkeurig be. paald. De berekeningen (en de practijk) toonden echter aan, dat er bepaalde dode trajecten waren, waar op geen enkele golflengte verbinding zou kunnen worden verkregen. De enige manier om dan toch nog een berichtenwisse- ling met het vliegtuig te kunnen onderhouden is het inschakelen van een ander grondstation, dat in een gunstiger positie verkeert en wèl met dat vliegtuig kan werken. In dit geval hebben Djakarta en Biak een aandeel geleverd om de berichten van de „Ir. Damme" toch binnen enige minuten naar Schiphol te krijgen. Doch gedu rende het grootste gedeelte van de vlucht bestond er rechtstreeks contact tussen PHK en de PH- TGA. Hoe vlug de meldingen binnen kwamen werd aardig gedemon streerd tijdens de start uit Ka rachi. De PH-TGA had reeds tij dens het taxiën naar de start baan verbinding met PHK en seinde, dat hij ging starten. De boordtelegrafist gaf door het sei nen van een aantal punten en een lange streep zelfs het moment aan. dat men los van de grond kwam. De Rijksluchtvaartdienst te Schiphol was dus op het mo ment van de start reeds op de hoogte daarvan. Nauwelijks had de telegrafist van PHK dit be richt doorgegeven aan de ver- keerskamer van de K.L.M. van waaruit de radioreporters hun nieuws de aether inzonden naar het Nederlandse publiek of het grondstation Karachi, waar mede PHK op een andere golf lengte regelmatig verbinding on derhoudt, gaf het officiële start- bericht van Karachi door. Ook met de concurrent van de „Damme", de Britse Viscount, heeft PHK verbinding gehad en zelfs heeft PHK enige malen be richten van de Viscount overgeno men voor Londen, dat op die momenten geen verbinding kon krijgen. Zelfs halverwege Mel bourne en Christchurch, het laat ste traject van de Viscount, had PHK nog verbinding met de En gelsman en nam zijn berichten over voor Londen. Door zijn ligging bij Schiphol heeft PHK echter twee grote na delen: door de onmiddellijke na bijheid van storingsbronnen wordt de ontvangst vaak gehinderd en er is geen mogelijkheid van uit breiding voor de omvangrijke en veel ruimte eisende antennes. De Rijksluchtvaartdienst heeft daarom het voormalige ontvang station van de P.T.T. te Noord- wijk overgenomen. Noordwijk geeft zijn ontvangen signalen over telefoonkabels door aan PHK. Ook tijdens de Christ church Race heeft NORA zijn aandeel geleverd. De Marine droeg voor de ver binding met Biak' zorg. 's HERTOGENBOSCH, 23 Oct. Donderdag is er een delegatie van het bestuur der illustre Lieve Vrouwe Broederschap, te 's Her togenbosch gevestigd en aldaar in 1318 opgericht, bestaande uit de regerende proost jhr. mr. E. C. F. X. Verheyen, de toeziende proost A. P. Hubert van Beuse- kom, de proost-griffier jhr. P. J. O. van der Does de Willebois en de broeder-rentmeester J. M. G. van Lanschot, ten paleize Soest- dijk bijeen geweest ten einde al daar, hiertoe uitgenodigd door H.M. de Koningin en door Z.K.H. Prins Bernhard, aan de Prinses sen Beatrix en Irene, in de ver gadering van proosten van 10 September 1953 tot candidaat- zwanenbroeder uitgeroepen het aan die titel verbonden insigne en diploma uit te reiken. Alvorens deze plechtigheid ge schiedde, verenigde H.M. de Ko ningin en Z.K.H. Prins Bernhard voornoemde heren aan het noen maal ten paleize. De illustre Lieve Vrouwe Broe derschap is een van de oudste in stellingen van ons land. Zij was aanvankelijk een godsdienstige stichting waarvan de regels en stichtingsbrief in 1317 en 1318 door de edelman Gerrit van Uden met enige klerken en leer lingen te 's-Hertogenbosch werd opgesteld. In laatstgenoemd jaar werd de stichting door de Bis schop van Luik bekrachtigd. Zii bestond uit geestelijken en leken, doch deze laatsten hadden de lei ding in handen. D*> regels beogen de eer van God en de lof van de Maagd Maria „om de reverentie van den Zoon" te vermeerderen. De groot ste verdienste van de Broeder schap bestond in een ruime mild dadigheid jegens armen en in de geestelijke verheffing en ontwik keling des volks. Zij droeg veei bij tot de luister van de kerk en haar eredienst, tot de bloei der gewijde muziek en tot de vol maaktheid der christelijke schil derkunst. Dit blijkt o.a. uit de miniaturen van de zangboeken en de polychromie van haar kapel die zij tegen de vermaarde St. Janskerk heeft doen aanbouwen. In het begin van de zestiende eeuw begon de gilde te ontaarden en haar leden werden voortaan Zwanenbroeders genoemd. Daar bij de jaarlijkse maaltijd twee zwanen ter tafel kwamen. Van den beginne af heeft de broeder schap leden van de hoogste adel onder haar broeders gehad. Prins Willem van Oranje behoorde on der hen en heeft meermalen met de broeders aan tafel gezeten. Sedert 1818 hebben de leden van ons Koninklijk Huis, evenals hun grote voorvader, de broederschap de eer aangedaan de titel van Zwanenbroeder aan te nemen. Koning Willem 2. Koning Wil lem 3, de Prinsen Alexander en Hendrik, Prinses Wilhelmina, Prins Hendrik, Koningin Juliana en Prins Bernhard staan in het gulden boek der broederschap ingeschreven. Óm nu nog even terug te gaan in de geschiedenis van de broe derschap zij gemeld, dat in 1642 een nieuw reglement werd opge steld inhoudende o.a., dat de broederschap voortaan zou be staan uit 36 leden en 4 zwanen- broeders van wie de helft tot de Hervormde godsdienst moest be horen. Haar wapenspreuk „Sicut lilium inter spinas" (als een lelie onder de doornen) ontleend aan de eretitels van de Maagd Ma ria, heeft zij evenwel behouden. Zii bleef de liefdadigheid beoefe nen en nog steeds wordt ieder jaar een plechtige Mis voor de afgestorven broeders opgedragen. De samenwerking Rijkslucht vaartdienst - Marine - K.L.M. heeft tijdens de Christchurch Race voortreffelijke resultaten opgeleverd, de K.L.M. te Schiphol in staat gesteld de „Ir. Damme" vrijwel van minuut tot minuut te volgen en via de radio de luiste raars met minimum vertraging van het verloop van de vlucht op de hoogte te houden. 75 JAAR St Jozef congregatie AMERSFOORT, 22 October (K.N.P.). Op 7 November a.s„ het feest van Sint Willibrordus, is het vijf en zeventig jaar ge leden, dat de Sint Jozef-Congre gatie te Amersfoort werd gesticht Haar ontstaan als vrome ver eniging dateert echter al van 1841, toen aartspriester G. Ver meulen een stichting voor zieken en hulpbehoevenden begon en deze toevertrouwde aan enkele meisjes, die leefden volgens de regel der Derde Orde van Sint Franciscus. Deze stichting, na 1844 door Mgr. H. Blom, pastoor van St. Franciscus Xaverius en later De ken van Amersfoort, geleid, ont wikkelde zich zeer voorspoedig en het aantal Tertiarissen steeg boven de zestig. Op 7 November 1878 heeft Mgr. Schaepman, aartsbisschop van Utrecht, deze communiteit verhe ven tot een religieuze congrega tie met eigen regel en constituties door Mgr. Blom in opdrachit van de aartsbisschop samengesteld. Het doel der nieuwe congrega tie was zelfheiliging en de be oefening van liefdewerken: ver pleging van zieken, de verzorging van oude mannen en vrouwen en andere werken van naastenliefde, welke de aartsbisschop van Ut recht haar mocht opdragen. De congregatie van Sint Josef telt thans vele huizen, waarvan twee in Indonesië (Medan), zie kenverpleging, zorg voor ouden van dagen, wijkverpleging, kleu teronderwijs, huishoud- en hand- werkonderwijs aan meisjes en vrouwen, lager onderwijs en de verzorging van de seminaria Rij- senburg en Dijnselburg, van het retraitehuis te Amersfoort en het St. Jozef Studiehuis te Hees bij Nijmegen vormen de voornaamste liefdewerken der Zusters van St. Jozef. Sinds Januari 1931 zijn zij werkzaam in de missie op Suma tra, waar thans ook een noviciaat is voor Indonesische meisjes, die zich tot het kloosterleven geroe pen voelen. Het zegenrijke werk van de St. Jozef Congregatie in de afgelo pen 75 jaren heeft ook het hare bijgedragen, vooral aan de zie kenverpleging het huishoudonder- wijs en de wijkverpleging in Ne derland. Daarom is 7 November een feestdag niet alleen voor de Sint Jozef Congregatie van Amersfoort, imaar voor geheel Katholiek Nederland. De reis van de Prins naar Ethiopië Z.K.H. prins Bernhard is, zo als bekend, voornemens van 13 tot 18 November £.s. een bezoek te brengen aan Enthiopië. Ge durende dit verblijf in Addis Abeba zal Z.K.H. de gast zijn van zijne keizerlijke majesteit. De prins zal onder meer een be zoek brengen aan enige onder wijsinstellingen en aan de sui keronderneming van de N.V. Handelsvereniging Amsterdam te Wonji Nazareth, 90 km zuid oostelijk van Addis Abeba. Tot het gevolg van de prins behoren dr de Graaff, particu lier secretaris, lt. kol. Geertse- ma, adjudant, lt. t.z. Ie klasse Eibers, adjudant. maj. vlieger Sonderman, de heer L. Noe van het departement van buitenlandse zaken en hoofdcommissaris der rijkspolitie de heer Sesink. Kardinaal Spellman iipr^tpln WENEN, 23 Oct. (Reuter) Kardinaal Francis Spellman, aartsbisschop van New York, is weer hersteld en heeft Vrijdag ochtend in de Domkerk van St. Stephen in Wenen de H. Mis opgedragen. De kardinaal is Vrijdag per vliegtuig uit Wenen, via Frank fort, naar Brussel vertrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 9